Minulle tuli Ulisse Warmwassershopista perille Kaukokiidon rekalla Etelä-Espooseen pari viikkoa sitten. Kuski kärräsi laitteen pumppukärryllä kerrostalon ulko-ovelle, josta se sitten piti itse roudata pari kerrosta rappusia pitkin asuntoon.
Langassa kun on montakin Ulissen käyttäjää, niin millaista ääntä sisäyksikkönne pitää? Juttuja lukiessa olen saanut kuvan, että laitteenne ovat todella hiljaisia.
Oma Ulisseni pitää tuulettimesta lähtevän äänen lisäksi tasaista matalaa jyrinää, joka lähtee käsittääkseni kompressorista. Invertterin nostaessa/laskiessa käyntinopeutta jyrinän luonne/taajuus muuttuu selvästi. Pienellä teholla tuo ei ole kovinkaan häiritsevä enää muutaman metrin päässä, mutta jos laitteen laittaa turbo-moodille ja kompura alkaa käydä täysillä, ääni on jo samassa huoneessa voimakas ja kuuluu selvästi asunnon toiselta puolelta olohuoneesta makuuhuoneeseen kun makuuhuoneen ovi on auki. Lähinnä mietin, kun ei aikaisempaa referenssiä esim. pingviinistä ole, oliko ennakko-odotukseni äänitason suhteen liian ruusuinen, vai voiko laitteessani olla jotain vikaa.
Sisäyksikkö näyttää vatupassilla mitatessa olevan täysin vaakatasossa. Kumijalkoja olen yrittänyt säätää, ja ehkä sillä on pientä vaikutusta ollutkin. Laitteen alle olen kokeillut laittaa solumuovisen jumppamaton sekä paksun villamaton, mutta kummallakaan ei tuntunut olevan suurta vaikutusta. Purin laitteen takapaneelin ja nopealla vilkaisulla kompressori näytti olevan ihan paikoillaan, eikä mitään ollut irti. Takapaneeli irroitettuna, laite tuntui pitävän enemmänkin jääkaappimaista sirinää, ja matalataajuuksinen jyrinä ainakin tuntui vaimenevan. Kännykäsoftalla, joka ei varmaan ole kovin luotettava, mitatessa taajuuspiikki näytti olevan jotain välillä 100-200 Hz ja äänenpaine luokkaa 45-48 dB metrin päässä, ja putoaa n. 37 dB tasolle kompressorin sammuessa ja tuulettimen käydessä.
Jäähdytysteho on kyllä loistava, joka on osasyy siihen, miksi en laitetta viitsisi lähteä Saksaan palauttamaan, vaikka käyntiääni ei täysin normaali olisikaan. Meillä on lasittamaton eteläparveke ja rakenteet varaavat sen verran lämpöä, että sisälämpötila nousee kesäisin aina aurinkoisella kelillä 27-29 asteeseen ja kovemmilla helteillä ylikin sisäilman seisoessa. Ulisse pystyi hyvin vastaamaan noilla 30+ asteen helteillä 23 asteen pyyntiin olohuoneessa ja makuuhuoneessakin lämpötila laski 24 asteeseen vaikka ulkoyksikkö ei ole koko päivää täysin varjossa. Ohjekirjassa oli maininta, että jotain parametriä säätämällä voisi kompressorin tehoa rajoittaa eco-moodissa (oletus taisi olla 75%), jota ei ole vielä tullut kokeiltua.