Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Jatkuvasti saa olla tekemässä omat asetukset Stylebotilla, eli siis vähintään kirjaisimet pienemmiksi.Viime aikoina on tuntunut siltä kuin useilla webbisivuilla olisi joku 120-130% zoomaus päällä oletuksena. Pitää kohta hommata isompi pöytä jotta monitorin voi työntää kauemmas.
Ja edelleen Androidin Chrome näyttää todella ärsyttävästi eri kirjaisinten eroja. Esim. Samsungin oma selain (betaa käyttelen nyt) on paljon luonnollisempi.
Molemmat noista pitävät paikkaansa. Tosin asiakkaan toive on yleensä kovin epärealistinen, mutta koska sen täyttämisestä saa rahaa, niin sitten se täytetään vaikka lopputulos olisi millainen. Asiansa osaava toimittaja osaa kyllä suositella menetelmiä, joilla toive saadaan toteutettua mahdollisimman käytettävästi, mutta ei tunnu kiinnostusta sellaiseen hirveästi olevan.Nettisivut on paskoaja varmaankin siksi, että niitä tekevät "ammattilaiset" ovat oikeasti paskoja ja osaamattomia jonneja. Toinen syy lienee se, että tilaajat eivät tiedä tilaamastaa asiasta (siis nettisivuista) yhtään mitään ja kuvittelevat tyylin, kuvien ja vilkkuvalojen olevan tärkeämpiä kuin käytettävyys ja informaatio.
Molemmat noista pitävät paikkaansa. Tosin asiakkaan toive on yleensä kovin epärealistinen, mutta koska sen täyttämisestä saa rahaa, niin sitten se täytetään vaikka lopputulos olisi millainen. Asiansa osaava toimittaja osaa kyllä suositella menetelmiä, joilla toive saadaan toteutettua mahdollisimman käytettävästi, mutta ei tunnu kiinnostusta sellaiseen hirveästi olevan
Joo, mutta ainakin omien sukulaisten kokemusten perusteella mm. tuo OP:n uusi UI juuri ei ole käytettävä sille tavismassalle, kun siellä on niitä sekavia mainos/infolaatikoita kuin haulikolla ammuttuna pitkin ruutua ja olennaiset asiat pitää kaivella eri valikoista ja jokaisen klikin välissä kestää ja kestää jne.Sitä en allekirjoita, että esim. tässäkin ketjussa esiityvät preferenssit olisivat joka tilanteessa se paras ratkaisu. Pankkien vanhat sivut ovat usein pienellä fontilla maksimaalisen informaatio-oksennuksen saamista yhdelle sivulle. Tämä varmaan palvelee hyvin nörttiä, joka nauttii kun naaman edessä on 27 lämpötilasensorilukemaa, kellotaajuutta, jännitettä mahdollisimman skrollaamattomassa muodossa, ja joka vierailee sivulla päivittäin ja osaa sokkonakin löytää haluamansa. Mutta kun verkkosivun on tarkoitus näyttää houkuttelevalta ei-nörteille, olla mummollekin helppokäyttöinen ja -lukuinen, ja toimia samalla mainoksena, voivat preferenssit ja painotukset olla toiset.
Mutta kun verkkosivun on tarkoitus näyttää houkuttelevalta ei-nörteille, olla mummollekin helppokäyttöinen ja -lukuinen, ja toimia samalla mainoksena,
Aloittajan ihmettelyyn: Mobiililaitteiden ehdoilla tekeminen on nähdäkseni iso osa nykyisten nettisivujen surkeutta. Tilankäytön on oltava onnetonta ja kaiken yksinkertaistettua ja järjettömän kokoista, jotta siihen osuisi levottomalla kosketusnäytöllä.
OP:n sivuista olen avautunut myös heidän asiakaspalveluun ja sieltä tuli ammattimaisesti kommenttia vain takaisin "Kyllä suunnittelijat ovat varmasti ottaneet huomioon mainitsemasi asiat", kun satuin valittamaan hitaudesta ja siitä että tietoa ei löydä niin helposti (ja valikot on jumalauta molemmin puolin ruutua).
Kuulemma tuo vanha sivu pysyy toiminnassa vuoden loppuun saakka.
Ei se ole pelkästään väärää ajattelutapaa. Juuri noita samoja typeryyksiä minä olen kiroillut. On se palvelu pikkuisen parantunut siitä mitä se oli ensimmäisen betan aikaan, mutta ei merkittävästi. Selvästikään palautteella ei ole väliä.Yksi uusi kukkanen tuli taas vastaan tuosta Op:n paskeesta. Siellä on se postilaatikko pankin viesteistä, niitä ei nähdäkseni saa poistettua lukematta ja kun menet lukemaan sen viestin, niin joudut palaamaan takaisin postilaatikon puolelle. Siirtymät toki kestää sekunteja, koska graafisia kikkareita on lisätty rutkasti. Luottokortin puolta et pääse katsomaan tilitapahtumien kautta, vaan se on korttien alla. (Ok tämä on ehkä vain mun väärää ajattelua.) Edelleen asiat on ainakin työpöytäresoluutiolla kahdessa palkissa oikealla ja vasemmalla. Luulisi op:n resurseilla saavan parempaa!
Laittakaas myös esimerkkejä todella loistavista sivustoista. Ihan hyvä saada vähän referenssidataa ja ne selventävät hyvin sitä, millaisia kriteereitä kritisoijilla on.
Eipä tähän vuodatukseen voi oikein mitään lisätä. Ei palvele käyttäjää missään suhteessa riittävästi.Snookerin kattojärjestön sivut on harvinaisen paskat. Worldsnooker.com on sen virallinen nettisivu, se osoite näkyy isolla snookerkisoissa taustaseinällä. Kun äkkiä vilkaisee sitä sivustoa, se näyttää ihan normaalilta, mutta pinnan alla kaikki on paskaa.
Haluaisit tietää seuraavasta kisasta että ketä siinä pelaa ensimmäisellä kierroksella vastakkain? Tietoa on joko vaikea löytää tai sitä ei ole. Entä monestako freimistä poikki pelit menee? Sitä ei kerrota missään. Miltä tv-kanavilta pelit näkyy? Sitä ei välttämättä mainita. Haluaisit nähdä kuntopuntarin jonkun pelaajan viime matseista? Ei ole. Haluaisit tietää mihin pistemääriin jonkun matsin freimit päättyivät? Ei lue missään. Sivustolla on kyllä live-seuranta matsien pistemäärien etenemiselle, mutta heti kun matsi on tauolla tai loppunut, seuranta katoaa eikä sivustolta löydy tuntikausiin mitään tietoa että mikä on tilanne tai paljonko se päättyi. Edes MM-finaalin jälkeen sivustolta ei samana päivänä löytynyt mitään tietoa että kumpi voitti.
Lisääkin voisi tilittää sen sivuston paskuudesta, mutta eiköhän tämä jo riitä.
Vetää kyllä ikenistä nämä nykyään yleistyvät likinäköisille suunnatut sivut. Mikä helvetti se ajaa suunnittelemaan tuollaisia? Ei ole mitään padia millä kokeilla, näyttääkö nuo sivut sitten niiden ruudulla jotenkin paremmalta? Tietokoneen näytöltä ainakin ihan jäätävää paskaa, esimerkkinä nämä pari kaakkois-suomen paikallislehteä joilla sama leiska sivuillaan:
Etusivu - Kouvolan Sanomat
Etusivu - Kymen Sanomat
Tuo ulkoasu on käytössä myöskin Etusivu - Länsi-Savo.Vetää kyllä ikenistä nämä nykyään yleistyvät likinäköisille suunnatut sivut. Mikä helvetti se ajaa suunnittelemaan tuollaisia? Ei ole mitään padia millä kokeilla, näyttääkö nuo sivut sitten niiden ruudulla jotenkin paremmalta? Tietokoneen näytöltä ainakin ihan jäätävää paskaa, esimerkkinä nämä pari kaakkois-suomen paikallislehteä joilla sama leiska sivuillaan:
Etusivu - Kouvolan Sanomat
Etusivu - Kymen Sanomat
Jostain syystä kirjoilla olevat koodarit saavat päähänsä aina pistää sivut vituilleen, ihan vaan oikeuttaakseen oman palkkansa. Hyvänä esimerkkinä Youtube. Hyvin toimivat sivut pistettiin ihan sekaisin ja paskaksi, kun piti vaan tehdä muutoksia ihan vaan muutosten tekemisen vuoksi, että saavat pidettyä itsensä töissä.
Teksti on helppolukuisinta silloin, kun yhdellä rivillä on noin 40 kirjainta. Fonttikoon kasvattaminen ei tee tekstin lukemisesta helpompaa, jos pienemmälläkin fontilla näkee lukea.
Snookerin kattojärjestön sivut on harvinaisen paskat
Samaten myös vituttaa, kun monilla sivuilla on automaattiset pudotusvalikot, kun hiirellä hoveroi siihen päälle, mutta miksi vitussa niissä on lähes poikkeuksetta niin suuret viiveet? Parhaimmillaan saa useita sekuntteja odottaa niiden ilmestymistä ja sitten, kun on alavalikon alavalikkoa ja siitä pitäisi jouhevasti fontin kokoisesta raosta siirtyö seuraavalle, niin 50% keroista se menee jonnekin ihan muualle.
Saman voi todeta rallin MM-sarjan virallisista sivuista WRC.comista ja myös FIA.comista. Infoa kyllä löytyy, mutta se on ripoteltu paikoin melko mielenkiintoisiin polkuihin, navigointi on toteutettu mahdollisimman hankalalla tavalla (tämä pätee erityisesti FIA:n sivuihin).
Onko minkään urheilulajin kattojärjestöjen maailmanlaajuiset sivut tehty hyvin?
Jos tuo ei ollut retorinen kysymys niin vastaukseni on etten tiedä koska muita lajeja en seuraa. FIAn sivuista kyllä muuten huomaa että tietoja päivittelevät takahuoneen lajeista mitään tietämättömät jonnet koska lajiin vihkiytynyt ei tekisi sisältövirheitä joita heidänkin sivuiltaan löytyy.
Miksi amatöörien tekemät nettisivut ovat usein parempia kuin ammattilaisten?
1. Suurin osa ammattilaisista on nuoria, osaamattomia, eivät tajua testaamisesta paljoakaan ja heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Olen nähnyt niin monta 'ammattilaista', joiden mielestä 'siisteys', 'kuulius', ja 'tykittävyys' ovat tärkämpiä kuin luettavuus, ymmärrettävyys, opittavuus, käytettävyys tai käyttöisyys (kahta viimeistä termiä suurin osa ei edes ymmärrä käsitteellisesti kunnolla). Tosi moni alalla toimiva on joko mainos-/markkinointipelle tai muuten itseoppinut, eikä tajua prosesseista, käytettävyyden psykologiasta tai käyttäjätestaamisesta hevon paskaa.
Mutta luulisi olevan itsestään selvää, että jos asiakkaat tai satunnaiset kävijät eivät osaa käyttää sivuja, niin ne ovat täysin hyödyttömät.
Niinhän sitä luulisi! Mutta kun moni suunnittelija ei edes tajua sitä, että heidän tekeleensä on käyttökelvoton, koska A) heillä ei riitä siihen mielikuvitus ja B) he eivät testaa tai C) eivät usko testituloksiin (tämänkin nähnyt monta kertaa, ihan Nokiaa myöten. Vika on lähes aina käyttäjässä).
Mutta luulisi nyt sen tekeleen tilaajan itsekin testaavan härpäkkeen käyttöä ja vaativan korjauksia, jos se on ihan susipaska. Olen ainakin tottunut siihen, että asiakas on oikeassa eikä joku työläinen, joka on palkattu tekemään se homma niin kuin asiakas haluaa.
Aiemminhan kun ei ollut kaikenlaisia ulkonäkömuoteja ja muuta sellaista sivustot ja muut tehtiin selkämmiksi.3. Suomi on teknologiavetoinen maa, jossa konehuonetekniikka, "kova rauta" ja koodaaminen ovat n. 1000000x arvostetumpia, kuin se, että se tuotteesta tulee käyttökelpoinen ja miellyttävä. Osa insinöörifrendeistäni alkaa jo hiljalleen tajuta tämän, 20v kokemuksen jälkeen. Sitä on vaikea muuttaa, kun yleisin ohje huonolle suunnittelulle on teknisen ihmisen vittuilu asiakkaalle tyyliin "et osaa, olet tyhmä tai RTFM".
Täällä jo joku kyseli niitä hyviä esimerkkejä. Ei ole vielä näkynyt. Laittakaapa tulemaan. Mielenkiinnolla odotan löytyykö jokin yhteisesti hyväksi katsottu sivusto, joka ei vähintäänkin jostakin ole myös sysipaska.
Minäkin haluaisin nähdä, että mikä on io-insinöörin mielestä hyvä sivu?Täällä jo joku kyseli niitä hyviä esimerkkejä. Ei ole vielä näkynyt. Laittakaapa tulemaan. Mielenkiinnolla odotan löytyykö jokin yhteisesti hyväksi katsottu sivusto, joka ei vähintäänkin jostakin ole myös sysipaska.
Usein myös ns. isompien saittien taustalla on esim. helvetisti integraatioita legacy-järjestelmiin (tai järjestelmiin joihin ei ole ns. vapaata pääsyä), joita ei haluta, pystytä, tai yksinkertaisesti edes pystytä laittamaan uusiksi ajan- ja kustannusten takia. Jokainen, joka on vääntänyt koodia vakuutus- ja pankkipuolelle tietää millaista Cobol-kikkaretta ja MF:ä pitää monesti edelleen kutsua ja sietää siellä taustalla. Sitten kun rahan pitää liikkua ja homman toimia kotimaisten laitosten välillä ja myös kansainvälisesti, homma vaikeutuu entisestään. Lisäksi kun sitten laitat soppaan frontissa single threadissa pyörivän Java script-maailman (ja tuen n:lle selaimelle), niin ei ole ihme että homma voi mennä vaikeaksi ja kaikki ei toimi ihan yhtä hyvin, smooth:sti ja helposti kuin jossain omaan käyttöön tehdyssä saitissa, johon on pystynyt koodata kannasta lähtien kaikki niin kuin ollut järkevää/tehokasta/jne. ja pitää homma yksinkertaisena. Vielä jossain pankkipuolella kun rupeat vääntämään koko pakettia uusiksi, niin kaikki arkkitehtuuriratkaisut on jo antiikkia kun homma saataisiin kirjoitettua valmiiksi ja voitaisiin taas aloittaa sama rumba alusta. Mutta on niitä aivopieruja silti paljon, mitä ei voi perustella millään esim. yllämainituilla asioilla.
Ensimmäinen asia kokonaisuusinnassa on jakaa asia osiin ja tehdä niiden välille rajapinnat. Näin koko järjestelmää ei tarvitse luoda uusiksi kerralla (paitsi kerran, koska alkuperäisessä järjestelmässä ei liene ollut minkäänlaista jakoa). Toiminto on hyvin samanlainen kuin tekstin kappaleisiin jakaminen.
Vielä järkevämpi järjestelmänkehittäjä ymmärtää, että rajapinnatkin tulevat muuttumaan tulevaisuudessa halutessa lisää ominaisuuksia. Tällöin rajapinnat pitää suunnitella niin, että ne mahdollistavat laajennettavuuden. Tämän toteuttamiseksi on erilaisia tapoja, joiden välillä asiantunteva suunnittelija osaa tehdä hyvän ratkaisun kullekin rajapinnalle.
Käyttäjälle tämä näkyy parhaiten niin, että näin toteutettuna käyttöliittymä voidaan toteuttaa vapaasti erillään muusta pankkipalvelusta. Tällöin mm. OP:n vanha käyttöliittymä voitaisiin hyvin jättää käyttöön uuden rinnalle ja katsoa, kuinka moni haluaa vaihtaa uuteen. Mikäli uusi ei saisi suurta suosiota, niin kannattaisi poistaa tuki siltä eikä vanhalta. Tämä menee kuitenkin jo vähän ohi aiheen.
Ja nuoret sitten taas eivät tietenkään missään nimessä voi ajatella omilla aivoilla ja hyväksyä vanhaa, vaikka se olisikin toimivampi...Juu, "muoti" ja "trendit" ja "uudet navigointitekniikat" leviävät usein kuin syöpä, täysin ilman mitään kritiikkiä, analyysiä tai sovittamista asiakkaan tarpeisiin. Koska "uutta" on hyvä myydä keski-ikäiselle ostajalle, joka pelkää "jäävänsä jälkeen", olevansa "vanhanaikainen" ja haluaa niin kovasti "pysyä mukana" kritiikittä ja vain ulkoisesti kopoimalla. Eli se 50v muka-skeittari liian pienissä kireissä farkuissa ja skeittipopoissa kaatuillen longboardillaan, jota ei uskalla opetella oikesti käyttämään, kun ei halua näyttää ei-coolilta. Ja tämä ei tarkoita, etteikö 50v tai 90v voisi skeitata - päinvastoin. Se skeittaus ei vaan tule vääränkokoisia farkkuja ostamalla tai skedeä kainalossa roikuttamalla....
Tätä se on, ikävä kyllä :-D
Voihan sitä toki toteuttaa frontin vaikka miten erillään ja toteuttaa kuinka monta kertaa tahansa (mitä OP uudisti), mutta sulla on silti se sama legacy backend siellä (tai ainakin osana bäkkäriä) kummittelemassa minkä kanssa pitää elää. Olisihan se hienoa vain heivaa ne kaikki keskuskoneet sieltä ja laittaa pilveen, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertaista.