Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko noissa mukana myös siirtohinnat? Karmean korkea kwh hinta jos pelkkä sähkö?
Itse olen noin kerran kuukaudessa käyttänyt puolisen tuntia jäähdytystä, ja sen jälkeen toiset puolituntia ilman jäähdytystä, että mahdollisesti tiivistynyt kosteus haihtuu kennosta. Ja ei siinä putkia tarvitse ikkunasta laittaa, ihan huoneen nurkassa pitänyt päällä talvisin. Tällä taktiikalla on ainakin pysynyt pingviini toimivana. Tuota A/C käyttöähän suositellaan autossakin talvella ainakin satunnaisesti, kun jäähdytyskoneet ei tykkää olla kuukausia käyttämättä.Laite laitettu talviteloille, eli siirretty olohuoneen nurkkaan. Kuinka usein / pitääkö / kannattaako tuota pyörittää päällä talven aikana? Ja pitääkö vetää putki ulos, vai voiko antaa pyöriä vain ilman putkea nurkassa ja kuinka pitkän aikaa?
Kyllä siihen jäähdytykseen erillisjäähdyttimellä meni varmaan touko- ja kesäkuun huomoiden semmoiset 70 euroa.
Helvetin halpaa kun miettii kuinka ison parannuksen eämänlaatuun jäähdytys tuo. Maksaisin mielelläni paljon enemmänkin tuosta lystistä.
Nyt on mietinnässä ilppi.
Unoha tommoset ja hommaa suoraan ilmalämpöpumppu vaikka splittinä (ylös ja alas omat yksiköt).Hei ja anteeksi! Keskustelua on ketjussa jo aika paljon, eikä mulla meinaa riittää aivoissa kapasiteetti lukea kaikkea, joten oikaisen ja kysyn suoraan. Iso kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan/jeesimään.
Rouvalle olisi tarkoitus ostaa joululahjaksi ensi kesää varten ilmastointilaite, kämpän viilennystä varten. Talo on 2 kerroksinen rintsikka. Muutama kysymys on herännyt tässä tutkiessa.
1. Olen miettinyt 2 erillistä yksikköä käytettäväksi samanaikaisesti. Olisikohan se toimiva ratkaisu kovimmilla helteillä? Yläkertaan ja alakertaan oma. Olen katsellut tuollaisia 9000btun malleja. 2 laitetta erikerroksissa, vai 1 vähän tehokkaampi laite? Mielipiteitä?
2. Onko laitteen iällä väliä? Tarvitseeko näissä täyttää kylmäainetta, tehdäänkö sellaista, onko kallista? Käytettynä 2 laitetta tulisi halvemmaksi, kuin 1 uusi kaupasta.
3. Mitä ominaisuuksia on hyvä oikeasti ottaa huomioon? Onko kaikissa laitteissa pääsääntöisesti esimerkiksi aktiivihiilisuodatinta, vai pitääkö se aina tarkastaa erikseen? Pystyykö näitä laitteita hyödyntämään myös huoneilman "puhdistukseen"?
4. Onko näistä asunnon lämmittämistä miettiessä mitään iloa? Ilmeisesti näitä voi hyödyntää myös sellaisessa käytössä(?). Ymmärrän, että taloudellisesti se ei ole ehkä järkevää, mutta hetkellistä "mukavuuskäyttöä" ajatellen? Esimerkkinä, aamuksi asettaa puhaltimen töhöttämään lämmintä puoleksi tunniksi ennen heräämistä? Onko mahdollista?
Kiitos vastauksista etukäteen! (Saa myös linkittää keskustelun viestejä, jos aiheita on jo käsitelty)
Pingviineissä ei ole täyttöventtiiliä. Ainetta niihin ei paljoa mene, mutta se täytön virittäminen maksaa (umpeen puristettu täyttöputki leikataan poikki, juotetaan täyttöventtiili ja sitten täyttö). Täällä ollut keskustelua että hinta-arvio oli noin 400€.Mulla on 2012 ostettu "pingviini" ja toimii muuten vieläkin, eli en nyt ihan täysin allekirjoita sitä, että falskaisi kylmäainetta, toisekseen jos järjestelmä ei ole suljettu, niin kyllä sinne ainettakin ainakin periaatteen tasolla voi lisätä. Kävin joskus vanhaan harrasteautoon jossain kylmäkonehuollossa työntämässä jotain vanhempaa kylmäainetta ja maksoi sen 150€ töineen täyttö. Tollaseen pieneen yksikköön menee niin vähän ainetta, että tuskin se mahdottoman kallista on, jos täyttöportti vaan löytyy. En nyt suoranaisesti vihjaa, että näitä vois laajemminkin täytellä, mutta en pidä sitä mahdottomanakaan.
Joo okei, sen enempää en ole perehtynytkään!Pingviineissä ei ole täyttöventtiiliä. Ainetta niihin ei paljoa mene, mutta se täytön virittäminen maksaa (umpeen puristettu täyttöputki leikataan poikki, juotetaan täyttöventtiili ja sitten täyttö). Täällä ollut keskustelua että hinta-arvio oli noin 400€.
Hei ja anteeksi! Keskustelua on ketjussa jo aika paljon, eikä mulla meinaa riittää aivoissa kapasiteetti lukea kaikkea, joten oikaisen ja kysyn suoraan. Iso kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan/jeesimään.
Rouvalle olisi tarkoitus ostaa joululahjaksi ensi kesää varten ilmastointilaite, kämpän viilennystä varten. Talo on 2 kerroksinen rintsikka. Muutama kysymys on herännyt tässä tutkiessa.
1. Olen miettinyt 2 erillistä yksikköä käytettäväksi samanaikaisesti. Olisikohan se toimiva ratkaisu kovimmilla helteillä? Yläkertaan ja alakertaan oma. Olen katsellut tuollaisia 9000btun malleja. 2 laitetta erikerroksissa, vai 1 vähän tehokkaampi laite? Mielipiteitä?
2. Onko laitteen iällä väliä? Tarvitseeko näissä täyttää kylmäainetta, tehdäänkö sellaista, onko kallista? Käytettynä 2 laitetta tulisi halvemmaksi, kuin 1 uusi kaupasta.
3. Mitä ominaisuuksia on hyvä oikeasti ottaa huomioon? Onko kaikissa laitteissa pääsääntöisesti esimerkiksi aktiivihiilisuodatinta, vai pitääkö se aina tarkastaa erikseen? Pystyykö näitä laitteita hyödyntämään myös huoneilman "puhdistukseen"?
4. Onko näistä asunnon lämmittämistä miettiessä mitään iloa? Ilmeisesti näitä voi hyödyntää myös sellaisessa käytössä(?). Ymmärrän, että taloudellisesti se ei ole ehkä järkevää, mutta hetkellistä "mukavuuskäyttöä" ajatellen? Esimerkkinä, aamuksi asettaa puhaltimen töhöttämään lämmintä puoleksi tunniksi ennen heräämistä? Onko mahdollista?
Kiitos vastauksista etukäteen! (Saa myös linkittää keskustelun viestejä, jos aiheita on jo käsitelty)
On se hienoa, ettei tarvitse taas kuukausiin miettiä alkupostauksen "Miten kämppä viileämmäksi" agendaa. Sen kun avaa ikkunan jos hiottaa![]()
Siellä on pikaliittimet, jotka toimiessaan pitävät nesteet sisällä, mutta itse en kyllä luottaisi pelkästäään niihin, varsinkaan jos laite on ollut pidempään käytössä. Rautakaupasta vaan sopivat tulpat päihin, tai sitten säilöö laitteen letkut ovat kiinnitettyinä. Helpoin vaihtoehto on tietenkin jättää laite paikoilleen, mutta se on tietysti tapauskohtaista, että onko se järkevää.Mitenkäs muut ulissen omistajat ovat toimineet talvisäilytyksen suhteen kun olisi tarkoitus siirtää laite pois jaloista lämminvarastoon. Uskaltaako noita pikaliittimiä jättää auki vai vuotavatko kylmäaineet pihalle talven aikana? Manuaalissa ei tietysti puhuta asiasta mitään.
Et löydä. Meluaa ja vie sähköä helvetisti ja teho on niin ja näin. Jos tommosen helvetinkoneen haluat niin älä edes vilkaise alle 12 000BTU laitetta.Onko mahdollista löytää alle kolmen sadan ilmastointilaitetta 28m² yksiöön? En näistä pahemmin mitään tiedä mutta tälläistä vehjettä olen miettinyt Motonetistä. Onko ihan susi vai löytääkö parempaa samaan hintaan?
Mullakin on Tokmannista ostettu Nedis pinkkari ja sain huoneilman laskemaan nopeasti 19 asteeseen pahimmalla helteillä ja jalat oli jo jäässä, että olisi tarvinnut sukat.Jos valinta kuumaan kämppään on jäähdytys pingviinillä tai ei jäähdytystä niin mielummin valitsen pingviinin.
Itselläni on muistaakseni tuo 12000btu malli. Ääntähän ne pitää ja sähköä vie. Mutta kuitenkin mielummin lasken kämpän lämmön sieltä 35c sinne 25c tienoille.
Riippuu ihan siitä, että kuinka pahasti se luukku lämpiää. Nykyinen asunto on kesällä kuin pätsi. Tulevaan taloon sitten kyllä lämpöpumppu, mutta tähän se ei ollut vaihtoehto.
Ei toimi tuon paremmin.Maaviileä. Onko se oikeasti tehoton eikä pärjää ilpeille? Olen nyt useammassa talossa aollut jossa on maaviileä käytössä ja se laite puhkuu täysillä, mutta ei sieltä kyllä viileää tule, vaan ehkä jotain 24 asteista lämpöä. Toki onhan sekin pienempi kuin ulkolämpötila, joka viime kesänä oli 30 mutta silti. Vai onko kohdalle osunut huonosti konfattuja järjestelmiä?
Jeps, maaviileässä ei lämpöä pumpata sisätilasta maahan.Käsittääkseni maaviileä toimii niin, että kaivon tai keruuputkiston lientä kierrätetään sellaisenaan kennon läpi. Se ei siis ole kovin kylmää eikä pysty ilmaakaan jäähdyttämään kovin kylmäksi. Ilmalämpöpumppu taas voi jäähdyttää kennon lähelle nollaa astetta, joten sen tuottama ilma todella on kylmää.
Et löydä. Meluaa ja vie sähköä helvetisti ja teho on niin ja näin. Jos tommosen helvetinkoneen haluat niin älä edes vilkaise alle 12 000BTU laitetta.
Itellä on 9000 BTU:n Deltaco SH-AC01 kaksiputkimodauksella ~10 neliön makkaria (kämpän pohjoispuolella) viilentämässä ja siihen riittää hyvin, mutta väittäsin että 28 neliöön ei riitä mitenkään puhti, ainakaan ilman modausta.Tuntuu ihmeelliseltä ettei alle 12000BTU laite jäähdyttäisi 28 neliön yksiötä.
Kyllä maaviileä ihan hyvin toimii, mutta siellä tosiaan kiertää se keruupiirin lämpöinen neste. Jos tahtoo 20 asteista ilmaa 10 asteisesta vedestä niin noin pienellä lämpöerolla teho mitä saat jostain yhdestä peruskennosta on ihan peanutseja, ei puhuta yleensä edes kilowateista monikossa.Maaviileä. Onko se oikeasti tehoton eikä pärjää ilpeille? Olen nyt useammassa talossa aollut jossa on maaviileä käytössä ja se laite puhkuu täysillä, mutta ei sieltä kyllä viileää tule, vaan ehkä jotain 24 asteista lämpöä. Toki onhan sekin pienempi kuin ulkolämpötila, joka viime kesänä oli 30 mutta silti. Vai onko kohdalle osunut huonosti konfattuja järjestelmiä?
En tiedä mitä suosituksia tässä oikein voi antaa? Osta halvin mitä kaupasta löydät, viime kesänä se taisi olla Ilmastointilaite Nedis SmartLife, 12 000 BTU. Samanlaisia melunlähteitä ne kaikki ovat.Suosituksia luokkaa halvasta 12k BTU vehkeestä, voisi tuossa keväällä tilailla.
Tällä hetkellä 7000 BTU vehje ja ei se kyllä tähän kaksioon riitä mitenkään, toki sen voisi laittaa huutamaan makkariin ja toisen sitten olkkariin![]()
En tiedä mitä suosituksia tässä oikein voi antaa? Osta halvin mitä kaupasta löydät, viime kesänä se taisi olla Ilmastointilaite Nedis SmartLife, 12 000 BTU. Samanlaisia melunlähteitä ne kaikki ovat.
Jos taas haluat ees ihan hieman hiljaisempaa mallia niin sitten osta joku 600-800e arvoinen masiina, jossa ne ääniarvot ovat pikkiriikkisen pienemmät.
Kyllä siitä speksien mukaan lähtisi samanlainen kova meteli (Verkkokaupan mukaan hiljainen 52-56 dBJooh, tätä mulle tarjottiin käytettynä (2v vanha kai) 250€ hintaan
Ströme 12C -siirrettävä ilmastointilaite, 12 000 BTU 449,90
Varmaan samallainen mökä tästäkin lähtee verrattuna tuohon Nedikseen.
).Kyllä siitä speksien mukaan lähtisi samanlainen kova meteli (Verkkokaupan mukaan hiljainen 52-56 dB).
En näe mitään syytä miksi itse maksaisin tuosta 250€, ei se Verkkokaupan oma merkki varmaan ole mitenkään erityisesti parempi. Kaksi vuotta vanhana voisin ehkä 150€ kokeilla kepillä jäätä, laitteet kun kuluvat käytössä ja kylmäaineen vähennyttyä sitä ei takaisin sisälle saa.
En toki voi vannoa mitä laitteet maksavat ensi kesänä (globaalit toimitusongelmat jne), mutta kyllä 250€ kuulostaa kalliilta kun viime kesänä sai tähän hintaan:
![]()
En tiedä mitä suosituksia tässä oikein voi antaa? Osta halvin mitä kaupasta löydät, viime kesänä se taisi olla Ilmastointilaite Nedis SmartLife, 12 000 BTU. Samanlaisia melunlähteitä ne kaikki ovat.
Jos taas haluat ees ihan hieman hiljaisempaa mallia niin sitten osta joku 600-800e arvoinen masiina, jossa ne ääniarvot ovat pikkiriikkisen pienemmät.
Niin, no tuo Nedis on 330€ laite, sinun Wilfasi 500€ laite ja Electrolux lähempänä 600€ laite OVH-hinnoilla.Oma Wilfa Cool-12 sen sijaan pitää huomattavasti neutraalimman kuuloista huminaa, se kompressori itsessään ei oikeastaan tuulettimen alta kuulu ollenkaan. Kaverin joku hiljaisena mainostettu Electrolux taas oli reilusti näitä hiljaisempi vaikka onkin samat 12K BTU lukemat.
kylmäaineen vähennyttyä sitä ei takaisin sisälle saa.
Kiitoksia kaikille maaviileän selventämisestä. Olen taas fiksumpi, kuin hetki sitten!
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.