Mikroaaltouunin ostaminen.

Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
253
Itsellä oli haussa pienikokoinen, digitaalisella näytöllä varustettu perusmikro 700 - 800W teholla jonkinlaisilla ohjelma/ohjelmoitimahdollisuuksilla. Grillitoimintoa en tarvitse. Keittiökalusteissa mikronmentävä aukko on niin pieni, että vain 20 litrainen siihen mahtuu. Honkkarin uusimmassa mainoksessa oli sitten tarjouksessa tämä:
Mikro
Tuohon hintaan ihan hyvä ostos parin sulatuksen/lämmityksen perusteella.
Tuo hinta ei kyllä ole paha... mut joskus aikaisemmin taisin täällä haukkua nuo pyörivät potikka säädöt alimpaan helvettiin, ja olen vieläkin samaa mieltä. Ainakin itsellä, oli se sitten peltorin kuulokkeet tai mikro, niin noi liukusäätimet menee aina paskaksi, joten olen tyytynyt näihin manuaali kytkin ratkaisuhin niin mikroissa kuin muissakin..

Mut tuo hinta ei ole todellakaan paha, eli jos tuo kestaa 1~2v niin ei muuta kuin kovaa käyttöä ^^

ps.
oma mikro taitaa olla vuosimallia 2007? tai siis silloin ostin sen käytettynä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Esim. Voin ja suklaan sulatus ja muut vastaavat hoituvat kätevämmin. Myös vauvanruoan valmistuksessa on helpompaa saada tasalämpöistä.
en ymmärrä mihin tämä perustuu. ruoka kuitenkin lämpeää yksillä samoilla mikroaalloilla ja niiden perusominaisuudet eivät tässä muutu mitenkään. eli mikroaaltojen välittämä energia joka ruuassa muuttuu lämmöksi ei jakaudu sen tasaisemmin tai mene yhtään syvemmälle riippuen uunin tehonsäätötavasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
en ymmärrä mihin tämä perustuu. ruoka kuitenkin lämpeää yksillä samoilla mikroaalloilla ja niiden perusominaisuudet eivät tässä muutu mitenkään. eli mikroaaltojen välittämä energia joka ruuassa muuttuu lämmöksi ei jakaudu sen tasaisemmin tai mene yhtään syvemmälle riippuen uunin tehonsäätötavasta.
Tämä lähinnä riippuu siitä minkätaajuista se kanttiaalto sillä teholla on. Monissa etenkin halvemmissa mikroissa esim. se 80% teho saatetaan tuottaa niin että ensin 16s 100% ja sitten 4s 0% teholla. Tuo sitten noissa tarkemmissa sulatuksissa on ongelma, minkä jokainen voita mikrolla sulattanut varmasti tietää. Invertterimikroissa se teho on oikeasti sen 80% koko ajan. Ja jossain kalliimmissakin ei-invertterimalleissa tuo 100%-0% vaihtelu saatetaan tehdä riittävän nopeasti että oikeasti eroa ei juuri ole.

Ainakin omassa ikivanhassa mikrossa tuon tehonsäädön kuulee äänestä ja tuo matalatehojakso tosissaan mitataan sekunneissa eikä jatkuvasti tehoa ramppaamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Tämä lähinnä riippuu siitä minkätaajuista se kanttiaalto sillä teholla on. Monissa etenkin halvemmissa mikroissa esim. se 80% teho saatetaan tuottaa niin että ensin 16s 100% ja sitten 4s 0% teholla. Tuo sitten noissa tarkemmissa sulatuksissa on ongelma, minkä jokainen voita mikrolla sulattanut varmasti tietää. Invertterimikroissa se teho on oikeasti sen 80% koko ajan. Ja jossain kalliimmissakin ei-invertterimalleissa tuo 100%-0% vaihtelu saatetaan tehdä riittävän nopeasti että oikeasti eroa ei juuri ole.

Ainakin omassa ikivanhassa mikrossa tuon tehonsäädön kuulee äänestä ja tuo matalatehojakso tosissaan mitataan sekunneissa eikä jatkuvasti tehoa ramppaamalla.
en edelleenkään ymmärrä käytännön merkitystä tässä 16/4s esimerkissäsi, vai onko sinun reseptien ohjeet tarkkuudella ”sulata 75014 milligrammaa voita 14,643 sekuntia”?
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 603
Eikö nämä kaikkk mikrot tule tyyliin yhdeltä tehtaalta jossa on 3 linjastoa? Eri logo vaan laitetaan kylkeen. Samaa paskaa eri paketissa, hakee vaan halvimman kaupasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
en edelleenkään ymmärrä käytännön merkitystä tässä 16/4s esimerkissäsi, vai onko sinun reseptien ohjeet tarkkuudella ”sulata 75014 milligrammaa voita 14,643 sekuntia”?
Ei ole. Mutta jos olet joskus yrittänyt pehmittää esimerkiksi voita, kuitenkaan ilman että sulatat sitä öljyksi asti, tiedät varmaan että se ei monesta sekunnista ole kiinni. Sen sijaan jos voisi oikeasti asettaa mikron vaikkapa 15% jatkuvalle teholle, niin se aikaikkuna siinä kun se on sopivaa on ihan eri pituinen kuin tuolla 100%-0% vekslauksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 138
Olen itse myös hämilläni tuosta pulssi/teho jutusta. En ikinä ole kokenut mitään ongelmaa esimerkiksi voin sulatuksessa.
Sen kyllä tiedän, että kaikki tuhat miljoonaa grilli/mitälie jutut ovat olleet täysin turhia itselleni. Mikrona nykyään Samsung minkä käyttölogiikka on vain hyvä. Vain kaksi käännettävää nuppia, toisella säädetään teho, en tiedä onko se pulssi vai teho ja toisella säädetään aika, nopeammin kiertämällä nopeammin aikaa jne.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Pitäs saaha uutta mikroa. Ihan perus toiminnot riittää, lämmitys ja sulatus, sekä digitaalinen kello olisi hyvä olla. Hinta 50-200€. Onko suosituksia??

Kattelin Gigantissa ja Powerissa noita Samsungin mikroaaltouuneja, vaikuttas aika passeleilta. Malleja vaan näyttää olevan vaikka kuinka paljon. Mistä tietää mikä on uusin?

esim. Samsung mikroaaltouuni MS23K3515AS (teräs) - Mikroaaltouunit

powerissa alessa
Varmaan hermo menisi jos alkaisi selvittämään mikä on uusin, ja mitä siinä on eroa sitä edeltävään malliin. Luultavasti design, ja sitten ei tule muuta mieleen. Tehot lienee ollut samat vuosikymmeniä, perusominaisuudet mitkä mainitsit löytyy jokaisesta. Itsellä jeesuksen vanha digitaalinen mikro 900w jossa vaikka mitä toimintoja mitä ei tule edes käytettyä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Varmaan hermo menisi jos alkaisi selvittämään mikä on uusin, ja mitä siinä on eroa sitä edeltävään malliin. Luultavasti design, ja sitten ei tule muuta mieleen. Tehot lienee ollut samat vuosikymmeniä, perusominaisuudet mitkä mainitsit löytyy jokaisesta. Itsellä jeesuksen vanha digitaalinen mikro 900w jossa vaikka mitä toimintoja mitä ei tule edes käytettyä.
Noissa on aivan järkyttävän sekavasti laitettu nuo mallikoodit. Menee samaan sarjaan kun kävin ostamassa Prismasta sähköhammasharjaa, kolme samanlaista samoilla toiminnoilla, hinnat vaihteli jopa 50€ suuntaansa. Pyysin myyjän paikalle (joita tuli loppupeleissä kaksi) ja ihmeteltiin porukalla noita malli koodeja. Lopuksi saatiin selvitettyä että halvin harja oli uusin, joku kamppania menossa. :D

Mutta joo. Onko kellään antaa mitään mielipidettä? Kumpaan mikroon kallistua. Gigantin vai Powerin malliin. Ei noissakaan taida muuta eroa olla kun powerin mallissa tuo höyrytoiminto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Noissa on aivan järkyttävän sekavasti laitettu nuo mallikoodit. Menee samaan sarjaan kun kävin ostamassa Prismasta sähköhammasharjaa, kolme samanlaista samoilla toiminnoilla, hinnat vaihteli jopa 50€ suuntaansa. Pyysin myyjän paikalle (joita tuli loppupeleissä kaksi) ja ihmeteltiin porukalla noita malli koodeja. Lopuksi saatiin selvitettyä että halvin harja oli uusin, joku kamppania menossa. :D

Mutta joo. Onko kellään antaa mitään mielipidettä? Kumpaan mikroon kallistua. Gigantin vai Powerin malliin. Ei noissakaan taida muuta eroa olla kun powerin mallissa tuo höyrytoiminto.
Edelleenkään ei ole vastausta antaa, mutta katoppas maahantuojan sivuilta jompaa kumpaa mallia. Gigantilla taitaa olla kyllä vähän omat mallikoodit jonkun hintatakuun takia, jos sellaista edes on enää.

Tuossa vuosi takaperin ostin yhden muutaman kympin sähköhärpäkkeen mikä oli tarjouksessa - vilkaisin että löytyykö samaa vielä maahantuojalta, eipä ollut vaan uudempi malli, missä saattoi olla joku valo lisättynä tms. Ihan sama mulle koska perustekniikka tuskin on muutamaan vuosikymmeneen mihinkään muuttunut.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 116
Edelleenkään ei ole vastausta antaa, mutta katoppas maahantuojan sivuilta jompaa kumpaa mallia. Gigantilla taitaa olla kyllä vähän omat mallikoodit jonkun hintatakuun takia, jos sellaista edes on enää.

Tuossa vuosi takaperin ostin yhden muutaman kympin sähköhärpäkkeen mikä oli tarjouksessa - vilkaisin että löytyykö samaa vielä maahantuojalta, eipä ollut vaan uudempi malli, missä saattoi olla joku valo lisättynä tms. Ihan sama mulle koska perustekniikka tuskin on muutamaan vuosikymmeneen mihinkään muuttunut.
Jees. Tuli haettua Gigantista tuo edullisempi, siinä tarpeelliset ominaisuudet. Näyttää mikron takana lukevan valmistus June (Kesäkuu) 2020.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Sen sijaan että kahlin kaikki kaupat läpi niin kysytään täältä. Tummansävyinen mikroaaltouuni. Budjetti ei niin väliä, jos alle satasen pääsisi. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä toimintoja, riittää että on tarpeeksi tilava ja tehoa lämmittää/sulattaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Sen sijaan että kahlin kaikki kaupat läpi niin kysytään täältä. Tummansävyinen mikroaaltouuni. Budjetti ei niin väliä, jos alle satasen pääsisi. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä toimintoja, riittää että on tarpeeksi tilava ja tehoa lämmittää/sulattaa.
Tällaisen ostin viime vuoden puolella näemmä, ja on ollut hyvin toimiva: Whirlpool MWP 203 W –mikroaaltouuni, valkoinen 99,90

Grillitoiminto on kyllä jäänyt todella vähäiselle käytölle, käytännössä kun uunissa leivät lämpiää paljon tasaisemmin ja mukavemmin. Tuota on joskus saanut 60-70€ paikkeille alennuksesta. Mukavan kompakti, mahtuu hyvin 90-luvun keittiön mikrohyllyyn.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tällaisen ostin viime vuoden puolella näemmä, ja on ollut hyvin toimiva: Whirlpool MWP 203 W –mikroaaltouuni, valkoinen 99,90

Grillitoiminto on kyllä jäänyt todella vähäiselle käytölle, käytännössä kun uunissa leivät lämpiää paljon tasaisemmin ja mukavemmin. Tuota on joskus saanut 60-70€ paikkeille alennuksesta. Mukavan kompakti, mahtuu hyvin 90-luvun keittiön mikrohyllyyn.
Itellä sama ja pidän kyllä, mä tosin käytän paljon grillitoimintoakin, se niksi siinä on pistää lautanen sen grilliritilän alle jolloin grillattavat (leivät) nousee lähemmäs sitä lämpövastusta.
3.5 minuuttia siinä kun pitää halkaistuja lidlin juustopekonisämpylöitä joiden päällä juustoa ja metukkaa.... Niiiin hyvää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
94
Tuota Whirlpoolia sai reilu vuosi sitten verkkiksestä 29 eurolla ja onneks en enempää siitä maksanut. Tehoton ja piippaili joka välissä todella äänekkäästi, eikä ääntä saanut pois muuten kuin irroittamalla kaiuttimen. Kello ei myöskään pysynyt ajassa. Lopulta käynnistyspainike lopetti toiminnan 13kk ikäisenä ja romu lähti kierrätykseen.

Nyt on joku vajaan satasen Samsung, jonka sai hiljaiseksi ihan painikkeilla. Tosin tässä on huonona puolena todella tumma luukku, jonka läpi on hankala nähdä mitä mikrossa tapahtuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tuota Whirlpoolia sai reilu vuosi sitten verkkiksestä 29 eurolla ja onneks en enempää siitä maksanut. Tehoton ja piippaili joka välissä todella äänekkäästi, eikä ääntä saanut pois muuten kuin irroittamalla kaiuttimen. Kello ei myöskään pysynyt ajassa. Lopulta käynnistyspainike lopetti toiminnan 13kk ikäisenä ja romu lähti kierrätykseen.

Nyt on joku vajaan satasen Samsung, jonka sai hiljaiseksi ihan painikkeilla. Tosin tässä on huonona puolena todella tumma luukku, jonka läpi on hankala nähdä mitä mikrossa tapahtuu.
Nyt höpönlöpö.
Tuossa mikrossa on hiljaisimmat äänet mitä itsellä on ollut jostain 5+ mikrosta (tässä 20v aikana), toki se on tehottomampi ku 800w mikrot mutta se on se puol minuuttia kauemmin kuumennusta ku tollasella et ei se nyt tehoton ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Sen sijaan että kahlin kaikki kaupat läpi niin kysytään täältä. Tummansävyinen mikroaaltouuni. Budjetti ei niin väliä, jos alle satasen pääsisi. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä toimintoja, riittää että on tarpeeksi tilava ja tehoa lämmittää/sulattaa.
Osta sellainen missä piisaa tehoa, vähintään 900w. Mikään ei vituta enempää kuin alitehoisella mikrolla putkuttaminen.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Ja noi mikron kellothan ei pysy koskaan ajassa. Joka ainoa värkki niin kotona kuin töissä ikinä = kello pysyy ajassa surkeasti. Edistää jotain monta minuuttia viikossa. En ole enää aikoihin viittinyt säätää kelloa oikeaan aikaan vaan näyttäköön vakionollaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 239
Ei kannata ostaa mitään käyttöliittymähelvettiä kiusakseen vaan sellainen neeperimalli, jossa on mekaaninen kello ja kilahdus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Ja noi mikron kellothan ei pysy koskaan ajassa. Joka ainoa värkki niin kotona kuin töissä ikinä = kello pysyy ajassa surkeasti. Edistää jotain monta minuuttia viikossa. En ole enää aikoihin viittinyt säätää kelloa oikeaan aikaan vaan näyttäköön vakionollaa.
No jaa, mulla on jeesuksen vanha Daewoo eikä siinä aika muutu yhtään mihinkään, kesä- ja talviajat toki joutuu itse vaihtamaan.
Auton kello taas heittelee minuuttitolkulla, tai nythän se näyttää ihan mitä sattuu kun jossain kellonajan muutoksen kohdilla päätti seota kokonaan eikä sitä saa oikeaan aikaan, ellei klo 12 nappaa sulaketta pois. Ja silti se hukkaisi minuutteja johonkin.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Pahimmillaan käyttöliittymät todella perseestä. Esim. nyt käytössä 10 vuotta vanha laite, jossa lämmitys tapahtuu näin: paina epäselvästi ja epäloogisesti ja omituisesti nappularivistöön sijoitettua lämmitysnappia -> valitse lämmitysteho kierrettävällä rullalla -> valitse aika taas sillä kierrettävällä-> paina starttia. 100% tulee käytettyä pikastarttia, joka huudattaa mikroa täydellä teholla ja jokainen napin painallus lisää minuutin lämmitysaikaan. Mitenkään muuten ei hermo kestä käyttää sitä. On sitten fiksumpiakin toteutuksia, sattunut kohdalle mm. kalusteisiin integroitava jossa homma toimii niin, että painetaan tehonvalintanappulaa, esim. 800 W ja sitten pyöritellään haluttu lämmitysaika. Lopuksi starttia. Se on kaikkein paras kohdalleni osunut mikron käyttöliittymä ikinä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Itse olen miettinyt mikron myymistä. En ole liki 10 vuoteen käyttänyt, kun edellisessä kämpässä ei ollut sille sopivaa paikkaa. Nyt olisi keittiössä oma kolo sille mutta en ole ihan varma haluanko pitää tuota. Jos ei ole tarpeeksi käyttöä niin siinä olisi yksi (iso) tavara vähemmän mitä miettiä muutossa.

Mihin mikro toimisi paremmmin kuin esim. liesi ja uuni? Tai erityisesti mietityttää että mulle paras syy pitää mikro, jos se on energiataloudellisempi omassa kokkailussa. Siis päihittäisi lieden, uuni tietysti tuhlaa. Mikron nopeutta juuri missään en kaipaisi.

Aiemmin kämpässä missä tuota käytin, käytin myös pakastinta. En nyt varsinaisesti muista teinkö juurikaan ruokaa pakkaseen mutta kastikkeita kyllä tuli tehtyä, kun yhdelle ihmiselle kerta-annos on niin pieni ettei sitä erikseen viitsi tehdä. Ja leipiä joskus ostin enemmän ja pakastelin, ja sitten sulattelin, mutta en ole pitkään käyttänyt pakastinta, käyn miltei joka päivä kaupassa niin ei ole oikein edes mahdollisuutta varastoida ruokaa.

Mua vähän tympi myös mikron kova ääni ja tyhmä äänimerkki, ihan kuin kovan hurinan loppumisesta ei voi päätellä että se mikro sammui.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Itse olen miettinyt mikron myymistä. En ole liki 10 vuoteen käyttänyt, kun edellisessä kämpässä ei ollut sille sopivaa paikkaa. Nyt olisi keittiössä oma kolo sille mutta en ole ihan varma haluanko pitää tuota. Jos ei ole tarpeeksi käyttöä niin siinä olisi yksi (iso) tavara vähemmän mitä miettiä muutossa.

Mihin mikro toimisi paremmmin kuin esim. liesi ja uuni? Tai erityisesti mietityttää että mulle paras syy pitää mikro, jos se on energiataloudellisempi omassa kokkailussa. Siis päihittäisi lieden, uuni tietysti tuhlaa. Mikron nopeutta juuri missään en kaipaisi.

Aiemmin kämpässä missä tuota käytin, käytin myös pakastinta. En nyt varsinaisesti muista teinkö juurikaan ruokaa pakkaseen mutta kastikkeita kyllä tuli tehtyä, kun yhdelle ihmiselle kerta-annos on niin pieni ettei sitä erikseen viitsi tehdä. Ja leipiä joskus ostin enemmän ja pakastelin, ja sitten sulattelin, mutta en ole pitkään käyttänyt pakastinta, käyn miltei joka päivä kaupassa niin ei ole oikein edes mahdollisuutta varastoida ruokaa.

Mua vähän tympi myös mikron kova ääni ja tyhmä äänimerkki, ihan kuin kovan hurinan loppumisesta ei voi päätellä että se mikro sammui.
No ruoan uudelleenlämmittämiseen?
Siinä se mikro voittaa minkä vaan, poislukien nyt tietysti esim pizza joka kannattaa uudelleenlämmittää pizzauunissa kivellä.
Uuni kuivattaa ruokaa aika pahasti kun sitä siellä lämmittää ja meneehän siinä aika paljon kauemmin kuin se 2 minuuttia mikä menee mikrolla...
Viehän se nyt myös ihan Helvetisti vähemmän sähköä tossa samassa lämmityksessä, ei mikrossa mitään (no kahvikuppi suklaakakku on hyvää) varsinaisesti siis ikinä kypsennetä tai valmisteta.
Ton lisäksi leipomisessa esim voin sulatus, suklaan pehmittäminen yms on asioita missä menee ikä ja terveys ilman mikroa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Itse olen miettinyt mikron myymistä. En ole liki 10 vuoteen käyttänyt, kun edellisessä kämpässä ei ollut sille sopivaa paikkaa. Nyt olisi keittiössä oma kolo sille mutta en ole ihan varma haluanko pitää tuota. Jos ei ole tarpeeksi käyttöä niin siinä olisi yksi (iso) tavara vähemmän mitä miettiä muutossa.

Mihin mikro toimisi paremmmin kuin esim. liesi ja uuni? Tai erityisesti mietityttää että mulle paras syy pitää mikro, jos se on energiataloudellisempi omassa kokkailussa. Siis päihittäisi lieden, uuni tietysti tuhlaa. Mikron nopeutta juuri missään en kaipaisi.

Aiemmin kämpässä missä tuota käytin, käytin myös pakastinta. En nyt varsinaisesti muista teinkö juurikaan ruokaa pakkaseen mutta kastikkeita kyllä tuli tehtyä, kun yhdelle ihmiselle kerta-annos on niin pieni ettei sitä erikseen viitsi tehdä. Ja leipiä joskus ostin enemmän ja pakastelin, ja sitten sulattelin, mutta en ole pitkään käyttänyt pakastinta, käyn miltei joka päivä kaupassa niin ei ole oikein edes mahdollisuutta varastoida ruokaa.

Mua vähän tympi myös mikron kova ääni ja tyhmä äänimerkki, ihan kuin kovan hurinan loppumisesta ei voi päätellä että se mikro sammui.
Pelkkä ruoan uudelleenlämmityksen tarve on riittävä syy. Toki tämän tarve on sitten suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon ruokaa itse tekee ja kuinka isoina annoksina.

Leivonnassa sulatustoiminto on myös ehdoton. Itse käytän voin sulatukseen/pehmennykseen sekä myös valmistaikinoiden ja esim. pakasteiden esikäsittelyssä.

Leipä ja esim. pullat sulaa kyllä riittävän nopeasti huoneenlämmössä, tai sitten leivänpaahtimessa / sen päällä olevassa telineessä.

Niin ja tosiaan tuon aiemmin suosittelemani Whirpoolin kello kyllä edistää häiritsevästi, noin 1-2min per viikko, jonka takia säädän sitä ehkä kerran kuussa, suht nopea ja pieni homma vaikka ärsyttääkin. Mielestäni tuossa on myös miellyttävät merkkiäänet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Pelkkä ruoan uudelleenlämmityksen tarve on riittävä syy. Toki tämän tarve on sitten suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon ruokaa itse tekee ja kuinka isoina annoksina.

Leivonnassa sulatustoiminto on myös ehdoton. Itse käytän voin sulatukseen/pehmennykseen sekä myös valmistaikinoiden ja esim. pakasteiden esikäsittelyssä.

Leipä ja esim. pullat sulaa kyllä riittävän nopeasti huoneenlämmössä, tai sitten leivänpaahtimessa / sen päällä olevassa telineessä.

Niin ja tosiaan tuon aiemmin suosittelemani Whirpoolin kello kyllä edistää häiritsevästi, noin 1-2min per viikko, jonka takia säädän sitä ehkä kerran kuussa, suht nopea ja pieni homma vaikka ärsyttääkin. Mielestäni tuossa on myös miellyttävät merkkiäänet.
Juu minulla kanssa se kello vähän edistää, eipä ole ollut silti ongelma :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 239
Onhan se yksilöllistä, tarvitseeko mikroaaltouunia. Jos ei syö eineksiä, lämmitä jämiä tai harrasta mikrokokkausta, niin voihan se tuntua turhalta koneelta. Paitsi jos tekee vaikka silloin tällöin mikropopcornia. Tai jos on tällainen rampa ja lämmittää lämpötyynyä mikrossa.

Toisaalta laitteesta kokonaan luopuminen kuulostaa hyvin äärimmäiseltä vaihtoehdolta, ellei elä minimalistisesti yksiöissä, joista muuttaa jatkuvasti. Tai elä ilman sähköä tai muuta hyvin erikoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Omassa noin 10v vanhassa lidl "digital" mikrossa kellon heitto on vain noin 8-9min / 6kk eli kesä/talviaika siirrossa sen säädän aina kohdilleen. Mutta on se perin ärsyttävä monelle vieraalle jos ei tiedä että se edistää kun joutuvat odottelemaan bussipysäkillä turhaan.
Onneksi ei jätä taaksepäin, se vasta ärsyttävää olisi.
Ja en jaksa sitä säädellä joka viikko/kuukausi kun tuohon on jo tottunut tässä vuosien mittaan. Ja hyvin on toiminut kyllä, ei muuta valittamista laitteesta. Mitä mahtoi hinta olla silloin, luokkaa 50-70€ tarjouksesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Joo en kyllä pystyis ajattelemaan elämää ilman mikroa.
Ei siinä juuri mitään tule varsinaisesti kypsennettyä, mutta juurikin uudelleen lämmitykseen ja poppareiden ja lättyjen tekoon yliveto laite kätevyydessä ja nopeudessa esim uuniin verrattuna. Uunissa toki tulee parempaa, mutta se Saarioisten roiskeläppä yöllä peli-illan jälkeen on sen verran kätevä tökkää mikroon ja 2min kulttua ääntä kohdin kun lämmittää koko uuni niin että sähkömittarin laakerit pitää rasvata ja aikaa kuluu puoli tuntia.

Tosin omassa kämpässä on kyllä uuninkin käyttö jäänyt todella vähäiseksi sen jälkeen kun ostin airfryerin.. se on melkein kuin mikron ja uunin välimuoto. Siinä tulee melkein kaikki tehtyä mitä uunissa aiemmin tehnyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Joo en kyllä pystyis ajattelemaan elämää ilman mikroa.
Ei siinä juuri mitään tule varsinaisesti kypsennettyä, mutta juurikin uudelleen lämmitykseen ja poppareiden ja lättyjen tekoon yliveto laite kätevyydessä ja nopeudessa esim uuniin verrattuna. Uunissa toki tulee parempaa, mutta se Saarioisten roiskeläppä yöllä peli-illan jälkeen on sen verran kätevä tökkää mikroon ja 2min kulttua ääntä kohdin kun lämmittää koko uuni niin että sähkömittarin laakerit pitää rasvata ja aikaa kuluu puoli tuntia.

Tosin omassa kämpässä on kyllä uuninkin käyttö jäänyt todella vähäiseksi sen jälkeen kun ostin airfryerin.. se on melkein kuin mikron ja uunin välimuoto. Siinä tulee melkein kaikki tehtyä mitä uunissa aiemmin tehnyt.
Juu airfryer on hyvä, mulla on sit vielä noiden lisäksi pizzauuni, leipäkone, hampurilaispihvigrilli, rasvakeitin ja parilagrilli :lol:
Vaimolla menee hermot kun on miljoona kodinkonetta :rofl:

Leipäkonetta käytän siis lähinnä taikinoiden tekemiseen kun on niin kätevä kun hoitaa nostamisen samassa astiassa... :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Juu airfryer on hyvä, mulla on sit vielä noiden lisäksi pizzauuni, leipäkone, voileipägrilli, hampurilaispihvigrilli, rasvakeitin ja parilagrilli :lol:
Vaimolla menee hermot kun on miljoona kodinkonetta :rofl:

Leipäkonetta käytän siis lähinnä taikinoiden tekemiseen kun on niin kätevä kun hoitaa nostamisen samassa astiassa... :cool:
Airfryen on siitä hyvä että se on niin monipuolinen. Mutta kyllä sai siitäkin hallituksen kanssa neuvotella ja vakuutella että se ei ole mikään yhden käytön voileipägrilli tai vohvelirauta :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Airfryen on siitä hyvä että se on niin monipuolinen. Mutta kyllä sai siitäkin hallituksen kanssa neuvotella ja vakuutella että se ei ole mikään yhden käytön voileipägrilli tai vohvelirauta :D
Mä itseasiassa itsekin pidin tuota ihan turhakkeena kun meillä on jo kiertoilmauuni mutta tossa kun kerran käytiin vaimon mummin luona niin hän oli ostanut airfryerin ja pisti pienen satsin ranuja tulemaan ja ne olivat paljon parempia kuin uunista, siitä viikko ni meilläkin oli sellainen :)

Meillä rasvakeitin jäi aika turhaksi ton airfryerin jälkeen niin tilasin sellasen pienen litran kokoisen keittimen vaan darramättöä varten ja Paljon isompi tefalin oleoclean compact on nyt myynnissä, kun ei tota tullut kertaakaan käytettyä tässä aikana kun airfryer on taloudesta löytynyt...

Ennen tosiaan hirveällä vaivalla alusta asti tuli tehtyä bataattiranut alusta asti rasvakeittimellä mutta kun lidlin pakastealtaasta saa airfryerilla paremman tuloksen niin...
2h vs 20min ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
50
20210110_114347.jpg

Saakohan mistään tällä käyttölogiikalla olevaa mikroa. Tämä on Samsung, missä asetetaan ylemmästä nupikasta säädetään aika ja sit se alkaa lämmittää ilman mitään erillistä käynnistystä. 850-900W sais olla tehoja vai onko nää uudemmat 800W jotenkin parempia hyötysuhteeltaan?
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
54
Uusissa sampoissa on myös samanlainen käyttölogiikka


Ihan hyvä perusmikro, löytyy mökiltä moinen.

Kämpillä 1000w samanlainen malli, miinusta annan sille siitä että ei oli kovin hyvä popcorn mikro. Tuppaa polttamaan ne helposti ja pienemmällä teholla sitten ei jaksa paukuttaa niitä. Invertterisäätön ois päällikkö.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 218
Suunnittelun kukkaset ketjusta
Mihin tarvitaan mikroa joka on sekunnin tarkka?
- joku mikron pyörivän alustan pyöritysnappula, monesti kahvallisessa kupissa kahva jää juuri takaseinää kohti kun lämmitys päättyy ja on ikävä ottaa kiinni kuumasta kupin kyljestä että saa kahvan esiin
Oma 20+ vuotias Panasonic pyörittää alustaa tasan 12 sekuntia per kierros ja kun aika asetetaan 10min, 1min, 10sek ja 1 sek nappuloita nakuttamalla, niin on tullut tavaksi käyttää 12sek jaollisia aikoja, niin on aina lämmityksen päättyessä kuppi samassa kohtaa kun oli mikroon laittaessakin. Kunhan tuosta aika jättää, niin seuraava hankinta on kyllä perinteisillä vääntönupeilla ajastettava.

Jotakin tälläistä olen miettinyt, onko kenelläkään kokemusta näistä vähän enemmän ravintola/suurkeittiö käyttöön tarkoitetuista mikroista ?
Mikroaaltouuni Riga 1050-30M | PK-Myynti
Tuossa on kaikki hyvät ominaisuudet, vain kaksi vääntönuppia ja kahvallinen ovi. Hintaa tosin lienee 2-3 markettimikron verran ja rumakin tuo on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Suunnittelun kukkaset ketjusta


Oma 20+ vuotias Panasonic pyörittää alustaa tasan 12 sekuntia per kierros ja kun aika asetetaan 10min, 1min, 10sek ja 1 sek nappuloita nakuttamalla, niin on tullut tavaksi käyttää 12sek jaollisia aikoja, niin on aina lämmityksen päättyessä kuppi samassa kohtaa kun oli mikroon laittaessakin. Kunhan tuosta aika jättää, niin seuraava hankinta on kyllä perinteisillä vääntönupeilla ajastettava.

Jotakin tälläistä olen miettinyt, onko kenelläkään kokemusta näistä vähän enemmän ravintola/suurkeittiö käyttöön tarkoitetuista mikroista ?
Mikroaaltouuni Riga 1050-30M | PK-Myynti
Tuossa on kaikki hyvät ominaisuudet, vain kaksi vääntönuppia ja kahvallinen ovi. Hintaa tosin lienee 2-3 markettimikron verran ja rumakin tuo on.
Miks helvetissä siel on tomaatit mikrossa :D Inverter-vehkeen kun ostaa itseä miellyttävällä käyttölogiikalla, niin varmasti saa hyvän.

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
327
Kattelin kaupassa näitä integroitavia mikroja niin nehän on kaikki ihan törkeen pieniä tilavuudeltaan. Vähänkään isompi lautanen ei mahdu sisään ja joku poppari pussi nyt ihan varmasti ei mahdu pyörimään. Eikö näitä ole tosiaan ole isompia vai pitääkö hommata kuitenkin pöytämallinen mikro?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 239
Tuossa on kaikki hyvät ominaisuudet, vain kaksi vääntönuppia ja kahvallinen ovi. Hintaa tosin lienee 2-3 markettimikron verran ja rumakin tuo on.
Saako varmasti 40-60 eurolla? :love:

Ei vaan, mutta rumahan tuo ei ole. Jos viitsisi oikeasti laittaa rahaa ja vaivaa koneisiin, niin valinta olisi tietenkin ammattikone(vähän käytettykin kelpaisi) eikä joku akkojen trendiputiikin paska tai ylihintainen sairaalan vessan näköiseen samanlainen-kuin-kaikilla-muilla keittiöön integroitu. Jos tuota joku pitää rumana, niin varmaan klassista Chargeriakin ja uutta Nissan Kasvainta kauniina.

Samalla on paremmin valikoimaa ilman turhaa ja haitallista pyörivää lautasta.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 218
Saako varmasti 40-60 eurolla? :love:
Heh. Myönnettäköön, että en ole markettimikrojen hintoihin lähiaikoinan joutunut tutustumaan, kunhan heitin stetsonia ravistaen jonkinlaisen kertoimen :D

Ei vaan, mutta rumahan tuo ei ole. Jos viitsisi oikeasti laittaa rahaa ja vaivaa koneisiin, niin valinta olisi tietenkin ammattikone(vähän käytettykin kelpaisi) eikä joku akkojen trendiputiikin paska tai ylihintainen sairaalan vessan näköiseen samanlainen-kuin-kaikilla-muilla keittiöön integroitu. Jos tuota joku pitää rumana, niin varmaan klassista Chargeriakin ja uutta Nissan Kasvainta kauniina.

Samalla on paremmin valikoimaa ilman turhaa ja haitallista pyörivää lautasta.
Muotoilussahan ei mitään vikaa ole, tai rosterisssa, mutta tuosta punaisesta lätkästä säätönuppien alla en pidä.
Tuo pyörimätön lautanen olikin yksi pointti mikä jäi edellisen viestin hyvistä ominaisuuksista pois.

Itse en pidä hintaa merkittävänä tekijänä. Nykyinen mikro on ihan perus kuluttajaversio ja ikää tosiaan se 20+ vuotta. Vaikea kuvitella, että nyt ostettuna mikään markettimikro pääsisi edes lähelle rippi-ikää. Jos nykypäivänä saa tuollaisen ammattivehkeen hankkimalla yhtä pitkäikäisen laitteen, niin se kyllä kompensoi mukavasti kalliimpaa hintaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Metos edustaa samanlaista ideologiaa, ja löytyy myös kierrettävä säätö. Onhan noilla hintaa kun sivuilla hinnat alv 0%.

Minua jäi kyllä niin kiehtomaan tuo 12 s jaollisien aikojen käyttäminen (miksi? Onko se vain kiva, vai jonkinlaista perfektionismia?) että tekee mieli suositella tätä nappimallia:
 
  • Tykkää
Reactions: jad

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 218
Minua jäi kyllä niin kiehtomaan tuo 12 s jaollisien aikojen käyttäminen (miksi? Onko se vain kiva, vai jonkinlaista perfektionismia?) että tekee mieli suositella tätä nappimallia:
Siis nykyisessä mikrossa on pyörivä lautanen ja se on tällä hetkellä asennettunsa senverran huonoon paikkaan, että esim. teekuppia keittäessä tai jotain jälkiuunileipäviipaletta pikasulattaessa on helpompi heittää se kuppi/leivän viipale lautaselle ihan etureunaan. (lämpiääkin paremmin kuin keskellä lautasta) Ja kun yksi kierros kestää tasan 12 sekuntia, on se kuppi lämmityksen päätyttyä taas siinä etureunassa, eikä sitä tarvitse kaivaa mikron perältä.

Noissa kiinteäpohjaisissahan samaa engelmaa ei esiinny ja todennäköisesti lämmitettävä objekti on samassa kohtaa kun se oli mikroon laitettaessakin. Harvemmin tulee mitään omin voimin liikkuvaa tavaraa lämmiteltyä mikrossa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Pitää kyllä omastakin mikrosta selvittää kauanko kierrokseen kestää niin voi käyttää sitten sopivia aikamääriä että esim teekupin kahva on samaan suuntaan lämmityksen jälkeen kuin ennen lämmitystä. Harmi kun tuossa meidän mikrossa ei saa sekunnin tarkkuudella ajastettua niin ei ihan täydelliseksi tuota saa :D
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Pitää kyllä omastakin mikrosta selvittää kauanko kierrokseen kestää niin voi käyttää sitten sopivia aikamääriä että esim teekupin kahva on samaan suuntaan lämmityksen jälkeen kuin ennen lämmitystä. Harmi kun tuossa meidän mikrossa ei saa sekunnin tarkkuudella ajastettua niin ei ihan täydelliseksi tuota saa :D
Voisihan mikroaaaltouunit olla suunniteltu niin, että se pyörittäsi uunia asetulla teholla halutun ajan sekunnilleen ja sen jälkeen jatkaisi pyörittämistä tyhjäkäynnillä kunnes lautanen on pyörähtänyt tismalleen samaan asentoon kuin se käynnistettäessä oli.

Mikroaaltouuneissa yksi ongelma on siinä, että se magnetroni toimii käsittääkseni aina sadan prosentin teholla ja eri tehoasetukset saadaan katkomalla se teho pois päältä esimerkiksi täydellä teholla 20 sekunttia 100% tehoa ja 15 sekunttia pois päältä kokonaan loputtomon monta kertaa. Silloin on aika vaikea lämmittää vaikka kahvikuppia täydellä teholla 10 sekuntia kun mistään ei tahdo nähdä onko se magnetroni missä kellon asennossa päällä ja missä pois. Silloin 10 sekunnin täydellä teholla lämmitystä varten mikron pitää olla päällä jonkun ajan väliltä 10-25 sekuntia tuossa esimerkissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 239
Mikroaaltouuneissa yksi ongelma on siinä, että se magnetroni toimii käsittääkseni aina sadan prosentin teholla ja eri tehoasetukset saadaan katkomalla se teho pois päältä esimerkiksi täydellä teholla 20 sekunttia 100% tehoa ja 15 sekunttia pois päältä kokonaan loputtomon monta kertaa.
Juuri tähän ongelmaan vastaavat moneen kertaan mainitut invertterikäyttöiset mikroaaltouunit.

Pyöritysongelman voisi toki ratkaista siten, että lautasen nopeus muuttuisi, jos siis alkuperäistä aikaa ei muuteta. Se olisi kuitenkin hyvin turhaa, koska koko helvetin pyörivä lautanen on täysin turha. Toki sekoittaja (ja muutenkin järkevä mitoitus ylipäänsä) ymmärtääkseni on kalliimpi ratkaisu kuin pyörivä alusta, joten ymmärrettävää 19 euron mikrossa. Käsitykseni on kuitenkin se, että pääosin kalliimmissakin kuluttajalaitteissa on pyörivä alusta, koska ihmiset luulevat että se on tarpeellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Siis nykyisessä mikrossa on pyörivä lautanen ja se on tällä hetkellä asennettunsa senverran huonoon paikkaan, että esim. teekuppia keittäessä tai jotain jälkiuunileipäviipaletta pikasulattaessa on helpompi heittää se kuppi/leivän viipale lautaselle ihan etureunaan. (lämpiääkin paremmin kuin keskellä lautasta) Ja kun yksi kierros kestää tasan 12 sekuntia, on se kuppi lämmityksen päätyttyä taas siinä etureunassa, eikä sitä tarvitse kaivaa mikron perältä.

Noissa kiinteäpohjaisissahan samaa engelmaa ei esiinny ja todennäköisesti lämmitettävä objekti on samassa kohtaa kun se oli mikroon laitettaessakin. Harvemmin tulee mitään omin voimin liikkuvaa tavaraa lämmiteltyä mikrossa :D
No nyt ymmärrän. Ihmettelin että eikö se nyt ihan sama ole mihin suuntaan se mukin korva sojottaa :lol:
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 778
Voisi itsekkin laittaa tänne mielipiteen mikroista kun olikin niin viihdyttävä topikki. Mullekkin tuli uuteen keittiöön mikro vaikka pystyn laskemaan käyttökerrat kahden käden sormilla vuoden aikana.

Parhaat käyttötarpeet mikrolle mitä olen keksinyt:
-mikropopkornit
-keitot jälkilämmitys (lautasellista keittoa ei voi järkevästi lämmittää minun mielestäni liedellä. Ehkä jos olis ihan pikkuriikkinen tyylii litran kattila niin vois onnistua, mutta sellaisia ei kai saa kuin jostakin museosta.)
-pizzan palojen lämmitys jos haluaa lämmittää (monesti tulee syötyä kylmänä)
-ruokien uusintalämmitys varauksella jos on kiire (pidän paistinpannua parempana koska ruoka ei menetä makua eikä siitä tule sellasta vetelää kuraa.)

Iso syy miksi laitoin mikron oli se että se on jo asunnon jälleenmyyntiarvoa ajatellen järkevä laittaa keittiöremontissa koska suurinosa ihmisistä käyttää sitä. (saa sopivaan paikkaan ja sähköt on valmiiksi oikeassa paikassa.) Lisäksi se mahdollistaa ruuan lämmityksen silloin jos varsinainen hella/uuni on muussa käytössä. (koskee useamman henkilön talouksia.) Ruokaa en sulata mikrolla, koska on kannattavampaa nostaa lämpöseen edellisenä päivänä ja antaa sulaa itsekseen.
Jos olisi mahtunut niin olisin varmaan laittanut tuollaisen monikäyttöuunin mikron tilalle jolloin käyttömahdollisuudet heti laajenee huomattavasti. Nuo vaan vaatii sen 60cm kaapin niin ei voi laittaa 30cm yläkaappiin tällöin.

Tuohon enerkiatehokkuuteen lämmittäessä en ota kauheesti kantaa, varmaan mikro voisi olla hyötysuhteeltaan paras jos muut seikat ei painaisi.
Pöydällä mikroa ei kannata pitää koska pöytätilaa on melkein aina liian vähän ja se on suhteessa turhan arvokasta tilaa tähän tarkoitukseen, eli ylös tai alas intekroituna kaappiin jotta ei kulu kallista aikaa ylimääräiseen puhistamiseen. Jos on normi mikro, sen joutuu aika ajoin nostamaan kolosta pois jotta saa pyyhittyä pölyt veks.
Joku sanoo että intekroidut mikrot on liian pieniä. On totta että niissä sisätilavuus on pienempi kuin vanhoissa pöydälle asetettavissa, mutta ainakin itsellä mahtuu 26cm normilautanen sisään enkä keksi syytä miksi pitäisi olla isompi. Ei sillä mikrolla mitään kinkkuja sulatella.
En tuosta tekniikasta tiiä tarkemmin, mutta vanhat mikrot on liian epätarkkoja jos haluaa tehä popkorneja tai jotain tarkkaa lämmittää niin menee yli turhan helposti. Uudessa mikrossa ei tätä ongelmaa ole ollut.
Ja ei, kello ei saa jäljestää laatumikrossa vaan pitää pysyä siinä ajassa mihin se on asetettu.
Helppokäyttöisiä malleja on markkinoilla, mutta täytyy melkeen käydä liikkeessä testaamassa tai selvittää ennen ostoa miten toimii perustoiminnot jotta ei tarvii mitään 10 nappulan sarjaa naputella oikeassa järjestyksessä.

Siis nykyisessä mikrossa on pyörivä lautanen ja se on tällä hetkellä asennettunsa senverran huonoon paikkaan, että esim. teekuppia keittäessä tai jotain jälkiuunileipäviipaletta pikasulattaessa on helpompi heittää se kuppi/leivän viipale lautaselle ihan etureunaan. (lämpiääkin paremmin kuin keskellä lautasta) Ja kun yksi kierros kestää tasan 12 sekuntia, on se kuppi lämmityksen päätyttyä taas siinä etureunassa, eikä sitä tarvitse kaivaa mikron perältä.

Noissa kiinteäpohjaisissahan samaa engelmaa ei esiinny ja todennäköisesti lämmitettävä objekti on samassa kohtaa kun se oli mikroon laitettaessakin. Harvemmin tulee mitään omin voimin liikkuvaa tavaraa lämmiteltyä mikrossa :D
Onkohan sillä edes merkitystä missä kohti mikroa se on? Luulen että tuo lautanen on puhdistuksen helpottamista varten. Voihan se olla tietty että ne säteet tulee tietystä suunnasta ja sit ei lämpene kuin yhdeltä puolelta jos ei pyöri. Ei luulis kyllä että noin pienissä objekteissa olisi väliä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 425
Viestejä
4 199 047
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom