Mikä juotinasema hyvä/paras?

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
232
Tuo kahva osa on justiinsa oikean oloinen, mutta onko tuohon sitten jotain digitaalista virtalähdettä joka olisi hyvä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuo kahva osa on justiinsa oikean oloinen, mutta onko tuohon sitten jotain digitaalista virtalähdettä joka olisi hyvä?
Edellisen (xana) postauksen Welleriin ?
Mitä digitaallista tarvit, tarvitko jotain tuloja lähtöjä , väylää, muistia jne eli mitä ?
Vai haluatko pelkästään sevensegmentti näytön ja plus miinus nappit jolla tökkiä asetusta ylös / alas ?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
232
Edellisen (xana) postauksen Welleriin ?
Mitä digitaallista tarvit, tarvitko jotain tuloja lähtöjä , väylää, muistia jne eli mitä ?
Vai haluatko pelkästään sevensegmentti näytön ja plus miinus nappit jolla tökkiä asetusta ylös / alas ?
Kyllä, lämpötilanäyttö ja napit olisivat hakusessa. Ei muuta tarvetta digitaaleille.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
113
Oliko tällä foorumilla käyttökokemuksia tuosta Pinecil kolvista?
Vaikuttaisi hinnalta ja ominaisuuksiltaa ihan käyttökelpoiselta työkalulta minun satunnaiseen käyttööni.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Oliko tällä foorumilla käyttökokemuksia tuosta Pinecil kolvista?
Vaikuttaisi hinnalta ja ominaisuuksiltaa ihan käyttökelpoiselta työkalulta minun satunnaiseen käyttööni.
Mulla tuon sukulainen TS100, josta pidän. Käytännössähän TS100:ssa ja Pinecilissä on samat kärjet ja firmware (jos siis TS100:aan on asennettu IronOS-firmware). Eroa on käytön kannalta lähinnä kuoressa ja liitännöissä.

Tuon Pinecilin suhteen huomioisin, että tuohon varsin edullisen 25USD hinnan päälle tulee 30USD postit (ainakin noin minulle näyttää) päälle ja verot. Tuossa tulee lisäksi mukana kärki, josta monikaan ei pidä. Itse pidän D24-kärjestä. Tämä on toki makuasia. Kärjet maksaa luokkaa 10USD. Lisäksi ostaisin tuon kaveriksi (parin euron?) silikonikaapelin, jos sellaista ei valmiiksi ole. Eli varusteltuna tuon hinnaksi tulee helposti posteineen joku 65-70USD + verot + postin palvelumaksu. Pinecilin kanssa tarvitset tuon lisäksi vielä virtalähteen, mutta ainakin joku USB-C -virtalähde varmaan alkaa useimmilla jo olemaan nurkissa.

Toisaalta vähän halvemmalla saat esimerkiksi T12-kolvin muutamalla kärjellä ja haluamallasi kahvalla:


Samaa saa Aliexpressistä jne., mutta ainakin tuolta tulee oikein valitessa Euroopan sisältä eli välttää tullit ja palvelumaksut. Kannattaa hintavertailla.

T12 etuna lähinnä, että kärjet paljon halvempia ja kahva ergonomisempi/ohuempi (jos valitsee sopivan). Pinecilin etuna mahdollisuus käyttää akulla (tai muulla tasavirralla) ja enemmän asetuksissa säätövaraa.


 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
113
Täytyy nyt vähän miettiä. Tuo Ts100 vois olla ihan varteen otettava vaihtoehto sitä näyttävästi saa ostettua europasta, mutta sillekin tarvitsee hommata tuo virtalähde ja vaihto kärkiä joten hinnasta tulee äkkiä sama kuin Pinecilille. Tuommoinen juotinasemakin vois olla kyllä olla edullisempi, mutta tuommoinen kahvamallinen kolvi olisi tällä hetkellä helpompi säilyttää kun vie vähemmän tilaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Mulla on tuo Pinecil, tosi kätevä kun saa USB:llä ruokittua. Taisin jo aiemmin tänne kirjoitella että hankinnassa joku silikonikaapeli, mutta notkealla USB piuhalla tullut ihan hyvin toimeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Ei taida tuota Pinecil olla laisinkaan niiden EU kaupassa, vaan joutuu tilaamaan USAsta suoraan. Tulee muhkeat toimituskulut tällä hetkellä päälle:
EU Courier Shipping Method – 30: $30.00

Miten kauan tuossa lienee menee tänäpäivänä, ku saa lukea kaikenlaisia tarinoita tällä hetkellä EU ulkopuolelta tilaamisesta. Voipi olla nopeakin, ku kuriiripalvelu mainitaan, muttei tarkemmin mikä ja tuohon sitten päälle vielä verot, niin nousee hinta ikävästi.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Täytyy nyt vähän miettiä. Tuo Ts100 vois olla ihan varteen otettava vaihtoehto sitä näyttävästi saa ostettua europasta, mutta sillekin tarvitsee hommata tuo virtalähde ja vaihto kärkiä joten hinnasta tulee äkkiä sama kuin Pinecilille. Tuommoinen juotinasemakin vois olla kyllä olla edullisempi, mutta tuommoinen kahvamallinen kolvi olisi tällä hetkellä helpompi säilyttää kun vie vähemmän tilaa.
hommaa vaan 24V läppärin laturi ja homma rokkaa. Voin laittaa sulle vaikka kirjeessä tulemaan sopivan TS100 laturiliittimen jos tarvitset, mulla on niitä 10 :)

edit: Toimii siis miltei mikä tahansa muukin laturi, 20V on jo muistaakseni 85% yhtä nopeesti lämpeävä kuin 24V..
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Mulla on tallikäytössä TS100 ja saa virtansa joko 20V (?) random läppärin laturista (5€ kierrätyskeskuksesta) tai 18v Makitan akusta modatun adapterin kanssa. Ihan ässä laite. Tulee välillä tinattua paksuhkoa kaapelia ja välillä taas pintaliitosjuttuja ja toimii kumpaankin riittävästi. En väitä parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta on mun listalla "jos hajoaa niin ostan uuden samanlaisen" -työkalu.

Itellä meni vaan hermot sen alkuperäisen DC-virtaplugin kanssa, mikä tuntu olevan johtopäästä aina rikki (harvoin siis teen jotain pöydän ääressä ja kolvi liittimineen saa runtua). Juotin piirilevylle silikonijohdon pätkät ja niihin deans-tyyliset liittimet. Sivistyneessä käytössä se DC liitin on varmasti ihan riittävä, varsinkin jos se urosplugi on vähänkään laadukkaampi kuin ne mitä ite olin ostanu. Toi ratkaisu toimi kuitenkin mulla paremmin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
113
Tosiaan tuohon TS100 käy näyttävästi aikalaajalla skaalalla eri virtalähteet. Ja näyttävästi vahingossa työpaikalta ottamani 65 W HP näytön virtalähde saattaisi tuohon sopia suoraan.
Mistä tuota kannattaa tällä hetkellä tilata ettei tule tullien kanssa ongelmia? Samaan pakettiin tulisi varmaan laitettua leveämpi kärki ja muuta tarvikkeita eli tinaa ja sen poistajaa.
Ainakin eleshop.eu näyttäisi olevan aikaa laajasti noita oheistarvikkeita myös tarjolla.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Tosiaan tuohon TS100 käy näyttävästi aikalaajalla skaalalla eri virtalähteet. Ja näyttävästi vahingossa työpaikalta ottamani 65 W HP näytön virtalähde saattaisi tuohon sopia suoraan.
Mistä tuota kannattaa tällä hetkellä tilata ettei tule tullien kanssa ongelmia? Samaan pakettiin tulisi varmaan laitettua leveämpi kärki ja muuta tarvikkeita eli tinaa ja sen poistajaa.
Ainakin eleshop.eu näyttäisi olevan aikaa laajasti noita oheistarvikkeita myös tarjolla.
Itse tilasin tsekeistä 6kk sitten sen premium-alumiinisalkkusetin jossa kaikki kärjet. Maksanee ~120€, suosittelen. EU -alueelta tilatessa ei tule tullimaksuja.

edit. siis suosittelen siksi, kun erikseen ne terät tulis maksamaan enemmän kuin tossa paketissa! Lisäksi siinä tulee suht rimpula teline jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Mitkä on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan parhaita juotosasemia aloittelijalle. Banggoodista ei näytä enää TS100 -mallia löytyvän, joten olisiko tässä hyvä laite: Hakko FX-888D solderingstation . Ilmeisesti ihan laadukas ja itseäni houkuttaa malli mistä löytyy kaikki oleellinen, eikä tarvitse eritseen katsella mm. virtalähdettä.

Onko ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa?
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Mitkä on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan parhaita juotosasemia aloittelijalle. Banggoodista ei näytä enää TS100 -mallia löytyvän, joten olisiko tässä hyvä laite: Hakko FX-888D solderingstation . Ilmeisesti ihan laadukas ja itseäni houkuttaa malli mistä löytyy kaikki oleellinen, eikä tarvitse eritseen katsella mm. virtalähdettä.

Onko ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa?
Kannattaa lukea ketjua pari sivua taaksepäin. Ei nää asiat ole muuttuneet juuri mihinkään vuodessa tai parissa. Mikä on "parempi" riippuu myös siitä mitä tekee.

Tässä viimeisin vertailu joka sattunut silmään:



Oma mielipide arvostelujen perusteella on, että tuo FX-888D on laadukkaan valmistajan hyvä laite, mutta halvemmalla saat saman tai paremman nykyään. Lisäksi tuossa on vähän kämänen käyttöliittymä. Tuo kuitenkin maksaa ~130 euroa posteineen, jolla saa jo tosi hyvän vehkeen muualta tai vastaavan halvemmalla.

TS100:sta saa Aliexpressistä. Katsoisin itse vaihtoehtoina lisäksi KSGER T12 tai Pinecil + virtalähteeksi Gophert CPS-3205 II. Kun ostaa virtalähteeksi tuollaisen hyvän säädettävän virtalähteen, niin siitä on muutenkin paljon iloa elektroniikkajutuissa. Kannattaa ostaa myös ainakin varakärkiä (makuasia mitkä parhaat), laadukasta (lyijyllistä) tinaa, fluksia, imusukkaa, apukädet (ei niitä halvimpia rimpuloita).


 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Ei mulla FX-888D ole muuta moitittavaa kuin kelloradiomainen kahden napin käyttöliittymä. Kuvissa saattaa näyttää vähän muoviselta, mutta kädessä painaa kuitenkin kuin laadukkaampi laite.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
Muistutan taas, että hankkikaa aito alkuperäinen HAKKO juotosasema. Myynnissä on paljon epäaitoja/väärennettyjä HAKKO juotosasemia, joilla ei ole laadun kanssa mitään tekemistä aidon alkuperäisen HAKKO juotosaseman kanssa.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
13eur hakko-kopio on mennyt nätisti 6 vuotta jo. Kärkiä kuluu vaimon tehdessä lyijylasitöitä, mutta halpoja ovat. Kerran piti kelan ruuvit kiristää kun alkoi vinkua aika rumasti mut toiminut sen jlk taas ainakin 3v ongelmitta.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Pitääpä tutustua tuohon videolla nähtyyn Welleriin. Sen lisäksi että tuota suositeltiin videolla, tuon saisi Amazonista, eli ei paljon Hakkoa kalliimpi ilmaisten postien vuoksi ja pääsisi Amazonin takuun piiriin.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Pitääpä tutustua tuohon videolla nähtyyn Welleriin. Sen lisäksi että tuota suositeltiin videolla, tuon saisi Amazonista, eli ei paljon Hakkoa kalliimpi ilmaisten postien vuoksi ja pääsisi Amazonin takuun piiriin.
Tuossa Weller 1010:ssä on mun mielestä enemmän huonoa kuin hyvää vertailussa muihin ja hintaan suhteuteutettuna. Varmaan tuo siis kuitenkin asiansa ajaa.

Ensinnäkin mua epäilyttää tuossa suorituskyky. Tussahan on kärjet erillisiä lämmityselementistä eli on ns. vanhaa teknologiaa. Onko sillä väliä vai ei on varmaan laitekohtaista. Kuitenkin netistä löytyvien tietojen perusteella tuo lämpenee juottamislämpötilaan 25-30 sekunnissa kun esim. tuo KSGER T12 lämpenee alle 10 sekunnissa.

Tuon lisäksi pienempiä rutinoita (joista osa henkilökohtaisia):

- käyttöliitymä ysäriltä (jos FX-888D on kelloradio kasarilta)
- ei taustavaloa
- ei valaistua katkaisijaa (itse aina tarkistan vielä viimeiseksi lähtiessä, ettei ole jäänyt päälle)
- ei messinkivillaa vaan pesusieni (ainakin omasta mielestä messinkivilla on paljon parempi)
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tuossa Weller 1010:ssä on mun mielestä enemmän huonoa kuin hyvää vertailussa muihin ja hintaan suhteuteutettuna. Varmaan tuo siis kuitenkin asiansa ajaa.

Ensinnäkin mua epäilyttää tuossa suorituskyky. Tussahan on kärjet erillisiä lämmityselementistä eli on ns. vanhaa teknologiaa. Onko sillä väliä vai ei on varmaan laitekohtaista. Kuitenkin netistä löytyvien tietojen perusteella tuo lämpenee juottamislämpötilaan 25-30 sekunnissa kun esim. tuo KSGER T12 lämpenee alle 10 sekunnissa.

Tuon lisäksi pienempiä rutinoita (joista osa henkilökohtaisia):

- käyttöliitymä ysäriltä (jos FX-888D on kelloradio kasarilta)
- ei taustavaloa
- ei valaistua katkaisijaa (itse aina tarkistan vielä viimeiseksi lähtiessä, ettei ole jäänyt päälle)
- ei messinkivillaa vaan pesusieni (ainakin omasta mielestä messinkivilla on paljon parempi)
Komppaan tätä valitettavasti. Työkseni käyttänyt TUHANSIA TUNTEJA tuosta welleristä vielä sitä parempaa mallia (1013) jossa on valikko ja kaikki. Kyllä se asiansa ajaa, mutta hinta oli ainakin siinä paremmassa mallissa aivan liian suolainen omaan makuun, että ikinä hommaisin mokomaa tai että sitä kehtaisi kenellekään myöskään suositella. Oman kämpän nurkista löytyy edelleen joku ebaystä tilattu 20€ juotinasema ja mielestäni ero tuohon 370€ wellerin 1013 on mitätön, aivan liian mitätön. Kuulostaa hullulta mutta näin on näppylät.

Ei, en siis lähde suorilta käsin suosittelemaan mitään 20€ ebay asemaa tuon wellerin sijaan, mutta käytä ihmeessä aikaa ja tutki vielä vaihtoehtoja tarkemmin. Äkkiseltään heitän niin joku hakko/hakkokopio ja nämä ts100 yms olisi ainakin itselläni listalla ennen wellerin 1013 mallia.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Weller 1010:n kahva on aivan täyttä paskaa. Se malli pois harkintalistalta jos etsii kunnollista juotinta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Mitkä on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan parhaita juotosasemia aloittelijalle. Banggoodista ei näytä enää TS100 -mallia löytyvän, joten olisiko tässä hyvä laite: Hakko FX-888D solderingstation . Ilmeisesti ihan laadukas ja itseäni houkuttaa malli mistä löytyy kaikki oleellinen, eikä tarvitse eritseen katsella mm. virtalähdettä.

Onko ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa?


 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Noi on kyllä hyvän näkösiä. Ei paljon muuta pahaa noista keksi sanottavaa kuin, että valmistaja on ainakin itselleni tuntematon ja pitkän aikavälin kokemus puuttuu. Saattaahan toki toki "Aixun" olla vaikka Kiinan isoin juotosasemavalmista, mistäs sen tietää. Hinta tosin vähän noussut arvostelusta ja ton paremman telineen kanssa hinta kohoaa aika kovaksi. JCB:n aidot kärjet maksaa kanssa aika paljon.

Edit:


Jos tuota thredia lukee, niin ei tuokaan täysin auvoista ole. Laadunvalvonta on kiinalaista. Laadukkaita halpoja kärkiä on tosiaan vaikea saada ja aidot maksaa paljon. KSGER tai Quicko T12:sta pidetään useammassa kommentissa hyvänä ostoksena.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Menee sen verran lähelle aiheena että kyselläämpä hieman täältä, löytyykö mitään hyviä vinkkejä kotikäyttöön olevasta tina höyryjen imurista? Muutama löytyi Alista, mutta eipä noista tietysti mitään kokemuksia oikein löydy.

Aktiivihiilisuodattimilla saisi toki olla ja kohtuu pieni kokoinen ja mieluummin tuollainen mistä saa ns letkun kohteen luo.
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
432
Taidan napata KSGER T12:n sitten kuitenkin täältä: KSGER T12 STM32 V3.1S Welding Soldering Iron Station OLED DIY Plastic Handle Electric Tools Quick Heating T12 Iron Tips 8s Tins 907 9501 Handle with 3Pcs T12 Tips

Näyttää olevan vielä pari saatavilla Euroopassa, niin saa vielä ennen joulua kotiinkin. Kiitokset paljon avusta :)
En pysty suosittelemaan tätä, ihan tuuripeliä että saatko toimivan yksikön vai et. Ensimmäinen minkä tilasin ei toiminut ja tuosta löytyy valituksia muiltakin hyvin netistä. Sain onneksi korvaukseksi uuden aseman joka toimi. Tänään kun laitoin pitkästä aikaa aseman päälle, ei sekään enää toimi. Näyttö näyttää erroria ja kuumentaa kärjet ihan tulipunaiseksi.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
En pysty suosittelemaan tätä, ihan tuuripeliä että saatko toimivan yksikön vai et. Ensimmäinen minkä tilasin ei toiminut ja tuosta löytyy valituksia muiltakin hyvin netistä. Sain onneksi korvaukseksi uuden aseman joka toimi. Tänään kun laitoin pitkästä aikaa aseman päälle, ei sekään enää toimi. Näyttö näyttää erroria ja kuumentaa kärjet ihan tulipunaiseksi.
Paljon noilla on toisaalta myös tyytyväisiä käyttäjiä. Takuujutut ja laadunvalvonta noissa kiinalaisissa on tietenkin heikoin puoli. Ostitko tuolta vai jostain muualta?
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
432
Paljon noilla on toisaalta myös tyytyväisiä käyttäjiä. Takuujutut ja laadunvalvonta noissa kiinalaisissa on tietenkin heikoin puoli. Ostitko tuolta vai jostain muualta?
Joo niin on mutta paljon on myös samaa ongelmaa ollut monella käyttäjällä. Banggoodista ostin.
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
432
Njoo, harmi juttu. Ootko hakenu vikaa? EEVblogin foorumeillakin on keskustelua jolla pääseee varmasti alkuun:

Olen, mutta en mä jaksa/osaa tota korjata. Noissa on huonosti eristetyt osat sekä juottimessa että asemassa mitä olen lukenut ja aseman korjaaminen vaatis nimenomaan juottamista :D Juurikin toi mosfet juttu on tullut monesti foorumeilla vastaan.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Tuo tilaamani T12 saapui tuossa joulun jälkeen ja vaikka juottamista en ole vielä kokeillut, tuli testattua että laite toimii. Kyllähän alkuun tuli säikähdettyä, kun oma laite alkoi vilkuttamaan suoraan erroria. Itse en tuota foorumiketjua lukenut, mutta Youtubessa on useitakin videoita tuosta laitteesta missä käydään eri vikatilanteita läpi. Onneksi selvisin säikähdyksellä; en ollut joko painanut kärkeä tarpeeksi syvälle kahvaan tai kyseessä oli laitteeseen tai kärkeen liittyvä kalibrointiprosessi, jonka aikana ilmeisesti näkyy myös error-teksti.

Tästäkin huolimatta itsellenikin jäi kuva, että laadunvalvonta on heikkoa ja erilaisia vikatilanteita on useita. Hyvänä puolena tuntuu olevan se, että viat on mahdollista korjata itse ja takuuasiat ainakin Banggoodin kanssa tuntuvat toimivan.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Itsellä ollut myös jo muutamia vuosia T12 2kpl, toinen aktiivisemmassa käytössä. Ei koskaan ongelmia kummankaan kanssa, hyvä kuitenkin tietää että netistä löytyy aktiiviset ketjut jos jotain joku päivä ilmenee.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Ketju ainakin osittain luettu läpi ja KSGER T12 laitettu Banggoodin Tsekin varastolta tilaukseen

Mistä nyt sitten lähtis ostamaan "oheistarvikkeita"? Tarvis sitä sun tätä tinasta lähtien. Kannattaako heti alkuun totutella lyijyttömään tinaan vai onko lyijyllistä hyvä olla erilaisiin käyttötarkoituksiin tai harjoitteluun? Seuraavaksi tarvis varmaan tota messinkisilppua (tai vähintään sieni) kärjen puhdistukseen ja suodattimellisen käryimurin/-tuulettimen? Lisäksi tulee varmaan hommattua tämmönen "tinaimuri". Näytti ihan näppärältä juotosten pois imemiseen ja ei ole ihan se halvin malli: Professional Solder Sucker Engineer SS-02 Silicone Nozzle desoldering tool Japan | eBay Tuota löytyi muualtakin, mutta hinta melkein tuplaantuu kuluineen. Teline löytynee Kiinasta.

Ensimmäiseksi projektiksi kasaamassa näppäimistön ja jossain välissä koitan korjata yhden retro-emolevyn.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Mistä nyt sitten lähtis ostamaan "oheistarvikkeita"? Tarvis sitä sun tätä tinasta lähtien. Kannattaako heti alkuun totutella lyijyttömään tinaan vai onko lyijyllistä hyvä olla erilaisiin käyttötarkoituksiin tai harjoitteluun?
Oma mielipide on, että lyijytöntä tinaa puoltaa vain ympäristö- terveyssyyt. No ehkä vähemmän saatavuus/hinta myös. Lyijyllinen on kaikin muin tavoin parempaa. Jos osaa pestä kätensä, ei anna tinaa lapsille imeskeltäväksi, ostaa tinansa vastuulliselta valmistajalta ja vie romut SER-jätteeseen, niin lyijyllisen tinan kanssa ei ole ongelmaa. Lyijy sinänsä on toki paskamainen myrkky.

Kester K100LD on lyijyttömistä sellaista, jota olen nähnyt suositellun. Youtubesta löytyy hyviä vertailuja.

Seuraavaksi tarvis varmaan tota messinkisilppua (tai vähintään sieni) kärjen puhdistukseen ja suodattimellisen käryimurin/-tuulettimen?
Messinkisieni on mielestäni parempi ja maksaa pari euroa.

Noi halpiskäryimurit perustuu sitten toiveajatteluun suodatuksen suhteen. Tuskin sellainen 5mm paksu alkuperältään tuntematon "aktiviihiilisuodatin" hirveästi juurikaan mitään siitä ilmasta poistaa. Väittäisin, että suurimman osan siitä hyödystä saa vaan tuulettimella, joka puhaltaa käryt (joka on siis fluksia eikä lyijyä) pois, jonka seurauksena hengittelee vähemmänkonsentroitunutta käryä. Hyvä siis sekin. Paras olisi, jos saa puhallettua käryt ulos tai sitten ostaa oikean suodattimen. Torilla jne. näkyy noita Filtronicin pömpeleitä joskus todella halvalla.

Lisäksi tulee varmaan hommattua tämmönen "tinaimuri". Näytti ihan näppärältä juotosten pois imemiseen ja ei ole ihan se halvin malli: Professional Solder Sucker Engineer SS-02 Silicone Nozzle desoldering tool Japan | eBay Tuota löytyi muualtakin, mutta hinta melkein tuplaantuu kuluineen. Teline löytynee Kiinasta.
Toihan näyttää hyvältä. Engineer on laatumerkki. Mulla on ollu vaan niitä halvimpia parin euron malleja ja ne on kyllä (vähemmän yllättäen) hirveitä. Tuo voi jopa toimiakin.

Tinaimusukka ajaa usein saman asian. Mulla on "goot wick"-brändiä, mutta en tiedä onko se oikeasti sen parempaa kuin muukaan kiinalainen halpiskama. Toimivuutta auttaa, kun sen sukan kastelee fluksilla.

Osta fluksia. En osaa suositella brändiä, mulla on Aliexpressin feikki-Amtechia (en suosittele, et tiedä mitä sieltä tulee). Fluksin valinnassa on vissini väliä monella tekijällä. Kannattaa lueskella. Tämänkin kannattaisi olla vastuullisen valmistajan tuote, kun tuotahan siinä hengittelee.

Joku hyvä kolmas käsi -tyyppinen teline on todella avuksi. Mulla tämmönen (N-5PC):


Toi on musta hyvä, mutta varmaan paljon muitakin on hyviä. Jos saa jostain sopivan raskaan teräslevyn, johon magneetti tarttuu, niin voi ostaa vaan noi klipsit ym. Kuhan et vaan haksahda tämmöseen:


Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Itse ostin yhtä hätätapausta varten fluksia ihan motonetistä kun en mistään muusta kivijalasta löytänyt, merkki oli weller ja ihan vaan "lötwasser" luki pullossa. Maksoi muistaakseni alle vitosen ja oletettavasti ihan turvallista jos sitä suomessakin myydään yksityisasiakkaille.

edittiä:
Eli tätä Weller® LW25 juotosneste 25 ml | Motonet Oy
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
HAKKO FX-100 on eräs hienoimpia ja erittäin laadukas juotosasema. Se on unelmani hankkia joskus itselle.


 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Jahas. Aixun T3A näyttäisi jääneen matkalle kun on seurannan mukaan ollut tullin jälkeen 1,5kk "Out for delivery. Leaving transit country" tilassa.
Nyt alkanut aito JBC kiinnostelemaan ja kun eleshopissa on CD-2BQF tarjouksessa hintaan 305€ niin kiinnostaa vielä enemmän.
Ja sitten kysymykseen. Näyttäisi tuolla olevan myös CDE-2BQA hintaan 415€ joka paljon uudempi mutta onko siinä jotain muuta parannusta kuin tuo äly joka oikeuttaisi satasen kalliimman hinnan?
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
222
CD-2BQF

Tämä on kans ihan asiallinen malli, tehokkaan ja nopeesti lämpenevien kärkien takia tällänen perus manuaali malli ajaa myös hyvin asiansa, ja eipä juotinta tule säädettyä ihan asteen tarkkuudella.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
417
Jos mahdollisimman vähillä tarvikkeilla meinaa pärjätä, niin juoksutteella varustettu tina on hyvä. Tätä ostin viimeksi: Starelec Oy
Juoksutetta ei toki aina edes tarvitse vaan pärjää ilmankin. Mutta jos kahdesta pitäisi valita niin ottaisin lankaa jossa juoksute on samassa, vaikka se vähän kalliimpaa onkin.

Juotoskäryille kasasin pahvilaatikkoon pari 12cm tuuletinta, jotka imee laatikon toiselta puolelta sisään, ja puhaltaa toiselta puolelta ulos aktiivihiilisuodattimen läpi. Enempi ehkä sellainen ajanvieteprojekti, mutta saa tuolla ainakin käryt imettyä pois kohteesta ja puhallettua edemmäs.

Tinaimuriksi ostin tällaisen perusmallin, on mielestäni toiminut ihan hyvin: TINAIMURI BASIC - PARTCO
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Jahas. Aixun T3A näyttäisi jääneen matkalle kun on seurannan mukaan ollut tullin jälkeen 1,5kk "Out for delivery. Leaving transit country" tilassa.
Nyt alkanut aito JBC kiinnostelemaan ja kun eleshopissa on CD-2BQF tarjouksessa hintaan 305€ niin kiinnostaa vielä enemmän.
Ja sitten kysymykseen. Näyttäisi tuolla olevan myös CDE-2BQA hintaan 415€ joka paljon uudempi mutta onko siinä jotain muuta parannusta kuin tuo äly joka oikeuttaisi satasen kalliimman hinnan?
Huomioi, että nuo hinnat ovat ilman ALV:ia. Eikä mukana tule kärkiä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Juu yritykselle on tulossakin ja kärkien hinnatkin on tiedossa :tup:
No sitten ei muuta kuin tilaus menemään. Minulla on ollut JBC jo usean vuoden ajan, tuon 305€ mallin edeltäjä, enkä siihen mitään parannuksia/älyä ole kaivannut. Lämpötilaa tulee joskus säädettyä ja se onnistuu suoraa napeista. Kärkiä taitaa olla n. 10kpl, mutta yleensä ne on samat 2-3 kärkeä mitä tulee käytettyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
51
Ja sitten kysymykseen. Näyttäisi tuolla olevan myös CDE-2BQA hintaan 415€ joka paljon uudempi mutta onko siinä jotain muuta parannusta kuin tuo äly joka oikeuttaisi satasen kalliimman hinnan?
Vähän enemmän tehoa näyttäisi olevan uudemmassa älykolvissa. 130W vs. 150W. Älyhomma tuntuu vähän turhalta jossain normaaleissa juotoksissa. Jos tehdään jotain vaativampaa lääkinnällistä tai militarytekniikkaa missä täytyy olla viimeisen päälle dokumentoidut prosessit niin sitten voi olla perusteltua.
 

LM3

Liittynyt
28.02.2021
Viestejä
59
Oma mielipide on, että lyijytöntä tinaa puoltaa vain ympäristö- terveyssyyt. No ehkä vähemmän saatavuus/hinta myös. Lyijyllinen on kaikin muin tavoin parempaa. Jos osaa pestä kätensä, ei anna tinaa lapsille imeskeltäväksi, ostaa tinansa vastuulliselta valmistajalta ja vie romut SER-jätteeseen, niin lyijyllisen tinan kanssa ei ole ongelmaa. Lyijy sinänsä on toki paskamainen myrkky.
Olen aikanani katsellut kun kaverit pitää lyijyllistä tinaa suussaan, kun kädet loppuu kesken, vaikka kielsin. Lyijyn myrkyllisyys on ehkä liioiteltua, suurin haitta mitä lyijy aiheutaa on näkyään kiinnostus elektroniikkaan.
Kannattaa kokeilla erilaisia kärkiä, yksi sopii perusjuottamiseen ja toisella saa 100 piikkisen TQFP ICn kiinni.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
1
Oliko tällä foorumilla käyttökokemuksia tuosta Pinecil kolvista?
Vaikuttaisi hinnalta ja ominaisuuksiltaa ihan käyttökelpoiselta työkalulta minun satunnaiseen käyttööni.

Tuli tuossa tammikuun puolella kyseinen Pinecil ostettua ja siihen TS-BC2 kärki koska mukana tuleva kärki on aika onneton. Sillä on tullut juotettua piirilevyjä, sähköjohtoja ja muuta pienelektroniikkaa. Hyvin on pelittänyt ainakin tähän saakka. Virtalähteenä olen käyttänyt läppärin vanhaa laturia, jolla kärki on lämmennyt todella nopeaa (noin 10-20sec). Puhelimen 33w pikalaturillakin testasin juottaa, mutta kärki lämpeni todella hitaasti eikä oikein pysynyt lämpimänä. Ostohetkellä juotinta ei ollut saatavilla Pine64 sivulta, joten päädyin tilaamaan ruotsista, osto hetkellä 38e ja nyt hinta näemmä noussut. Jos jotakin kiinnostaa kyseinen laite niin alla linkki verkkokauppaan, josta juottimen ja kärjen tilasin. Tuote tuli ruotsista neljässä päivässä.


 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom