Hei,
minulla on käytössä "Argo Ulisse13 DCI Eco" siirrettävä ns. split mallinen jäähdytyslaite, joka on uudempaa invertteritekniikkaa vuodelta 2019 kylmäaineella R32.
Nyt käyttöönottaessani laitetta tänä kesänä olen törmännyt seuraavanlaiseen outoon toimintaan. Laite tykkää käydä 3+3minuutin ON/OFF -sykleissä (siis ulkoyksikkö, kompressori, sisäyksikön puhallin). Tämä sykslisyys tämän hetkisen kokemuksen mukaan on yleisempää silloin, kun sisäilman suhteellinen kosteus (RH) on <45%, ja yli >50% RH-arvoilla syklisyyttä ei esiinny (tai esiintyy harvemmin ja lyhyempänä). Käyttöolosuhteet muuten ovat ulkoilman lämpötila ~26'C ja sisäilman ~24'C eli ovat laitteelle ilmoitettujen suositusten sisäpuolella. Kun laitteen on kytkenyt päälle jäähdytykselle, käy se syklisesti aikansa (joskus noi tunnin verran), ja jossain vaiheessa siirtyy käymään jatkuvalla jäähdytyksellä ilman sykliä (tällöin voi kuulla, että kondenssivesipumppu myös käynnistyy, ja ulkoyksiköstä voi myös nähdä, että sinne kaukaloon kerääntyy vettä). Mittailin lämpötilaa ja RH:ta laitteen sisäyksikön lähdöstä ja oheessa kuvaaja ajansuhteen, mistä voi nähdä syklisyyden ja laitteen siirtymisen jatkuvaan käyntiin.
Osaisiko joku jäähdytyslaite-asiantuntija neuvoa, mistä toi laitteen tehoja syövä sykli mahdollisesti johtuu, ja tarviiko jonkun huollon, että se poistuu? Kyseessä on näinkin uusi laite kuin vm.2019, joten luulisi, ettei kylmäaineiden vähyyskään ole kyseessä. Laitteen manuaali selkeästi sanoo, että laitteessa on kompura-suojaustoiminto, joka aiheutta sen, että kompura käynnistyy uudelleen sammumisen jälkeen vasta 3minuutin kuluttua. Toiminta siis viittaa siihen, että jostain syystä kompurasuoja menee päälle. Tai voisko kondenssiveden poistosysteemi olla jotenkin tukossa,mikä kerryttäisi kennoon kosteutta ja aiheuttaisi jäätymistä tms. Näihin Argon laitteisiin (virallinen maahantuoja Onninen Oy nykyään) ei ole valtuutettua huoltoa Suomessa, ja vian etsintää ei viitsisi tehdä pelkällä veikkaa+arvaa menetelmällä esimerkiksi uudelleen täytön suhteen, kun se maksaa lähtien 400€.
Argg on tämä hankalaa. Olin jo pistämässä Ulissea Saksasta tilaukseen mutta nämä kokemukset pistävät arveluttamaan etenkin jos ostaa Saksasta jolloin käytännössä aika perävalotakuu. @Kautium'lla taisi käydä vanhalla mallilla juuri noin eikä ratkaisua huollonkaan kautta löytynyt. Pisti vanhan myyntiin ja osti uuden samanlaisen. Vanha meni ilmeisesti @v11e'lle käyttöön ja on ilmeisesti ongelmistaan huolimatta pingviiniä parempi. Random foorumeilla on kans valitusta siitä ettei se olisikaan niin merkittävästi pingviiniä hiljaisempi ja vähän juttua ettei oikein jaksa toista huonetta aina jäähdyttää. Mietin olisiko Trotec 4600 Suomesta sittenkin turvallisempi vaihtoehto jos tulee ongelmia mutta sitä ei saa ihan niin näppärästi sijoitettua eikä löydy suoraan 2m jatkoletkua joka olisi sijoituksen kannalta mulle paras.