"Isojen numeroiden psykologiaa", joita pelit erityisesti harjoittavat. En tiedä mikä tälle on oikea termi, mutta ihmismieli saa usein jonkinlaista mielihyvää isoista numeroluvuista ja ruudulla hyppivistä damagenumeroista. Nämähän ovat pitkälti se ainoa syy, minkä vuoksi clickerit, Diablo 3, ja esimerkiksi viime aikojen suosikki Vampire Survivors koukuttaa ihmisiä. Isojen numeroiden psykologiaa on selitetty esimerkiksi
tällä videolla. Ehkä juuri tämän vuoksi minun mielenkiintoni kyseisiin peleihin kuihtuu myös vartissa tai alle. En esimerkiksi välittänyt Vampire Survivorista sitten yhtään, ja minua ärsytti suuresti jo nuorempana yrittää seurata vierestä kun kaveri pelasi jotain JRPGtä, jonka taistelussa vain pomppii numeroita sadoissatuhansissa ja miljoonissa.
Lienen jonkinlainen luonnonoikku, koska minua suuresti häiritsee numeroiden paisuttelu jonkinlaisen koukuttavuuden nimissä.
Minä tykkään esimerkiksi siitä, että Slay the Spiressä vahinkonumerot pysyvät yleensä 0-45 välillä ja vihollisten kestokin on isoimmillaan muutamia satoja. Xcomissa ja Druidstonessa vahinkoa tehdään 1-5 ja vihollisilla on kestoa lähes aina alle 10. Loppuvastuksella on energiaa 30 ja panssaria 3 pistettä, himmeän kestävä tankki! Selkeitä lukuja, joista laskee nopeasti oikean kokoluokan. Jos teen vahinkoa 5638-10 343 ja vihollisella on 50 500 500 kestoa, niin kuinkahan monta iskua tarvitaan?
Vastaavasti kaikenlaisissa räiskinnöissä haluan nähdä sen visuaalisen iskuvaikutuksen, maksimissaan jonkinlaisen energiapalkin joka hupenee, enkä vain valkoisena vilkkuvia mörköjä joiden päälle hyppii lukuja 3483, 2342, 1933, 2733. Rumaa ja kankeaa, enkä osaa erityisesti vertailla kahden pyssyn tehokkuutta lukuja tuijottamalla, vaan joudun enemmän menemään fiilispohjalta "kuoliko möröt tehokkaammin edellisellä aseella kuin nykyisellä".
Ehkä tämä preferenssini pieniin lukuihin johtuu lautapeleistä. Niissä luvut on pakko pitää pieninä, koska ihmisen vastuulla on pitää kirjaa säännöistä ja laskea kaikki. Useimmiten lautapeleissäkin loppupisteenlasku on jo ärsyttävää tai laskimella tarkastettavaa, jos pisteet karkaavat moniin satoihin. Onhan se hieman höhlää vaikkapa autotehdasta "mallintavassa" lautapelissä tuottaa auto 1 dollarin hinnalla tai sotia 2 puupalikan armeija vastaan 3 puupalikan armeija, mutta harvemmin tämä on mitenkään peli-iloa laskeva asia. Jos asia häiritsee, niin esimerkiksi pahvikolikoihin voidaan painaa "5
thousand".
Sikälihän tämä ei ole "mitä et enää siedä", koska mielestäni tämä paisuttelu on ollut enemmän viimevuosien trendi, ja se ärsytti heti alkuunsa. En muista jossain Super Mariossa koskaan edes kiinnittäneeni huomiota siihen että vihollisten litistämisestä saa pisteitä, vaan siihen tarvitseeko niiden päälle hypätä kerran vai kahdesti.