Tappaminen. Esim last of us 2 ei voi ajatellakkaan pelaavansa. Aseista vois lentää kukkia ja sitten ihmiset menis maahan vaikka kyykkyyn ja kukaan ei kuolisi. Ja sitten vois halia aina toisia, kun siltä tuntuu.
Haluaisin lisätä tähän että mua oikeasti loukkaa myös se että joissain peleissä päähenkilönä on vielä valkoinen, heteroseksuaalinen mies. Perusteluna on että Hitlerkin oli valkoinen.
Vakavammin otettuna minua ärsyttää peleissä eritysesti "casual"-mentaliteetti. Nykyisin iso osa peleistä on rakennettu "sopii kaikille"-asenteella jossa peli kärsii siitä että se on rakennettu niin että kuka tahansa millä taustalla/kokemuksella/koneella/kiinnostustasolla, voi vaan aloittaa pelaamaan ilman sen suurempia ongelmia. Aina joku ns. "noobtube" tarjolla, eli lisätään peleihin tyhmentäviä elementtejä, RNG:tä, usein putkityylinen map, ja usein semmoisella aivottomalla grindillä(ja/tai luottokortilla) voi kompensoida taitovajetta. Tässä pelin taso kärsii siitä että halutaan Candy Crush Sagan ja Angry Birdsin pelaajat mukaan pelaamaan FPS:ää, MOBA:a tai autopeliä. Ironia on se että ne casualit jotka vaan kirjautuvat sisään ja haluavat painaa nappuloita ilman sen suurempaa ajatusprosessia, eivät oikeasti juurikaan välitä millainen se peli on ja kenelle se on suunnattu niin kauan kuin niillä on pari kaveria joiden kanssa pelata. Nämä pelaajat joka tapauksessa pelaavat kaikkia pelityyppejä, eli ei ole mitään järkeä suunnata peliä niille. Jos peliä kuvaillaan sanalla "casual", minä en siihen koske.
Sitten monessa pelissä on vielä se vika että koska 150€:n mummoläppärillä pelaavat pelaajat ovat osa tuota "sopii kaikille" target audiencea, lisätään vaihtoehto pelata superperunagrafiikoilla jotka pelkistävät peliä hirveästi, poistavat näköesteitä jne. joka antaa valtavaa etua erityisesti FPS-tyyppisissä peleissä. Sitten lopputulos on se että kaikki tosissaan pelaavat joutuvat pelaamaan 1990-luvun grafiikoilla koska siitä saa niin paljon etua ja jos haluat pelata peliä joka näyttää hyvältä, maksat siitä tuloksen muodossa.
En syytä ketään pelaajaa joka haluaa ottaa tuon edgen irti noista perunagrafiikoista - heidän päätös on pelillisesti täysin looginen. Minusta peliyhtiöillä pitäisi vaan olla standardeja. Kelvollisen pelikoneen saa muutamalla satasella. Eli jos on tarpeen niin jätetään ne vuoden 2004 läppärillä pelaavat pois eikä rangaista ihmisiä jotka pelaavat moderneilla tietokoneilla.
Minä päivitin juuri tietokoneeni, ja vanha koneeni joka oli joku 650€:n budjettikone vuodelta 2015, ja silti se pyöritti vielä valtaosaa peleistä ainakin medium-high settingsillä. Monessa pelissä jopa "high" oli täyttä realismia kunhan ei käyttänyt sitä kaikkein raskainta antialiasingia. Jos 5 vuotta vanhalla budjettikoneella pystyy pelaamaan ihan hyvillä settingeillä, ei ole mitään tekosyytä tehdä noita superperunagrafiikoita ja antaa niitä käyttäville etuja. Mutta noh, reikä se on rinkelilläkin. Mutta vituttaa kuitenkin.