Mopokuumetta

Uutta akkua vaan, aina kun lyijyakku menee alle 50% varauksen niin se ottaa itseensä. Se tuskin ikinä tulee olemaan kovin hyvä akku enää. Poikkeuksiakin on, mutta omasta kokemuksesta pienimmällä päänsäryllä pääsee kun vaihtaa suosiolla akun ajoissa.
Juu näin on aikomus. Ja juu, poikkeuksia tosiaan on. Mx-5:n akku on ollut tyhjä varmaan viidesti ja joka kerta buusterilla käyntiin ja hyvin rokkaa. Talvenkin jäljiltä aina ekalla käyntiin ilman välilatauksia.
 
Aika paljon kiinni varmaan pyörästä miten huonolla akulla toimii, itellä tuo vanha vs 1400 ja vaikka onkin puolipuristus systeemi niin heikolla akulla ei paljon mahkuja oo...
 
Aika paljon kiinni varmaan pyörästä miten huonolla akulla toimii, itellä tuo vanha vs 1400 ja vaikka onkin puolipuristus systeemi niin heikolla akulla ei paljon mahkuja oo...
Itsellä olisi varmaan lähtenyt jos ecu ei olisi aika sammunut heti kun voltit laski.
 
Pakko kyllä sanoa, hyvät varusteet=ei ollenkaan kylmä, kuivat tiet sopivasti rauhallista mutkaa yms. oli kyllä ilo avata kausi. Ja vaikka moni väittää että nuo nimenomaan toisen vuoden Hornetin Dunlopit ovat paskaa vs ekan vuoden misukat. Hyvin uskalsi ajaa ja jopa hellästi kutitella rajumpaakin tehoaluetta vaikka TC oli 1/3 asetuksella. Ja uskalsi aavistuksen jopa kantata.
 
Onko prätkässä samanlaisia "sisäänajo softia" kuin joissain autoissa. Sain prätkän huollosta, kaikki päivitettiin ja jotenkin ääni oli erilainen ja kuulosti jopa ampuvan putkeen alaspäin vaihtaessa. Myös rain moden kaasun aste oli mallia kaasu 9ohjaan että mitään tapahtuu. En muista tuollaista syksyltä.
 
Onko prätkässä samanlaisia "sisäänajo softia" kuin joissain autoissa. Sain prätkän huollosta, kaikki päivitettiin ja jotenkin ääni oli erilainen ja kuulosti jopa ampuvan putkeen alaspäin vaihtaessa. Myös rain moden kaasun aste oli mallia kaasu 9ohjaan että mitään tapahtuu. En muista tuollaista syksyltä.
Taitaa joissain olla.
Moni myyjäliike myös laittaa öljyt uusiin pyöriin alarajaan odottaen että ostaja tulee sen ekan tonnimailin jälkeen ekaan sisäänajon jälkeiseen huoltoon ja öljynvaihtoon.
Siinä pitkän päälle uusia pyöriä myyvä firma säästää vuositasolla.
 
Taitaa joissain olla.
Moni myyjäliike myös laittaa öljyt uusiin pyöriin alarajaan odottaen että ostaja tulee sen ekan tonnimailin jälkeen ekaan sisäänajon jälkeiseen huoltoon ja öljynvaihtoon.
Siinä pitkän päälle uusia pyöriä myyvä firma säästää vuositasolla.
Itsellä siis ensihuolto oli jo tehty Bike worldin toimesta, mutta sitä ei kuulema ollut kirjattu sähköiseen huoltokirjaan. Pitää kysellä hiukan. Voihan olla että ovat vain pokkana vaihtaneet öljyt ja that's it.

Pisteet Mossa Motorsportille Helsingissä. Jäivät ihan ylitöihin vain että saavat meikäläisen pyörän softat kuntoon. 185e tuli huollon hinnaksi. 3tkm mittarissa. Ja tuntui taas tosiaan eri prätkältä kun oli jotain pitoa. Keula meinasi nousta välittömästi kun runttasi kaasua rampilla, ennen kuin keulimisenesto nappasi peliin. Hyvin huomaa miten jo pari astetta vaikuttaa mennäänkö luistonestoa vai keulimisenestoa vasten.

Tuli myös helvetin paljon paremman näköiseksi uudella kilpitelineellä joka nosti kilven ja vilkut sinne minne pitää. Ja asentaja kehui vielä että kerrankin hyvä kitti joka oikeasti meni ja asentui kuten orkkis osa vs poraa säädä ja perseile kuten kuulema liian moni. 200e tosin, saakin olla moinen.
 
Itsellä siis ensihuolto oli jo tehty Bike worldin toimesta, mutta sitä ei kuulema ollut kirjattu sähköiseen huoltokirjaan. Pitää kysellä hiukan. Voihan olla että ovat vain pokkana vaihtaneet öljyt ja that's it.
Ensihuolto on monissa yrityksissä periaatteessa luovutushuolto, sitä ei aina kirjailla huoltokirjoihin.
Kun vehkeellä ajellaan se reilut tuhat kilsaa, tulee se ns todellinen ensihuolto.
Öljyt vaihdellaan ja suodattimia ehkä vaihdellaan vähän miten sattuu tilanteeseen sopimaan.
Ja pulttien ja muttereiden kiristyksen varmistuksia ja muita säätöjä tehdään.
Ja yleensä ECU päivitellään.
 
Ensihuolto on monissa yrityksissä periaatteessa luovutushuolto, sitä ei aina kirjailla huoltokirjoihin.
Kun vehkeellä ajellaan se reilut tuhat kilsaa, tulee se ns todellinen ensihuolto.
Öljyt vaihdellaan ja suodattimia ehkä vaihdellaan vähän miten sattuu tilanteeseen sopimaan.
Ja pulttien ja muttereiden kiristyksen varmistuksia ja muita säätöjä tehdään.
Ja yleensä ECU päivitellään.
Oma on tosiaan ex demopyörä ja on todnäk tehty juurikin noin paperisessa huoltokirjassa näkyy, sähköisessä ei. Tosin, väittivät että 1000km kohdilla se ensimmäinen huolto.
 
Pikkuhiljaa muuttuu Dynakin mieluisammaksi. Alla videon pätkää aikaisemman kauden muutoksista sekä tulevista päivityksistä.


Suht saman näköstä settiä mitä omalle entiselle dynalle kanssa tuli puuhailtua toki hienompana sulla. Itelläki lähti jakkara vaihtoon ekana ja heti perään 12,5” riserit jollain 3” pullbackilla. Kuvassa hd omat nahkalaukut ja sissy.

IMG_4881.jpeg


No se meni yhden kauden jälkeen vaihtoon ja road kingiä tilalle johon heti ”koeajon” jälkeen Oulu-Hki tilasin saddlemenin jakkaran. Stongaan olis taas haaveina vaihtaa se 12” riseri, mutta saa nähdä saako aikaan milloin, jos koskaa.

Talven aikana ainoa muutos nykyiseen oli kovat laukut nahkaisten tilalle (ei kuvassa). Tähän löytyy myös pikakiinnitteinen sissy.

a8c37607-17de-4a7d-a9c9-2db18cdd9daf.jpeg
 
Vespa tuli haettua eilen ajoon.
vesp_n.jpg
Vielä päivän anekdootti.
Sutisin hiukan tallisäilön jälkeen lämpimällä vedellä Vespaani, ja vielä pikaisemmin jotain huonoa polymeeriliemivahaa, ja sitten viemään kiintolevyä takuupalautukseen Verkkokauppaan/postiin.
Ulostullessa pariskunta kävelee vespan suunnasta ja nainen on juuri sanonut jotain, ja mies vastaa: "tai sitten vaan maalattu!"
;-D

Jäin miettimään kaikenlaista kuten: Monenkohan kuukauden välein joku Tesla pitää maalata? ;-\
 
Suht saman näköstä settiä mitä omalle entiselle dynalle kanssa tuli puuhailtua toki hienompana sulla. Itelläki lähti jakkara vaihtoon ekana ja heti perään 12,5” riserit jollain 3” pullbackilla. Kuvassa hd omat nahkalaukut ja sissy.

IMG_4881.jpeg


No se meni yhden kauden jälkeen vaihtoon ja road kingiä tilalle johon heti ”koeajon” jälkeen Oulu-Hki tilasin saddlemenin jakkaran. Stongaan olis taas haaveina vaihtaa se 12” riseri, mutta saa nähdä saako aikaan milloin, jos koskaa.

Talven aikana ainoa muutos nykyiseen oli kovat laukut nahkaisten tilalle (ei kuvassa). Tähän löytyy myös pikakiinnitteinen sissy.

a8c37607-17de-4a7d-a9c9-2db18cdd9daf.jpeg
Ite pitkään pähkäilin sporasta luovuttuani, että hyppäänkö laukkumopoon vai dynaan. Mutta omat ajeluni on lähinnä nurkkavippastelua niin baggeri olis menny "hukkaan".

Oikeastaan jo ennen dynan ostamista, haettava lookki oli jo valmiina mielessä, jos siihen tullaan päätymään. Siinä ruetaan hiljakseen olemaan jahka videon isomman laatikon sisältö saadaan mopoon paikalleen ja mieluisa putki vielä.

Itselle tuli hieman yllätyksenä miten alas stonga lopulta jäi tuolla yhteensä 12" setillä Dynassa. Vastaavan korkuinen (Tyson XL) sporassa nousi jonkin verran ylemmäs, varmaan sen verran eroja rungossa ja yläkolmioissa.

Noo.. rakennellaan tämä maaliin ja katotaan josko seuraava olisi sitten meksiko tyylinen softail tai kingi =)
 
Öisin juu parina yönä on luvassa pakkasta, mutta sitähän on nähty eilenkin, ja kuukausi sitten ;-)
Onpas uudessa akussa yön jälkeen vielä mojova lepovirta: 12,9 volttia. Veikkaan että tuollakin Yuasalla mennään heittämällä 4-5 vuotta, kuten toki aiemmillakin.
Ja kun tarkistin akun tissapäivänä laittaakseni sen taas Vespaan, lepojännite oli talven jäljiltä 12,6V!
 
Jos sitä kävis huomenna softailista parsimassa amerikan joken kötöstykset sähköistä pois ja ens v-loppuna aloittais kauden jos kelit sallii :) . saa nappurit totutella S&S 96cid(evo) sulosointuihin. Loput saakin lukee perkeleen naapurit ketjussa :D ..
 
S&S on minulle Sparkman & Stephens ;-)
-Meilläkin on pari naapuria jotka luulevat että kaikkia moottoreita pitää lämmittää puoli tuntia että uskaltaa kadulle. -eikä auta vaikka se on 15 vuotta vanhana itse ostettu ja kohta myydään pois (karstaisena?) ;-)
 
S&S on minulle Sparkman & Stephens ;-)
-Meilläkin on pari naapuria jotka luulevat että kaikkia moottoreita pitää lämmittää puoli tuntia että uskaltaa kadulle. -eikä auta vaikka se on 15 vuotta vanhana itse ostettu ja kohta myydään pois (karstaisena?) ;-)
Kyllä tuossa kovasti duunikaveri kehui hakevansa 1.9litraisen suoraputkisen custominsa tallista kohta, naapureiden iloksi. En tiedä, kestän kimeän vinkuvan kyykyn, kestän supermotot, kestän muut sporttiset moottoriäänet, mutta custom herättää about kaiken vihan. Etenkin keskellä yötä kun päättävät kiihdyttää öiselle päätielle kaasu pohjassa. Muista nukun tyytyväisenä läpi, custom herättää samantien. Ei väliä vaikka kyykky olisi äänekkäämpi.
 
Kuhan ei screamineagle kakkelia oo niin kaikki on hyvin :D ... pirusti vaan iso vääntävä moottori helpottaa ajamista, ei tarvi huudattaa tai pykältää niin paljoo. vaikka ton softailin saa 2sellakin keuliin, niin siihen hommaan on eri laitteet. 100km/h mittariin ja 6vaihde sisään ja vaan fiilistellä maisemia ja soundia. ittellä ollu aikasempaa tosiaan 1000cc muoviluoti ja se ei ole perheellisen laite, saatika jos ajokortti on tärkee.
 
Kuhan ei screamineagle kakkelia oo niin kaikki on hyvin :D ... pirusti vaan iso vääntävä moottori helpottaa ajamista, ei tarvi huudattaa tai pykältää niin paljoo. vaikka ton softailin saa 2sellakin keuliin, niin siihen hommaan on eri laitteet. 100km/h mittariin ja 6vaihde sisään ja vaan fiilistellä maisemia ja soundia. ittellä ollu aikasempaa tosiaan 1000cc muoviluoti ja se ei ole perheellisen laite, saatika jos ajokortti on tärkee.
Joo kyllä noilla sporteilla lähtee kortti kuivumaan varsin herkästi. Kierroksia, vaihtamista, ampuu putkeen ja provosoi ajamaan kovempaa. Oli oikea valinta ottaa naku. Tänäänkin ohitus kiveä heittelevästä rekasta nosti nopeuden ihan hetkessä lähelle rajoitusta... Se helppous millä tuommoinen 185kg/+90hv laite repii vauhtia jos on pitoa ja ei yritä keulia on naurettava. Pelottava ajatella mitä 200hp kyykky tekee.
 
Joo kyllä noilla sporteilla lähtee kortti kuivumaan varsin herkästi. Kierroksia, vaihtamista, ampuu putkeen ja provosoi ajamaan kovempaa. Oli oikea valinta ottaa naku. Tänäänkin ohitus kiveä heittelevästä rekasta nosti nopeuden ihan hetkessä lähelle rajoitusta... Se helppous millä tuommoinen 185kg/+90hv laite repii vauhtia jos on pitoa ja ei yritä keulia on naurettava. Pelottava ajatella mitä 200hp kyykky tekee.
Nakusta riippuen sitte ajoviima myös pitää korttia taskussa vähä paremmin kuin kyykyllä. F800R oli itellä muutaman vuoden ja siihen otti viima aika hyvin, kävin Z900:sta kojottamassa ja sillä viisari kohosi ihan huomaamatta turhankin korkealle ilman että tuntu siltä :D
 
Nakusta riippuen sitte ajoviima myös pitää korttia taskussa vähä paremmin kuin kyykyllä. F800R oli itellä muutaman vuoden ja siihen otti viima aika hyvin, kävin Z900:sta kojottamassa ja sillä viisari kohosi ihan huomaamatta turhankin korkealle ilman että tuntu siltä :D
Tästä syystä naku johon ei tule pienintäkään tuulisuojaa. 120kmh on ihan kunnon humina kypärässä.
 
No, 200hp kyykky joko tappaa, tai kuten yllä todetaan, opettaa itsehillintää silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Olen ajanut busalla viimeiset 14 vuotta, ja vaikka siinä nyt ei ole ehkä ihan ne 200 heppaa, niin tarpeeksi lähellä. Sillä voi cruisailla 60kmh kuutosvaihteella väännön takia, tai saada keulaa pystyyn 150:ssä 2:lla. Eikä busa silti ole rajuin vehje ikinä, ei lähelläkään. Mutta sitä pitää kunnioittaa.

Toisaalta, kun ajelen 31hp customilla niin fiilis on että sillä voi vetää kahvan kaakkoon missä vaan, joten arvioin omaa ajoani sillä ehkä jopa ajoittain holtittomaksi. Vähän kun pentuna ajeli viritettyä mopoa. Savagella voi tehdä vaikka mitä temppuja (ei minun video mutta tykkään), joten ei se teho tai katteet ainakaan suoraan korreloi potentiaalisten häröilymahdollisuuksien kanssa.

Outoa sinänsä (tai hyvää säkää), ajokortti vuodesta 1986, enkä vieläkään ole saanut ylinopeussakkoja vielä ikinä. Enkä minä siellä himmaile. Ehkä jotain järkeä vielä aivosolustani löytyy.
 
No, 200hp kyykky joko tappaa, tai kuten yllä todetaan, opettaa itsehillintää silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Olen ajanut busalla viimeiset 14 vuotta, ja vaikka siinä nyt ei ole ehkä ihan ne 200 heppaa, niin tarpeeksi lähellä. Sillä voi cruisailla 60kmh kuutosvaihteella väännön takia, tai saada keulaa pystyyn 150:ssä 2:lla. Eikä busa silti ole rajuin vehje ikinä, ei lähelläkään. Mutta sitä pitää kunnioittaa.

Toisaalta, kun ajelen 31hp customilla niin fiilis on että sillä voi vetää kahvan kaakkoon missä vaan, joten arvioin omaa ajoani sillä ehkä jopa ajoittain holtittomaksi. Vähän kun pentuna ajeli viritettyä mopoa. Savagella voi tehdä vaikka mitä temppuja (ei minun video mutta tykkään), joten ei se teho tai katteet ainakaan suoraan korreloi potentiaalisten häröilymahdollisuuksien kanssa.

Outoa sinänsä (tai hyvää säkää), ajokortti vuodesta 1986, enkä vieläkään ole saanut ylinopeussakkoja vielä ikinä. Enkä minä siellä himmaile. Ehkä jotain järkeä vielä aivosolustani löytyy.
Itselläkin on kortti ollut vuosikymmeniä ja silti nolla sakkoa, vaikka tehomalleja 90% autoista yms enkä ole itsekkään himmaillut. Onneksi oma juttu on mutkat vs nopeus. Onneksi sama jatkuu prätkissä, ainakin tähän asti. Ei se nopeusmittari, vaan se kierroslukumittari ja kallistuskulma.
 
Ainoa ylinopeussakko autolla on vähä reilu 100km/h 80-alueella 14 vuoden aikana. Hiton tyhmä sakko, just oli talvirajotukset tulleet voimaan ja nollat taulussa ajelin.
MT-01 jätti kyllä hyvät vibat kojolla viime kesänä, ehkä semmosen vois laittaa joku päivä kans.
 
No, 200hp kyykky joko tappaa, tai kuten yllä todetaan, opettaa itsehillintää silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Olen ajanut busalla viimeiset 14 vuotta, ja vaikka siinä nyt ei ole ehkä ihan ne 200 heppaa, niin tarpeeksi lähellä. Sillä voi cruisailla 60kmh kuutosvaihteella väännön takia, tai saada keulaa pystyyn 150:ssä 2:lla. Eikä busa silti ole rajuin vehje ikinä, ei lähelläkään. Mutta sitä pitää kunnioittaa.

Toisaalta, kun ajelen 31hp customilla niin fiilis on että sillä voi vetää kahvan kaakkoon missä vaan, joten arvioin omaa ajoani sillä ehkä jopa ajoittain holtittomaksi. Vähän kun pentuna ajeli viritettyä mopoa. Savagella voi tehdä vaikka mitä temppuja (ei minun video mutta tykkään), joten ei se teho tai katteet ainakaan suoraan korreloi potentiaalisten häröilymahdollisuuksien kanssa.

Outoa sinänsä (tai hyvää säkää), ajokortti vuodesta 1986, enkä vieläkään ole saanut ylinopeussakkoja vielä ikinä. Enkä minä siellä himmaile. Ehkä jotain järkeä vielä aivosolustani löytyy.

Tuohon busan moottorin luonteeseen en todennäköisesti ikinä kyllästy :D Lisäksi mitä kovempaa sillä ajaa, niin kyyti vaan muuttuu miellyttävämmäksi. Vauhtisokeus saavutetaan erittäin helposti, kun pyörä on edelleenkin varmasti yksi aerodynaamisimpia vehkeitä maailmassa. Edellinen s1000rr tuntui samoissa nopeuksissa siltä, että pyörä yritti melkein karistaa kuskia kyydistä pois :D
 
Kuhan ei screamineagle kakkelia oo niin kaikki on hyvin :D ... pirusti vaan iso vääntävä moottori helpottaa ajamista, ei tarvi huudattaa tai pykältää niin paljoo. vaikka ton softailin saa 2sellakin keuliin, niin siihen hommaan on eri laitteet. 100km/h mittariin ja 6vaihde sisään ja vaan fiilistellä maisemia ja soundia. ittellä ollu aikasempaa tosiaan 1000cc muoviluoti ja se ei ole perheellisen laite, saatika jos ajokortti on tärkee.
Itellä oli myös 1000cc gikseri ja siitä päätin luopua yhden kauden jälkeen, koska kaverin kanssa, joka ajaa aina edellä vedettiin joka liittymästä motarille se 300 lasiin, jos vaan oli vähänkään tilaa. Onneksi kaikki kaverit vaihtoi samaan aikaan hd alle, joten oli itsellekkin helppo päätös. Ite jäin sille tielle ja tuo kyseinen kaveri taas haaveilee muoviluodista. Itsesuojeluvaiston ja ajokortin puolesta pysyttelen kyllä itse valitulla tiellä 😄 Jos suomessa olisi pidempi ajokausi, haluaisin kyllä toiseksi pyöräksi jonkun muoviluodin, jolla voisi välillä käydä purkamassa pahimmat paineet 😄 eli tavallaan onneksi suomessa ei voi ajaa ympäri vuoden, niin ei tarvitse tälläistä edes harkita.
 
Itellä oli myös 1000cc gikseri ja siitä päätin luopua yhden kauden jälkeen, koska kaverin kanssa, joka ajaa aina edellä vedettiin joka liittymästä motarille se 300 lasiin, jos vaan oli vähänkään tilaa. Onneksi kaikki kaverit vaihtoi samaan aikaan hd alle, joten oli itsellekkin helppo päätös. Ite jäin sille tielle ja tuo kyseinen kaveri taas haaveilee muoviluodista. Itsesuojeluvaiston ja ajokortin puolesta pysyttelen kyllä itse valitulla tiellä 😄 Jos suomessa olisi pidempi ajokausi, haluaisin kyllä toiseksi pyöräksi jonkun muoviluodin, jolla voisi välillä käydä purkamassa pahimmat paineet 😄 eli tavallaan onneksi suomessa ei voi ajaa ympäri vuoden, niin ei tarvitse tälläistä edes harkita.
Ihan helposti ajaa läpi vuoden. Olen omannut A-kortin loppusyksystä lähtien ja olen jo skrapannut jäätä satulasta, ajanut mustalla jäällä jne. Ja aikanaan kun julkiset+työmatka ei ollut hyvä yhdistelmä, vedin 50cc skootteriin nastat alle ja vedin yhden PK-seudun vuosikymmenien kylmimmän talven läpi. Oli itseasiassa aika hauskaa touhua. Joku krossi/supermoto/adventure ja nastat=ajokausi on loputon.

EDIT: On kyllä hurja ajatella että jos itse repisin omalla kaasu pohjassa tyhjällä rampilla, saisin ehkä 200kmh+ mittariin, mutta 300kmh. Tämä on syy miksi naku on kiva. Itseni tuntien tulisin juurikin se 300kmh+ kierroksia jahdaten vaihdetta vain isompaan vaihtaen joka rampilla ja joka mutkasta ulos. Syy miksi vaihdoin Teslan pois MX-5:n alta. 500hp/700nm ja äänetön=oho nyt mennäänkin jo ööö vauhtia kun kiihdytit vaikka kantatielle tms.
 
Kai se vaan periaate on. Ärsyttää kun törkykaupat syö erikoisliikkeet pois.
Tämän saman kannalla olen itsekin. Eli suosin paikallista jos hinta on kohtuullinen.

Harmillisesti nämä erikoisliikkeet tuntuvat välillä itse olevansa pahin uhka itselleen. Tuttavapiirissä esimerkiksi jokunen uuden/uudehkon pyörän omistava ja niiltä tullut kuultua että melkoista sähläämistä on merkkiliikkeen lampun alla. Tiskillä asioidessa yksikin huono asiakaspalvelukokemus saattaa karkottaa kyseisen asiakkaan lopullisesti ja sana myös kiertää puskaradiossa.
 
Tämän saman kannalla olen itsekin. Eli suosin paikallista jos hinta on kohtuullinen.

Harmillisesti nämä erikoisliikkeet tuntuvat välillä itse olevansa pahin uhka itselleen. Tuttavapiirissä esimerkiksi jokunen uuden/uudehkon pyörän omistava ja niiltä tullut kuultua että melkoista sähläämistä on merkkiliikkeen lampun alla. Tiskillä asioidessa yksikin huono asiakaspalvelukokemus saattaa karkottaa kyseisen asiakkaan lopullisesti ja sana myös kiertää puskaradiossa.
Tästä syystä huutelen aina hyvät kokemukset. Aspa puolella niin tekijänä kuin esimiehenä melkein 15 vuotta aikanaan viettäneenä, haukut kuulee, kehuja ei koskaan. Tästä syystä esim tuo Mossa Motorsport kehu. Selkeitä harrastajia jotka tekevät työtä työn ilosta vs pakosta. Hallissa oli 60-luvun Mustan, 70-luvun Corvette, pihalla hyvällä maulla tuunattu full on custom E36 ja prätkäkypärää siellä ja täällä. Ja oli tosiaan valtuutettu huolto.
 
Nyt on kausi avattu omaltakin osalta. Ihan hyvä oli ajella Keski-Suomessakin. Isommat tiet olivat enimmäkseen kuivia, toki joitain märkiä kohtia. Ei tullut vielä muita vastaan :smile:

Ensi viikolla tuleekin sitten lunta, mutta täytyi päästä jo tänään ajamaan kun on näin hieno päivä.

IMG-20250308-WA0000.jpg
 
Porvoossa on tällä viikolla tullu useampia kakspyöräsiä vastaan, tänään vieläki enemmän ku on aika upea keli. Ens viikolla pitäs sit tulla lunta :beye:
 
Mäestä tullessa tuli muutama moottoripyörä vastaan, elämme siis vaihdannan aikaa, minulla sukset ja muilla kaksi pyörää alla, ja viereinen golfkenttäkin on vilkkaan näköinen, siellä oli enemmän porukkaa kuin mäessä. Piti sitten käydä Vespalla Lidlissä, kun keli tosiaan suosi! -Nyt e kukaan tullut rupattelemaan, eilen Tokmannin edessä kyseltiin vuosimalllit ja hinnat ;-)
 
Porvoossa on tällä viikolla tullu useampia kakspyöräsiä vastaan, tänään vieläki enemmän ku on aika upea keli. Ens viikolla pitäs sit tulla lunta :beye:
PK-seudulla on tullut prätkiä vastaan aika paljonkin itseasiassa. Ja monesti suunta ollut pois keskustasta aka eivät ole ajamassa talvisäilöstä kotiin vaan ihan ajossa ajossa. Mielenkiintoisinta on mielestäni se etten ole nähnyt yhtään customia, adventurea, krossia/supermotoa vaan ja ainoastaan kyykkyjä ja jokusen nakun.
 
PK-seudulla on tullut prätkiä vastaan aika paljonkin itseasiassa. Ja monesti suunta ollut pois keskustasta aka eivät ole ajamassa talvisäilöstä kotiin vaan ihan ajossa ajossa. Mielenkiintoisinta on mielestäni se etten ole nähnyt yhtään customia, adventurea, krossia/supermotoa vaan ja ainoastaan kyykkyjä ja jokusen nakun.

Pirkanmaalla nähnyt tasan yhden ja oli adventure. Ei ole vielä houkutusta, mutta näyttää kyllä siltä että tänä vuonna saattaa päästä jo huhtikuussa kokeilemaan perinteisen touko-kesäkuun sijaan.

Mitä noihin "naapureiden iloksi" juttuihin tulee, niin suosittelen pitämään järjen päässä. Ei tarvitse sitten itkeä db-mittauksessa + pysyy lainsäädäntö suopeana. Vaikka aina on joka laitteeseen laitettu "suorat" niin en silti pyri ärsyttämään naapureita tai reitin varrella osuvia kyliä. Huomiota saa kyllä muutenkin :)
 
Pirkanmaalla nähnyt tasan yhden ja oli adventure. Ei ole vielä houkutusta, mutta näyttää kyllä siltä että tänä vuonna saattaa päästä jo huhtikuussa kokeilemaan perinteisen touko-kesäkuun sijaan.

Mitä noihin "naapureiden iloksi" juttuihin tulee, niin suosittelen pitämään järjen päässä. Ei tarvitse sitten itkeä db-mittauksessa + pysyy lainsäädäntö suopeana. Vaikka aina on joka laitteeseen laitettu "suorat" niin en silti pyri ärsyttämään naapureita tai reitin varrella osuvia kyliä. Huomiota saa kyllä muutenkin :)
Juu järkeä saa käyttää. Itsellä oli mönkkäri joka päästi tehdasputkistolla pikku kierroksilla yli 100db eikä päässyt edes Ahveniston varikolle. Naapuri tuli kerran huutamaan ja räyhäämään että kaahailen pihalla, vaikka vauhtia oli se ehkä 5kmh ja kierrokset about tyhjäkäynnillä. Tunnustan, siinä vaiheessa vitutti tuon kerrostalokyylän perseily niin paljon (aiheutti kaikille ongelmia) ja repäisin kylmällä koneella vaihteen vapaalle ja melkein rajoittajalle ihan vain vitutuksissani. Tuo tarkoittaa että ääntä oli todnäk. +110db. Äijä hiljeni ja pääsin jatkamaan matkaa ilman mutinoita. Huomiota saa aina, mutta se on eri asia minkälaista ja miksi. "Vihaan" muksuja, mutta en voi kieltää ettenkö aina yrittäisi antaa jotain pientä poltetta junnuille. Pieni kierrosten nosto, pari vaihdetta alaspäin yms. saa kummasti junnut ihan pärinöihin ja toivottavasti polte pysyy myös tulevaisuudessa. Oman muksun olen jo tartuttanut ja oli yhtä innoissaan prätkän ajoon otosta kuin itse ja on tottunut MX-5:n kyydissä katsomaan enemmän sivuikkunasta kuin tuulilasista ja kokee että MX-5 on turvallisempi kuin pari vuotta vanha Corolla :D
 
Monen vuoden tauon jälkeen polte on kova. Aamulla pistetty zx12r kleen air block kitti tilaten kun lähes kaikki vanhat kumiosat hapertuu käsiin.

Mistä nykyään kannattaa varaosia tilata? MSP olen näemmä viimeksi käyttänyt ainakin Kawan osille.
 
Tämän saman kannalla olen itsekin. Eli suosin paikallista jos hinta on kohtuullinen.

Harmillisesti nämä erikoisliikkeet tuntuvat välillä itse olevansa pahin uhka itselleen. Tuttavapiirissä esimerkiksi jokunen uuden/uudehkon pyörän omistava ja niiltä tullut kuultua että melkoista sähläämistä on merkkiliikkeen lampun alla. Tiskillä asioidessa yksikin huono asiakaspalvelukokemus saattaa karkottaa kyseisen asiakkaan lopullisesti ja sana myös kiertää puskaradiossa.
Onhan sitä tuotaki valitettavasti. Ja monesti pahaa mieltä aiheuttaa kalliit laskut jostain omista töhötyksistä joiden korjaamisen hinta on korjaamon syystä.

Nimim. miten tää korjaaminen maksaa tonnin kun eihän tää laitekkaan ole sen tyyriimpi.
 
Yksi hyllysä. Muuten kyllä tuolla hinnalla ois joku Temu versio. Tai no voi olla siltiki.
Höpö höpö. Ihan aito se on.

Miten myyvät 150€ ketjua neljällä kympillä? Eppäilyttää hiukan. Ei tartte myydä noin halvalla. Lyhentää voi aina, mutta jatkaminen vaikeampaa.
Ei ole käynyt kaupaksi ja pitää päästä joskus eroon. Tuskin näitä talvella liikkuu mahdottomat määrät ja se pitää vielä osata bongata tuolta listoilta.

Screenshot 2025-03-09 191041.png
 
Höpö höpö. Ihan aito se on.


Ei ole käynyt kaupaksi ja pitää päästä joskus eroon. Tuskin näitä talvella liikkuu mahdottomat määrät.

Screenshot 2025-03-09 191041.png
Tuskin on kauppiaille uutta, että talvella menee vähemmän ketjuja? Ei muina talvina ole ollut joka paikassa merkkiosia 80% alessa sen takia, että on talvi.
 
Höpö höpö. Ihan aito se on.


Ei ole käynyt kaupaksi ja pitää päästä joskus eroon. Tuskin näitä talvella liikkuu mahdottomat määrät ja se pitää vielä osata bongata tuolta listoilta.

Screenshot 2025-03-09 191041.png
Mistä sen tietää että on aito. Voi olla mutta voi olla olemattaki.

Mutta niinkp sanoin niin voihan se yksi yksittäinen låhtä millä hinnalla vaan.
 
Olisin kyllä melko epäileväinen jos DID ZVM530 X2 lähtisi 40e:llä. Feikkejä kun siellä näyttäisi olevan, ja ketjun katketessa vauriot ovat huomattavasti säästöjä suuremmat. En sano että ne kaikki on feikkejä, mutta ei tulta ilman savua.

Pari 10 sek. googlauksella löydettyä esimerkkiä muittenkin epäilyistä.
Heads-up on buying chains from Amazon
DID Chain- Great Deal or Counterfeit?

Kun siellä vielä samalla myydään esim. tällaista huomattavasti kovempaan 261USD hintaan, niin epäily kasvaa entisestään:
D.I.D 530ZVM-X Super Street 120 Link Chain

Itse en osta Amazonista koskaan mitään (lähinnä mm. siksi että en pidä Bezosin businessmallista ja firman tavasta kohdella varastoduunareitaan). Busaan ostin samantyyppisen DID 530ZVM X2 -ketjun ja katkaisu/niittaustyökalun ihan Motonetistä ja vaihdoin itse. Ihan sama jos se ketju maksaa 169e tai hieman päälle satasen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 644
Viestejä
4 683 623
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom