Mikä auto minulle?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Formica, 19.10.2016.

  1. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Tuskinpa se arvo nyt paljoa mihinkään suuntaan muuttuu. Auton arvo laskee joka tapauksessa paljon ja nopeasti, joten jos se vähän heilahtaa niin ei se enää tunnu missään muiden kulujen seassa.

    Dieselin suosio on edelleen kovempi kuin mitä se oli ennenkuin hallitus alkoi suosia sitä selvästi bensaan verrattuna. Huippuvuosina Suomessa myytiin ihan tajuttoman pieniäkin kirppuja dieselkoneella, ja vähänkään isomman auton hankkivat (Golfista ylöspäin) osti dieselin vaikka kilsoja tuli 10 tkm luokkaa vuodessa. Se perintö näkyy nyt käytettyjen autojen määrässä, tuolta aikakaudelta on aika paljon diesel-tarjontaa nettiautossa. Jos jotain, niin nyt palataan siihen normaaliin tilanteeseen missä isot autot on diesel-koneella ja paljon ajavien autot on diesel-koneella ja muut ajaa bensalla kuten kuuluukin. Ei diesel ole mikään kaupunkipata koskaan ollut.

    Oikeastaan kun uusien dieseleiden myynti vähän notkahti, niin jokusen vuoden päästä saattaa olla tilanne että diesel-autot oikeastaan pitääkin hintansa ihan hyvin, koska tarjonta on sen verran pienempää mutta käyttäjiä edelleen on.

    Itse stressasin ensimmäisen diesel-auton ostoa aikanaan, mutta ei ole kyllä kaduttanut. Samankokoiseen ja -tehoiseen bensa-autoon nähden verotkin on jotain 200-300 euroa kovemmat vuodessa, eli ei yhtään mitään.

    Ja mitä tohon "lehtien kommenttiosioihin" tulee, niin yhtä hemmetin typerää porukkaa oli ne jotka alkoi paniikissa etsiä uutta bensa-autoa kun dieselkippojen arvot romahtaa ihan kohtajustiinsa. Oli kyllä hauskaa seurata sitä menoa foorumeilla, kuviteltiin että tehtiin fiksu veto kun vaihdettiin joku 50 tkm rullattu diesel-volkkari samankokoiseen bensaan, maksettiin välirahat liikkeelle ja ajeltiin tyytyväisenä napsun verran kovempien kulujen kanssa. Ähäkutti, eipäs päässyt dieselin arvonromahdus yllättämään meikäläistä! :D
     
  2. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Onko kellään kokemusta BK/BL Astra:sta 1.4l moottorilla?
     
  3. vatanen

    vatanen Perinnöllisesti impotentti Premium-jäsen

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Siis K-Astraako tarkoitat? Siitä on kokemusta 1.4 150hv turbo farkusta.

    Hyvä ajaa, vei manuaalina sellaisen 6-6,2l/100km, innovationissa jo hyvät varusteet. Itse suosittelisin erityisesti AGR-penkkejä, ovat todella hyvät istuimet.

    Ennen 2018 syksyä valmistetuissa esiintyy tyyppivikana oikean ledimatriisivalon hajoamista, oma meni takuuseen. Jos ei menisi takuuseen/virhevastuuseen, niin uusi umpio saattaa maksaa tonninkin.
     
  4. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 753
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Hyundai i20 on uudempi malli ja siinä on pitempi akseliväli, mikä tuo lisätilaa sisälle ja tekee siitä vakaamman ajaa. Fiestasta on tullut uudempi korimalli myöhemmin, mutta jostain syystä päättivät pitää akselivälin ennallaan. Kuulostaa kyllä, että Fiestassa oli jotain vikaa, koska ei ratin pitäisi täristää motarilla.
     
  5. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Jep K-astra, joko 2018/2019 mallia uutena/esittelyautona ja automaatti.
     
  6. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 526
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Mulla on 150hp 1.4T automaatti farkku vuodelta 2016.
    Erittäin mukava ajaa etenkin kesäkeleillä, tosin peruspenkit ei kovin ihmeelliset, suosittelen AGR:iä (itse ostin käytettynä niin ei saanut valita kun muuten oli sopiva auto). AGR:ien kanssa pätevä matka-auto, peruspenkeilläkin muuten, mutta niitä penkkejä ei tosiaan ole siunattu liialla mukavuudella ja säätövaralla, joten edelleen, hanki malli jossa on AGR:t jos vaan mahdollista.

    Talvella meinaa yliaktiivinen luistonestojärjestelmä tappaa menohalut kun ei anna just yhtään renkaan sutia ja auton liirtää edes hallitusti, mutta vastapanona toki pitää auton tiellä ja vauhdit maltillisena. Pöperölumessa ajaessa auto tuntuu jopa epävakaalta koska se jatkuvasti korjaa suuntaa ja vähentää vetoa koska pöperössä nyt aina rengas sutii. Jos löytää itsensä oikein vittumaisesta paikasta talvella niin luistonesto pitää nypätä napista pois jotta pääsee ollenkaan eteenpäin... Kesällä ei pelästy vauhdikkaampaakaan menoa, ja auto on hyvin eleetön sekä mukava ajettava, ei kiiku turhaan mutkissa ja alusta pelaa oikein kivasti muutenkin.

    Äänieristys on luokan normaalia tasoa, eli ei nyt ihan hirveän ihmeellinen. Itse vedin lisäeristeet kontin lattiaan rengasmelua hiljentämään, johon se auttoikin aika hyvin. Nastarenkaista nimittäin kuului aikamoinen humina etenkin motarinopeuksissa, mutta ei enää.

    Mun ajoprofiililla bensaa menee kesällä ~6,5-7 l/100 km talvella jotain 7,5-8 l/100 km, ajot pääosin taajamaa ja motaria. Kesälomilla kun tulee enemmän ajettua maantiepätkää niin kulutus on jossain 6-6,5 l/100 km, kasikympin maantietä menee varmaan alle kutosella mutta ei ole tullut tankkaamalla tarkistettua pelkän maantievedon jälkeen. Talvella taas jos tulee paljon kaupunkipyöritystä kylmällä koneella ja vaihteistolla niin ysin lukemat voi olla lähellä.
     
  7. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Australiassa ei lumesta oikeastaan tarvitse huolehtia ei ainakaan täällä pohjoisosissa :D

    Samaan hintaa saa kia cerato tai hyundai i30/elantran 2l moottorilla. Corolla maksaa muutaman tonnin enemmän mutta niissä on toi cvt-laatikko ja mazda 3 jo huomattavasti enemmän uutena.
     
  8. spede

    spede

    Viestejä:
    2 186
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Taas viikon verran jahkailtu auton hankkimisen kanssa ja tuntuu siltä, että mitä kauemmin miettii niin sitä kauemmaksi mopo karkaa käsistä. :psmoke: Olisi pitänyt vaan mennä hakemaan se litran Hyundai i20 eikä edes katsella muita vaihtoehtoja.

    Mitäs mieltä täällä ollaan Mazda 3 MPS:stä tai Mazdoista ylipäätään?
     
  9. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kia Picanto uus
    Vai 170000 rullattu hybrid Auris
    140km työmatkaa per päivä
    ?
     
  10. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 951
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos koppimopolla ajelu käy, niin miksei samalla Aygo? Muuten säästäisin hermoja ja Auris olisi varmaan hieman mukavampi jos tuollaiset työmatkat. Sitten jos ja kun ei kilsat mittarissa pelota niin joku diesel ehkä voisi tulla kysymykseen. Mutta itse en missään punto kokoluokan autossa istuisi tuollaista matkaa päivittäin.
     
    Eke| ja SR50La tykkäävät tästä.
  11. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tulee rouvalle
    Hän on rullannut vuosien varrella 2002 Yariksella 100000km. Edullinen on ollut
    Oma valinta siis.
    Kia vaihtuis sitten 3 vuoden päästä taas uuteen...
     
  12. vatanen

    vatanen Perinnöllisesti impotentti Premium-jäsen

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Pari kk sitten ostettu vm18 TDI ajettu 23tkm Superppi lähdössä toistamiseen takuuhuoltoon. Viimeksi vaihteisto ja nyt ilmeisesti keyless entry. Hieman alkaa huolestuttaa tämän pitäminen takuuajan umpeutumisen jälkeen. Mielipiteitä, kannattaisiko suosiolla alkaa etsiä muita vaihtoehtoja, vai tuleeko vaihtaessa sen verran turpaan että sillä rahalla jo korjailisikin?

    Kriteerit autolle:
    Suuri tavaratila, pitää mahtua lastenvaunut ja 25kg koira samalla kertaa.
    Hyvät takatilat, eteen pitäisi mahtua istumaan telakasta huolimatta.
    Ajettu alle 50tkm
    Luotettava
    Uudehko
    Alle 40kE

    Ajoa suunnilleen 30tkm vuosi, enimmäkseen maantietä ja ruuhka-ajoa pk-seudun kehä- ja ulosmenoteillä. Kotona ei mahdollisuutta ladata akkuja.

    Superbiin olen ollut muuten todella tyytyväinen, mutta luotettavuuden suhteen on tainnut osua jonkinlainen maanantaikappale.
     
  13. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 951
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Okei siis rouvalle. No eräs tuttava osti joku aika sitten Auris automaatin ilman hybridiä ja pienemmillä kilsoilla. Epämääräisen sekavalla matka-ajolla ajotietokone näytti lukemaa 5,1/100km. Viimeksi en muistanut vilkaista mittaria mitä näytti paikallisella nurkkapyörityksellä, tuskin hirveää eroa. Jos siis jättöisi hybridin ehkä pois ja katselisi vähemmän ajettua. Ja tai toisaalta jos niitä kilsoja tulee tuohon malliin ja autokin pysyy taloudessa pitkään... niin silti ajelisin vähän mukavammalla isommalla autolla.

    Noilla kilsoilla hybrid Auriksen hinnoissakin on melkoista heittoa mitä katsoin, ja rajasin pois kaikki vähemmän ajetut.
     
  14. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    2002 Yaris litran koneella on Emännän ajossa on kyllä ollut bensapihi.
    Viime vuonna joutui jo hitsaus hommiin katsastuksessa ja tänä vuonna oli sitten takakaaret vuorossa.
    Aika vaihtaa
     
  15. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 549
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kysy, jos saat vaihtaa liikkeen johonkin muuhun (Superb-)autoon sopuhinnalla (=hyvittävät tuosta saman mitä itse "maksoit"). Toki jos nuo ovat ns. pikkuvikoja, jotka on päivässä korjattu, niin sitten voi olla hankala perustella moista tempausta. Normaalissa vaihdossa tulee varmasti tonneja turpiin, tosin VAGin korjaamiseenhan se menee heittämällä...
     
  16. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    579
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Ford Mondeo tulee mieleen näillä kriteereillä. Ehkä Opel Insignia. Kannattaa ainakin käydä katsomassa.
     
  17. vatanen

    vatanen Perinnöllisesti impotentti Premium-jäsen

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Viimeisin meni softapäivtyksellä tunnissa, vaihteiston mekatroniikkayksikön vaihto oli noin viikon homma osien tilauksineen. Periaatteessahan ensisijainen ratkaisu näihin on aina korjauttaminen, joten sinänsä liikkeellä ei kai ole mitään varsinaista velvollisuutta ottaa autoa näiden takia takaisin. Yksi iso ja yksi pieni takuuseen ei vielä hirveesti tee mitään, mutta hieman jatkon kannalta huolestuttaa kun takuu ensi vuonna umpeutuu.
     
  18. uce

    uce

    Viestejä:
    206
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Viikonloppuna katkesi vm 2005 citroen c4:sesta jakopään hihna motarilla ja nyt on sen verta iso konevaurio, että tuota ei enää kannata elvyttää. Oli muuten n. 55 tkm ajettu hihna, eli joko maanantaikappale tai sitten koneen pienen öljyvuodon (1l / 10 tkm) seurauksena kastunut ja päässyt hapertumaan.

    Uuden kaaran hankinta siis edessä viimeistään ensi kesäksi, jotta pääsee mökille. Toki muutakin ajoa on, mutta ne periaatteessa hoituvat myös julkisilla ainakin talven yli.

    Vuodessa ajoa tulee n. 15 tkm; 10-20 km päivässä kaupungissa + n. 20 kpl 500 km työ / vapaa-ajan matkaa.

    Varusteina pitäisi olla: ilmastointi, vakkari, ajonvakautus+abs, kääntyvät takaselkänojat sekä väh. n. 100 hv tehoa. Laadukkaista kabiinimateriaaleista ja tehosta plussaa. Tilaa pitäisi olla kahdelle aikuiselle.

    Työkalut pysyy kädessä, joten pienehköt huollot voin tehdä itse.

    Näillä puheilla varmaan joku b-segmentin auto lienee paras? Hankintahinta alle 10ke mielummin lähempänä 5 ke. Kannattaakohan katsoa uudehkoja litrasia turboja fiesta, clio, i20 vai vanhoja "premiumeja" A3, 1-sarja jne.

    Onko noissa pikkuautoissa jotain erityisen hyvää mallia tai erityisen huonoa, jota ainakin kannattaa välttää?
     
  19. addepou

    addepou

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Oliko minkä ikäinen hihna? Vaimon -06 kauppakassipösössä on varmaa 30tkm ajettu hihna mutta 5v vanha. Suosittivat vaihtoa vastottain mutta en enää kyseisee autoon vaihda, katketkoon jos katketakseen.
     
  20. uce

    uce

    Viestejä:
    206
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Muistaakseni 2015 alkuvuodesta vaihdettu, kilsat oli vaihtohetkellä jotain 180-190 tkm ja laukesi nyt 238 tkm. Vaihtoväli taisi olla 6v tai 80 tkm. Voin tarkistaa illallla huoltokirjasta, jos muistan.
     
  21. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Eiks tolla rahalla nyt sais uudenkin Superbin? Ja eikö noihin saa parhaimmillaan 5 vuotta takuuta pienellä lisämaksulla.

    Jos tollaiset viat pelottaa niin 40 tonnin käytetty on aivan väärä auto merkistä ja mallista riippumatta.
     
  22. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Mitä raati tuumaa edellisen sukupolven faceliftatusta Volvo V60 D3:sta manuaalivaihteisena?
     
  23. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Erittäin kiva, melko äänekäs tosin. Aika pieni kans kilpailijoihin nähden. Ottaisin ehdottomasti automaattina, luotettavat askit noissa Volvon omien koneiden jatkona kumminkin.
     
  24. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Melua itsekin vähän epäilin, vaikka jostain luin olevan hiljaisempi, kuin ennen faceliftausta tehty malli. Renkaat ilmeisesti isoin melun lähde? Manuaalissa taitaa päästöarvot olla reilusti paremmat. Kone lienee tosiaan Volvon oma 150hv malli, ja ilmeisesti luotettavampi kuin isoveli D4, joka kärsi jostain tyyppiviasta?
     
  25. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    En tiedä mitä eroja tyyppivioissa on, sama pytty vaihtelevalla määrällä turboja ja varmaan jotain muuta pientä eroja voi olla...

    Mulla oli tollanen vähän ajettu T3 A sijaisautona, oma auto on toi uusin korimalli. Ero rengasmelussa aivan järkyttävä, ja ei toi uusinkaan mikään Mersu sen suhteen ole :D

    Päästöarvoista en tiedä enkä niin välitä, ei se vero vuodessa montaa euroa suurempi automaatilla ole jos edes on. Kannattaa se ainakin kokeilla josko semmoisella ottais, käy sitten paremmin kaupaksi seuraavassa vaihdossa kumminkin.
     
  26. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Landsaileilla Volvokin varmaan hiljenee... Ei tosiaan ollutkaan kovin iso ero päästöissä manuaali 105CO2, ja automaatti 109CO2. Mulla oli -13 mallinen V40 t3 manuaalilla, joka oli todella hyvän tuntuinen vaihteisto. Onhan automaatti toki todella mukava.
     
  27. lospolloshermanos

    lospolloshermanos

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Uusi Camry näyttää korin muotoilultaan kuin aikahypyltä 15 vuotta menneisyyteen.
     
  28. Janttura

    Janttura

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    kävin kokeilemas tota corolla pettymysten jälkee ihan oli jees kiesi
     
    lospolloshermanos tykkää tästä.
  29. Ryderio

    Ryderio

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    22.02.2017
    Muilla on V60 (tosin CC) ja minusta se on kovin hiljainen ja mukava muutenkin. Voisin veikata, että metelöinti tulee pääasiassa renkaista ja erityisesti niiden koko vaikuttaa. Laittaa 16" vanteille hiljaiset renkaat niin eiköhän tuo matalampikin V ole ihan hiljainen.

    "D4" mallimerkinnällä myydään useampaakin moottoria, osa on Volvon omia. Omassa on 190hv 5-syl D4, joka käsittääkseni löytyy AWD-malleista.
     
    Joymään tykkää tästä.
  30. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    215/55/16 taitaa olla tuo yleisin rengaskoko noissa, eikä närästä yhtään, kun mukavuutta autolta toivon. Tuo vika mitä muistelin, niin olisiko ollut uusissa 2-litraisissa D4:ssa ja liittynyt runsaaseen öljynkulutukseen?
     
  31. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    384
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos tuossa nyt D3:sta ja D4:sta puhuttiin niin ei ne nyt todellakaan sama mylly ole kun puhutaan uudesta D4:sta. D3 aina 5 sylinterinen, D4 ihan ensimmäiset faceliftissä myös 5 sylinterisiä, sekä nelivedossa aina viisi sylinterisiä. Sitten on tuo faceliftiin tullut uusi D4 VEA joka on ihan täysin eri kone ja nelisylinterinen. Myös automaatit on vitosissa aina vanhoja 6 vaihteisia ja vain VEA koneen yhteydessä saa uuden huomattavasti modernimman 8 vaihteisen laatikon.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  32. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Joo niihän se olikin. Tossa V60 tapauksessa on kyllä poikkeuksen poikkeuksia koneiden suhteen... esim VEA D2 on kyllä 6-lovisella siltikin vaikka uus kone on.


    Eiköhän ne kaikki nyt ole Volvon koneita kuitenkin? Ne Ford/PSA koneet rajoittuu mielestäni 1.6D/2.0D/vanhempi 1.6 D2 ainakin dieselin osalta. Bensapuolella tais olla sit surullisempi tilanne...
     
  33. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ostin nyt kesällä vm. 2017, V60 D3, tosin automaattina enkä kyllä manuaalia ostaisi, tuli sekin kokeiltua, mutta ei vaan jaksa enää vaihteita räpeltää.

    Joku tuossa äänekkyydestä kirjoitti, mutta omasta mielestäni kovin hiljainen on kyllä. 17" 215 50 renkaat alla.

    Ei ole oikeen mitään valittamista ollut kyllä. Tosiaan ei mikään isoin auto sisätiloiltaan, mutta ainakin minulle riittää hyvin.
     
    Joymään tykkää tästä.
  34. Dechaque

    Dechaque

    Viestejä:
    240
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mersun E-sarjan 350 CDI vm 2011-2014 tai BMW:n uusi 3-sarjalainen (320d farmarina) vm 2019 vähän houkuttelisi.. :btooth: ei sillä että budjetti riittäisi tollaisiin..
     
  35. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    579
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Täältä ääni uudelle G21 BMW:lle, tuo G20 on aivan mahtava auto <3
     
  36. andor

    andor

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Polttelis vaihtaa kulkine Focukseen (nykyinen kulkine ollu jo 4vk pajalla kun petti jakohihna). Ajatuksissa oli tuollainen vm -15 1.0 ecoboost, ajettu 98 tkm.
    Mutta alkoi mietityttää tuon koneen kestävyys kun luki Fordin foorumeita. Noitahan on näemmä paukkunu alle 100tkm, kun on vesiletku tai kannentiiviste pettänyt .
    Uskaltaako tollasta ostaa? Vai olisko se 1.6 ecoboost varmempi valinta?
    Kävin koeajamassa myös Ceedin, mutta kyllä toi Focus olis parempi ajettava.
     
  37. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ehdottomasti 1,6 vai onko se 1,5 nykyisin.
     
  38. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    865
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Jahas, tää pohdinta ratkes siihen että Opel Astran Innovative varustetaso ja farkun takatilat siunas ostopäätökseen öbaut samantien kun ne kaikki tuli tutuiksi. Jumankekka, sinnehän mahtuu oikeasti +180 pitkä lapsi istumaan. Toisin kuin turhan monessa testatussa. Auton mallinen auto eikä vesipisara.
     
    Kalis_ ja kjns tykkäävät tästä.
  39. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 526
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tervetuloa Astra-kerhoon :tup:

    Milläs koneella ja vaihteistolla biili tulee?
    Takatilat oli meilläkin yksi ratkaiseva tekijä, mahtuu itsekin eteen istumaan rennosti vaikka on turvaistuin takana. Farkun perälootaan menee kanssa aika kivasti kamaa tarpeen vaatiessa.
     
    dot1q ja Kalis_ tykkäävät tästä.
  40. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    865
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tää on 1.0 Turbo pensalla. 5MT aski. Ja ostin vähä herätteenä rapian 20k ajetun koska hinta oli todella kohdallaan - ja sai saman tien ajoon. Vielä hetken tehdas takuuta jäljellä.
     
  41. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 526
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tuosta on ooppelifoorumilta lueskellut ihan positiivisia kokemuksia. Ilmeisesti suht vähäruokainen ja peruspyöritykseen toimiva pannu. Just joku postaili odometristä kuvan kun tuli 200tonnia täyteen tuolla koneella :D

    Mulla on 1.4T tehokkaampana versiona automaatilla, muuten kiva peli, mutta vähän turhan janoinen mun ajoprofiililla. Varustetasona alempi Enjoy kampanjalisukkeilla, ja tuli myös hankittua noin 25k rullattuna kun sai aika hyvällä diilillä. Silloin 1,5v sitten noita ei pahemmin ollut vielä vähän ajettuna tarjolla, nykyään varmaan hintataso mukavampi ostajan kannalta :vihellys:
     
    SR50La ja dot1q tykkäävät tästä.
  42. frogbot

    frogbot

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2019
    Itselläni autokuume polttelee. Täsmälääke olisi uudehko, hyvin varusteltu ja pikkuisen karvalakkia tehokkaampi bensa-automaatti. Joko golf-luokan farmarina tai sitten isompi auto liftbackinä vai fastbackinä vai mikä se nyt on...

    Jotenkin vaan liian krantuksi ja mielikuvien vietäväksi tullut. Perustumatta kovinkaan kummoisiin faktoihin, niin eniten kiinnostaa Opel Astra ja Renault Megane (tai Talisman 200 heppaisena). Kumpikin parhaalla varustetasolla toki. Merkeistä taas vähiten ostohousuja kahistaa Toyota, Volkkarit ja Peugeot.

    Täällä parikin on ollut tyytyväisiä uuteen Astraan. Itselläni tökkäisee monessa paikassa mainittu rengasmelu. En ole vielä päässyt sitä itseäni kiinnostavinta mallia (1.6) kokeilemaan, mutta ainakin 1.4 innovationissa renkaiden jyrinä oli ihan selvästi häiritsevä 100 vauhdissa. Ei mitenkään älyttömän kova, mutta siihen kiinnitti huomiota. En millään premiumilla ajele nytkään, mutta hölmöltä tuntuisi vaihtaa meluisampaan autoon. Liekö tuo 200-heppanen mitenkään erilainen äänieristykseltään...

    Insignia olisi hieno ja varmasti hiljaisempi. Mutta onko se jotenkin hölmöä ostaa isompi auto, vaikka pienemmällä pärjäisi hyvin (mahtuisi jopa paremmin talliin).

    Relluista tullut jotenkin läheisiä, kun pari viimeistä autoa on moisia ollut. Ja kumpikin ollut oikein mukava, hyvä ja luotettava kulkine, eikä korjaamolla ole tarvinut käydä. Toki melko uusista vehkeistä on kyse, mutta ei ne taida kaikki merkit ihan viattomia olla edes kohtuu uutena. Megane uudella 160-heppaisella koneella olisi aika hyvä ja Talisman Tce200 vielä parempi. Talismanin olen koeajanut ja olihan se mukavaa kyytiä. Ei vaan uuteen ole varaa ja käytettyjä tosi niukasti tarjolla.

    Plan c/d olisi Seat Leon (oikeastaan ainut VAG, mikä jollain lailla kiinnostaa) tai jompi kumpi korealainen. Tai en minä tiedä. Johonkin se 25 - 30 keuroa pitäisi tuhlata, ettei nyt sentään sijoitettua tulisi.
     
  43. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    865
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Itselle eniten tökkii melussa suhinat. Astrassa kuuluu kyllä rengasääniä läpi, mutta ohi ajavista autoista ei kuulu ikkunoista läpi vastaavaa ääntä kuin saksalaisessa kilpailijassa - tosin kuulo on aina omakohtainen kokemus. Michelinit kesäsissä ja Contin kitkat talvikumeissa. Yllättävän sujuva ja taloudellinen tuo 1.0 kyllä on. Ei samperi kun ei kaupungissa saa 6.6 litraa pahempaa saanu aikaseen, hieman säästelyä opettelemalla.

    *EDIT: Niin siis sitä yritin sanoa, että Astrassa ei ovet vihellä tai suhise ja siihen olen todella tyytyväinen. Se että jos renkaista jotain ääntä kuuluu - kuulukoot. Eir autojen rateissa testailtuani, esimerkiksi muuten mukava Mitsubishin ASX on näiltä osin huomattavasti häiritsevämmin jyrisevä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  44. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 526
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tuossa 1.6T:ssä taitaa ainakin olla parempi akselisto (takana Watt-linkki), ja ainakin jossain vaiheessa niihin tuli myös parempi äänieristys Acoustic Packin muodossa. Rengasmelua tosiaan on jonkin verran, itse eristin takalootan pohjan niiltä osin kun sinne käsiksi pääsi helposti ja äänimaailma kyllä muuttui miellyttävämmäksi..
     
  45. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    @frogbot Talisman kannattaa ehdottomasti hakea "ulkoa" ellei riesana ole vaihtoautoa. Täällä ei ole noita parhaita Initiale Paris varustetasoja edes saatavana Relluihin, Talisman on mukavan pehmeä kulkine, valitettavasti harvat siihen päätyvät VAG leirin sijasta.
     
  46. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 517
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täytyy kyllä sanoa, näin ei-asiaan paneutuneena, että aika hyvännäköinen auton tuo Talisman. 250hv ja neliveto-automaatti jos olisi dieselinä, niin saattaisi Diudi quattro lähteä vaihtoon.

    älkää nyt sanoko että tuollainen kokoonpano löytyy? :D
     
  47. calm

    calm

    Viestejä:
    147
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pari viikkoa on tuommoinen ollut. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, niin sitä enemmän sitä pitäisi päästä muokkaamaan omiin haluihin. Ei nyt vielä mitään ihan hirveää ole tullut vastaan, mutta näytöllä voisi pysyä sammutuksen yli se näkymä mikä viimeksikin on ollut ja kartan asetukset samoina ja mikä ihmeen aivopieru se on, että istuimen muisti ei muista myös peilien asetuksia.

    [​IMG]
     
    SR50La tykkää tästä.
  48. Janttura

    Janttura

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    3 vuotta ajeltu 1.6 manu astralla hyvä peli
     
  49. glomerulus

    glomerulus

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Hyvännäköinen peli. Itsellä myös joku hybridi harkinnassa, esim. RAV4 ja KIA Niro. Ehkä CR-Vkin. Niro on tyypattu, ihan kiva peli, hintakin edukkaampi. Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan. :)

    Toinen asia. Anopilla on kesä/-mökkikaarana vanha kunnon vm. 1994 BMW 316iA Compact. Se on oikein hyvin palvellut peli, mutta kyllä nyt alkaa vuodet tekemään tehtävänsä. Olisiko ehdotusta jostain luotettavasta tuoreemmasta vehkestä? Ei haittais, jos olis enemmän ovia, muttei kuitenkaan hirveästi nykyistä isompi peli. Ilmastointi, vakkari, automaattilaatikko ois must. Budjetti ehkä max. 5000€, mutta tarvittaessa löytyy vähän ekstraakin. Merkillä ei väliä, mutta saa se bemarikin olla. :)