Moi ..
Kysynpä viisaammilta ensinnäkin että kun kytken puhelimen mobiilitukiasemaksi, niin kuluttaako se pelkästään dataa enemmän, kuin jos käyttäisin pelkästään puhelintani internettiin?
Ja kokemusta MOIsta. Otin ennen matkalle lähtöäni Moin simmin puhelimeen. Simmi tuli mutta liittymän siirtoon meni kaksi päivää vaille täysi kuukausi. Kerroin heti alussa heille chatissä tarkasti mikä tilanne DNA:n kanssa. Sopimuksen uusinta dnalta. Purkumahdollisuus 14 vrk sisällä ja halusin sen purkaa ja siirtyä Moille. Ok. Onnistuu oli vastaus. Kysyin haluavatko minun katkaisevan itse sopparin DNAn kanssa .. ei tarvitse eikä pidä siirto menee heidän kauttaan. No ei koskaan mennyt. Jouduin lopulta tekemään sen itse s-postilla. Koskaan ei selvinnyt mikä tökki. Kolme päivämäärää sain MOIlta milloin yhteys on kyketty. Tekstiviestillä piti tulla ed.päivänä tieto kellonajasta. Ensimmäistäkään viestiä ei tullut.
No kytkeytyi se lopulta syyskuun lopulla kun homma alkoi elokuussa.
No en käyttänyt yhteyttä ulkomailla ja niin näytti mittaritkin. Avasin datan käytön yms. Vasta kun lentokone rullasi vantaan kentällä 01.01 noin klo 16.15 ja data lähti rullaamaan myös.
Laskutuskausi päättyi 02.01... Kentältä menin suoraan hotelliin ja siellä hotellin wifiin. Sieltä junaan ja junassa wifiin. Kotona käytin pelkästään facebookin selailuun yms. Mitään videoita en katsellut enkä lataillut mitään. Chattasin poikani kanssa iltapäivällä ja mittari näytti 2.1 Gigaa menneen jo. Oin puoli tuntia olimme yhteyksissä ja kokeilin kytkeä puhelimen usb:llä pöytäkoneeseen. Avasin selaimen ja näin etä toimii. Katkaisin yhteyden. Mitään latauksia eoäi ollut päällä.
Mitään ei lataudu automaattisesti minun koneella eikä päivitä puhelinkaan automaattisesti. Ja päivitykset näkyy listana puhelimessa kun jotain on päivitetty. Mutta Gigat heilahti hetkessä 2.9:ään.
Edelleenkään en tehnyt suurempia kännykällä kuin chattasin whatsappissa ja selailin facebookia. Videotakaan en antanut aueta. Lopputulema laskutuskaudelle 3.350Gigaa.
Tulenkatkuista viestittelyä Chatissä.... kysyttiin mistä luen dataa. Kännystä.... ok ajattelin kone antaa omiaan ja pyytelin jo anteeksi. Mutta chatti mainitse että mun Moi näyttää heidän lukemiaan. Tarkastin ne ja peruin äkkiä anteeksipyynnit. Samaa kertomaa ja kyselin että mitä v...ua tämä meinaa?
Minulla kuulemma on joku sovellus joka sitä käyttää noin paljon.. ja minä kysyin että mikä sitä imee? Tyttö tarkasti heidän mittaristaan ja yöllä on ollut minulla iso piikki kulutuksessa.... päivityksiä tai jotain. Kerroin ettei varmasti päivitä ja vaikka päivittäisi niin ei kulu noin paljoa! Mutta ei ole mitään päivittänyt.
Ok. Tarksstin sovelluksien kulutukset. Missään muussa ei näkynyt mitään väriä palkissa kuin yhdessä. Yhteyden jako! 2.8 Gigaa. Ei muuta.
Mihin se hetkessä hujautti MOIn kautta dataa 2.8 Gigaa.
Samalla puhelimella jaoin Thaimaan simmillä koko päivän mitä meni matkustamiseen Bangkokiin ja siitä koneeseen nousuun, eli noin 7-8 tuntia. Kulutus jaettuna 320Megaa....
Chatissä meni kahdelta hermot kun yritin saada selvityksen. Eivöt kuulemma voi sitä selvittää ja pitää tehdä kysely sähköpostilla laskutus@..... Joo olen tehnyt koko setistä ja ensimmäiset syksyllä.
Tänään tuli ensimmäinen. Kulutusta ei voi tietää heillä... puhrlimesta näen kuulemma miten olen datani käyttänyt
Pitkä juttu toivottavasti joku jaksoi lukea.
Niin ja vastata sen verran että viekö se jako jotenkin enemmän data kuin pelkästään puhelimella käytettynä?