Mopokuumetta

Tuollainen HD V-Rod tulossa tänne (vm2020). Ilmeisesti hieman "feikki HD", koska moottori on Porschen kanssa suunniteltu ja vesijäähdytteinen.

Täytyy maanantaina käydä liikkeestä kyselemässä, että millä aineella vanteet täytyy puhdistaa? Onkohan vanteet alumiinia? Eli vanteet pitäisi varmaan jollain aineella käsitellä, että ne ei hapetu pilalle.

Screenshot_2025-05-01-21-20-33-19_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
Mitenniin feikki? Harley-Davidson on tehnyt aikoinaan vaikka mitä ja paljon kummallisempaa, mm. skoottereita (Topper) ja 2-tahti piikkejä (SXT-125). Onhan tuo nyt ihan oikea HD kuitenkin, vaikka vuosimallisi hieman ihmetyttää. VRSC:n eri variaatioita kun valmistettiin 2002-2017.
 
Triumph mallia thruxton 1200 vm 2016 on näköjään ottanut itseensä talven aikana.
Tyhjäkäynnillä tai hitaasta vauhdista kaasua nopeasti vääntämällä vehje sammuu.
Normaali ajossa jos kaasua ei väännä kerralla täysille niin pelaa normaalisti ja voimat tallella.
Ei vikavaloa polttele ja käynnistyy normaalisti enkä edes heti ajossa tuota vikaa huomannutkaan ennen kuin vedätin isommalla pykälällä.
Tietääkö joku missä Kuopion lähettyvillä voisi luettaa vikakoodit sun muut anturitiedot?
Pitää itse ensin varmaan koittaa käydä läpi letkut ja johdot...
Aika hauska yhteensattuma kun tuli itsellenikin vastaan:
Kävin pari viikkoa sitten hakemassa itselleni käytetyn 2-tahdin ja huomasin että siinä oli vähän samanlaista ongelmaa. Kunnolla kaasua kääntämällä meinasi usein hyytyä, mutta ihan hyvin tuolla ajeli kun vain nosti rauhallisemmin kierrokset ylös. Ongelma väheni kuumalla koneella, mutta ei kadonnut. Kun olin ajellut tankin tyhjäksi ja tankkasin uutta 98:ia niin ongelmahan katosi :cigar2:
Kaasari oli vaihdettu talvella niin ajattelin että säädöt pielessä, mutta kai se vain bensassa oli. En tiedä oliko kaasari vaihdettu myyntiä varten ja seisonut samoilla bensoilla pidempään vai bensat viime kesän ajoilta...
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
 
Mitenniin feikki? Harley-Davidson on tehnyt aikoinaan vaikka mitä ja paljon kummallisempaa, mm. skoottereita (Topper) ja 2-tahti piikkejä (SXT-125). Onhan tuo nyt ihan oikea HD kuitenkin, vaikka vuosimallisi hieman ihmetyttää. VRSC:n eri variaatioita kun valmistettiin 2002-2017.
Tulikin näppäilyvirhe 2002 vuosimalli (ei 2020). Taitaa olla 44tkm ajettu. Yllättävän siisti paitsi ne vanteet kaipaa hieman puunausta. Muutama vuosi sitten kävin koeajamassa tuollaisen samanlaisen VRSC:n, mutta silloin ne oli noin 4000€ kalliimpia. Nyt nuo taitaa olla alkaen 6500-7000€.

Aikoinaan kun tuo tuli myyntiin, niin osa ilmeisesesti vierasti vesijäähdytteistä moottoria. Melko tehokas (115hv), mutta huipputehokin aika korkeilla kierroksilla toki, 8250rpm.

Nuo "tankin" päällä olevat hapsut otan luultavasti pois.
Screenshot_2025-05-02-10-09-42-57_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Pihalla parkissa tai vuokratussa taloyhtiön tallissa on laitteet olleet aina itsellä. Kyllä se vähän vituttaa pyyhkiä penkkiä mutta pyyhe auton takapenkillä auttaa siihenkin ilman että tarttee muuten pelleillä.
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Ei kerrostalo, mutta rivarin edessä seisoo peitettynä jos sateen uhkaa.

drtgyhj.png



Suojattuna lähinnä siksi, että sateella vesi valuu tankkia pitkin suoraan ilmansuodattimeen, mistä se menee kaasaariin, mistä se menee moottoriin aiheuttaen hieman käyntiinlähtö ongelmia.

htreg.png


 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Pyörä mahtuu samaan ruutuun auton kanssa. Katos toimii myös varkaussuojana kun pyörää ei mahdu liikuttamaan.
 
Pyörä mahtuu samaan ruutuun auton kanssa. Katos toimii myös varkaussuojana kun pyörää ei mahdu liikuttamaan.
Onko tuo kuinka laitonta kunnallisen pysäköinnin valvomalla alueella? Itseä houkuttaisi alkaa tehdä tuota ja säästäisin 35e/kk kun vapauttaisi toisen paikan. Toisaalta, saisin jonkun siihen viereen kolhimaan (nyt ei omien ruutujen vieressä autoja ruutuja)...
 
Illalla sain V-Rod:in pihaan. Sovittelin siihen paikalleen alkuperäistä takapenkkiä, mutta ei sitä enää saa järkevästi takaisin. Taisi olla ainakin jotain liimaa takalokasuojassa, eli laitoin sen vaihdetun penkin takaisin kiinni. Etupenkin sain silti vaihdettua siihen alkuperäiseen. Mutta en nyt enää illalla lähtenyt koeajolle, että muuttuiko ajoasento? Alkuperäisessä istutaan aavistus taaempana?

Tuo selkänoja olisi neljällä kuusiokolo ruuvilla kiinni, eli sen ehkä saisi irrotettua. Mutta ajattelin pitää sen paikoillaan.

Tuossa siis alkuperäinen etupenkki:
Screenshot_2025-05-03-22-04-06-77_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Tuossa aavistuksen erilainen penkki, joka on siis samaa sarjaa takapenkin kanssa.
Screenshot_2025-05-03-22-06-30-96_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Muutama viikko ennen kauden alkua tuli vaihdettua kawa ZRX vähän hitaampaan kulkuvälineeseen ja yllättävän mukavaa se ajo tälläkin on vaikka mutkat ei yhtä vauhdikkaasti enää taitukaan. Kenties ikä alkaa tekemään tepposiaan jo..

Screenshot_20250504_004246_com_google_android_apps_photos_HomeActivity.jpg
 
Muutama viikko ennen kauden alkua tuli vaihdettua kawa ZRX vähän hitaampaan kulkuvälineeseen ja yllättävän mukavaa se ajo tälläkin on vaikka mutkat ei yhtä vauhdikkaasti enää taitukaan. Kenties ikä alkaa tekemään tepposiaan jo..

Screenshot_20250504_004246_com_google_android_apps_photos_HomeActivity.jpg
Kyllähän noillakin taittuu, kun tietää mitä tekee, eikä pelkää jalkatappien rapinaa asfaltilla! :tup:

Noi ei sentään tapa teholla, kun lähtee 200km/h lyömään tyhjää.
 
Ensimmäinen tankkaus hd VRSC V-Rod 2002:lla. Bensavalo syttyi eilen ja nyt tankatessa meni vaan 8.5 litraa bensaa. Eli bensaa jäi vielä jokunen litra tankkiin.

14.38 litraa on ilmeisesti tankin koko (eli pieni ja oli tiedossa). Itse tankkihan on penkin alla, samoin täyttö penkin alla. Pyörän myyjä sanoi, että 200km matka-ajoa pääsee tankillisella (125 mailia)? Tuossahan on hyvä bensamittari viisarilla, eli aika tarkasti näkee, että paljonko sitä bensaa on. Googlailin että E10 bensa käy HD pyörään. Samoin myös (pieni) kierroslumittari tuossa on. Kävin myös laittamassa renkaisiin vähän lisää ilmaa.

Nopeusmittarikin on tuossa vain maileina. Ilmeisesti muuttopyöränä tuotu joskus USA:sta. Mutta laskeskelin tuollaiset luvut, että muistaisin ajaa suurin piirtein oikeaa nopeutta?

30 on 50
40 on 60
50 on 80
60 on 100 km/h


Mulla on ollut joskus myös KTM 990 Super Duke ja siinähän on myös pieni bensatankki, mutta kohtalaisen hyvin silläkin pärjäsi. Lisäksi siinä oli vain bensavalo, eli mittaria ei ollut.
 
Ensimmäinen tankkaus hd VRSC V-Rod 2002:lla. Bensavalo syttyi eilen ja nyt tankatessa meni vaan 8.5 litraa bensaa. Eli bensaa jäi vielä jokunen litra tankkiin.

14.38 litraa on ilmeisesti tankin koko (eli pieni ja oli tiedossa). Itse tankkihan on penkin alla, samoin täyttö penkin alla. Pyörän myyjä sanoi, että 200km matka-ajoa pääsee tankillisella (125 mailia)? Tuossahan on hyvä bensamittari viisarilla, eli aika tarkasti näkee, että paljonko sitä bensaa on. Googlailin että E10 bensa käy HD pyörään. Samoin myös (pieni) kierroslumittari tuossa on. Kävin myös laittamassa renkaisiin vähän lisää ilmaa.

Nopeusmittarikin on tuossa vain maileina. Ilmeisesti muuttopyöränä tuotu joskus USA:sta. Mutta laskeskelin tuollaiset luvut, että muistaisin ajaa suurin piirtein oikeaa nopeutta?

30 on 50
40 on 60
50 on 80
60 on 100 km/h


Mulla on ollut joskus myös KTM 990 Super Duke ja siinähän on myös pieni bensatankki, mutta kohtalaisen hyvin silläkin pärjäsi. Lisäksi siinä oli vain bensavalo, eli mittaria ei ollut.
No eikös tuo ole aika "normaalin" kokoinen tankki; adventure-pyörät sitten erikseen :whistling:

Täydellä tankilla pääsee yleensä riittävän kauas ja sitä auttaa mittari kun tietää lähdettäessä onko tankissa 4/5 vai 1/3 jäljellä...
Onko tuo kuinka laitonta kunnallisen pysäköinnin valvomalla alueella? Itseä houkuttaisi alkaa tehdä tuota ja säästäisin 35e/kk kun vapauttaisi toisen paikan. Toisaalta, saisin jonkun siihen viereen kolhimaan (nyt ei omien ruutujen vieressä autoja ruutuja)...

Tietääkseni kielletty, se on sitten valvojasta kiinni kiinnostaako tuollainen jos auto ei tule tuon takia metriä ulos ruudusta...
 
Kannattaakohan renkaat tilata ulkomailta? Sieltä olen joskus tilannut, mutta ei mitään muistikuvaa, että mistä nettisivuilta?


HD VRSC V-rod 2002 ja uudet renkaat siihen? Renkailla vielä ajelee. Eturengas hieman kulunut ja takarengas samoin. Taka toki kuluu ensimmäisenä loppuun. Jotkut Pirellit nyt alla. Olisiko rengas merkki ja malli suosituksia?

Rengaskoot:
120/70R19
180/55R18

Ilmeisesti taakse sopisi myös 200/50R18, mutta silloin vaatii jotain pientä muokkausta, että sopii pyörimään? Täytyy vähän tutkiskella, että olisiko joku laukun tukiraudan poistaminen helppo juttu?

Tuo 200/50R18 olisi halvin, 220€:

Ehkä kuitenkin mieluummin oikea koko? Niitä olisi ainakin useita 250€ hintaisia.

250€:


Edit:
Kahdesta paikallisesta liikkeestä kysyin, niin siellä 180/55R18 takarengas maksaisi alkaen 350€ ja 400€. Eli kannattaa varmaan tilata netin kautta renkaat.

No eikös tuo ole aika "normaalin" kokoinen tankki; adventure-pyörät sitten erikseen :whistling:

Täydellä tankilla pääsee yleensä riittävän kauas ja sitä auttaa mittari kun tietää lähdettäessä onko tankissa 4/5 vai 1/3 jäljellä...
14.4 litran tankki kyllä varmaan riitää vallan hyvin, kun on se bensamittarikin ja jos tohtii päästää tankin melkein tyhjäksi. Toki onhan sinne hyvä jättää varabensaa, että välttyy bensan loppumiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Vakio kokoisenA renkaat. Mitään hyvää ei saavuta tuolla leventämisellä.
Jep. Tuo 55 profiili on se paras minustakin. Valitsin ja tilasin sitten tuon Metzeler Cruisetec renkaan. Jos oikein katsoin, niin testeissä se on ollut aivan kärkeä.

Hinta oli 248€ (sisältäen postit):
Minusta oli melko halpa, vaikka tuo on vähän omituinen 18" koko.

Olisi tuolla ollut näköjään melkein samaan hintaan myös Micheliniä.
263€:
 
Ensimmäinen tankkaus hd VRSC V-Rod 2002:lla. Bensavalo syttyi eilen ja nyt tankatessa meni vaan 8.5 litraa bensaa. Eli bensaa jäi vielä jokunen litra tankkiin.

14.38 litraa on ilmeisesti tankin koko (eli pieni ja oli tiedossa). Itse tankkihan on penkin alla, samoin täyttö penkin alla. Pyörän myyjä sanoi, että 200km matka-ajoa pääsee tankillisella (125 mailia)? Tuossahan on hyvä bensamittari viisarilla, eli aika tarkasti näkee, että paljonko sitä bensaa on. Googlailin että E10 bensa käy HD pyörään. Samoin myös (pieni) kierroslumittari tuossa on. Kävin myös laittamassa renkaisiin vähän lisää ilmaa.

Nopeusmittarikin on tuossa vain maileina. Ilmeisesti muuttopyöränä tuotu joskus USA:sta. Mutta laskeskelin tuollaiset luvut, että muistaisin ajaa suurin piirtein oikeaa nopeutta?

30 on 50
40 on 60
50 on 80
60 on 100 km/h


Mulla on ollut joskus myös KTM 990 Super Duke ja siinähän on myös pieni bensatankki, mutta kohtalaisen hyvin silläkin pärjäsi. Lisäksi siinä oli vain bensavalo, eli mittaria ei ollut.
Itse ajelen sellaista reipasta ajoa kaasari 790cc trumpalla sen 150km kun pitää laittaa varatankille, tankin koko kuitenkin 16l. Ennätys taitaa olla yhdellä tankilla 200km ja silloin hieman jännitti. Tuossa kun ei ole mittaria eikä valoa, vain mekaaninen bensahana, niin tankkaan mielummin heti kun tarvii varatankkia.
 
Vakio kokoisenA renkaat. Mitään hyvää ei saavuta tuolla leventämisellä.
Itselle riitti ulkonäkö, omassa en ajettavuudessa kyllä mitään huonoa ole huomannut vaikka renkaat on nyt pariinkin kertaan levennetty.

Vakiona 130/80/17 sirkkelinterä ja kuvassa 150/70/17 oli levein mikä meni 3,5" leveään vanteeseen

e5y7i.png


Vaihdoin takavanteen 5" leveään ja taakse tuli 160/60/17

rtjsrtjh.png


180 leveä menisi taakse kun siirtäisi ketjua 3mm sivuun ja harkinnassa on.

Toki samalla etuvanne vaihtui 19" -> 17" ja hieman leveämpään, mutta tuo vanhaan pyörään modernimpaa ilmettä ja kun jousittamattomasta massasta häviää monta kiloa pois (teräsvanne -> alumiini), niin se vain parantaa ajettavuutta ja ketteryyttä.

20220523_183451~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itselle riitti ulkonäkö, omassa en ajettavuudessa kyllä mitään huonoa ole huomannut vaikka renkaat on nyt pariinkin kertaan levennetty.

Vakiona 130/80/17 sirkkelinterä ja kuvassa 150/70/17 oli levein mikä meni 3,5" leveään vanteeseen

e5y7i.png


Vaihdoin takavanteen 5" leveään ja taakse tuli 160/60/17

rtjsrtjh.png


180 leveä menisi taakse kun siirtäisi 3mm ketjua sivuun ja harkinnassa on.

Toki samalla etuvanne vaihtui 19" -> 17" ja hieman leveämpään, mutta tuo vanhaan pyörään modernimpaa ilmettä ja kun jousittamattomasta massasta häviää monta kiloa pois (teräsvanne -> alumiini), niin se vain parantaa ajettavuutta ja ketteryyttä.

20220523_183451~2.jpg
Sää oot niin erilainen nuori. Onhan tuota tullu kokeiltua itekki. Vanhan. Afrikkalaisen muistaakseni 2,75 vanteen vakio rengaskoko oli 130 leveä ja kertaalleen tilalle tuli 150 leveä gummi kun Jämsäsä sattu semmonen kaupasa olla halvalla. En nyt enää muista ajontuntumaa muutako sitten kuluneella renkaalla kun leveään kumiin kului hiivatin laaja tasainen kohta. Eipä sitä tullu loppuun ajettua kun meni niin kulmikkaaksi käytös.

Nykyään käytän lähinnä vakioa kapeampaa rengasta takana. Edut on merkittävät.
 
Sää oot niin erilainen nuori. Onhan tuota tullu kokeiltua itekki. Vanhan. Afrikkalaisen muistaakseni 2,75 vanteen vakio rengaskoko oli 130 leveä ja kertaalleen tilalle tuli 150 leveä gummi kun Jämsäsä sattu semmonen kaupasa olla halvalla. En nyt enää muista ajontuntumaa muutako sitten kuluneella renkaalla kun leveään kumiin kului hiivatin laaja tasainen kohta. Eipä sitä tullu loppuun ajettua kun meni niin kulmikkaaksi käytös.

Nykyään käytän lähinnä vakioa kapeampaa rengasta takana. Edut on merkittävät.
Tota triumphia, samalla rungolla on tehty vuoteen 2016 asti ja noissa uudemissa on 160 leveä takarengas, eli ei se ihan hirveästi mene metsään tuolla rengastuksella.
 
Ensimmäinen tankkaus hd VRSC V-Rod 2002:lla. Bensavalo syttyi eilen ja nyt tankatessa meni vaan 8.5 litraa bensaa. Eli bensaa jäi vielä jokunen litra tankkiin.

14.38 litraa on ilmeisesti tankin koko (eli pieni ja oli tiedossa). Itse tankkihan on penkin alla, samoin täyttö penkin alla. Pyörän myyjä sanoi, että 200km matka-ajoa pääsee tankillisella (125 mailia)? Tuossahan on hyvä bensamittari viisarilla, eli aika tarkasti näkee, että paljonko sitä bensaa on. Googlailin että E10 bensa käy HD pyörään. Samoin myös (pieni) kierroslumittari tuossa on. Kävin myös laittamassa renkaisiin vähän lisää ilmaa.

Nopeusmittarikin on tuossa vain maileina. Ilmeisesti muuttopyöränä tuotu joskus USA:sta. Mutta laskeskelin tuollaiset luvut, että muistaisin ajaa suurin piirtein oikeaa nopeutta?

30 on 50
40 on 60
50 on 80
60 on 100 km/h


Mulla on ollut joskus myös KTM 990 Super Duke ja siinähän on myös pieni bensatankki, mutta kohtalaisen hyvin silläkin pärjäsi. Lisäksi siinä oli vain bensavalo, eli mittaria ei ollut.

Tuohon bensamittariin en luottais ihan täysin, niin välttyy suuremmilta yllätyksiltä. Taitaa olla hieman pienempi tankki noissa alkupään malleissa. Ilmeisesti pystyy vaihtamaan sen isomman tankin ja taitaa olla saatavana myös aftermarket osana.

Mittariin saa parilla kympillä kiinasta km/h taustoja ja Euroopasta parempia vähän kalliimmalla. Sekä ebay, yms, mutta osassa noissa kuulemma kehno laatu ja ei näy kunnolla numerot.
Taustan vaihto on aika simppeli toimenpide. Matkamittarin saanee muutettua ML--KM itsekin, kun sitä mittarin nappia sopivasti renklaa, ite en tässä onnistunut, tai sitten vuosimallikohtaisia eroja. Piuhan päässä onnistuu ainakin.
Sekä noita mittarin muokkauksia tekee useampikin, mm. vaihdenäyttöä, vaihdevaloa, yms eri värillä taustavalot, yms. mitä vaan haluaa.
Itekin olin jo lähettämässä vanhaa MPH mittaria Saksaan, että laittaa kaikki hienoudet, mutta peruin viime hetkellä ja vaihdoin pelkän taustalevyn. Toki ihan pienellä customoinnilla (ite piirsin paintilla mallin ja Puolassa tekivät taustalevyn, reilu satku kuluineen ja vastaa alkuperäistä). Tuossa alla millainen tuli (kuvassa jossa valot päällä, ei oo valovuotoa reunoilla, yms., vaan heijastuu kehyksestä.

Tuommoinen Night Rod tuli jenkeistä. Pyörän osto alkoi jo 2023 ja silloinen hintataso, sekä löytyi erittäin hyvä yksilö tuki ostamista sieltä. No se varastettiin ennen laivausta ja vuosi meni ennen kuin sain rahat vakuutuksesta. Etsin sitten toisen pyörän, välillä kattelin myös Breakoutteja, mutta pitäydyin sitten Rodissa ja tästä lopulta kauppa tehtiin ja joulukuun alussa kävin hakemassa Tuusulasta. Talvella rekisteröinti ja jotain pientä puuhastelua ja jää vielä harrastastelua tulevillekin talville. Laitoin sen alkuperäisen "tin"setin jemmaan + muut alkuperäiset osat. Oli se Demin black -väritys, (mattamusta, oransseilla raidoilla).

Collage_20250507_081333.jpg


Collage_20250507_081047.jpg


IMG_20250507_092800_edit_294251850861871.jpg
 
Tuohon bensamittariin en luottais ihan täysin, niin välttyy suuremmilta yllätyksiltä. Taitaa olla hieman pienempi tankki noissa alkupään malleissa. Ilmeisesti pystyy vaihtamaan sen isomman tankin ja taitaa olla saatavana myös aftermarket osana.

Mittariin saa parilla kympillä kiinasta km/h taustoja ja Euroopasta parempia vähän kalliimmalla. Sekä ebay, yms, mutta osassa noissa kuulemma kehno laatu ja ei näy kunnolla numerot.
Taustan vaihto on aika simppeli toimenpide. Matkamittarin saanee muutettua ML--KM itsekin, kun sitä mittarin nappia sopivasti renklaa, ite en tässä onnistunut, tai sitten vuosimallikohtaisia eroja. Piuhan päässä onnistuu ainakin.
Sekä noita mittarin muokkauksia tekee useampikin, mm. vaihdenäyttöä, vaihdevaloa, yms eri värillä taustavalot, yms. mitä vaan haluaa.
Itekin olin jo lähettämässä vanhaa MPH mittaria Saksaan, että laittaa kaikki hienoudet, mutta peruin viime hetkellä ja vaihdoin pelkän taustalevyn. Toki ihan pienellä customoinnilla (ite piirsin paintilla mallin ja Puolassa tekivät taustalevyn, reilu satku kuluineen ja vastaa alkuperäistä). Tuossa alla millainen tuli (kuvassa jossa valot päällä, ei oo valovuotoa reunoilla, yms., vaan heijastuu kehyksestä.

Tuommoinen Night Rod tuli jenkeistä. Pyörän osto alkoi jo 2023 ja silloinen hintataso, sekä löytyi erittäin hyvä yksilö tuki ostamista sieltä. No se varastettiin ennen laivausta ja vuosi meni ennen kuin sain rahat vakuutuksesta. Etsin sitten toisen pyörän, välillä kattelin myös Breakoutteja, mutta pitäydyin sitten Rodissa ja tästä lopulta kauppa tehtiin ja joulukuun alussa kävin hakemassa Tuusulasta. Talvella rekisteröinti ja jotain pientä puuhastelua ja jää vielä harrastastelua tulevillekin talville. Laitoin sen alkuperäisen "tin"setin jemmaan + muut alkuperäiset osat. Oli se Demin black -väritys, (mattamusta, oransseilla raidoilla).

Collage_20250507_081333.jpg


Collage_20250507_081047.jpg


IMG_20250507_092800_edit_294251850861871.jpg
Hieno pyörä! Täytyypä etsiskellä nopeusmittarin km/h taustalevyä jostain. Ei ole tullut edes mieleen etsiä ja varmaan huomenna ehtii tutkia nettiä mistä löytyy. Matkamittaria voisin myös yrittää säätää, jos saisi kilometrit siihen helposti.

Hieman likainen kuva mittaristosta. Eli aika mustalta näyttää tuo mittarin taustalevy.
Screenshot_2025-05-07-10-38-12-41_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Hieno pyörä! Täytyypä etsiskellä nopeusmittarin km/h taustalevyä jostain. Ei ole tullut edes mieleen etsiä ja varmaan huomenna ehtii tutkia nettiä mistä löytyy. Matkamittaria voisin myös yrittää säätää, jos saisi kilometrit siihen helposti.

Hieman likainen kuva mittaristosta. Eli aika mustalta näyttää tuo mittarin taustalevy.
Screenshot_2025-05-07-10-38-12-41_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Kiitti.
Ite tilasin tuolta. Harley Davidson V-Rod - replacement tacho dials
Oli aika vaikea yhteydenpito ja pari kertaa meinasi tehdä vääränlaisen (teksti ja väri väärin)

Tältä oisin muuten ottanut, mutta ei tee HD logoa, tms tekijänoikeussyistä.
Ja tältä ois saanu uuden lasin. Ite en vaihtanut lasia/plexiä, kun oli hyvä ja ei koskenut siihen sisäpintaan.


Muistaa vaan myyjälle laittaa vanhasta kuvan, että tulee oikean lainen. Noita on erilaisella asteikolla, yms

YouTubesta, tms löytyy ohjeet vaihtoon ja varmaan tuohon mittarilukeman muuttoon myös. Jollain ulkomaan foorumilla tuli ohje vastaan, mutta en muista enää mikä oli (talvella kokeilin)
 
Kiitti.
Ite tilasin tuolta. Harley Davidson V-Rod - replacement tacho dials
Oli aika vaikea yhteydenpito ja pari kertaa meinasi tehdä vääränlaisen (teksti ja väri väärin)

Tältä oisin muuten ottanut, mutta ei tee HD logoa, tms tekijänoikeussyistä.
Ja tältä ois saanu uuden lasin. Ite en vaihtanut lasia/plexiä, kun oli hyvä ja ei koskenut siihen sisäpintaan.


Muistaa vaan myyjälle laittaa vanhasta kuvan, että tulee oikean lainen. Noita on erilaisella asteikolla, yms

YouTubesta, tms löytyy ohjeet vaihtoon ja varmaan tuohon mittarilukeman muuttoon myös. Jollain ulkomaan foorumilla tuli ohje vastaan, mutta en muista enää mikä oli (talvella kokeilin)
Meinasin tuon alemman tilata, mutta siinä oli 25€ postikulut.

Löysin yhden muun, joka maksoi posteineen 31€. Saa nähdä onko se kuinka käyttökelpoinen tai riittävän siisti. Nyt olen kotona, niin kokeilen summissa painella, että saanko kilometrit tuohon digitaaliseen näyttöön.

Edit:

On näköjään pelkät mailit matkamittarissa, eli ei pysty sitä vaihtamaan kilometreiksi. UK pyörässä ilmeisesti olisi molemmat.

Reset nappi pohjassa virrat päälle sai vikakoodit esille (taisi olla kolme valikkoa), mutta tyhjää näytti onneksi kaikki kohdat.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin tuon alemman tilata, mutta siinä oli 25€ postikulut.

Löysin yhden muun, joka maksoi posteineen 31€. Saa nähdä onko se kuinka käyttökelpoinen tai riittävän siisti. Nyt olen kotona, niin kokeilen summissa painella, että saanko kilometrit tuohon digitaaliseen näyttöön.

Edit:

On näköjään pelkät mailit matkamittarissa, eli ei pysty sitä vaihtamaan kilometreiksi. UK pyörässä ilmeisesti olisi molemmat.

Reset nappi pohjassa virrat päälle sai vikakoodit esille (taisi olla kolme valikkoa), mutta tyhjää näytti onneksi kaikki kohdat.
Kävin itekin vielä uudelleen kokeilemassa, niin ei vaihdu ml/km välillä. Varmaankin on juuri niin, että niissä mittareissa, joissa on molemmat nopeusasteikot, pystyy itse napista muuttamaan tuota.


Ostaapa tuon taustan mistä hyvänsä, niin varmistua että oikea malli ja oikean ikäiseen. Katsastukseen kun piti laittaa mittari jossa kmh näyttö ja kun omassa oli vielä mailit, kun arvoin vielä mitä sille tekee, niin laitoin tuommoisen alkupään mittarin katsastuksen ajaksi. Toimi ihan normaalisti (pl abs valo, kun ei sitä ollut). Siihen "katsastus"mittariin vaihdoin uudempaan mittariin tarkoitetun taustan, kun semmoisen käytettynä löysin ja sitä taustaa joutu nakertamaan nuo lovet jotka näkyy tuossa esimerkkikuvassa.

Screenshot_20250507_214253_com.android.chrome_edit_315575657619554.jpg
 
Kävin itekin vielä uudelleen kokeilemassa, niin ei vaihdu ml/km välillä. Varmaankin on juuri niin, että niissä mittareissa, joissa on molemmat nopeusasteikot, pystyy itse napista muuttamaan tuota.


Ostaapa tuon taustan mistä hyvänsä, niin varmistua että oikea malli ja oikean ikäiseen. Katsastukseen kun piti laittaa mittari jossa kmh näyttö ja kun omassa oli vielä mailit, kun arvoin vielä mitä sille tekee, niin laitoin tuommoisen alkupään mittarin katsastuksen ajaksi. Toimi ihan normaalisti (pl abs valo, kun ei sitä ollut). Siihen "katsastus"mittariin vaihdoin uudempaan mittariin tarkoitetun taustan, kun semmoisen käytettynä löysin ja sitä taustaa joutu nakertamaan nuo lovet jotka näkyy tuossa esimerkkikuvassa.

Screenshot_20250507_214253_com.android.chrome_edit_315575657619554.jpg
Tuo 2002 V-rod, niin siinä ei taida vielä ABS jarruja olla ollenkaan. Eli pitäisi sopia aika vanha mittarin tausta muutenkin. Tuo pyörä on ilmeisesti jonkinlainen muuttopyörä ja sen takia nopeusmittaria ei ole tarvinnut muuttaa näyttämään kilometrejä. Mutta saa ainakin vähän harrastetta, kun yrittää sitten purkaa mittarin :)

Videolla näkyi, että ehkä se mittarin viisarien poisto on haasteellisin. Siinä käytetään kahta lusikkaa apuna :) Eli saa kummaltakin sivulta kammettua viisaria ylemmäksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Arviolta 100€ maksaisi pyöräliikkeessä takarenkaan vaihto. Kunhan vanha rengas eka kuluu "loppuun". Ajatus viedä koko pyörä liikkeeseen. Saavat vetohihnankin säädettyä varmasti oikeaan kireyteen. Mutta jos veisi pelkän vanteen renkaineen, niin rengastyöt ja tasapainotua olisi arviolta 30€. Mutta pitäisi saada jollain tunkattua pyörän perä ylös, että saisi sen takarenkaan pois? Mulla ei ole pyöränostinta, eli fiksuinta voisi olla viedä koko pyörä sinne huoltoon.
 
Tuo 2002 V-rod, niin siinä ei taida vielä ABS jarruja olla ollenkaan. Eli pitäisi sopia aika vanha mittarin tausta muutenkin. Tuo pyörä on ilmeisesti jonkinlainen muuttopyörä ja sen takia nopeusmittaria ei ole tarvinnut muuttaa näyttämään kilometrejä. Mutta saa ainakin vähän harrastetta, kun yrittää sitten purkaa mittarin :)

Videolla näkyi, että ehkä se mittarin viisarien poisto on haasteellisin. Siinä käytetään kahta lusikkaa apuna :) Eli saa kummaltakin sivulta kammettua viisaria ylemmäksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Arviolta 100€ maksaisi pyöräliikkeessä takarenkaan vaihto. Kunhan vanha rengas eka kuluu "loppuun". Ajatus viedä koko pyörä liikkeeseen. Saavat vetohihnankin säädettyä varmasti oikeaan kireyteen. Mutta jos veisi pelkän vanteen renkaineen, niin rengastyöt ja tasapainotua olisi arviolta 30€. Mutta pitäisi saada jollain tunkattua pyörän perä ylös, että saisi sen takarenkaan pois? Mulla ei ole pyöränostinta, eli fiksuinta voisi olla viedä koko pyörä sinne huoltoon.


Helpoimmalla kyllä pääsee, ainakin näin ajokaudella, että ajaa pyörän liikkeelle ja vaihtavat sen renkaan, jos sillä hintaeroa ~70 vs. pelkät rengastyöt.



Ite koitin aluksi ilman mp-nostinta pärjätä, kun ei ollut ennenkään sellaista. Mutta kun sen hommasin, niin koko talven se siinä pukilla oli ja helpompi tehdä muitakin juttuja, kuin sellaisia jotka vaatisi pyörän nostamisen ilmaan.
 
Jos vähänkään on intoa askarrella itse mopon kanssa niin jonkinlainen mininostin on kyllä äärimmäisen fiksu sijoitus.

Itse hommasin ensimmäiseksi nostimeksi tuon isomman keskinostimen, joka oikein asemoituna nostaa kerralla koko mopon ilmaan. Toimii ihan hyvin pienemmillä/kevyemmillä mopoilla järkeä käyttäen.
20210130_151628.jpg


Seuraavaksi tulikin sitten hommattua veljen kanssa ihan varsinainen nostopöytä joka on kyllä nostanut askartelun miellekkyyden kirjaimellisesti uudelle tasolle. Sekä pöydän kaveriksi tuli myös tuo bilteman pienempi sininen nostin, jolla saa perän sitten ilmaan mopon ollessa pöydällä.
20240226_181622.jpg

Jännästi kaveritkin innostu talliin tuomaan kalustoaan korjattavaksi ja huollettavaksi näiden myötä 😁

Näiden lisäksi on pari eturengaspukkiakin, mutta ne on pultattuina mopojen kuljetuskärriin 🤗 Pitkälle kyllä pärjäisi yhdellä eturengaspukilla ja tuolla pienemmällä bilteman nostimellakin 👍
 
Molempi parempi. Pienempiin juttuihin käytän tuota aikojen alussa ostettua takapukkia, ja isompiin melkein yhtä vanhaa nosturia. Nuo eivät ole vieläkään kovin kalliita, mutta kannattaa tutkailla että meneekö esim. se takapukki suoraan vai pitääkö tehdä kuten minun, eli poistaa rekkari pitimineen ennekun nosturi menee paikoilleen (kahva tulee liian korkealle ja ottaa rekkariin kiinni).
takapukki .jpg
nosturi.jpg
 
Mistä tällainen:
säätö.png

AXLE ALIGNMENT PLUG SET (Part No. HD-
48856) Valmistus lopetettu ja metalliset mitä löytyy maksaa parhaimmillaan yli 100€.
 
Pohjolasta yritin laskea vakuutusta, mutta ei huoli pyörää (HD VRSC V-rod 2002, 115hv). Eli OP/Pohjolan voi jättää väliin.

IF ympärivuotinen vakuutus on vain 125€ (10€/kk). Niin otan sitten tuon.

Screenshot_2025-05-08-15-29-53-71_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Edit:
Säädin vähän noita korvaussummia, niin täyskaskokaan ei olisi kovin kallis.

Screenshot_2025-05-08-15-36-17-67_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
IF:llä on kait vieläkin customit eli painavat/alitehoset :) halvimmasta päästä vakuuttaa?!
 
Pohjolasta yritin laskea vakuutusta, mutta ei huoli pyörää (HD VRSC V-rod 2002, 115hv). Eli OP/Pohjolan voi jättää väliin.

IF ympärivuotinen vakuutus on vain 125€ (10€/kk). Niin otan sitten tuon.
Op ei tarjonnut omaan täyskaskoa joten jätin yhteydenottopyynnön, soittivat niin tuli niin hyvät tarjoukset että kaikki vakuutukset siirtyi sinne. Edit. tuossa täyskaskossahan on törmäys ja tieltäsuistuminen, katsoin itse tarpeellisiksi.
 
Pohjolasta yritin laskea vakuutusta, mutta ei huoli pyörää (HD VRSC V-rod 2002, 115hv). Eli OP/Pohjolan voi jättää väliin.

IF ympärivuotinen vakuutus on vain 125€ (10€/kk). Niin otan sitten tuon.

Screenshot_2025-05-08-15-29-53-71_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Edit:
Säädin vähän noita korvaussummia, niin täyskaskokaan ei olisi kovin kallis.

Screenshot_2025-05-08-15-36-17-67_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
Toista se on 2013 FLHRC:llä. OP jostain syystä ollut itellä aina halvempi. Täyskasko IF:llä näköjään halvempi, mutta osakaskolla on menty. Nämä vuodenaikahinnoittelulla eli ei seisonta-aikaa.

IMG_2281.jpeg

IMG_2282.jpeg
 
IF:llä on kait vieläkin customit eli painavat/alitehoset :) halvimmasta päästä vakuuttaa?!
Totta joo tuo painavat/alitehoiset :)

Minusta silti HD:ksi kiva ajaa tuo VRSC V-rod ainakin. Huipputeho olisi 115hv ja melko paljon vääntöä. Pyörän iso painokaan ei liikaa tunnu? Omassa toki ajettavuutta vähän heikentää puolikuntoiset renkaat, eli keskeltä jo hiukan kuluneet. Ja reunat ei ole kuluneet ollenkaan. Tänään kyllä pääsi ajelemaan ekaa kertaa mutkateitäkin palan matkaa, vaikka sää ei vielä ollut ihan paras, kun hieman kylmää. Kyllä siinä renkaan sivutkin putsaantui (melkein kokonaan). Eli minusta kiva peli.

"(kuivapaino) 265 kg
(omapaino) 285 kg"


Voisihan tuolla HD:llä käydä harjoittelemassa (ehkä) radallakin. Aiemmin muutaman kerran olen käynyt Botniaringillä jollain toisilla pyörillä harjoittelemassa vähän. Säätietojen mukaan maanantaina olisi jo +15, eli oikein mukava sää. Mutta saa nyt nähdä tuleeko lähdettyä kokeilemaan ja milloin.
 
Muistui mieleen (pienehkö) rata Lapualla. Ala-Talkkari Areena, jonne on tästä vain 20 minuutin ajomatka. Kävin vilkaisemassakin nyt paikkaa.

Eli ilmeisesti vaikka lauantaina saisi ajoharjoitella jopa 6 tuntia. Toki pitäisi tosi rauhassa harjoitella, että pysyisi (varmasti) pystyssä. Ja se huomio, että kumia on radalla, eli huonompi pito.

"Ala-Talkkari Areenalla normaali päivystys TI/TO 17-20.30 La 12-18 Su 12-16"

"Iso rata (JM, Sprint, Drifting, RC, Mp:t ym.) Maksu 30 €"

IMG20250508183857.jpg


Mulla Trumppa alle 200€ täyskaskolla IF:llä
Ei ole paljon mitään. Mulla olisi sama 264€ ja 115hv tehoiselle pyörälle (tehon saa/pitää itse ilmoittaa).
 
Kannattaakohan renkaat tilata ulkomailta? Sieltä olen joskus tilannut, mutta ei mitään muistikuvaa, että mistä nettisivuilta?


HD VRSC V-rod 2002 ja uudet renkaat siihen? Renkailla vielä ajelee. Eturengas hieman kulunut ja takarengas samoin. Taka toki kuluu ensimmäisenä loppuun. Jotkut Pirellit nyt alla. Olisiko rengas merkki ja malli suosituksia?
Tääll menty metukoilla (Metzeler) .. Nyt tilasin hintaan Avonin Cobrat. Molemmat suosittuja rodeissa. Kandee hyvissä ajoin se pin turvakoodi määrittää jos avainlätkästä loppuu yllättäen patteri niin saat pyörän käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tääll menty metukoilla (Metzeler) .. Nyt tilasin hintaan Avonin Cobrat. Molemmat suosittuja rodeissa. Kandee hyvissä ajoin se pin turvakoodi määrittää jos avainlätkästä loppuu yllättäen patteri niin saat pyörän käyntiin.
Ite hommasin Avonin Cobrat aikaisempaan Sportsteriin ja oli kyllä hyvät gummit. Jahka tulee rengasjumppa Dynaan niin Cobrat menee tilaukseen siihenkin. Ehkä keskiarvoltaan piirun verran kestoa vähemmän, mutta pitoa senkin edestä ainakin omaan makuun 👍
 
Ite hommasin Avonin Cobrat aikaisempaan Sportsteriin ja oli kyllä hyvät gummit. Jahka tulee rengasjumppa Dynaan niin Cobrat menee tilaukseen siihenkin. Ehkä keskiarvoltaan piirun verran kestoa vähemmän, mutta pitoa senkin edestä ainakin omaan makuun 👍
Täältä peukku Avon Cobrille. Edelliseen pyörään eli Dynaan laitoin eteen ja taakse. Kesän kerkesin niillä ajella ennen kuin myin pyörän. Pitoa ainakin oli niin, että jalkatapit raapi maata.
 
Totta joo tuo painavat/alitehoiset :)

Minusta silti HD:ksi kiva ajaa tuo VRSC V-rod ainakin. Huipputeho olisi 115hv ja melko paljon vääntöä. Pyörän iso painokaan ei liikaa tunnu? Omassa toki ajettavuutta vähän heikentää puolikuntoiset renkaat, eli keskeltä jo hiukan kuluneet. Ja reunat ei ole kuluneet ollenkaan. Tänään kyllä pääsi ajelemaan ekaa kertaa mutkateitäkin palan matkaa, vaikka sää ei vielä ollut ihan paras, kun hieman kylmää. Kyllä siinä renkaan sivutkin putsaantui (melkein kokonaan). Eli minusta kiva peli.

"(kuivapaino) 265 kg
(omapaino) 285 kg"


Voisihan tuolla HD:llä käydä harjoittelemassa (ehkä) radallakin. Aiemmin muutaman kerran olen käynyt Botniaringillä jollain toisilla pyörillä harjoittelemassa vähän. Säätietojen mukaan maanantaina olisi jo +15, eli oikein mukava sää. Mutta saa nyt nähdä tuleeko lähdettyä kokeilemaan ja milloin.
Katoitko jo kuin vanhat ne kumit on. Lähinnä vaan niiden reunojen kulutusta aattelin ja mahd. radalla käyntiä. HD omat Dunlopit on niin liukkaat kumit etttä jos kovinki iåkkään niin johan on jännä ajella loppuun niitä. Dynaamisesti, niin V-rodill kuuluu.
 
Katoitko jo kuin vanhat ne kumit on. Lähinnä vaan niiden reunojen kulutusta aattelin ja mahd. radalla käyntiä. HD omat Dunlopit on niin liukkaat kumit että jos kovinki iäkkäät niin johan on jännä ajella loppuun niitä. Dynaamisesti, niin V-rodill kuuluu.
Pitääpäs käydä katsomassa valmistusvuodet. Pirellit oli molemmat.

Ite hommasin Avonin Cobrat aikaisempaan Sportsteriin ja oli kyllä hyvät gummit. Jahka tulee rengasjumppa Dynaan niin Cobrat menee tilaukseen siihenkin. Ehkä keskiarvoltaan piirun verran kestoa vähemmän, mutta pitoa senkin edestä ainakin omaan makuun 👍
Täältä peukku Avon Cobrille. Edelliseen pyörään eli Dynaan laitoin eteen ja taakse. Kesän kerkesin niillä ajella ennen kuin myin pyörän. Pitoa ainakin oli niin, että jalkatapit raapi maata.
Avon oli itselle tähän asti ihan tuntematon rengasmerkki.

269€ maksaisi tuo V-rod koko. Eli vain 21€ olisi ollut kalliimpi, kuin se Metzeler Cruisetec, jonka jo ehdin tilaamaan.
 
Pitääpäs käydä katsomassa valmistusvuodet. Pirellit oli molemmat.



Avon oli itselle tähän asti ihan tuntematon rengasmerkki.

269€ maksaisi tuo V-rod koko. Eli vain 21€ olisi ollut kalliimpi, kuin se Metzeler Cruisetec, jonka jo ehdin tilaamaan.
No eipä sen pitäis olla tuolla tilaamallasi renkaalla yhtään huonompi mitä kuullut Metzelereistä. Ei omaa kokemusta.
 
Katoitko jo kuin vanhat ne kumit on. Lähinnä vaan niiden reunojen kulutusta aattelin ja mahd. radalla käyntiä. HD omat Dunlopit on niin liukkaat kumit etttä jos kovinki iåkkään niin johan on jännä ajella loppuun niitä. Dynaamisesti, niin V-rodill kuuluu.
Tuo renkaiden ikä olikin tosi hyvä huomio! Molemmat renkaat on Pirelli Night Dragon, jota ei ilmeisesti enää myydä. Taitaa olla Pirelli Night Dragon GT niminen nykyisin.

37/2020 etu
08/2009 taka

Eli eturengaskin on jo 5 vuotta vanha. Takarengas onkin sitten jo 16 vuotta vanha :D Täytyy olla jostain erittäin vanhasta varastosta peräisin tuo ikäloppu takarengas?


Tuossa kaksi kuvaa takarenkaasta (eturengas myös melko samoin kovasti kulunut jostain noin keskeltä).
IMG20250508210837.jpg
IMG20250508210826.jpg


Kun sain pyörän, niin kävin täyttämässä renkaisiin lisää ilmaa, ne varmaan aluksi oli ihan sopivat. Nyt siis on hieman ylipainetta, kun laitoin molempiin 3 bar. Uusi takarengas on ilmeisesti tänään laitettu kuljetukseen. Eli syytä olisi vaihtaa ainakin takarengas pian.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo renkaiden ikä olikin tosi hyvä huomio! Molemmat renkaat on Pirelli Night Dragon, jota ei ilmeisesti enää myydä. Taitaa olla Pirelli Night Dragon GT niminen nykyisin.

37/2020 etu
08/2009 taka

Eli eturengaskin on jo 5 vuotta vanha. Takarengas onkin sitten jo 16 vuotta vanha :D Täytyy olla jostain erittäin vanhasta varastosta peräisin tuo ikäloppu takarengas?


Tuossa kaksi kuvaa takarenkaasta (eturengas myös melko samoin kovasti kulunut jostain noin keskeltä).
IMG20250508210837.jpg
IMG20250508210826.jpg


Kun sain pyörän, niin kävin täyttämässä renkaisiin lisää ilmaa, ne varmaan aluksi oli ihan sopivat. Nyt siis on hieman ylipainetta, kun laitoin molempiin 3 bar. Uusi takarengas on ilmeisesti tänään laitettu kuljetukseen. Eli syytä olisi vaihtaa ainakin takarengas pian.
Johan nuo joutaa uusiin. Takarenkaan etenki. Ei tuo etukumi niin jännä ole.

Otin kerran Sporan alta pois OE Dunlopit kun 883 veti märällä assulla sutia niin että omistajaa pelotti. En muista enää miten vanhat olivat. No joku toinen tyyppi ajo sen takakumin loppuun FJ1200 alla ja oli oikein onnellinen hyvästä renkaasta.

Noihin tulee monesti niin vähä kilsoja että sillä kävi mielessä että vois olla hyvå tarkastaa leimat.
 
Johan nuo joutaa uusiin. Takarenkaan etenki. Ei tuo etukumi niin jännä ole.

Otin kerran Sporan alta pois OE Dunlopit kun 883 veti märällä assulla sutia niin että omistajaa pelotti. En muista enää miten vanhat olivat. No joku toinen tyyppi ajo sen takakumin loppuun FJ1200 alla ja oli oikein onnellinen hyvästä renkaasta.

Noihin tulee monesti niin vähä kilsoja että sillä kävi mielessä että vois olla hyvå tarkastaa leimat.
Totta. Laskin että keskimäärin tuolla pyörällä on ajettu 1960km per vuosi. Ja koska eturengas on tehty 2020, niin sillä olisi voitu ajaa noin 9800km (arvio).

Tuon 16 vuotta vanhan takarenkaan kumiseos täytyy olla jo tosi paljon kovettunut. Lueskelin että 10 vuotta alkaa olla se raja, että renkaan on hyvä vaihtaa uuteen. Ja varmaan juuri sateella huomaa kovettuneen kumin heikon pidon.

Voi olla että takarenkaassa on muutenkaan enää 1 milli kulutuspintaa jäljellä. Jos edes sitäkään, kun ihan tuossa renkaan keskellä ei ole mitään uraa, josta saisi mitattua.

Joskus vuosia sitten mulla oli Pirelli Diablo Rosso Corsa (1) renkaat ja lopuksi aika nopeaa näkyi raudat keskeltä rengasta, kun niissäkään ei ollut uraa keskellä. Nuo oli tosi pehmeää seosta, eli kesti vain lyhyesti kilometreja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 739
Viestejä
5 049 807
Jäsenet
80 976
Uusin jäsen
Fr0sti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom