En nyt ihan ymmärrä, että mitä tässä yrität selittää.
Sitä, että asia ei ole niin kuin väität sen olevan. Vaikka jatko-osat ovat numeroituja, ne ovat useimmiten lähinnä samaan maailman kuuluvia tai jopa spinoffimaista jatkoa, eivät "to be continued..." tyylisiä jatko-osia jotka vaativat edellisten pelaamista.
Eikä se elokuvissakaan päde, että pitäisi nähdä kaikki tai varsinkaan järjestyksessä. Minulle tulee vastaan jatkuvasti elokuvia, joissa olen katsonut esimerkiksi . Star Warseja taas katsotaan nykyään järjestyksessä episodit 1-3, 4-6. Uusi sukupolvi aloittanut suoraan Force Awakensista. Indiana Jonesien katsomajärjestyksellä ei ole niin mitään väliä. Näiden pohjalta mielestäni saa aivan hyvin sanoa, että olen nähnyt vain sarjan osan X, mutta mielestäni sen saama kritiikki on liian jyrkkää. Tällöinhän nimenomaan tuo esiin sen, mistä lähtökohdista elokuvaa arvioi - jos jättäisi sanomatta ettei ole nähnyt/pelannut koko sarjaa, olisi valheellinen. Evil Deadit. Miljoona muuta elokuvaa.
Tottakai niitä elokuvia ja sarjoja löytyy, jossa sitten on täysin hukassa ja täysin toivotonta katsoa keskeltä joku näkemättä muita. Sanotaan nyt vaikkapa Paluu Tulevaisuuteen tai Lord of The Rings.
Mutta kuinkahan monta elokuvaa olet itsekin katsonut, jotka ovat remakeja/rebooteja/mahdollisia jatko-osia 60-70 -luvun elokuvista, edes itse tietämättä asiaa? Ainakin minulle tulee enemmän kuin usein yllätyksenä, että joku elokuva ei olekaan se alkuperäinen. Puristien mielestä tämä ja tämä meni väärin, mustavalkoisuudessa oli sitä oikeaa tunnelmaa, et tajua kun et ole nähnyt originaalia. Pelejäkin katsotaan melkoisen vaaleanpunaisten lasien läpi. Erityisesti sitä Morrowindia, johon aina viitataan kuin Oblivion ja Skyrim tekivät kaiken väärin.
Kärjistetysti argumenttisi perusteella kukaan ei saa sanoa mitään Legend of Zelda Breath of The Wildista tai vaikkapa Link to the Pastista, jos ei ole ensin pelannut sarjan 15 aiempaa osaa kolmelta eri vuosikymmeneltä. Moniko Link to The Pastia ylistänyt on edes koskenut alkuperäiseen tai varsinkaan The Adventure of Linkiin? Et voi ymmärtää miten Grand Theft Auto 4 moninpeli on täyttä surkeutta, kun vertaat millaista juhlaa se on Grand Theft Auto 2ssa! Tämän jälkeen videopeliarvosteluja ei pelisarjoista kirjoittaisi enää kukaan. Vai riittääkö että kokeilee? Vai pitäkö mielipiteen muodostamiseksi pelata läpi asti? Spoileri: Useimmat arvostelijat, ja varsinkaan satunnaiset nettikeskustelijat tai kaverit eivät ole pelanneet pelejä läpi ennen kuin kertovat mielipiteensä. Internetin mukaan tosin ei kuulemma saa arvioida mitään ellei ole täysfani ja tiedä kaikkea 100% ja ole pelannut genren kaikkia pelejä, joten vaatimustaso mielipiteen muodostamiselle on jo asetettu.
Sama pätee varmaankin myös toisinpäin? Ethän voi enää pitää The Matrixistä, kun jatko-osat pilasivat elokuvasarjan täysin? Elokuvia on kohdeltava sarjakokonaisuutena, ei yksittäisinä! Morpheus on luolassa discobailaava urpo!
Kritisoit asiaa vain siksi, että mielestäsi "pilalle" menneen pelisarjan uudet fanit ovat idiootteja eivätkä ymmärrä mitä menettävät. Voin samaistua, koska montakin pelisarjaa on mielestäni mennyt täysin pilalle, mutta se ei tee argumentista silti yhtään sen järkevämpää. Jos tietysti haluaa nimenomaan väittää vastaan siitä, että tämä on paras jatko-osa ikinä eikä alkuperäisen pelaajat ymmärrä hienoutta, niin tällöin argumentointi on aika ontuvaa jos ei ole pelannut lainkaan pelejä joihin vertaa.