Viimeinkin sai kortin korotettua ja reilu 1000km tullut nyt ajeltua pakasta vedetyltä Honda CBR650R.
Törkeän upea pyörä vaikka onkin "hajuton ja mauton japanilainen".
Thaimaassa valmistettuhan tuo on mutta kyllä Hondan insinöörit ovat pitäneet huolen upeasta voimalinjasta ja alustasta.
Moottorissa on upea vääntö alhaalta saakka pientä vääntökuoppaa lukuunottamatta siinä kuuden tonnin paikkeilla. Kone kiertää sinne 12,5k rpm saakka ja en näin kuvissa näkyvän CBR500R mallin jälkeen ole vieläkään täysin ehtinyt tottua kuinka korkealle tämä kiertää viissataseen verrattuna. Matalilla kierroksilla kone käyttäytyy aika samalla tavalla, eli soveltuu hyvin niin taajamaan kuin mutkapätkillekin. Tehoa tässä on siis tuplasti se 70kw verrattuan viissatkun 35kw. Ei siis mikään tehopeli tämäkään mutta varsin riittävästi on. Kyllä tällä nyt ainakin pari kesää luulisi pärjäävän.
Alustassa ei ole mitään säätöjä takaiskarin esijännitystä lukuunottamatta, mutta onhan tuo saanut kehuja että toimii hyvin radalla niinkuin kadullakin. Toki jos haluaa jotain ehtaa ratapeliä niin kannattaa valkata se missä on kaikki säädöt ellei halua sijoitaa paria tonnia säädettäviin iskareihin.
Pari miinusjuttua toki. Tuo mittaristo on vähän vaikeasti nähtävissä eikä siitä tulekaan katsottua juurikaan kuin nopeutta. Useissa arvosteluissa moitittu siitä että auringossa siitä ei näe mitään. Onneksi siitä sai kirkkautta säädettyä asteikon puolivälistä maksimeihin niin nyt näkee auringossakin, mitä sitä nyt ehtii katsoa. Suurempana ongelmana näkisin sen, että mittariston muovi naarmuntuu lähes pelkästä katseesta, etenkin kun tehtaalta tullessa siinä ei ole edes mitään kalvoa rahdin ajaksi. Monet ovatkin laittaneet jälkiasenteisen kalvon.
Erityiset kiitokset pitää antaa ajovaloille. Vanhempiin hehkupolttimoumpioihin verrattuna molemmat umpiot ovat aina valaistuna ledien voimin. Edellä ajavilta saanut runsaansti kiitosta että kyllä näkee pyörän hyvin. Pikaisesti kokeillut yön hämärissä pihalla ja kyllähän niissä sitä valotehoa näyttäisi olevan runsaasti. Pitkät ovat melko pistemäiset mutta varmasti nekin ajavat asiansa hyvin kun pääsee tien päälle kokeilemaan. Sen sijaan vilkuissa on varmaan vähän säästetty sillä niissä on vain yksittäinen oranssi diodi keskellä vilkkua. Hämärässä toimii varsin hyvin mutta keskipäivän pilvettömässä säässä ei mielestäni mikään paras.
Ulkonäöllisesti etenkin keulasta nätti ja särmikäs, mutta tuo perä on vähän kesken jääneen näköinen. Kilventelineellä ja matkustajan penkin korvaamisella muovikatteella saa korjattua runsaasti.
Tuli myös mahdollisuus ajaa vähän pidempi lenkki tuollaisella Hondan F6C Valkyriellä, eli Goldwingin tekniikka customin rungossa.
Varsin leppoisa peli maantiellä mutta ei vaan oma kroppa kestä tuollaista pystympää ajoasentoa, kuten olen aikaisemmin jo todennut itselleni ja siksi nykyinenkin pärrä on kyykymmän mallinen.
Vääntöä 167nm ja hevosia 115 niin kyllähän sillä pärjäsi kun tankattuna pyörällä painoa noin 340kg.
Viisipykälisen vaihteiston välitys tuntu olevan välillä vähän turhan lyhyt. Etenkin viidennellä vaihteella 120kmh nopeus tuntui olevan liikaa ja menovettäkin meni sitä tahtia. Moottori olisi kumminkin hyvin jaksanut pidempiäkin välityksiä.