Miksi amatöörien tekemät nettisivut ovat usein parempia kuin ammattilaisten?
Voin vastata tähän, ja heti ensimmäiseksi:
Anteeksi.
Olen alan ammattilainen, tein nettisivuja ja web-kokonaisuuksia jo kauan ennen kuin moni täällä oli edes syntynyt. Olen elänyt HTML, Flash, CSS, JavaScript ja monet muut siirtymät. Eli entiseltä ammatiltani olin ns. tietokone-ihminen vuorovaikutus -ammattilainen (olen siihen saanut aivan koulutuksenkin, enkä vain räpeltänyt sitä itse). Ollut mukana perustamassa paria alan firmaakin.
Mutta se syy, miksi
ammattilaisten tekemät
web-kokonaisuudet ovat niin
huonoja, niin usein:
1. Suurin osa
ammattilaisista on nuoria,
osaamattomia, eivät tajua testaamisesta paljoakaan ja heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Olen nähnyt niin monta 'ammattilaista', joiden mielestä 'siisteys', 'kuulius', ja 'tykittävyys' ovat tärkämpiä kuin luettavuus, ymmärrettävyys, opittavuus, käytettävyys tai käyttöisyys (kahta viimeistä termiä suurin osa ei edes ymmärrä käsitteellisesti kunnolla). Tosi moni alalla toimiva on joko mainos-/markkinointipelle tai muuten itseoppinut, eikä tajua prosesseista, käytettävyyden psykologiasta tai käyttäjätestaamisesta hevon paskaa.
2.
Asiakas on
ei osaa ostaa tai
vaatia käytettävyyttä, helppokäyttöisyyttä, on vietävissä kuin litran mitta (suunnittelijoiden toimesta) ja toisinaan itse vaatii idioottimaisia juttuja. Joskus ulkonäkö, toisinaan aikataulu, lähes aina budjetti ajavat kaiken muun edelle.
3. Suomi on
teknologiavetoinen maa, jossa konehuonetekniikka, "kova rauta" ja
koodaaminen ovat n. 1000000x
arvostetumpia, kuin se, että se tuotteesta tulee käyttökelpoinen ja miellyttävä. Osa insinöörifrendeistäni alkaa jo hiljalleen tajuta tämän, 20v kokemuksen jälkeen. Sitä on vaikea muuttaa, kun yleisin ohje huonolle suunnittelulle on teknisen ihmisen vittuilu asiakkaalle tyyliin "et osaa, olet tyhmä tai RTFM".
4.
Suomalaiset valittavat hiljaa, ovat valmiita
kärsimään itse,
pitävät itseään syyllisinä/
tyhminä, kun syy on huonossa suunnittelussa. Monessa muussa maassa nousee iso haluu, armoton valitusryöppy firmalle ja asiakkaat äänestävät jaloillaan ja klikkaussormillaan. Suomessa mennään kursseille ja ajatellaan, että voi kun olin tyhmä, enkä osannut.
5. Kaiken kaikkiaan
Suomessa ei ole
hyvän suunnittelun, käytettävyyden, psykologisen osaamisen ja testaamisen laajalle levinnyttä, syvästi osattua ja laajalti arvostettua
kulttuuria. Meni mille tahansa portaalle ylimmästä ostajasta, projektipäällikköön, tekijään tai käyttäjään, niin harva osaa edes tunnistaa hyvää laatua, kuin sellaista näkee/käyttää. Useimmiten saatetaan vain fiilistellä, että olipa se edellinen web-kokemus jotenkin sujuva, siinä se ymmärryksen määrä.
6.
Raha. Käytettävyyden laadusta ei haluta erikseen maksaa, eikä sitä osata keskimäärin myydä asiakkaalle panos*riski/tuotto -funktiolla, maineella tai kokonaiskustannustekijöillä. Jos myyjä ei osaa myydä eikä tehdä, eikä ostaja osaa ostaa, eikä laatutarkkailla, niin miten voisi syntyä hyvää, kun sille laadulle ei ole budjetoitu tekemisaikaa ja ammattilaisia?
Toki
poikkeuksia löytyy ja
alalla on loistavia tekijöitä, firmoja, ja jopa osaavia asiakkaita. Nämä ovat kuitenkin aivan selkeä vähemmistö, eivätkä valtavirtaa.
Joku voisi sanoa, että asia muuttuu ja paranee. Toki, mutta olen nyt tuota muutosta odottanut 25v ja aika helvetin hidasta se on vieläkin. Suurin osa ei vaan tajua, eikä heitä kiinnosta.
No
miksi sitten amatöörit onnistuvat niin usein tekemään parempia sivuja?
-
vähemmän monimutkaista
tekniikkaa vaikeuttamassa asioita
- kun on vain oma
terve järki käytössä, niin tulee toisinaan myös ihan tervettä suunnittelua. Laatu ei ole komiteamietintö.
- kun tekee
pienempiä kokonaisuuksia, niin usein riski sörssiä kaikki on pienempi.
- kun ei osaa ja opiskele ihan kaikkia viimeisimpiä tekniikoita, trendejä ja halua kilpailla jostain naurettavista pysteistä, niin
ei heti ole valmis
kokeilemaan ihan mitä sattuu
uutta tekniikkaa,
esitystapaa ja toimintamallia, vain
sen takia, että se on "
uutta" ja "
jännittävää"
- moni
amatööri, joka oikeasti tekee yksin, joutuu miettimään kokonaisuuden
yksin alusta loppuun, ja on
yksin vastuullinen. Isoissa ammattilaisprojekteissa vastuu, tekeminen ja etenkin se kokonaislaatu hajautuu liian usein sinne ihmisten väliin - ei kenellekään
/rant off
Pahoitteluni kaikille alan ammattilaisille ja harrastajille, jotka oikeasti osaavat ja välittävät. Maalasin lavealla pensselillä ja osa teistä meni nyt epäreilusti samaan porukkaan. Tiedätte kuitenkin hyvin omasta kokemuksestanne, mistä kirjoitan.
PS. En toimi enää alalla. Viimeksi tänä vuonna laitoin OP.fi:lle palautetta (kolmasti) heidän täyspaskasti testatusta verkkopankkiuudistuksestaan -- kuvakaappauksin ja selityksin, eri vioista ja suunnittelumokista. Pyysivät aina kommentit uudestaan ja uudestaan: firmalla ei ollut bug-träckeriä HCI-ongelmiin, ei tikettijärjestelmää, ei käyttäjäkokemuksen kokonaisvastuuhenkilöä ja korjauksia ei kuulunut 6kk ensimmäisestä vikarappararista, jonka saivat. Voitte uskoa, että jos yksi Suomen suurimmista ja omalta palvelultaan eniten käytetyimmistä web-kokonaisuuksista, ei osaa hommiaan tämän paremmin, niin harvemmin tilanne on sen paremmin muillakaan. Nyt teen muita hommia ja olen paljon tyytyväisempi :-D