Mopokuumetta

Eilen illalla sain mopon käyttöön. Yamaha Virago 535. Nuohan on suht halpoja, kun tuo maksoi 900€ ja uusi eturengas ja akku oli juuri vaihdettu.

Joku ongelma ilmeisesti kumminkin pyörässä, kun paukauttaa putkessa kylmällä moottorilla. Eilen oli vaan 4 astetta ja tänään 3 astetta lämmintä. Täytyy tuohon vikaan yrittää perehtyä. Mutta kun moottori lämpeää, niin sitten ongelma kumminkin poistuu (molemmat pytyt toimii).

Screenshot_2025-04-25-12-11-37-82_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg


Googlellakin näyttää löytyvän jotain vinkkejä (tai sitten kaasuttimet kaipaa pesua):

"Vaikuttaisi joutokäyntipiirin tukokselta tai joutokäyntiseos liian laihalla. Voi olla myös imuvuoto kaasuttimen kurkussa. Kokeile avata seosruuvia, jos ei auta kierrä ruuvi pois ja paineilmaa reikään."

"Pauke putkessa on yleensä merkki liian laihasta seoksesta. Kaasarikoneessa se voi olla ensimmäinen oire tyhjäkäyntipiirin alkavasta tukkeutumisesta."
 
Eilen illalla sain mopon käyttöön. Yamaha Virago 535. Nuohan on suht halpoja, kun tuo maksoi 900€ ja uusi eturengas ja akku oli juuri vaihdettu.

Joku ongelma ilmeisesti kumminkin pyörässä, kun paukauttaa putkessa kylmällä moottorilla. Eilen oli vaan 4 astetta ja tänään 3 astetta lämmintä. Täytyy tuohon vikaan yrittää perehtyä. Mutta kun moottori lämpeää, niin sitten ongelma kumminkin poistuu (molemmat pytyt toimii).

Screenshot_2025-04-25-12-11-37-82_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg


Googlellakin näyttää löytyvän jotain vinkkejä (tai sitten kaasuttimet kaipaa pesua):

"Vaikuttaisi joutokäyntipiirin tukokselta tai joutokäyntiseos liian laihalla. Voi olla myös imuvuoto kaasuttimen kurkussa. Kokeile avata seosruuvia, jos ei auta kierrä ruuvi pois ja paineilmaa reikään."

"Pauke putkessa on yleensä merkki liian laihasta seoksesta. Kaasarikoneessa se voi olla ensimmäinen oire tyhjäkäyntipiirin alkavasta tukkeutumisesta."
Kokeile erillisestä pullosta antaa kaasarin putsaus ainetta ja bensan sekoitusta suoraan kaasareihin menevään letkuun reilun aikaa. Jos ei auta niin sitten on pakko ottaa kaasarit pöydälle ja putsata fyysisesti.
 
Onpas kylmä, 10 astetta on nykyisin kylmempi kuin ennen! ;-)
Piti käydä kauemmassa Lidlissä mutta lämmöt ajoivat lähempään Lidliin. Suunnitelmissa ruostesuojata akkukotelo, ensin rasvanpoistoa brake-cleaner? sinkkispraymaali ja kotelosuoja-spaytä. Ruostetta kun ei vielä ole niin r-muunninta ei käteen oteta. Vartoon tähänkin hiukn kivampia lämpätiloja.
Tässä ed kerran "samaa, mutta r-muunninta ensin":
1745825092956.png
 
Oma mielipide samaa mallia omistaneena, että nuo on hyvin pitkälti aloittelupyöriä, jotka ostetaan halvan hinnan takia ja yksinkertaisuuden takia. Sulla on hyvässä kunnossa pyörä ja laukut yms. löytyy, mikä toki nostaa hintaa, mutta vaan sille joka sitä arvostaa. Suurin osa haluaa vaan ensikosketuksen maailmaan ja sitten isompaa pyörää kehiin. Saattaa sen joku kiinnostunut ostaa taisit se on pitkään myynnissä, kun on kuitenkin 2. kallein pyörä.
 
Oma mielipide samaa mallia omistaneena, että nuo on hyvin pitkälti aloittelupyöriä, jotka ostetaan halvan hinnan takia ja yksinkertaisuuden takia. Sulla on hyvässä kunnossa pyörä ja laukut yms. löytyy, mikä toki nostaa hintaa, mutta vaan sille joka sitä arvostaa. Suurin osa haluaa vaan ensikosketuksen maailmaan ja sitten isompaa pyörää kehiin. Saattaa sen joku kiinnostunut ostaa taisit se on pitkään myynnissä, kun on kuitenkin 2. kallein pyörä.
Omasta mielestä hinta ei ole realistinen. Vähän sama itsellä, että en pahemmin arvosta lisävarusteita, joita en itse sitten kumminkaan tarvitse (vie varastotilaa vaan).

Toki aivan uudet renkaat maksaa jonkin verran, mutta ei nekään silti hirmusti nosta hintaa. Ja jos pyörä toimii hyvin, niin ehkä melko harva tarvitsee aivan huippukuntoista aloittelijan pyörää, joka on huomattavasti kalliimpi.

Yksityisen myyjän tuollainen pyörä varmaan vaihtaisi omistajaa suht nopeasti 1500-2000€ hintaluokassa? Jos ei tarvitsisi kovin kaukaa hakea.

Tuolta listasta esim 1500€ maksava:
 
Tuli käytyä tekemässä 470km kahvitteluhetki siskon luona Keski-Suomessa. Lähdin liikkeelle ehkä hieman liian aikaisin, tai ainakin hieman liian kevyesti pukeutuneena, koska noin 100km:n jälkeen ymmärsin Remi Lindholmin ajoittaisia ongelmia ladulla paljon paremmin. Black Horse saa ottaa yhteyttä :cool: Paluumatka oli jo miellyttävämpi +16C. Ei kovin montaa mopoa näkynyt päivän aikana.
 
Tuli ajettua viikonloppuna Kerava - Pori - Kerava bläckbirdillä.
Loppua kohden huomasin kiintoisan efektin alle 100 vauhdissa:
Kun antaa pyörän hidastua moottorijarrulla ja irroittaa kädet tangosta, alkaa tanko vispaamaan.

Mistäs tälläistä lähtisi ensiksi ihmetteleen? Renkaan tasapainotus, etu ohjauslaakeri vai epätasaisesti kulunut etukumi?
 
Tuollainen HD V-Rod tulossa tänne (korjattu vm2002). Ilmeisesti hieman "feikki HD", koska moottori on Porschen kanssa suunniteltu ja vesijäähdytteinen.

Täytyy maanantaina käydä liikkeestä kyselemässä, että millä aineella vanteet täytyy puhdistaa? Onkohan vanteet alumiinia? Eli vanteet pitäisi varmaan jollain aineella käsitellä, että ne ei hapetu pilalle.

Screenshot_2025-05-01-21-20-33-19_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen HD V-Rod tulossa tänne (vm2020). Ilmeisesti hieman "feikki HD", koska moottori on Porschen kanssa suunniteltu ja vesijäähdytteinen.

Täytyy maanantaina käydä liikkeestä kyselemässä, että millä aineella vanteet täytyy puhdistaa? Onkohan vanteet alumiinia? Eli vanteet pitäisi varmaan jollain aineella käsitellä, että ne ei hapetu pilalle.

Screenshot_2025-05-01-21-20-33-19_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
Mitenniin feikki? Harley-Davidson on tehnyt aikoinaan vaikka mitä ja paljon kummallisempaa, mm. skoottereita (Topper) ja 2-tahti piikkejä (SXT-125). Onhan tuo nyt ihan oikea HD kuitenkin, vaikka vuosimallisi hieman ihmetyttää. VRSC:n eri variaatioita kun valmistettiin 2002-2017.
 
Triumph mallia thruxton 1200 vm 2016 on näköjään ottanut itseensä talven aikana.
Tyhjäkäynnillä tai hitaasta vauhdista kaasua nopeasti vääntämällä vehje sammuu.
Normaali ajossa jos kaasua ei väännä kerralla täysille niin pelaa normaalisti ja voimat tallella.
Ei vikavaloa polttele ja käynnistyy normaalisti enkä edes heti ajossa tuota vikaa huomannutkaan ennen kuin vedätin isommalla pykälällä.
Tietääkö joku missä Kuopion lähettyvillä voisi luettaa vikakoodit sun muut anturitiedot?
Pitää itse ensin varmaan koittaa käydä läpi letkut ja johdot...
Aika hauska yhteensattuma kun tuli itsellenikin vastaan:
Kävin pari viikkoa sitten hakemassa itselleni käytetyn 2-tahdin ja huomasin että siinä oli vähän samanlaista ongelmaa. Kunnolla kaasua kääntämällä meinasi usein hyytyä, mutta ihan hyvin tuolla ajeli kun vain nosti rauhallisemmin kierrokset ylös. Ongelma väheni kuumalla koneella, mutta ei kadonnut. Kun olin ajellut tankin tyhjäksi ja tankkasin uutta 98:ia niin ongelmahan katosi :cigar2:
Kaasari oli vaihdettu talvella niin ajattelin että säädöt pielessä, mutta kai se vain bensassa oli. En tiedä oliko kaasari vaihdettu myyntiä varten ja seisonut samoilla bensoilla pidempään vai bensat viime kesän ajoilta...
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
 
Mitenniin feikki? Harley-Davidson on tehnyt aikoinaan vaikka mitä ja paljon kummallisempaa, mm. skoottereita (Topper) ja 2-tahti piikkejä (SXT-125). Onhan tuo nyt ihan oikea HD kuitenkin, vaikka vuosimallisi hieman ihmetyttää. VRSC:n eri variaatioita kun valmistettiin 2002-2017.
Tulikin näppäilyvirhe 2002 vuosimalli (ei 2020). Taitaa olla 44tkm ajettu. Yllättävän siisti paitsi ne vanteet kaipaa hieman puunausta. Muutama vuosi sitten kävin koeajamassa tuollaisen samanlaisen VRSC:n, mutta silloin ne oli noin 4000€ kalliimpia. Nyt nuo taitaa olla alkaen 6500-7000€.

Aikoinaan kun tuo tuli myyntiin, niin osa ilmeisesesti vierasti vesijäähdytteistä moottoria. Melko tehokas (115hv), mutta huipputehokin aika korkeilla kierroksilla toki, 8250rpm.

Nuo "tankin" päällä olevat hapsut otan luultavasti pois.
Screenshot_2025-05-02-10-09-42-57_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Pihalla parkissa tai vuokratussa taloyhtiön tallissa on laitteet olleet aina itsellä. Kyllä se vähän vituttaa pyyhkiä penkkiä mutta pyyhe auton takapenkillä auttaa siihenkin ilman että tarttee muuten pelleillä.
 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Ei kerrostalo, mutta rivarin edessä seisoo peitettynä jos sateen uhkaa.

drtgyhj.png



Suojattuna lähinnä siksi, että sateella vesi valuu tankkia pitkin suoraan ilmansuodattimeen, mistä se menee kaasaariin, mistä se menee moottoriin aiheuttaen hieman käyntiinlähtö ongelmia.

htreg.png


 
Harrastaako kukaan täällä kerrostaloasujana mopoilua, miten oelttte ratkaisseet käytännön ongelmat esinerkiksi säilytyksen suhteen? Talveksi kyllä saadaan pyörä säilöön, mutta muuten peitteen alla omassa ruudussa vai jollain muulla tapaa suojassa?

Jokavuotinen pyöräkuume nostaa päätään ja jonkin verran käyty jo renkaitakin potkimassa mutta pitää tällaiset pienet käytännön ongelmat ratkaista ekana ennen kuin uskaltaa lähteä koeajolle tai hankkimaan ajokamoja.
Pyörä mahtuu samaan ruutuun auton kanssa. Katos toimii myös varkaussuojana kun pyörää ei mahdu liikuttamaan.
 
Pyörä mahtuu samaan ruutuun auton kanssa. Katos toimii myös varkaussuojana kun pyörää ei mahdu liikuttamaan.
Onko tuo kuinka laitonta kunnallisen pysäköinnin valvomalla alueella? Itseä houkuttaisi alkaa tehdä tuota ja säästäisin 35e/kk kun vapauttaisi toisen paikan. Toisaalta, saisin jonkun siihen viereen kolhimaan (nyt ei omien ruutujen vieressä autoja ruutuja)...
 
Illalla sain V-Rod:in pihaan. Sovittelin siihen paikalleen alkuperäistä takapenkkiä, mutta ei sitä enää saa järkevästi takaisin. Taisi olla ainakin jotain liimaa takalokasuojassa, eli laitoin sen vaihdetun penkin takaisin kiinni. Etupenkin sain silti vaihdettua siihen alkuperäiseen. Mutta en nyt enää illalla lähtenyt koeajolle, että muuttuiko ajoasento? Alkuperäisessä istutaan aavistus taaempana?

Tuo selkänoja olisi neljällä kuusiokolo ruuvilla kiinni, eli sen ehkä saisi irrotettua. Mutta ajattelin pitää sen paikoillaan.

Tuossa siis alkuperäinen etupenkki:
Screenshot_2025-05-03-22-04-06-77_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Tuossa aavistuksen erilainen penkki, joka on siis samaa sarjaa takapenkin kanssa.
Screenshot_2025-05-03-22-06-30-96_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Muutama viikko ennen kauden alkua tuli vaihdettua kawa ZRX vähän hitaampaan kulkuvälineeseen ja yllättävän mukavaa se ajo tälläkin on vaikka mutkat ei yhtä vauhdikkaasti enää taitukaan. Kenties ikä alkaa tekemään tepposiaan jo..

Screenshot_20250504_004246_com_google_android_apps_photos_HomeActivity.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 325
Viestejä
4 761 438
Jäsenet
77 446
Uusin jäsen
Satanen99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom