Taneli-
☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 619
Sen pystyy myös laskemaan trigonometrialla sillä ihmisen silmän resoluutio on aika tarkalleen 1 minuuttikulma. Käytännössä mitä enemmän haluaa näkökenttää peittää kuvalla, sitä enemmän resoluutiota tarvitsee.
Toki se tarkoittaa myös sitä, että jos katseluetäisyyttä on enemmänkin sohvalta johonkin 4k telkkariin niin hyvin helposti ihmisen silmän resoluutio on matalampi. Äärimmäinen keissi vaikka olisi pieni 32" telkkari ja matkaa sohvalta kolme metriä niin FullHD:kin on ylimitoitettu että laskimen näpyttelyllä selviää, että ihmisen silmälle silloin riittäisi vain puoliresoluutio, 960x540. Se on tavan kännykkä silloin. Videotykillä kuva seinälle tai käsivarren mitan etäisyydelle joku 55" niin sitten joku 2160p on herkkua.
Pelikonsoleissa tätä sitten hyödynnetty, että näissä on hyvin usein jotain upscalea ollut käytössä kun se TV:n kuva-ala ei yleensä ole niin iso kuin pöytäkoneen näyttö siinä pöydällä. Toki ihmiset joilla on 4k näyttö mutta siirtävät sitä kauemmaksi pöydällä niin hyvin helposti se silmän resoluutio ei riitä, että voivat hyvin laittaa peleihin upscalet menettämättä mitään.
Tuo saattaa olla syynä miksi niin moni nuori tuntuu tuijottavan sitä kännykkää ja katsoo siitä elokuvat, videot jne. Itse kuitenkin mieluummin istun hieman kauempana ja katselen saman materiaalin TV:stä. JOPA huonommalla resoluutiolla mutta isommalla näytöllä (esim. "vain" 1080p BR) kuin mihin noiden kännyköiden koko & resoluutio riittää (ja esim. 8k youtube video tms. mitä katsovatkaan).