Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Näinhän se on, etenkin finanssi- ja lentoliikenteen alalla, joissa ehkä vanhimmat järjestelmät.

Kyse ei nyt kuitenkaan esim. OP:n kohdalla ole siitä, mitä toiminnallisuuksia järjestelmä pystyy matalalla tasolla tarjoamaan ja miten niitä voidaan yhdistellä atomäärisesti.

Kyse on siitä, että miten nämä toiminnallisuudet kartoitetaan toiminnoksi, tehdään näkyviksi, miten niiden syötteet kysellään ja miten palautteet annetaan.

Näihin (viiveitä ja atomäärisiä oikeus-rajoitteita lukuunottamatta) back end harvemmin asettaa suoria rajoitteita.

Mutta kun Op.fi:n uudistuksen ongelmat olivat sitä luokkaa, että ensimmäisellä sivulla, maailman toiseksi käytetyimmällä selaimella (jonka markkinaosuus Suomesssa vielä poikkeuksellisen korkea), maailman käytetyimmällä käyttöjärjestelmällä, sisäänkirjautumisen 4-numeroinen syötekenttä oli rajautunut niin, että siihen mahtui näkyviin tai sai suoraan klikattu vain 3 numeroa. Eli tavallinen pulliainen ihmettelee, että mihinkäs se neljäs numero syötetään?

Siis eka sivu, tärkein funktio (kirjaudu sisään), 2. yleisin selain ja maailman yleisin käyttis. Ei hyvää päivää!

Tuo oli siis täysiin kämmätty ilman edes perustason testaamista, eikä vikaa saatu korjattua 6kk aikana ekasta bugirapparista.

Se on aivan totaalisen amatöörimäistä räpeltämistä.

Yksikään käytettävyyskurssini oppilaistani ei olisi päässyt tuolla suorittamisella peruskurssista läpi edes 20 vuotta sitten.

Nyt ei todellakaan ollut kyse maailman parhaista suunnittelijoista, supervaikeasta toiminnallisuudesta, jossa legacy-koodia yhdisteltiin ihmeellisillä middleware-pulikoilla. Eikä kyse ollu huipputestaajien tarpeesta tai jostain pikkulafkasta, vaan firmasta, joka tarjoaa kriittistä päivittäispalvelua miljoonille suomalaisille ja jonka weba-budjetti on varmasti yksi Suomen suurimpia.

Tuohon testaamiseen olisi riittänyt yksi jamppa, kolme konetta, neljä selainta ja ym. kriittiset showstopper viat olisivat löytynyt enimmäisiltä sivulta viidessätoista minuutissa.

Mutta tätä on osaamisen/välittämisen taso Suomessa vuonna 2017 jopa parhaimmilla.

Sen takia paskaa tulee niin paljon....

Täytyy myöntää, että vaikka olen mm. OP:n asiakas, olen onneksi itse ollut melkoisen auttamattoman tietämätön tuollaisista frontin ongelmista ja itsellä frontti on pelannut aika lailla moitteetta. Nuo on juuri niitä aivopieruja, joista mainitsin aikaisemmin ja virheet sitä tasoa että ei voi perustella kyllä millään. Vakuutuspuolella on ollut sitten nähtävissä pieniä ongelmia esim. Chromella vahinkoilmoituksen täyttämisessä.

Itsellä on työkokemusta OP:ta (ja muista kotimaisista pankeista) ja oletin että tässä keskusteltiin ongelmista, mitkä liittyvät juuri haasteisiin frontin takana (jotka näkyvät käyttäjälle UI:ssa) ja aiheuttavat huonoa sekä ei niin sujuvaa sekä smooth:a käyttökokemusta. Sekä siihen miksei kaikkea voi tehdä teknisesti sekä käytännössä samalla tavalla kuin monessa muussa liiketoiminnassa, missä IT:llä on iso ja hyvin merkittävä rooli. Ja varmaan enemmän itse virheellisesti keskityin keskustelussa niihin haasteisiin mitkä liippaavat omaa työnkuvaa enemmän ja jotka tulevat eteen joka päivä.

OP:n nykyisestä devausorganisaatiosta en tiedä, mutta OP ulkoisti 4 vuotta sitten oman IT-osastonsa Accenturelle ja CGI:lle. Töitä siirrettiin Intiaan ja Itä-Eurooppaan ja kotimaisen osaamisen tehtäväksi jäi töiden, operoinnin, jne. dokumentointi halvempiin maihin, mutta ilmeisesti tuo/nuo liikkeenluovutuksena tehty yhteisyritys/yhteisyrityksen (pankki- ja vakuutuspuoli taisi mennä eri yhtiöihin) edelleen on jossain määrin hengissä. Oletettavasti kuitenkin aika paljon on tehty konsulttivoimin hommia ja Suomessa tunnetusti konsultit kusee ristiin omiin muroihin ja nokittelee paremmuudellaan jos asiakas ei osaa pitää niitä kuosissa sekä kurissa.
 
Viimeksi muokattu:
Yksikään käytettävyyskurssini oppilaistani ei olisi päässyt tuolla suorittamisella peruskurssista läpi edes 20 vuotta sitten.

Sain tossa noin 10 vuotta sitten haukut eräältä ¨devaajalta¨, kun kritisoin (annoin palautetta) hänen kötöstyksistään, erityisesti käytettävyyden osalta.

Minun kuulemma piti vuorostani kiinnittää huomiota argumentaationi tasoon, koska "käytettävyys ei ole edes oikea termi, todellinen asia".

:eek: Selvä!
 
Voihan sitä toki toteuttaa frontin vaikka miten erillään ja toteuttaa kuinka monta kertaa tahansa (mitä OP uudisti), mutta sulla on silti se sama legacy backend siellä (tai ainakin osana bäkkäriä) kummittelemassa minkä kanssa pitää elää. Olisihan se hienoa vain heivaa ne kaikki keskuskoneet sieltä ja laittaa pilveen, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertaista.

Ei se frontti yksinään kauhean hyvin toimi ilman backendiä vaikka pilkot miten hienoja rajapintoja ja kutsut lopulta jotain 50 vuotta vanhaa Cobol prosaria. Esim. vakuutuspuolella yhtiöillä on hyvin antiikkisia vanhoja vakuutuksia joita ei ole myyty enää pitkiin aikoihin, mutta ne pitää silti pitää voimassa. Onko mielekästä ja rahanarvoista ruveta uudistamaan?

Itsellä on työkokemusta OP:ta (ja muista kotimaisista pankeista) ja oletin että tässä keskusteltiin ongelmista, mitkä liittyvät juuri haasteisiin frontin takana (jotka näkyvät käyttäjälle UI:ssa) ja aiheuttavat huonoa sekä ei niin sujuvaa sekä smooth:a käyttökokemusta. Sekä siihen miksei kaikkea voi tehdä teknisesti sekä käytännössä samalla tavalla kuin monessa muussa liiketoiminnassa, missä IT:llä on iso ja hyvin merkittävä rooli. Ja varmaan enemmän itse virheellisesti keskityin keskustelussa niihin haasteisiin mitkä liippaavat omaa työnkuvaa enemmän ja jotka tulevat eteen joka päivä.

Kummallisesti vanhan käyttöliittymän takana oleva järjestelmä toimi itselläni niin hyvin, että en keksinyt siitä kovin paljon valittamisia aivan riippumatta siitä, millä kielellä järjestelmän lopulliset osat on aikanaan koodattu. Sitä en siis syyttäisi OP:n ongelmista.

Toki voihan sitä koodata staattisen älyttömän nopean verkkopankin, mutta siihen sen ydinliiketoiminnan yhdistämisen kanssa voi olla vähän haasteita. Ilmeisesti omaat paljonkin kokemusta pankkipuolella koodaamisesta, kun saat asian kuulostamaan noin yksinkertaiselta? Ihan ilman sarkasmia kysyn, mitä virheitä OP teki teknisesti?

En itse asiassa omaa kokemusta pankkipuolen koodaamisesta. Sen sijaan omaan kyllä kokemusta OP:n vanhasta ja uudesta nettipankista.
 
Kummallisesti vanhan käyttöliittymän takana oleva järjestelmä toimi itselläni niin hyvin, että en keksinyt siitä kovin paljon valittamisia aivan riippumatta siitä, millä kielellä järjestelmän lopulliset osat on aikanaan koodattu. Sitä en siis syyttäisi OP:n ongelmista.

Onhan se vanha verkkopankki ja -vakuutuspuoli aika kaukana tänä päivänä siitä, millä tarkoitetaan hyvää, loogista, selkeää, helppoa, sujuvaa, jne. käytettävyyttä. Toki ei tosiaan niin buginen. Esim. joku Eurooppalaisen matkavakuutuksen ostaminen sieltä oli aika kauhea käyttökokemus. Tosin en tiedä onko se vieläkin samanlainen. Itseasiassa kun aloin käyttämään aikoinaan OP:n verkkopankkina, pidin sen käyttöliittymää selvästi heikoimpana esityksenä niistä verkkopankeista mitä olen käyttänyt. Mutta aikansa tuote varmasti ja en rehellisyyden nimissä tiedä koska se on julkaistu tuossa muodossa pihalle.

edit: huonoista sivuista pitää mainita myös Lufthansa, jolla luulisi myös homman toimivan sujuvasti kun verkkomyynti on ilmeisen iso siivu myynnistä. Kuitenkin client puolen tallennus lyö yli nopeasti ja et pysty hakemaan enää yhtään lentoja, ellet (tajua ja osaa) tyhjää selaushistoriaa tai tee hakua incognito. Vastaavasti sivusto (myös Miles & More) pakottaa jatkuvasti vaihtamaan käyttäjätilin salasanaa, vaikka salasana ei ole vanhentunut tai et ole syöttänyt väärää salasanaa. Luonnollisesti kuitenkin et voi käyttää samaa salasanaa uudestaan mikä on periaatteessa hyvä asia, mutta kun vaihdat salasana jokaisen lennon oston jälkeen, niin käyttäjästä se ei ole niin mukava asia.
 
Viimeksi muokattu:
Koska raha puhuu. Juttelin erään wp-pluggari gurun kanssa joka kasaa sivuja kun tarpeeksi hyvä tarjous tulee. Sillä hetkellä teki jenkkeihin noutoruokalaan alusta-loppuun metodilla sivustoa ja hintalappuna $45000 kun itse pyörin $50 teemojen perässä.

Postin, veikkauksen yms. "sovellustiimiä" on ollut Intialaisia, joilla myös lukee projektit esim. upwork.com:in CV:ssä. Näitä "guruja" saa yli 10 samalla rahalla. Omat kokemukset upwork.com:in palveluista on ollut hirveitä; vaikka kuinka yrität parsia "paskat" pois CV:n ja portfolion perusteella, esim. logoa halutessa katsot, että tuolla on omalaatusia ja korkealuokkaisia tekeleietä, niin eiköhän sieltä tule sitten $100 hintaan joku 4 vuotiaan tasosen paint töhrimys ja viestinä vielä ""Please give 5, not 4 or 4,5 - or do not review me at all".

Jos vrt. Intialaisia, Pakistanialaisia yms vrt. Kiinalaisiin, Ukrainalaisiin ja Venäläisiin, jotka tekevät hyvää työtä samaan hintaan, niin heikkolahjaisten parsimisen ero on huima. En nyt lokeroisi heitä, mutta kun yli 70% käyttäjistä tulee noilta alueilta ja lahjakkuuksien parsiminen tuosta massasta on vaikeaa, niin helpompi valita se pienempi kategoria ja lähteä sieltä etsimään. Tuon Intia/Pakistani blokin käyttäjä saadessaan $100, luultavasti elelee kuukauden herroiksi kotimaassaan. Miksi ei siis "hieman" liioitella taitojaan - aivan kun sielä nyt joutuisi jostain edes syytteeseen.

Ja loppuhuipentumaksi Pakistanilaisen minulle vääntämä logo:
hnQwB
4aJKyem.jpg
 
Käyttäjien suurimpana syntinä näen sen, että niillä Netscape Navigatoreilla yritetään vielä tänäkin vuonna pärjätä ja sitten valitetaan kun ei toimi joku toiminnalisuus. Devaajat taas ovat joskus niin arrogantteja, että heille pitää rautalangasta vääntää käytettävyyden ongelmia. Ei se kikkareen 0,1 nopeampi latausaika auta, jos käyttäjä ei löydä verkkokaupan osta -nappia ilman komentoriviä. Ostaja ostaa taas hienoja kuvia ja ilmettä. Samaan aikaan se sisältö on edelleen sontaa ja ne gigan kokoiset pyörivät karusellit kaatavat koko verkkokaupan, joka ehkä toisi sitä rahhoo firmaan.
 
Koska raha puhuu.

Olen samaa mieltä, että raha ja kykenmättömyys allokoida sitä oikein, on usein yksi tärkeimmistä syistä.

Muistutan kuitenkin, että webhistoria on täynnä helvetin kalliilla tehtyä paskaa, joka on täysin käyttökelvotonta. Yleensä syyllisiä ovat olleet palkintoja takaa ajavat kuuliuspellet, joilla on mainostoimistotausta, eikä mitään ymmärrystä psykologiasta, ergonomiasta, käyttökulttuureista tai testaamisesta.

Eli raha ei kuitenkaan selitä ihan kaikkea. Rahaa palaa myös suomalaisiin IT-webaprojekteihin joka vuosi satoja miljoonia. Se on ihan riittävästi rahaa tuotaa myös muutama erittäin onnistunut palvelu myös käytettävyydeltään :-D

Postin, veikkauksen yms. "sovellustiimiä" on ollut Intialaisia, joilla myös lukee projektit esim. upwork.com:in CV:ssä. Näitä "guruja" saa yli 10 samalla rahalla.

Muistan myös webakehityksen (siis ihan isojen systeemien kehittämisen) ajalta ennen Aasia-ulkoistuksia. Suomalaiset "ammattilaiset" osasivat ihan yhtä hyvin kämmätä, tuhlata aikansa palavereissa ja muuten vaan tuottaa kuraa.

Ei tuo ulkoistaminen Intiaan ole tosiaan mitään laatua parantanut, ja väittäisin, että pikemminkin laatu/hinta-suhde on heikentynyt, vaikka hinta onkin laskenut. Korjattavaa on koko ajan niin paljon.

Mutta tämäkään ei selitä suomalaisten kämmäilyä, mitä on viimeisen 25v ajalta webakehittämisessä ihan riittävästi, ilman yhtään intialaista tai pakistanilaista.

Tekisi mieli vain sanoa, että Suomessa ei ymmärretä, ei haluta ymmärtää ja ei arvosteta (tai osata taloudellisesti hyödyntää) niitä, jotka ymmärtävät. Jenkit, vaikka tekevät myös paljon kuraa, osaavat hyödyntää toisten hyvää osaamista, jos sillä voi tehdä itselle rahaa. Suomessa ei näin ikävä kyllä ole, etenkään weba-kehittämisessä.

Käytettävyyden, hyvän suunnittelun ja testaamisen kustisperustelu on lopulta aika helppoa ihan numerotasolla ja riskianalyysinä/maineenhallintana. Mutta se ei silti mene perille ostajille, koska nämä eivät halua ymmärtää. Asia ei ole korkealla heidän sisäisessä tärkeysjärjestyksessään, vaikka numerotasolla usein pitäisikin olla.

Sitten kun Elon Musk, Jeff Bezos, Jorma Ollila, Matti Alahuhta ja kasa muita "esikuvia" pitää Suomessa 5v puheita designin, suunnittelun, testaamisen, asiakaskokemuksen ja käytettävyyden bisnes-tärkeydestä kriittisenä kilpailutekijänä, niin sitten suomalainen bisnes-osaaja alkaa kiinnostua ja ymmärtää :-D

Ja karseinta paskaa ovat viime vuosina tehneet kovalla rahalla Accenturen kaltaiset tahot, joiden VR- ja HSL-automaattien uudistukset olivat sellaista kerros-UI-paskaa, modaalista valintaviidakkoa ja testaamattomuuden suota, että meinasi pälli räjähtää, kun näin firmojen tuotoksia livenä ja ihmisten yrittävän ensimmäisenä päivänä käyttää niitä.

Kun HSL:n uudet automaatit lanseerattiin noin vuosi sitten ja näin tiimin vetäjän ohjeistavan vierestä, kun työntekijät liimasivat lattiaan kolmen metrin kokoisia (jälkikäteen hätäisesti kyhättyjä) ohjeistustarroja, kun ihmiset eivät osanneet käyttää uutta liittymää, niin tajusin kuinka vähän Suomessa oikeasti osataan ja tajutaan.

Otin valokuvan tilanteesta, kun duunarit laittoivat tarroja lattiaan, jonka päällä on aina kävelemässä ihmisiä kiireesti metroon (ei siis paras paikka pysähtyä lukemaan ohjeita) ja tiimin vetäjä tuli kysymään, että miksi otan kuvaa. Sanoin, että kun tilanne on niin naurettava, kuin suoraan Jakob Nielsenin käytettävyyden peukalosäännöistä: kun uuden liittymän viereen kyhätään jälkikäteen ohjeita siitä, kuinka liittymää tulisi käyttää, niin suunnittelijan pitäisi viimeistään silloin tajuta, että suunnittelu meni pieleen, eikä testaus ollut riittävää. Projektin vetäjä hermostui tästä ja kysyi, haluanko antaa palautetta uudistuksesta, ja totesin vain, että eikö se ole tässä vaiheessa vähän myöhäistä, kun järjestelmä on jo lanseerattu, asennettu ja käytössä.... Testaus pitää tehdä ensin, eikä jälkikäteen lanseerauksen jälkeen.

Ei voi ymmärtää tätä järjen vähyyttä tässä maassa ihan yksinkertaisten järjestelmien suunnittelussa (ja itse en todellakaan ole mikään raketti-insinööri, ihan maalaisjärjellä näissä hommissa pärjää, jos sitä uskaltaa käyttää) :-D
 
Viimeksi muokattu:
Nuo muunmuassa halcyonin mainitsemat asiat tuntuvat olevan aikalailla samoja mihin meillä duunissa törmätään aivan eri alalla.

Yleisin ongelma on raha, halvin tarjous voittaa käytännössä aina. Toinen ongelma on aikataulu, projektiin kuluva aika arvioidaan hyvin usein pahasti alakanttiin joten joissakin asioissa on pakko oikaista ettei tule sanktioita. Nykyään myös suunnitelmat ovat koko ajan huonompia ja huonompia eikä suunnittelijat ymmärrä suunnittelemastaan asiasta tarpeeksi, esimerkiksi speksataan yhteensopimattomia tai vanhentuneita laitteita, kaivetaan kaikkien laitteiden spekseistä satunnaisia ominaisuuksia jotka kaikki pitäisi saada toteutettua jne. Ja tietenkään suunnittelijat ja tilaajat eivät kysy loppukäyttäjän mielipiteitä asioista.

Noiden asioiden takia lopputuloksesta monesti tulee väkisinkin hankalakäyttöinen eikä se välttämättä täytä asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeita. Näitä sitten monesti muutetaan projektin luovutuksen jälkeen loppukäyttäjän toiveiden mukaisesti mutta joskus alkuperäisestä suunnitelmasta johtuen muutosten teko on joko erittäin hankalaa tai kallista. Jos asiakkaalta ja meiltä olisi kysytty vähän mielipiteitä niin lopputulos olisi monesti ollut halvempi ja parempi, mutta...
 
Suomessa on myös liikaa Pelle Pelottomia touhumassa liian lähellä asiakkaita. Jos sulla on palvelu A pepunrapsutusta varten, niin Peloton lisää siihen vielä jalkarapsuttimen ja saunankiukaan ledivilkuttimen kun kerran asiakas heitti sellaisen ajatuksen ilmoille saunaillassa. Tällöin on suurempi riski, että kun asiakas osti ensin sen pepunrapsuttimen, niin hän saakin hämmentyneenä myös kilkkeitä ja kalkkeita kaikkeen muuhun ja käyttämiseen tarvitsee manuaaleja ja koulutuksia. Vaikkapa Ruotsissa myydään jo kovaa vauhtia sitä pepunrapsutinsoftaa vaikka se ei ole valmiskaan ja toimitetaan viime tingassa vain se.

Monessa firmassa lisäksi naureskellaan joillekin mysteeriostojutuille ja testiasiakkaille. "Käytätte tätä väärin, mutku tällä voi tehdä kaikkea muutakin" jnejne.
 
Onko esim. käyttäjällä @halcyon sitten esittää jotain hyvin suunniteltua ja erilaisille päätelaitteille skaalautuvaa nettisivua?

Huonoja esimerkkejä on annettu jo vaikka kuinka, mutta yhtään hyvää ei ole tainnut vieläkään tulla vastaan.

En siis halua kettuilla, vaan ihan aidosti kiinnostaa :)
 
Onko esim. käyttäjällä @halcyon sitten esittää jotain hyvin suunniteltua ja erilaisille päätelaitteille skaalautuvaa nettisivua?

Ei virheettömiä varmaankaan ole (ei ole tullut vastaan, joskaan en ole etsinytkään).

Mutta kun ne edes perusasiat olisivat kunnossa. Edes desktop-selaimilla :-D

Otetaan jokunen mielestäni hyvin suunnitteltu kokonaisuus joita toki voisi parantaa:

Hyötysaitti
https://www.reittiopas.fi (tosin osin tykkäsin classic-versiosta enemmän)

Uutissaitti (tosin ei skaalaudu aina kovin hyvin ja monet widgeti aivan liian pieniä, mutta korkean informaatiotiheyden saiteista onnistunut)
Uutiset - Ampparit.com - Se nopein uutistarjonta

B2C-saiteista nykyään aika hyvin tuntuu toimivan
http://www.valio.fi

Vaikeista ja älyttömän laajoista kokonaisuuksista siedettävän hyvin on onnistunut
http://www.vero.fi

Mediasaittina esim.
http://areena.yle.fi (itselläni mättävät eniten haut ja materiaalin löytäminen)

Mutta esim. HS.fi:n videot, sisäänkirjautuminen ja monet muuta asiat eivät vaan toimi kunnolla. Ellei ole juuri se perus-vanilla-selain niillä asetuksilla, mitä suunnittelija haluaa.

Keskimäärin missä tahansa on parannettavaa.

Mutta jos käyttäjä on heti alussa pihalla, että mitä yleensä voi tehdä, mistä toiminto voi löytyä ja kun se on löytynyt, niin miten sitä opitaan käyttämään (ja vielä muistetaan kertaalleen opittua), niin silloin ollaan pahasti metsässä.

En itse odota täydellisyyttä, mutta perusasiat olisi hyvä testata.
 
Mediasaittina esim.
http://areena.yle.fi (itselläni mättävät eniten haut ja materiaalin löytäminen)

Minusta tuo on muuten aika oleellista ja jos nuo ei toimi, niin onhan se epäonnistunut.
Esimerkiksi sain tuossa dr Who-ketjussa tiedoksi, että kyseisen sarjan spinn off on areenalla.
Ulkomaisia sarjoja selaamalla ei tullut vastaan ja lopulta piti käyttää ketjussa ollutta suoraa linkkiä.

Eli vaikka tiesin sarjan olevan Areenassa, niin ei silti löytynyt selaamalla. Mikä tarkoittaa, että jos on muuten vaan etsimässä Areenasta jotain katsottavaa, niin kuinkahan paljon jää täysin pimentoon?
 
Kyllähän joidenkin nettikauppojen sivut ovat mielestäni ihan kohtuuhyviä. Tuotteet löytyy ja tilaus onnistuu liikoja ihmettelemättä. Tosin en osaa sanoa, että johtuuko tuo hyvyyden tunne ihan siitä, että on jo niin tottunut kaikkeen ihmeellisyyteen, että on ihan tyytyväinen, jos sivu on melkein hyvä.

Nettikauppojen kohdalla se on ihan niiden core business että ihmiset tulee sinne sivuille ja sivu ohjaa ihmisiä ostamaan ja ostamaan ja tulemaan uudestaankin. Eihän kukaan tietäisi mistään Zalandosta tms. jos sivut ei olisi vähintäänkin perushyvät. Silloin asiakkaita ei tulisi tarpeeksi ja ostovolyymit jäisi pieniksi ja ei pystyisi kasvattamaan liiketoimintaansa. Suurin osa näistä paskoista esimerkeistä on sitä, että ne nettisivut on sellaista kakkosprioriteetin kamaa joka ei ihan suoraan ole sidoksissa siihen että tekeekö se firma rahaa vai ei.
 
Moni sivu tarjoaa jostain syystä Seamonkeylle huonompaa versiota sivusta kuin Firefoxille, vaikka selaimilla on samat HTML-rendererit ja sivujen pitäisi näyttää molemmilla selaimilla samanlaisilta. Esimerkiksi Facebook ei suostu näyttämään Seamonkeylle HTML5-versiota videosoittimesta, vaan yrittää toistaa sekä gif-kuvat (!) että videot käyttäen Flashia. Flashin uusimmat versiot taas eivät suostu asentumaan Seamonkeyhyn, koska selain ei mukamas ole tuettu. Firefoxille Facebook näyttää aina HTML5-version videosoittimestansa.
 
Moni sivu tarjoaa jostain syystä Seamonkeylle huonompaa versiota sivusta kuin Firefoxille, vaikka selaimilla on samat HTML-rendererit ja sivujen pitäisi näyttää molemmilla selaimilla samanlaisilta. Esimerkiksi Facebook ei suostu näyttämään Seamonkeylle HTML5-versiota videosoittimesta, vaan yrittää toistaa sekä gif-kuvat (!) että videot käyttäen Flashia. Flashin uusimmat versiot taas eivät suostu asentumaan Seamonkeyhyn, koska selain ei mukamas ole tuettu. Firefoxille Facebook näyttää aina HTML5-version videosoittimestansa.
Minusta on vähän hölmöä vaatia kehittäjiä ottamaan huomioon kaikki mahdolliset kolmen käyttäjän open source -kikkareet.
 
Moni sivu tarjoaa jostain syystä Seamonkeylle huonompaa versiota sivusta kuin Firefoxille, vaikka selaimilla on samat HTML-rendererit ja sivujen pitäisi näyttää molemmilla selaimilla samanlaisilta. Esimerkiksi Facebook ei suostu näyttämään Seamonkeylle HTML5-versiota videosoittimesta, vaan yrittää toistaa sekä gif-kuvat (!) että videot käyttäen Flashia. Flashin uusimmat versiot taas eivät suostu asentumaan Seamonkeyhyn, koska selain ei mukamas ole tuettu. Firefoxille Facebook näyttää aina HTML5-version videosoittimestansa.

Vähän ohi aiheen, mutta mielestäni koko User Agent -tieto pitäisi hävittää HTTP-standardista, jotta selainspesifien typeryyksien käyttäminen sivustoilla saataisiin loppumaan. Mobiilikäyttäjien erottamiseksi voisi olla joku yksinkertaisempi "mobile flag", jonka perusteella käyttäjälle näytettäisiin mobiilisivu.

Tällä olisi hyvin pieni positiivinen vaikutus tietoturvaankin, kun haittasivusto joutuisi ennen haavoittuvuuksien hyväksikäyttöä arvaamaan, mikä selain on kyseessä.


Mobiilisivut ovatkin sitten usein tämän ketjun otsikon mukaisia. Monella sivustolla tulee käytettyä työpöytäversiota myös puhelimella, koska mobiiliversiosta puuttuu oleellisia ominaisuuksia.
 
Hyvä esimerkki hyvin toimineesta sivusta, sekä mobiililla että tietokoneella:
HSL.FI
Toimi vuonna 2008? Nokia N95 moitteettomasti ja toimi myös tähän vuoteen asti iPhone 7 kunnes, ne vitun idiootit menivät muuttamaan koko reittiopppaan.

Korjattiin asiaa mikä ei ollut rikki. Nyt se vitun härpäke ei tajua jos haen reittioppaalla matkaa vaikka Malmilta mun kotiosoitteeseen.

Sama juttu on omassa duunissa, vanhalla intralla löysit kaikkeen tietoon ja työhön liittyvät asiat haulla. Sitten sen intran ulkoasu ja kaikki uudistettiin ja sieltä ei löydä enää mitään :D Isolla rahalla tehty päin vittua.

Muok:

Testasin huvikseen taas reittiopasta ja kirjoitin lähtöpaikaksi "Malmi" tulokseksi tuli "Malmi 0075, Ala-Malmi, Helsinki"

Aikaisemmin vanhalla reittioppaalla tuli tulokseksi Malmin asema mikä on ihan helvetisti loogisempi.
 
Tuossa nimenomaisessa esimerkissä 0075 on pysäkin numero, joka saattaa (omasta mielestäni) olla usein loogisempi kuin pelkkä epämääräinen Malmin asema yms. Pysäkkejä kun näyttäisi reittioppaan kartan mukaan olevan siinä sadan metrin säteellä vähintään kourallinen. :comp:

EDIT: nimellä "Malmin asema" löytyy 7 eri pysäkkinumeroa (3256-3262).
 
Vähän ohi aiheen, mutta mielestäni koko User Agent -tieto pitäisi hävittää HTTP-standardista, jotta selainspesifien typeryyksien käyttäminen sivustoilla saataisiin loppumaan. Mobiilikäyttäjien erottamiseksi voisi olla joku yksinkertaisempi "mobile flag", jonka perusteella käyttäjälle näytettäisiin mobiilisivu.
Eikös CSS juuri luotu osin siihenkin että käytettävä selain voisi sen avulla käyttää kyseiselle laitteelle sopivampaa ulkoasua, sen sijaan että sivuston sisällön rakenne raiskataan kaikenlaisilla epämääräisyyksillä?
Hyvin rakenteeltaan hyvin suunniteltu ja jäsennelty sisältöhän skaalautuisi suhteellisen hyvin monenlaisille laitteille.
 
Vähän ohi aiheen, mutta mielestäni koko User Agent -tieto pitäisi hävittää HTTP-standardista...

Ymmärrän pointin ja jaan tuskan.

Sen, minkä olen oppinut vuosien aikana on, että standardit on tehty rikottaviksi, vääristeltäviksi ja käytetettäväksi sellaiseen, mihin niitä ei ole alunperin tarkoitettu. Siis noin keskimääräisen "innovatiivisen" kehittäjien mielestä (joiden asenne on usein "haistakaa paska käyttäjät, joilla ei ole 100% sama laitteisto, kuin oma devausympäristö").

Itse tykkään HTTP user agent -tunnisteesta. Sillä voin käyttää montaa saittia hyvin, kun selaimeen on asennettu site-kohtainen user-agent -spoofer, joka lähettää kullekin saitille sellaisen agentin, että saan siedettävän sivun. Joskus desktop on paras, joskus riisuttu desktop, joskus ipad sivusto, joskus joku muu.

Eli tehokäyttäjän toiminto, niin suunnittelu- kuin käyttöpäässäkin. Toivottavasti ei häviä heti.

Se, mitä itse yritin takoa suunnittelijoiden päähän, on että web on ideologisesti ja teknologisesti What You See Is What You Rendered (on your device) - ympäristö (WYSIWYR) eikä What You See Is What You Get (WYSIWYG, tai sivutaitto/pdf/julkaisuympäristö). Jos suunnittelijat tajuaisivat tämän, omaksuisivat standardit, testauksen ja fluid/scaling UI-ajattelun, niin ainakin puolet ongelmista poistuisi hiljalleen.

Mutta kun ei....
 
Viimeksi muokattu:
Olen ehkä liian ankara OP:lle kun nykyään oikein etsimällä etsin vikoja, mutta:


paske.jpg

Neljäs numero on siis piilossa boksin takana. :geek: Shiftiä kun rämpyttää niin vilkku koko laatikko kuin joulukuusi.

Toki korrrostan, että mun puolesta voi olla vaikka minkälainen ulkoasu, jos joku voi vakuuttaa mut siitä, että tietokannat toimii ja rahaa ei häviä naapurille.
 
Noh jatketaan nyt OP:sta kun keskustelu tuntuu siihen aina palaavan.

Yritin merkitä heidän asuntorahastoaan, piti kuulemma ihan toimipaikassa tehdä se, joten koetin jättää soittopyyntöä. Eipä mennyt lomake läpi ja viisnumeroinen sijoitus meni aivan muualle. Jotain siitä legacyn määrästä kertoo se että vakuutuspuolen sivulatausajat on helposti yli minuuttia :lol:

Vakuutuksista puheen ollen Suomalainen vakuutusyhtiö | Edulliset vakuutukset - POP Vakuutus on mukava poikkeus.

Reittiopas saa minulta myös peukkua, vaikka löytyyhän sieltäkin mobiilisti käyttökelvottomia slidereita.
 
Olen ehkä liian ankara OP:lle kun nykyään oikein etsimällä etsin vikoja, mutta:


paske.jpg

Rarpotoin tuon kolmasti, melkein vuosi sitten ensimmäisen kerran, kuvaruutukaappauksin ja tarkoin debuggaustiedoin.

Eivät ole korjanneet.

Eivät osaa, ei kiinnosta, ovat hukanneet bugiraportin :-D
 
Finnair ja niiden tukisivut. Minulla oli epäselvyyksiä paluulennon osalta, joten mars Finskin sivuille etsimään apua Android tabletilla. Chromium pohjaisella Brave-selaimella painoin nappia, jonka vanhasta kokemuksesta tiesin laajentavan ikkunan josta paljastuu mm. puhelinnumero. Paitsi että nappi ei tehnyt mitään. :dead:
Noh, tsätti-ikkunankin pitäisi ilmestyä ruutuun. Paitsi että ei ilmestynyt. :confused2:

Kokeilenpa kirjautua sivustolle bonuskortin tunnuksilla ja kas, kirjautumisyritykseni ainoastaan triggeröi captchan. o_O
Johon tuli teksti joka olisi pitänyt arvatenkin kirjoittaa laatikkoon. Muuten hyvä muttei tullut tekstilaatikkoa johon olisi voinut kirjoittaa:mad:

Okei, selain on eksoottinen ja siinä onn kaiken maailman adblockeja, joten jotenkin sulatan epäyhteensopivuuden. Käynnistänpä sen sijaan Chromen jonka pitäisi olla niin yleinen kuin vain suunnilleen mahdollista ja jossa ei ole mitään virityksiä. Klikkailen itseni tukisivulle ja edelleen se vitun yhteystietonappi ei tee mitään! Arghhh!:rage:

Vasta kolmas selain eli Samsungin oma paljasti napin takaa puhelinnumeron jonne soittaa.

Minkä perkeleen takia olennaisin tieto eli yhteystiedot pitää piilottaa jonnekin ei-sitten-niin-vittu-minkään-kanssa-yhteensopivan himmelin taakse?
 
Minkä perkeleen takia olennaisin tieto eli yhteystiedot pitää piilottaa jonnekin ei-sitten-niin-vittu-minkään-kanssa-yhteensopivan himmelin taakse?
Se on sitä "helppokäyttöisyyttä".
Minkä takia Windowsissakin saa yksinkertaisia asioita etsiä vaikka minkälaisista epäloogisista paikoista.
 
Noh, tsätti-ikkunankin pitäisi ilmestyä ruutuun. Paitsi että ei ilmestynyt. :confused2:
Itse tuskailin hiljattain saman ongelman kanssa. Yritin ottaa yhteyttä www.power.fi asiakaspalvelun chattiin puhelimen Chromella. Chatti valikko ei vain ilmestynyt oikeaan alalaitaan. Ajattelin syyksi mobiilia ja kokeilin pöytäkoneella Firefoxia, joka ei myöskään näyttänyt chattiä. Tämän jälkeen kokeilin Edgeä, joka näytti chattivalikon oikeassa alalaidassa.
 
Nyt tähän samaan erheeseen on sortunut itse Googlen hakusivun mobiiliversio. Kaikki hakutulokset on lokeroitu ja sivulle on ängetty liikaa tyhjää tilaa, evätkä ole korjanneet mobiilikuvahaun ongelmaa, jossa et voi avata kuvaa/kuvan linkkiä toiseen välilehteen.

Täällä aukenee kuva nätisti uuteen välilehteen. Eikä ainakaan omalla S7 Edgellä sitä tyhjää tilaa ole hakutuloksissa mitenkään häiritsevästi että siitä olisi mitään haittaa. Lokerointi on hassun näköinen, samaa mieltä että parempi ilman. Mutta ihan nyansseja nämä. Käyttöön ei juuri vaikuta.
 
SP-Pankin sivuilla käytetään luvun desimaalieroittimena 25,00 eikä 25.00. Tämä on julmettu virhe. piste on desimaalieroitin.
 
Jotkut euron merkit ja desimaalipilkut on vain suomalaisten höpöjuttuja, ette vain ymmärrä ulkomaista ajattelutapaa. Mutta hei näitkö kuitenkin koko sivun kokoisen mainoksen hirvivakuutuksesta, kun yritit maksaa laskuja? Sivupalkeissa vilkkui tietoa hippokerhosta, katso kuvat.
 
Just tossa teen OP:lla rahasiirtoa, ni pankin oma sivusto ei osaa koodata €-merkkiä oikein maksuviestissä, vaan vahvistussivulla se on muuttunu ?-merkiksi. :facepalm:
Eikös siinä maksulomakkeessa lue joku ohje tyyliin "Ei €-merkkiä"? Ainakin vanhassa sivussa luki.

SP-Pankin sivuilla käytetään luvun desimaalieroittimena 25,00 eikä 25.00. Tämä on julmettu virhe. piste on desimaalieroitin.
Suomessa desimaalieroittimena käytetään pilkkua. Jos katsot numeronäppäimistön erotinmerkkiä, niin sieltä löytyy varmaankin pilkku niin kuin kaikissa suomalaisissa näppäimistöissä, niin kuin pitääkin. Tämä taasen ei liity mitenkään ammattilaisten huonoihin nettisivuihin.
 
Ei ole olemassa mitään ammattilaisia tällä saralla, joten voitte lopettaa tämän keskustelun.
 
Kyllä pitää olla aika pihalla, jos ei ole kuullut, että Suomessa (ja Euroopassa yleisesti) desimaalierotin on pilkku eikä piste. Piste desimaalierottimena on vain jenkkien höpöjuttuja. Vai pitäisikö meidän omaksua jenkeiltä desimaalierottimen lisäksi kaikki muutkin höpöjutut, kuten fahrenheitit, tuumat, paunat yms hienot yksiköt?
 
JavaScriptillä:
2,12*3,23
= 23
2.12*3.23
= 6.8476
Kuten huomaat niin pisteellä matemaattinen operaatio tuotti oikean tuloksen.
, on listan eroitin. a = [1,2,3,4,5]
. on desimaalieroitin. a = 23.50
Ei siitä oikein voi keskustella.
 
JavaScriptillä:
2,12*3,23
= 23
2.12*3.23
= 6.8476
Kuten huomaat niin pisteellä matemaattinen operaatio tuotti oikean tuloksen.
, on listan eroitin. a = [1,2,3,4,5]
. on desimaalieroitin. a = 23.50
Ei siitä oikein voi keskustella.

Kielissä on eroja, luonnollisissa kielissä on käytössä erilaisia erottimia Decimal mark - Wikipedia Tuosta kaivelet esiin täkälaisen käytetyn version ja löydät pilkun.

JS ja muut käyttävät mitä lystäävät ja sillä ei ole (tai ei saisi) olla merkitystä käyttäjälle.
 
Käytä parempia ohjelmia. Ei edes laskimessa ole koko pistettä tarjolla. Osaa se silti laskea molemmilla oikein.

katso liitettä 69490
Tämä pilkku tai piste desimaalierottimena on maakohtaista.

Eri kielissä ja ohjelmissa on hieman eri tapoja käyttää näitä, mutta pääsäntööisesti Suomessa ainekin käytetään pilkkua desimaalierottimena.

Toki ylipäätänsä flotareita ei sellaisenaan missään nimessä pidä käyttää jos käsitellään rahaa.
 
Ohjelmointikielissä käytetään pistettä, käyttäjille näytetään maakohtaisesti haluttu formaaatti luvusta. Tämäkin on sitten vain sivuston tekijän vastuulla haluaako muuttaa luvut maakohtaiseksi.
Melko moni sivusto ei tätä formatointia käyttäjälle tee, pankit ja monet rahaan liittyvät sivustot on tämän asian huolehtineet kunnialla.
 
Paljonpas on peppu kipeyttä tässäkin threadissä.

Käytä parempia ohjelmia. Ei edes laskimessa ole koko pistettä tarjolla. Osaa se silti laskea molemmilla oikein.
Parempia ohjelmia? Koko internet pyörii JavaScriptin varassa. Jopa tämä paskasivusto.

Luulenpa, että olemme löytäneet sen assburgerin, josta olet meuhkannut täällä aiemmin :smoke:

Mitä et tajunnut esimerkistäni? Minun tehtävänäni on kaltaistesi matalaotsaisten savanttien sivistäminen.
 
Jaahas, näkemä OP:n verkkopankki taas päivittynyt.

Maksupohjat valittiin ennen dropdown -listasta heti aluksi, mutta nyt tilalle oli tullut tekstikenttä "Saaja / Maksupohja". Ilmeisesti kolme ensimmäistä kirjainta täytyy kirjoittaa maksupohjan saajan nimestä, että ehdottaa haluttua maksupohjaa. Hämmensi hieman kun omassa maksupohjassa oli vain kaksi merkkiä, niin ei ehdottanut sitä ollenkaan. Ja kun maksupohjan sitten valitsee, niin tiettyhän sivu täytyy ladata uudestaan.

Hieman myös pisti silmään tuo uloskirjautuminen, venyy puolen ruudun kokoiseksi ja siinä on jopa kolme elementtiä; kirjaudu ulos / peruuta ja linkit Rahasto ja OP-Media sivuille. Loput on sitten valkoista taustaa.

Ehkä valitan turhasta, mutta jotenkin vahvisti käsitystäni OP:n ulkoasu-uudistuksesta, että korjataan jotain mikä ei ole rikki tekemällä kaikesta raskaampaa.
 
Jaahas, näkemä OP:n verkkopankki taas päivittynyt.

Maksupohjat valittiin ennen dropdown -listasta heti aluksi, mutta nyt tilalle oli tullut tekstikenttä "Saaja / Maksupohja". Ilmeisesti kolme ensimmäistä kirjainta täytyy kirjoittaa maksupohjan saajan nimestä, että ehdottaa haluttua maksupohjaa. Hämmensi hieman kun omassa maksupohjassa oli vain kaksi merkkiä, niin ei ehdottanut sitä ollenkaan. Ja kun maksupohjan sitten valitsee, niin tiettyhän sivu täytyy ladata uudestaan.

Hieman myös pisti silmään tuo uloskirjautuminen, venyy puolen ruudun kokoiseksi ja siinä on jopa kolme elementtiä; kirjaudu ulos / peruuta ja linkit Rahasto ja OP-Media sivuille. Loput on sitten valkoista taustaa.

Ehkä valitan turhasta, mutta jotenkin vahvisti käsitystäni OP:n ulkoasu-uudistuksesta, että korjataan jotain mikä ei ole rikki tekemällä kaikesta raskaampaa.
Minua vituttaa eniten OP:n uudistuksessa, kun se paska lataa joka klikkauksella jokaisen sivun kokonaan uudestaan, joskus jopa niin, että ensin tulee väliin joku toinen sivu joka katoaakin tuhkana tuuleen ja vasta sitten tilalle ladataan se sivu jonne halusit mennä. Tuollainen lisää turhaa odottelua ja muuten se on epävarman ja kömpelön oloinen sivusto. Ei tule itse asiassa äkkiseltään mieleen toista sivustoa, joka tuhoaa niin täydellisesti vaikutelman luotettavuudesta ja tämän pitäisi kuitenkin pankkina vähän niinkuin edustaa juuri sitä luotettavuutta.

Saatanan diginatiivit snäppäilijät kusivat tämänkin.

Edit.
Puhelimessa muuten kerran kyselivät mielipidettä uudistuksista ja kun latasin suoraan kaiken mikä siinä mielestäni on pielessä, niin täti vaan totesi että "eipä ole tullut valituksia muilta, vaan juuri päinvastoin". Ei tarvinnut jatkaa sitä keskustelua enempää. :D
 
Fortumin sivujen kirjautuminen kusee pahasti. Pelkästään login-sivulle meneminen lataa puoli minuuttia ja kirjautumisen jälkeen ohjaa usein takaisin etusivulle ja näkymä on sama kuin et olisi kirjautunut sisään. Lopulta kun pääset sisään ja selailet aikasi laskuja niin saat ilmoituksen, että istunto vanhentunut. Menet takaisin etusivulle kirjautuaksesi uudelleen sisään, niin oletkin vielä sisällä.
 
Eniten tuon OP:n kanssa vituttaa se, ettei tunnusluvun syöttäminen toimi kännykässä ainakaan Firefoxilla paitsi jos erikseen pakottaa selaimen lataamaan sivuston desktop-tilassa. Hienoa kun tehdään mobiilioptimoitu sivusto, johon ei pääse kirjautumaan mobiilisti.

Salasalan syötekenttäkin saisi olla number-tyyppinen, koska salasanathan ovat tietääkseni edelleen poikkeuksetta numeerisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 512
Viestejä
4 490 851
Jäsenet
74 252
Uusin jäsen
Jeyvalley

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom