Jännä miten vuodesta toiseen tulee jengille yllätyksenä että jos muistia kellottaa ihan rajoille, niin lämmöillä on iso merkitys. Järkyttävää.
Oli asiaakin. Amazonissa on Patriotin Viperit 4400Mhz CL19-19-39, 153e 16gt kitti. Ostin kokeeksi, ja tämä minun kapulayksikkö toimii paremmin kuin verrokkina oleva g-skillin 3600cl15 kitti jonka oon saanu venymään 4400Mhz taajuudelle. Mulla on Z390 Maximus XI Formula millä kellotan, ja emon muistituki tyssää kokolailla 4200Mhz. Noi G.skillit suostui kyllä buuttimaan vähän satunnaisesti 4200Mhz mutta niitä ei saanut oikein millään ajastuksilla vakaiksi. Nämä Viperit meni eilen tommosella tunnin säädöllä mukisematta 4200Mhz CL17-18, ja nyt sain nämä juuri buuttaamaan 4266Mhz CL17-18 ja oon ajelemassa mustanaamiota 400% kohdalla.
150e muisteiksi erittäin hyvät. Ainoa miinus että toisin kuin gskillillä niin näissä ei ole lämpötila-anturia. Jouduin teippaamaan thermal-couplen tohon IHS:ään kiinni että saan jotain hajua siitä rupeaako tapahtumaan jotain lämpökaatumisia (eli jos tietyllä asteluvulla alkaa kaatumaan), tietää sitten lisätä muistituulettimen kierroksia.
Suosittelen kyllä, täältä ostoksille:
https://www.amazon.de/dp/B07KXLFDL6/ref=sr_1_1?keywords=patriot+viper+4400&qid=1574245202&sr=8-1
*edit*
Jatkan edellä kerrottua tarinaa, eli eilen striimasin vähän ensipuraisuja näiden muistien kanssa ja nyt oon sitten off-stream jatkanu kätöstelyä. Tuntuu kulkevan!
Sain "luotettavasti" buuttaamaan 4266Mhz CL17-17, eli lähti n. joka kolmannella resetillä käyntiin

Myönnän tappioni, ei tällä laudalla vaan taida muistit kulkea kuin tuon 4200Mhz ja onhan sekin jo paremmin kuin edellisillä tikkusilla.
Siitäpä sitten kiristelemään. Vanhat kammat oli siis 4133CL17-18-36 @1.475v ja nyt nämä uutukaiset on saavuttaneet 4200Mhz CL16-16-28 @1.495v ja operaatio on kesken. Luulen että voin tiputtaa jännitettä kohti 1.45v, samoin mulla tRFC tarkoituksella vielä 'löysällä' ja samoin noita tertiary juttusia tuolla varmaan joku vipu kiristämättä. Mutta tässä siis vähän tämmöstä kuvaa 'keskeltä prosessia', ja täytyy sanoa että aika hyvin kyllä kulkee 153e muisteiksi:
*edit*
Annoin ton rullata 3000% asti ja sitten ajoin vielä viisi rundia linxiä että näkee oisko tässä kohtaa semmonen "seivi" mistä on hyvä jatkaa, pitää toi tRFC, tCKE sekä muutama muu käydä vielä hifistelemässä kireemmälle. Ja joo, linxissäkin residualit pitää kutinsa joten ei oo cache/muistit AVX-kuormallakaan epävakaat (joskin vain viisi rundia, ei jaksa nyt odotella)