Mikä auto minulle?

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 368
Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
Polo kasvoi korimallin päivityksessä suuremmaksi vuosimallista 2018 lähtien. Fabia päivittyi samalle pohjalle vasta vuosimallissa 2021.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Oma ehdotukseni olisi Rellun Clio Tce 90 moottorilla. Esimerkiksi annettuna vaikkapa https://www.nettiauto.com/renault/clio/14395316

Näitä saa vähän ajettuna ja kohtuu uusina reippaasti alle 10k hinnan.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
480
Pitäisi syksyn mittaan vaihtaa nykyinen diesel RS Octavia (-14, farkku) vähän uudempaan, ruosteettomampaan ja vähemmän ajettuun (inan alle 280tkm). Kilometrejä tulee vuodessa alle 15tkm nykyään ja kärrynveto pitäisi onnistua laillisesti ainakin sinne 750kg jarruttomaan asti (ilman pikku-e).

Emännällä on hybrid corolla ja se menee todella pienellä polttoaineella. Vetopainot ainoa miinus (450kg).

Budjettina vaikka alle 20te autot, vanhasta saa ilmeisesti 8000-9000e nopealla vilkaisulla. Farkku automaatilla jatkossakin hakusessa.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 395
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
533
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 225
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
En mä siltä kantilta saitä ajatellutkaan. Pääasiassa mitä ongelmia tuollaisesta seisomisesta voisi olla. Ei tuolle seisomiselle annettu muuta syytä kuin että omistajalla ei ole ollu tarvetta ajella enemmän. Ajelin itsekin vanhalla autolla tosiaan todella vähän. Joinain vuosina juuri tuon 2tkm/vuosi eikä se aiheuttanut ongelmia. Se auto oli kyllä täysin arvoton ja päätyi romuttamolle kun siitä luovuin niin ei paljoa kiinnostanut sen kunto.

7 vuotta vanhat öljyt kuulostaa rohkealta peliltä. Paljonko on pyyntiä?
Huoltoonhan se pitäisi samantien viedä, olin tosin niin ajatellut tehdä muutenkin oli kyseessä mikä tahansa auto. 6500e haluaisivat.

Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
Onko muuta kuin jarrut mikä kannattaa tarkistaa? Akku varmastikkaan ei myös ole tykännyt tuosta seisomisesta.


Edit: Niinjoo, olihan mulla tuo katsastusraportti. En tajunnut alunperin katsoa paljon sillä on ajettu per vuosi kun ei tullut edes mieleen että se voisi olla hyvin pieniä määriä. Viimeisen vuoden aikana sillä on ajettu 4000 kilometriä ja sitä edeltävien vuosien n. 1500. Viimeisen vuoden aikana ei paljoa vähemmän mitä arvioin että itsekin tulee tällä ajeltua. Perushuolto tuohon niin eiköhän se ihan toimiva peli ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
504
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.

En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
En ostaisi, 7 vuotta vanhat öljyt kuitenkin koneessa. Autot muutenkin tykkää että niillä ajetaan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
261
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Näitä löytyy vaikka kuinka paljon

 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
910
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
364
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
910
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
364
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.
 
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
413
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 368
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Suunnilleen samat moottorithan niissä on. Mulla oli nämä mallit jossain vaiheessa mukana omassa harkinnassa, mutta vähän säikyin kun jossain arvostelussa hiukan moitittiin Fabia combin takajousituksen joustovaroja. Ostin sitten Scalan. Pidempi akseliväli tuo vakautta ajoon. En ole kyllä itse koeajanut tuota Fabia Combia.
 
Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
11
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.

Ei sitä jousitusta kannata pelätä, ei käytännössä aiheuta kovempaa rahanmenoa kuin katkeilevat vieterit. 1ja2 koppaisissa oli huolettomampi jousitus, kolmoskoppaisesta tehdas säästi ohivuotojen keräilyn pois jousitolpilta. Eli ohivuoto ilmestyy tolpan alapäähän näkyviin katsastusinssiä ärsyttämään.

Thp ja puretech kannattaa kiertää kaukaa.

T:citikkakorjaaja
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 138
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Eri kokoluokan autojahan nuo on. Scala on isompi, hiljaisempi, sisältää uudempaa tekniikkaa ja muutenkin laadukkaampi olemukseltaan. Fabia tuntui aika karulta, kun itse ajoin. Esimerkiksi kattovalot ovat samat kuin 97-vuoden Passatissa. Osui heti silmään.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
514
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.

Jari308
27.01.2015 12:55
Ajoin 2005-mallisella Citroen C5:lla kilometrit 172000-285000 reilun kuuden vuoden aikana. Bensaa kului tuona aikana 15 200 eur edestä. Huoltoihin ja korjauksiin meni n. 9500 eur. Vakuutukset ja verot arvioin ulkomuistista. Muut kulut ovat olleet kirjattuna tarkkaan tankkaus.com-palvelussa.
Lainaan Tuksun tekemää mallia laskelmaani:
Bensa 14,62 snt/km
Huolto + renkaat 9,1 snt/km
Vakuutukset + verot 5,2 snt/km
Arvonalennus 9,6 snt/km
Yhteensä 38,52 snt/km
Omistusaikana ei sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutama ylimääräinen korjaustarve oli. Kalleimpana jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) onneksi tehtaan piikkiin.
Vaihdoin auton 2014 maaliskuussa. Lisäkuluja oli tulossa. Seuraava jakopääremmin vaihtoaika lähellä. Molemmat, sekä kesä- että talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Em. asiat jäivät seuraavan omistajan huoleksi. Auto oli ostohetkellä paljon ajettu, mutta halpa kokoisekseen ja alle kolmen vuoden ikäinen. Niinpä pääomakulut olivat kohtuulliset. Auto maksoi 13000 ja vaihdossa nimellinen hyvitys 3500.
Suurehkoista huoltokuluista huolimatta olin autoon tyytyväinen. Tunsin saavani rahoilleni vastinetta. Kyyti oli koko ajan edustusautomaisen mukavaa. Varustelu runsas. Kori oli loistavassa kunnossa, ei ruostetta missään. Ranskisten oletetut sähköviat pysyivät poissa. Vaihdoin saman merkkiseen, mutta tällä kertaa uuteen autoon. Huoltokulut pysyvät nyt ainakin muutaman vuoden kurissa. Huolenpitosopimus 35,- eur/kk. Pääomakulut sitten taas...
:)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
364
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.



Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 395
Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa, että jos joku haluaa esimerkiksi valkoisen auton niin paskanruskea ei ole silloin vaihtoehto.

Sama juttu, jos auto löytyy omalta kotikylältä versus 600km päästä niin tonni tai kaksikaan halvemmalla ei kaikkia innosta hakemaan pitkän matkan päästä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
514
Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.

Hauskaa sinänsä, kun parturissa pääsee halvemmalla, jos ottaa vain koneleikkauksen vapaalla kädellä työskentelyn sijaan. Ja parturihan työskentelee alle puoleen hintaan mekaanikosta, ja molemmat nyt on kuitenkin ammattikoulun käyneitä... ja mekaanikko tekee vielä rahaa osamyynnillä, johon parturi ei ikinä pysty satunnaisesti shampoopullon tai hiusvahapurkin myymällä. No, täytyy kuolettaa Starit ja VCDS:t ja Forscanit... vaikkei mitään niistä asiakas tarvitsisikaan.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
514
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Kuulemani perusteella jotkut ihmiset välttelevät COVID-autoja. Siis autoja, jotka on koottu tehtaalla pandemia-aikaan. Perusteluna se, että työntekijät on tehneet huonompaa laatua, koska ovat vältelleet kontaktia toistensa kanssa ja koska stressi pandemiasta. Kuulostaa loogiselta. Lisäksi sirupulan takia autoista karsittiin ominaisuuksia, eli kannattaa katsoa tarkkaan, onko autossa kaikki varusteet mitä haluaa.

Mutta en toki hylkäisi 2020 mallista autoa automaattisesti, se voi hyvin olla koottu esim. joulukuussa 2019 tai helmikuussa 2020 ja lyöty kilpiin maaliskuussa 2020. Mutta parin ensimmäisen pandemiavuoden aikana tehdyt ehkä skippaisin ihan varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
364
Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.

Hauskaa sinänsä, kun parturissa pääsee halvemmalla, jos ottaa vain koneleikkauksen vapaalla kädellä työskentelyn sijaan. Ja parturihan työskentelee alle puoleen hintaan mekaanikosta, ja molemmat nyt on kuitenkin ammattikoulun käyneitä... ja mekaanikko tekee vielä rahaa osamyynnillä, johon parturi ei ikinä pysty satunnaisesti shampoopullon tai hiusvahapurkin myymällä. No, täytyy kuolettaa Starit ja VCDS:t ja Forscanit... vaikkei mitään niistä asiakas tarvitsisikaan.
Mitkä ihmeen osat? Normaali kulutusosat saa varaosaliikkeistä haettua siihen hintaan, ettei kannata mistään merten takaa itse tilata. 10-20e jarrupalat ei maksa yhtään enempää merkkiin kuin merkkiin. Parin kympin koiranluita saa välillä leimalle vaihtaa. Ja näin 150tkm kokemuksella kolmella alle 2ke ranskalaisella.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
514
Mitkä ihmeen osat? Normaali kulutusosat saa varaosaliikkeistä haettua siihen hintaan, ettei kannata mistään merten takaa itse tilata. 10-20e jarrupalat ei maksa yhtään enempää merkkiin kuin merkkiin. Parin kympin koiranluita saa välillä leimalle vaihtaa.
Siis jarrupalat, noin esimerkiksi. Kuusikymppiä merkittömistä paloista, siinä missä Autodocilta reilulla parillakympillä saisi esim. Boschia. Motonetissä runsaasta paristakympistä runsaaseen kolmeenkymppiin ja riippuen riittääkö tarvikelaatu vai haluaako OE-laatuiset.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
910
Ei sitä jousitusta kannata pelätä, ei käytännössä aiheuta kovempaa rahanmenoa kuin katkeilevat vieterit. 1ja2 koppaisissa oli huolettomampi jousitus, kolmoskoppaisesta tehdas säästi ohivuotojen keräilyn pois jousitolpilta. Eli ohivuoto ilmestyy tolpan alapäähän näkyviin katsastusinssiä ärsyttämään.

Thp ja puretech kannattaa kiertää kaukaa.

T:citikkakorjaaja
Tämä on kakkoskoppaa koska keula oli tämän näköinen. Ilmeisesti tuo on siis ilmajousitus eikä nestejousitus kuten omistaja sanoi. Mitä tuollaisen korjaaminen maksaa ja pystyykö vaihtamaan "rautatolpat" tilalle jos hajoaa ? Tuntui siis toimivan eli nousi ja laski napista. En ehkä ihan ymmärrä tuon hyötyä kun ei ainakaan ajossa tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. Sen sijaan perässä ilmeisesti juurikin jousitus tms. piti melko "hetekkamaista" narinaa töyssyissä ja ihan kun parkeissa otti kattokaiteesta kiinni ja heilutteli. Lieneekö vain käyttämättömyyttä vai oire tulevasta ? Auto on siis käytännössä seissyt 2vuotta eli ajettu todella vähän.

Mistä nuo THP ja puretech koneet tunnistaa ? Turboa en konehuoneessa nähnyt ja tiedot mätsäsi 2.0 103kW koneeseen. Ei varsinaisesti mikään tykki tuolla automaatilla, mutta sama se.

Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.



Toista sukupolvea näytti olevan. Tuossa linkissä ei kerrottu millä koneella tuo C5 oli joten vähän "epämääräinen". Esim. onko tuo jakopääremontti korjaus vai perus vaihto ? En tiedä onko tuo kone ketjulla vai hihnalla. Selvä kuitenkin on, että 2K€ autoon ei mitään tonnin remontteja tehdä. Pystyn itse tekemään perusjutut mitä pihalla nyt voi tehdä eli jarrurempat, öljynvaihto jne. Laatikkoöljyjen vaihtoa en ole koskaan tehnyt ja oletettavasti vaatii tasaisen alustan. Hitsaushommia en pysty tekemään, mutta kaverin hallilla olen sitten hitsannut sen vähän mitä on elämässä tarvinnut (2 kertaa).

Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
Kaverilla on auto korjaamo eli "Rane" löytyy lähipiiristä. Ei ilmaiseksi tee, mutta halvemmalla kuitenkin kuin täysin ulkopuolisella menisi.

Mitä nyt muuten koeajolla huomasin niin takajouset tms. aiheuttaa narinaa. Kun keskuslukon aukaisee niin takaluukusta kuuluu outoa "pärinää" + selvästi luukku tärisee ? Oisko siellä mahdollisesti joku sähköinen avaus tms ? Tuossa ei sitten ainakaan toiminut. Uraherkältä tuntui, mutta voisiko olla vain pyöränkulmista kiinni. Muuten aika perus ajoltaan; laiska, kohtuu hiljainen, mutta ihan kuin kuskin ovessa olisi joku vuoto jossain (ohiajavien autojen ääni kuuluu yllättävän hyvin). Naarmua ja lommoa oli, mutta ne eivät häiritse itseäni. Ruostetta en huomannut kaarissa jne, mutta auto oli likainen. Tarkoitus käyttää nosturilla ensi viikolla kun myyjänä on tuttu.
Uusihan tämä ei ole eli 2008/190tkm/2K€. Kaikki tuntui kyllä toimivan ilmastointia myöden.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 117
Viestejä
4 297 376
Jäsenet
71 792
Uusin jäsen
nahkuri

Hinta.fi

Ylös Bottom