Mopokuumetta

Nyt vasta kevään eka lenkki heitetty. Ajattelin, että ajelen muutaman kympin, mutta tulikin 125 km.

IMG_20200510_185919.jpg
 
Itselläni power puret kevarissa ja pitoa on vaikka muille jakaa. Renkaan sivuilla kumiseos on pehmeämpää = enemmän pitoa mutkissa.

Kiitos tästä. Nyt puhutaan tonnisen superbiken semi slikseistä kuitenkin, jolla on vähän eri vaatimukset kuin kevarin katurenkailla.

Jatkaakseni keskustelua totean, että olen ollut erittäin tyytyväinen noihin Racetec RR K3 renkaisiin. Etsin ehkä mahdotonta, mutta radalla pitäisi olla pitotason samaa luokkaa kuin noissa metzelereissä ja kylmänä saisi toimia paremmin. Tällaisessa +10 - +15 kelissä nuo ei lämpene oikein edes nopeassakaan mutka ajossa ja aiheuttaa välillä ikäviä luistoja joita ei kadulla kaipaa. Power Cup2 olisi varmasti hyvä mutta onkohan myös liukas kylmänä?
 
Ihan mutu mutta voisi olettaa että kaikki semi sliksit on liukkaita kylmillä kun seos on kovaan ajoon suunniteltu. Toine juttu tosiaan se että asfaltti vielä aika viileässä kunnossa. Ei tosiaan ole henk koht kokemuksia kun omassa kikserissä battlaxit alla.
 
Ihan mutu mutta voisi olettaa että kaikki semi sliksit on liukkaita kylmillä kun seos on kovaan ajoon suunniteltu. Toine juttu tosiaan se että asfaltti vielä aika viileässä kunnossa. Ei tosiaan ole henk koht kokemuksia kun omassa kikserissä battlaxit alla.

Näin se varmasti on ja itselläni tulee ratapäiviä paljon joten renkaan on oltava trackday mallinen. Katsotaan josko löytyisi kokemuksia onko noissa eroja, erityisesti tuo cup misukka kiinnostaisi kokeilla..
 
Onko muut panneet merkille, että erään amerikkalaisen moottoripyörämerkin kuskit harvemmin morjestavat toisille motoristeille? Nämä ilmeisesti pitävät itseään muita parempina, tai sitten ajo-ominaisuuksien takia ei uskalleta irrottaa otetta tangosta. :D
 
Onko muut panneet merkille, että erään amerikkalaisen moottoripyörämerkin kuskit harvemmin morjestavat toisille motoristeille? Nämä ilmeisesti pitävät itseään muita parempina, tai sitten ajo-ominaisuuksien takia ei uskalleta irrottaa otetta tangosta. :D

Jopa keskisormi on tullut takaisin kun olen morjestanut, ymmärtäähän sen kyllä että saattaa vituttaa jos jollain ikivanhalla tieliikennetraktorilla täristelee menemään.
Yleensä kyllä morjestavat takaisin mutta selkeästi on sellainen pyörämerkki että nihkeiten tulee morjestuksiin palautetta.
 
Motoristien määrä on lisääntynyt viime vuosina niin räjähdysmäisesti, että tuntuu morjenstaminen vähentyneen muutenkin.
 
Bodomjärven länsipuoli oli saanut uuden pinnan kun eilen tuli sitä kautta ajeltua kotiin. Viimevuonna taisi olla koko kesän revittynä 1/3 auki niin ei tullut paljoa sinnepäin ajeltua. Kun vaan lopettaisivat autoilla oikomisen, saa aika tarkkana olla jos on pölläytetty hiekat mutkassa pientareelta tielle.
 
Samalla lailla alkoi VFR 800 FI tärisemään alarajoilla, mutta sen toki oppi välttämään. Ilmeisen kestäviä nuo moottorit ovat, kun oma yksilöni oli ajettu lähes 150 tkm. :)
Pintakaasulla ei tuo kumminkaan tärise paitsi, suurella vaihteella ylämälleen tms.

Kaasun kun vetää pohjaan sieltä 3000-4000 kerroksilta kone käy ja täristää käynnin/pakoäänien tahtiin niinkuin rivinelonen joka käy kolmella. Tasoittuu kyllä sitte kierrosten noustessa ennen vtec rajaa. Jollain V2 koneisella joskus ajanut joka oli vähän samanlainen, että ikäänkuin joku hakkaisi siellä vasaroilla mäntiä vastaan. Mutta kuuluisko V4:n olla samanlainen?
 
Suht kevyt. Speed Triple 1050. Aika nopeasti ilmeisesti nuo sport touring renkaatkin lämpenevän ajolämpöön. Sulamisesta ei pelkoa kun kuski loppuu kesken paljon ennen rengasta ainakin noilla nykyisillä pilot power 2ct:llä.

On vaan tosiaan takaa jokseenkin loppu ja etusessa alkaa olla ikää ihan liikaa.
Mulla oli edellisessä naku Metzelerin ME Z8 renkaat ja hyvin toimivat. Samanlaiset meinasin laittaa nykyiseen Speed Tripleen myös.
 
Pintakaasulla ei tuo kumminkaan tärise paitsi, suurella vaihteella ylämälleen tms.

Kaasun kun vetää pohjaan sieltä 3000-4000 kerroksilta kone käy ja täristää käynnin/pakoäänien tahtiin niinkuin rivinelonen joka käy kolmella. Tasoittuu kyllä sitte kierrosten noustessa ennen vtec rajaa. Jollain V2 koneisella joskus ajanut joka oli vähän samanlainen, että ikäänkuin joku hakkaisi siellä vasaroilla mäntiä vastaan. Mutta kuuluisko V4:n olla samanlainen?
Oma VFR oli aika karun kuuloinen jos liian matalilta kierroksilta laittoi enemmän kaasua. Kierroslukuja en enää muista, mutta tuo VMax ei protestoi samalla tavalla.
 
Viikonloppuna tuli haettua vähän rauhallisempi seuraaja KTM:lle, eli BMW Funduro. Oli yllättävän mukava ja leppoisa laite eli juuri sellainen mikä nyt oli mielessä.

36F684C9-DC86-4495-8FD5-6DD39E751C28.jpeg
Ilmeisen leppoisa ajaa ja helppo pitää? Jokin tuon tai Teneren tyylinen, edullinen pyörä pitäisi viedä mökille. Ei metsä-autotielle ole enää asiaa autolla. Fundoraa saisi "uutta", Teneret on niitä samoja -90 lukuisia, joista on jo kokemusta.
 
Ilmeisen leppoisa ajaa ja helppo pitää? Jokin tuon tai Teneren tyylinen, edullinen pyörä pitäisi viedä mökille. Ei metsä-autotielle ole enää asiaa autolla. Fundoraa saisi "uutta", Teneret on niitä samoja -90 lukuisia, joista on jo kokemusta.
Nimenomaan leppoisa ajaa helppo pyörä muutenkin. Tuntuu oikeastaan ihan väärältä miten noin laiska ja ylipainoinen pyörä voi olla niin mukava ja hauska.

Tenere oli mulla kans mielessä mutta tuolla hetkellä ei ollut ainakaan lähiseuduilla yhtään myynnissä niin sellainen jäi sitten kokeilematta.
 
Olenko ainoa, kenen mielestä tiet on nykyään niin huonossa kunnossa että ajamisen ilo on oikeastaan kadonnut? Nyt 200km takana tänä kesänä uudella innolla ja muistista kadonnut jo viime kesä, kun pohdin pelkän ratapyörän ostamista..nyt taas samat ajatukset mielessä.

Asfaltti on joka puolella todella karkeaa ja huono pitoista. Routapattia, halkeamaa ja reikää kaikki tiet täynnä. Ei pysty enää nautinnollisesti kanttaamaan mutkiin, kun kaikki aika menee tien pinnan seuraamiseen ja tarvittaessa väistelyyn.
Täälä Kymenlaaksossa ainakin viimevuosina asfaltoineet monia hyviä mutkapätkiä uusiksi. Viimekesänä esimerkiksi asfaltoivat Sippola-Kaipiainen välin uudestaan, vai oliko jopa ihan soratie aikaisemmin. Oli hyvin nautinnollinen ajettava.
PItää käydä tarkistamassa onko säilynyt kunnossa kunhan taas tämä takatalvi menee ohi.
Ilmeisesi myös 371-tie ollaan kunnostamassa.
 
Itä-suomessakin on nuo tiet siinä kunnossa että uutta reittiä ajaessa itsesuojeluvaisto pitää vauhdit hiljaisena kun koskaan ei tiedä mikä mutkan takana odottaa.
 
Etu/taka renkaan osto ois edessä 750 puolinakuun pärrään. Ajamiset varsin paljon rauhallisempaa ajua kylillä/tiellä, eikä tarvitta liimakumille rata-ajoa varten.
Suht harvoin kun näitä ostaa, niin kulutuskestävyys/pito edellä mennään vaikka hinta on hieman korkeampi. Onko porukalla kokemusta esim näistä rengasmerkeistä mitä on paikallisesta pajasta saatavilla. Continental ja Michelin jää pois listalta, kun tuetaan sen verran ainoaa paikallista...
  • Metzeller Roadteck 01
  • Dunlop RoadSmart 3
  • Pirelli Angel GT II
 
Uusien renkaiden osto olisi taas edessä ja kysytäänkin raadilta kokemuksia:

Olen nyt ajanut 6 sarjaa Metzeler Racetec RR K3 renkaita viimeisen kolmen vuoden aikana ja nyt voisi kokeilla jotain muuta välillä. Kokemuksia näistä vaihtoehdoista?

-Bridgestone RS10
-Michelin Power GP
-Michelin Power Cup2
-Pirelli Supercorsa SP V3

Supercorsa SP on toiminut ja kestänyt hyvin radalla keskiryhmän vauhdeissa ja myös kadulla ihan hyvin. Märällä ja kylmällä saa kyllä varoa. Vaihdettaessa renkaat on ollut sivuista kuluneemmat kuin keskeltä eli kestää ainakin pienellä ylipaineella myös katua. Ducatihan käyttää näitä Panigalessa ensiasennusrenkaina. Muista vaihtoehdoista en osaa sanoa mitään.
 
Onko muut panneet merkille, että erään amerikkalaisen moottoripyörämerkin kuskit harvemmin morjestavat toisille motoristeille? Nämä ilmeisesti pitävät itseään muita parempina, tai sitten ajo-ominaisuuksien takia ei uskalleta irrottaa otetta tangosta. :D
Kyllä olen samanlaista havannointia tienpäällä nähnyt.
 
Jos näyttää suoraa kesoa niin moikkaavatkoha sitten takasin? Ei sillee ettäkö itseäni moinen häiritsee, moikkaan kaikkia moikkaavat takasin tai ei
 
Silloin kun itsellä oli harrikka pyrin morjestamaan kaikkia. Mutta yleisesti tosiaan nykyään morjestetaan paljon vähemmän.
Kevari-iässä sain komeimman tervehdyksen Harrikka mieheltä. Husqvarna Sm:llä ajoin, niin kaveri nousi puoliseisovaan asentoon ja nosti käden ilmaan. :thumbsup:

Onko tullut vastaan hyviä rahoitustarjouksia? Hondalla oli ihan hyvä, mutta melkein koko mallisto on niin tylsä, ettei paljon lämmitä.
 
Kevari-iässä sain komeimman tervehdyksen Harrikka mieheltä. Husqvarna Sm:llä ajoin, niin kaveri nousi puoliseisovaan asentoon ja nosti käden ilmaan. :thumbsup:

Onko tullut vastaan hyviä rahoitustarjouksia? Hondalla oli ihan hyvä, mutta melkein koko mallisto on niin tylsä, ettei paljon lämmitä.
Vantaan Yamaha Centeristä hain ainakin itse 0% korko ja 0e kulut viime viikolla menopelin, enkä usko että tuo rahoitustarjous olisi mihinkään tänä aikana ehtinyt hävitä. Messuilla myivät kans nollakorolla ainakin kaikki big 4 valmistajat, jos sinne asti malttaa odotella. Toki messuilla taitaa olla vain uusia tarjolla.
 
Muutama vuosi sitten, kun oli aivan surkea talvi niin eräs kaverini kehui ulkoiluttaneensa tonnista kikseriä oikeastaan vähiintään kerran joka kuussa. Silloin esim. joulu- ja tamikuussa HD-miehetkin kyllä morjesti ihan reilusti.
 
Tuli tilattua pilot road 2:set kun oli ihan passeliin hintaan tarjolla. Onko kokemuksia kyseisistä nakeista?
 
Ehkä uudet ajohanskat hakusessa, mallia ei tarvitse olla vedenpitävä, vartta jonkun verran, kohtuu hyvät suojat ja tietty mukavat käteen... Hornetista löytyy lämpökahvat. Nyt on vanhahkot ixs kalvohanskat joissa vuori elää ja kesällä turhan hiostavat, sekä toisina fiven stuntit jotka on sitten hyvin ilmastoitu mutta turhan viileät välillä. Eli jotkut nahkahanskat suojilla, mutta mitähän sitä lähtisi katsomaan.
 
Ehkä uudet ajohanskat hakusessa, mallia ei tarvitse olla vedenpitävä, vartta jonkun verran, kohtuu hyvät suojat ja tietty mukavat käteen... Hornetista löytyy lämpökahvat. Nyt on vanhahkot ixs kalvohanskat joissa vuori elää ja kesällä turhan hiostavat, sekä toisina fiven stuntit jotka on sitten hyvin ilmastoitu mutta turhan viileät välillä. Eli jotkut nahkahanskat suojilla, mutta mitähän sitä lähtisi katsomaan.
Itsellä tälle kaudelle hankitut Alpinestars SP-1 V2 eikä ainakaan toistaiseksi ole valittamista. Käytössä ollut siis nyt vasta lämpimillä, kevät-, syys-, ja sadeajoissa käytössä pari vuotta sitten messuilta ostetut Valparaiso Drystarit. Suomen ajokausi huomioonottaen on pakko mennä kahden hanskan taktiikalla, +5 ja +25 oloissa toimivia ei taida oikein löytyä.

Varusteista puheenollen, miksei suomesta mistään meinaa enää löytää valikoimaa eri kokoluokissa? Tuntuu, että varsinkin tällaiselle persjalkaiselle joka tarvitsee kokoa S tai 48 olevia varusteita myydään pelkkää ei-oota tai "voidaan tilata, tulee kun tulee" varastosaldoa. Vastapainoksi tuli tilattua uusi takki FCmotolta saksasta reilu viikko sitten lauantaina, paketti lähti maanantaina DHL:n matkaan ja oli perjantaina postiauto jo ovella. Valikoimakin ihan eri luokkaa suomalaisiin verrattuna. Tämä ei kuitenkaan ole harrastus sieltä halvimmasta päästä ja mielellään maksaisi muutaman kympin extraa siitä, että pääsee sovittamaan ja saa kerralla oikean kokoista tavaraa, mutta kun ei löydy niin ei löydy.
 
Tälläsenä 46-48 tai s-kokosena löydy mistää mitää. Pelkkää L tai xl kokoa. Fcmotosta tullu kamat hommattua.
 
Tarviiko tuota oikeasti ääneen ihmetellä. Otetaan ajasa taaksepäin siihen kohti misä kaikkea kamaa ei ollu tärkeää ostaa netistä niin johan oli valikoimaa kotimaan kaupoisaki. Sitten tuli se aika kun kusipäisimmät kävi kotimaan kivijalasa testaan koot kohalleen ja sano lähteisä että määpä tilaan saksasta kun säästään siinä 10 rosenttia.

Sitten tuli se aika kun Motonet myy kaiken kaman ja sen perinteisen kivijalan ei kannata enää panostaa kun Motonetin ostoilla ne vois myydä ulos sillä rahalla kun joku mp-kauppa ostaa sisään.

Niistä ei vaan saa rahaa niistä kamoista että niitä vois varastoon tilata erityisen isoja tai pieniä.

Miksikähän sitä valikoimaa saksasta löytyy. Tuskin harrastajamäärillä on mitään tekemistä asian kans.
 
Aikalailla hyvin tiivistetty ylhäällä. Itse olin 5v opiskeluaikana Mp-liikkeessä hommissa ja kyllähän se oli ärsyttävää kun tultiin testailee varusteita ja samantien avattiin FC-moto puhelimella tai yritettiin tinkiä samaan hintaan tuote. Ala siinä selittää kustannusrakenne eroa, alv yms käytäntöjä.

Meillä asiakasmäärät väheni kesäaikanakin siitä sadoista kävijöistä kymmeniin vuosien aikana. Talven hiljaisena päivinä oli hyvä, että pari asiakasta kävi.

Ainoa missä oli reilua myyntiä oli tapahtumat kun vanhaa tavaraa myyntii halvalla. Hinta tuntui aina ratkaisevan. Lisäksi tuo Motonet alkoi kamppailee hinnoilla kun saivat suuria määriä ostettua ja pienemmällä katteella pystyivät myymään.
Ainoa mikä kannattaa on oikeastaan pyörien myynti, kun niitä ei saa ulkomailta halvalla tilattua.
 
Mistä jengi tilaillut nahkapukuja? Tekis mieli päivittää torista aikaa ostettu Alpinestarsin 2-osainen nahkapuku.
 
Mistä jengi tilaillut nahkapukuja? Tekis mieli päivittää torista aikaa ostettu Alpinestarsin 2-osainen nahkapuku.

Xlmoto, FC-moto. XL-motossa ilmaiset koonvaihdot. FC-motossa parempi ja toisinaan edullisempi valikoima, mutta palautukset maksavat.
 
Varovasti katselin Vantaan Ansatien kauppojen nahkatakkivalikoimaa ja hieman petyin. Edullista perusnahkatakkia ei näytä löytyvän yhdestäkään liikkeestä sopivassa koossa. Stormilla on hyllyt tyhjänä. Eurobikerilla on jostain syystä nyt vain "retrotakkeja" ja poistokappaleissa ei sopivaa kokoa. Biketeamin nettisivut ovat pelkkä vitsi ja ei siellä ole valikoimaa edes näkyvillä. Kehän vierustaa eteenpäin Motonetissa valikoimassa on kaksi nahkatakkia, joista kumpaakaan ei ole myymälässä pääkaupunkideudulla. Tuntuu ihan turhalta edes yrittää ostaa takkia kivijalasta jos kaikki myy eioota.
 
Varovasti katselin Vantaan Ansatien kauppojen nahkatakkivalikoimaa ja hieman petyin. Edullista perusnahkatakkia ei näytä löytyvän yhdestäkään liikkeestä sopivassa koossa. Stormilla on hyllyt tyhjänä. Eurobikerilla on jostain syystä nyt vain "retrotakkeja" ja poistokappaleissa ei sopivaa kokoa. Biketeamin nettisivut ovat pelkkä vitsi ja ei siellä ole valikoimaa edes näkyvillä. Kehän vierustaa eteenpäin Motonetissa valikoimassa on kaksi nahkatakkia, joista kumpaakaan ei ole myymälässä pääkaupunkideudulla. Tuntuu ihan turhalta edes yrittää ostaa takkia kivijalasta jos kaikki myy eioota.
Itse soittelin stormille kuukausi takaperin ja kyselin onko mahdollista saada takkia pienempään kokoon testattavaksi kuin netissä oli. Vastauksena tuli kiertelevää jaarittelua tilauksista ja koronasta, takkeja tilataan tarvittaessa jne. Suoraa vastausta voiko kyseistä takkia tilata pienemmässä koossa ja jos voi niin milloin sen mahdollisesti saisi, ei saanut. Joten tilasin aiemman tiedon perusteella (koko 50 oli karvan liian iso) toivoen ja luottaen FCmotolta koossa 48.

Jos liikkeessä olisi edes joka valmistajalta yksi malli kokoväliltä 46-60 jota voisi kokeilla ja saisi tilattua muita malleja sitten sen koon perusteella jollain järkevällä aikataululla, voisi noita käyttäkin. Nyt kun hyllyssä löytyy 52-56 kahta eri mallia, turha edes lähteä.
 
Nahkapukua en uskaltaisi sovittamatta ostaa, takin suurella varauksella ja suosittelen tilamaan kaksi kokoa kerralla ja palauttamaan sitten toisen. Ei sitten käy niinkuin mulle... :D

EDIT: On siis Axo Vintage musta ylimääräisenä koossa S jos jotakuta kiinnostaa. Harmi kun muuten täydellinen, mutta hihat ihan aavistuksen liian lyhyet 180/70kg slimfitille (joo ei ole helpoin yhdistelmä). Kokotaulukko löytyy täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Stormilta sanoivat noin kuukausi sitten että iso satsi nahkatakkeja tulossa seuraavalla viikolla :hmm:
Ei tainnut tulla? Tänään menossa katsomaan tuon Eurobikerin tarjonnan. Tänne kelpaa retrotakkikin.
Alkaa tässä itsekin olemaan aika retro.
 
Nahkapukua en uskaltaisi sovittamatta ostaa, takin suurella varauksella ja suosittelen tilamaan kaksi kokoa kerralla ja palauttamaan sitten toisen. Ei sitten käy niinkuin mulle... :D

EDIT: On siis Axo Vintage musta ylimääräisenä koossa S jos jotakuta kiinnostaa. Harmi kun muuten täydellinen, mutta hihat ihan aavistuksen liian lyhyet 180/70kg slimfitille (joo ei ole helpoin yhdistelmä). Kokotaulukko löytyy täältä.
Saattaisi tollanen retrorotsi kiinnostaa, jos lähtee edullisesti. Laita vaikka yv hinnasta ja sijainnista. Sopisi aika hienosti tuon tässäkin ketjussa olleen caferacer/tracker suzukin kaveriksi.
 
Mistä jengi tilaillut nahkapukuja? Tekis mieli päivittää torista aikaa ostettu Alpinestarsin 2-osainen nahkapuku.
Itse tilasin juuri pari viikkoa sitten Motocardista Espanjasta. Halusin Spidin tietyn mallin 1-os puvun ja oli ylivoimaisesti halvin tuolla, kannattaa tsekata.

Puvun voi kyllä ostaa melko hyvin netistäkin, mutta vaatii kropan mittauksen tarkasti JA ehdottomasti kokemuksen mielellään parin eti valmistajan puvuista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 779
Viestejä
4 511 514
Jäsenet
74 492
Uusin jäsen
Pizzamauste
Back
Ylös Bottom