Mopokuumetta

Ei tuolla vaimentimella pahemmin ole vaikutusta tuohon sun korvaan ajossa kantautuvasta melusta, ajoviima on paljon pahempi. Laita ne kunnon ajovarusteet, korvatulpat jne. eka kuntoon niin alkaa se ajaminenkin tuntuun mukavammalta ja kuulokin saattaa säästyä hieman.

Muutenkin tuo vaimentimen vaihto on aika turhaa touhua. DB-killerin ja villojen vaihdon ehkä korkeintaan voi tehdä jos pakosta haluaa ääntä vähemmäksi.
Ookkei. Eli istuva takki ja jotkin housut voisi olla järkevä hommata asap? Muotoon valetut tulpat todennäköisesti menee ostoon ensi kaudeksi sitten. Ehkä nyt jollain perustulpilla alkuun.
 
Ookkei. Eli istuva takki ja jotkin housut voisi olla järkevä hommata asap? Muotoon valetut tulpat todennäköisesti menee ostoon ensi kaudeksi sitten. Ehkä nyt jollain perustulpilla alkuun.
Ne ois kannattanut hankkia jo. Perustulpat käy ihan hyvin.

Ajoasuun kannattaa panostaa sen verran että ostat hyvän. Ne on pitkäikäisempiä ja mukavampia käyttää. Itellä on nyt 18:sta vuotta sama nahkapuku käytössä.
 
Ilman korvatulppia en aja metriäkään. Ihan perusjuttu, jo tuulen meteli tekee vaurion kuuloon maantienopeuksissa.

Kaarreajoon saa parhaiten oppia ja varmuutta radalta, suosittelen motorg ry ajotaito 2 koulutuksia erittäin lämpimästi.

Nakupyörät ovat tosiaan aerodynaamisesti lähinnä max 80kmh kaupunkivehkeitä. Itse olen mieltynyt sporttipyöriin useita erilaisia kokeiltuani. Vähän rennompi sportti (itsellä Ducati supersport 950) tarjoaa tuulensuojaa niin että maantiellä on rento ajaa ja kypärään tulee silti puhdas täristämätön ilmavirta. Pystypyörä ja iso pleksi tekee helposti joko tukalan kuuman kuplan tai sitten pää tärisee pesukoneen linkouksessa.

Kokeilemalla löytyy oman mielen mukainen prätkä, näitä on moneen lähtöön.
 
Ilman korvatulppia en aja metriäkään. Ihan perusjuttu, jo tuulen meteli tekee vaurion kuuloon maantienopeuksissa.

Kaarreajoon saa parhaiten oppia ja varmuutta radalta, suosittelen motorg ry ajotaito 2 koulutuksia erittäin lämpimästi.

Nakupyörät ovat tosiaan aerodynaamisesti lähinnä max 80kmh kaupunkivehkeitä. Itse olen mieltynyt sporttipyöriin useita erilaisia kokeiltuani. Vähän rennompi sportti (itsellä Ducati supersport 950) tarjoaa tuulensuojaa niin että maantiellä on rento ajaa ja kypärään tulee silti puhdas täristämätön ilmavirta. Pystypyörä ja iso pleksi tekee helposti joko tukalan kuuman kuplan tai sitten pää tärisee pesukoneen linkouksessa.

Kokeilemalla löytyy oman mielen mukainen prätkä, näitä on moneen lähtöön.
Muutaman jkv kokemusta omaavan kaverin kanssa ja autokoulun opettajan kanssa jutustellut ajamisesta, mutta kukaan ei koskaan maininnut mitään korvatulpista. Nyt, kun toitte esille asian, tuntuu se täysin jopa itsestään selvyydeltä. :D

Pyörän hankinnassa tuli vähän tempoiltua ja lyötyä kaupat kiinni turhankin nopeasti. Tähän tietysti vaikutti kova mopokuume ja sijainti, kun sattui naapurista löytymään. No, uskoisin tuosta eroon pääsevän, mikäli se skenaario eteen tulee. Jälkikäteen lausuisin itselleni sanat "käy isolla tiellä ajelemassa ennen ostopäätöstä". Ei tuolla nakulla mikään nautinto ole tosiaan yli 80km/h ajella. Toki sekin varmasti onnistuu, kun saa itsevarmuutta ja rentoutta ajoon. Mutta miten sitten ohitukset, rekkojen aiheuttamat pyörteet jne. Yksinkertaisesti pää ei kestäisi mennä vielä edes 100km/h, saati ohittaa ja motarilla ajella. Radalle olisi varmasti järkevintä mennä, vielä kun saisi jonkun vähän ohjeistamaan. Olihan tuolla tosiaan ajotaito -kursseja tarjolla. (moottoripyora.org).
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin juuri Kymiringillä nakupyörällä >250km/h niin kyllä pääset rekoista ohi. Huippumukavaa se vain ei ole. Tuuleen ja ilmavirtoihin tottuu ajamalla.
 
Ei muuta kuin kilometrejä alle. Rauhassa ja maltilla, siitä se varmuus tulee ajan myötä. Ilmanvastukseen tottuu nopeasti, ei ne kovemmat vauhditkaan hirveältä tunnu enää loppukesästä ja sitten saattaa vauhtikin kasvaa jo liian kovaksi 🫣. Ja tulpat ehdottomasti korviin. Työmatkat saatan joskus ajella ilman, mutta jos ajelulle lähden, niin aina tulpat korvissa vaikka kylällä pyörittäisi.

Z1000 ja mt-07 painoissa on aika paljon eroa, ja kannattaa myös ne renkaat katsoa, ettei ole neliöiksi kuluneet, vaikuttaa käyttäytymiseen todella paljon.

Kolmatta kesää itse ajellut, skootterin jälkeen ensimmäinen moottoripyörä alla ja oon kyllä tykännyt. Rohkeutta/uhkarohkeutta tullut runsaasti lisää, mutta ei tällä iällä enää stunttiajoon uskalla alkaa. Rajoja tulee toki kokeiltua ja tunnusteltua miten se pyörä missäkin tilanteessa käyttäytyy kun kahvaa kääntää.
 
Suosittelen myös tekemään jarru harjoituksia maantie nopeuksista jossain sopivalla suoralla. Kyllä se siitä lähtee lutviutumaan👍
Radalla käynnille suuri suositus saat varmuutta ja ymmärrystä miten paljon ne renkaaat todella pitää.
Varoituksen sana pikipaikoista märällä ovat toodella luiukkaita.
 
Z1000 ja mt-07 painoissa on aika paljon eroa, ja kannattaa myös ne renkaat katsoa, ettei ole neliöiksi kuluneet, vaikuttaa käyttäytymiseen todella paljon.
Kawsaki Z1000 voi olla varmaan kankeampi? Mutta eniten saattaa vaikuttaa tosiaan takarengas, joka olisi keskeltä kulunut.

Eli renkaat kannattaa tutkia ja vaihtaa vaikka ainakin se takarengas tarvittaessa.

Tänä kesänä vaihdoin renkaat HD V-Rodiin ja ktm 790 dukeen. Ajokäytös muuttui selvästi keveämmäksi ja "helpommaksi". Nyt on enää tuo ktm itsellä.

Toki ei ne Kawasaki ja Yamaha samanlaisia taida olla ajaa, mutta renkaissakin voi olla eroa.


DB-killeri putkeen, niin äänetkin pitäisi pienentyä siedettävämpään suuntaan.
 
Suosittelen myös tekemään jarru harjoituksia maantie nopeuksista jossain sopivalla suoralla. Kyllä se siitä lähtee lutviutumaan👍
Radalla käynnille suuri suositus saat varmuutta ja ymmärrystä miten paljon ne renkaaat todella pitää.
Varoituksen sana pikipaikoista märällä ovat toodella luiukkaita.
Tuosta vielä. Rata-ajossa oppii kanssa jarrutuksia aika hyvin. Waasa MC järjestää myös Botniaringillä ajoharjoittelua silloin tällöin. Ja hitaassa ryhmässä on opettaja mukana.

Kotarin jarrutkin tuli minusta paremminksi yhden illan ratailun jälkeen, kun jarrupalat vähän kului ja levyt puhdistui.


Kaarteissa/mutkissa sitten se kallistus vaatii kanssa opettelua, että ei aja ojan puolelle :) Tai sitten pitää olla riittävän hitaat vauhdit.

Kannattaa myös varoa ainakin jalkakäytävän maalauksia. Olikohan viime ajokerralla, kun lähdin kotoa liikkeelle ja hieman pieneen väliin kiihdytin, niin takarengas sutaisi tyhjää maalauksen kohdalla. Jotenkin en sitä jalkakäytävää huomioinut. Pyörässä kyllä myös luistonesto, että ei pitäisi täysin ehkä karata ja abs jarrut, jotka ei vielä ole olleet tositoimissa.
 
Kawsaki Z1000 voi olla varmaan kankeampi? Mutta eniten saattaa vaikuttaa tosiaan takarengas, joka olisi keskeltä kulunut.

Eli renkaat kannattaa tutkia ja vaihtaa vaikka ainakin se takarengas tarvittaessa.

Tänä kesänä vaihdoin renkaat HD V-Rodiin ja ktm 790 dukeen. Ajokäytös muuttui selvästi keveämmäksi ja "helpommaksi". Nyt on enää tuo ktm itsellä.

Toki ei ne Kawasaki ja Yamaha samanlaisia taida olla ajaa, mutta renkaissakin voi olla eroa.


DB-killeri putkeen, niin äänetkin pitäisi pienentyä siedettävämpään suuntaan.
Joo siis todella paljon kankeammalta tuntuu Z vs MT07. Autokoulun väistöt, hidasajo jne onnistui helposti yamahalla, mutta tuota oman vehkeen ohjaustankoa saa tosissaan työntää. Samoin esim. ajoin tällaisen asfaltissa olevan paikan yli, jossa korkeuseroa ehkä 1cm ja sekin säväytti jo. Kyllä tää totuttelua vaatii jonkin verran. Mopolla aikoinaan pärrännyt, mutta onhan se ihan eri maailma sekin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 610
Viestejä
4 873 278
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
Cytotoxic_Warhead

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom