Mopokuumetta

Oli ajatuksena kä'ydä tiedustelemassa kiveniskuteipin/kiveniskumassan laitosta Vespan pohjaan moisilta firmoilta.. ja joo, kaksi astetta hellettä -jäi menemäti ;-)
 

Toivottavasti ei ole arvon muroista kukaan ennättänyt korttiaan menettämään :)

Nyt kun tässä mentiin taas pakkaselle, niin päätin ottaa vihdoin auki tuon kytkimen ja vaihtaa sinne taakse "gear position sensorin". Oireillut jo pitkään, mutta kun ei ole ajoa haitannut(toki ärsyttänyt), niin ei ole jaksanut aloittaa. No, nyt se on vietävä maaliin, kun kytkinlevyt ovat lattialla levällään.
 
Nyt kun tässä mentiin taas pakkaselle, niin päätin ottaa vihdoin auki tuon kytkimen ja vaihtaa sinne taakse "gear position sensorin". Oireillut jo pitkään, mutta kun ei ole ajoa haitannut(toki ärsyttänyt), niin ei ole jaksanut aloittaa. No, nyt se on vietävä maaliin, kun kytkinlevyt ovat lattialla levällään.

Teithän niin kuin minä ja kaveri aikoinaan. Purettiin Kawasakin kytkin ja kyytipoikana korillinen kaljaa ja kossu, siitä sitten paikalliseen. Seuraavana päivänä krapulassa kateltiin osia mitkä oli nätissä järjestyksessä lattialla ja kummallakaan ei aavistustakaan miten laitetaan kasaan. Tää oli ennen nettiä, joten maahantuojalta haettiin räjäytyskuvat.
 
Teithän niin kuin minä ja kaveri aikoinaan. Purettiin Kawasakin kytkin ja kyytipoikana korillinen kaljaa ja kossu, siitä sitten paikalliseen. Seuraavana päivänä krapulassa kateltiin osia mitkä oli nätissä järjestyksessä lattialla ja kummallakaan ei aavistustakaan miten laitetaan kasaan. Tää oli ennen nettiä, joten maahantuojalta haettiin räjäytyskuvat.
Heh, varmaan tuo olisi ollut jopa todennäköistä vielä 10v sitten, ennen esikoisen syntymää :D Oikeastaan vain yksi kysymys olisi. Onko tarvetta asentaessa nuo massalevyt pyöräyttää vielä öljyssä? En aio niitä uusia, kun näyttivät hyviltä eikä luista kytkin, vaikka kuinka vedättäisi.
 
Remontit selvinpäin on ihan passé ;-)
-Mites jannut on onnistuneet kiveniskuteippiasennukset?
-Kyselin moista palveluna Vespan pohjaan mutta eipä tuo firmaa kiinnostanut. Ajattelin osta 15c, leveää teippiä ja liimaila sitä mutaman vieresin. Nuohan eivät pohjassa näy, ja etulokasuojan takanakin näkyvyys aika pientä, eli sinänsä onnistuma ei ole äärikriittistä. Mutta, muoveja kun on monenlaisia niin jokin lie helpompaa kuin toinen?
Halvalla saisi "Finbullet"-merkkisenä, tai "lastaussuoja" nimisenä teippinä.
Lastaussuoja autoon (läpinäkyvä) — 10cm ja 15cm leveydet - Yliteippaus.fi
 
Teithän niin kuin minä ja kaveri aikoinaan. Purettiin Kawasakin kytkin ja kyytipoikana korillinen kaljaa ja kossu, siitä sitten paikalliseen. Seuraavana päivänä krapulassa kateltiin osia mitkä oli nätissä järjestyksessä lattialla ja kummallakaan ei aavistustakaan miten laitetaan kasaan. Tää oli ennen nettiä, joten maahantuojalta haettiin räjäytyskuvat.
Been there, done that :) . Sekä Tunturi Supersportin vaihdelaatikon että Honda XR400R:n kaasarin kanssa. Tunan laatikonpurku oli vielä paljon ennen digikameroiden aikaa, ja useat purkukaljat itseeni asennettuna että edes uskaltaisi ryhtyä ei ehkä ollut se välkyin idea ikinä. Sain sen silti kasaan, eikä jäänyt kun vajaa tusina jotain prikkoja ja pikkuosia yli, ja silti se toimi. XR:n kaasarin kasaaminen oli peräti helppoa kun oli jollain 0,3 megapixelin kameralla ottanut "kuvia" purkuoperaatiosta (joka sekin tapahtui pienessä nousupöhnässä) ja katsoi intternetsistä loput. Kytkinhän on simppeli verrattuna, katsoo vaan että massalevyt ja ne muut menee suurinpiirtein tasan, ja että kytkinkellon ruuvit on momentissa (ja muistaa ne jouset myös). Itse olen vaihtanu busaan ainakin 3 krt 158tkm aikana.
 
Remontit selvinpäin on ihan passé ;-)
-Mites jannut on onnistuneet kiveniskuteippiasennukset?
-Kyselin moista palveluna Vespan pohjaan mutta eipä tuo firmaa kiinnostanut. Ajattelin osta 15c, leveää teippiä ja liimaila sitä mutaman vieresin. Nuohan eivät pohjassa näy, ja etulokasuojan takanakin näkyvyys aika pientä, eli sinänsä onnistuma ei ole äärikriittistä. Mutta, muoveja kun on monenlaisia niin jokin lie helpompaa kuin toinen?
Halvalla saisi "Finbullet"-merkkisenä, tai "lastaussuoja" nimisenä teippinä.
Lastaussuoja autoon (läpinäkyvä) — 10cm ja 15cm leveydet - Yliteippaus.fi
Onko sille joku syy miksi et soita vaikkapa tuonne yliteippaus.fi ja kysy että mikä teippi on kaikista vähiten tympeä asentaa tuohon sun kohteeseen? Mitä joskus olen yksittäisiä auton ja mopon osia teippaillut, niin se jäi mieleen että huonolla teipillä ei amatööri saa mitään järkevää tehtyä joka suuntaan kaarevalle pinnalle.
 
Nyt kun tässä mentiin taas pakkaselle, niin päätin ottaa vihdoin auki tuon kytkimen ja vaihtaa sinne taakse "gear position sensorin". Oireillut jo pitkään, mutta kun ei ole ajoa haitannut(toki ärsyttänyt), niin ei ole jaksanut aloittaa. No, nyt se on vietävä maaliin, kun kytkinlevyt ovat lattialla levällään.
Minulla sama GPS-palikan vaihto busassa myös edessä, ollut jo pari vuotta ns. vaiheessa. Osat ja osaaminen löytyy, intoa ja motivaatiota ei juurikaan. Hyvinhän se pyörä muutenkin näyttää toimivan, ja kun arpoo vaihdenäyttöön väärää numeroa vain lämpimänä ja vain 3-4 vaihteille niin samapa tuo. Taitaa vielä olla ecussa suht samanlaiset kartat noille vaihteille (enkä edes tiedä katsooko ECU tiedon mikä vaihde valittuna nimenomaan vaihdesensorista). Mutta hieman ärsyttäväähän tuo kyllä on. Onneksi busseissa on niin äääärettömästi vääntöä millä vaan vaihteella ettei se ole edes niin oleellista.
 
Onko sille joku syy miksi et soita vaikkapa tuonne yliteippaus.fi ja kysy että mikä teippi on kaikista vähiten tympeä asentaa tuohon sun kohteeseen? Mitä joskus olen yksittäisiä auton ja mopon osia teippaillut, niin se jäi mieleen että huonolla teipillä ei amatööri saa mitään järkevää tehtyä joka suuntaan kaarevalle pinnalle.
Oliko sile joku syy miksi et voinut kertoa mikä oli huono, ja mikä hyvä teippi? Syy miksi kysyin oli, kuten ehkä jutustani selvisi että: "muoveja kun on monenlaisia niin jokin lie helpompaa kuin toinen?" Se mikä on hyvä ja mikä huono, se lie myös sovellusstilanne, eikä absoluuttinen hyvyys.
Se, miksen mahdollisten 6 euron kauppojen takia kuluta ammatilaisten aikaa varttia, lie sekin jo tuossa lauseessa vastattuna. Ja ehkä hekin haluavat pitää asiat salassa ;-) -mutta täältä aiheesta tähän.
 
Oliko sile joku syy miksi et voinut kertoa mikä oli huono, ja mikä hyvä teippi?
10 vuotta sitten kun olen tuollaista teippihommaa harrastellut niin halpakaupan hiilikuitu-look brändäämätön teippi oli ihan hirveää liimata, aina jäi ilmakuplia. Lisäksi sen kestoikä jäi vaatimattomaksi. Toisella kertaa jostain paikallisesta erikoisliikkeestä ostamani 3M valmistama kiiltävä musta teippi taas oli huomattavasti helpompi asentaa ( ei siltikään ollut amatöörille helppoa). Tämä teippi kesti 2-pyöräisen katteissa pari kesää ja talvea ja sitten pyörä lähti etiäpäin.

Halvalla saisi "Finbullet"-merkkisenä,
Tämän skippaisin, liian usein tämän merkkiset jutut on kelvotonta rapaa.

Oma pointtini oli lähinnä se että erikoisliikkeen tiskiltä siltä ammattilaiselta löytyy ajantasaista tietoa, sekä suositus siitä mitä kalvoa kannattaa ostaa. Miksi käyttää omaa aikaa tuntikaupalla selvitystyöhön kun voisi ottaa puhelimen käteen ja kysyä mitä kalvoa ammattilainen ottaisi hyllystä hommaan X. Lisäksi jos tajuaa kysyä niin saa samalla rahanarvoisia neuvoja siitä miten se teippi kannattaa asentaa jotta sen saa paikalleen siististi ja niin että se myös pysyy siinä. Jos on vähittäiskauppaa päättänyt lähteä pyörittämään, niin mielestäni asiakaspalvelu kuuluu hintaan. Ihan samalla tavalla siellä B2B puolellakin kysellään tyhmiä kysymyksiä ja turvaudutaan vastapuolen ammattitaitoon hankintoja tehdessä.
 
Kesäksi vähän pidempää reissua taas suunnitellut, kun viime kesänä jäi toteuttamatta. Eurooppaan siis kiinnostaisi lähteä joskus heinäkuussa, reissussa olla viikko tai vähän reilu. Koska täältä Oulusta on pitkä matka joka paikkaan, mietin että jos saisi lähetettyä pyörän vaikka Muncheniin, lentäisi Lufthansalla itse perässä ja ajelisi sieltä mutkien kautta kotiin. Saa olla toki muukin keski-eurooppan kaupunki kyseessä, mutta tuonne olisi helpoin lentää. Onko jollain tietoa, mistä kannattaisi kysellä pyörän kuskaamista? Tai jollain muuten kokemusta asiasta? Laitoin muutamaan paikkaan jo kyselyä, mutta vielä ei oikein tärpännyt.
 
Juu teipissä ei kannata vetää halpuus edellä. Ex Tesla oli teipattu ja eka mökkitie niin helmat riekaleina. Meni juu takuuseen, mutta pitää olla nimenomaan kiveniskujen suojaamiseksi suunniteltua teippiä. 3M ei huono vaihtoehto. Itse mietin että josko vetäisi koko prätkän kirkkaan keltaiseksi vs tuo matta keltainen joka ei ole se omin juttu (mattavärit=eeeeh). 300-400e ottaisi ammattilainen tankista ja takaosasta kun viimeksi kysyin.
 
Kesäksi vähän pidempää reissua taas suunnitellut, kun viime kesänä jäi toteuttamatta. Eurooppaan siis kiinnostaisi lähteä joskus heinäkuussa, reissussa olla viikko tai vähän reilu. Koska täältä Oulusta on pitkä matka joka paikkaan, mietin että jos saisi lähetettyä pyörän vaikka Muncheniin, lentäisi Lufthansalla itse perässä ja ajelisi sieltä mutkien kautta kotiin. Saa olla toki muukin keski-eurooppan kaupunki kyseessä, mutta tuonne olisi helpoin lentää. Onko jollain tietoa, mistä kannattaisi kysellä pyörän kuskaamista? Tai jollain muuten kokemusta asiasta? Laitoin muutamaan paikkaan jo kyselyä, mutta vielä ei oikein tärpännyt.

Hutera muistikuva olisi, että joku tuttu sai pyöränsä samalle suunnalle noin 500 eurolla, mutta en vaan muista mitenkään että kuka ja milloin. Sanoin kyllä heti suoraan mielipiteeni. Eikai tuo nyt niin paha matka ole porhaltaa Oulustakaan? :D Ekan ajopäivän jälkeen vaikka Helsinkiin yöksi ja sitten aamulla paatilla pyörän kanssa eteenpäin. Tallinnaan kun pääsee aamusta, niin Illalla on jo esimerkiksi Liettuassa helposti :) No, tämä siis tulee tällaisen rautaperseen suusta, joka ajelee tarvittaessa nurisematta sen 1400km päivässä :rolleyes:

Toukokuun puolivälin paikkeilla pitäisi lähteä muutaman päivän ajo suorittamaan Puolaan tunnetuimmalle keskitysleirille. Koen, että lukemattomien dokumenttien katselun jälkeen se paikka on vaan nähtävä itse. Noin 5pv kaveri arvioi matkan kestoksi, niin ei tarvitse tuli persausten alla ajella. Mutta joo, ekana päivänä tavoite päästä Liettuaan ja toisena päivänä ollaankin jo perillä kohteessa. ”Hallitukselta” siunaus matkalle tuli samantien, toisin kuin jos olisi esimerkiksi ehdottanut parin viikon golf-lomaa Pattayalla - harva siellä lopulta kuulemma bagiin ehtii koskea :cool:
 
Hutera muistikuva olisi, että joku tuttu sai pyöränsä samalle suunnalle noin 500 eurolla, mutta en vaan muista mitenkään että kuka ja milloin. Sanoin kyllä heti suoraan mielipiteeni. Eikai tuo nyt niin paha matka ole porhaltaa Oulustakaan? :D Ekan ajopäivän jälkeen vaikka Helsinkiin yöksi ja sitten aamulla paatilla pyörän kanssa eteenpäin. Tallinnaan kun pääsee aamusta, niin Illalla on jo esimerkiksi Liettuassa helposti :) No, tämä siis tulee tällaisen rautaperseen suusta, joka ajelee tarvittaessa nurisematta sen 1400km päivässä :rolleyes:

Toukokuun puolivälin paikkeilla pitäisi lähteä muutaman päivän ajo suorittamaan Puolaan tunnetuimmalle keskitysleirille. Koen, että lukemattomien dokumenttien katselun jälkeen se paikka on vaan nähtävä itse. Noin 5pv kaveri arvioi matkan kestoksi, niin ei tarvitse tuli persausten alla ajella. Mutta joo, ekana päivänä tavoite päästä Liettuaan ja toisena päivänä ollaankin jo perillä kohteessa. ”Hallitukselta” siunaus matkalle tuli samantien, toisin kuin jos olisi esimerkiksi ehdottanut parin viikon golf-lomaa Pattayalla - harva siellä lopulta kuulemma bagiin ehtii koskea :cool:

Oulusta tulee se 2000km esim Krakovaan eli ei toki mahdoton matka, mutta väkisinkin useamman päivän matka. Mieluummin kiertelisin ne päivät jossain miellyttävämmissä maisemissa kuin Oulun ja Helsingin välillä sekä Baltiassa, varsinkin kun paluumatkakin tulisi oletettavasti tuota kautta. Ja kun puhutaan vaikka kymmenen päivän reissusta, menee tuohon "tylsään menomatkan" suhteessa aika paljon aikaa.

Joku 500€ olisi hyvinkin kohtuullinen hinta, jonka maksaisin ilomielin.
 
Saa olla toki muukin keski-eurooppan kaupunki kyseessä, mutta tuonne olisi helpoin lentää. Onko jollain tietoa, mistä kannattaisi kysellä pyörän kuskaamista? Tai jollain muuten kokemusta asiasta? Laitoin muutamaan paikkaan jo kyselyä, mutta vielä ei oikein tärpännyt.
Onhan noita muutamiakin:

Autonkuljetukset ulkomailla - kansainväliset autonkuljetukset, moottoripyörän kuljetus eurooppaan, autonkuljetus, auton kuljetus saksasta, ruotsista, espanjasta, italiasta
Auton ja moottoripyörän kuljetus Eurooppaan - International Transport Ismo Rajamäki
Moottoripyöräkuljetukset - Niinivirta European Cargo Oy
Moottoripyörän kuljetus - ETS Logistics

Tuttu porukka käytti muistaakseni Niinivirtaa jokunen vuosi sitten, kuljetuttivat 4 pyörää Itävaltaan ja menivät lentsikalla perässä. Hyvin oli toiminut, mutta hintoja en muista kertoneen. Omia kokemuksia näistä palveluista tai hinnoista minulla ei ole. Tosin on helppoa lähteä täältä Porvoosta stadiin ja siitä lautalla joko Viroon tai sitten Rostockiin, Travemyndeen tai peräti ruotsiin. Saksan läpi ajaa alle päivässä jos haluaa, vaikka ei kannata kun sielläkin on vaikka mitä ajettavaa ja nähtävää matkalla alpeille. Eikä se ruotsin läpiajo myöskään ole niin tylsä kun voisi kuvitella, jos vaan malttaa pysyä E4:lta poissa. Ja jos Malmö-Köpis siltaa ei ole rätkällä ajanut niin sekin on kokemus (varsinkin sivutuulella...).
 
Kesäksi vähän pidempää reissua taas suunnitellut, kun viime kesänä jäi toteuttamatta. Eurooppaan siis kiinnostaisi lähteä joskus heinäkuussa, reissussa olla viikko tai vähän reilu. Koska täältä Oulusta on pitkä matka joka paikkaan, mietin että jos saisi lähetettyä pyörän vaikka Muncheniin, lentäisi Lufthansalla itse perässä ja ajelisi sieltä mutkien kautta kotiin. Saa olla toki muukin keski-eurooppan kaupunki kyseessä, mutta tuonne olisi helpoin lentää. Onko jollain tietoa, mistä kannattaisi kysellä pyörän kuskaamista? Tai jollain muuten kokemusta asiasta? Laitoin muutamaan paikkaan jo kyselyä, mutta vielä ei oikein tärpännyt.
Kannattaa ensin pohtia mitä siitä reissulta meinaa hakea. Viikon reissu käy aika lyhyeksi jos siinä meinaa vielä jostain etelästä ajella Ouluun ja se paluumatka on vain välttämätön paha. Toki jos siinä paluumatkalla on ideana ajella katselemaan paikkoja ja se on osa lomareissua, niin sitten se menee siinä samalla toki. Jos ideana on suhailla mutkateitä ja katsella vuoristomaisemia alpeilla, niin siinä menee viikko aika nopeasti ja siinä jää kolmisen päivää enemmän aikaa pyöriä kohteessa kun ottaa kuljetuksen mopolle myös takaisin kotiin. Aiemmin hinnat oli Niinivirralla noin 500€/suunta välille Vantaa-Milano.

Ja jossei omalla ole pakko ajella, niin kannattaa katsella mitä vuokraukselle jää hintaa. Todennäköisesti lyhyellä reissulla edullisempaa kuin se oman pyörän rahtaaminen paikalle. Tuossa heinä-/elokuussa siellä on vaan muutama muukin lomailija paikalla, niin hinnat ja saatavuus kannattaa selvitellä etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ensin pohtia mitä siitä reissulta meinaa hakea. Viikon reissu käy aika lyhyeksi jos siinä meinaa vielä jostain etelästä ajella Ouluun ja se paluumatka on vain välttämätön paha. Toki jos siinä paluumatkalla on ideana ajella katselemaan paikkoja ja se on osa lomareissua, niin sitten se menee siinä samalla toki. Jos ideana on suhailla mutkateitä ja katsella vuoristomaisemia alpeilla, niin siinä menee viikko aika nopeasti ja siinä jää kolmisen päivää enemmän aikaa pyöriä kohteessa kun ottaa kuljetuksen mopolle myös takaisin kotiin. Aiemmin hinnat oli Niinivirralla noin 500€/suunta välille Vantaa-Milano.

Ja jossei omalla ole pakko ajella, niin kannattaa katsella mitä vuokraukselle jää hintaa. Todennäköisesti lyhyellä reissulla edullisempaa kuin se oman pyörän rahtaaminen paikalle. Tuossa heinä-/elokuussa siellä on vaan muutama muukin lomailija paikalla, niin hinnat ja saatavuus kannattaa selvitellä etukäteen.
Etelä-Suomessa noita firmoja varmaan onkin ihan hyvin, pitää alkaa laittamaan niille viestejä. Kymmenen päivää suunnilleen on aiottu kesto reissulle, joka tapauksessa yli viikon. Mutkien kautta kotiinpäin ja mielenkiintoisissa paikoissa vieraillen. Omalla lähtökohtaisesti kiinnostaa ajella, säästipä jollain keinolla muutaman satasen tai ei.
 
Se Milano on pyörän lähetyspaikkana minusta paljon viksumpi kuin München, meinaan Etelä-Saksata ylöspäin on tasaista ja paljon tylsempää kuin Etelä-Saksasta eteläänpäin, siinä kun Alpit alkaa... Mutta ehkä itse tekisn toisinpäin, loman aluksi ja poispäinmennessä kaikki on vielä kivaa, mutta että lentäisi etelään ja palaisi pyörälllä: siinä kelit vaan kylmenee ja paikat kotoistuu koko ajan...ja kyllä tuollaisen reissun kerran tekee, mutta jos on menossa Ruotsin/Tanskan/Saksan halki neljättää kerta niin aika monen vaiheen yli haluaa hypätä, kun sitä alkaa ajatella määränpäitä, eikä nauti enää senhetkisyydestä. Joku Saksa ja Ranska on sikäli hankalia läpikulkumaita ettei niissä voi "ajella pikkuteitä ja nauttia!" kun kyliä on neljän kilsan välein ja ne alkavat sen kahdennentoista jälkeen vaikuttaa ihan samoilta, ja kun päivällisaikaan huomaa ettei matka muuten ole kilometreissä edistynyt juuri yhtään, sitä kurvaa motarille ja siellähän on tylsää!
 
sitä kurvaa motarille ja siellähän on tylsää!
Eikä ole, varsinkaan jos mittarissa on 0,251 Mach :). Kerrankin ajelin Rostockista systeriä moikkaamaan Luganoon kun se asui silloin perheineen siellä. Saksan läpi alle päivässä ja keskivauhti jotain 205kmh pysähdykset mukaanlukien. Oli niin paljon vauhtia ettei ollut tylsää kertaakaan. Ei tosin paljon liikennettäkään joten pystyi oikeasti vetää sen vajaat kolme markkaa lasiin joissakin paikoissa. Busassa oli ecun rajoittimet vielä päällä tuolloin, olisi muuten mennyt lujempaakin.
 
Se Milano on pyörän lähetyspaikkana minusta paljon viksumpi kuin München, meinaan Etelä-Saksata ylöspäin on tasaista ja paljon tylsempää kuin Etelä-Saksasta eteläänpäin, siinä kun Alpit alkaa... Mutta ehkä itse tekisn toisinpäin, loman aluksi ja poispäinmennessä kaikki on vielä kivaa, mutta että lentäisi etelään ja palaisi pyörälllä: siinä kelit vaan kylmenee ja paikat kotoistuu koko ajan...ja kyllä tuollaisen reissun kerran tekee, mutta jos on menossa Ruotsin/Tanskan/Saksan halki neljättää kerta niin aika monen vaiheen yli haluaa hypätä, kun sitä alkaa ajatella määränpäitä, eikä nauti enää senhetkisyydestä. Joku Saksa ja Ranska on sikäli hankalia läpikulkumaita ettei niissä voi "ajella pikkuteitä ja nauttia!" kun kyliä on neljän kilsan välein ja ne alkavat sen kahdennentoista jälkeen vaikuttaa ihan samoilta, ja kun päivällisaikaan huomaa ettei matka muuten ole kilometreissä edistynyt juuri yhtään, sitä kurvaa motarille ja siellähän on tylsää!
Ei varmaan tarvetta sotkea tällä sen enempää topicin varsinaista aihetta, mutta vielä tämän verran täsmennyksenä. Munchen oli vain esimerkki määränpäästä, koska sinne pääsee Oulusta suoralla lennolla ilman välilaskuja. Ja kuitenkin se on aika pelipaikoilla Keski-Euroopassa ja niin sanotusti Alppien juurella. Reittisuunnitelma Munchenistä eteenpäin menisi alustavasti etelään Itävaltaan, sieltä ehkä Sloveniaan ja kotiinpäin Itävällan, Slovakian, Puolan ja baltian kautta. Esim. tälleen, vaikka toki Tsekkikin on potentiaalinen maa tuossa välissä:

moporeitti.PNG


Noin 3500km olisi tuon reissun pituus.
 
McBladelle tiedoksi, että koska ebayn kautta tilaamani vaihdesensori ei vieläkään näin viikon odotuksen jälkeen ole lähtenyt tänne tulemaan, niin päätin vaan putsata nykyisen anturin ja liitännän huolellisesti -> koko paketti kasaan. Sehän toimii taas ilman mitään nikottelua, vaikka mitä yrittäisi :geek: Tästä herääkin kysymys, että onko ollut tankin alla liittäntä huonosti ja / tai anturi moskainen. Tuntuu oudolta, että putsauksella itse osa korjaantuisi. No, katsotaan meneekö 500, vai 50000km ennenkuin oire palaa. Toistaiseksi stabiili ja vapaan valo sekä vaihteet näkyy taulussa kuten pitääkin.
 
Kerrankin juonteen otsikko on oikeasa. Kävin eilen aurinkoisessa ja lämpimässä kevätsäässä pikaisesti Vespalla lihakaupassa, ja kas, 7 astetta ei ole kuin ennen: illalla kuumetta ja niveliä särki ;-D
 
McBladelle tiedoksi, että koska ebayn kautta tilaamani vaihdesensori ei vieläkään näin viikon odotuksen jälkeen ole lähtenyt tänne tulemaan, niin päätin vaan putsata nykyisen anturin ja liitännän huolellisesti -> koko paketti kasaan. Sehän toimii taas ilman mitään nikottelua, vaikka mitä yrittäisi :geek: Tästä herääkin kysymys, että onko ollut tankin alla liittäntä huonosti ja / tai anturi moskainen. Tuntuu oudolta, että putsauksella itse osa korjaantuisi. No, katsotaan meneekö 500, vai 50000km ennenkuin oire palaa. Toistaiseksi stabiili ja vapaan valo sekä vaihteet näkyy taulussa kuten pitääkin.
Hyvä että tuollakin selvisi, ja onpahan osa varalla jos Ebay-arvonta osuu joskus vielä maaliinsa! Minullahan on ollut tuo osa laatikossa jo varmaan yli 1,5 vuotta odottamassa (hain ihan tiskiltä Porvoon Snellmannilta, tuli parissa päivässä ja maksoin siitä takuulla aivan liikaa). Vaihdan ehkä sitten kun kytkinlevyt menee taas muutenkin vaihtoon. Olen lukenut noista GPS-palikan ongelmista, näyttäisi tosiaan usein siltä että huolellinen puhdistus auttaa monesti. Eri älykkäänä wannabe-mekaanikkona tietenkin luin noita korjaa-itse -juttuja vasta jo ostettuani sen uuden palikan, eikä suinkaan ennen :). Itse anturissahan ei kovin monta liikkuvaa osaa ole, eikä sen vaihtaminen nyt mikään ameriikan temppu ole (jos muitakin busanistejä kiinnostaa k.o. operaatio).
 
Ei varmaan tarvetta sotkea tällä sen enempää topicin varsinaista aihetta, mutta vielä tämän verran täsmennyksenä. Munchen oli vain esimerkki määränpäästä, koska sinne pääsee Oulusta suoralla lennolla ilman välilaskuja. Ja kuitenkin se on aika pelipaikoilla Keski-Euroopassa ja niin sanotusti Alppien juurella. Reittisuunnitelma Munchenistä eteenpäin menisi alustavasti etelään Itävaltaan, sieltä ehkä Sloveniaan ja kotiinpäin Itävällan, Slovakian, Puolan ja baltian kautta. Esim. tälleen, vaikka toki Tsekkikin on potentiaalinen maa tuossa välissä:

moporeitti.PNG


Noin 3500km olisi tuon reissun pituus.
Tuosta Innsbruckista ei olisi kovin pitkä matka länteen passo Stelvioon, ihan vaan vinkkinä... Ja noin muuten, reittivalinnassasi on iso ongelma. Se nimittäin aikaansaa minussa melkoista kateutta ja matkakuumetta, eli kiitti nyt vaan :D. No ei sentään, hyvää matkaa toivottaen! Itselläni euroopanreissut jää tänä(kin) vuonna väliin kun on hieman yytee:tä ja lomautusta tiedossa.
 
Ai että oli mukava suhailla töihin aamulla. Avoin tie, aurinkoa, +6c ja isoin ongelma on tiepöly ja se että sai hillittyä sen kaasun käytön. Kummasti teki mieli vain runtata pari kolme vaihdetta läpi, mutta totesin että ehkä haluan pitää sen kortin. Etenkin kun poliisia riittää kiitos presidentin vierailun.
 
Pölystä en välitä, mutta hiekka asvaltin päällä! Ai ai ku jännää välillä! ;-)
 
Tuosta Innsbruckista ei olisi kovin pitkä matka länteen passo Stelvioon, ihan vaan vinkkinä... Ja noin muuten, reittivalinnassasi on iso ongelma. Se nimittäin aikaansaa minussa melkoista kateutta ja matkakuumetta, eli kiitti nyt vaan :D. No ei sentään, hyvää matkaa toivottaen! Itselläni euroopanreissut jää tänä(kin) vuonna väliin kun on hieman yytee:tä ja lomautusta tiedossa.
Joo, ei ole reitti vielä kiveenhakattu. Ja saa nyt nähdä saako sen pyörän toimittamisesta edes mitään sovittua, että viitsisi alkaa tarkemmin suunnittelemaan. :)
 
Pölystä en välitä, mutta hiekka asvaltin päällä! Ai ai ku jännää välillä! ;-)
Puhumattakaan siitä kun ne kohta alkaa huuhtelemaan katuja sillä ihanhelvetinliukkaalla jollain liuoksella. Ihanan luistavaa, varsinkin jos eksyy jonnekkin stadin mukulakiviosuuksille. Bonuksena vielä ekstrakivaa pulssinkohotusta jos ajelee ratikkakiskojen päältä juuri katupesun jälkeen.
 
Puhumattakaan siitä kun ne kohta alkaa huuhtelemaan katuja sillä ihanhelvetinliukkaalla jollain liuoksella. Ihanan luistavaa, varsinkin jos eksyy jonnekkin stadin mukulakiviosuuksille. Bonuksena vielä ekstrakivaa pulssinkohotusta jos ajelee ratikkakiskojen päältä juuri katupesun jälkeen.
Joo oma lemppari on nuo kiskot mitkä menevät liikenneympyrän läpi. Olet valmiiksi kallellaan ja kiskot menevät ympyrän läpi eikä mahdollista välttää. Pakko himmata niin paljon että saa pyörän ihan pystyyn.
 
Joo oma lemppari on nuo kiskot mitkä menevät liikenneympyrän läpi. Olet valmiiksi kallellaan ja kiskot menevät ympyrän läpi eikä mahdollista välttää. Pakko himmata niin paljon että saa pyörän ihan pystyyn.
Ja samaan sarjaan kiskojen yli 90 asteen käännökset mitä omalla työmatkalla tulee muutama kappale suuntaansa. Kaikki vielä niin, ettei pyörää kerkeä kääntämään ennen kiskoja kokonaan, vaan joutuu käännöksen tekemään ns. kahdessa osassa. No ainakin on tullut harjoiteltua 😄 kaivon kannet tuntuvat olevan myös Helsingin keskustassa mutkissa juuri siinä parhaassa ajolinjassa, silti pelottavampi on hiekka asfaltilla mutkissa.
 
Olipa viime ajelulla hiivatisti suolaa tiesä lun oli ruostunu jarrupalat levyihin jumii. Ja levyissä ja satuloissa muutenki ruostetta pirusti. Melko savotta oli putsailla, mutta nyt toimii kivasti.

Kolmesti taisin käydä ajaan. Jos tuosta renkaanvaihdosta jollekki maksaan joutus niin tuosa hommasa ei ois mitään järkiä.

No kelit loppuu Oulussakin niin pitänee alkaa kauden vaihtoon sitten.
 
Nyt on viikon verran melkein päivittäin käyty lenkillä. Vanteet pitäisi vielä irroitella ja laittaa uudet renkaat alle :geek:

20250322_182838.jpg
 
Mitkä nuo peilit on ja miten tuo kiinnitys on toteutettu? Samankaltaiset haussa omaankin bandiittiin.
Jotkut brändittömät tangonpääpeilit. Merkistä ja mallista en osaa sanoa, sillä joku edellisistä omistajista on ne tuohon laittanut eikä mitään merkintää näissä ole.

1742809629781.png
 
Vespoissakin porukka asentelee noita pieniä huonoja peilejä. Itse teen päinvastoin: haluan vaihtaa tehtaan huononnetut takaisin muutaman vuoden vanhempiin parempiin ;-) Kevytharmitus että tekivät kaksi ansaa: vaihtoivat kierrekoon, ja: -suunnan ;-D
 
Onko tuommoiset peilit pelkästään sen takia asennettu ettei tule sanomista, vai onko oikeasti käyttökelpoisia?
Kaverin pyörässä oli vastaava ja peilistä näki pelkästään, jos katsoi suoraan alaspäin, siirti koko kroppaa toiselle perskankulle ja nosti kyynärpään tieltä pois. :tup:
 
Onko tuommoiset peilit pelkästään sen takia asennettu ettei tule sanomista, vai onko oikeasti käyttökelpoisia?
Kaverin pyörässä oli vastaava ja peilistä näki pelkästään, jos katsoi suoraan alaspäin, siirti koko kroppaa toiselle perskankulle ja nosti kyynärpään tieltä pois. :tup:
Mulla oli gixerissä vastaavanlaiset tangonpääpeilit ja oli kyllä yhtä tyhjän kanssa. Ymmärrän, että alkuperäiset peilit eivät sovi varsinkaan jonkun kyykkypyörän lookkiin, mutta ajaessa ollaan muutenkin niin haavoittuvia, että itse tykkään nähdä ympäristöä mahdollisimman paljon, jotta voi välttää edes jotkut tilanteet.
 
Vespoissakin porukka asentelee noita pieniä huonoja peilejä. Itse teen päinvastoin: haluan vaihtaa tehtaan huononnetut takaisin muutaman vuoden vanhempiin parempiin ;-) Kevytharmitus että tekivät kaksi ansaa: vaihtoivat kierrekoon, ja: -suunnan ;-D
Peileillä ei tee kyllä yhtään mitään moottoripyörässä. Itse en ainakaan luota siihen, vaan aina katson. Omassakin vain yksi peili ja sekin sen takia, että en turhaa sakkoa saa.
 
Peileillä ei tee kyllä yhtään mitään moottoripyörässä. Itse en ainakaan luota siihen, vaan aina katson. Omassakin vain yksi peili ja sekin sen takia, että en turhaa sakkoa saa.
Sama näkymä siellä takana katsomalla on kuin se mikä peilissä näkyy.
 
Kyllä itse ainakin liikennevaloissa/risteyksissä odotellessa katson erityisellä tarkkuudella nimenomaan peilistä, että jarruttaako taakse ilmestyvä auto vai pitääkö itse kiihdyttää alta pois.
 
Kyllä nimenomaan liikenteen seassa tulee vilkuiltua peileihin, että mitä siellä takana tapahtuu. Kaistanvaihoissa yms. toki aina kääntyy pää.

Onkos muuten michelin road 5 (tai 6) vielä ihan järkivalinta? Nykyiset rupeaa olemaan vaihtokunnossa ja näihin ollut kyllä tyytyväinen.
 
Peileillä ei tee kyllä yhtään mitään moottoripyörässä. Itse en ainakaan luota siihen, vaan aina katson. Omassakin vain yksi peili ja sekin sen takia, että en turhaa sakkoa saa.
?? Jos kääntelisin päätäni jatkuvasti, se olisi aina pois eteenpäinkatsomisesta, ja johan kypäräkin on tiellä moisessa sirkushommassa!
Jos sinulla olisi kunnon peili, ehkä pitäisitkin siitä? Nyt sinulla on jokin lilliputtinen tärisevä, ja tosiaan: vääristävä muotirutku? Joka vielä sijoitettuna niin että helpompi kääntää päätä 120 astetta?
Varmaan ne auton peilit on yhtä turhia, ne nimittäin ei ole yhtään sen parempia kuin kunnon peili missä tahansa laitteessa...
 
Peileillä ei tee kyllä yhtään mitään moottoripyörässä. Itse en ainakaan luota siihen, vaan aina katson. Omassakin vain yksi peili ja sekin sen takia, että en turhaa sakkoa saa.

Molempi parempi niin ei ole kuin pöllö puussa. Peileillä pysyy tilanteen tasalla ja ennen mitään radikaaleja liikkeitä (kaistanvaihdot jne.) vilkaisu jotta näkee kuolleen kulman. Ei pystyisi kyllä ilman ajamaan kun ei näe onko joku renkaassa kiinni ja esim. valoissa onko joku tulossa niskaan.

Asiaan; onko näkynyt mitään hieman pidemmällä varrella varustettuja kohtuu ohuita nahkahanskoja ? En tiedä virallista termiä tuon tyylisille, mutta Alpinestars Crazy8/Richa Cruiser tyylisiä. Optimaalista olisi jos saisi päivällä varret menemään hihan suusta sisään ja auringon laskiessa vedettyä hihan päälle. Ihme ettei kukaan ole kehittänyt irroitettavalla varrella olevia. Nyt on aina "tuulituubit" mukana jotka sitten vetää hanskat ja hihansuun päälle estämään tuulen sisäänpääsyn. Eli tätä tyyliä hanskat;

 
Kyllä nimenomaan liikenteen seassa tulee vilkuiltua peileihin, että mitä siellä takana tapahtuu. Kaistanvaihoissa yms. toki aina kääntyy pää.

Onkos muuten michelin road 5 (tai 6) vielä ihan järkivalinta? Nykyiset rupeaa olemaan vaihtokunnossa ja näihin ollut kyllä tyytyväinen.

Ei ole noista uudemmista malleista kokemusta, mutta road neloset olen laittanut kolmeen edelliseen vehkeeseen ja pelkkää hyvää sanottavaa niistä. Tuskin nuo uudemmat mallit ovat ainakaan huonommaksi menneet? Erityisen paljon tykkäsin nelosissa märkäpidosta ja kulutuskestävyydestä. Vielä tuhansien kilometrien jälkeen renkaat käytännössä näyttivät kuin uusilta. Toki, jos myös radalla meinaat ajella ja vieläpä agressiivisesti, niin parempia kompromissirenkaita varmasti löytyy markkinoilta. Puhtaasti tuommoiseen sport tourinkiajoon olisi vaikea itselle valita mitään muuta, varsinkin näillä leveysasteilla, jossa vettä sataa enemmän tai vähemmän pitkin ajokautta. Viime kesänä pidemmällä päiväreissulla osui vesisadetta varmaankin noin 1000km:n matkalle koko reissun kokonaispituudesta(~1400km), mutta onhan se kuitenkin mukava ajaa renkailla, joihin luottaa :lol:
 
Hm, jossain videossa tyyppi väitti että jarrujärjestelmän ilman aiheuttamaa pehmeyttä voi vähentää kun laittaa nippusiteen jarrukahvaan tiukkaan pariksi päiväksi, ja väite perustui ajatukseen että ylösnousevat kuplat pääsevät säiliöön. Onkos joku koittanut, ja havainnut jotain tämäntapaista?
 
Hm, jossain videossa tyyppi väitti että jarrujärjestelmän ilman aiheuttamaa pehmeyttä voi vähentää kun laittaa nippusiteen jarrukahvaan tiukkaan pariksi päiväksi, ja väite perustui ajatukseen että ylösnousevat kuplat pääsevät säiliöön. Onkos joku koittanut, ja havainnut jotain tämäntapaista?
Vähän hassulta kuulostaa, kahvaa painaess kuitenki se yhteys säiliön ja letkun välillä menee kiinni. Tosin voihan ne ilmakuplat paremmin liikkua siihen kahvan juureen jos siellä on painetta, mene ja tiedä.
Tosin jos siellä ilmaa on niin kannattaisi varmaan lähtökohtaisesti oikeasti ilmata ne jarrut ja vaihtaa nesteetkin jossei sitä hetkeen ole tehty. Ei ole kummoinenkaan puuha.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 628
Viestejä
5 046 761
Jäsenet
80 967
Uusin jäsen
Samppa__

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom