Mikä auto minulle?

Itsellä menee ajojen alussa aina tuota kaupunkiajoa niin ehkä siinä ero talvella. Meillä kaikillahan on hieman erilaiset ajoreitit ja matkat niin ne kyllä tuntuu vaikuttavan Toyota hybridissä. Eroa on kanssa koneiden välillä ja miten ne käyttäytyy kunkin henkilön ajoreiteillä ja kaasun painamisella. Itsellä Toyota hybridit on aina syönyt huomattavasti vähemmän kuin perus bensaversiot.
Itsellä alhaisimmat kulutukset kiltisti ajaessa tulevat tehokkailla turbo bensoilla tai dieseleillä. Tosin tämä muuttuisi heti jos ajoprofiili muuttuisi enemmän kaupunkiajoon.
 
Kyllä ainakin nykyisellä itselataavalla olen ihan tyytyväinen ollut tuohon bensapiheyteen. Talvella vähän kovempaa toki, mutta silti siedettävämpi kuin vanhassa golfissa. Plugari olisi seuraava askel, koska ilmeisesti isommissa kieseissä kulutus pomppaa paljonkin tuosta itselataavan tekniikasta huolimatta.
Ja oma ajo on pitkälti motaria, sitten pikkutiet ja kaupunki ajo.
Ajomukavuus, tila ja kulutus on itselle ne kolme tärkeintä pointtia kun kilsoja kertyy
 
Palailen Toyotan läpyskäkeskusteluun. Norjassa pääsin kokeilemaan niitä ala- ja ylämäissä. Vähän oli epäselvää miten ne eroavat D-modessa ja S-modessa, kummassakin kun niitä voi läiskiä 2.0 litrasessa Corollassa.

D-modella käyttö alamäessä oli tökkivää, jos laitoit D2 päälle ja jouduit antamaan kaasua välillä "vaihde" hyppäsi D, koska halusi kierrokset alas. Taas piti läpsyttää jos halusi moottorijarrutuksen.

S-modella läpyskät sallivat kierrokset korkealla, jos laittoi esim S2 ylämäessä ja kaasu pohjaan, varmaan huudatti kierrokset 6000 ennen kuin vaihtoi S3 automaattisesti.

Eniten taisin lopulta ajaa alamäet adaptiivinen vakkari päällä. Auto sitten hidasti joko moottorilla, jarrulla tai regeneroimalla, en tiedä miten. S-modea käytin ylämäissä missä oli tilaa ajaa "dynaamisesti".

Edit. lisäys. Kulutuksesta, 3300 km Norjassa ja Ruotsissa. Kokonaiskulutus 4.0 l/100 km. 2023-vuoden 2.0 Corolla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nyt kyse mistä toyota ja lexuksen laatikosta? Lexusta ollaan pidetty myös vaihtiksena mutta kuulostaa ikävältä ajaa. :hmm:
 
Hybridien. Käy kokeilemassa niin sillä sen tuntuman saa sopiiko.
 
Edit. lisäys. Kulutuksesta, 3300 km Norjassa ja Ruotsissa. Kokonaiskulutus 4.0 l/100 km. 2023-vuoden 2.0 Corolla.
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?

Loppupeleissä jos kuljettaja ei ole mikään teini amispuntti niin tuo ajotyyli on varmaan aika merkityksetön kulutuksia vertaillessa. Ihan jo se et toinen rullailee 16" ja toinen 18" tai jopa 19" renkailla Corollalla tehnee jo huomattavan eron.
 
Loppupeleissä jos kuljettaja ei ole mikään teini amispuntti niin tuo ajotyyli on varmaan aika merkityksetön kulutuksia vertaillessa. Ihan jo se et toinen rullailee 16" ja toinen 18" tai jopa 19" renkailla Corollalla tehnee jo huomattavan eron.

Ei ole merkityksetön itsellä ed. polttis vaimon ajossa kulutus 0,5-0,7l enemmän vaikka itse ajan kovempaa. "Ainut ero" on se, että itse ennakoin risteykset ym. rullaamalla ja jarruttamalla moottorilla. Täyssähkössäkin eroa hieman einiin merkittävä.
 
Sähköön siirtymistä tullut pähkäiltyä. Tällä hetkellä Skoda Superb -16 L&K neliveto diesel, joka on palvellut täydellisesti pari vuotta. Mittarissa kuitenkin jo 325tkm joka painaa mieltä, vaihtoarvoa olisi varmaan vielä 10k€ tietämillä, mutta jos jokin isompi kallis vika iskee, kalliiksi tulee ja mahdollisesti "kannattamatonta" korjata. Vaihtoehtoja rajaa kun pitää kaksi isoa turvaistuinta mahduttaa jotka ovat selkä menosuuntaan, tätä luvassa vielä nelisen vuotta. Mistä löytyy takapenkkitilaa? Aavistuksen vähemmän riittää mitä nykyisessä, samoin tavaratilan koosta voi tinkiä. ID4 ja Enyaq ehkäpä? 30k€ hintaluokka voisi olla sopiva, lataus hoituu omalla pihalla ja ajot ovat enimmäkseen alle 100km päivässä, 20tkm vuodessa.
 
Bz4X ja Solterra saa hyvilla rahoitustarjouksilla uusina, tilaa kyllä on takapenkillä.

Model Y tietysti yks mittatikku.

Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok. Omaan ID4 tulossa turvakaukalo kahden istuimen rinnalle. Edit. Lähde:

 
Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok.

Eiks noi rajat jo poistettu tai lievennetty softapäivityksillä? Pitäisi normaaliajoon jo riittää muttei ehkä yhtä putkea etelestä Lappiin ja takas.
 
Nuo tojotat ja subbet niin onnettomia lataamaan tienpäällä 265% latausrajoineen, että pysyttelisin käytetyssä Vagissa.. sinänsä auto varmaan ok. Omaan ID4 tulossa turvakaukalo kahden istuimen rinnalle. Edit. Lähde:
Jos kysyjä lataa pääasiassa kotona ja ajosuorite on 100km luokkaa päivässä, niin pienemmillä murheilla pääse Toyotan tai Subarun kanssa. Jos kesälomareissulla joutuu muutaman kerran odottamaan latauksen kanssa, niin sen ei luulisi maailmaa kaatavan.
Tosin Tojon ja Subarun hinta uutena menee reippaasti yli ilmoitetun budjetin.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli ajotyyli ja minkälaista ajoa? Oma on 2021 2.0 Corolla ja noin iso ero kulutuksessa. Olen saanut 4l/100kmh kulutuksen vain rekan perään jäisessä mutta lumettomassa talvikelissä mutkaisella 80kmh tiellä jumittuessa (eli hidastaa ylämäet, kiihdyttää alamäet) sekä jostain ihmeen syystä työmatkalla 3.9l/100km (en tiedä sattuivatko ruuhkan nopeudet olemaan juuri optimaaliset ja tasaiset). Ja oliko auton ilmoittama vai mittarilta?
Auto on facelifft 2.0, joka on jopa taloudellisempi kuin 1.8. Itsellä 16" renkaat jolloin WLTP on 4.4 l/100km. Tesla-Björnin specseillä vauhtini oli "sunday driving". Ruotsin läpi maakuntateitä max 90 km/h ja Norjassa liikenteen mukana. Päiväkulutukset menivät 3.7-4.9 l/100km. Auton ilmoittana ja tankkauksista mitattu kumulatiivinen kulutus (7000 km matkalla) ovat käytännössä samat. Matkamittarivirhe on 0.5 %.
 
- Kysyjän ajosuorite ei kaipaa uskomatonta pikalataustehoa mannertenväliseen liikennöintiin.
- Suben alle 1,5% tvk rahoitus saattaa houkutella ostamaan uuden, koska pääomaa ei tarvitse 'syödä' vaihtokaupassa.
 
Auto on facelifft 2.0, joka on jopa taloudellisempi kuin 1.8. Itsellä 16" renkaat jolloin WLTP on 4.4 l/100km. Tesla-Björnin specseillä vauhtini oli "sunday driving". Ruotsin läpi maakuntateitä max 90 km/h ja Norjassa liikenteen mukana. Päiväkulutukset menivät 3.7-4.9 l/100km. Auton ilmoittana ja tankkauksista mitattu kumulatiivinen kulutus (7000 km matkalla) ovat käytännössä samat. Matkamittarivirhe on 0.5 %.
Minulla on 2.5 L koneella talven kulutus n. 6 ja nyt kesän 4.8.
 
Olen tässä katsellut 25-30k € kaupunkisähkäriä pikkuhiljaa vikoja ja muita murheita aiheuttavan Capturin tilalle. Katselin tuossa, että Cupra Borneja lähtisi n. 25k € pintaan ja ~3v tehdastakuuta jäljellä. Ovat huomattavasti huokeampia, kuin Suomen vastaavat. Ajosuorite on maltillinen ja pääasiassa kaupungissa, että tuo MEB:n ison akun range riittäisi mainiosti. Mutta vaikka veikeän oloinen kampe onkin, niin pääseeköhän moisesta ikinä eroon sitten parin kolmen vuoden päästä?

MItähän muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella tähän hintaluokkaan? Perheessä 2 lasta + koira eli joskus harvoin saattaa olla roudattaviakin, mutta Capturkaan ei tuottanut ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on 2.5 L koneella talven kulutus n. 6 ja nyt kesän 4.8.
Sulla on vissiin Camry? Tuo tuli uudestaan markkinoille ja se on suoraan sillä Dynamic Force koneella, joka on erinomaisen taloudellinen moottori. Vanhemmat RAV4:set ja Lexuksen IS ja NX mallit oli vielä alkuun sillä vanhemmalla AR moottorilla ja söi järjestään sen vähintään 1 L/100 km enemmän, kuin uusi Dynamic force 2,5 L kone. Eli noissa pitää huomioida sitten vähän vuosimallin mukaan noita, kun 18 taitaa olla muilla rajana ja esim RAV4 vasta 19 malliin tuli Dynamic Force muistaakseni. En muista tuliko IS Lexukseen ollenkaan ennen sen tuonnin lopetusta. Saattoi tulla -18, mutta Camryn tuli ensimmäisenä A25A kone. RAV4:stä on kokemusta, kun vanhempi hybridi kulutti sen 6,3 L/100 km ja uudempi 19 malli 5,3 L/100 km ympärivuotisella ajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä katsellut 25-30k € kaupunkisähkäriä pikkuhiljaa vikoja ja muita murheita aiheuttavan Capturin tilalle. Katselin tuossa, että Cupra Borneja lähtisi n. 25k € pintaan ja ~3v tehdastakuuta jäljellä. Ovat huomattavasti huokeampia, kuin Suomen vastaavat. Ajosuorite on maltillinen ja pääasiassa kaupungissa, että tuo MEB:n ison akun range riittäisi mainiosti. Mutta vaikka veikeän oloinen kampe onkin, niin pääseeköhän moisesta ikinä eroon sitten parin kolmen vuoden päästä?

MItähän muita vaihtoehtoja kannattaisi katsella tähän hintaluokkaan? Perheessä 2 lasta + koira eli joskus harvoin saattaa olla roudattaviakin, mutta Capturkaan ei tuottanut ongelmaa.

Halvemman pään sähköautoja on edelleen markkinoilla melko rajallisesti, joten tuollaisessa jo valmiiksi hieman edullisemmassa arvonalennus ei voine olla kovin radikaalia. Esim. VW Up 36 kWh pyynnit Nettiautossa lähtevät n. 15k€:sta. Ajattelisin myös, että Bornin kaltaiselle sähkösportille voi olla halvemmilla hinnoilla enemmän kysyntää kuin vaikkapa tylsälle perheauto ID3:lle.
 
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
Tojotasi lahjoittaa rahojasi huoltiksen sedälle, koska niin avoimesti vihaat sitä. ;)

Minä taas tykkään olla "hybridilaivan koneenkäyttäjä". Kiitoksena siitä sain liitteen mukaisen kulutuksen (todellinen on 0,3 l/100 km enemmän). Rajoitukset 40, 50, 60, 80, 100 ja 120 km/h. Alkumatkasta satoi vettä 5 min. Viidesosan matkasta tie oli kauttaaltaan märkä, mutta muuten oli kuivat urat tai jopa koko tie. Kyydissä 3 hlö + koira. Koko matkan AC +22,5 C ja poppi soi. Auris farkku hybrid 2016, 205/55R16 GY EG 2,5 bar.

Ruotsin ja Tanskan 1960 km reissulla meni pari desiä vähemmän, mutta silloin tuli ajettua hitaammin kuin tänään.
 

Liitteet

  • IMG20240720191711.jpg
    IMG20240720191711.jpg
    229 KB · Luettu: 180
Tojotasi lahjoittaa rahojasi huoltiksen sedälle, koska niin avoimesti vihaat sitä. ;)

Minä taas tykkään olla "hybridilaivan koneenkäyttäjä". Kiitoksena siitä sain liitteen mukaisen kulutuksen (todellinen on 0,3 l/100 km enemmän). Rajoitukset 40, 50, 60, 80, 100 ja 120 km/h. Alkumatkasta satoi vettä 5 min. Viidesosan matkasta tie oli kauttaaltaan märkä, mutta muuten oli kuivat urat tai jopa koko tie. Kyydissä 3 hlö + koira. Koko matkan AC +22,5 C ja poppi soi. Auris farkku hybrid 2016, 205/55R16 GY EG 2,5 bar.

Ruotsin ja Tanskan 1960 km reissulla meni pari desiä vähemmän, mutta silloin tuli ajettua hitaammin kuin tänään.
Itseasiassa, nyt kun mainitset renkaat. Enpä ole ajatellut sen kummempaa koska vapaa autoetu joten bensalla ei SINÄLLÄÄN ole väliä itselle.. Vaihdoin viikko pari sitten eripari halpis paskoista Continentalin premium renkaisiin. Pitää ehkä nollata trippimittari ja katsoa vaikuttaako miten paljon. Olisi pitänyt tajuta tehdä heti renkaiden vaihdon yhteydessä, nyt jo kuitenkin 1500km+ alla. Auto on silmissäni yhä kasa paskaa ja en ikinä ostaisi itselle, mutta se on myönnettävä että renkaat tekivät aivan valtavan eron ajomukavuuteen, auton käytökseen esim märällä uudella asfaltilla (aka varsin liukas pinta) ja meluun yms. Oma vihani on jo niin iskostunut kupoliin että pitää ehkä ajella tovi ja katsoa mitä tapahtuu nyt kun melu ei ole NIIN järkyttävä, vesisateellakin on jotain pitoa eikä auto sudi parhaimmillaan 100kmh märällä asfaltilla ja tunnen oloni huomattavasti mukavammaksi ratissa. Tilanne on siis niin kaheli että jos MX-5 ei olisi museokilpinen ja lyhytvälitteinen auto, ajaisin sillä myös pidemmät matkat mieluummin kuin Toytalla (MX:ssä ei vakkaria, ei ilmastointia, ei tilaa, ei oikeastaan mitään muuta "premiumia" kuin ajettavuus, avo ja sähkölasit).

Ja tiedostan että pääsisin todennäköisesti varsin rajusti alemmalla kulutuksella jos sietäisin naurettavan hitaat kiihdytykset motarille ja muille 80kmh+ teille tai rajoitusten vaihtumisen jälkeen 20s kiihdytyksen suurimpaan sallittuun kuten esim rekalla ajaessa. Tosin MyToyota tms mikä onkaan näyttää eco scorekseni pääasiassa 75 paikkeilla 0-100 skaalalla (riippuen talvi, kesä ja onko mitä ajoa per kuukausi, isoimpana heikkoutena aina kiihdytykset) joten en nyt sanoisi että olisin aivan älyvapaa sekopää kuski kulutuksen kannalta.
 
Minkälaisia kokemuksia löytyy Suzukin vitarasta? Ajatuksissa vaihtaa vuoden sisään autoa ja tällä kertaa taidan ostaa pakasta vedetyn. Ainakin katsastustilastojen mukaan ei hirveän vikarikas merkki.

Ajoa tulee 15-20t km vuoteen. Tarvetta olisi nelarille jolla voi vedellä helposti keskikokoista paattia. Automaatti ja konttitilaakin olisi hyvä olla kun penkkejä hiukan kääntää.
 
Minkälaisia kokemuksia löytyy Suzukin vitarasta? Ajatuksissa vaihtaa vuoden sisään autoa ja tällä kertaa taidan ostaa pakasta vedetyn. Ainakin katsastustilastojen mukaan ei hirveän vikarikas merkki.

Ajoa tulee 15-20t km vuoteen. Tarvetta olisi nelarille jolla voi vedellä helposti keskikokoista paattia.
Kannattaa huomata että Vitaran jarruton vetokyky on varsin onneton 400kg. Jarrullisena hieman parempi 1200kg.

 
Kannattaa huomata että Vitaran jarruton vetokyky on varsin onneton 400kg. Jarrullisena hieman parempi 1200kg.

Jep S-cross voisi olla varmempi valinta. Eikä maksaisi montaa tonnia enemmän.
 
mikä tai mitkä autot olisi suositeltavia vaihtoehtoja ja omistusmuotoja jos haetaan sähköautoa eläkeläisen käyttöön ja budjetti olisi tuossa 30k€ paikkeilla? Jos omaksi ostamalla tai rahoittamalla, pitäisi pohtia myös auton arvonalenemaa. Vaihtoehdot herkästi suuntautuu näihin BYD ja MG:n tuotteisiin joita saa melkein uutena tuohon budjettiin. Kantamaa saisi olla se wltp 400km ja mielestäni suomen olosuhteissa tuo ilp on aika tärkeä.

Paljonko ajoa vuoteen?

Jos arvonalenema on kuviossa oleellinen, niin mikä tahansa sähköauto omaksi ostamalla on iso riski tällä hetkellä.

Kyynisenä tekisi mieli sanoa, että hakee sopivan Toyotan hybridin, niiden arvonalenema tuntuu olevan aika ennustettavissa ja jälleenmyynti on helppoa.

Meinaan tuolla budjetilla on aika vähissä vaihtoehdot.
 
Perheenlisäystä tulossa ja uusi, tilavampi auto kiikarissa n. 25 ke budjetilla. Kaipaisin apua valintaan arvon raadilta. Tärkeimmät kriteerit autolle:

1. Tilat tavaroille ja turvaistuimelle
2. Luotettavuus ja kohtuulliset käyttökulut
3. Ergonomia (itsellä mittaa pikkasen vajaa 2 m), hiljaisuus ja ajotuntuma
4. Mahdollisimman uusi vuosimalli ja hyvät varusteet

Kilsoja tulee vuodessa n. 25 t ja autolla ajetaan lähinnä pitempää siivua, minkä vuoksi ajattelisin dieselin olevan hyvä vaihtoehto.

Alustavasti katsellut farmarimallisia Passateja, Suberbeja, E-mersuja ja 5-sarjan bemareita. Näistä muutama poiminta alla. Eritoten tuo bemari kiinnostaisi ergonomian ja ajotuntuman vuoksi. Kannattaako tuollaiseen kuitenkaan sekaantua jos toiveissa pitää autoilun kustannukset mahdollisimman kohtuullisina?




 
Oliko täällä jollain kokemusta Land Cruiserista? Kiinnostaisi jos saisi kohtuullisen ehjän mostly ruosteettoman yksilön 15k hintaluokassa. Kilometreilla ei niin väliä.
 
Tuntien lantaruiskun hintatason aika yksisarvista haet.


Vähimmästä päästä ajokilometrit, vois olla jopa suht hyvin vielä säilynyt ruosteen osalta.

Yhtä kävin viime vuonna koeajamassa ”vahingossa” kun oma auto oli huollossa, mittarissa taisi olla puoli miljoonaa mutta ei se tuntunut ja näkynyt oikein kuin kuskin penkissä.

Projektejakin löytyy: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/14284858
 
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?
En kyllä muista että noissa uudemmissakaan olisi hirveästi ketjuvikoja ollut. Se huono noissa on edeltävään korimalliin, että s-tronic laatikko on tullut, joka ei ole niin luotettava kuin aiempi tiptronic, mutta onhan tuo korimalli muuten 100 vuotta nuoremman näköinen kuin edeltäjänsä :D
Tuohonkin varmaan tarvikeosaa saa ilma-alustaan, joten ei siihen remonttiin munuaista tarvitse myydä. C6 koriseen oli etupussi + iskari n. 450€ ja takapussi 120€.
Huonona puolena näkisin hankalan jälleenmyynnin, jos niin pitkälle ajattelee. Tuntuu että dieselit, varsinkin isokoneiset on menettänyt kiinnostustaan ja kauppa ei käy. Näin ainakin omat kokemukset, kun yrittänyt tässä jonkun kk myydä C6 korista Allroadia pois.
 
Kellään kokemusta Ds 7:sta? Noissa oli muistaakseni vielä 2021 7 vuoden takuu. Olisi vain tarvetta nelivetoiselle ja tollaista sais vähän ajettuna kohtuu hintaan.
 
Jatkan vähän kyselyä noista land cruisereista, itsekin katsellut noita kohta vuoden päivät mutta ei ole ainakaan vielä tullut laitettua ostohousuja jalkaan.
Niin, onko järkeä ostaa noita +25k€ vehkeitä "pienillä" kilsoilla vai kannattaako suosiolla katella enemmänkin tuota 20k€ hintaluokkaa? Eniten noissa ruoste huolettaa, ja toiseksi tärkeintä taitaa olla tarkistaa että hihnat ja suuttimet ois vaihdettu ajallaan?
 
Niin, onko järkeä ostaa noita +25k€ vehkeitä "pienillä" kilsoilla vai kannattaako suosiolla katella enemmänkin tuota 20k€ hintaluokkaa? Eniten noissa ruoste huolettaa, ja toiseksi tärkeintä taitaa olla tarkistaa että hihnat ja suuttimet ois vaihdettu ajallaan?

En usko että kilometreja kannattaa liikaa tuijottaa. Kalliita kyllä ovat vanhat paljon ajetutkin Suomessa. Itsellä ei edes tule paljon kilometreja enää eli eihän tuossa mitään järkeä ole veroineen mutta olisihan se sitten harrasteauto samalla. Ja eihän sitä ole mies eikä mikään jos ei ole kerran edes Land Cruiseria omistanut!
 
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
 
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
Ei ole enää M32.
Mulla on ollut Astra K 1.0t manuaali kohta 5 vuotta, eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettu, takajarrun levyt ja palat piti vaihtaa, kun oli kuluneet.
Veljellä on 1.4T manuaali eikä siinäkään ole tainnut mennä rikki muuta kuin takaluukun kaasujousi. Uusi älykaasujousi olisi maksanut 1200e niin laittoi tavallisen joka maksoi muutaman kympin.

On kyllä ollut luotettavin auto tähän asti minulla ja varmaan veljelläkin.
Mun autolla ajettu 150tkm ja veljen 230tkm.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?
Jos tilaa kaipaa niin harkitsisin myös loppupään V70, selvästi isompi kuin vanhan korimallin V60, ja ei juuri kalliimpi. Ja jos diesel (kuten helposti Volvoissa on niin) niin itse jättäisin sen Fordin 1.6:en väliin ja katsoisin isompia Volvon omia koneita, varsinkin kun automaateissa se 1.6 on käsittääkseni aina Fordin kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas Volvon omat momentimuuntimia. Bensana taas vähän janoisia, toki noilla kilsoilla ei valtava ongelma.

Hyviä vaihtareita muuten molemmat, etenkin Volvon penkit on suurinta osaa kilpailijoista edellä, ainakin jos perusjakkatoista puhutaan.
 
Haluttais farkku Focus vaihtaa, mutta mikä tilalle...

-vähintään yhtä paljon tilaa (lisätila plussaa)
-ajoa tulee noin 15 tkm/v (työmatkaa 40 km/pv ja kerran kuussa tai kahdessa 250 km (kesällä kärrin kanssa) + pari pitempää reissua vuodessa)
-ajosta 90% maantietä/motaria
-saisi tietysti olla huoleton peli, mieluummin sillä ajaisi kun pitäisi korjaamolla
-tavoite pitää vähintään 4-5 vuotta
-budjetti 15 t€ (voinee venyttää perustellusti)

Tähän mennessä katsellut Opel Astra K, Volvo V60 ja Kia Optima. Onkohan noissa mitään pahoja tyyppivikoja?
Vieläkös Astra K 1.4T on M32 laatikko, josta porsii laakerit?

MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
 
Viimeksi muokattu:
MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
25k saa farkkucorollan hybridinä, ihan ok ja luotettava. Pitää hintansa ainakin perinteisesti. Dieselit noilla kilsoilla vähän kyseenalainen vaihtoehto, säästöpotentiaali pienillä kilsoilla pieni ja ja remppariski suhteellisesti isompi kuin muilla tekniikoilla, esim. adblue-systeemit…
Sähköisistä joku MG5 voisi onnistua tai ranskalaiset/-taustaiset katumaasturit, mutta riittääkö tilat ja range talvella? Koukkuvaatimuskin voi rajata.
 
MItäs jos nostaa budjetin 25k?
Saako järkevää hybridiä? Sähkövehkeitä ei tuolla vielä taida saada.
Farkku Corolla joka jo mainittiinkin on varmasti ihan pätevä peli jos luotettavaa hakee.

Ja kyllähän 25k saa jo esim. ID4 tai halvimpia Skoda Enyaqeja.
Ja onko dieselin osto riski, kun uutisoidaan kovasta hinnan noususta?
En pitäisi kovin isona riskinä, kaikissa käyttövoimiasa on riski että käyttövoiman hinta tai verot muuttuu. Kannattavuus riippuu myös paljon autosta, esim. Volvossa bensa voi olla hankalampi löytää ja järkevään hintaan, kun taas toisessa merkissä voi olla toisin päin. Itse ajattelisin mieluummin niin että noilla kilometreillä on etu kun molemmat käy niin voi ottaa sen mistä löytyy hyvä ja järkevän hintainen yksilö ja/tai kumpi on missäkin mallissa parempi, enkä tekisi mitään periaatepäätöstä suuntaan tai toiseen.
Dieselit noilla kilsoilla vähän kyseenalainen vaihtoehto, säästöpotentiaali pienillä kilsoilla pieni ja ja remppariski suhteellisesti isompi kuin muilla tekniikoilla, esim. adblue-systeemit…
Ei ole läheskään kaikissa AdBlueta tuossa ikä/hintaluokassa, esim. mutuna väittäisin että 15k€ tekee tiukkaa löytää diesel Volvoa jossa on AdBlue, tai ainakin on helppo välttää.

Ja muuten en kyllä oman kokemuksen perusteella koe että diesel vaatisi yhtään kalliimpaa huoltoa, omissa ollut melkeinpä päinvastoin, mutta YMMV.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.

Jos hakusessa on paikasta a paikkaan b liikutin, niin Honda Jazz kannattaa vilkaista myös.
 
Tyttökaveri katsellut Ford Fiesta 1.0 ecoboostia automaattina ja vm. 2019 tai uudempi. Käytiin koeajamassa yhtä ja ihan hyvältä vaikutti. Ecoboostin jakohihnaongelma noita koskee, mutta onko noissa muuta mitä pitäisi tietää/hoksata katsoa? En äkkiseltään löytänyt Googlettamalla juuri muita tyyppivikoja, kuin tuon surullisen kuuluisan öljyssä uivan hihnan.
Sitä kuivakytkimellä olevaa powershit vaihteistoa kannattaa vältellä ja näissä uudemmissa taitaa olla märkäkytkimellä.
 
onko kellään tietoa, onko tuo Renault Traficin uudempi 2.0 kone oikeasti taloudellisempi kuin vanha 1.6dci joka itsellä ollut ajossa nyt noin 80tkm ja kulutus pitkälle mallille aika tasan 6l/100km.
Mitenhän kestävä tuo ilmeisesti Getragin valmistaja EDC kaksoiskytkinlaatikko on, uskaltaisiko sellasta harkita? Vissiin huolto-ohjelmassa ei ölpän vaihtoja ole, mutta ovat helposti vaihdettavissa jolloin voisi saada lisäaikaa laatikolle ellei siinä ole jotain tyyppivikoja? Välillä tuntuu, että alustan osat ja mittaristo on lainattu suoraan Cliosta, ettei tuo laatikkokin ole alimitoitettu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 678
Viestejä
4 579 520
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom