Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Alipaineen kannalta on järkeä, mutta jäähdytystehon kannalta ei. Mikä pingu on noin typerästi suunniteltu ?Pigviinin meinasin modata kaks putkiseks, mutta onkos haittaa jos ottaa molempien kennojen tulo ilman ulkoa?
Tossa mun vehkeessä samoista tulo reijistä tulee molemmille kennoille ilma jote ei oikein voi erikseen toiselle ottaa ulkoa ilmaa.
Technibel MTF94C5TAAAlipaineen kannalta on järkeä, mutta jäähdytystehon kannalta ei. Mikä pingu on noin typerästi suunniteltu ?
Ei kai sitä nyt oikesti kukaan sillä turbo-modella pidä normaalikäytössä? Minä en ole koskaan sitä edes testannut. Normaalisti laitteelle määritellään haluttu lämpötila ja tuuletin asetetaan joko automaatille tai kiinteästi halutulle teholle ja annetaan laitteen hoitaa hommansa. Jos lämpötilaero on suuri, niin laite käy suuremmalla teholla ja vähitellen rauhoittuu. Jos kaukosäätimeen on hyvä yhteys, niin voi käyttää sitä sen anturia iFeel-asennossa ja muuten laitteen omaa anturia. Jälkimmäinen tuntuu olevan varmempi tapa.Minulle tuli Ulisse Warmwassershopista perille Kaukokiidon rekalla Etelä-Espooseen pari viikkoa sitten. Kuski kärräsi laitteen pumppukärryllä kerrostalon ulko-ovelle, josta se sitten piti itse roudata pari kerrosta rappusia pitkin asuntoon.
Langassa kun on montakin Ulissen käyttäjää, niin millaista ääntä sisäyksikkönne pitää? Juttuja lukiessa olen saanut kuvan, että laitteenne ovat todella hiljaisia.
Oma Ulisseni pitää tuulettimesta lähtevän äänen lisäksi tasaista matalaa jyrinää, joka lähtee käsittääkseni kompressorista. Invertterin nostaessa/laskiessa käyntinopeutta jyrinän luonne/taajuus muuttuu selvästi. Pienellä teholla tuo ei ole kovinkaan häiritsevä enää muutaman metrin päässä, mutta jos laitteen laittaa turbo-moodille ja kompura alkaa käydä täysillä, ääni on jo samassa huoneessa voimakas ja kuuluu selvästi asunnon toiselta puolelta olohuoneesta makuuhuoneeseen kun makuuhuoneen ovi on auki. Lähinnä mietin, kun ei aikaisempaa referenssiä esim. pingviinistä ole, oliko ennakko-odotukseni äänitason suhteen liian ruusuinen, vai voiko laitteessani olla jotain vikaa.
Sisäyksikkö näyttää vatupassilla mitatessa olevan täysin vaakatasossa. Kumijalkoja olen yrittänyt säätää, ja ehkä sillä on pientä vaikutusta ollutkin. Laitteen alle olen kokeillut laittaa solumuovisen jumppamaton sekä paksun villamaton, mutta kummallakaan ei tuntunut olevan suurta vaikutusta. Purin laitteen takapaneelin ja nopealla vilkaisulla kompressori näytti olevan ihan paikoillaan, eikä mitään ollut irti. Takapaneeli irroitettuna, laite tuntui pitävän enemmänkin jääkaappimaista sirinää, ja matalataajuuksinen jyrinä ainakin tuntui vaimenevan. Kännykäsoftalla, joka ei varmaan ole kovin luotettava, mitatessa taajuuspiikki näytti olevan jotain välillä 100-200 Hz ja äänenpaine luokkaa 45-48 dB metrin päässä, ja putoaa n. 37 dB tasolle kompressorin sammuessa ja tuulettimen käydessä.
Jäähdytysteho on kyllä loistava, joka on osasyy siihen, miksi en laitetta viitsisi lähteä Saksaan palauttamaan, vaikka käyntiääni ei täysin normaali olisikaan. Meillä on lasittamaton eteläparveke ja rakenteet varaavat sen verran lämpöä, että sisälämpötila nousee kesäisin aina aurinkoisella kelillä 27-29 asteeseen ja kovemmilla helteillä ylikin sisäilman seisoessa. Ulisse pystyi hyvin vastaamaan noilla 30+ asteen helteillä 23 asteen pyyntiin olohuoneessa ja makuuhuoneessakin lämpötila laski 24 asteeseen vaikka ulkoyksikkö ei ole koko päivää täysin varjossa. Ohjekirjassa oli maininta, että jotain parametriä säätämällä voisi kompressorin tehoa rajoittaa eco-moodissa (oletus taisi olla 75%), jota ei ole vielä tullut kokeiltua.
Ihan jokaiselle suosittelen semmoisen laitteen hankkimista, jossa kompura on koko ajan päällä. Siihen tottuu ja Teams-palavereissa eivät kuulemma kuule sitä taustalta.
Sen sijaan toisessa laitteessa kompura menee välillä pois päältä, jonka jälkeen laitteen äänitaso on erittäin miellyttävä - vastaa pöytätuuletinta. Koko laitetta ei kuule mitenkään, jos ovi on kiinni. Sitten kun se taas tyrähtää päälle, niin TRRRR KRRHMM PRRR, jota seuraa kovempia kompuran ääniä, kuin siinä toisessa pingviinissä, jossa se on jollain tasolla aina päällä.
Onks tommoisia oikeasti montaa olemassa jossa kompura olis oikeasti "aina päällä"? Muutenkin toi on vähän kaksijakonen. Ainakin oma pingviini on kuitenkin tuuletusmoodissa puhelimella mittaamalla luokkaa 5-8dB hiljaisempi vaikka silloinkin meteliä liikaa pitää. Toisaalta onhan toi kompuran jatkuva on/off aina semmoinen häiritsevä äänipiikki ja perinteisestihän toi surffaa sitä 5-10min välein kun tavoitelämpötila saavutetaan ja sitten lämpötila äkkiä nousee. Kummatkin ovat kuitenkin niin äänekkäitä että ihan sama pistää tavoitetaso saavuttamattomiin ja pitää kompuraa siten koko ajan päällä. Ainut missä tuuletuksen alempi äänentaso olisi kiva on nukkuessa mutta sillon taas lämmöt nousee liikaa ilman kompuraa eikä voi juuri säätää kun on unessa. Teamsissa varmaan sisäänrakennetut äänenvaimennusalgoritmit hoitaa ton aika hyvin. Itsellä on lisäksi RTX Voice käytössä joka poistaa tuommoiset täysin.
Ei ole tullut sellaista vastaan missään, enkä muista että sellaista olisi kukaan muukaan tänne koskaan linkittänyt, joten aika heikolta näyttää.Elin jossain kohtaan käsityksessä että argossa kompura on aina ulkoyksikössä, mutta näin ei kuitenkaan ole.
Onko jotain split mallia jossa kompura aidosti on ulkoyksikössä?
Ei kai sitä nyt oikesti kukaan sillä turbo-modella pidä normaalikäytössä? Minä en ole koskaan sitä edes testannut. Normaalisti laitteelle määritellään haluttu lämpötila ja tuuletin asetetaan joko automaatille tai kiinteästi halutulle teholle ja annetaan laitteen hoitaa hommansa. Jos lämpötilaero on suuri, niin laite käy suuremmalla teholla ja vähitellen rauhoittuu. Jos kaukosäätimeen on hyvä yhteys, niin voi käyttää sitä sen anturia iFeel-asennossa ja muuten laitteen omaa anturia. Jälkimmäinen tuntuu olevan varmempi tapa.
Se Eco-tila on tarkoitettu esim. yökäyttöön, eli sillä se antaa lämpötilan nousta asetettua korkeammalle. Mielestäni täysin tarpeeton toiminto.
Ja tosiaan normaalisti toimiessaan ainakaan tuo uusin DCI-malli ei hirveästi pidä ääntä, mutta toki enemmän kuin tavallinen ilmalämpöpumppu, jossa kompressori on ulkoyksikössä. Mitään sirinöitä tai jyrinöitä ei kuulu normaalikäytössä. Ulissen vanha versio piti selvästi enemmän ääntä.
Sori, meni tosiaan se yötila ja eco-tila sekaisin, kun väsyneenä kirjoittelin.Eco-tilan lisäksi tuossa uusimmassa Ulissessa on vielä erikseen yötila. Eco-tilan kuvake näyttää lehdeltä (?) ja yötilan kuvake on puolikuu. Yötilaa kokeilin kerran, ja se tosiaan antaa lämpötilan nousta tunnin jälkeen päällekytkemisestä ja kompura pysähtyy jossain vaiheessa, mutta makkarin lämpötila nousi minulla aika nopeasti rakenteisiin varautuneen lämmön kautta, eikä se oikein vaikuttanut käyttökelpoiselta.
Eco-tila oli minulla jo uutena valmiiksi päällä, ja tuo tosiaan oletuksena rajoittaa kompuran maksimitehon 75%:iin (ohjelmoitavissa välille ~30-99%). Hyvin se on jaksanut 65 m2 kolmion tuossa tilassa viilentää. Ohjekirjassa ei ole mainintaa perustilasta, mutta luulisin, että jos eco-tilan kytkee pois päältä, kompura pääsee käymään tarpeen tullen maksimiteholla, mutta laite pudottaa tehoja kun pyynti saavutetaan.
Säätämällä sitä ei saa niin vinoon, että sillä olisi merkitystä sen kondenssivesialtaan kannalta. Kokeile painella sitä koteloa kompressorin käydessä eri puolilta ja kuulostele, että resonoiko tai ottaako siellä joku kiinni johonkin. Voihan se olla, että kokoonpanossa on jäänyt joku muovilipare tai eristyslevy väärään asentoon ja äänet välittyvät sitä kautta kovempana. Tosiaan siinä vanhassa versiossa tuolla oli varsinkin merkityystä, mutta meillä ainakin tämä uusi versio on niin hiljainen, ettei siitä tarvitse välittää. Muihin huoneisiin ääni ei kuulu lainkaan ja vieressäkin istuessa kuuluu pääosin tuulettimen puhinaa.Taidan vielä yrittää muutamaa kikkaa, jos saisin tuota hurinaa/jyrinää vaimennettua. Olisikohan ollut aiemmin tässä langassa vai jossain muualla, kun muistan lukeneeni jonkun vaimentaneen resonointiääniä säätämällä laitteen kumijaloilla selvästi etu- tai takakenoon (pidetään kondenssiveden anturi mielessä, jotta yliläikkymistä ei pääse vahingossa tapahtumaan). Toinen mitä voisin testata on kumisten o-renkaiden asentaminen takapaneelin ja laitteen rungon väliin, jos sillä saisi mahdollisia kaikuja vaimennettua. Viimeisenä sitten vielä äänenvaimennusmatolla/-huovalla kikkailut, jos aika ja energia riittää. Raportoin, jos onnistun.
Käytössä siis Klarstein New York , jossa tuo humina on jatkuvaa ja ei ärsytä mitenkään.
Kompuravaivainen toinen pingviinini on Qlima P5xx , jossa tosiaan on hiljaiset tuulettimet ja äänekäs kompura.
--
RTX Voicea ei ole työkoneessa
--
Ei tuo melu häiritse enää, mutta tietokoneella/TV:ssä on aina tekstitys päällä nykyisin ja jalkapalloa olen joutunut katsomaan kovemmalla äänenvoimakkuudella. Ihan tuntuu siltä, että tämä voi häiritä naapureita enemmän kuin se, että katsoin SVS:n 12" subbarin kanssa maltillisilla voimakkuuksilla muistaakseni viimeeksi UEFA 2016-kisat.
Onko se kompura välillä hiljempänä? Vai koko ajan samalla äänen voimakkuudella? Onko se siis päällä myös, kun on saavutettu toivottu lämpötila?
Onko samassa tilassa oleskelu sen käynnissä ollessa minkälaista (vai onko NKlarstein toisessa huoneessa vaiko se äänekkäämpi)?
En ole vielä modannut, pitää vähän harkita sitä vielä. Kovasti kyllä katsoin noita sinun laittamia kuvia modauksesta, et hyvinä vinkkeinä toimivat. Pimennysverhot minulla olikin jo valmiiksi, niin ei tarvinnut niitä enää hankkia. Sälehkaihtimet myös. Eristin poistoputken pelkällä foliolla nyt alkuun, tuolla olikin ketjussa siitä juttua, ihan testimielessä, niin kyllä se ainakin 5 astetta laski putken säteilyä, eli sekin autto. Kävin paikallisessa K-raudassa kyselemässä tuosta eristeestä ja siellä oli routasuojaa, tavallista patjaa, samaa materiaalia mitä ilmeisesti ne jumppapatjatkin on, ei oikein myyjä suositellut sitä laittamaan putken päälle, eli vissiin pitää ihan oikeaa eristesolukumia olla.
En ole minäkään ole öitä päällä pitänyt, mut ei kyllä oikeastaan ole tarvinnutkaan! Tätä kun pyörittää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, huoneen lämpätila laskee sopivaksi ja siltten laittaa ihan tavan jalkamallin puhaltimen pyörimään niin hyvin pystyy nukkumaan. Olen kyllä tosi tyytyväinen tähän Wilfaan, niin se vain on, että halvalla ei hyvää saa!
Folio heijastaa lämpösäteilyä siihen malliin että ei tolla mittarilla tee mitään. Liimaa vaikka mustaa teippiä mittauspisteeksi niin voi ehkä saada vähän todenmukaisempia arvoja.
Ja vielä teippaat sen folioimattoman putken pään samalla teipillä. Sitten mittaat huomattavasti lähempääAh, hyvä huomio. No nousihan se, mutta selvästi alempi kuin ilman. Pitäisköhän pistää kolmas kierros vielä, nyt kun on toi mittari ja neuvottu miten saadaan oikeita tuloksia...![]()
Ja vielä teippaat sen folioimattoman putken pään samalla teipillä. Sitten mittaat huomattavasti lähempääTuo ei suinkaan mittaa lämpötilaa tosta laseripsteen kohdalta, vaan keskiarvoa jollakin kulmalla avautuvasta keilasta, eli mitä kauempaa, sitä suuremmalta pinta-alalta mittaus tehdään.
Ja seuraava askel onkin sitten se, että tuhoat vaimon jumppamaton, rullaat sen tohon putken ympärille ja mittaat senkin samalla teippimetodillaEli huomenna laitan vielä kierroksen foliota ja toistan nämä vieläkin tarkemmat mittaustavat...
Tuli tilattua sitten Woodsin Venezia kun sai halvalla, 18k btu/h. Ajatuksena olisi virittää tuo nyt parvekkeelle niin että kylmä tulee sisään ja isoin ääni jää ulos. Saa nähdä miten onnistuu.
Onko muilla kokemuksia juuri tästä laitteesta?
No tulispa sekin jumppamatto käyttöön...Ja seuraava askel onkin sitten se, että tuhoat vaimon jumppamaton, rullaat sen tohon putken ympärille ja mittaat senkin samalla teippimetodilla![]()
Ja seuraava askel onkin sitten se, että tuhoat vaimon jumppamaton, rullaat sen tohon putken ympärille ja mittaat senkin samalla teippimetodilla![]()
kauhean kaponen 114mm, vai venyykö hyvinkin tuon laitteen oman putken ympärille?Helpompi ratkaisu on laittaa Armaflexin solukumieristettä
esim. tämmöstä laitoin ite
Solukumiputkieriste ArmaFlex XG 13-114
Solukumieristettä käytetään kondenssin eli vesihöyryn tiivistymisen (tai ns. hikoilun) ehkäisemiseen ilmanvaihto- ja kylmäputkissa. Samalla se toimii lämpöeristeenä ja minimoi tehokkaasti lämpöhäviöt.www.k-rauta.fi
tai sitten edullisemmin
Putkieristeet ja solukumieristeet | Puuilo
Putkieristeet, solukumieristeet sekä monet muut laadukkaat LVI-tarvikkeet löydät Puuilon laajasta valikoimasta. Nopea ja varma toimitus!www.puuilo.fi
Samaa tavaraa löytyy ainakin 168mm asti.kauhean kaponen 114mm, vai venyykö hyvinkin tuon laitteen oman putken ympärille?
Espanjassa joskus, mutta Maltalla nykyään. Koko Välimeri on tullut kierrettyä 15 vuoden aikana kun Suomesta läksin. "Verho" tuossa on ollut jo kauan aikaa (ainakin 8kk), mutta ei se aina ole paikallaan, varsinkaan aamulla kun sille olisi tarvetta (kaikki ikkunat/ovet idän puolella, eli kesällä 6 - 14 aina paistaa Aurinko sisään).Joo no se nyt oli vitsi, näemmä Epsanjassa asustelet.
Hyvä että on tulevaisuuden varalta jäähdytyskapasiteettia jos vaikka tarvitsee kytkeä laitteet joskus päälle.
Ps. Kantsii laittaa makkariin verhotanko ja siihen verho, ni saa varpaat suojaan aamuauringolta![]()
Kaikkea sitä kuuleekin. Mihin tämä sairastuminen yli 5 asteen erossa pohjaa? Tietääkö elimistö jotenkin maagisesti että ulkona on nyt liian kuuma verrattuna normaaliin sisälämpötilaan ja heittää puolustusvaihteen päälle? Ehkä ei sentään.Kannattaa myös huomata, että ulko- ja sisälämpötilan ei pitäisi poiketa enempää kuin (noin) 5 astetta, koska muuten tulee kipeäksi hyvin helposti. Toki tämä, jos ei mennä yli ruumiinlämmön, sitten pitää jo oikeasti alkaa jäähdyttämän tavalla tai toisella. Tällä hetkellä (1:30 yöllä) on 33.2 astetta sisällä ja ulkona 29.5 astetta. Ovet auki, joten pieni tuulenvire käy koko ajan, joka on mukavan viileä.
kauhean kaponen 114mm, vai venyykö hyvinkin tuon laitteen oman putken ympärille?
Ei ole suomalaiselle tarkoitettu tuollaiset lämpötilat. Suomi on pohjoinen kansa ja täällä alkaa jengiä lakomaan jos lämpötilat nousee liian kuumaksi. Tokihan noi on tottumiskysymyksiä ja jos 2/3 vuodesta on 30astetta lämmintä niin tottakai siihen tottuu. Mutta suomessa kun lämmöt seilaa vuodessa 60 asteen sisällä ja vuodesta puolet on siinä 10 asteen paikkeilla niin tottumattoman pohjolan asukin pumppu poksahtaa tommosessa helteessä aika helposti.Espanjassa joskus, mutta Maltalla nykyään. Koko Välimeri on tullut kierrettyä 15 vuoden aikana kun Suomesta läksin. "Verho" tuossa on ollut jo kauan aikaa (ainakin 8kk), mutta ei se aina ole paikallaan, varsinkaan aamulla kun sille olisi tarvetta (kaikki ikkunat/ovet idän puolella, eli kesällä 6 - 14 aina paistaa Aurinko sisään).
Kannattaa myös huomata, että ulko- ja sisälämpötilan ei pitäisi poiketa enempää kuin (noin) 5 astetta, koska muuten tulee kipeäksi hyvin helposti. Toki tämä, jos ei mennä yli ruumiinlämmön, sitten pitää jo oikeasti alkaa jäähdyttämän tavalla tai toisella. Tällä hetkellä (1:30 yöllä) on 33.2 astetta sisällä ja ulkona 29.5 astetta. Ovet auki, joten pieni tuulenvire käy koko ajan, joka on mukavan viileä.
Ja tosiaan, kyllä noita tulee joskus käytettyä, varsinkin kun on porukkaa kylässä/juhlimassa. Se että itse tykkää lämpimästä ei tarkoita, että jokainen tykkää. Silloin yleensä tulee laitettua olkkarin ja yläkerran laitteet päälle, kesällä viileempää, talvella lämpösää.
Talvella lämmitys puoli on kätevä, kun muuta lämmitystä ei ole.
ps.
Ymmärrän kyllä, että jos ketjun asiakaskunta on enimmäkseen Suomesta... mutta ei kai se nyt haittaa tuoda esille erilaisia puolia asian tiimoilta.
Eli jos ulkona on -25 niin sisällä pitää olla sitten -20? Tai muuten ollaan kipeenä koko ajan...Espanjassa joskus, mutta Maltalla nykyään. Koko Välimeri on tullut kierrettyä 15 vuoden aikana kun Suomesta läksin. "Verho" tuossa on ollut jo kauan aikaa (ainakin 8kk), mutta ei se aina ole paikallaan, varsinkaan aamulla kun sille olisi tarvetta (kaikki ikkunat/ovet idän puolella, eli kesällä 6 - 14 aina paistaa Aurinko sisään).
Kannattaa myös huomata, että ulko- ja sisälämpötilan ei pitäisi poiketa enempää kuin (noin) 5 astetta, koska muuten tulee kipeäksi hyvin helposti. Toki tämä, jos ei mennä yli ruumiinlämmön, sitten pitää jo oikeasti alkaa jäähdyttämän tavalla tai toisella. Tällä hetkellä (1:30 yöllä) on 33.2 astetta sisällä ja ulkona 29.5 astetta. Ovet auki, joten pieni tuulenvire käy koko ajan, joka on mukavan viileä.
Ja tosiaan, kyllä noita tulee joskus käytettyä, varsinkin kun on porukkaa kylässä/juhlimassa. Se että itse tykkää lämpimästä ei tarkoita, että jokainen tykkää. Silloin yleensä tulee laitettua olkkarin ja yläkerran laitteet päälle, kesällä viileempää, talvella lämpösää.
Talvella lämmitys puoli on kätevä, kun muuta lämmitystä ei ole.
ps.
Ymmärrän kyllä, että jos ketjun asiakaskunta on enimmäkseen Suomesta... mutta ei kai se nyt haittaa tuoda esille erilaisia puolia asian tiimoilta.
Uuh... 80€ jo tulee eristämiselle hintaa. Melekein kolmannes koko pingiivin hinnasta. Toisaalta mun folioviritys ei oo maksanu montaa senttiä ja kuitenkin dumpannu 10 astetta, toistaiseksi.Samaa tavaraa löytyy ainakin 168mm asti.
![]()
Solukumieriste Armaflex XG putkieriste 19mm / 168mm putkelle
Armaflex XG solukumieristettä käytetään kondenssin eli vesihöyryn tiivistymisen (tai ns. hikoilun) ehkäisemiseen ilmanvaihto- ja kylmäputkissa. Samalla se toimii lämpöeristeenä ja minimoi tehokkaasti lämpöhäviöt. Erittäin joustava umpisolurakenteinen putkieriste on helppo asentaa.www.taloon.com
Uuh... 80€ jo tulee eristämiselle hintaa. Melekein kolmannes koko pingiivin hinnasta. Toisaalta mun folioviritys ei oo maksanu montaa senttiä ja kuitenkin dumpannu 10 astetta, toistaiseksi.
Olen kuullut puhuttavan vastaavasta yli 5 asteen erosta ja flunssan mahdollisuudesta, mutta mitään tutkimusta en ole aiheesta nähnyt.. Taitaa perustua siihen, että jos laittaa ilpin jäähdyttämään tietyllä lämpötilaerolla niin se puhaltaa täysillä kylmää ja kun on itse siinä suoran puhalluksen kohteena niin voipi tulla flunssaa, varsinkin kesän ekojen helteiden aikaan. Autoissa tämä lienee enemmänkin se ongelma kuin kodeissa, vähän ilpin sisäyksikön sijoituksesta riippuen. Energiataloudellisuuden kannalta taas on eroja jäähdytetäänkö miten paljon ulkoilmaan nähden, mutta ylipäätään nämä lämpimän ja kylmän tuntemukset on niin yksilöllisiä ja sisältää monia muuttujia asunnon tyypistä ja rakenteista lähtien, että ei noista oikein voi mennä sanomaan montako astetta on kenellekin hyvä.Kaikkea sitä kuuleekin. Mihin tämä sairastuminen yli 5 asteen erossa pohjaa? Tietääkö elimistö jotenkin maagisesti että ulkona on nyt liian kuuma verrattuna normaaliin sisälämpötilaan ja heittää puolustusvaihteen päälle? Ehkä ei sentään.
Kummasti sitä pysyy terveenä talvellakin, vaikka ero on pahimmillaan 40 astetta. Jos sisällä olisi kesällä 29 astetta, niin hyppäisin varmaan ikkunasta, kun ei sellaista pätsiä vaan kestä pitkään, varsinkaan yöllä.
Luonnollisesti jos puhaltaa kylmää (mahdollisesti kosteaa) ilmaa naamaa tai vaikka niskaa kohti pitkiä aikoja, niin lopputuloksena voi olla lihaskipuja tai kurkkukipua, mutta ei siinä mistään kriittisestä 5-asteen lämpötilaerosta ole kyse, eikä sillä varsinkaan ole mitään tekemistä huoneen lämpötilan kanssa. Se ilmastointilaitteesta tuleva ilma voi olla jopa lähellä nollaa, joten ei sitä kannata suoraan naamaa kohti puhaltaa.Olen kuullut puhuttavan vastaavasta yli 5 asteen erosta ja flunssan mahdollisuudesta, mutta mitään tutkimusta en ole aiheesta nähnyt.. Taitaa perustua siihen, että jos laittaa ilpin jäähdyttämään tietyllä lämpötilaerolla niin se puhaltaa täysillä kohti ja kun on itse siinä suoran puhalluksen kohteena niin voipi tulla flunssaa, varsinkin kesän ekojen helteiden aikaan. Autoissa tämä lienee enemmänkin se ongelma kuin kodeissa, vähän ilpin sisäyksikön sijoituksesta riippuen. Energiataloudellisuuden kannalta taas on eroja jäähdytetäänkö miten paljon ulkoilmaan nähden, mutta ylipäätään nämä lämpimän ja kylmän tuntemukset on niin yksilöllisiä ja sisältää monia muuttujia asunnon tyypistä ja rakenteista lähtien, että ei noista oikein voi mennä sanomaan montako astetta on kenellekin hyvä.
Tällainen juttu löytyi pikaisella googlella aiheesta:
![]()
Anna lämpöpumpun laulaa, mutta näitä mokia varo
Vaikka alkukesä on ollut viileä ja helteitä on vielä saatu odotella, niiden saapuessa on hyvä muistaa muutama asia.www.is.fi
Flunssan aiheuttaa virus..Olen kuullut puhuttavan vastaavasta yli 5 asteen erosta ja flunssan mahdollisuudesta, mutta mitään tutkimusta en ole aiheesta nähnyt.. Taitaa perustua siihen, että jos laittaa ilpin jäähdyttämään tietyllä lämpötilaerolla niin se puhaltaa täysillä kylmää ja kun on itse siinä suoran puhalluksen kohteena niin voipi tulla flunssaa, varsinkin kesän ekojen helteiden aikaan. Autoissa tämä lienee enemmänkin se ongelma kuin kodeissa, vähän ilpin sisäyksikön sijoituksesta riippuen. Energiataloudellisuuden kannalta taas on eroja jäähdytetäänkö miten paljon ulkoilmaan nähden, mutta ylipäätään nämä lämpimän ja kylmän tuntemukset on niin yksilöllisiä ja sisältää monia muuttujia asunnon tyypistä ja rakenteista lähtien, että ei noista oikein voi mennä sanomaan montako astetta on kenellekin hyvä.
Tällainen juttu löytyi pikaisella googlella aiheesta:
![]()
Anna lämpöpumpun laulaa, mutta näitä mokia varo
Vaikka alkukesä on ollut viileä ja helteitä on vielä saatu odotella, niiden saapuessa on hyvä muistaa muutama asia.www.is.fi
Juu, itsekin onnistuin jo saamaan jonkun nuhan ja kurkkukivun sekä paikat jumiin jäähdytyksellä, miksikään flunssaksi sitä en kyllä sanoisi. Vaikka kuinka koitti suunnata puhallukset muualle kuin itseäni päin niin aina välillä kuitenkin tuli sitten sen verran käytyä siinä puhalluksessa että otti riittävästi vetoa. Ja tietenkin siitepöly vielä ainakin itselläni edesauttaa tuota.Luonnollisesti jos puhaltaa kylmää (mahdollisesti kosteaa) ilmaa naamaa tai vaikka niskaa kohti pitkiä aikoja, niin lopputuloksena voi olla lihaskipuja tai kurkkukipua, mutta ei siinä mistään kriittisestä 5-asteen lämpötilaerosta ole kyse, eikä sillä varsinkaan ole mitään tekemistä huoneen lämpötilan kanssa. Se ilmastointilaitteesta tuleva ilma voi olla jopa lähellä nollaa, joten ei sitä kannata suoraan naamaa kohti puhaltaa.
Mitään viruksia sieltä laitteesta ei tule.
Tuossa on huomattavaa juuri se, että jos ja kun kämpän viilentää riittävän tehokkaalla laitteella sinne normaaliin asuinlämpötilaan, eli 20-22 asteen paikkeille, niin sen jälkeen sieltä laitteesta ei enää tarvitse puhaltaa jatkuvalla syötöllä ja täydellä teholla pakkasilmaa, jotta saa pidettyä tilanteen vakiona. Jos sen sijaan antaa välillä asunnon kuumentua ja sitten taas aloittaa nollasta, niin varmasti tulee kurkku kipeäksi, ainakin jos laite pöhöttää kohti.Juu, itsekin onnistuin jo saamaan jonkun nuhan ja kurkkukivun sekä paikat jumiin jäähdytyksellä, miksikään flunssaksi sitä en kyllä sanoisi. Vaikka kuinka koitti suunnata puhallukset muualle kuin itseäni päin niin aina välillä kuitenkin tuli sitten sen verran käytyä siinä puhalluksessa että otti riittävästi vetoa. Ja tietenkin siitepöly vielä ainakin itselläni edesauttaa tuota.
Toisaalta, vähän pakko jäähdyttää kämppää aika tehokkaasti, itsellä ainakin alkaa tehot laskea aika jyrkästi kun aletaan menemään johonkin 25-26 ⁰C yläpuolelle. Onneksi on saanut rakenteita edes vähän jäähtymään ettei jäähdytyksen pienentämisen jälkeen lämpö pomppaa enää heti monella asteella ylöspäin kuten aluksi.
Joo tota ne tekee meillä töissäkin. Luullaan että ILP on sama kuin tuuletin että sitä säädellään hetken mukaan. Aamulla kun halli on on viileä niin se laitetaan LÄMMITTÄMÄÄN ja sitten päivällä kun halli alkaa lämpiämään niin se laitetaan puhaltamaan kylmää. Ja hetken päästä valitetaan että ei voi pitää päällä koska vetää. Huoh. Jos sen pitäis aina päällä pitämässä samaa lämpöä niin ehkä se ei silloin vetäisi niin pahasti kun ei tarvitse puskea täysillä jääkylmää ilmaa.Tuossa on huomattavaa juuri se, että jos ja kun kämpän viilentää riittävän tehokkaalla laitteella sinne normaaliin asuinlämpötilaan, eli 20-22 asteen paikkeille, niin sen jälkeen sieltä laitteesta ei enää tarvitse puhaltaa jatkuvalla syötöllä ja täydellä teholla pakkasilmaa, jotta saa pidettyä tilanteen vakiona. Jos sen sijaan antaa välillä asunnon kuumentua ja sitten taas aloittaa nollasta, niin varmasti tulee kurkku kipeäksi, ainakin jos laite pöhöttää kohti.
And in the left corner we have the coolest guy in the ring, TÖ ICEMAN!!! And in the right corner we have the hotness of the hell, TÖ FLAMEBOI!!! Let's get ready to RRRRRRRRRRRUMBLE! *ding-ding*Mun työpaikalla toimiston älyköt on hoitaneet asian niin, että kun jäähdytys on heidän mielestään liian kovalla niin hommasivat pari ”space heater” tyyppistä lämmitintä. Mikäs sen parempaa kuin ilmastoinnin ja lämmittimien välinen taistelu.
Onhelmahan tässä omalla kohdalla on että ei ole riittävän tehokasta laitetta että saisi tuonne edes 22 kieppeille kovin helposti ja yöllä taas ei voi jäähdytysmasiinaa käyttää metelin takia, yöllä tosin on ulkona viileämpää ja parvekkeen ovi ja tuuletusikkunat ovat yön auki.Tuossa on huomattavaa juuri se, että jos ja kun kämpän viilentää riittävän tehokkaalla laitteella sinne normaaliin asuinlämpötilaan, eli 20-22 asteen paikkeille, niin sen jälkeen sieltä laitteesta ei enää tarvitse puhaltaa jatkuvalla syötöllä ja täydellä teholla pakkasilmaa, jotta saa pidettyä tilanteen vakiona. Jos sen sijaan antaa välillä asunnon kuumentua ja sitten taas aloittaa nollasta, niin varmasti tulee kurkku kipeäksi, ainakin jos laite pöhöttää kohti.
Flunssan aiheuttaa virus..
Onko ilpeissä tai ihmisissä joku sisäinen virusvarasto joka aktivoituu kun ilp alkaa viilentää?
- Yksi syy on todennäköisesti se, että kylmän ilman hengittäminen tai ihon jäähtyminen aiheuttaa hengitysteissä sellaisia reaktioita, jotka antavat virukselle paremmat toimintaedellytykset, Mäkinen sanoo.
Hänen mukaansa fyysinen rasitus kylmässä ilmassa saattaa myötävaikutta hengitystietulehdusten saamiseen.
Yhdysvalloissa Yalen yliopistossa on selvitetty mekanismia, jolla kylmettyminen aiheuttaa flunssan. Kylmällä ilmalla nenän immuunisolujen kyky kontrolloida viruksien lisääntymistä limakalvolla heikkenee. Tutkittaessa asiaa soluviljelmässä 37 ja 33 asteessa ilmeni, että kylmässä immuunijärjestelmän kyky estää viruksen kopioitumista oli selvästi heikentynyt. Näin virukset pääsivät valloilleen.
Mjoo, tuo nyt oli ensimmäinen mitä löytyi, halvemmallakin saa. Ja huomasithan, että tuo oli 2m pätkä. Onko sulla tosiaan 4m poistoputkea ?Uuh... 80€ jo tulee eristämiselle hintaa. Melekein kolmannes koko pingiivin hinnasta. Toisaalta mun folioviritys ei oo maksanu montaa senttiä ja kuitenkin dumpannu 10 astetta, toistaiseksi.
Metrihinta 38 ja rapiat, pienin pätkä mitä myydään on 2 metriä. Ainakin tuolla taloon.comissaMjoo, tuo nyt oli ensimmäinen mitä löytyi, halvemmallakin saa. Ja huomasithan, että tuo oli 2m pätkä. Onko sulla tosiaan 4m poistoputkea ?
Kato perkeleMetrihinta 38 ja rapiat, pienin pätkä mitä myydään on 2 metriä. Ainakin tuolla taloon.comissa