Miten kämppä viileämmäksi?

Mites kompurat noissa yleensä kestää? Oma Ströme 12C pitää hirveää ääntä 20-30 sekuntia käynnistäessä, mutta sen jälkeen normaalia huminaa.
 
Juu eihän se kompura ihan koko aikaa huuda vaikka kylmentää mutta suurimman osan aikaa kuitenkin jyrisee
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
 
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
No sitten voi olla jokin flekti vika. Mulla ainakin nousee kyllä melu kun kompura käynnistyy jäähdytys ja kosteudenpoiston aikana. Mutta kyllä tuosta ääntä lähtee tuuletin modissakin.
 
Kuinka hyvin siirrettävän ilmastointilaitteen letkun jatkaminen toimii ja osaako joku suositella mitä ostaa jatkoksi?

Harkinnassa on Whirlpool PACF212CO siirrettävä ilmastointilaite, 12 000 BTU, valkoinen 329,90 mutta letku on 1.5 metriä mutta minulla olisi kätevä pieni ikkuna 1.7 metrin korkeudessa ja pitäisi vähän siirtää sivusuunnassakin joten tarvisin pidemmän letkun.
Ostat siihen uuden pidemmän poistoletkun. Eivät ole kalliita. Pitää vaan tietää vanhan mitat, että saa sopivan.
 
Kuinka hyvin siirrettävän ilmastointilaitteen letkun jatkaminen toimii ja osaako joku suositella mitä ostaa jatkoksi?

Harkinnassa on Whirlpool PACF212CO siirrettävä ilmastointilaite, 12 000 BTU, valkoinen 329,90 mutta letku on 1.5 metriä mutta minulla olisi kätevä pieni ikkuna 1.7 metrin korkeudessa ja pitäisi vähän siirtää sivusuunnassakin joten tarvisin pidemmän letkun.
Poistoletkusta kannattaa tehdä samantien eristetty. Se mukana tuleva toimii kuin lämpöpatteri varsinkin pitkäksi vedettynä.
Tässä videossa on näytetty aika hyvin lämpökameralla mikä meininki.
 
Poistoletkusta kannattaa tehdä samantien eristetty. Se mukana tuleva toimii kuin lämpöpatteri varsinkin pitkäksi vedettynä.
Tässä videossa on näytetty aika hyvin lämpökameralla mikä meininki.

Kuulostaa hyvältä idealta. Onko kokemusta halvasta ja helposta materiaalista jolla eristäminen kannattaa tehdä?
 
Kokeilin tuollaista laittaa tuuletinmoodille ja äänentaso on about sama. Kulutus tosin tippuu 180 wattiin 1000 watista.

Itse olen todennut että takaosan poistotuuletin puhaltaa niin kovalla paineella ulos että kovin suhina tulee siitä. Tuuletinmoodilla pyörii pelkkä etutuuletin ja ääni on jo siedettävämpi, tosin kyllä sekin mekkalaa pitää täysillä pyöriessään. Kompressori ei tuo mielestäni huomattavaa lisämeteliä juurikaan omassa Electroluxissani. Lisäksi pohjalla pyörii kennojen välissä jokin potkuri joka viskoo pohjalta vettä kuumalle alakennolle jotta se haihtuisi nopeammin ulkoilman mukana pois.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen todennut että takaosan poistotuuletin puhaltaa niin kovalla paineella ulos että kovin suhina tulee siitä. Tuuletinmoodilla pyörii pelkkä etutuuletin ja ääni on jo siedettävämpi, tosin kyllä sekin mekkalaa pitää täysillä pyöriessään. Kompressori ei tuo mielestäni huomattavaa lisämeteliä juurikaan omassa Electroluxissani. Lisäksi pohjalla pyörii kennojen välissä jokin potkuri joka viskoo pohjalta vettä kuumalle alakennolle jotta se haihtuisi nopeammin ulkoilman mukana pois.
Mielenkiintoista. En tullutkaan ajatelleeksi että tuo poistoputken tuuletinkin on olemassa. Omassa vehkeessä tuuletinmoodi puhaltaa edestä säleiköstä sekä poistoputkesta.

Kun asiaa miettii tämän pohjalta niin voidaan varmaan todeta varmaksi että poistoputken flekti on se pääsyyllinen 65dB äänentasoon. Pitääpä harkita jos talvella tuon purkaisi niin näkisi onko kyseessä joku AC vai DC bloweri jonka voisi vaihtaa tai modata hiljaisempaan. Tai sitten lisätä jotain sound dampereita siihen suuntaan jos paikka ei ole kovin kuuma.
 
Juuh, pingviini jonka ei tarvitse tehdä töitä siirtääkseen lämpöä on hyvinkin hiljainen.
Kannattaa pitää mielessä että lauhduttimen puhallin jäähdyttää kylmäaineita sekä kompressoriöljyä, sen hiljentäminen/ilmavirran pienentäminen laskee hyötysuhdetta ja tod näk tuhoaa öljyt ja sitä kautta kompressorin.
 
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.

Clasulta olen ostanut äänekkämmpiä pöytätuulettimia kuin pingviinin tuuletin.. Mutta se oman pingviinin kompressorin äänitaso on suunnilleen sama luokka kuin VAG 1.9 diesel @ 1200RPM. Resonoi kotelon sisällä, seinistä ja lattiasta. Betoni tai puu ei eroa. Paljon hiljempi jos sitä nostaa ylös, mutta ei siinä kauan jaksaa pitää sitä nostettuna, ja katosta ripustettua koko katto kuulostaa dieseliltä.
 
Juuh, pingviini jonka ei tarvitse tehdä töitä siirtääkseen lämpöä on hyvinkin hiljainen.
Kannattaa pitää mielessä että lauhduttimen puhallin jäähdyttää kylmäaineita sekä kompressoriöljyä, sen hiljentäminen/ilmavirran pienentäminen laskee hyötysuhdetta ja tod näk tuhoaa öljyt ja sitä kautta kompressorin.
Kuten tietokonemaailmasta tiedämme niin tuulettimen voi tehdä hyvin tai huonosti samoilla spekseillä. Lapojen muodolla on paljonkin merkitystä näin ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna. Todennäköisesti ainakin tuo toinen tuuletin on halkaisijaltaan iso ja lavat kapeat joka aiheuttaa repivää ääntä. Jos tilalle saisi vastaavan jossa lapojen paksuus suurempi jolloin nopeutta voisi laskea, olettaen että ilmavirta sama. Ja DC moottoreissakin on valtavia eroja esim. hiiliharjallinen vs. hiiliharjaton (joka kait vaatii erillisen kontrollipiirin kolmella johdolla).
 
Omaa Strömeen laitoin kyseisen: eristetyn putken
Sopiiko tuo muuten Strömeen sellaiseen? Että tuohon putkeen saa kiinnitettyä sen adapterin, jolla putki kiinnitetään laitteeseen? On ollut tarkoitus hommata omaan Strömeen myös pidempi eristetty putki, mutta olin ajatellut että pitää ottaa suuremmalla halkaisijalla oleva putki, jotta nykyisen putken saa adaptereineen uuden sisään, mutta ilmeisesti näin ei ole?
 
Sopiiko tuo muuten Strömeen sellaiseen? Että tuohon putkeen saa kiinnitettyä sen adapterin, jolla putki kiinnitetään laitteeseen? On ollut tarkoitus hommata omaan Strömeen myös pidempi eristetty putki, mutta olin ajatellut että pitää ottaa suuremmalla halkaisijalla oleva putki, jotta nykyisen putken saa adaptereineen uuden sisään, mutta ilmeisesti näin ei ole?
Tuolla korvataan se vanha kokonaan. Ei ole tarkoitus, että molemmat on käytössä.
 
Tuolla korvataan se vanha kokonaan. Ei ole tarkoitus, että molemmat on käytössä.
Ei tietenkään, mutta jos Strömen putken halkaisija on 15 cm (Verkkiksen tietojen mukaan, en ole itse mitannut) ja tuo uusi on 15,2 cm niin mietin, että sopiiko adapteri suoraan uuteen putkeen. Ero ei ole iso, mutta kun ei noista tiedä onko se ilmoitettu mitta sisä- vai ulkomitta niin ero saattaa olla todellisuudessa isompi. Tämän takia olin alkujaan katsonut tuolta 16,5 cm halkaisijaltaan olevaa putkea, koska sinne nykyisen putken saisi sisälle niin, että adapteri jää ulos ja tällä tavalla saisi isommankin putken sopimaan koneeseen.
 
Kuukauden nyt ollut ILP jäähdytys käytössä 82,5m2 kerrostalokolmiossa.
Kokemukset ovat oikeastaan pelkästään positiivisia.
Parvekeella toki on nyt jonkinlainen humina jatkuvasti, mutta se on hyvin siedettävällä tasolla. Olen pystynyt lukemaan kirjaa parvekkeen sohvalle koneen ollessa vieressä käynnissä.
Sähköä kului Panasonicin oman kulutusmittarin mukaan kuukaudessa 115kWh joka tarkoittaa heinäkuun 2,18c keskihinnalla ja 7,2c siirto+vero hinnalla noin 10,8€ sähkölaskua.
Pari päivää olin poissa jolloin ILP oli pois päältä ja lämpötila asunnossa kohosi 22 asteesta 25 asteeseen vaikka ulkona ei niinä päivinä ollut yli 22 astetta.
 
Kuulostaa hyvältä idealta. Onko kokemusta halvasta ja helposta materiaalista jolla eristäminen kannattaa tehdä?

Minä venytin poistoputken auki, ja pyöritin ympäri muutaman kerroksen alumiinifoliota. Toimii ihan hyvin ja folio joustaa niin, että putken saa edelleen painettua kasaan.
 
Kuukauden nyt ollut ILP jäähdytys käytössä 82,5m2 kerrostalokolmiossa.
Kokemukset ovat oikeastaan pelkästään positiivisia.
Parvekeella toki on nyt jonkinlainen humina jatkuvasti, mutta se on hyvin siedettävällä tasolla. Olen pystynyt lukemaan kirjaa parvekkeen sohvalle koneen ollessa vieressä käynnissä.
Sähköä kului Panasonicin oman kulutusmittarin mukaan kuukaudessa 115kWh joka tarkoittaa heinäkuun 2,18c keskihinnalla ja 7,2c siirto+vero hinnalla noin 10,8€ sähkölaskua.
Pari päivää olin poissa jolloin ILP oli pois päältä ja lämpötila asunnossa kohosi 22 asteesta 25 asteeseen vaikka ulkona ei niinä päivinä ollut yli 22 astetta.

Ei sitä ilpiä kannata sammuttaa parin päivän takia, laittaa pyyntiä pari astetta lämpimämmälle niin ei turhaa jäähdytä liikoja, mutta poistaa silti sitä ylimääräisitä kosteutta ja kun tulee kotiin, niin ilpin ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta, mikä syö enemmän sähkö kun se että olisi pari päivää kevyellä rasituksella päällä.

Ei ilmanvaihtoakaan sammuteta kun kotoa pois lähdetään.
 
Ei sitä ilpiä kannata sammuttaa parin päivän takia, laittaa pyyntiä pari astetta lämpimämmälle niin ei turhaa jäähdytä liikoja, mutta poistaa silti sitä ylimääräisitä kosteutta ja kun tulee kotiin, niin ilpin ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta, mikä syö enemmän sähkö kun se että olisi pari päivää kevyellä rasituksella päällä.

Ei ilmanvaihtoakaan sammuteta kun kotoa pois lähdetään.

Lähinnä kokeilun vuoksi tein tämän nähdäkseni miten nopeasti lämpö palaa asuntoon vaikka on viileämmät kelit kuin aiemmin.
Voisit kuitenkin kertoa mitä haittaa tuosta on jos sen sammuttaa? Tuo ylimääräisen sähkön syöminen parin päivän sammutuksen jälkeen ei ainankaan pidä paikkaansa omassa tapauksessa. Ylímääräinen kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.
 
Lähinnä kokeilun vuoksi tein tämän nähdäkseni miten nopeasti lämpö palaa asuntoon vaikka on viileämmät kelit kuin aiemmin.
Voisit kuitenkin kertoa mitä haittaa tuosta on jos sen sammuttaa? Tuo ylimääräisen sähkön syöminen parin päivän sammutuksen jälkeen ei ainankaan pidä paikkaansa omassa tapauksessa. Ylímääräinen kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.
Kyllä tuossa mielesräni jo homma petusteltiin sinulle varsin hyvin. Ilppiä ei ole tarkoitettu mihinkään on/off -käyttöön. Lisäksi se viilennyksen alasajo tulee tehdä aina 30min ajon kautta pelkällä sisäkierrolla, jotta kenno kuivuu eikä homehdu. Alle viikon reissuja varten en ottaisi jäähdytystä pois.
 
Lähinnä kokeilun vuoksi tein tämän nähdäkseni miten nopeasti lämpö palaa asuntoon vaikka on viileämmät kelit kuin aiemmin.
Voisit kuitenkin kertoa mitä haittaa tuosta on jos sen sammuttaa? Tuo ylimääräisen sähkön syöminen parin päivän sammutuksen jälkeen ei ainankaan pidä paikkaansa omassa tapauksessa. Ylímääräinen kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.
Se on aika paljon rakenteista kiinni kannattaako ilp sammuttaa. Jos on joku kerrostalo betoni/kivi kuutio, niin ei kannata päästää seiniä lämpiämään. Niiden takaisin viilentämiseen kestää ilp:tä kuitenkin useamman tunnin jopa vuorokauden. Jos taas on joku puurakenteiden omakotitalo ei rakenteet varastoi lämpöä juuri lainkaan ja siinä suhteessa ilp jatkuva viilennys käyttö ei ole niin merkittävää.
 
Kyllä tuossa mielesräni jo homma petusteltiin sinulle varsin hyvin. Ilppiä ei ole tarkoitettu mihinkään on/off -käyttöön. Lisäksi se viilennyksen alasajo tulee tehdä aina 30min ajon kautta pelkällä sisäkierrolla, jotta kenno kuivuu eikä homehdu. Alle viikon reissuja varten en ottaisi jäähdytystä pois.

Ihan yleisenä kommenttina tähän että kannattaa katsoa kuinka pitkään konetta pitää kuivattaa pelkällä tuuletuksella jäähdytyksen jälkeen. Meillä Midea MPPT 12000BUT on 12 tuntia ohjeen mukaan. Sillä ei ihan lyhyitä pätkiä viitsi jäähdyttää.
 
Ihan yleisenä kommenttina tähän että kannattaa katsoa kuinka pitkään konetta pitää kuivattaa pelkällä tuuletuksella jäähdytyksen jälkeen. Meillä Midea MPPT 12000BUT on 12 tuntia ohjeen mukaan. Sillä ei ihan lyhyitä pätkiä viitsi jäähdyttää.

12 tuntia kulostaa kyllä aika älyttömältä ja enemmänkin joltain valmistajan vastuunvapautus ohjeelta. Omassa 12 000 BTU Strömessä ei käyttöohjeessa ole mitään mainintaa tuollaisesta ja olen sitä ihan on/off periaatteella käyttänyt 5 vuotta. Kyllähän nyt jokainen meistä pingviinin yöksi sammuttaa
 
12 tuntia kulostaa kyllä aika älyttömältä ja enemmänkin joltain valmistajan vastuunvapautus ohjeelta. Omassa 12 000 BTU Strömessä ei käyttöohjeessa ole mitään mainintaa tuollaisesta ja olen sitä ihan on/off periaatteella käyttänyt 5 vuotta. Kyllähän nyt jokainen meistä pingviinin yöksi sammuttaa

Mä katsoin tuota sen jälkeen kun huomasin että Mideasta poistuu kondenssivesi vähän huonosti ja sitä pitää kallistaa aika paljon, jotta sen saa tyhjäksi.

Mutta vaihtelua löytyy eri tyyppisten toteutusten välillä aika paljon konsenssiveden käsittelyn osalta esimerkiksi haihdutuksen ja keräyksen osalta.
 
Ihan yleisenä kommenttina tähän että kannattaa katsoa kuinka pitkään konetta pitää kuivattaa pelkällä tuuletuksella jäähdytyksen jälkeen. Meillä Midea MPPT 12000BUT on 12 tuntia ohjeen mukaan. Sillä ei ihan lyhyitä pätkiä viitsi jäähdyttää.
Äsch, katsoin vastaneeni ilp-lankaan.
Tuo vastaukseni tosiaan koskee vain ilppejä, ei näitä lelujäähdyttimiä.
 
Ströme 12C (219€), vai Whirlpool PACF212CO (329.90€) vai Electrolux Comfort 600 EXP34U339CW (250€)?

Ilmeisesti Ströme on selvästi halpamerkki? Onko Whirlpool vai Electrolux parempi?

Tekeekö noilla ikkunasarjoilla mitään vai onko finnfoam ainoa toimiva ratkaisu? Esimerkiksi Electoluxiin olisi tämä: https://www.electrolux.fi/vacuums-h...essories/air-conditioning-installation/ewk04/ Aino arvostelu haukkuu sen täydellisesti.
 
Ströme 12C (219€), vai Whirlpool PACF212CO (329.90€) vai Electrolux Comfort 600 EXP34U339CW (250€)?

Ilmeisesti Ströme on selvästi halpamerkki? Onko Whirlpool vai Electrolux parempi?

Tekeekö noilla ikkunasarjoilla mitään vai onko finnfoam ainoa toimiva ratkaisu? Esimerkiksi Electoluxiin olisi tämä: https://www.electrolux.fi/vacuums-h...essories/air-conditioning-installation/ewk04/ Aino arvostelu haukkuu sen täydellisesti.

Ströme hurissut olohuoneessa tarvittaessa melkein koko kesän, pitää melkosta huminaa mutta akka ja tyttö on tykännyt että pääsee välillä viilentymään sinne.. Laittavat siis itte päälle jos on kuuma. Ei sitä makuuhuoneeseen voi yöksi ottaa.

Kaippa joku laatumerkki voisi olla "näennäisesti" vähän hiljaisempi, mutta mihin tarvit enää mitään syksyä ja talvea vasten?
 
Kyllähän toi Ströme sellasta mökää pitää, että mielessä on käynyt vuorata aparaatti tuollaisella autoista tutulla äänieristysmatolla. Onko muilla mitään patentteja jo olemassa?
 
Kyllähän toi Ströme 12c päällä on öitä tullut nukuttua, pitää vaan omata tarpeeksi hyvät unenlahjat :) Oma Ströme kyllä köhii käynnistäessä jo niin paljon että ensi kesäksi menee vaihtoon. 2.5 kesää se kesti.

Julkisivuremonttikämpästä semmoinen päivitys, että viikon kestin olla lämpimässä kämpässä ja sen jälkeen puukolla muoveihin reikä. Teipillä reikä kiinni äijjien työajaksi ja aina kuudelta illalla laite huutamaan. Hieman kalliiksihan se on tässä tullut kun normaalisti olisi voinut parvekkeen avata yöllä ja ottaa alle kylmää ilmaa oven kokoisesta reiästä mutta nyt pitänyt ilmastointilaitetta ajaa yölläkin.
 
Täällä tuollainen Whirlpool ja se on kyllä huomattavasti mukavamman kuuloinen kuin Ströme. Voi olla että desibeleissä ei isoa eroa ole, mutta Whirlpoolin äänimaisema on huomattavasti miellyttävämpi. Saa käydä olohuoneen nurkassa jatkuvasti ja normaali seurustelu ja TV:n katsominen onnistuu samalla hyvin.
 
Täällä tuollainen Whirlpool ja se on kyllä huomattavasti mukavamman kuuloinen kuin Ströme. Voi olla että desibeleissä ei isoa eroa ole, mutta Whirlpoolin äänimaisema on huomattavasti miellyttävämpi. Saa käydä olohuoneen nurkassa jatkuvasti ja normaali seurustelu ja TV:n katsominen onnistuu samalla hyvin.

Ennenkaikkea pohdin Electoluxin ja Whirlpoolin välillä. Electrolux on tarjouksessa 80€ Whirlpoolia halvempi mutta onko se huonompi vai parempi?

Kun eroa Strömen ja Electroluxin välillä on vain 30€ kyllä Ströme jää minulla väliin. Arvostan kuitenkin jonkinverran ihan "oikeita" merkkejä jotka eivät ole vain kaupan omia versioita.
 
Ennenkaikkea pohdin Electoluxin ja Whirlpoolin välillä. Electrolux on tarjouksessa 80€ Whirlpoolia halvempi mutta onko se huonompi vai parempi?
Muistelisin että vertailin liikkeessä Electroluxia ja Whirlpoolia ja Electrolux vaikutti vielä paremmalta ja hiljaisemmalta, mutta oli 499e hinnalla niin rajusti yli kipurajan että päädyin 399e Whirlpooliin.
Mistä tuota Electroluxia saa 250eurolla?
 
Muistelisin että vertailin liikkeessä Electroluxia ja Whirlpoolia ja Electrolux vaikutti vielä paremmalta ja hiljaisemmalta, mutta oli 499e hinnalla niin rajusti yli kipurajan että päädyin 399e Whirlpooliin.
Mistä tuota Electroluxia saa 250eurolla?

Linnainmaan Citymarketista Tampereella. Hinta vaihtelee rajusti eri CItymarkettien välillä.
 
Ströme 12C (219€), vai Whirlpool PACF212CO (329.90€) vai Electrolux Comfort 600 EXP34U339CW (250€)?

Itselläni on ollut tuo Electrolux käytössä tämän kesän. Käytännössä ollut päällä toukokuusta lähtien 24/7, kun olen ollut kotona. Kompura ei pidä tässä mielestäni kovin pahaa ääntä, eniten ääntä tulee poistopuhaltimesta. Kuuntelen sitä puhaltimen hurinaa mieluummin kuin kompuran pärinää. Kompuran äänikin kyllä erottuu, mutta se ei ole hallitsevin ääni. Laite on makuuhuoneen ulkopuolella oven vieressä, joten ei ihan tyynyn vieressä. Mobiilisovelluksen mahdollistama etäohjaus on kätevä lisä.

Näitä oli viime syksynä Verkkokauppa.comin outletissa iso kasa. Omani ostin lokakuussa 207 eurolla, vaikutti olleen esittelylaitteena. Nytkin niitä näyttää olevan siellä paljon tarjolla, mutta hinnat ei ole vielä kovin edullisia (tippuvat sitä mukaa, kun eivät käy kaupaksi).
 
Ei sitä ilpiä kannata sammuttaa parin päivän takia, laittaa pyyntiä pari astetta lämpimämmälle niin ei turhaa jäähdytä liikoja, mutta poistaa silti sitä ylimääräisitä kosteutta ja kun tulee kotiin, niin ilpin ei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta, mikä syö enemmän sähkö kun se että olisi pari päivää kevyellä rasituksella päällä.
Perusoppimäärällä ei voi uskoa, että parin päivän katkos ja sen jälkeinen pidempi ajo kun taas pyydetään lisäisi energian kokonaiskulutusta. Sen sijaan moinen virheellinen käyttötapa tietysti aiheuttaa epämukavuutta ja rasittaa laitetta.
 
Perusoppimäärällä ei voi uskoa, että parin päivän katkos ja sen jälkeinen pidempi ajo kun taas pyydetään lisäisi energian kokonaiskulutusta. Sen sijaan moinen virheellinen käyttötapa tietysti aiheuttaa epämukavuutta ja rasittaa laitetta.
Kuten sanottu, joku kiviseinä kerrostalo kolmio on aika iso töinen jäähdytellä uudestaan kun aurinko lämmittänyt rakenteet.

Toinen mistä olisin enemmän huolissaan on kondensioveden jääminen kennolle ja sen homehtuminen. Monelta unohtuu että ilpi pitää kuivata ennen kuin sen sammuttaa.
 
Kuten sanottu, joku kiviseinä kerrostalo kolmio on aika iso töinen jäähdytellä uudestaan kun aurinko lämmittänyt rakenteet.
Tästä en ole eri mieltä, mutta aiheen fysikaaliseen perustaan liittyvä väittämäni koskikin eri asiaa.
Toinen mistä olisin enemmän huolissaan on kondensioveden jääminen kennolle ja sen homehtuminen. Monelta unohtuu että ilpi pitää kuivata ennen kuin sen sammuttaa.
On pitkä lista asioita, joiden takia viilennystä ei kannata sammutella turhaan ja näennäissäästön takia. Tätä yksittäistä koskien sehän riippuu pumpusta, osaako se kuivata aina normaalisti itsensä. Samoin vaikuttaa, sammuttaako käyttäjä laitteen oikein. Jokuhan saattaa yksinkertaisesti kääntää turvakytkimen.
 
Ei se kompura ole edes päällä tuuletinmoodissa. Sitä ihmettelin että miksi ääni on yhtä kova kun päällä on kompura+flekti vs. pelkkä flekti. Tämä viittaa siihen että flekti on jollain tavalla surkea tällaiseen käyttöön. Veikkaisin että erittäin ohuet siivet ja pyörimisnopeus kova joka aiheuttaa ääntä.
Tähän päivitystä. Olin oikeassa. 220V bloweri jossa juurikin tuollaiset lavat jotka aiheuttavat repivää ääntä. Mielenkiintoinen ratkaisu että lämmin ja kylmäpuolen flekteillä on sama akseli, eli sama pyörimisnopeus myöskin.

En nyt sen enempää viitsinyt purkaa että näkisi tuon flektimoottorin speksit.

Ehkä saatan talven aikana innostua modaamaan tuohon jonkunlaisen järkevämmän systeemin. Ilmavirran määrä pitäisi saada aikalailla samalle tasolle uudella ratkaisulla, mikä on haasteellisin osuus. AC puolen disablointi varmaan järkevin ratkaisu jos DC moottorillista flektiä laittaisi. Nuo AC moottorit käsin pyörittämällä tuntuu selkeästi hiiliharjallisilta.

edit. Ehkä voisin kokeilla hetkeksi ottaa tuo kylmäpuolen ylempi impelleri irti ja katsoa miten muuttuu ääni. Jos tuolla on haluttu vaikutus niin sitten varmaan mittailemaan flektimoottorille menevää nopeudenohjausvirtaa? Siihen väliin säätöpotikka jos on DC. Ilmeisesti se on tuossa kaaviossa C3?

Pikaisella googlauksella jotain tämäntyyppistä paremmin optimoitua impelleriä voisi harkita. En siis suoraan tätä mutta vastaavaa. Ec Low Noise Quiet Centrifugal Fan Backward Curved Suppliers and Manufacturers in China
 

Liitteet

  • Screenshot from 2024-08-24 14-56-45.png
    Screenshot from 2024-08-24 14-56-45.png
    360,6 KB · Luettu: 46
  • Screenshot from 2024-08-24 14-57-12.png
    Screenshot from 2024-08-24 14-57-12.png
    265,3 KB · Luettu: 45
  • Screenshot from 2024-08-24 14-57-33.png
    Screenshot from 2024-08-24 14-57-33.png
    340,1 KB · Luettu: 46
  • 20240824_144450.jpg
    20240824_144450.jpg
    171,2 KB · Luettu: 44
Viimeksi muokattu:
Onko teillä ollut tapana öljytä noiden perus 10-30€ pöytätuulettimien laakereita jos tuuletin on alkanut pitää jurnuttavaa ääntä - tai sitten ennakoiden aina kesäkauden aluksi? Millaista voiteluainetta olette sinne laittaneet ja onko siitä ollut apua? Kaapista löytyisi lukkoöljyä, aseöljyä, jotain yleis-crc:tä ja ikivanhaa pyöränketjuöljyä.

20240904_151356.jpg
 
Onko teillä ollut tapana öljytä noiden perus 10-30€ pöytätuulettimien laakereita jos tuuletin on alkanut pitää jurnuttavaa ääntä - tai sitten ennakoiden aina kesäkauden aluksi? Millaista voiteluainetta olette sinne laittaneet ja onko siitä ollut apua? Kaapista löytyisi lukkoöljyä, aseöljyä, jotain yleis-crc:tä ja ikivanhaa pyöränketjuöljyä.

20240904_151356.jpg
Säännöllisesti pitäisi muistaa pöytätuuletinvanhusta voidella, mutta muistuttaa kyllä siitä viimeistään silloin kuin lakkaa pyörimästä. Öljy ei ole kovin pitkäkestoinen voiteluaine, ennemmin vanhaa kunnon vaseliinia jonka kanssa saattaa sen parikin vuotta pyöriä ongelmitta. Tarvetta voi katsoa vähän sen mukaan, kuinka nopeasti ja kitkattomasti tuuletin pysähtyy.
 
Säännöllisesti pitäisi muistaa pöytätuuletinvanhusta voidella, mutta muistuttaa kyllä siitä viimeistään silloin kuin lakkaa pyörimästä. Öljy ei ole kovin pitkäkestoinen voiteluaine, ennemmin vanhaa kunnon vaseliinia jonka kanssa saattaa sen parikin vuotta pyöriä ongelmitta. Tarvetta voi katsoa vähän sen mukaan, kuinka nopeasti ja kitkattomasti tuuletin pysähtyy.
Vaseliinia käyttäessä pitää ilmeisesti purkaa koko moottori että sitä saa menemään laakereille?
 
Vaseliinia käyttäessä pitää ilmeisesti purkaa koko moottori että sitä saa menemään laakereille?
Juurikin näin. Omassa pöytätuulettimessa takalaakeria ei voi muutenkaan voidella ilman, että moottorin purkaa ensin. Sama laittaa samalla kunnon voiteet, jos sen vaivan näkee.
 
Jos menee niinkin pitkälle että purkaa kodinkoneita rasvatakseen laakerit, voi olla hyvä harkita samoilla tulilla laakerien vaihtoa. Yhtään pöytätuuletinta en ole itse purkanut joten en tiedä mitä ne yleensä ovat syöneet. Oikean kuulalaakerin pitäisi kuitenkin moisessa kevyessä tekniikassa toimia huoltovapaasti maailman tappiin. Jos siellä on alunperin huono liukuholkki, sekin voi olla suoraan vaihdettavissa kuulalaakeriin.

E: Löytyi esimerkki. Intialainen asentaa tuuletinmoottorin puslien tilalle kuulalaakerit. Sovite syntyy tämän herran pajassa näppärästi letkun pätkästä.
 
Jos menee niinkin pitkälle että purkaa kodinkoneita rasvatakseen laakerit, voi olla hyvä harkita samoilla tulilla laakerien vaihtoa. Yhtään pöytätuuletinta en ole itse purkanut joten en tiedä mitä ne yleensä ovat syöneet. Oikean kuulalaakerin pitäisi kuitenkin moisessa kevyessä tekniikassa toimia huoltovapaasti maailman tappiin. Jos siellä on alunperin huono liukuholkki, sekin voi olla suoraan vaihdettavissa kuulalaakeriin.

E: Löytyi esimerkki. Intialainen asentaa tuuletinmoottorin puslien tilalle kuulalaakerit. Sovite syntyy tämän herran pajassa näppärästi letkun pätkästä.
Olen purkanut useammankin pöytä- ja jalkatuulettimen, voin vahvistaa, että yhdessäkään vastaan tulleessa ei ole ollut kuulalaakereita, vaan juuri tuollaisia puslia/liukuprikkoja/holkkeja tms
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 497 805
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom