Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

No eikös nuo ole juuri niitä BS-bingon termejä?
Varmasti ovatkin. Ei se kuitenkaan nollaa niiden tarpeellisuutta vaikka jokainen digi-/markkinointi-/mainos-/mikälietoimisto viljelee termejä ilman, että oikeasti ottavat näitä huomioon. Kaikkihan ovat olevinaan dynaamisia, ketteriä, asiakaslähtöisiä, kustannustehokkaita partnereita jotka osaavat tehostaa asiakkaan liiketoimintaprosesseja, terävöittää strategiaa ja tuoda lisäarvoa jne. ;)
 
Se myös ärsyttää jos sivujen pääasiallinen tarkoitus on teksti ja ilman JavaScriptiä ei näykään yhtään mitään. Käytän NoScriptiä, niin tämä on toki oma valinta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että javascriptin disabloijia ei ole mitään syytä ottaa huomioon webbisivujen toteutuksessa. (Vielä vähemmän kuin vanhojen selainten kkäyttäjiä.) En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku noin tekisi.
 
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että javascriptin disabloijia ei ole mitään syytä ottaa huomioon webbisivujen toteutuksessa. (Vielä vähemmän kuin vanhojen selainten kkäyttäjiä.) En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku noin tekisi.
Tämä. Jos haluaa tahallaan rampauttaa selaimensa, saa syyttää vain itseään ettei käyttökokemus ole kummoinen. Joskus 90-2000 -luvun taitteessa tämän vielä ymmärsi, kun JS oli huomattavasti nykyistä pienemmässä roolissa ylipäätään.
 
^Taitaa vain parantua se käyttäjäkokemus, kun ei tarvitse katsella kaikenmaailman tauhkaa kuten vilkkuvia mainoksia, ärsyttäviä pop-uppeja, auto-play videoita jne jne.

E:Nordealla on hyvä vara-yhteys mitä tuli aina käytettyä kun asiakas olin. Toimii perunallakin. Saisi joka pankilla olla txt-versiot perunayhteyksille.

Nordea käyttäjätunnus ja tunnusluku
 
Viimeksi muokattu:
^Taitaa vain parantua se käyttäjäkokemus, kun ei tarvitse katsella kaikenmaailman tauhkaa kuten vilkkuvia mainoksia, ärsyttäviä pop-uppeja, auto-play videoita jne jne.
No eipä näiden toteutukseenkaaan välttämättä tarvitse JS:ää lainkaan. Mainosblokkerit ja muut ovat toki sitten selainlaajennuksina saatavilla, ei tarvetta koko JS:ää disabloida (moni sivusto tosiaan ei edes toimi ilman)
 
IE11:n tuki nykytekniikoille on sentään vielä ihan OK, ei sitä yleisesti tarvitse "erikseen tukea".
 
Kyllä mielestäni pitäisi ottaa kuitenkin huomioon yhä tuettujen vanhojen selainversioiden käyttäjät. Ei välttämättä kaikilla sivuilla, mutta ainakin peruspalveluissa, kuten postissa, pankissa, poliisin sivuilla jne.
IE11 on vielä suhteellisen käytetty selain.

Ehdottomasti. IE11:n markkinaosuus on yhä ihan relevantti, joten pakko se on ottaa yleensä huomioon, vaikka siinä onkin bugeja ja puutteita. Se on sitten projektista kiinni, kuinka marginaalisia selainversioita yleisten lisäksi haluaa tukea. IE11 ei valitettavasti ole vielä marginaalinen.
 
^Taitaa vain parantua se käyttäjäkokemus, kun ei tarvitse katsella kaikenmaailman tauhkaa kuten vilkkuvia mainoksia, ärsyttäviä pop-uppeja, auto-play videoita jne jne.

E:Nordealla on hyvä vara-yhteys mitä tuli aina käytettyä kun asiakas olin. Toimii perunallakin. Saisi joka pankilla olla txt-versiot perunayhteyksille.

Nordea käyttäjätunnus ja tunnusluku

Adblockerit ja selaimien popup-esto estävät tehokkaasti nuo mainitut. Ei siis mitään tarvetta JSn disabloimiselle.
 
Tuo OP-sivusto on kyllä farssi, se on ollut hidas julkaisustaan lähtien eikä luultavasti tule nopeutumaan mihinkään. Tuon kanssa joutunee siis elämään. Asiasta olen antanut palautetta kyllä omalta osaltani pankille.
 
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että javascriptin disabloijia ei ole mitään syytä ottaa huomioon webbisivujen toteutuksessa. (Vielä vähemmän kuin vanhojen selainten kkäyttäjiä.) En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku noin tekisi.
Sanoinkin että on oma valinta, en syytä sivujen tekijöitä, ettei oteta huomioon, kun käytännössä kaikilla JavaScript on päällä.

JavaScript on usein hyökkäysvektori, niin sen takia pidän sen pois päältä ja sivut usein latautuvat, ja ehkä toimivatkin, nopeammin. Jos ottaa huomioon kuinka paljon menee aikaa, kun joku sivu ei toimikaan ja haluaa sen toimivan, niin voi olla, että kaikki huomioon ottaen käyttäjäkokemus ei ole sen nopeampi.
 
Yks kenties ärsyttävimmistä sivustomuutoksista oli NHL.com. Okei joo, se edellinenkin änärin sivusto oli ihan jäätävä ja toimivuus senkin kanssa niin ja näin. Uudistus vei kuitenkin siihen suuntaan, ettei sivuston käytettävyys parantunut yhtään vaan huonontui huomattavasti niin puuceellä kuin mobiilissakin. Kokonaisuudessa joka paikka on täynnä valkosta tyhjää tilaa. Esim. kaikista taulukoista, artikkelin välissä olevista hyödyllisistä kuvista yms. on luovuttu lähes kokonaan ja esim. pitkät listaukset on vaan isolla rivivälillä olevaa raakatekstiä. Tämä on erityisen hauskaa sillon kuin listataan jotain numeroita 31 joukkueen tuloksista.
Vertaa:
Stanley Cup Playoffs staff predictions

http://tu9srvbirvvtmjiky3mtdghlchjv...rcy5ibXA/aTEwYy5tYXJrLmltYWdlLnR5cGU=_$/$/$/$



Uutisten ja juttujen lukeminen on mennyt sivun vierittämiseksi sen sijaan, että jutuilla olisi omat sivut. Tämä tarkottaa sitä, että jutut käytännössä pomppii miten sattuu kun niitä yrittää avata auki. Kommenttipalstaa ei ole saatu kuntoon sen jälkeen kun se edellisellä sivustolayoutilla ryssittiin facebook-kommentoinniksi(ja avattiin taas jälleen, ja nyt siellä kommentoi user1083502834781092y5039871092df9sa0890128309 ja user239810vsd909109538908sd09f809s80914). Samalla alettiin uutisoinnissa yhä enemmän keskittyä twitteröintiin ja viralisointiin, viral this viral that, person in twitter said NHL.
 
On kyllä kieltämättä turhankin askeettinen toi nhl.com
 
Askeettisuudesta puheenollen: Yleisurheilun MM Lontoo 2017 Kisaopas | Yle Urheilu | yle.fi

Perjantaina alkaa kisat. Oikeudet ostettuna ja markkinointisivulla on suomennettu copypaste aikataulusta lisättynä TV2 logo perään + linkkiläjäys urheilu-uutisiin ja hassuja videoita.

Saattaisin kaivata FIN osallistujien nimet ohjelmalistaan ja vaikka Suomi urheilijoista lyhyt kertaus ( laji, nimi, kauden paras, ennätys ). Joukkueen koko ei taida olla niin suuri, että haittaisi liiaksi.
 
Askeettisuudesta puheenollen: Yleisurheilun MM Lontoo 2017 Kisaopas | Yle Urheilu | yle.fi

Perjantaina alkaa kisat. Oikeudet ostettuna ja markkinointisivulla on suomennettu copypaste aikataulusta lisättynä TV2 logo perään + linkkiläjäys urheilu-uutisiin ja hassuja videoita.

Saattaisin kaivata FIN osallistujien nimet ohjelmalistaan ja vaikka Suomi urheilijoista lyhyt kertaus ( laji, nimi, kauden paras, ennätys ). Joukkueen koko ei taida olla niin suuri, että haittaisi liiaksi.

Sama homma oli Rion olympialaisten aikaan, että kisasivusto ja kaikki sen paskuus toimivuudessaan ostettiin vaan muualta ja laitettiin suomeksi tekstit. Silloin oli melkoisesti käyttöongelmia ja esim. lähetyksiä ei aina saanut auki. Vähän pelottaa, että taas on sama juttu.

E: Vai muistanko väärin, että silloin ongelmat rajoittuivat vaan tuohon Rio Areenaan (eli Yle Areena Rion lähetyksillä). Jotain isoja ongelmia siinä kuitenkin oli.
 
Varsinkin verkkokauppojen suunnittelussa olisi todella hyödyllistä palkata muutama testaaja, joiden "nettinatiivius" on eri tasoilla. Tiettyjä mokia ei vaan huomata, jos testaajina toimii henkilöitä joille verkkokauppa on jo valmiiksi tuttu.

Jossain verkkokaupassa uuden ulkoasun testauksen voi myös saada tehtyä aika halvalla. Asiakkaille voi tarjota esimerkiksi alennuskoodeja vastineena palautteesta.
 
Itävallan rautateiden uusittu lippukauppa kyllä oli ainakin allekirjoittaneelle hieman haasteellinen aluksi. Vaikka periaatteessa tuossa on lopulta selvä logiikka, niin ei-niin kokeneelle käyttäjälle voi olla haaste saada liput ostettua.

ÖBB Ticketshop
 
Kummastuttaa op:n sivujen moittiminen. En ole itse kokenut mitenkään ongelmalliseksi uutta sivua, jossa joskus toimii jopa back selaus, toisin kuin vanhassa. Ulkoasu lienee makukysymys, mutta kumpikaan versio ei ole erityisen selkeä. Uusi versio on tosiaan selkeästi suunniteltu tukemaan kosketus-/eleohjausta. Aikoinaan kun oli vielä symbian luuri niin pda.op.fi toimi kohtuullisesti, mutta mukautumaton sivunäkymä perusversiossa oli kamala käyttää. Itse käytän kuitenkin pääasiallisesti op:n sovellusta pankkiasiointiin ja vain osake- ja rahastokaupat verkkoversiolla. Mitään hidasteluja en ole huomannut. Latausajat lienevät pakollinen paha telemetrian ja tietokantahakujen takia. Itse front toimii näpsäkästi, mutta luonnollisesti taustahaut kestävät.

Autokauppojen sivut ovat kyllä pahinta kuraa käytettävyyden osalta mitä on olemassa.

Aikaisemmin vaivauduttiin kait tekemään staattinen versio sivuista/elementeistä mikäli selain ei jotakin kikkaretta tukenut. Nykyään se olisi kait liian lähellä hyvää suunnittelua, ettei moisesta välitetä.
 
Kummastuttaa op:n sivujen moittiminen. En ole itse kokenut mitenkään ongelmalliseksi uutta sivua, jossa joskus toimii jopa back selaus, toisin kuin vanhassa. Ulkoasu lienee makukysymys, mutta kumpikaan versio ei ole erityisen selkeä.

Ei Op:n nettisivut mitenkään surkeimmasta päästä ole. Itse lähinnä vaan ihmetyttää, että miksi tehdä uudistus uudistuksen vuoksi. Ei tuo sivu missään tapauksessa parempi ole kuin vanha.
Minulle ainakin tutun sivun sekoittaminen on ihan sama juttu, kun kaupassa jälleen kerran myllätään osastot ihan uusiksi ja sitten ei löydä hetkeen yhtään mitään. Miksi?

Mutta siis, jos tarkoituksena olisi tehdä asiakkaille mahdollisimman hyvät sivut, joilta hän löytää kaiken helposti ja hoitaa asiansa, niin suurin osa maailman nettisivuista ei täytä hommaansa. Kaikkein surkein tilanne on, jos asiakas varta vasten tulee ostamaan jotain eikä löydä tuotetta, vaikka se on kaupan valikoimissa. Tai OP:n tapauksessa menee tekemään jotain juttua, mikä pitäisi sujua sivujen kautta, mutta ei kertakaikkiaan löydä mistä tekisi sen.

Toki OP:lla sattaa olla jokin syy uudistaa sivunsa, mutta ei sitä oikeaa syytä kyllä asiakkaille kerrota eikä se syy ole takuulla mikään palvelun parantaminen tai "asiakaskokemuksen" parantaminen.
 
Se myös ärsyttää jos sivujen pääasiallinen tarkoitus on teksti ja ilman JavaScriptiä ei näykään yhtään mitään. Käytän NoScriptiä, niin tämä on toki oma valinta.

Onkohan Javascriptin käyttöön joka puolella jotain pätevää syytä, vai tehdäänkö niin koska konsultti käskee tai ei osata tehdä muuten? Nopeampaa kuin joku muu tapa? Käyttäjien seuranta helpompaa?

Palvelimen kuormituksen pienentäminen tulee itselle ainakin mieleen, kun dynaaminen sisältö voidaan generoida osittain selaimessa (Javascriptillä) sen sijaan, että se generoitaisiin kokonaan palvelimella (esim. PHP:llä). Mutta saavutetaanko siinä merkittävää hyötyä?


Tietysti on olemassa asioita, jotka voidaan tehdä vain Javascriptillä, mutta nykyään sillä tehdään paljon sellaistakin, mihin sitä ei ollenkaan tarvittaisi.
 
Palvelimen kuormituksen pienentäminen tulee itselle ainakin mieleen, kun dynaaminen sisältö voidaan generoida osittain selaimessa (Javascriptillä) sen sijaan, että se generoitaisiin kokonaan palvelimella (esim. PHP:llä). Mutta saavutetaanko tällä tavalla merkittävää hyötyä?
Javascriptille on paljon valmista tavaraa, vähän sama homma oli aikoinaan Javan kanssa. Sinänsä edustasovelluksen voi koodata millä tahansa kielellä, eikä se sen enempää sisältöä jakavaa tahoa kuormita. Jonkun isomman verkkokaupan näkymä keskustelee useiden ellei jopa kymmenien sisältö- ja telemetriapalvelimien kanssa, vaikkei sitä huomaakaan peruskäytössä.
Ei silläkään isommin ole väliä millä kielellä staattinen sivu on tuotettu palvelimen päässä, mutta sivusto näyttää toimivan paremmin, kun hakuja voidaan puskuroida sekä ajaa taustalla kun edustasovellus pyörii paikallisesti eikä sitä jumita synkroniset kutsut, ja sitten juuri kuorman tasaus, eli voidaan vaihdella sisältöpalvelinta lennosta jos jokin näyttää olevan kuormitettu.
 
Monilta uusilta sivuilta puuttuu kokonaan sivukartta ja sen seurauksena viimeisetkin käytettävyyden rippeet on paskottu niin pahasti kuin mahdollista. Viittaan siis JavaScriptin turhaan käyttöön, eli jos sivustolla ei mikään muu toiminut, sivukartta pelasti tilanteen, mutta entäs sitten kun sivukarttaa ei enää ole?

Mouserilla on fiksusti tehdyt sivut. Erittäin selkeä layoutti ja kaikki toimii nopeasti. He vieläpä ylpeilevät sillä että eivät käytä ominaisuuksia, joita löytyy vain uusimmista selaimista.
http://www.mouser.fi/browsersupport/
Siellä mainitaan erikseen että JavaScriptiä ei välttämättä tarvita, vaikkakin sitä suositellaan.
 
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että javascriptin disabloijia ei ole mitään syytä ottaa huomioon webbisivujen toteutuksessa. (Vielä vähemmän kuin vanhojen selainten kkäyttäjiä.) En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku noin tekisi.
Tämä. Jos haluaa tahallaan rampauttaa selaimensa, saa syyttää vain itseään ettei käyttökokemus ole kummoinen. Joskus 90-2000 -luvun taitteessa tämän vielä ymmärsi, kun JS oli huomattavasti nykyistä pienemmässä roolissa ylipäätään.
Javascriptia käytetään ihmisiä usein häiritsevien toimintojen luomiseen, kuten automaattiseen videon & äänen toistoon, sivunsisäisiin ponnahdusikkunoihin (sähköpostilistan tilaus ja muu markkinointi) ja käyttäjätietojen louhimiseen. Javascript helpottaa käyttäjän seurantaa niin paljon, että VPN-budjetin voi yhtä hyvin käyttää viinaan mikäli selaa JS päällä: http://yinzhicao.org/TrackingFree/crossbrowsertracking_NDSS17.pdf
Toki web-sovelluksia voi olla liki mahdoton kehittää ilman Javascriptia, mutta paljaan tekstin ja kuvien tapauksessa JS:ia ei varsinaisesti tarvitse. uBlock Originin (edistynyt tila), uMatrixin ja Noscriptin kaltaiset selainten estolaajennukset kuuluvat suosituimpien lisäosien joukkoon.
Adblockerit ja selaimien popup-esto estävät tehokkaasti nuo mainitut. Ei siis mitään tarvetta JSn disabloimiselle.
Ei pidä paikkaansa. Ainakin The Pirate Bay sekä suuret aikuisviihdesivustot avaavat ponnahdusikkunan uuteen välilehteen, jonka adblocker sulkee vaihtaen samalla viereiseen. Automaattista toistoa ei voi hallita jossain määrin kuin uBlock Originilla (estämällä tietyn suuret mediaelementit) eikä mikään blockeri tätä automaattisesti tee.
 
Viimeksi muokattu:
Javascriptia käytetään ihmisiä usein häiritsevien toimintojen luomiseen, kuten automaattiseen videon & äänen toistoon, sivunsisäisiin ponnahdusikkunoihin (sähköpostilistan tilaus ja muu markkinointi) ja käyttäjätietojen louhimiseen. Javascript helpottaa käyttäjän seurantaa niin paljon, että VPN-budjetin voi yhtä hyvin käyttää viinaan mikäli selaa JS päällä: http://yinzhicao.org/TrackingFree/crossbrowsertracking_NDSS17.pdf
Toki web-sovelluksia voi olla liki mahdoton kehittää ilman Javascriptia, mutta paljaan tekstin ja kuvien tapauksessa JS:ia ei varsinaisesti tarvitse. uBlock Originin (edistynyt tila), uMatrixin ja Noscriptin kaltaiset selainten estolaajennukset kuuluvat suosituimpien lisäosien joukkoon.

Ajattelinpa testata ja javascriptin disabloimisella oli ainakin sellainen mukava vaikutus, että nämä youtube upotteet lopettivat toimintansa ja nyt kun vaikka linkkaa tuota youtuben helmiä-ketjua, niin se latautuu samantien ja jos haluaa jonkun videon katsoa, niin voi klikata linkkiä youtubeen. Hieno ominaisuus, jota olen etsinyt. Nyt se löytyi.
Sellainen haittakin näköjään tuli, että nyt ei voi suoraan valita mitä kohtaa lainaa jonkun viestistä.

Ei tässä Firefoxissa taida olla helppoa tapaa klikkailla javascriptiä päälle ja pois, vaan pitää mennä tuon about:config-systeemin kautta.
 
Ajattelinpa testata ja javascriptin disabloimisella oli ainakin sellainen mukava vaikutus, että nämä youtube upotteet lopettivat toimintansa ja nyt kun vaikka linkkaa tuota youtuben helmiä-ketjua, niin se latautuu samantien ja jos haluaa jonkun videon katsoa, niin voi klikata linkkiä youtubeen. Hieno ominaisuus, jota olen etsinyt. Nyt se löytyi.
Sellainen haittakin näköjään tuli, että nyt ei voi suoraan valita mitä kohtaa lainaa jonkun viestistä.

Ei tässä Firefoxissa taida olla helppoa tapaa klikkailla javascriptiä päälle ja pois, vaan pitää mennä tuon about:config-systeemin kautta.
Et taida ymmärtää, miten Javascript toimii. JS voi muuttaa sivun sisältöä lataamatta koko sivua uudelleen. Minä puhuin viestissäni web-sovelluksista poikkeuksena - ajattelitko, että pidän itse Javascriptia poissa päältä täällä?
Ei tässä Firefoxissa taida olla helppoa tapaa klikkailla javascriptiä päälle ja pois, vaan pitää mennä tuon about:config-systeemin kautta.
Käytä uBlock Originia.

Ensi kerralla lue viesti ajatuksella ja ennen kaikkea perehdy asioihin, joita et ymmärrä. Voin yhdellä klikkauksella laittaa JS:n pysyvästi sivukohtaisesti päälle ja kuten sanoin, olen tehnyt näin esimerkiksi tällä foorumilla. Luen Xenforon web-sovellukseksi.
 
Ensi kerralla lue viesti ajatuksella ja ennen kaikkea perehdy asioihin, joita et ymmärrä.

Tietsikkahommmissa on mennyt vuosikausia oikein hyvin, että testaa vaan jotain vaikka ei ymmärtäisi siitä mitään.
Menee ikuisuus, jos oikeasti muka pitäisi jotain ymmärtääkin.
 
Kummastuttaa op:n sivujen moittiminen. En ole itse kokenut mitenkään ongelmalliseksi uutta sivua, jossa joskus toimii jopa back selaus, toisin kuin vanhassa. Ulkoasu lienee makukysymys, mutta kumpikaan versio ei ole erityisen selkeä. Uusi versio on tosiaan selkeästi suunniteltu tukemaan kosketus-/eleohjausta. Aikoinaan kun oli vielä symbian luuri niin pda.op.fi toimi kohtuullisesti, mutta mukautumaton sivunäkymä perusversiossa oli kamala käyttää. Itse käytän kuitenkin pääasiallisesti op:n sovellusta pankkiasiointiin ja vain osake- ja rahastokaupat verkkoversiolla. Mitään hidasteluja en ole huomannut. Latausajat lienevät pakollinen paha telemetrian ja tietokantahakujen takia. Itse front toimii näpsäkästi, mutta luonnollisesti taustahaut kestävät.

Autokauppojen sivut ovat kyllä pahinta kuraa käytettävyyden osalta mitä on olemassa.

Aikaisemmin vaivauduttiin kait tekemään staattinen versio sivuista/elementeistä mikäli selain ei jotakin kikkaretta tukenut. Nykyään se olisi kait liian lähellä hyvää suunnittelua, ettei moisesta välitetä.


Op:n uusissa nettisivuissa ole mitään suurempaa vikaa. Paitsi kontrasti ja hitaus ja typerät valikot. Kontrastissa mennään muodin mukana mikä on täyttä idiotismia. Apple and Google tekee samaa. Kumpikaan eivät noudata omia ohjeitaanm/suosituksiaan omissa sovelluksissaan.

edit:
Vanhat sivut toimivat nopeasti ja ovat riittävän selkeät käyttöön. Niissäkin on paranneltavaa. Back-nappulan toimimattomuus on rasittavaa, mutta mielummin se kun jokaisen sivun 1-2s odottelu.
 
Tämä. Jos haluaa tahallaan rampauttaa selaimensa, saa syyttää vain itseään ettei käyttökokemus ole kummoinen. Joskus 90-2000 -luvun taitteessa tämän vielä ymmärsi, kun JS oli huomattavasti nykyistä pienemmässä roolissa ylipäätään.

Ja mitä olen jutellut oman firman ohjelmoijien kanssa niin JS saattaa nousta vieläkin suurempaan asemaan kun kaikki firmat ei halua tehdä aplikaatioita puhelimille vaan pyritään hoitamaan toiminta suoraan nettisivuilla. Vai onko interaktiivisten nettisivujen tekemiseen jotain järkevämpää tapaa kuin JS?
 
Ei Op:n nettisivut mitenkään surkeimmasta päästä ole. Itse lähinnä vaan ihmetyttää, että miksi tehdä uudistus uudistuksen vuoksi. Ei tuo sivu missään tapauksessa parempi ole kuin vanha.
Minulle ainakin tutun sivun sekoittaminen on ihan sama juttu, kun kaupassa jälleen kerran myllätään osastot ihan uusiksi ja sitten ei löydä hetkeen yhtään mitään. Miksi?

Toki OP:lla sattaa olla jokin syy uudistaa sivunsa, mutta ei sitä oikeaa syytä kyllä asiakkaille kerrota eikä se syy ole takuulla mikään palvelun parantaminen tai "asiakaskokemuksen" parantaminen.

Itse asiassa aika varmasti on syynä palvelun parantaminen ja asiakaskokemuksen myös. Näillä arvoilla ja saatesanoilla on varmaan ehkä myös tilattu toimittajalta nuo sivut. OP ei vaan tee niitä itse, vaan ne tekevät ammattilaiset. OP keskittyy pankki- ja vakuutustoimintaan .

Liekö sitten toimittajaa vaihdettu välissä, jos taso on teidän mielestänne laskenut tässä uudistuksessa? Joka tapauksessa, OP on tilannut ja maksanut nuo uudet sivut, eikä aivan varmasti firma halua digitaalista julkisivuaan tahallaan sotkea.
 
Ensimmäisellä sivulla oli hyvä listaus huonoista sivuista. Gigantin sivu on puhelimella lähes käyttökelvoton. Verkkistä en viitsi edes käyttää. Samaten huuto.netin loistavat ja nopeat sivut muuttuivat todella hitaiksi ja sekavaksi (nyt sivuja on kai hieman parannettu).

Op:n uudet sivut ovat ihan ok. Vanha oli kyllä selkeämpi ja todella kevyt. Sen olen huomannut uudessa, jos maksaessa vaihtaa tiliä jolta maksu lähtee, niin sivu latautuu uudestaan. Tiedot kyllä pysyvät, mutta vaihto ei ole sujuva. Käytän enimmäkseen mobiilisovellusta, joka on todella hyvä.

Nettiauto meni joku aika sitten uudistamaan vuosimalli ja hintahaarukka valikon. Ennen valittiin taulukosta vuosi ja hintahaarukka. Nyt tilalla on liuku, jolla se säädetään. Vuosimalli hyppää useasti vuoden väärään suuntaan, kun irrottaa sormen näytöltä.

ASRock on päivittänyt vaiheittain sivujaan. Vanhat muistutti paljolti Op:n sivuja. Eli se oli todella nopea, selkeä ja karu. Nykyinen on sitten moderni, hitaampi ja sekavampi.
 
Ei tässä Firefoxissa taida olla helppoa tapaa klikkailla javascriptiä päälle ja pois, vaan pitää mennä tuon about:config-systeemin kautta.

Quickjava

Käyttänyt tuota vuosia, näppärä ikoni yläreunassa mistä klikkaa js:n päälle jos tarvitsee. Itselle muuten aina pois. Myös pakoitetut välilehdet toisella appsilla poistanut FF:stäni koska en missään tilanteissa niitä suostu käyttämään.

Aiemminhan FF:ssä oli heti niissä ensioptionseissa se js on/off mutta kusipäät ottivat sen pois.
 
Quickjava

Käyttänyt tuota vuosia, näppärä ikoni yläreunassa mistä klikkaa js:n päälle jos tarvitsee. Itselle muuten aina pois. Myös pakoitetut välilehdet toisella appsilla poistanut FF:stäni koska en missään tilanteissa niitä suostu käyttämään.

Aiemminhan FF:ssä oli heti niissä ensioptionseissa se js on/off mutta kusipäät ottivat sen pois.

Ei toiminut mulla. Jostain syystä ton asentaminen poisti javascriptin kokonaan käytöstä ja quickjavan poistamisen jälkeenkin oli poissa.

Piti mennä about:config ja sieltä sai laitettua taas javascriptin true moodiin.

Ei hyvä, jos joku joka ei ole ton about:configin kanssa pelleillyt, niin olisi voinut lähteä javascript ikuisiksi ajoiksi pois.
 
Käsittämätöntä miksi tekijät ovat OP:n uusissa päättäneet asettaa sivun näkymään vasta valmiina, mikä aiheuttaa todella pitkän sivulatausodottelun vaikka itselläni on vauhdikas kone ja 100 megan netti. Täytyy odotella että viimeinenkin scripti latautuu taustalla.
Todennäköisesti syynä on että koodi kaikkine ajax ja javascript kikkoineen on niin kamalaa, että asettelu menisi aivan perseelleen sivun ladatessa, joten on päätetty ettei sitä voi näyttää. Täytyy tutkia saisiko jollain selainlisäosalla estettyä tämän...

OP:n vanha palvelu oli mielestäni ylivoimaisesti parhaiten toteutettu verkkopankki, todella selkeä ja hyvä käytettävyys. Todella suuri plussa pankissa ja suuri syy olla vaihtamatta pankkia. Uudessa palvelussa jää välillä toiminnot menemättä läpi ja tulee vain virheilmoitusta, mitä ei pitäisi mielestäni verkkopankissa käydä lainkaan. Olenkin viime aikoina käyttänyt vanhaa versioita ja tulen sitä käyttämään niin kauan kun se on tarjolla.
 
Juu, edellinen OP:n versio oli kyllä varsin toimiva, tosin oli senkin kanssa aluksi pieniä ongelmia kun edellisen uudistuksen jäljiltä ei kaikki toiminnot toimineet kunnolla kaikilla selaimilla ja oli muutamia bugejakin. Toivottavasti vielä viilailevat tuota nykyistä versiota vähän käytettävämpään suuntaan ja saavat sitä nopeammaksi. Varsinkin pystysuunnassa saisi tiivistää aikalailla ettei tarvitsisi koko ajan skrollailla edestakaisin, entisessä versiossa asiat mahtuivat kerralla ruudulle.

Ja näyttääpä taas tulleen uudistus erääseen HUS:n alaiseen nettisivuunkin, ennen sivuilla oli pirun hyvät kartat alueesta, parkkipaikoista ja sisäänkäynneistä sun muista vastaavista asioista ja nyt uudistuksen jälkeen näyttäisi karttana olevan joku Ville 5V:n piirtämä tuherrus jonka informaatioarvo lähentelee nollaa. Ilmeisesti kun alueella on tehty remonttia, on ollut helpompi päästää joku tampio piirtämään koko kartta uusiksi kuin päivittää pari pientä muutosta tuohon entiseen loistavaan ja havainnolliseen karttaan.

Vastaavia huononnuksia on ollut havaittavissa muunmuassa Partcon ja Yleiselektroniikan sivuilla, ennen niin nopeat ja selkeät sivut ovat muuttuneet raskaiksi ja sekaviksi.
 
En ole ollut OP:n asiakas vuosikausiin mutta nyt oli pakko käydä vilkaisemassa mitä siellä on tehty. Pakko myöntää, että tuo valikoiden survominen molemmille puolille on todella humalainen ja levoton ratkaisu. Tuo hitaus on myös jotain ihan uskomatonta ja ei tule montaa saittia mieleen missä sivun latautuminen kestää sekunteja kuituyhteydellä.

Aamen. En oikein pidä tästä nykytrendistä, että informaatio hukkuu hienojen ledivilkkujen ja filtteröityjen kuvien alle. Ja sitten tietenkin pop-upit, joku väittää, että saadaan "oikein sijoitetuilla" pop-upeilla lisää asiakkaita, kissan vee sanon minä.
 
No kyllä on Youtubekin nyt paskan näköinen.
Kaikki vie aivan helvetisti tilaa...
 
Siel itseasiassa on vaihtoehto palata takas vanhaan Youtube-tyyliin, mut nyt jopa se vanha tyyli on muokattu erinäköiseksi.
Mistä tuo löytyy? Tästä uudestakin tuli ihan siedettävä kun kytkin tumman teeman päälle :smoke:
 
Mikä tuossa siis teitä nyt tökkii? Muutokset aika pieniä. Suurin selvä parannus on se, että nyt läppärillä Cinema mode oikeasti toimii ja myös suurentaa videon kokoa toisin kuin vanhassa versiossa. Muutoin leiska pysynyt hyvin samanlaisena. Mahtoiko ennen mahtua noin monta videota rinnan kananvan videonäkymässä, mitä nyt? Nyt saa kuusi saraketta videoita. Saakohan vanhaa enää mitenkään testattua niin voisi vertailla rinnan?

EDIT: Kyllä se grid taitaa olla sekin samanlainen kuin ennen.
 
Cinema mode tosiaan selvästi käyttökelpoisempi. Vasen navigointipalkki omaan makuuni ehkä jopa turhan väljä ja hiukan liian isot top/botton-marginit itemeillä, mutta juuri mitään käytännön haittaa siitä ei ole. Kavananäkymässä taas isommat elementit toimivat, varsinkin yläpalkissa. Pidän aina siitä, että klikattavaa pinta-alaa on paljon, eikä hiirellä tarvitse juuri tähdätä. Haittaa koosta on vasta sitten kun skrollailu lisääntyy.
 
Minusta suurin ongelma ammattimaisissa nettisivuissa on mobiilituki, tai pikemminkin sen puute. Edeleen hyvin monet sivut ovat käyttökelvottomia mobiililaitteella, joko sen takia ettei ole responsiivisuutta tai mobiilileiskaa erikseen tai jos sellainen on, poikkeaa se normaalista hyvin paljon. Myös nyky design on sitä, että on vain painikkeita ikoneilla siellä täällä.

Jos joku on käyttänyt omakanta -palvelua, on kyseisen nettisivun painikkeet kyllä todellinen suunnittelun kukkanen. Etusivulla kirjaudu painikkeen väri ja teksi vaihtuu vihreästä "Kirjaudu omakanta palveluun", oranssiin "Katso omia potilastietoja" -painikkeeseen. Kokeneemmalle netinkäyttäjälle homma ei aiheuta päänvaivaa, mutta satunnaissurffaajalle saattaa tulla tikkuja kynsien alle, kirjautumispainiketta etsiessä.
 
Posti - Sujuvampi arki.

Miksi vitussa se seurantakoodilaatikko latautuu siihen viimeisenä. Kerkeää jo klikkailemaan muualle, ennenkuin se siihen aukeaa. Ovat sentään saaneet sen jelvetin ärsyttävän tick bannerin pois joka varmaan puoli vuotta ilmoitti jostain washingtonin lentokentän jouluruuhkasta :facepalm:

Ongelma korjattu: Ei lataudu laatikkoa enää ollenkaan. Nyt vain pari klikkausta ja vähän scrollausta niin pääsee syöttämään seurantakoodin. :tup:

EDIT: Väärä hälytys
postikorjaus.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä esimerkkejä aiheesta on jenkkien ammattilaisurheiluliigojen sivut. NHL.com, NBA.com, NFL.com ja en edes jaksa tsekata sitä pesäpalloliigaa. Jokainen näistä muuttuu vuosi vuodelta aina vaan paskemmaksi ja paskemmaksi.

Esimerkin vuoksi miltä nba.com näyttää tällä hetkellä tavallisella PC:llä. Vammaisia ylisuuria tekstejä, saatanan ruma ulkoasu, ei mitään jäsentelyä ja eihän tuo paska edes pysy kasassa vaan kaikki elementit menee toistensa päälle. Ilmeisesti on ollut niin vitun tärkeää skaalata kaikille mahdollisille mobiililaitteille että ovat unohtaneet että on olemassa minun kaltaisia valkoisia miehiä jotka vielä käyttävät Personal Computer- nimistä päätelaitetta. Jos klikkaisin enemmän niin tuolla muistaakseni on tehty äärimmäisen vaikeaksi edes tsekata nopeasti matsien tuloksia ja tilastoja. En sitä kuitenkaan tee, koska en ole masokisti (ja koska on off-season). Samat jutut voi katsoa sivuilta jotka on tehty edes jotenkin järjellisesti.

Rahastakaan ei luulisi olevan kiinni kun nämä liigat tuottaa miljardikaupalla voittoa ja siitä ehkä liikenisi jokunen tonni jollekin tyypille joka osaa tehdä nettisivuja.

yz8rNR2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä esimerkkejä aiheesta on jenkkien ammattilaisurheiluliigojen sivut. NHL.com, NBA.com, NFL.com ja en edes jaksa tsekata sitä pesäpalloliigaa. Jokainen näistä muuttuu vuosi vuodelta aina vaan paskemmaksi ja paskemmaksi.

Piti oikein itse mennä katsomaan, kun en voinut uskoa sun kuvakaappausta todeksi. Totta se on. Ilmeisesti kun menee tarpeeksi hyvin, niin ei tarvitse välittää jostain nettisivuista. Olettaisi kyllä, että jos tuolla asenteella tehdään muutkin hommat, niin saattanee olla valittamisen aihetta muissakin jutuissa kuin nettisivuista. En tiedä, kun ei ole tuo jenkkikoris kiinnostanut.
 
Piti oikein itse mennä katsomaan, kun en voinut uskoa sun kuvakaappausta todeksi. Totta se on. Ilmeisesti kun menee tarpeeksi hyvin, niin ei tarvitse välittää jostain nettisivuista. Olettaisi kyllä, että jos tuolla asenteella tehdään muutkin hommat, niin saattanee olla valittamisen aihetta muissakin jutuissa kuin nettisivuista. En tiedä, kun ei ole tuo jenkkikoris kiinnostanut.

Hehe, joo arvasin että joku käy testaamassa ja jännäsinkin että tuleeko vain kommenttia tyyliin "fiksaa koneesi" :D
Itse asiassa aloitin kirjoittamaan tuota viestiä ennen kuin edes menin sinne sivulle hakemaan kuvakaappausta, viimeksi käynyt tuolla monta kuukautta sitten vaikka seuraan liigaa aktiivisesti. Se että siellä on elementit sujuvasti toistensa päällä tuli ns. bonuksena :comp:
 
Aluks toimi tuo sivusto ihan hyvin, päivittämisen jälkee meni just ton näköseksi mössöksi.

NHL.comista taisinki jo valitella tänne jonnekki, kuinka jäätäävää paskaa sen käyttäminen välillä on.

NHL 2017 - 2018 Tässä viestissä hyvä tapa huomata se. Kyseinen sivusto siis tuotti jokaista joukkuetta kohden 4-5 artikkelia, jotka ilmestyivät yhden päivän aikana, 31 joukkuetta 31 päivässä. Nyt kun linkkasin ne sitten tuonne ja sieltä klikkaa auki minkä tahansa muun kuin viimeisimmän(eli winnipeg jetsin), niin se avaa sen artikkelin auki. Jos sivustoa rullaa alaspäin, tulee ensimmäisenä vastaan viimeisenä tehty artikkeli Winnipeg Jetsistä. Eli loput artikkelit Carolinasta olis ihan hemmetin työn takaa hakea, jos niitä ei olis linkitetty tuohon ekaan artikkeliin. Vaan arvaatteko mikä työ oli hakea nuo "ekat artikkelit" siinä vaiheessa ku oltiin menossa jossain Ottawa Senatorsissa ku aloin tuota postausta tekemään.

Ihan hanurista että kaikki artikkelit on tuolla tyylillä sekaisin, varsinkin kun niissä käytetään paljon videoita, vähän kuvia, vähän tyylittelyä ja kaikenlisäksi niitä ei ole älyttömästi jaoteltu mitään. Eli ku Crosbyn koira tanssii cha cha cha, tai nelosketjun laituri twiittaa ha ha haa, niin se tulee siihen Gretzkyn kuoleman ja Detroit Red Wingsin lopettamisen väliin. Sit osa noista tuntuu "avautuvan" kokonaan, osa pitää klikata auki. Kaikissa ei luonnollisesti ole kommentointia, mutta tällä ei ole paljoa väliä kun ei kommentteja enää juuri ole(kahdesti tapettu kommentoinnit tuolta, eli kaikki on lähtenyt pois). 4-5v takaperin vanhalla layoutilla vanhoilla accounteilla saatto toronton pelissä olla joku 160 kommenttia ennen pelin alkua. Nyt 2 trollia ketun tekstiviestinimimerkillä kirjottaa jotain pskaa. + jostain syystä sivusto toistaa nää kommentit sinne sit vielä kahdesti.

Olis todella kiva jos sivustot jotenki skaalautuis käyttämään vähän enemmänki ku tuon kirjansivun verran.
 
No tuo nba.com on tietenkin rikki. Musta on kaksi täysin eri asiaa, jos sivusto suunnitellaan sellaiseksi, joka ei sitten miellytä kaikkia. Tai jos sivusto on yksinkertaisesti paskana. Nba.com on paskana, kuten tuosta screenshotista hyvin näkee. Loppukäyttäjää harmittaa kummatkin, mutta rikkinäiset sivut yleensä pyritään korjaamaan. Subjektiivisia asioita leiskasta tuskin muutetaan heppoisin perustein.
 
:confused: Ei minulla tuo etusivu ole miksikään muuttunut.

Näköjään, minun moka.:facepalm: Mukamas usealla selaimella testasin, mutta tietokoneen selaimessa uBlock blokkii ja puhelimen uuden ROMin mukana tullut selain, Chrome eikä Firefox muuten vaan lataa ollenkaan koko laatikkoa.
 
Olen aina ihmetellyt miten suositun saitin kuten Forbesin sivut voi olla niin sysipaskat ja (raskaat). Ammattimies roiskasee teknisesti ja visuaalisesti paremman saitin pystyyn yhdessä illassa. Nykyisen käytettävyys suorastaan kehno.

www.forbes.com
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 493
Viestejä
4 490 222
Jäsenet
74 246
Uusin jäsen
KernelPanicking

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom