Mikä auto minulle?

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Mersun E-sarjan 350 CDI vm 2011-2014 tai BMW:n uusi 3-sarjalainen (320d farmarina) vm 2019 vähän houkuttelisi.. :btooth: ei sillä että budjetti riittäisi tollaisiin..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
23
Polttelis vaihtaa kulkine Focukseen (nykyinen kulkine ollu jo 4vk pajalla kun petti jakohihna). Ajatuksissa oli tuollainen vm -15 1.0 ecoboost, ajettu 98 tkm.
Mutta alkoi mietityttää tuon koneen kestävyys kun luki Fordin foorumeita. Noitahan on näemmä paukkunu alle 100tkm, kun on vesiletku tai kannentiiviste pettänyt .
Uskaltaako tollasta ostaa? Vai olisko se 1.6 ecoboost varmempi valinta?
Kävin koeajamassa myös Ceedin, mutta kyllä toi Focus olis parempi ajettava.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Jahas, tää pohdinta ratkes siihen että Opel Astran Innovative varustetaso ja farkun takatilat siunas ostopäätökseen öbaut samantien kun ne kaikki tuli tutuiksi. Jumankekka, sinnehän mahtuu oikeasti +180 pitkä lapsi istumaan. Toisin kuin turhan monessa testatussa. Auton mallinen auto eikä vesipisara.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Jahas, tää pohdinta ratkes siihen että Opel Astran Innovative varustetaso ja farkun takatilat siunas ostopäätökseen öbaut samantien kun ne kaikki tuli tutuiksi. Jumankekka, sinnehän mahtuu oikeasti +180 pitkä lapsi istumaan. Toisin kuin turhan monessa testatussa. Auton mallinen auto eikä vesipisara.
Tervetuloa Astra-kerhoon :tup:

Milläs koneella ja vaihteistolla biili tulee?
Takatilat oli meilläkin yksi ratkaiseva tekijä, mahtuu itsekin eteen istumaan rennosti vaikka on turvaistuin takana. Farkun perälootaan menee kanssa aika kivasti kamaa tarpeen vaatiessa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Tää on 1.0 Turbo pensalla. 5MT aski. Ja ostin vähä herätteenä rapian 20k ajetun koska hinta oli todella kohdallaan - ja sai saman tien ajoon. Vielä hetken tehdas takuuta jäljellä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Tää on 1.0 Turbo
Tuosta on ooppelifoorumilta lueskellut ihan positiivisia kokemuksia. Ilmeisesti suht vähäruokainen ja peruspyöritykseen toimiva pannu. Just joku postaili odometristä kuvan kun tuli 200tonnia täyteen tuolla koneella :D

Mulla on 1.4T tehokkaampana versiona automaatilla, muuten kiva peli, mutta vähän turhan janoinen mun ajoprofiililla. Varustetasona alempi Enjoy kampanjalisukkeilla, ja tuli myös hankittua noin 25k rullattuna kun sai aika hyvällä diilillä. Silloin 1,5v sitten noita ei pahemmin ollut vielä vähän ajettuna tarjolla, nykyään varmaan hintataso mukavampi ostajan kannalta :vihellys:
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
156
Itselläni autokuume polttelee. Täsmälääke olisi uudehko, hyvin varusteltu ja pikkuisen karvalakkia tehokkaampi bensa-automaatti. Joko golf-luokan farmarina tai sitten isompi auto liftbackinä vai fastbackinä vai mikä se nyt on...

Jotenkin vaan liian krantuksi ja mielikuvien vietäväksi tullut. Perustumatta kovinkaan kummoisiin faktoihin, niin eniten kiinnostaa Opel Astra ja Renault Megane (tai Talisman 200 heppaisena). Kumpikin parhaalla varustetasolla toki. Merkeistä taas vähiten ostohousuja kahistaa Toyota, Volkkarit ja Peugeot.

Täällä parikin on ollut tyytyväisiä uuteen Astraan. Itselläni tökkäisee monessa paikassa mainittu rengasmelu. En ole vielä päässyt sitä itseäni kiinnostavinta mallia (1.6) kokeilemaan, mutta ainakin 1.4 innovationissa renkaiden jyrinä oli ihan selvästi häiritsevä 100 vauhdissa. Ei mitenkään älyttömän kova, mutta siihen kiinnitti huomiota. En millään premiumilla ajele nytkään, mutta hölmöltä tuntuisi vaihtaa meluisampaan autoon. Liekö tuo 200-heppanen mitenkään erilainen äänieristykseltään...

Insignia olisi hieno ja varmasti hiljaisempi. Mutta onko se jotenkin hölmöä ostaa isompi auto, vaikka pienemmällä pärjäisi hyvin (mahtuisi jopa paremmin talliin).

Relluista tullut jotenkin läheisiä, kun pari viimeistä autoa on moisia ollut. Ja kumpikin ollut oikein mukava, hyvä ja luotettava kulkine, eikä korjaamolla ole tarvinut käydä. Toki melko uusista vehkeistä on kyse, mutta ei ne taida kaikki merkit ihan viattomia olla edes kohtuu uutena. Megane uudella 160-heppaisella koneella olisi aika hyvä ja Talisman Tce200 vielä parempi. Talismanin olen koeajanut ja olihan se mukavaa kyytiä. Ei vaan uuteen ole varaa ja käytettyjä tosi niukasti tarjolla.

Plan c/d olisi Seat Leon (oikeastaan ainut VAG, mikä jollain lailla kiinnostaa) tai jompi kumpi korealainen. Tai en minä tiedä. Johonkin se 25 - 30 keuroa pitäisi tuhlata, ettei nyt sentään sijoitettua tulisi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Itselle eniten tökkii melussa suhinat. Astrassa kuuluu kyllä rengasääniä läpi, mutta ohi ajavista autoista ei kuulu ikkunoista läpi vastaavaa ääntä kuin saksalaisessa kilpailijassa - tosin kuulo on aina omakohtainen kokemus. Michelinit kesäsissä ja Contin kitkat talvikumeissa. Yllättävän sujuva ja taloudellinen tuo 1.0 kyllä on. Ei samperi kun ei kaupungissa saa 6.6 litraa pahempaa saanu aikaseen, hieman säästelyä opettelemalla.

*EDIT: Niin siis sitä yritin sanoa, että Astrassa ei ovet vihellä tai suhise ja siihen olen todella tyytyväinen. Se että jos renkaista jotain ääntä kuuluu - kuulukoot. Eir autojen rateissa testailtuani, esimerkiksi muuten mukava Mitsubishin ASX on näiltä osin huomattavasti häiritsevämmin jyrisevä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Liekö tuo 200-heppanen mitenkään erilainen äänieristykseltään...
Tuossa 1.6T:ssä taitaa ainakin olla parempi akselisto (takana Watt-linkki), ja ainakin jossain vaiheessa niihin tuli myös parempi äänieristys Acoustic Packin muodossa. Rengasmelua tosiaan on jonkin verran, itse eristin takalootan pohjan niiltä osin kun sinne käsiksi pääsi helposti ja äänimaailma kyllä muuttui miellyttävämmäksi..
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
@frogbot Talisman kannattaa ehdottomasti hakea "ulkoa" ellei riesana ole vaihtoautoa. Täällä ei ole noita parhaita Initiale Paris varustetasoja edes saatavana Relluihin, Talisman on mukavan pehmeä kulkine, valitettavasti harvat siihen päätyvät VAG leirin sijasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
@frogbot Talisman kannattaa ehdottomasti hakea "ulkoa" ellei riesana ole vaihtoautoa. Täällä ei ole noita parhaita Initiale Paris varustetasoja edes saatavana Relluihin, Talisman on mukavan pehmeä kulkine, valitettavasti harvat siihen päätyvät VAG leirin sijasta.
Täytyy kyllä sanoa, näin ei-asiaan paneutuneena, että aika hyvännäköinen auton tuo Talisman. 250hv ja neliveto-automaatti jos olisi dieselinä, niin saattaisi Diudi quattro lähteä vaihtoon.

älkää nyt sanoko että tuollainen kokoonpano löytyy? :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Pari viikkoa on tuommoinen ollut. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, niin sitä enemmän sitä pitäisi päästä muokkaamaan omiin haluihin. Ei nyt vielä mitään ihan hirveää ole tullut vastaan, mutta näytöllä voisi pysyä sammutuksen yli se näkymä mikä viimeksikin on ollut ja kartan asetukset samoina ja mikä ihmeen aivopieru se on, että istuimen muisti ei muista myös peilien asetuksia.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Pari viikkoa on tuommoinen ollut. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, niin sitä enemmän sitä pitäisi päästä muokkaamaan omiin haluihin. Ei nyt vielä mitään ihan hirveää ole tullut vastaan, mutta näytöllä voisi pysyä sammutuksen yli se näkymä mikä viimeksikin on ollut ja kartan asetukset samoina ja mikä ihmeen aivopieru se on, että istuimen muisti ei muista myös peilien asetuksia.

Hyvännäköinen peli. Itsellä myös joku hybridi harkinnassa, esim. RAV4 ja KIA Niro. Ehkä CR-Vkin. Niro on tyypattu, ihan kiva peli, hintakin edukkaampi. Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan. :)

Toinen asia. Anopilla on kesä/-mökkikaarana vanha kunnon vm. 1994 BMW 316iA Compact. Se on oikein hyvin palvellut peli, mutta kyllä nyt alkaa vuodet tekemään tehtävänsä. Olisiko ehdotusta jostain luotettavasta tuoreemmasta vehkestä? Ei haittais, jos olis enemmän ovia, muttei kuitenkaan hirveästi nykyistä isompi peli. Ilmastointi, vakkari, automaattilaatikko ois must. Budjetti ehkä max. 5000€, mutta tarvittaessa löytyy vähän ekstraakin. Merkillä ei väliä, mutta saa se bemarikin olla. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan. :)
Suomessa myynnissä olevissa malleissa taitaa nyt kaikissa olla sähköinen takaluukku. Enpä ole tullut ajatelleeksi kuinka paljon yli vaakatason se nousee, mutta tuskin reilu 2 metriä mitään rajoittaa tuon suhteen, ei auto kuitenkaan ole kuin 1,7 m korkea. Mutta jos se on ongelma, niin avautumiskulman saa kyllä asetettua pienemmäksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Hyvännäköinen peli. Itsellä myös joku hybridi harkinnassa, esim. RAV4 ja KIA Niro. Ehkä CR-Vkin. Niro on tyypattu, ihan kiva peli, hintakin edukkaampi. Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan. :)
En ole törmännyt yhteenkään sähköluukulla varustettuun autoon jonka luukun aukeamiskorkeutta ei voisi säätää/rajoittaa. Useimmissa se onnistuu itse tekemällä, esim avataan, pysäytetään napista haluttuun korkeuteen ja pidetään nappia hetken pohjassa jolloin uusi taso on tallennettu muistiin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
34
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.

Vuoden päästä kun vaimo palaa töihin ja kilsamäärä kasvaa ostetaan sitten joku oikea auto. Helppo olisi tuommoinen n. tonnin hintaluokan kiesi kun tietää ettei ikinä pääse syntymään yli tonnin vikaa, paaliin vaan siinä tapauksessa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
34
Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.
Toisaalta tuollainen 2000 euroa vuoden leasarista ei tuossa tilanteessa olisi ehkä huonoin mahdollinen. Uudehko auto = halvemmat vakuutukset ja verot. Lisäksi vuoden päästä ei tarvitse murehtia mihin auton tunkee ja jos vaikka moottori leviää, ei sinulla ole siinä mitään riskiä kun ei ole edes oma auto. Vuoden päästä kun sopimus umpeutuu niin ostaa sitten jonkun hyvän auton. Lisäksi ei tarvitsisi nyt investoida tonneja vaan se pari tonnia menisi noihin kuukausikuluihin vuoden mittaan. Totuushan kuitenkin on että noita halpoja voi olla suht vaikea myydä ja voi mennä se pari tonnia kankkulan kaivoon, jos se päättää levitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.

Vuoden päästä kun vaimo palaa töihin ja kilsamäärä kasvaa ostetaan sitten joku oikea auto. Helppo olisi tuommoinen n. tonnin hintaluokan kiesi kun tietää ettei ikinä pääse syntymään yli tonnin vikaa, paaliin vaan siinä tapauksessa.
Joko tuo liisari mitä muut ovat ehdottaneet, tosin siinä menee 100% varmasti rahat ”hukkaan”. Tai sitten jos sattuu löytämään hyvän yksilön halvalla ostettavaksi jonka saa vielä vuoden päästä leimaan niin saattaa saada omansa pois kokonaan. Mutta toisaalta voi käydä niinkin että moottori ja vaihteisto leviää kokonaan ja vielä jossain kaukana kotoa pienellä metsätiellä keskellä yötä, niin sittenhän olet siellä 30 asteen pakkasessa vauvan kanssa odottamassa hinausautoa tms. Eli vähän arpapeliä kuten aina auton ostamisen kanssa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Joku tonnin tai puolentoista Mondeo farkku 1,8-2,5 litraisella Duratec:illä on melko luotettava kapine ja sen saa vielä kaupaksi muutamalla satasella, vaikka se sattuisi leviämäänkin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 123
Toisaalta tuollainen 2000 euroa vuoden leasarista ei tuossa tilanteessa olisi ehkä huonoin mahdollinen. Uudehko auto = halvemmat vakuutukset ja verot.
Halvemmat vakuutukset, häh? Liisariin on pakko ottaa kasko. Vanhaan ritsaan riittänee liikennevakuutus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Hyundai Elantra 2.0 GLS AAC 4d Porrasperä 2004 - Vaihtoauto

Nää on niitä Hyundain toisen tulemisen ensiaaltoa, näillä rakennettiin se Korean Toyotan maine viime vuoskymmenellä. Huollettuina kestää todella pitkään ja osat halpoja.
05 Elantra oli kyllä todella paska auto. Ainoa positiivinen puoli oli pieni kulutus ja kohtuullinen kiihtyvyys kun se on niin kevyt. Tosin talvella se luisteli ihan mihin sattuu eikä kunnon pitoa tuntunut löytyvän mistään. Lisäksi kone porsi 230tkm kohdilla, samoin ilmastoinnin kompura ja jarrut vuoti milloin mistäkin ja helmat ja kaaret ruostui käsiin, myös konepellin sisäreuna ja iskareiden yläpään kiinnikkeet. Varaosat oli helvetin kalliita, tossa 2 litrasessa tais olla eri vetarit kun 1.6 ja ei saanu varaosina ku marmorilta 350e/kpl. Noi on just sellasia max 10v käyttöiän omaavia vehkeitä, sitten paaliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.
Volvo V70, tuolla budjetilla on jo hyvin valikoimaa. Katsoo vain että on sellaisessa kunnossa ettei tarvi heti rempata, niin saa mukavaa ja turvallista kyytiä. Esim joku tällainen: Volvo V70 2.4 Kinetic Business 125kw Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Jos löytää vaikkapa 04->1.8 mondeon joka ei syö öljyä tai imusarjan läpät kalkata niin pitäisi olla ihan kelpo kulkine, melkolailla huoleton auto, ainakin meillä olleet 3kpl(220-280tkm ajettuja)
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Jos löytää vaikkapa 04->1.8 mondeon joka ei syö öljyä tai imusarjan läpät kalkata niin pitäisi olla ihan kelpo kulkine, melkolailla huoleton auto, ainakin meillä olleet 3kpl(220-280tkm ajettuja)
Justiinsa tuollaisen tulevaksi talveksi hankin Rintajoupin huutokaupasta. 220tkm ajettu 04-malli 1.8 110hv farmari. Hinta reilusti alle tonnin. Tulpat, puola, tulpanjohdot ja ilmansuodatin tuli vaihdettua ja nyt tuntuu kyllä ihan hyvältä käyttöautolta. Okei koiranluu ja etupyöränlaakeri myös. Mutta halpoja osia ja itse tehtynä niin eipä tuo kalliiksi tullut.

Laiskahan tuo on..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Vuodeksi joku halpa liisari? Esim. Autoverkkokaupasta joku ’melkein uusi vuodeksi’ 169e/kk. Suht ok kunnossa ja tuoreita, että äiti lapsineen kulkee turvallisesti.
Ei tuollaista melkein uutta saa vuodeksi vaan on tehtävä 3v soppari. Samaten tuolla 169e:llä ei sellaista autoa tuolta saa mihin ne vaunut saa kivuttomasti mukaan, farkku Clio olisi 179e / kk mutta vähänkin kookkaampien vaunujen kanssa auttamattoman ahdas on sekin. Nähtävästi noihin myös pakkomyydään jotain sikahintaista ajotapavakuutusta, joten ei tuollainen mitenkään kovin halvaksi tule.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Kas, näköjään vain uusia sai myös vuodeksi. Tuo pakkovakuutus on huono asia, mutta nätisti ajava saa lopulta aika edullisen vakuutuksen kun 64e/kk muuttuu 22e/kk:n parhaalla 42 euron alennuksella.

Liisareita saa toki muualtakin kuin tuolta. Autoverkkiksen etuna ns. paskat merkit joita ei omaksi osta kuin hullut suurimmaksi osaksi, joten niiden liisaus on kohtuullisen hintaista.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

Edullinen talvi/vara-auto siis hakusessa, jota ei tarvitse ropata jokatoinen viikko. Muita vaihtoehtoja olisi täälläkin kehuttu focus mk2, joka jostain syystä hieman epäilyttää sekä pomminvarmat -00 avensis ja corolla.

Avensista ja corollaa en ole koeajanut, joten niistä ei mitään kokemusta muuta kuin matkustajana ja ihan kelpo peleiltä vaikuttivat. -06 Focuksen koeajoin, mutta oli jotenkin kovin tylsä ja hengetön, vaikka oli isketty täyteen kaikenlaisia varusteita. Focuksessa myös hintalappu alkaa kolmosella, jos haluaa 200tkm tai alle ajetun, joka entisestään kääntää katseet 1-2k hintaluokassa oleviin toyotoihin ja astroihin - voi ns. ajaa kaatopaikalle, jos tulee joku isompi hätä. Lisäksi omaan silmään jostain syystä 300tkm rullattu avensis vaikuttaa luotettavammalta, kuin 200tkm ajettu fordi.

Kokemuksia ja vinkkejä anyways kaipailisin, niin ei tarvitsisi fiilispohjalta arvailla :). Kiitoksia etukäteen!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

Edullinen talvi/vara-auto siis hakusessa, jota ei tarvitse ropata jokatoinen viikko. Muita vaihtoehtoja olisi täälläkin kehuttu focus mk2, joka jostain syystä hieman epäilyttää sekä pomminvarmat -00 avensis ja corolla.

Avensista ja corollaa en ole koeajanut, joten niistä ei mitään kokemusta muuta kuin matkustajana ja ihan kelpo peleiltä vaikuttivat. -06 Focuksen koeajoin, mutta oli jotenkin kovin tylsä ja hengetön, vaikka oli isketty täyteen kaikenlaisia varusteita. Focuksessa myös hintalappu alkaa kolmosella, jos haluaa 200tkm tai alle ajetun, joka entisestään kääntää katseet 1-2k hintaluokassa oleviin toyotoihin ja astroihin - voi ns. ajaa kaatopaikalle, jos tulee joku isompi hätä. Lisäksi omaan silmään jostain syystä 300tkm rullattu avensis vaikuttaa luotettavammalta, kuin 200tkm ajettu fordi.

Kokemuksia ja vinkkejä anyways kaipailisin, niin ei tarvitsisi fiilispohjalta arvailla :). Kiitoksia etukäteen!
G astra, hyvä ajaa koneesta riippumatta, tehottomammilla kestää vaan kauemmin päästä vauhtiin. Kokemusta vaan tosta 75hp 8 venttiilisestä 1.6 ja aivan järkyttävän hidas. Ruosteet kannattaa katsoa, muovihelmojen alla voi muhia paljonkin ja samaten pyöränkaaret voi olla pitsiä. Porukoitten tosta 1.6 meni kansipahvi jossain 250tkm kohdalla ja nokka kului pilalle joskus ton jälkeen (karkaisuvikaa). Talvella lämmin ja lähti aina hyvin käyntiin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

!
Perhepiirissä oli yks 2004 vuoden farkku G Astra. Hemmetin vähän mitään ihmeellistä remppaa piti tehdä siihen. Simppeliä tekniikkaa, eli helppoa huoltaa tai huollattaa.

Helmamuovien alta katsoisin onko jo vaihdettu peltiä vai onko kohta tulossa tarvetta sille. Ei muuten menis sököksi (hyvä galvanointi!) Mutta muovin ja rungon väliin jää väkisin hiekkaa joka hiertää tyypillisesti muovin kiinnikeniittien kohdalta galvanoinnin puhki ja sitten rupeaa hapettumaan..

Huoltokirjan lukisin tarkkaan läpi, öljynvaihdot 1x vuoteen ja jarrunesteet 2-3 vuoden välein. Jakopään teettäisin heti altapois jos vähänkään haisee että on +2vuotta ikää. Samalla menee meinaan syylärinnesteet uusiksi ja talvi voi tulla. Kabiini lämpiää ja ei tarvii arpoa jäätyykö lämppärin kenno vai syyläri ensin umpeen.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Meillä on muutama noita g astroja ollut, ruosteet kannattaa tosiaan vilkaista, näkee jo takakaarista yleensä. Hyvä ajaa, lämmin ja pieniruokainen. Jakopään vaihtoväli 60tkm(8v ei riko mitään vaikka katkeaisi hihna)

1.6 8v(75-85hp vm. Riippuen) -luotettavin, pieniruokaisin, laiskin, yksinkertaisin. Kansipahvi, nokka tai nostajat uusilla joskus 250tkm jälkeen, kuulee kalkattavasta käyntiäänestä. Halpa korjattava.

1.6 16v 105hp ecotek, mystisiä käyntivikoja, kansivikoja, anturivikoja ja öljynsyöntiä, myöskin hengetön alavääntö. Ongelmallisin tuon ikäluokan opelin koneista(oma mielipide)

1.8-2.0 16v ecotek, suht terhakka, kohtuukulutus, kampiakselin ja nokan asentoanturit(kampiakselin anturilta yleensä johto kovettuu rapsakaksi) ja tyhjäkäyntimoottorin ongelmat yleisimpiä, nykymoottoreihin verrattuna suht luotettavia.

Kaikkiin noihin on tänäpäivänä halvat osat eikä mitään hemmetin moduulirakenteita ole joten pystyy kotonakin rassaamaan, itse välttelisin tuota 1.6 16v moottoria.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Kuinkas vakavasta laiminlyönnistä on kyse, jos tollasesta 1.8 astrasta jättää hihnan vaihtamatta? Kiikarissa yksilö, jossa se on vaihdettu 2013 ja 55tkm sitten, eli kilsojen puolesta olisi vielä 5tkm matkaa mutta ohjevuosissa (4v) menty pari vuotta yliajalle...? Omistaja oli epähuomiossa katsonut vuodet väärin tjsp, mutta kertoi asiasta rehdisti ja omatoimisesti, niin en dumaa suoralta kädeltä. Olisin sen noilla tiedoilla vaihtanut itse ensitöikseen, mutta hieman alkoi epäilyttää että vuodet menny reilusti yli. Voiko tuo aiheuttaa jotain vahinkoa, vaikkei hihna olekaa katki ja kaikki toimii.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jakopään remmi joko on ehjä tai rikki, siinä ei ole välimuotoja. Kun kerran toimii niin huollon varaus heti vain ja uusi hihna ym kilkkeet.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Kuinkas vakavasta laiminlyönnistä on kyse, jos tollasesta 1.8 astrasta jättää hihnan vaihtamatta? Kiikarissa yksilö, jossa se on vaihdettu 2013 ja 55tkm sitten, eli kilsojen puolesta olisi vielä 5tkm matkaa mutta ohjevuosissa (4v) menty pari vuotta yliajalle...? Omistaja oli epähuomiossa katsonut vuodet väärin tjsp, mutta kertoi asiasta rehdisti ja omatoimisesti, niin en dumaa suoralta kädeltä. Olisin sen noilla tiedoilla vaihtanut itse ensitöikseen, mutta hieman alkoi epäilyttää että vuodet menny reilusti yli. Voiko tuo aiheuttaa jotain vahinkoa, vaikkei hihna olekaa katki ja kaikki toimii.
No jos se ehjä on ja aikomus vaihtaa niin samahan se paljonko yli oletetun vaihtovälin on.

Suomessa ollaan jotenkin hirveän hysteerisiä koko jakopäätouhusta. Omassa tuttavapiirissä on tasan yksi hihnan katkeaminen tiedossa, sekin surullisen kuulaisalla vag vehkeellä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Lähinnähän se vaihtamatta jättäminen voi johtaa totaaliseen moottoririkkoon, koska hihnan suunniteltu elinikä on ummessa ja se voi katketa milloin hyvänsä. Ei vanha hihna itsessään ei ole mitään vahinkoa moottorille tehnyt jos se kerran on vielä yhdessä palassa.

Itse kyllä ostaisin auton vasta sitten kun se hihna on vaihdettu ja autoon tehty asiallinen huolto, ihan vaan oman takamuksen turvaamiseksi.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Näin mä vähän arvelinkin, mutta ikäni ketjukoneita ajaneena ei ole oikeastaan mitään käsitystä hihnallisista - siksi vielä varmistelen :D. Mutta näin ajattelin itsekin menetellä eli saa vanha omistaja suorittaa rempat ja katsellaan sitä sitten tarkemmin. Juurikin oman perseen varmistamiseksi koska juuri minulle jotain takuulla tapahtuisi paluumatkalla heti oston jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
Tuo on yhtä mustaa magiaa minkä km ja aikarajan valmistaja arpoo hihnalle. Esim. pösöllä ja sitikalla voi olla sama kone, mutta ihan erilainen kesto annettu täsmälleen samalle osalle. 55 tkm ja 6 vuotta on kuitenkin vielä "normaalin" rajoissa. Sitikoissa muistaakseni 100 tkm ja 10 v....
 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
65
Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.
Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Mikäli hintahaarukkaan ei löydy miellyttävää MK2 Focusta (2005 tai uudempi), niin MK1 Focuksetkin hyviä ja varmatoimisia, sekä ajettavuutta paljon kiitelty. Itse ajoin MK1 Focuksella joskus kohtuu pitkään ja kuluvia osia vain meni (akku, puola, iskarin jousi jne.) ei mitään isompaa ja kaikki sähköt toimi hienosti, auton kääntösädekin on yllättävän pieni. Luulen että Focuksessa on ollut halvimmat kilometrit millä itse olen ajellut, auton arvokaan ei kauhesti laske parissa vuodessa joten vähäiset kilometrit voi tulla hyvinkin halvaksi. Ruostetilanne noista vanhoista toki kannattaa tarkistaa, ettei ole mitään puhkiruostumia.. pieni pintaruoste ei katsuria haittaa. :) Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Mikäli hintahaarukkaan ei löydy miellyttävää MK2 Focusta (2005 tai uudempi), niin MK1 Focuksetkin hyviä ja varmatoimisia, sekä ajettavuutta paljon kiitelty. Itse ajoin MK1 Focuksella joskus kohtuu pitkään ja kuluvia osia vain meni (akku, puola, iskarin jousi jne.) ei mitään isompaa ja kaikki sähköt toimi hienosti, auton kääntösädekin on yllättävän pieni. Luulen että Focuksessa on ollut halvimmat kilometrit millä itse olen ajellut, auton arvokaan ei kauhesti laske parissa vuodessa joten vähäiset kilometrit voi tulla hyvinkin halvaksi. Ruostetilanne noista vanhoista toki kannattaa tarkistaa, ettei ole mitään puhkiruostumia.. pieni pintaruoste ei katsuria haittaa. :) Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
MkI focus on sellainen ruostepommi, että kannattaa hankkia hitsausvehkeet ja opetella hitsaamaan...;)
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
Itse aiheeseen ei ole hirveästi sanottavaa, mutta tässä juuri itsekin samanlaista katsellessani allekirjoitan kohdan "haluttuja". Ei 200tkm tai alle ajetut Focus mk2, jopa varustetasosta riippumatta, kauaa vanhene nettiautossa. Hintapyyntinä n. 2,5-3,5k ja järjestäen parin-kolmen päivän sisään ilmoituksesta menee kaupaksi. Uskoisin, että vähän ajetun kun löytää ja pitää pari vuotta, niin ei varmasti montaa satasta häviölle jää, kunhan pysyy teknisesti kasassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
tuommoisessa mk2 seitenkympissä ei vaan istu edessä kun kääpiö jos takapenkillä on kaukalo.
Riippuu tietysti edessä istuvien ja kaukalon koosta. Meillä oli aikalailla sama murhe, apukuskin puolella rouva mahtui kohtalaisesti olemaan kun kaukalo takana mutta mulla oli polvet kiinni hanskalokerossa. Lyhyitä siivuja vielä meni mutta ei kovin hyvä tilanne. Takaluukun korkeus sen sijaan aika hyvä ominaisuus verrattuna muistaakseni myös tuohon Mondeoon. Saa rattaat + kopan pinottua helposti päällekkäin niin että sivulle jää vielä tilaa esim. kauppakasseille ym. muulle tavaralle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Tuo on yhtä mustaa magiaa minkä km ja aikarajan valmistaja arpoo hihnalle. Esim. pösöllä ja sitikalla voi olla sama kone, mutta ihan erilainen kesto annettu täsmälleen samalle osalle. 55 tkm ja 6 vuotta on kuitenkin vielä "normaalin" rajoissa. Sitikoissa muistaakseni 100 tkm ja 10 v....
Muistaakseni V70 mk2:ssa (Diesel) on jakohihnan vaihtoväli Ruotsissa 8v/150tkm ja Suomessa 4v/150tkm. Itsellä nyt menossa jotakuinkin 5v/100tkm, täytyy miettiä uskaltaako talven yli jättää vai vaihtaako oman mielenrauhan vuoksi jo nyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom