Muuttotappiopaikkakunnille muuttaminen kasvukeskuksista

Tässä ei kaiketi ollut ideana sanoa että Posti on huonompi kuin jokin muu kuljetusyritys*, vaan että ongelmien ilmetessä maaseudulla harmi on suurempi kuin kaupunkialueella.

*Etenkin UPS taitaa olla tunnettu ninjailusta. Vai olisiko DHL ongelmallisempi?
Niin no tämähän pätee oikeastaan kaikkeen kun ne palvelut on maaseudulla joko kaukana tai niitä ei ole ollenkaan.

UPS:n ja DHL:n palveluista suht vähän kokemusta koska Posti taitaa kuskata niidenkin romut haja-asutusalueilla, ainakin täällä.

Saattaa olla että tulee suosittua Postia työpaikan takia mutta eipä se ole hirveästi kämmäillyt ja tilailen kuitenkin likipitäen viikoittain, matkahuoltokin toiminut jos joutunut käyttämään.
 
Niin no tämähän pätee oikeastaan kaikkeen kun ne palvelut on maaseudulla joko kaukana tai niitä ei ole ollenkaan.

UPS:n ja DHL:n palveluista suht vähän kokemusta koska Posti taitaa kuskata niidenkin romut haja-asutusalueilla, ainakin täällä.

Saattaa olla että tulee suosittua Postia työpaikan takia mutta eipä se ole hirveästi kämmäillyt ja tilailen kuitenkin likipitäen viikoittain, matkahuoltokin toiminut jos joutunut käyttämään.
Kuten jo sanoin, minulla ei ole tässä tarkoituksena vertailla PostiPostiItellaa muihin firmoihin, eikä Postin puolustuspuheenvuoro tuo mitään lisäarvoa. Tässä varmaankin aiempi kirjoittaja puhui juuri tuosta, joka yllättäen pätee melkein kaikkeen maaseudulla.

Täällä taas DHL tuli (muistaakseni) DHL-brändätyllä autolla jonka omistajasta ei tietoa, UPSit tulevat paikallisella alihankkijalla joka ei ole potsi, ja Postin isoja lähetyksiä kuljettaa alihankkija joka ei ole Posti.

Perinteisesti olen suosinut Matkahuoltoa joka aiemmin oli kokemusperäisesti Postia nopeampi, mutta parin viime vuoden aikana olen todennut nämä yhtäläisiksi. Tosin tämäkään ei kerro mitään maalle muuttajalle, koska kaikki on paikallista. Ehkä jos johonkin taajaman pakettiautomaatteihin tilaa sesonkiaikaan, voisin kuvitella Postin ruuhkautuvan nopeammin koska se on se tuulipukuvaihtoehto.
 
Kuten jo sanoin, minulla ei ole tässä tarkoituksena vertailla PostiPostiItellaa muihin firmoihin, eikä Postin puolustuspuheenvuoro tuo mitään lisäarvoa. Tässä varmaankin aiempi kirjoittaja puhui juuri tuosta, joka yllättäen pätee melkein kaikkeen maaseudulla.

Täällä taas DHL tuli (muistaakseni) DHL-brändätyllä autolla jonka omistajasta ei tietoa, UPSit tulevat paikallisella alihankkijalla joka ei ole potsi, ja Postin isoja lähetyksiä kuljettaa alihankkija joka ei ole Posti.

Perinteisesti olen suosinut Matkahuoltoa joka aiemmin oli kokemusperäisesti Postia nopeampi, mutta parin viime vuoden aikana olen todennut nämä yhtäläisiksi. Tosin tämäkään ei kerro mitään maalle muuttajalle, koska kaikki on paikallista. Ehkä jos johonkin taajaman pakettiautomaatteihin tilaa sesonkiaikaan, voisin kuvitella Postin ruuhkautuvan nopeammin koska se on se tuulipukuvaihtoehto.
Kaikkihan lähti siitä että minä vain korjasin kun täällä todettiin että postilaatikot sijaitsee toisella puolen kylää ja paketit viedään vielä kauemmas, ei ne asiat maaseudulla nyt ihan niin huonosti ole. Tilaat kotiin paketin niin pääsääntöisesti se kotiin tuodaan, jokainen käyttäkööt parhaaksi valitsemaansa kuriiria.

Posti saattaa ruuhkautua nopeammin mutta pienellä paikalla on myös se etu että kun täällä tunnetaan likimain kaikki toisemme niin se viikon säilytysaikakin usein joustaa tilaajan eduksi ja jopa soitellaan perään että etkö aio hakea.
 
Yhtä asiaa kukaan teistä ei ole ottanut huomioon: ambulanssi & poliisi.

Jos tulee hätä, maaseudulla voi kestää tolkuttoman kauan saada apua.

Saat sydänpysähdyksen maaseudulla, olet melko varmasti pysyväisesti kuollut kun lanssi tulee.

Saat sydänpysähdyksen isommassa kaupungissa, on paljon suuremmat mahikset saada apua ajoissa ja selviytyä hengissä.

Mutta eipä moni näitä ajattele etukäteen, ja sitten jos osuu omalle kohdalle, niin eihän sitä itse tiedä kuolleensa, mutta läheisille aina ikävä
 
Saat sydänpysähdyksen maaseudulla, olet melko varmasti pysyväisesti kuollut kun lanssi tulee.

Saat sydänpysähdyksen isommassa kaupungissa, on paljon suuremmat mahikset saada apua ajoissa ja selviytyä hengissä.
Vaikka pienemmässäkin kaupungissa. Mörön perseessä asumiseen liittyy toki korkeampi äkkikuoleman riski. Toki se liittyy myös moneen työhön jota tehdään maastossa, asui missä tahansa. Vielä esim. 50 tai ehkä 30 vuotta sitten oli aika lailla morjens tietyissä tilanteissa vaikka olisi asunut missä. Jollain lankapuhelimella apua saattoi saada paikalle minuuteissa, tai siis "apua". Potilas äkkiä Volvon tai letukan kyytiin ja täysillä sairaalaan, jossa voidaan ajaa suoraan ruumishuoneelle. Tukehtunut matkalla perunaan t. läägärs.
 
No eikö siihen nyt kannattaisi ostaa vaan joku romu kärry josta tyyppikilpi ja runkonumero. Niinhän se on koko maailman sivu tehty.
Ei tietenkään koska uuden kärrun pitäisi olla samanlainen kuin vanhan ja jos samanlaisen ostaa niin sama sitten siitä rakentaa uusi kärry.
 
Ei ole kyllä täällä maalla tullut mieleenkään alkaa lehtiä kuskaamaan jonnekin. Aina löytyy joku monttu, tai puhaltaa ne puhaltimella metsään tai pellolle joka kuitenkin keväällä käännetään.
Soratkin löytää kuoppiin jos sellaista jostain kertyisi.

Toki on kärry ihan kiva olla, niin voi viedä esim metalliromut paikalliseen romulaan.
Pienillä tonteilla ei välttämättä ole paikkaa mihin lehdet/risut/omenat laittaa joten yhtälailla ne pitää jonnekkin kuskata, oli sitten kaatopaikka tai maakuoppa. Kärry yleensä helpottaa.
 
Saat sydänpysähdyksen maaseudulla, olet melko varmasti pysyväisesti kuollut kun lanssi tulee.

Saat sydänpysähdyksen isommassa kaupungissa, on paljon suuremmat mahikset saada apua ajoissa ja selviytyä hengissä.

Mutta eipä moni näitä ajattele etukäteen, ja sitten jos osuu omalle kohdalle, niin eihän sitä itse tiedä kuolleensa, mutta läheisille aina ikävä
Eipä sekään hääviltä kuulosta jos pitää äkkikuoleman pelon vuoksi asua jossain lähiön betonilaatikossa kun oikeasti haluaisi viettää elämänsä maaseudun rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen seurannut keskustelua mielenkiinnolla ja kaipa se pitää omakin sanainen vastine laittaa. Muutettiin puolison kanssa "maalle" jo 7,5 vuotta sitten. Silloin tähtäimessä oli omakotitalo, jonne muutettiin lähinnä omasta halusta. Puoliso asui vielä omassa asunnossaan ja opiskelut olivat kesken, joten käytännössä minä ostin talon. Rivarissa kerättiin silloin ylimääräisiä yhtiövastikkeita ja muutenkin asumisen kulut olivat nousussa. Laskin, että omassa asuu halvemmalla ja kaikki hommat mitä tekee on itselle. Sopiva talo löytyi 15km päästä, sama matka on Salon keskustaan ja silloiselle työpaikalle. Itse olen miltei koko elämäni asunut Salossa ja käynyt töissä siellä joten ei edes katseltu taloa muualta. Talo (1997, 2 kerrosta/200m2) ei ollut erityisen halpa, 200t€ tuntui hyvältä kaupalta silloin. Toki talossa oli pitkälti vaan asuttu, korjausvelkaa oli kertynyt ja ensimmäiset vuodet menivätkin pitkälti remonttitouhuissa. Itse olen viihtynyt kohtuudella, mitä nyt paikallisten nyrpeä asenne vähän nyppii (kun ollaan muulta muuttaneita..). Puolisolle muutos oli suurempi, kun oli koko siihen astisen elämänsä asunut kerrostalossa. Ei se maalla asuminen ole kaikille ihan itsestään selvää.

Pikakelaa 7,5 vuotta eteenpäin, tilanne on muuttunut niin että käyn itse Turussa töissä ja puolison lähityöpiste on Hämeenlinnassa. Salo on vähän huonosti sijoittunut, kun liikutaan muualla kuin Turku-Helsinki akselilla. Sitä on huomaamattaan siirtynyt katselemaan myytäviä tilakeskuksia hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Esim. 10-tien varsi olisi aika optimi. Nykyisessä talossa on iso (4000m2) tontti, mutta se on kaikki rinnettä ja kulkukelvotonta metsää. Tilakeskuksessa olisi puolensa ja puolensa, mitä on tässäkin ketjussa käyty läpi. Vanha rakennuskanta + niitä on paljon! Työmatkalla 110-tiellä näkee oman painonsa alle romahtaneita piharakennuksia... Ihan halpoja nuo tilakeskukset eivät täällä päin Suomea ole, nopea otanta 170-400t€. Eivätkä parhaat ole tietenkään myynnissä.

Muuten kyllä kiinnostaisi asua vähän syrjemmässä, ehkä oman tien varralle. Keväällä tuli jo hankittua traktori, lumihommia sillä on tarkoitus harjoitella. Tuli vähän yllätyksenä miten sisällepäin lämpeävä nykyinen kylä on, rivarissa tottui siihen että on naapureita kenen kanssa jutella ja puuhailla. Nyt naapureiden kanssa puhutaan kerta-pari vuodessa normaalin moikkailun lisäksi. Vähän kärjistäen naapureista tuntuu olevan pelkkää haittaa, edes piha/lumihommien tilaaminen ei paikallisilla urakoitsijoilla ole onnistunut. Luvataan, muttei koskaan tulla. Paljon puhuttu merinäkoala toteutuu ehkä puolet vuodesta, silloin kun (naapurin puolen) puut pudottavat lehtensä. Eli samalla vaivalla sitä varmaan asuisi pellon laidassa omassa yksinäisyydessään. Olisi ainakin tasaista pihaa missä temmeltää ja säilytyspaikkoja aarteille.
 
Sen enempää aiheeseen antamatta, niin koko ikäni olen pyörinyt tuolla Salo-Somero-Forssa-Lohja -kolmiossa semiaktiivisesti, ja alueen sisäänpäinlämpeävyys sekä nurkkakuntaisuus on kyllä Suomen mittakaavassa jotain uskomattoman upeaa. :D En tiedä pystyykö edes syvin Pohjanmaa samaan, ehkä ruotsinkielisten alueiden osalta voi olla totta.

Mullakin olisi suur-Salossa iso landepaikka optiona, mutta toistaiseksi en ole elämässäni päässyt vaiheeseen missä seudun ”ei tartte auttaa!” -asenne
olisi tarpeeksi houkutellut. Vaikka DIY ja oma rauha kiinnostaakin, niin rajansa kaikella.

Anekdoottina, niin tuolla oltiin ison vaivan jälkeen saatu sovittua kylän kaivuriurakoitsijan kanssa salaojahommista. Ei siinä mitään, mutta ukko sitten sovitusta poiketen oli ajanut kaivurinsa tontille yhtenä satunnaisena aamuna, häiriköinyt talossa olleita vieraita ketkä eivät tienneet hommasta mitään ja kiroillen ihmetellyt miten voi talon ”isäntä” olla arkipäivänä Espoossa töissä eikä tontilla odottamassa häntä silloin kun hänelle sopii.
 
Mitä tuohon pikkukylän paketintoimitukseen tulee, niin kyllähän siellä pahimmoilleen aika hanurista on ilman autoa alkaa vääntää kättä kotiovelle toimittamisesta. Kaikki muutkin siellä syrjässä elävät juuri samalla ajatuksella, että paketit toimitetaan sinne mörkökulmalle siinä missä kaupungissakin, ja toisinaan sitten tulee ruuhkaa (erityisesti joulun alla). Ei ole kerta tai kaksi, kun porukat tai muut tuttavat pikkukylällä ovat ajelleet hakemaan pakettia naapurikylästä sen ollessa pienempi vaiva, kuin alkaa vääntää kättä siitä että oltiinko kotona kuskin ajaessa pihan ohi, tai kun paikalliseen pakettipisteeseen tilatessa hyllyt olivat tukossa ja 20km päästä löytyi seuraava tyhjä slotti.

Kyllähän sitä autotonta elämää landella voi silti kokeilla ja siinä voi hyvin onnistuakin, mutta näissä poikkeustilanteissa kuviot menevät paljon vaikeammiksi kuin kaupunkialueella. Toki hyvillä naapurisuhteillakin voi päästä pitkälle, ja kyydin voi saada tarvittaessa harvakseltaan pummittua kahvipakettia vastaan. Vaatii vain sosiaalista elämäntapaa eikä oikein onnistu introvertiltä kotona mököttäjältä :)
 
Yhtä asiaa kukaan teistä ei ole ottanut huomioon: ambulanssi & poliisi.

Jos tulee hätä, maaseudulla voi kestää tolkuttoman kauan saada apua.

Saat sydänpysähdyksen maaseudulla, olet melko varmasti pysyväisesti kuollut kun lanssi tulee.

Saat sydänpysähdyksen isommassa kaupungissa, on paljon suuremmat mahikset saada apua ajoissa ja selviytyä hengissä.

Mutta eipä moni näitä ajattele etukäteen, ja sitten jos osuu omalle kohdalle, niin eihän sitä itse tiedä kuolleensa, mutta läheisille aina ikävä
Sydänpysähdyksen sattuessa se nyt on tuurista kiinni miten siinä käy asuit missä tahansa mutta voihan tuotakin kriteerinä pitää.
Ne kerrat kun täällä on lanssia soviteltu niin ihan inhimillisessä ajassa se on saapunut, suurempi ongelma voi olla se että mihin kiireellisyysluokkaan hätäkeskus tilanteen laittaa..

Edes kuolemanpelko ei minua maaseudulta pois saa.
 
Yhtä asiaa kukaan teistä ei ole ottanut huomioon: ambulanssi & poliisi.

Jos tulee hätä, maaseudulla voi kestää tolkuttoman kauan saada apua.

Saat sydänpysähdyksen maaseudulla, olet melko varmasti pysyväisesti kuollut kun lanssi tulee.

Saat sydänpysähdyksen isommassa kaupungissa, on paljon suuremmat mahikset saada apua ajoissa ja selviytyä hengissä.

Mutta eipä moni näitä ajattele etukäteen, ja sitten jos osuu omalle kohdalle, niin eihän sitä itse tiedä kuolleensa, mutta läheisille aina ikävä
Jos sinkku (liittyen aloittajan tilanteeseen) saa sydänpysähdyksen yksin kotonaan, niin mikä on todennäköisyys selvitä hengissä yhtään missään? Veikkaan noin nollaa.
 
Sen enempää aiheeseen antamatta, niin koko ikäni olen pyörinyt tuolla Salo-Somero-Forssa-Lohja -kolmiossa semiaktiivisesti, ja alueen sisäänpäinlämpeävyys sekä nurkkakuntaisuus on kyllä Suomen mittakaavassa jotain uskomattoman upeaa. :D En tiedä pystyykö edes syvin Pohjanmaa samaan, ehkä ruotsinkielisten alueiden osalta voi olla totta.
Pystytkö suosittelemaan Forssaa asuinpaikkana? Onko se parempi/huonompi kuin esim. Loimaan kaupunki? Miten siellä otetaan vastaan ulkopaikkakuntalaisia?

Tällä hetkellä suurin pulma on, että haluanko maaseutumaiseen Loimaan vai kaupunkimaiseen Forssan pitäjään. Tuo sisäänpäin lämpiävyys ei haittaa erakon näkökulmasta muuttoa ajatellen. Asun tällä hetkellä 6-9 kilometriä Citymarketista tai Prismasta ja tarvitsen jatkuvasti pyörääni tai julkista liikennettä. Mietin Forssaa erityisesti siksi, että sieltä pääsee kävellen isoille kaupoille mistä päin keskustaa alle vartissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse muutin Tampereelta todella pienelle alle tuhannen asukkaan paikkakunnalle / kylälle, enkä ole katunut. ~200 neliön hyväkuntoinen talo järven rannasta 3000 neliön tontilta, kauppaan 1 km, apteekki, koulu, päiväkoti samassa keskittymässä. Kylällä perus urheilukenttä ja frisbeegolf/hiihto/lenkkeilymahdollisuudet. Kolme jäähallia ~20min matkan päässä ja parit uimahallit, samoin isot kaupat tuolla. Kaupungissakin menisi helposti samankaltaista aikaa siirtyä uimahalleihin ja muihin sporttikeskuksiin, joten en pidä niitäkään kovin isoina miinuksina.

Valokuitu kun tuli kylälle niin en koe enää kaipaavani juuri mitään isosta kaupungista. Ainoa mitä ehkä tekisin pari kertaa kesässä on terasseilla käynti, mutta se jäisi tosiaan siihen muutamaan kertaan.

Isoin miinus itsellä on tunnin työmatka suuntaansa, mikä on ainoa todellinen rasite, mutta tietoisesti otettu. Ajattelen maksavani ~30min ylimääräistä per suunta joka päivä kun käyn töissä, mutta vastaavasti saan viikonloppuisin ja lomalla nautittua elämisestä täällä rauhallisemmassa maastossa huomattavasti enemmän. Samalla lapset voivat tulevaisuudessa melko huoletta tulla ja mennä kouluun ja kavereille miten lystäävät. Koulutkin ovat mukavan pieniä ja maalla lapset tuntuvat "kunnollisimmilta". Tämä toki voi olla vain omaa stereotypiaa.

Järvenrantatalosta joutui täällä maksamaan vajaa 300 tonnia, Tampereen lähiseuduilta hinta olisi ollut varmasti yli 700 tonnia mihin ei kyllä nykykoroilla olisi minkäänlaista mahdollisuutta. Tampereella sen talon arvo voi nousta, täällä ehkä hieman laskee, mutta mitäpä väliä sillä on kun taloa ei ole tarkoitus myydä.
 
Itse olen viihtynyt kohtuudella, mitä nyt paikallisten nyrpeä asenne vähän nyppii (kun ollaan muulta muuttaneita..).
Menee vähän offtopiciksi, mutta tähän riittää pelkästään se että olet syntynyt muualla. Muistan kun teininä hain kesätöitä, niin aina ensimmäinen kysymys oli "onko sun isä tai äiti meillä töissä?" ja ihmeteltiin sukunimeäsi kun ei kuulostanut tutulta.

Tosin tämä sisäänpäinkääntyneisyys koskee todennäköisesti mitä tahansa muuttotappio/eläkeläiskuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
Menee vähän offtopiciksi, mutta tähän riittää pelkästään se että olet syntynyt muualla. Muistan kun teininä hain kesätöitä, niin aina ensimmäinen kysymys oli "onko sun isä tai äiti meillä töissä?" ja ihmeteltiin sukunimeäsi kun ei kuulostanut tutulta.

Tosin tämä sisäänpäinkääntyneisyys koskee todennäköisesti mitä tahansa muuttotappio/eläkeläiskuntaa.
Eikö sen asenteen pitäisi olla toisenlainen. Saavat kuitenkin asukkaan mikä todennäköisesti vaikuttaa edes jollain tavalla tilastoihin kaunistavasti muuttotappiokunnilla.

Tietty sen lisäksi, että heti kun muuttaa pääsee koko kylän puheenaiheeksi.
 
Eikö sen asenteen pitäisi olla toisenlainen. Saavat kuitenkin asukkaan mikä todennäköisesti vaikuttaa edes jollain tavalla tilastoihin kaunistavasti muuttotappiokunnilla.
Näinhän sitä luulisi, mutta eihän tuota voi yleistää että kohtalo on samanlainen kaikkialla. Ehkä lapsiperhe olisi ollut toivotumpi, lisää lapsia kylän päiväkoti/koulu-yksikköön tuskin olisi pahitteeksi. Itse en kyllä haluaisi lapsia tällä kyllä kasvattaa, talon edessä kulkevalla tiellä nopeus on monilla lähempänä 80 kuin 50 km/h ja näkyvyys on useimmiten heikko.
 
Kyllä maalle muuttaessa väkisinkin herättää alkuasukkaiden mielenkiintoa ja juoruja lähtee saman tien liikkeelle. Omasta kokemuksesta voi kertoa että ekan parin viikon aikana pihassa poikkeaa aivan sattumalta poliisi, jehovantodistajat ja liuta naapuruston mummoja tiedustelemassa tulokkaita.
 
Eikö sen asenteen pitäisi olla toisenlainen. Saavat kuitenkin asukkaan mikä todennäköisesti vaikuttaa edes jollain tavalla tilastoihin kaunistavasti muuttotappiokunnilla.
Itse olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja asia on valitettavasti juuri päinvastoin. Ajattelu on aina sitä, että vauhkotaan siitä kuinka palvelut loppuu jne.
Samaan aikaan jos kuntaan muuttaa joku uusi henkilö niin kylillä supistaan että ”mikä hyypiö täällä on alkanut pyöriä? Olisi pysynyt siellä mistä tulikin”.

Sama kaikkien tapahtumien kanssa. Aina valitetaan kun mitään ei järjestetä ja sitten kun joku yrittää järjestää, niin valitetaan metelistä ja ylipäätään kukaan ei suostu ostamaan sisäänpääsylippua vaan kokoonnutaan katsomaan bändiä/jotain muuta performanssia aidan takaa ilmaiseksi.
 
Pystytkö suosittelemaan Forssaa asuinpaikkana? Onko se parempi/huonompi kuin esim. Loimaan kaupunki? Miten siellä otetaan vastaan ulkopaikkakuntalaisia?

Tällä hetkellä suurin pulma on, että haluanko maaseutumaiseen Loimaan vai kaupunkimaiseen Forssan pitäjään. Tuo sisäänpäin lämpiävyys ei haittaa erakon näkökulmasta muuttoa ajatellen. Asun tällä hetkellä 6-9 kilometriä Citymarketista tai Prismasta ja tarvitsen jatkuvasti pyörääni tai julkista liikennettä. Mietin Forssaa erityisesti siksi, että sieltä pääsee kävellen isoille kaupoille mistä päin keskustaa alle vartissa.

Forssa ja Loimaa ovat molemmat noin 15 000 asukkaan pikkukaupunkeja. Samat Prismat ja Citymarketit noista löytyvät molemmista. Kai siellä Forssassa saattaa muutama korkeampi asuintalo olla, mutta siihen se "kaupunkimaisempi" tunnelma taitaa jäädäkin.

Loimaalla on sentään rautatieasema, toisin kuin Forssassa. Tuntuu nyt, että ne aiemmin peräänkuulutetut liikenneyhteydet ovat unohtuneet teikäläiseltä.
 
Niinkuin sanottu, se ei vaan kaikilla onnistu koska koti ja sijoitus on suurimmalle osalle joko tai vaihtoehtoja.
Jos sulla on budjettia X euroa ostaa talo ja valinnan varaa on 40m2 koirankoppi kerrostalossa joka saattaa näennäisesti säilyttää arvonsa tai sitten 120m2 omakotitalo hiukan syrjemmässä mutta muuten hyvä joskaan alue on muuttotappiota ja jälleenmyyntiarvoa ei välttämättä ole tai saa omiaan takas niin se on sitten henkilöstä kiinni. Itse valitsin jälkimmäisen
120 neliötä olisi ehkä vähän overkill yhdelle henkilölle, pariskunnalle/perheelle miksi ei. Lähipiirissä on 2-lapsinen perhe joka asuu muistaakseni vähän päälle 40 neliön asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Käsittääkseni ihan viihtyvät kotonaan vaikka varmasti oli mahdollista ostaa asunto kauempaa jossa huoneet jokaiselle jne. Niin ovat ihmiset erilaisia..
.. tiedostan sen että tällä tönöllä ei voittoa tehdä. Se on prioriteettilistallani häntäpäässä, toisilla se on lähempänä kärkeä ja ostavat talonsa kasvukeskuksista, viihtyivät siellä tai ei.
Ihan hyvin voi viihtyä kasvukeskuksessakin. Toki jos ei voi viihtyä kuin omakotitalossa ja ei ole varaa siihen kasvukeskuksesta valinta on selvä.
Tässähän on huomioitava sekin, että kaikilla ei ole peukalo keskellä kämmentä. Joillakin on kyvyt ja nippu kunnossa saada tarvittaessa se arvottomaksi jäänyt tönö häviämään olemasta jolloin kulut lakkaavat.
Joo kaikki eivät ole kirvesmiehiä tms tai ei kiinnosta nikkarointi jne vapaa-ajalla. Voi olla myös vaikka terveydellisiä rajoituksia jolloin kerrostalossa päässee helpommalla. EI tuuperru ainakaan lumitöitä tehdessä.. Saada häviämään ts. "antaa palaa vaan"? :)
 
120 neliötä olisi ehkä vähän overkill yhdelle henkilölle, pariskunnalle/perheelle miksi ei. Lähipiirissä on 2-lapsinen perhe joka asuu muistaakseni vähän päälle 40 neliön asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Käsittääkseni ihan viihtyvät kotonaan vaikka varmasti oli mahdollista ostaa asunto kauempaa jossa huoneet jokaiselle jne. Niin ovat ihmiset erilaisia..

Ihan hyvin voi viihtyä kasvukeskuksessakin. Toki jos ei voi viihtyä kuin omakotitalossa ja ei ole varaa siihen kasvukeskuksesta valinta on selvä.

Joo kaikki eivät ole kirvesmiehiä tms tai ei kiinnosta nikkarointi jne vapaa-ajalla. Voi olla myös vaikka terveydellisiä rajoituksia jolloin kerrostalossa päässee helpommalla. EI tuuperru ainakaan lumitöitä tehdessä.. Saada häviämään ts. "antaa palaa vaan"? :)
Niin, siksi onkin ollut puhetta että mikä kenellekkin on mitäkin. Jos tykkää asua keskellä ydintä koko perhe 40m2 betonikuutiossa joka säilyttää arvonsa niin onneks olkoon, sulla on koti ja sijoituskohde.
Mutta luulis nyt tyhmemmänkin tajuavan että jos ei halua asua sellaisessa betonikopissa vaan unelma on isossa omakotitalossa maalla rauhassa mutta talon arvo ei välttämättä nouse vaan laskee. Tässä tapauksessa pitää valita ostaako sijoituskohteen vai kodin koska molempia ei voi saada. Kyllä siitä 40m2 kopistakin "koti" tulee, mutta jos siihen on muuttanut pelkästään siksi että se toimii myös sijoituskohteena niin uskaltaisin väittää että silloin ei ole sitä oikeaa "kotia" ostettu.
 
Kannattaa noissa talojen hävitysideoissa muistaa se, että kiinteistöveroa maksetaan koko kiinteistöstä; niin talosta kuin tontista. Tontilla taitaa olla vieläpä suurempi verotusarvo jolloin ammutte itseänne jalkaan sen talon polttaessanne. Eihän purkukuntoisessa talossa tarvitse mitään sähköliittymiä tai muita vastaavia pitää aktiivisena jolloin tuo kiinteistövero jää ainoaksi kuluksi vuositasolla. Ongelmanahan on vain päästä tuosta kiinteistöverostakin lopulta eroon, ja se ei ihan niin helposti onnistukaan.

Huittinen ja Forssa ovat kyllä todella syrjäisiä sijainteja, jos aikoo ikinä kaupungissa käydä julkisilla. Forssasta menee esimerkiksi kaksi tuntia suuntaansa Helsinkiin jolloin sitä aktiivista kaupungillaoloaikaa ei ihan kauheasti enää jää aamu- ja iltavuorojen väliin. Huittinen-Tampere väli on puoli tuntia lyhyempi mutta käytännössä ihan sama ongelma. Kannattaa ottaa melko inhorealistinen asenne noihin julkisten toimivuuksiin vaikka oma kalenteri sinänsä sallisi vapaat aikataulut.
 
Onkos kukaan ehdottanut Pirkkalaa? Pieni kunta, toimiva julkinen, prismaa, lentokenttää ja löytyy sitä mettää missä istua mökissä ja mököttää. Hinnat vaan ei ole ihan edullisimmasta päästä.
 
Rivien välistä on luettavissa, että aloituspostaaja asuu nimenomaan Pirkkalassa.

Pirkkala on maantieteellisesti pieni kunta, mutta kyllä sieltäkin edelleen löytyy rauhallisia alueita. Tampereen rajaseutu ja tulevan ratikkareitin varsi sitten tuleekin olemaan todella nopeasti tiivistyvää aluetta tulevina vuosina.
 
Rivien välistä on luettavissa, että aloituspostaaja asuu nimenomaan Pirkkalassa.
Asun nimenomaan täällä syrjemmällä, eikä tuo uusi ratikkapäätös ainakaan hyvältä kuulostanut. Vauhti päällä täällä, ei viihdy ollenkaan. Olen reissaillut ties missä Suomessa katsellakseni jotain muuta paikkaa, mutta vielä ei ole osunut silmiin sellaista mielekästä. Tampereen seudulla ei oikein nappaa tuo liian tiivis rakentaminen ja townhousejen tulo asuinalueittain (uudet alueet). Vähän semmoinen fiilis, että tästä tehtäisiin jotain Hervantaa ja sitten Tampere lunastaa. Lempäälä ei ole myöskään vaihtoehto, Sääksjärven kaava tuhoaisi siellä lähiluonnon. Eikä se ole täällä naapurissakaan varmaa, jos tulee se Puskiaisten moottoritie ja kehätie. Tällä hetkellä ei ole välittömiä tarpeita muuttaa, mutta harkitsisin muuttoa 2030-2040-luvulla. Siksi olisi hyvä tietää jo nyt mihin mahdollisesti muuttaisi.

1729706398312.png


Tässä yllä on esimerkki uudisalueesta, mikä tänne rakennetaan ja siis tulevaisuudessa. Tästä tulee samanlainen betonivetoinen Härmälänrannan jatke, jossa ei tule viihtymään kukaan ja asuminen on nykyisellään aivan liian kallista. Esimerkiksi uudistaloissa alle 30 neliömetriä vuokralle halvimmillaan 650 euroa. Kyllähän täällä ja muualla trendi tulee kääntymään, että halutaan sitten väljempään asumiseen, jollaisena ehkä tämäkin kunta itseään esitteli vielä kymmenen vuotta sitten. Ja tosiaan mitään omistustaloja ei ole, sen kun panee vuokra purkuun niin pystyisi jo muuttamaan.

Sen takia juurikin kiinnostunut olen muuttotappiokunnista, kun saisi enemmän neliöitä kämppään jopa 50 % halvemmalla. Nykyinen talo siksi halpa, kun ei ole remontoitu paljoa.

Täältä on nyt monikin haluamassa pois esim. tuon ratikan takia, joka on aivan liian kallis. Ja tietty jos townhouseista tykkää ja että 2050 luvulla on 50 000 asukasta, niin sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, siksi onkin ollut puhetta että mikä kenellekkin on mitäkin. Jos tykkää asua keskellä ydintä koko perhe 40m2 betonikuutiossa joka säilyttää arvonsa niin onneks olkoon, sulla on koti ja sijoituskohde.
Mutta luulis nyt tyhmemmänkin tajuavan että jos ei halua asua sellaisessa betonikopissa vaan unelma on isossa omakotitalossa maalla rauhassa mutta talon arvo ei välttämättä nouse vaan laskee. Tässä tapauksessa pitää valita ostaako sijoituskohteen vai kodin koska molempia ei voi saada. Kyllä siitä 40m2 kopistakin "koti" tulee, mutta jos siihen on muuttanut pelkästään siksi että se toimii myös sijoituskohteena niin uskaltaisin väittää että silloin ei ole sitä oikeaa "kotia" ostettu.

Samoja ajatuksia itsellä. Muutin "maalle" elämään parhaita vuosiani, en säästämään/sijoittamaan asuntooni. Säästöt ja sijoitukset on sitten kasvamassa erikseen ~20 vuoden päähän nykyhetkestä kun lapset on poistettu kotoa.

En myöskään allekirjoita viimeisten viestien kommentteja siitä että pienellä paikkakunnalla eläkeläiset kyttää ikkunoista ja toivoo että muualta tulleet jäisivät tulematta. Käytännössä päinvastaista ilmapiiriä on omassa kylässä. Uusia asukkaita enemmänkin toivotaan ja suurimmalla työnantajallakin rekryt auki. Ihan täysin ei auennut aloittajan taloudellinen tilanne ja autottoman elämän pakko. Eletäänkö siis minimibudjetilla ilman töissä käyntiä? Jos näin, niin miettisin miksi siellä kasvukeskuksessa sitten pitäisi asua jos työnteko ei ole tavoitteena. Tällaisessa tilanteessa pieni kylä/kaupunki ilman minkäänlaista integroitumista edes sinne on varmasti masentavaa.

Itselle 10 000 asukkaan paikkakunta on vielä ihan hyvän kokoinen keskittymä ihmisiä, eikä tuolla vielä kaikki tunne kaikkia, etenkin jos ei ole asunut paikalla jo kymmeniä vuosia ja integroitunut työn/harrastusten/lasten kautta. Olen "sosiaalinen introvertti", eli pysyttelen lähiperheen ja työkavereiden kanssa, sekä nettikavereiden kanssa omissa oloissani enkä täältä alle tuhannen hengen kylältäkään tunne puoliakaan. Toisaalta täällä pieni väkijoukko tuntuu sosiaalisemmalta mitä olo oli Tampereella asuessani. Siellä ja aiemmin Espoossa ihmiset ovat fyysisesti lähellä, mutta henkisesti kaukana. Täällä moikkaillaan naapurien kesken iloisesti ja pientä small-talkia on välillä pakkokin harrastaa.

Ja Pirkkalankin miellän käytännössä Tampereeksi. Samoin kuin Espoo ja Vantaa ovat Helsinkiä, eikä Kauniainenkaan ole mikään pikkukunta.
 
Samoja ajatuksia itsellä. Muutin "maalle" elämään parhaita vuosiani, en säästämään/sijoittamaan asuntooni. Säästöt ja sijoitukset on sitten kasvamassa erikseen ~20 vuoden päähän nykyhetkestä kun lapset on poistettu kotoa.

En myöskään allekirjoita viimeisten viestien kommentteja siitä että pienellä paikkakunnalla eläkeläiset kyttää ikkunoista ja toivoo että muualta tulleet jäisivät tulematta. Käytännössä päinvastaista ilmapiiriä on omassa kylässä. Uusia asukkaita enemmänkin toivotaan ja suurimmalla työnantajallakin rekryt auki. Ihan täysin ei auennut aloittajan taloudellinen tilanne ja autottoman elämän pakko. Eletäänkö siis minimibudjetilla ilman töissä käyntiä? Jos näin, niin miettisin miksi siellä kasvukeskuksessa sitten pitäisi asua jos työnteko ei ole tavoitteena. Tällaisessa tilanteessa pieni kylä/kaupunki ilman minkäänlaista integroitumista edes sinne on varmasti masentavaa.

Itselle 10 000 asukkaan paikkakunta on vielä ihan hyvän kokoinen keskittymä ihmisiä, eikä tuolla vielä kaikki tunne kaikkia, etenkin jos ei ole asunut paikalla jo kymmeniä vuosia ja integroitunut työn/harrastusten/lasten kautta. Olen "sosiaalinen introvertti", eli pysyttelen lähiperheen ja työkavereiden kanssa, sekä nettikavereiden kanssa omissa oloissani enkä täältä alle tuhannen hengen kylältäkään tunne puoliakaan. Toisaalta täällä pieni väkijoukko tuntuu sosiaalisemmalta mitä olo oli Tampereella asuessani. Siellä ja aiemmin Espoossa ihmiset ovat fyysisesti lähellä, mutta henkisesti kaukana. Täällä moikkaillaan naapurien kesken iloisesti ja pientä small-talkia on välillä pakkokin harrastaa.

Ja Pirkkalankin miellän käytännössä Tampereeksi. Samoin kuin Espoo ja Vantaa ovat Helsinkiä, eikä Kauniainenkaan ole mikään pikkukunta.
Olen aina ollut autoton, enkä halua autoa. Tähän asti olen pärjännyt mukavasti julkisilla, mutta täällä kunnon kauppaan niitä tarvitseekin, kun esim. Prismaan ja Citymarketiin on vartin meno julkisilla (n. 9 km). Pyörällä kesäisin teen ostokset noissa kaupoissa. Se on yksi syy miksi haluan muuttaa pois, kun esimerkiksi Forssassa keskustan alueella mistä vain asunalueelta maksimissaan 2 kilometriä Prismalle tai Citymarketille. Tällä hetkellä downshiftaan säästöillä, mutta auto ei tulisi kysymykseenkään, vaikka kävisin normaalia työtä. Siksi uudesta kunnasta on päästävä tarvittaessa esim. junalla isoimpiin kasvukeskuksiin, kuten Tampereelle tai Turkuun. Myös hyvät linja-autoyhteydet huomioidaan, mutta ihan totta puhuen mitään HSL-laajuisia vuorovälejä tuskin maalla on. Toinen syy muuttaa on uimahallin puute, ja vaikka moni sanookin, että Tampereelle pääsee Tesomalle, ei sinne hullukaan lähde julkisilla kun se vaatii tunnin menomatkan ja tunnin paluumatkan. Pyynikin uimahallista en pidä. Monella muuttotappiokunnallakin on uimahalli ja täällä vaan passitetaan uimarit metropolin ytimeen, mikä on omasta mielestäni lähinnä huvittavaa. Vaikka olevinaan palvelut ovat hyvät, vaikka muualla on uimahalleja.
 
Joo kaikki eivät ole kirvesmiehiä tms tai ei kiinnosta nikkarointi jne vapaa-ajalla. Voi olla myös vaikka terveydellisiä rajoituksia jolloin kerrostalossa päässee helpommalla. EI tuuperru ainakaan lumitöitä tehdessä.. Saada häviämään ts. "antaa palaa vaan"? :)
Oikeastaan edellinen viestini ei lainkaan esitä, että kaikkien pitäisi olla rakennustaitoisia, paremminkin se kallistuu toiselle laidalle.

Muotoilen uudelleen. Saattaa kyetä vaikka maksamaan remonteistakin kirvesmiehelle, kun ensin talo on ostettu hyvin edullisesti vs. korkean hintatason velkalaaksot. Vastaavasti saattaa olla myöhemmin homman kustua varaa myös maksaa niistä purkutöistä, ellei itse osaa tai ehdi. Kuten sanoin, pitää olla sekä rahallista ja tiedollista valmiutta, mutta ei toki omaa kädentaitoa välttämättä.

Olen aina ollut autoton, enkä halua autoa.
Tästä tuli taas mieleen se, mitä vitsillä sivusin aiemmin, mutta voisi sitä vakavamminkin lähestyä. Ei toki sikäli kun ymmärrän koske juuri sinun skenaarioitasi, koska aiemmasta muistaisin sinun implikoineen ettet muutenkaan halua omistaa tai ainakaan säännöllisesti käyttää polkupyörää raskaampaa ajoneuvoa.

Nimittäin kroonisesti ja tietoisesti autottomiakin saattaa pienenä vähemmistönä olla sellaisia, jotka kuitenkin esimerkiksi moottoripyöräilevät kesät tai jopa läpi vuoden, tai pitävät mopoa tai mönkijää, jne. Vaikuttaa kulkemisen mahdollisuuksiin huomattavasti. Tällainen saattaa toki olla marginaaliryhmä, mutta niin kai ovat myös muuttotappiopaikoille itsetarkoituksellisesti muuttajatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Se on yksi syy miksi haluan muuttaa pois, kun esimerkiksi Forssassa keskustan alueella mistä vain asunalueelta maksimissaan 2 kilometriä Prismalle tai Citymarketille.

Toisaalta kuten totesit muuttoa ajattelit toteuttaa sitten tulevaisuudessa joskus 2030-2040 luvun vaiheilla. Suoraan sanoen itse odottelisin ihan rauhassa ja alkaisin vasta sitten 10 tai 20 vuoden päästä kartoittamaan tarkemmin asioita koska esim. miten bussit kulkevat, mikä on vuokratilanne, kauppoja löytyykö ja miten se uimahalli.. ..ne ehtivät muuttua ja elää aika hyvin 20+ vuodessa, jopa 10+...
 
Myös hyvät linja-autoyhteydet huomioidaan, mutta ihan totta puhuen mitään HSL-laajuisia vuorovälejä tuskin maalla on
Tosin sikäli kun puhutaan kaukoliikenteestä, niin ei pikavuorobusseissa tai IC-junissakaan ole. Välit ovat harvahkot niin suurten asemien kuin tuppukylien seisakkeiden kohdalla, vaikka toki siinä on eroa lähteekö putkea tunnin välein vai 1-2 kertaa aamulla ja 1-2 mahdollista illemmalla takaisin.

Toisaalta kuten totesit muuttoa ajattelit toteuttaa sitten tulevaisuudessa joskus 2030-2040 luvun vaiheilla. Suoraan sanoen itse odottelisin ihan rauhassa ja alkaisin vasta sitten 10 tai 20 vuoden päästä kartoittamaan tarkemmin asioita koska esim. miten bussit kulkevat, mikä on vuokratilanne, kauppoja löytyykö ja miten se uimahalli.. ..ne ehtivät muuttua ja elää aika hyvin 20+ vuodessa, jopa 10+...
Tämä. Ennen, nyt ja varmasti myös tulevaisuudessa kymmenessä vuodessa tapahtuu paljon. Alkaen niistä joukkoliikenneyhteyksistä, eli on usein täysi arvoitus suljetaanko jokin pieni matkustajaliikenteen juna-asema kokonaan tai sattuuko liikenne yhtäkkiä loppumaan vuodeksi tai muuttumaan pysyvästi äärimmäisen rajoitetuksi.
 
Oikeastaan edellinen viestini ei lainkaan esitä, että kaikkien pitäisi olla rakennustaitoisia, paremminkin se kallistuu toiselle laidalle.

Muotoilen uudelleen. Saattaa kyetä vaikka maksamaan remonteistakin kirvesmiehelle, kun ensin talo on ostettu hyvin edullisesti vs. korkean hintatason velkalaaksot. Vastaavasti saattaa olla myöhemmin homman kustua varaa myös maksaa niistä purkutöistä, ellei itse osaa tai ehdi. Kuten sanoin, pitää olla sekä rahallista ja tiedollista valmiutta, mutta ei toki omaa kädentaitoa välttämättä.


Tästä tuli taas mieleen se, mitä vitsillä sivusin aiemmin, mutta voisi sitä vakavamminkin lähestyä. Ei toki sikäli kun ymmärrän koske juuri sinun skenaarioitasi, koska aiemmasta muistaisin sinun implikoineen ettet muutenkaan halua omistaa tai ainakaan säännöllisesti käyttää polkupyörää raskaampaa ajoneuvoa.

Nimittäin kroonisesti ja tietoisesti autottomiakin saattaa pienenä vähemmistönä olla sellaisia, jotka kuitenkin esimerkiksi moottoripyöräilevät kesät tai jopa läpi vuoden, tai pitävät mopoa tai mönkijää, jne. Vaikuttaa kulkemisen mahdollisuuksiin huomattavasti. Tällainen saattaa toki olla marginaaliryhmä, mutta niin kai ovat myös muuttotappiopaikoille itsetarkoituksellisesti muuttajatkin.
Yksi syy on toki että istuessa tulee kovasti selkävaivoja, mutta pyöräillessä ei tule. Tykkään muutenkin ajaa hitaasti, jotta ehdin nähdä maisemia. Muutto ei tosiaan ole tällä hetkellä vielä ajankohtainen, vaikka tutustunkin asiaan vähän joka viikko, mutta minulla on tosiaan valmius muuttaa aiemminkin jos esimerkiksi kotikunnan kaavoitus muuttuu entistä huonommaksi. Tähänastiset kokemukset Tampereesta ovat olleet pääasiassa hyvin negatiivisia, esimerkiksi kauppakeskuksissa todella paljon narkkareita ja meno on yleisestikin hyvin kiireistä ja kuluttamisen painotteista. Istutaan ravintoloissa, odotellaan elokuvailtaa teatterin pihalla, juodaan juottolassa kaljaa. Hämeenkadulla taida muuta ollakaan nykyään. En enää jaksa edes Tampereelle mennä ja tosiaan nyt kun Tampereen kaltainen kaavoittaminen on alkanut täälläkin, niin Tampere tulee liian lähelleni lieveilmiöineen, siksi muuttotappiokuntaa on täytynyt kartoittaa koko ajan pahimman varalle.

Maalla olen huomannut sen, että vaikka joku puliukko saattaakin tulla vastaan silloin tällöin, niin ei ainakaan narkkareita ole näkynyt. Myöskään kulutuskeskeistä elämä maaseudulla ei ole, vaan siellä enemmänkin vietetään aikaa rauhallisesti kotona syöden hyvin, ei ravintoloissa. Väljä rakentaminen on mieleen ja moni maaseutukunta näyttääkin esimerkiksi 30 vuoden takaiselta Lempäälältä tai Nokialta. Siellä yksinkertaisesti viihtyy. Olen myös huomannut, että vaikka palveluita saattaa olla vähemmän, niin esim. itselleen tärkeän tavaran löytäminen on helpompaa - koska kierrettäviä liikkeitä on vähemmän ja myyjät ovat palvelualttiimpia, kun taas Tampereen seudulla palvelua saa väkimäärän takia jonottaa tai palvelu on hyvin epäystävällistä. Lisäksi maaseudulla on vähemmän tai ei lainkaan moottoriteitä, joten olen huomannut melutasonkin olevan paljon hallitumpaa, vaikka sijaittaisiin aivan kaupungin ytimessä. Se on syy, mikä houkuttelee sinne aina. Myös ilma on maaseudulla puhtaampaa.
 
Täältä on nyt monikin haluamassa pois esim. tuon ratikan takia,
No varmasti moni voikin haluta pois Pirkkalasta tuon takia, mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että moni sinne myös haluaa muuttaa. Ja vaikka asuntojen hintataso on Tampereen alueen korkein, niin kämpät menee päivissä tai viikoissa kaupaksi.
 
No varmasti moni voikin haluta pois Pirkkalasta tuon takia, mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että moni sinne myös haluaa muuttaa. Ja vaikka asuntojen hintataso on Tampereen alueen korkein, niin kämpät menee päivissä tai viikoissa kaupaksi.
En sanoisi niinkään. Pelkästään esim. Soljassa paljon vuokrakämppiä kaupan ja siis nekin olleet suurin osa myynnissä, sijoittajat ostavat ne lopulta ja vuokraavat kalliisti.

Jos tänne olisi suurta tunkua, ja ihmisillä rahaa, niin tuskin olisi myytävänäkään kymmeniä asuntoja pelkästään siellä. Toki tänne halutaan muuttaa, mutta pitää myös muistaa miksi tänne on joskus muutettu. Pirkkalassa vuosikymmenen asuneena, taitaa olla ylikin nyt jo, se näytti vielä 2010-luvulla esimerkiksi Keuruulta. Nykyään on semmosta uutta townhousea ja vanhaa slummia. Kyllähän sinne halutaan muuttaa, mutta niin moni haluaa myös poiskin. Soljassakin esim. vuokralla lähinnä kela-asiakkaita, ei aina. Sanoisin että tunnelma on paljon parempi maaseudulla mummujen seassa.

Monilla, jotka maaseudulla asuvat muuttotappiokunnassa ei ole yksinkertaisesti edes varaa muuttaa näin kalliisiin kämppiin oli sitten vuokraamassa tai ostamassa. Pitää myös huomioida, että monella nykyiselläkään kuntalaisella ei nimenomaan ole varaa enää asua noissa 650 euron hiirenloukussa, ja siksi tämä keskustelulanka on mielestäni edelleen todella ajankohtainen.
 
Mites joku Karkkila? Vähän kun muuttotappiokunta Uudenmaan sisällä, kuitenkin kaupunki ja kai siellä ruokakaupat on ja halpaa asumista. Kaiketi aika väljää rakentamista ja tuskin täydennysrakentamisen uhkaakaan. Bussilla pääsee stadiin jos tarvitsee, muuten fillaroi. Vuokralle rivariin tms
 
Mites joku Karkkila? Vähän kun muuttotappiokunta Uudenmaan sisällä, kuitenkin kaupunki ja kai siellä ruokakaupat on ja halpaa asumista. Kaiketi aika väljää rakentamista ja tuskin täydennysrakentamisen uhkaakaan. Bussilla pääsee stadiin jos tarvitsee, muuten fillaroi. Vuokralle rivariin tms
Se voisi olla hyvä, mutta tosiaan ei saa sijaita yli 100 km Tampereesta. Luin nyt maaseudun uutisia ja tuo pisti silmään.
Someron kaupunki tarjosi ydinkeskustan tuntumassa olevan Mäkelän alueen omakotitonteista syyskuun aikana 30 prosentin alennuksen, mutta yhtään varausta ei tullut. Se kertoo omasta mielestäni karua faktaa siitä, että jos aikoo maaseudulle muuttaa, ei nyt kannata ainakaan Somerolle muuttaa. Kova asukaspako, kallis uimahalli rakennettu, mutta ei asukkaita tule. Kasvukeskuksissahan voi kuitenkin muuttaa esim. Sorilaan tai Kaanaalle esim. Tampereelle, jos haluaa edes vähän syrjemmälle. Valitettavasti enää Someroa en mieti muuttokuntana, eihän siellä ole edes julkista liikennettä nimeksikään.

Huomionarvoisinta on, että kaupunki on tehnyt kunnallistekniikan ennen kuin alettiin odottamaan kiinnostuneita asukkaita tarjouskampanjalla.
 
Edelleen vastaukseni on turenki. junarata vieressä, Helvetin hyvät kaupat, iso aivan uusi s-market, juuri uudistettu k-market, lidl ja tokmanni.

Hämeenlinna ihan kusimatkan päässä.

Pitkästä aikaa tullut tuolla kylilläkin ihan käveltyä, kun emäntä sinne muutti. Saa rauhassa mennä, ei tarvitse katsella selän taakse.

Itsekkin 3km kyliltä aikanaan asuin, siellä on joku 2-3baaria ja kebabbiloita enemmän. kotipitsakin nykyään.(toki senkin voi lukea kebappilaksi, kun ulkolaiset pyörittää ja ulkolaista lihaa myy)
'Joki vieressä mitä pitkin pääsee myös kesällä hml, vaikka ei olis omaa venettä.

Nykyään itsellä melkeen 10km kylälle, mutta tosi harvoin tarvii hml tai riksun palveluita käyttää.
 
Edelleen vastaukseni on turenki. junarata vieressä, Helvetin hyvät kaupat, iso aivan uusi s-market, juuri uudistettu k-market, lidl ja tokmanni.

Hämeenlinna ihan kusimatkan päässä.

Pitkästä aikaa tullut tuolla kylilläkin ihan käveltyä, kun emäntä sinne muutti. Saa rauhassa mennä, ei tarvitse katsella selän taakse.

Itsekkin 3km kyliltä aikanaan asuin, siellä on joku 2-3baaria ja kebabbiloita enemmän. kotipitsakin nykyään.(toki senkin voi lukea kebappilaksi, kun ulkolaiset pyörittää ja ulkolaista lihaa myy)
'Joki vieressä mitä pitkin pääsee myös kesällä hml, vaikka ei olis omaa venettä.

Nykyään itsellä melkeen 10km kylälle, mutta tosi harvoin tarvii hml tai riksun palveluita käyttää.
Siihen pitää tutustua. Mites terveyskeskus siellä?

Luin juuri, että Hämeessä on tänä vuonna poistumassa muutama terveyskeskus mm. Tammelassa. Tammelalaisille se tarkoittaisi sitä, että terveyskeskukseen on lähdettävä Forssaan. Jos Forssan terveyskeskuksen aukioloajan ulkopuolella sattuu jotain, niin seuraavaksi lähin päivystys on Hämeenlinnassa. On uhkapeliä muuttaa maaseudulle, jos on monisairas tai erityisesti autoton. Tässä ketjussa nuo terveyshuolet ovat nousseet aina säännöllisesti esillekin, koska terveydellinen hätätila ei katso paikkaa taikka aikaa. Esimerkiksi sairauskohtaus voi iskeä keskellä yötä, mites ambulanssi?
Kasvukeskuksissahan noita ei juuri tarvitse miettiä, koska julkinen liikenne on hyvä ja terveyskeskuksia joka kunnassa. Myös päivystys pelaa kellon ympäri, ainakin Acutassa.
 
Kasvukeskuksissahan noita ei juuri tarvitse miettiä, koska julkinen liikenne on hyvä ja terveyskeskuksia joka kunnassa. Myös päivystys pelaa kellon ympäri, ainakin Acutassa.
Joo, tai siis oikeastaan enää vain siellä, jos pelaa. Ennen oli vähän toista. Kasvukeskuksen ympäristössäkin voi olla kovin ankea tilanne jos ei ambulanssi kuljeta tai ole ihan minuutin päälle henki menossa, siinäkin tapauksessa että sairaankuljetukseen olisi teoriassa mahdollisuus alle tunnissa mutta computer says no tai NPD says no. Julkisille terveyspalveluille on jo oikeastaan heitetty heipat tässä maassa.
 
Yksi syy on toki että istuessa tulee kovasti selkävaivoja, mutta pyöräillessä ei tule. Tykkään muutenkin ajaa hitaasti, jotta ehdin nähdä maisemia. Muutto ei tosiaan ole tällä hetkellä vielä ajankohtainen, vaikka tutustunkin asiaan vähän joka viikko, mutta minulla on tosiaan valmius muuttaa aiemminkin jos esimerkiksi kotikunnan kaavoitus muuttuu entistä huonommaksi. Tähänastiset kokemukset Tampereesta ovat olleet pääasiassa hyvin negatiivisia, esimerkiksi kauppakeskuksissa todella paljon narkkareita ja meno on yleisestikin hyvin kiireistä ja kuluttamisen painotteista. Istutaan ravintoloissa, odotellaan elokuvailtaa teatterin pihalla, juodaan juottolassa kaljaa. Hämeenkadulla taida muuta ollakaan nykyään. En enää jaksa edes Tampereelle mennä ja tosiaan nyt kun Tampereen kaltainen kaavoittaminen on alkanut täälläkin, niin Tampere tulee liian lähelleni lieveilmiöineen, siksi muuttotappiokuntaa on täytynyt kartoittaa koko ajan pahimman varalle.

Maalla olen huomannut sen, että vaikka joku puliukko saattaakin tulla vastaan silloin tällöin, niin ei ainakaan narkkareita ole näkynyt. Myöskään kulutuskeskeistä elämä maaseudulla ei ole, vaan siellä enemmänkin vietetään aikaa rauhallisesti kotona syöden hyvin, ei ravintoloissa. Väljä rakentaminen on mieleen ja moni maaseutukunta näyttääkin esimerkiksi 30 vuoden takaiselta Lempäälältä tai Nokialta. Siellä yksinkertaisesti viihtyy. Olen myös huomannut, että vaikka palveluita saattaa olla vähemmän, niin esim. itselleen tärkeän tavaran löytäminen on helpompaa - koska kierrettäviä liikkeitä on vähemmän ja myyjät ovat palvelualttiimpia, kun taas Tampereen seudulla palvelua saa väkimäärän takia jonottaa tai palvelu on hyvin epäystävällistä. Lisäksi maaseudulla on vähemmän tai ei lainkaan moottoriteitä, joten olen huomannut melutasonkin olevan paljon hallitumpaa, vaikka sijaittaisiin aivan kaupungin ytimessä. Se on syy, mikä houkuttelee sinne aina. Myös ilma on maaseudulla puhtaampaa.
Omat kokemukset viime vuosilta ovat kyllä olleet sen suuntaisia, että mitä pienempään kylään menee, sitä todennäköisemmin siellä saa naama norsunvitulla palvelua ellet satu olemaan joku silmäätekevä paikallinen. Helsingistä Tampereelle muutettua itselläni pisti silmään Tampereen yleinen melko ystävällinen palvelutaso vaikka kyllä täälläkin niitä elämäänsä kyllästyneitä asiakaspalvelijoita näkee. Itse olin kauan aikaa sitten pikkukylällä ruokakaupassa töissä opiskelujen ohessa, ja silloin siellä vielä terotettiin ensimmäisestä päivästä alkaen hymyn ja ystävällisen asiakaspalvelun tärkeys jokaiselle työntekijälle. Nyt nuo vanhan polven duunarit ovat jääneet eläkkeelle ja tilalla on elämäänsä kyllästynyttä tulevaisuuden toivonsa menettänyttä nuorisoa. Muutos on ollut aivan häkellyttävä viimeisen kymmenen vuoden aikana, eikä se koske vain yhtä tai kahta tiettyä pikkupaikkakuntaa omien havaintojen perusteella. Monen pikkukylän ohi ei mene välttämättä moottoritietä mutta joku isompi valtaväylä kuitenkin. Melkoinen meteli niistäkin lähtee joten kannattaa olla melko tarkkana sen asunnon sijainnin suhteen, jos tieliikenteen metelille on allerginen. Nimimerkillä koko lapsuuteni valtatien lähellä asuneena.

Ja mitä kaupungin negatiiviseen fiilikseen tulee... no, mitä siellä kaupungissa pitäisi tehdä kuin viettää palvelujen äärellä aikaa? On toki ihan ok todeta, että se ei ole oma juttu ja sinänsä siinä on hyvä pohja katsellakin noita hiljeneviä muuttotappiokuntia. En kuitenkaan näkisi Pirkkalan ratikkaprojektia merkkinä siitä, että tuo mentaliteetti olisi leviämässä myös Suuppaan saakka vaan lähinnä se tuo vakaan ja toimivan julkisen infrastruktuurin kiinteästi laajemmalle alueelle. Tarkoittaa sitä, että asunnon omistajat voivat luottaa sen ratikan kulkevan ikkunan vierestä kymmenen vuoden kuluttuakin palvelujen ääreelle siinä missä bussilinjat voidaan lakkauttaa mielivaltaisista syistä vuoden kuluttua asuntokaupoista (kts. moni alue Vantaalla ja Espoossa). Tuon ratikan myötä myös Pirkkalan ja Tampereen yhteinen uimahalliprojekti Partolaan(?) on vaikuttanut saavan uutta puhtia, ja tuolloin 2030-luvulla voi hyvällä tuurilla päästäkin jo polskimaan ihan Pirkkalan omassa uimahallissa. Muuten kyllä jaan tuon ihmettelyn, että täällä on yleisesti melko onneton infra uintiharrastusta ajatellen.

Viestiä lukiessa tuli mieleen heittää ässänä hihasta pohjoisempaa sijaintia eli Oulu. Itse siellä asustelin viisi vuotta opiskelujen ajan, ja sehän on vähän sellainen uinuva kaupunki jossa ei tapahdu yhtään mitään ja 90% kaupunkialueesta on lähinnä pikkukylämäistä lähiötä. Itse en Oululle pidemmän päälle lämmennyt juuri sen tuppukylämäisyyden ja näköalattomuuden takia mutta se voisi olla teikäläiselle ihan varteenotettava vaihtoehto harkittavaksi. Junalla ja lentäen pääsee eteläisempään Suomeen todella kattavasti kohtuurahalla, polkupyöräilijät ovat ykkössijalla tieverkostoa rakennettaessa ja asumiskulutkin ovat pysyneet todella mietoina vuosien varrella. Keskusta on Oulussakin ihan rehdisti baarikeskittymä plus Valkea-kauppakeskus suorittamassa teinien oleskelupaikan virkaa mutta eipä sinne mitään syytä ole koskaan mennäkään. Kaikki isot kauppaketjut ja muut palvelut löytyvät mm. Limingantullista ja Kaakkurista ja ymmärtääkseni terveyspalvelutkin toimivat Suomen mittakaavassa erittäin hyvin. Toppila ja Kaukovainio taitavat olla edelleen karuja nistikeskittymiä mutta noiden ulkopuolella melkolailla kaikkialla asuu rauhallisia lapsiperheitä tai opiskelijoita.
 
Yksi vaihtoehto on Riihimäki-Lahti välimaasto. Rata menee välissä ja paljon isompaa ja pienempää kylää välissä ja monessa niissä peruspalvelut. Junalla pääsee nopeasti Riihimäkeen tai Lahteen ja molemmista Helsinkiin tai Hämeenlinnaan. Ja junaa nyt tuskin ollaan lopettamassa joten voi myös luottaa että tulevaisuudessa sillä voi kulkea.

Ja vähän vastaavaa maastoa on Riihimäki-Forssa väli, tosin siinä ei taida mennä rautatietä.
 
Itse suosisin eteläisempää maastoa, kun jo täällä ytimessä on mielestäni liian pohjoinen ilmasto. Enkä oikein kestä tuota pimeyttä. Pelkkä kesämökki idässä/pohjoisessa voisi onnistua, mutta se vähän sotii koko ideaa vastaan. Ennemmin joku etelä ja länsirannikko, niin on kesäillatkin pidempiä. Kaiholla katselee taulukoita, kuinka ilta on paljon pidempi lännessä. Vielä kun sen torpan saisi niin, että aurinko laskisi mereen tai ison järvenselän taakse.
Nythän taas siirrytään tuohon vitutus talviaikaan, kun itselle sopisi paremmin kesäaika + 1h.
 
Omat kokemukset viime vuosilta ovat kyllä olleet sen suuntaisia, että mitä pienempään kylään menee, sitä todennäköisemmin siellä saa naama norsunvitulla palvelua ellet satu olemaan joku silmäätekevä paikallinen. Helsingistä Tampereelle muutettua itselläni pisti silmään Tampereen yleinen melko ystävällinen palvelutaso vaikka kyllä täälläkin niitä elämäänsä kyllästyneitä asiakaspalvelijoita näkee. Itse olin kauan aikaa sitten pikkukylällä ruokakaupassa töissä opiskelujen ohessa, ja silloin siellä vielä terotettiin ensimmäisestä päivästä alkaen hymyn ja ystävällisen asiakaspalvelun tärkeys jokaiselle työntekijälle. Nyt nuo vanhan polven duunarit ovat jääneet eläkkeelle ja tilalla on elämäänsä kyllästynyttä tulevaisuuden toivonsa menettänyttä nuorisoa. Muutos on ollut aivan häkellyttävä viimeisen kymmenen vuoden aikana, eikä se koske vain yhtä tai kahta tiettyä pikkupaikkakuntaa omien havaintojen perusteella.

Mitä tarkoitat elämäänsä kyllästyneellä nuorisolla? Jotain porukkaa, jolla on selvästi tylsistynyt tai masisteleva asenne vaikka hommat sinänsä hoidetaan?
 
Yksi vaihtoehto on Riihimäki-Lahti välimaasto. Rata menee välissä ja paljon isompaa ja pienempää kylää välissä ja monessa niissä peruspalvelut. Junalla pääsee nopeasti Riihimäkeen tai Lahteen ja molemmista Helsinkiin tai Hämeenlinnaan. Ja junaa nyt tuskin ollaan lopettamassa joten voi myös luottaa että tulevaisuudessa sillä voi kulkea.

Ja vähän vastaavaa maastoa on Riihimäki-Forssa väli, tosin siinä ei taida mennä rautatietä.
Tosin, Riihimäellä ei sitten ole kauppakeskuksia vaan mentävä Hyvinkäälle asti, joten Lahti siinä tapauksessa parempi, jos haluaa shoppailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom