Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.Juu eihän se kompura ihan koko aikaa huuda vaikka kylmentää mutta suurimman osan aikaa kuitenkin jyrisee
No sitten voi olla jokin flekti vika. Mulla ainakin nousee kyllä melu kun kompura käynnistyy jäähdytys ja kosteudenpoiston aikana. Mutta kyllä tuosta ääntä lähtee tuuletin modissakin.Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
Ostat siihen uuden pidemmän poistoletkun. Eivät ole kalliita. Pitää vaan tietää vanhan mitat, että saa sopivan.Kuinka hyvin siirrettävän ilmastointilaitteen letkun jatkaminen toimii ja osaako joku suositella mitä ostaa jatkoksi?
Harkinnassa on Whirlpool PACF212CO siirrettävä ilmastointilaite, 12 000 BTU, valkoinen 329,90 mutta letku on 1.5 metriä mutta minulla olisi kätevä pieni ikkuna 1.7 metrin korkeudessa ja pitäisi vähän siirtää sivusuunnassakin joten tarvisin pidemmän letkun.
Poistoletkusta kannattaa tehdä samantien eristetty. Se mukana tuleva toimii kuin lämpöpatteri varsinkin pitkäksi vedettynä.Kuinka hyvin siirrettävän ilmastointilaitteen letkun jatkaminen toimii ja osaako joku suositella mitä ostaa jatkoksi?
Harkinnassa on Whirlpool PACF212CO siirrettävä ilmastointilaite, 12 000 BTU, valkoinen 329,90 mutta letku on 1.5 metriä mutta minulla olisi kätevä pieni ikkuna 1.7 metrin korkeudessa ja pitäisi vähän siirtää sivusuunnassakin joten tarvisin pidemmän letkun.
Ostat siihen uuden pidemmän poistoletkun. Eivät ole kalliita. Pitää vaan tietää vanhan mitat, että saa sopivan.
Poistoletkusta kannattaa tehdä samantien eristetty. Se mukana tuleva toimii kuin lämpöpatteri varsinkin pitkäksi vedettynä.
Tässä videossa on näytetty aika hyvin lämpökameralla mikä meininki.
Mistä kaupasta noita pidempiä letkuja löytää? Voisin vähän katsella hintoja valmiiksi.
Omaa Strömeen laitoin kyseisen: eristetyn putken
Kokeilin tuollaista laittaa tuuletinmoodille ja äänentaso on about sama. Kulutus tosin tippuu 180 wattiin 1000 watista.
Mielenkiintoista. En tullutkaan ajatelleeksi että tuo poistoputken tuuletinkin on olemassa. Omassa vehkeessä tuuletinmoodi puhaltaa edestä säleiköstä sekä poistoputkesta.Itse olen todennut että takaosan poistotuuletin puhaltaa niin kovalla paineella ulos että kovin suhina tulee siitä. Tuuletinmoodilla pyörii pelkkä etutuuletin ja ääni on jo siedettävämpi, tosin kyllä sekin mekkalaa pitää täysillä pyöriessään. Kompressori ei tuo mielestäni huomattavaa lisämeteliä juurikaan omassa Electroluxissani. Lisäksi pohjalla pyörii kennojen välissä jokin potkuri joka viskoo pohjalta vettä kuumalle alakennolle jotta se haihtuisi nopeammin ulkoilman mukana pois.
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
Kuten tietokonemaailmasta tiedämme niin tuulettimen voi tehdä hyvin tai huonosti samoilla spekseillä. Lapojen muodolla on paljonkin merkitystä näin ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna. Todennäköisesti ainakin tuo toinen tuuletin on halkaisijaltaan iso ja lavat kapeat joka aiheuttaa repivää ääntä. Jos tilalle saisi vastaavan jossa lapojen paksuus suurempi jolloin nopeutta voisi laskea, olettaen että ilmavirta sama. Ja DC moottoreissakin on valtavia eroja esim. hiiliharjallinen vs. hiiliharjaton (joka kait vaatii erillisen kontrollipiirin kolmella johdolla).Juuh, pingviini jonka ei tarvitse tehdä töitä siirtääkseen lämpöä on hyvinkin hiljainen.
Kannattaa pitää mielessä että lauhduttimen puhallin jäähdyttää kylmäaineita sekä kompressoriöljyä, sen hiljentäminen/ilmavirran pienentäminen laskee hyötysuhdetta ja tod näk tuhoaa öljyt ja sitä kautta kompressorin.
Sopiiko tuo muuten Strömeen sellaiseen? Että tuohon putkeen saa kiinnitettyä sen adapterin, jolla putki kiinnitetään laitteeseen? On ollut tarkoitus hommata omaan Strömeen myös pidempi eristetty putki, mutta olin ajatellut että pitää ottaa suuremmalla halkaisijalla oleva putki, jotta nykyisen putken saa adaptereineen uuden sisään, mutta ilmeisesti näin ei ole?Omaa Strömeen laitoin kyseisen: eristetyn putken
Tuolla korvataan se vanha kokonaan. Ei ole tarkoitus, että molemmat on käytössä.Sopiiko tuo muuten Strömeen sellaiseen? Että tuohon putkeen saa kiinnitettyä sen adapterin, jolla putki kiinnitetään laitteeseen? On ollut tarkoitus hommata omaan Strömeen myös pidempi eristetty putki, mutta olin ajatellut että pitää ottaa suuremmalla halkaisijalla oleva putki, jotta nykyisen putken saa adaptereineen uuden sisään, mutta ilmeisesti näin ei ole?
Ei tietenkään, mutta jos Strömen putken halkaisija on 15 cm (Verkkiksen tietojen mukaan, en ole itse mitannut) ja tuo uusi on 15,2 cm niin mietin, että sopiiko adapteri suoraan uuteen putkeen. Ero ei ole iso, mutta kun ei noista tiedä onko se ilmoitettu mitta sisä- vai ulkomitta niin ero saattaa olla todellisuudessa isompi. Tämän takia olin alkujaan katsonut tuolta 16,5 cm halkaisijaltaan olevaa putkea, koska sinne nykyisen putken saisi sisälle niin, että adapteri jää ulos ja tällä tavalla saisi isommankin putken sopimaan koneeseen.Tuolla korvataan se vanha kokonaan. Ei ole tarkoitus, että molemmat on käytössä.
Kuulostaa hyvältä idealta. Onko kokemusta halvasta ja helposta materiaalista jolla eristäminen kannattaa tehdä?
Kuukauden nyt ollut ILP jäähdytys käytössä 82,5m2 kerrostalokolmiossa.
Kokemukset ovat oikeastaan pelkästään positiivisia.
Parvekeella toki on nyt jonkinlainen humina jatkuvasti, mutta se on hyvin siedettävällä tasolla. Olen pystynyt lukemaan kirjaa parvekkeen sohvalle koneen ollessa vieressä käynnissä.
Sähköä kului Panasonicin oman kulutusmittarin mukaan kuukaudessa 115kWh joka tarkoittaa heinäkuun 2,18c keskihinnalla ja 7,2c siirto+vero hinnalla noin 10,8€ sähkölaskua.
Pari päivää olin poissa jolloin ILP oli pois päältä ja lämpötila asunnossa kohosi 22 asteesta 25 asteeseen vaikka ulkona ei niinä päivinä ollut yli 22 astetta.
Ei sitä ilpiä kannata sammuttaa parin päivän takia, laittaa pyyntiä pari astetta lämpimämmälle niin ei turhaa jäähdytä liikoja, mutta poistaa silti sitä ylimääräisitä kosteutta ja kun tulee kotiin, niin ilpin ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta, mikä syö enemmän sähkö kun se että olisi pari päivää kevyellä rasituksella päällä.
Ei ilmanvaihtoakaan sammuteta kun kotoa pois lähdetään.
Kyllä tuossa mielesräni jo homma petusteltiin sinulle varsin hyvin. Ilppiä ei ole tarkoitettu mihinkään on/off -käyttöön. Lisäksi se viilennyksen alasajo tulee tehdä aina 30min ajon kautta pelkällä sisäkierrolla, jotta kenno kuivuu eikä homehdu. Alle viikon reissuja varten en ottaisi jäähdytystä pois.Lähinnä kokeilun vuoksi tein tämän nähdäkseni miten nopeasti lämpö palaa asuntoon vaikka on viileämmät kelit kuin aiemmin.
Voisit kuitenkin kertoa mitä haittaa tuosta on jos sen sammuttaa? Tuo ylimääräisen sähkön syöminen parin päivän sammutuksen jälkeen ei ainankaan pidä paikkaansa omassa tapauksessa. Ylímääräinen kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.
Se on aika paljon rakenteista kiinni kannattaako ilp sammuttaa. Jos on joku kerrostalo betoni/kivi kuutio, niin ei kannata päästää seiniä lämpiämään. Niiden takaisin viilentämiseen kestää ilp:tä kuitenkin useamman tunnin jopa vuorokauden. Jos taas on joku puurakenteiden omakotitalo ei rakenteet varastoi lämpöä juuri lainkaan ja siinä suhteessa ilp jatkuva viilennys käyttö ei ole niin merkittävää.Lähinnä kokeilun vuoksi tein tämän nähdäkseni miten nopeasti lämpö palaa asuntoon vaikka on viileämmät kelit kuin aiemmin.
Voisit kuitenkin kertoa mitä haittaa tuosta on jos sen sammuttaa? Tuo ylimääräisen sähkön syöminen parin päivän sammutuksen jälkeen ei ainankaan pidä paikkaansa omassa tapauksessa. Ylímääräinen kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.
Kyllä tuossa mielesräni jo homma petusteltiin sinulle varsin hyvin. Ilppiä ei ole tarkoitettu mihinkään on/off -käyttöön. Lisäksi se viilennyksen alasajo tulee tehdä aina 30min ajon kautta pelkällä sisäkierrolla, jotta kenno kuivuu eikä homehdu. Alle viikon reissuja varten en ottaisi jäähdytystä pois.
Ihan yleisenä kommenttina tähän että kannattaa katsoa kuinka pitkään konetta pitää kuivattaa pelkällä tuuletuksella jäähdytyksen jälkeen. Meillä Midea MPPT 12000BUT on 12 tuntia ohjeen mukaan. Sillä ei ihan lyhyitä pätkiä viitsi jäähdyttää.
12 tuntia kulostaa kyllä aika älyttömältä ja enemmänkin joltain valmistajan vastuunvapautus ohjeelta. Omassa 12 000 BTU Strömessä ei käyttöohjeessa ole mitään mainintaa tuollaisesta ja olen sitä ihan on/off periaatteella käyttänyt 5 vuotta. Kyllähän nyt jokainen meistä pingviinin yöksi sammuttaa
Äsch, katsoin vastaneeni ilp-lankaan.Ihan yleisenä kommenttina tähän että kannattaa katsoa kuinka pitkään konetta pitää kuivattaa pelkällä tuuletuksella jäähdytyksen jälkeen. Meillä Midea MPPT 12000BUT on 12 tuntia ohjeen mukaan. Sillä ei ihan lyhyitä pätkiä viitsi jäähdyttää.
Ströme 12C (219€), vai Whirlpool PACF212CO (329.90€) vai Electrolux Comfort 600 EXP34U339CW (250€)?
Ilmeisesti Ströme on selvästi halpamerkki? Onko Whirlpool vai Electrolux parempi?
Tekeekö noilla ikkunasarjoilla mitään vai onko finnfoam ainoa toimiva ratkaisu? Esimerkiksi Electoluxiin olisi tämä: https://www.electrolux.fi/vacuums-h...essories/air-conditioning-installation/ewk04/ Aino arvostelu haukkuu sen täydellisesti.
mutta mihin tarvit enää mitään syksyä ja talvea vasten?
Ensi kesää varten. Sitten kun tälle olisi tarvetta hinta on tupla.
Täällä tuollainen Whirlpool ja se on kyllä huomattavasti mukavamman kuuloinen kuin Ströme. Voi olla että desibeleissä ei isoa eroa ole, mutta Whirlpoolin äänimaisema on huomattavasti miellyttävämpi. Saa käydä olohuoneen nurkassa jatkuvasti ja normaali seurustelu ja TV:n katsominen onnistuu samalla hyvin.
Muistelisin että vertailin liikkeessä Electroluxia ja Whirlpoolia ja Electrolux vaikutti vielä paremmalta ja hiljaisemmalta, mutta oli 499e hinnalla niin rajusti yli kipurajan että päädyin 399e Whirlpooliin.Ennenkaikkea pohdin Electoluxin ja Whirlpoolin välillä. Electrolux on tarjouksessa 80€ Whirlpoolia halvempi mutta onko se huonompi vai parempi?
Muistelisin että vertailin liikkeessä Electroluxia ja Whirlpoolia ja Electrolux vaikutti vielä paremmalta ja hiljaisemmalta, mutta oli 499e hinnalla niin rajusti yli kipurajan että päädyin 399e Whirlpooliin.
Mistä tuota Electroluxia saa 250eurolla?
Ströme 12C (219€), vai Whirlpool PACF212CO (329.90€) vai Electrolux Comfort 600 EXP34U339CW (250€)?
Perusoppimäärällä ei voi uskoa, että parin päivän katkos ja sen jälkeinen pidempi ajo kun taas pyydetään lisäisi energian kokonaiskulutusta. Sen sijaan moinen virheellinen käyttötapa tietysti aiheuttaa epämukavuutta ja rasittaa laitetta.Ei sitä ilpiä kannata sammuttaa parin päivän takia, laittaa pyyntiä pari astetta lämpimämmälle niin ei turhaa jäähdytä liikoja, mutta poistaa silti sitä ylimääräisitä kosteutta ja kun tulee kotiin, niin ilpin ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta, mikä syö enemmän sähkö kun se että olisi pari päivää kevyellä rasituksella päällä.
Kuten sanottu, joku kiviseinä kerrostalo kolmio on aika iso töinen jäähdytellä uudestaan kun aurinko lämmittänyt rakenteet.Perusoppimäärällä ei voi uskoa, että parin päivän katkos ja sen jälkeinen pidempi ajo kun taas pyydetään lisäisi energian kokonaiskulutusta. Sen sijaan moinen virheellinen käyttötapa tietysti aiheuttaa epämukavuutta ja rasittaa laitetta.
Tästä en ole eri mieltä, mutta aiheen fysikaaliseen perustaan liittyvä väittämäni koskikin eri asiaa.Kuten sanottu, joku kiviseinä kerrostalo kolmio on aika iso töinen jäähdytellä uudestaan kun aurinko lämmittänyt rakenteet.
On pitkä lista asioita, joiden takia viilennystä ei kannata sammutella turhaan ja näennäissäästön takia. Tätä yksittäistä koskien sehän riippuu pumpusta, osaako se kuivata aina normaalisti itsensä. Samoin vaikuttaa, sammuttaako käyttäjä laitteen oikein. Jokuhan saattaa yksinkertaisesti kääntää turvakytkimen.Toinen mistä olisin enemmän huolissaan on kondensioveden jääminen kennolle ja sen homehtuminen. Monelta unohtuu että ilpi pitää kuivata ennen kuin sen sammuttaa.
Tähän päivitystä. Olin oikeassa. 220V bloweri jossa juurikin tuollaiset lavat jotka aiheuttavat repivää ääntä. Mielenkiintoinen ratkaisu että lämmin ja kylmäpuolen flekteillä on sama akseli, eli sama pyörimisnopeus myöskin.Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
Säännöllisesti pitäisi muistaa pöytätuuletinvanhusta voidella, mutta muistuttaa kyllä siitä viimeistään silloin kuin lakkaa pyörimästä. Öljy ei ole kovin pitkäkestoinen voiteluaine, ennemmin vanhaa kunnon vaseliinia jonka kanssa saattaa sen parikin vuotta pyöriä ongelmitta. Tarvetta voi katsoa vähän sen mukaan, kuinka nopeasti ja kitkattomasti tuuletin pysähtyy.Onko teillä ollut tapana öljytä noiden perus 10-30€ pöytätuulettimien laakereita jos tuuletin on alkanut pitää jurnuttavaa ääntä - tai sitten ennakoiden aina kesäkauden aluksi? Millaista voiteluainetta olette sinne laittaneet ja onko siitä ollut apua? Kaapista löytyisi lukkoöljyä, aseöljyä, jotain yleis-crc:tä ja ikivanhaa pyöränketjuöljyä.
Vaseliinia käyttäessä pitää ilmeisesti purkaa koko moottori että sitä saa menemään laakereille?Säännöllisesti pitäisi muistaa pöytätuuletinvanhusta voidella, mutta muistuttaa kyllä siitä viimeistään silloin kuin lakkaa pyörimästä. Öljy ei ole kovin pitkäkestoinen voiteluaine, ennemmin vanhaa kunnon vaseliinia jonka kanssa saattaa sen parikin vuotta pyöriä ongelmitta. Tarvetta voi katsoa vähän sen mukaan, kuinka nopeasti ja kitkattomasti tuuletin pysähtyy.
Juurikin näin. Omassa pöytätuulettimessa takalaakeria ei voi muutenkaan voidella ilman, että moottorin purkaa ensin. Sama laittaa samalla kunnon voiteet, jos sen vaivan näkee.Vaseliinia käyttäessä pitää ilmeisesti purkaa koko moottori että sitä saa menemään laakereille?
Olen purkanut useammankin pöytä- ja jalkatuulettimen, voin vahvistaa, että yhdessäkään vastaan tulleessa ei ole ollut kuulalaakereita, vaan juuri tuollaisia puslia/liukuprikkoja/holkkeja tmsJos menee niinkin pitkälle että purkaa kodinkoneita rasvatakseen laakerit, voi olla hyvä harkita samoilla tulilla laakerien vaihtoa. Yhtään pöytätuuletinta en ole itse purkanut joten en tiedä mitä ne yleensä ovat syöneet. Oikean kuulalaakerin pitäisi kuitenkin moisessa kevyessä tekniikassa toimia huoltovapaasti maailman tappiin. Jos siellä on alunperin huono liukuholkki, sekin voi olla suoraan vaihdettavissa kuulalaakeriin.
E: Löytyi esimerkki. Intialainen asentaa tuuletinmoottorin puslien tilalle kuulalaakerit. Sovite syntyy tämän herran pajassa näppärästi letkun pätkästä.