Mikä auto minulle?

V70MkII 2000-2006 ihan alkuun niissä meni alustanosia kunnes huonot osat korjautui paremmilla osilla ja ne kesti paremmin. Mulla on ollut tuollainenkin auto eikä siihen tarvinnut kuin yhden alustaosan koko omistusaikana yli 100000 km. Siihen oli kai hyvin ehditty vaihtaa jo ne huonommat osat uudistettuihin. Remontti oli osineen nyrkkipajalla alle 200 e jos oikein muistan. Tuo vika oli ihan alussa pian sen jälkeen kun olin ostanut auton käytettynä. Silloin jaksoinmyös seurata kulutusta ja kaikkien ajojen keskikulutus oli muistaakseni vähän päälle 7 l, maantieajoa kyllä oli varmaan yli 90%. Seuraavan sukupolven Volvo oli kyllä sitten muuten parempi ja vähävikaisempi vaikkei siinä vanhemmassakaan ylettömästi vikoja ollut eikä kalliita sellaisia.

Tuollaiset Volvot ei sinällään ole mitenkään kovin kalliita autoja huoltaa ja korjata. Osat yllättävän halpoja ja löytyy paljon paikkoja joissa noita osataan hyvin korjata. Tietysti vanhoissa autoissa on omat riskinsä.

edit Mulle jäi tuosta Volvosta hyvin rakkaat muistot. Sitä ennen olin ajellut kinnerillä pitkää matkaa ja aina perille päästyä väsytti fyysisesti. Volvolla saman matkan taittamisen jälkeen ei ollut ollenkaan samalla tavalla uupunut olo vaan ihan normaali fiilis ilman mitään matkaväsymystä.
Joo, ihan hyviä pelejä nuo vanhat Volvot ovat. Nyt alkaa vaan kanta harvenemaan, monella ajettu yli 500tkm ja poistumaa varmaan tapahtunut kun yli 20vuotta vanha malli kyseessä.
Kaveri pyörittää nyrkkipajan tapaista korjaamoa, muistan kun joskus oli puhetta että Volvossa säästää huolloissa/korjauksissa sen minkä kulutuksessa häviää... kai tuossa joku totuuden siemen voi olla, mutta ei toki aina päde :)
 
Asiaa puhut, mutta nyt taisi unohtua Toyotan huoltoväli mikä on nykyautojen mittapuulla melko lyhyt (1 vuosi/15tkm). Hybridiakun 10 vuoden takuun säilymisen vuoksi tuo on vättämätön paha ja tuskin moni uskaltaa olla huoltamatta?
10 vuoden huoltojen hinnalla korjaa tarvittaessa aika paljon sitä vanhaa "pommia".
Edit. Ja tällä tarkoitan sitä hinta/laatu suhdetta kätetyissä autoissa. Vanha "premium" voi mennä lähes samoilla huoltokuluilla kuin uudempi Toyota, ajomukavuus on kuitenkin aivan eri tasolla. Mutta onneksi jokainen voi valita auton omien painotusten mukaan.
Eikös sinulla muuten ole tripletin sähkis toisena autona? Kertoo sinun painotuksista autojen valinnassa. Pieni sähköauto ja hybridi Auris eli edullinen ajaminen lienee korkealla kriteereissä? Käyttövoimaltaan nuo ovat kyllä halpoja, tripletti myös hankintahinnaltaan (jos uutena ostit) todella hyvä valinta, ei ole juuri arvonalenemista tapahtunut....
Unohdin tojon huollot siksi, että aiempien autojen listatut jutut olivat niitä, jotka sattuivat kiusallisesti huoltojen välissä. Jarruputket alkoivat vuotaa katsastuksessa (menomatkalla sinne, kun polkaisin), mutta muuten sattuivat kesken ajon. Kerran laturi meni niin lähellä kotipihaa, että pääsin ajamaan omalle parkkipaikalle. Hain Motonetista uuden laturin 109 eurolla, ja vaihdoin itse.

Tojo tosiaan käy valtuutetussa huollossa, jotta 10 v/350 tkm ajoakkuturva ja 11 v/200 tkm relax-turva pysyvät voimassa katkotta.

Ajan sen verran vähän, että 12 kk määrää (vaihtaisin öljyt 12 kk välein, vaikka ajaisin autolla, jossa olisi 24 kk väli) tahdin. Joka toinen on öljynvaihtohuolto ja joka toinen on normaali huolto, jossa ekstrana moniin muihin merkkeihin/huoltoihin verrattuna jarrujen putsaus ja rasvaus. Jarrulevyt ovat aina ulkoilman lämpöiset mökkireissun päätteeksi, eli palat eivät laahaa yhtään.

Huoltojen hinnat:
03/2017, 145,95 €
03/2018, 299,00 €
03/2019, 156,00 € (OBD-lappu katsastusta varten)
03/2020, 370,00 € (lisänä sisäilman aktiivihiili)
03/2021, 179,31 € (OBD-lappu katsastukseen)
03/2022, 360,00 €
03/2023, 293,24 € (lisänä ilmastointihuolto 393 g -> 470 g ja OBD-lappu katsastukseen)

Yhteensä 1803,50 €/(7 vuosihuoltoa + 1 ilmastointihuolto), eli 257,64 €/(1 vuosihuolto + 1/7 ilmastointihuoltoa).

Seitsemän vuosihuollon hinnalla olisi korjannut edellistä autoa sen viimeiset 18 kk, koska siihen osui jarruputkien uusinta, laturi, käsijarru, lämmityslaitteen venttiili ym.). Muuten olisin moisten panostusten takia pitänyt autoa vielä jokusen vuoden, mutta mitta tuli täyteen tuon viimeisen kohdalla. Auto oli nelisen viikkoa korjaamolla kuukauden aikana ja sijaisautona lapsiperheelle surkea sitikka C3. Oman jalkatilassa oli jäähdytysnestettä litran verran, eikä lämmitys toiminut ollenkaan keskellä talvea. Ensin kesti yli viikon, kun oli joulunpyhien jälkeen työntekijät kuulemma sairaana. Sitten odoteltiin tuota varaosaventtiiliä. Sitten venttiili oli vaihdettu, mutta taas oli seuraavana aamuna kotipihassa lattia täynnä jäähdytysnestettä. Tekivät uudelleen ja testasivat. Taas alkoi kotona vuotaa. Kolmannella kerralla sanoivat, että venttiili on väärää mallia. Uutta osaa taas tilaukseen. Vaihtoivat oikean venttiilin paikoilleen, mutta unohtivat sillä kerralla avata ja kuivata verhoilun, eli taas takaisin ja parin päivän kuivaus. Siinä paloi kuukausi ja hermot. Puolivälissä korjausepisodia kävelin Toyotalle, ja tilasin Auriksen kaikilla kolmella varustepaketilla. Auton toimitusaika oli 2 kk, eli meni maaliskuuhun, mutta lievitti silti kummasti oman auton korjauksen odottelua.

Uuden muita etuja mm:
Ajoneuvovero vain 106,58 €/a (83 g CO2)
Alkuun Stadin pysäköinnit -50 %
Todellinen kulutus -2,9 l/100 km
Automaattivaihteisto
Sai uudet renkaat
Varusteita
Ei jakohihnaa 4v välein
Ei öljyn lisäämistä kesken välin
Ei polttimoiden vaihtoa (Bi-LED)
Katsastuksia vähemmän ja harvemmin

Ajomukavuudesta sen verran, että 2011 C220 CDI 7G ja 2012 E250 CDI 4-Matic adaptiivisella vakkarilla ovat parempia motarilla, mutta maantiellä ei enää olekaan ihmeempää eroa Finikor-äänieristettyyn ja uutena massattuun hybridiin, jossa 205/55R16. Taajamassa ja kaupungissa hybridi on sulavampi ja miellyttävämpi ajaa, ohjata ja vekslata. Lisäksi keskustan pysäköinnit sujuvat helpommin tutkien, kameran ja automaattisen taskupysäköinnin ansiosta. Mersuissa on pelkät tutkat.

Mii on yhteiskäytössä alle 200 km säteellä tapahtuviin ajoihin. Meidän perhe on ajanut noin 30 tkm ja omat vanhempani noin 15 tkm. Mittarissa on 45 tkm ja auto ostettiin uutena 16 250 eurolla + kitkat peltivanteilla 540 €. Neljä vuotta tulee täyteen ensi kuussa. Huollot toistaiseksi 150 € + raitisilma itse noin 15 €. Lisäksi tehokkaammat ajovalopolttimot, vaikka vanhat olivatkin ehjät. Renkaat alkuperäiset, mutta pyyhkijät olen saattanut vaihtaa kerran. Yksi kaiutin meni takuuseen, ja samalla oli ohjausvaihteen takaisinkutsu. Halpaa on, ja on taajamassa vielä hybridiäkin mukavampi ja nopeampi ajaa äänettömästi. Tosin jousitusmukavuudessa häviää Aurikselle, mutta voittaa sentään hidastetöyssyissä ID.4 GTX:n. Valot ovat surkeat Miissä.
 
Viimeksi muokattu:
Seitsemän vuosihuollon hinnalla olisi korjannut edellistä autoa sen viimeiset 18 kk, koska siihen osui jarruputkien uusinta, laturi, käsijarru, lämmityslaitteen venttiili ym.). Muuten olisin moisten panostusten takia pitänyt autoa vielä jokusen vuoden, mutta mitta tuli täyteen tuon viimeisen kohdalla. Auto oli nelisen viikkoa korjaamolla kuukauden aikana ja sijaisautona lapsiperheelle surkea sitikka C3. Jalkatilassa oli jäähdytysnestettä litran verran, eikä lämmitys toiminut ollenkaan keskellä talvea. Ensin kesti yli viikon, kun oli joulunpyhien jälkeen työntekijät kuulemma sairaana. Sitten odoteltiin tuota varaosaventtiiliä. Sitten venttiili oli vaihdettu, mutta taas oli seuraavana aamuna kotipihassa lattia täynnä jäähdytysnestettä. Tekivät uudelleen ja testasivat. Taas alkoi kotona vuotaa. Kolmannella kerralla sanoivat, että venttiili on väärää mallia. Uutta osaa taas tilaukseen. Vaihtoivat oikean venttiilin paikoilleen, mutta unohtivat sillä kerralla avata ja kuivata verhoilu, eli taas takaisin ja parin päivän kuivaus. Siinä paloi kuukausi ja hermot. Puolivälissä korjausepisodia kävelin Toyotalle, ja tilasin Auriksen kaikilla kolmella varustepaketilla. Auto toimitusaika oli 2 kk, eli meni maaliskuuhun, mutta lievitti silti kummasti oman auton korjauksen odottelua.
No tuossa on ollut huonoa tuuria + osaamaton huolto. Toivottavasti annoit palutetta "korjaamolle"?

Uuden muita etuja:
Ajoneuvovero vain 106,58 €/a
Alkuun Stadin pysäköinnit -50 %
Kulutus -2,9 l/100 km
Automaattivaihteisto
Sai uudet renkaat
Varusteita
Ei jakohihnaa 4v välein
Ei öljyn lisäämistä kesken välin
Ei polttimoiden vaihtoa (Bi-LED)
Katsastuksia vähemmän ja harvemmin
Kulutus 2,9 l/100km? Siis tuolla Auriksella? Ei voi olla pitkän ajan keskikulutus, voi toteutua optimiolsuhteissa alamäkeen ja myötätuuleen ajamalla, mutta ei ympärivuotisena keskikulutuksena...
edit. kulutus siis pieneni 2,9 l/100 km edelliseen verrattuna? En aluksi hahmottanut tuota riviä...
 
No tuossa on ollut huonoa tuuria + osaamaton huolto. Toivottavasti annoit palutetta "korjaamolle"?


Kulutus 2,9 l/100km? Siis tuolla Auriksella? Ei voi olla pitkän ajan keskikulutus, voi toteutua optimiolsuhteissa alamäkeen ja myötätuuleen ajamalla, mutta ei ympärivuotisena keskikulutuksena...
edit. kulutus siis pieneni 2,9 l/100 km edelliseen verrattuna? En aluksi hahmottanut tuota riviä...
Sain sijaisauton maksutta, vähän alennusta, ja lopuksi totesin, että jatkossa hoidan autoasiat Toyotalla. Se paikka oli uusi hieno liiketila Länsiväylän vieressä.

Kulutuksessa tosiaan miinus edessä, eli uusi vei meidän ajossa tankkauksista laskettuna 2,9 l vähemmän (= 4,91 l/100 km).
 
fhtrhgth

Olet tehnyt täysin väärään päätelmään, koska se mäntä liikkuu vain noin 0,2mm ulos jarrua painettaessa ja männässä oleva tiiviste palauttaa sen takaisin päin sen saman noin 0,2mm ja mäntä myös liikkuu helposti ulos päin vaikka jarrua ei kovaa painaisikaan, kun jarrut on kunnossa.
Ainut minkä kevyt jarrutus aiheuttaa, että jarrulevyt ja palat "kiillottu" tai käytetään myös termiä lasittuu, eli jarrujen teho heikkenee kun molemmista pinnoista lähtee se karheus pois mikä niissä pitäisi olla, kun jatkuvasti näin tehdään.
Normaalille kelluvalle satulalle kun jarruvoimaa tarjotaan kunnolla niin siellä sitä liikevaraa löytyy aivan selkeästi enemmän kuin kevyellä jarrutuksella. Satulan mäntä/männät liikkuvat silloin huomattavasti enemmän ulos kun isolla voimalla kammetaan kaikki välykset pois liukutapeista ym. ja tämän näkee jo ihan omin silmin vaikka jarrurempan yhteydessä jos painaa poljinta.
 

Mitäs mieltä tuollaisesta? En ole itse ostamassa, vaan joku muu... Uudemmista Fiateista kun en tiedä hevon sitäkään. Sen verran on kuulemma historiaa pengottu että omistajia on ollut vähän ja auto ollut liikennekäytöstä poistettu pidempiäkin aikoja, saman omistajan toimesta.
Laatuun nyt suhtaudun varauksella joka tapauksessa, entäs toi automaattiloota, uhka vai mahdollisuus? Manuaali ei siis ostajalle kelpaa vaikka ilmaiseksi saisi.
 

Mitäs mieltä tuollaisesta? En ole itse ostamassa, vaan joku muu... Uudemmista Fiateista kun en tiedä hevon sitäkään. Sen verran on kuulemma historiaa pengottu että omistajia on ollut vähän ja auto ollut liikennekäytöstä poistettu pidempiäkin aikoja, saman omistajan toimesta.
Laatuun nyt suhtaudun varauksella joka tapauksessa, entäs toi automaattiloota, uhka vai mahdollisuus? Manuaali ei siis ostajalle kelpaa vaikka ilmaiseksi saisi.
10 vuotta vanha pikku fiaatti järkyttävällä kulutuksella ja lähes 14k. Jos hinta olisi 1400eur niin voisi harkita, muuten ei jatkoon.
 
10 vuotta vanha pikku fiaatti järkyttävällä kulutuksella ja lähes 14k. Jos hinta olisi 1400eur niin voisi harkita, muuten ei jatkoon.

Tuota kulutusta mäkin ihmettelin, ja noiden hintoja kun hakee vain automaatteja eli 9k eteenpäin. Tuossa yksilössä on turbo mikä kai veti puoleensa että vähän tehoakin löytyy.
Mutta nainen kyseessä kun entinen auto alkaa porsimaan. Entinen auto muuten V70 dsl automaatti minkälaisista tuossa aiemmin ollut enemmänkin puhetta. Itse kyllä sijoittaisin volvon laittamiseen jonkun kohtuu summan ennemmin kun tuollaiseen kippoon vaihtais. No, ehkä pitää yrittää puhua järkeä.

Vaihtoehto B on että otan selvää mikä sitä volvoa oikein vaivaa, ja ostan sen itelleni :D
 
Mulla oli tuollainen 595 Turismo Cabrio Abarthi yhden kesän (ja talven) ja olihan se yksi hauskimmista laitteista mitä on ylipäätään tullut ajeltua. Omat autot ketjussa varmaan kuviakin. Sisältä ahdas, infotainment aivan paska, ratti jäätävän iso auton kokoon nähden, mutta kun antoi lapikasta jossain mutkapätkällä katto auki, niin ei kyllä parempaa fiilistä olekaan. "Pikkuferrarin" äänet ja hauska ulkomuoto --> Oikein hyvä paketti. Oli vain niin kallis laite, kun oli melkein uusi ja lähemmäs 30k tötterö, niin ei vaan pelimerkit riittäneet kaikkeen ja tuli se sitten myytyä kun muutti maalle hiekkateiden päähän ja tuo olisi jäänyt kyllä ihan vain viikonloppuautoksi. Kaupungissa kätevä.

Kuuleman mukaan noissa ilmeisesti tekniikka tuollaiseksi ihan kestävääkin.
Mutta en kyllä käyttiksenä olisi jaksanut muista syistä. Istuma-asento oli ihan järkyttävä jos pidempää matkaa piti ajaa ja tilaahan tuossa ei ole edes kuskille. Jotain muutakin ärsyttävää siinä oli, mutta en enää muista mitä - olisikohan ollut jotain showta lukkojen kanssa.

Arvohan noissa ei tunnu laskevan kirveelläkään. Halvimmillaan ennen Coronaa taisi saada muutaman kympin ajettuja Abartheja hiukan yli 20k hintaluokkaan, niin siihen nähden tuntuu hassulta että vanhat ja paljon ajetutkin maksaa vielä reippaasti yli kymppitonnin.

Manuaali noissa jumalaisen hyvä, automaatti mielestäni kamala kun on sellainen vanhan sitikan robottiautomaatin tuntuinen, mutta se nyt varmaan on pitkälti mielipide.

Jos noita katselee nettiautosta, niin siellähän on Abarthille oma hakunsa, ettei selaa vaan Fiateja:

 
Viimeksi muokattu:
En liiemmin moderneja Fiatteja siedä, mutta joku noissa 500:ssa on, etenkin Abartheissa Monza putkistolla. Naurettava hot hatch mittakaavassa alitehoinen kippo jossa on ei toivottuja ominaisuuksia ymmärtääkseni varsin paljon mutta jo ne pirun äänet. Pari kertaa ajanut rampilla moisen perässä tai kuullut sivusta kun moinen runttaa kaasu pohjassa pari vaihdetta. En ole kovin monta modernia pikkukoneista (ei siis V-koneinen tai muuten joku 3L kone tms) kuullut jotka olisivat yhtä hyvän kuuloisia. Tuo "pikku Ferrari" kuvaa autoa varsin hyvin. Ei, en itse ostaisi ellei rahaa olisi aivan liikaa, mutta jos rahaa olisi ja haluaisi veikeän projektin kaupunkisuhailuun niin voisi olla aika makea lähtökohta.
 
Useamman vuoden kattellu sillä silmällä K astroja, no nyt vasta kävin koeajamassa farkkumallisen kun sellainen sattui tuleen myyntiin kotikaupungin autoliikkeeseen, oli vielä isolohko, 1.6T bensa automaatilla, ihan mukava autohan se oli, moderni ku mikä, kaiken näköstä varustetta löyty kaistan vahdista handsfree takaluukkuun, mutta siihen se vähä sitte jäiki, vetoja oli kivasti, samat 200 heppaa kun tossa b7 audissakin, toki sillä erotuksella että tämä etuveto ja automaatilla. Ensimmäisten junaraiteiden yli kun meni niin heti eka ajatus oli et kylläpäs meni "rämisten" yli, audi menee tosta kyllä nätimmin, mikä on hieman koomista kun audin alusta on 13 vuotta vanhempi ja n. 180tkm enemmän ajettu, tiedä sitten sekottaako audin sport alusta kuinka tuntumaa, opelissa kun on ihan tavallinen alusta, mene ja tiedä, motarilla/maantiellä tuli audia ikävä, audin vakaaseen menoon ja servotroniciin tottuneena, tällänen kevyt sähköohjattu tehostus ei kyllä ollut omaan mieleen, laatikko toimi kivasti, niin maantiellä kuin kaupungissakin, mutta mulla nyt ei ookkaan tomaateista käytännössä mitään kokemusta, edellisen kerran ajoin joskus 20 vuotta sitten vanhalla automaatti mersulla muutaman kerran :D sisustassa häiritsi pianolakatut pinnat, halvan näkönen ja varmaan samalla kiva naarmu magneetti, ja tätähän on nykyään melkein joka autos käytetty. Penkit oli yllättävän hyvät, osittain sähkösäätoiset. Loppunen lopuksi ihan mukava auto ajolleen, mutta eipä se nyt oikeen mitään erityisiä tunteita herättäny, vai herättääkö opelit koskaan? :D Toki K astra on järki auto, koneen koosta riippuen pieni ruokainen, automaattilaatikot kestää, ei kaksoismassoja, yleinen kestävyys hyvä, että siinä mielessä olis hyvä seuraavaksi autoksi, no tyytyväisenä kuitenki lähdin vielä audilla liikkeen pihasta ja tulipahan se Astrakin viimein koeajettua.
 
Työt vaihtu ja voisi kesällä miettiä myös auton vaihtamista. Farmari on haussa, koska se on omaan makuun se mukavin että voi myös tavaraa roudata jos tarvii. Citymaasturit on vaan rumia ja sedan/viistoperissä loppu herkästi tila paksista jos isompaa tavaraa. Niron täyssähköä miettinyt myös, mut ehkei vielä täyssähkistä.

Kilsoja tulee +25tkm/v. Nyt alla 5v palvellut "edullinen" farkku 1.6 -09 focus jolle kilsoja tuona aikana kertynyt ~150tkm, mittarissa nyt 250tkm ja lisää tulee. Omilla ajoilla kulutus pyörii 7.1-7.4l/100km välillä, kesällä varmaan enemmän kun motareilla menee kovempaa.

Etuina voi miettiä et takapenkit saa paksin kanssa tasaiseksi lattiaksi, mukavampi kesäreissuilla nukkua vaikka autossa.

~20k hintalapulla, webasto ja peräkoukku on kiva ei pakollinen.

1.0 foordin moottori on tuttu -15 mallisesta, ei kestänyt mäntä kilometrejä, mut mukana silti. A4 ja leoni ehkä eniten houkuttelevat näistä. Edellinen vaggi oli -08 passatin diiseli joka ei ollut talviautoksi luotu dsg-murheiden lisäksi.

Kommentoikaas näistä yksilöistä jos tiedossa mitä haittoja yms tiedossa
Focus 1.0
A4 2.0 mhev
i30 1.5t-gdi
Ceed 1.6 gdi plugari
Leon sportstourer 1.5eTsi
 
Yleisellä tasolla:

Plugareista kannattaa selvittää arvosteluista ja ko. merkin/mallin foorumeilta, miten ne toimivat talvella. Tyhmiäkin toteutuksia on, joissa polttomoottori herää käyntiin väkisin eikä pelkällä sähköllä ajo onnistu. Lisäksi pitää muistaa plugareihin liittyvä kohonnut moottorivaurion riski (tuossa nyt alkuun, jos aihe on tuntematon).

Kaksoiskytkinvaihteistot taas, no, kytkinlevyjen kuluneisuus on aina riski ja se selviää vasta ajan kanssa. Vetokoukku lisää riskiä, kun ei voi tietää, onko se koukku ruksittu lisävarustelistalta varmuuden vuoksi vai onko edellinen omistaja kiskonut asuntovaunua ristiin rastiin Eurooppaa.


Öljykylpyinen jakohihna on korvattu ketjulla, mutta öljypumpun hihna ui edelleen moottoriöljyssä. Ilmeisesti vähemmän riskialtis ratkaisu kuin perinteinen Ecoboost. Fordownersclub.


Saanut moitteita ajettavuudesta englanninkielisissä arvosteluissa. Ohjaus on kuollut ja jousitus kuin sohvassa. Ei kannattane verrata samana päivänä Audiin tai Focukseen.
 
Olisi auton vaihto edessä. En ole mikään autoäijä ja vähäinenkin tietämys autoista menee yli kymmenen vuoden päähän.

Vanha ritsa olisi tarkoitus työntää vaihdossa, joten liikkeestä pitäisi hankkia ja sanotaan nyt n. 12k€ maksimibudjetiksi ellei pienellä panoksella saa huomattavasti parempaa.
Uudelta autolta isoin edellytys olisi pieni kulutus ja dieseliä en halua. Jonkin verran tulee motaria ajettua ja kulutus on senkin vuoksi tärkeä. Varmatoiminen ja tylsä kelpaa hyvin. Ketjukone olisi hyvä.

Olen tuossa katsellut ceediä, clioa, amperaa ja erilaisia Skodia, mutta tuntuu, että jokaisesta löytyy enemmän huonoa sanottavaa kaikilta kuin hyvää. :).
 
Olisi auton vaihto edessä. En ole mikään autoäijä ja vähäinenkin tietämys autoista menee yli kymmenen vuoden päähän.

Vanha ritsa olisi tarkoitus työntää vaihdossa, joten liikkeestä pitäisi hankkia ja sanotaan nyt n. 12k€ maksimibudjetiksi ellei pienellä panoksella saa huomattavasti parempaa.
Uudelta autolta isoin edellytys olisi pieni kulutus ja dieseliä en halua. Jonkin verran tulee motaria ajettua ja kulutus on senkin vuoksi tärkeä. Varmatoiminen ja tylsä kelpaa hyvin. Ketjukone olisi hyvä.

Olen tuossa katsellut ceediä, clioa, amperaa ja erilaisia Skodia, mutta tuntuu, että jokaisesta löytyy enemmän huonoa sanottavaa kaikilta kuin hyvää. :).

Käy koeajamassa Toyotan hybrideitä.
 
Ei ruostu. Kone käy automaattisesti suurimman osan ajosta. Nuo ruostumiset on plug in hybridien juttuja, kun ihmiset ajelevat pelkällä sähköllä ja kone ei käy.

Toyota on hionut tätä tekniikkaa jo yli 20 vuotta.
Jep. Ja nämä ruostumisetkin vielä painotetusti BMW:n plugareissa. En ole muiden merkkien kohdalta vastaavaa kuullut.
 
Onko hybridit muka varmatoimisia? Jäänyt minulle vähän eri kuva.
Vuodesta 1997 Toyota on tehnyt hybridejä, joten on ollut aikaa hieroa tekniikkaa. Käyttävät enemmin hyväksi havaittua yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uusinta.

 
Samaten Mitsubishin Outlanderi ei ole kärsinyt näistä, vaikka onkin plug-in.
 
Mitä hybridiä tuolla 12k€ budjetilla voi katsoa? Toyotan puolella ei ole kuin Yaris, auris tai vanhahko prius. Mikä alkaa olemaan sellainen km raja mihin tuota kymmentäkiloa ei enää kannata työntää.
 
Jos ajokilometrit on hyvin tiedossa niin toyotalta auto vuodeksi-palvelusta uudehko auto kk-maksulla ajoon? Saa ajaa uudella autolla ja on tylsän varma.
 
En vielä ehtinyt sopimaan tai edes koeajamaan autoa josta olin kiinnostunut. Ihmettelin kun automyyjältä oli nihkeää saada vastauksia sähköpostiin.
Tänään töistä tullessa huomasin että autoverkkis oli vaihtanut nimensä Auto Bassadone nimiseksi ja korkotarjoukset nelinkertaistui 1,9% --> 7,9% prosenttiin. Laitoin viestiä että tuolla korolla on hulluutta ostaa autoa.
Odotellaan, ei ole mikään pakko vaihtaa autoa juuri nyt.
 
Löytyykö kokemusta Kia Sorennosta plugarina? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettynä ostettaessa, ainakin hyvään huoltohistoriaan? Kialla 7 vuoden / 150 000km takuu ja tullut katseltua noita 7-paikkaisia millä ajettu 50 000 - 100 000 km...
 
Löytyykö kokemusta Kia Sorennosta plugarina? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettynä ostettaessa, ainakin hyvään huoltohistoriaan? Kialla 7 vuoden / 150 000km takuu ja tullut katseltua noita 7-paikkaisia millä ajettu 50 000 - 100 000 km...

Kannattaa ainakin tarkastaa, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja takuu on täten voimassa.
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta? Huoltokirjasta voi toki päätellä asioita, mutta olisi kiva saada yksiselitteinen vastaus takuunvoimassaoloon suoraan pääkallonpaikalta.
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta?

Pystyy Kian sivuston mukaan, pitäneepä aloitella selvityskierros kiinnostavista yksilöistä.

Screenshot_2024-03-12-13-19-21-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tässä ollaan nyt hieromassa kauppoja vm. -17 Opel Astra 1.4T K:sta ja vm. -18 Toyota Auris Hybridistä. Molemmat ajettu about yhtä paljon, Auris vähän kalliimpi. Opelissa paremmin varusteita, Toyotassa Relax takuuta olisi vielä jokunen vuosi jäljellä. Opelissa karvan verran halvempi vakuutus. Vaikeita päätöksiä :think: Onko kellään henk.koht. kokemusta, että miten Opelin IntelliLux LED Matrix valot vertautuu Toyotan Bi-ledeihin?
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta? Huoltokirjasta voi toki päätellä asioita, mutta olisi kiva saada yksiselitteinen vastaus takuunvoimassaoloon suoraan pääkallonpaikalta.
Aika yks selitteinen jos on menny vähänki kilometrit yli vuosihuollossa niin seon siinä sitte, automyyjä sano kokemuksella kun emännälle ostettiin sieltä ceed että on ollu usiampia tapauksia notta ei oo vian korjaus menny takuuseen tuon takia.
 
Huomattavasti paremmat.

https://m.nettiauto.com/opel/astra/14175505? Tuli ehdotuksiin tuollainen, et maininnu korimallia.
Farkkuja olen lähinnä katsellut, kun nykyinen Focus on hb ja sinne ei kyllä sovi oikein mitään takakonttiin ja takapenkkikin on turhan ahdas. Nykyisissä autoissa ei kummassakaan ole vetokoukkua, joten sellainenkin olisi hyvä olla. Lähinnä pyörän kuljettamiseen tulisi, että sekin voisi ihan hyvin olla irrotettavaa tai piiloon taittuvaa mallia, mutta eipä tuolla niin ole väliä.
 
10-15k hintaan bensa/hybrid farkkua etsimässä, 4 hengen tarpeisiin. Kulutus sais olla pieni.
Ideana mallia 2012 tai uudempi, takakontti mielellään vähintään 500l, mielellään automaatti. Olen katsellut 1,4l / 1,8l skoda octaviaa, vw golf ja kia ceed. Myös volvo v60 ollut mielessä mutta tajuttoman kalliita. Olisko muita vaihtoehtoja? Alle 10k tulee vuodessa ajettua, lähinnä taajama-ajoa. Vag-sarjassa ei taida uskaltaa ostaa automaattia, kaikki pienet bensa koneet on ilmeisesti kuiva dsg7?
 
10-15k hintaan bensa/hybrid farkkua etsimässä, 4 hengen tarpeisiin. Kulutus sais olla pieni.
Ideana mallia 2012 tai uudempi, takakontti mielellään vähintään 500l, mielellään automaatti. Olen katsellut 1,4l / 1,8l skoda octaviaa, vw golf ja kia ceed. Myös volvo v60 ollut mielessä mutta tajuttoman kalliita. Olisko muita vaihtoehtoja? Alle 10k tulee vuodessa ajettua, lähinnä taajama-ajoa. Vag-sarjassa ei taida uskaltaa ostaa automaattia, kaikki pienet bensa koneet on ilmeisesti kuiva dsg7?

Automaatti ja pieni kulutus ovat hankala yhdistelmä, jos kaksoiskytkin on no-go.

Mutta noin muutoin tuohon listaan voisi kai lisätä Ford Focuksen? Mk3:ssa kontti on hieman alle 500 litraa ja Mk4:ssä yli 600 litraa. Vanhaa kaksoiskytkin-Powershiftia kannattaa tosin välttää kuin ruttoa, mutta osassa Mk4:ia on momentinmuunnintomaatti (kahdeksanvaihteinen, A8).
 
[/QUOTE]
Automaatti ja pieni kulutus ovat hankala yhdistelmä, jos kaksoiskytkin on no-go.

Mutta noin muutoin tuohon listaan voisi kai lisätä Ford Focuksen? Mk3:ssa kontti on hieman alle 500 litraa ja Mk4:ssä yli 600 litraa. Vanhaa kaksoiskytkin-Powershiftia kannattaa tosin välttää kuin ruttoa, mutta osassa Mk4:ia on momentinmuunnintomaatti (kahdeksanvaihteinen, A8).
Näinpä. Pitää katsoa vag yksilö jossa vaihdelaatikkoremppa on tehty tai sitten ottaa manuaali.

Pitää tutustua tuohon focukseen.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?
 
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Kyllä se Jarppa olis kaikista varmin veto niin kauan kuin polttoainetta myydään, (eli kymmeniä vuosia vielä) mutta yritetään. Tonninpommeista olisin ehdottanu vuostuhannen alun 626 Masaa, niitä on edullinen huoltaa ja ajaa.

https://m.nettiauto.com/renault/clio/14179090?vifAdCount=21&vifNav=Y Uudehko Clio on hyvä pikkupöristin.

https://m.nettiauto.com/renault/megane/14035783?vifAdCount=10&vifNav=Y Eli tuosta ~15 ympäristöstä, nelossukupolven viimeisiä malleja kts.keulan erot -16 Edullinen ja hyvä ajaa.

Niitä Priuksia. :joy: Olisin halunnut S2000 Hondaa tarjota, mutta niitä ei ole, samoin MR-2 menee kovissa hinnoissa.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?
Volvo V60?
 
Tässä on riskipotentiaalia, jos vielä yhdistetty 6-loviseen manuaaliaskiin.

Osasta noista moottoreista halkeaa turbo ja m32 laatikosta menee suurella todennäköisyydellä laakeri, ellei ole jo mennyt.

Jos on suomessa myyty alunperin niin varmaan löytyy Start&Stop ja vaihdelaatikon tyyppinä M22, joka ei ole yhtä huono kuin M32.
 
Olen pitkästä aikaa rupeamassa autoilijaksi, ja nyt on sopivan mallin pähkäily mielessä. Speksit ovat seuraavat:
- Hinta max 15 tonnia (todella hyvästä syystä voisi olla 16 tonnia, mutta mieluummin alle 15 tonnin)
- LED/Xenon-ajovalot
- Automaattivaihteisto
- Focus/Golf-kokoluokka
- Ei farmaria
- Pieni kulutus
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Ajettu alle 150 tkm (mitä vähemmän, sitä parempi)
- Bensa tai hybridi (ei plugin)
- Ehkä joku 2015 tai uudempi

Ford Focus ei taida olla perinteisellä automaatilla kovin taloudellinen. Houkuttaisi Ioniq Hybrid. Golfia olisi ilmeisesti jonkin verran tarjolla. Toyota Aurista en ole koskaan ajanut, mutta ilmeisesti ei ole ajettavuudeltaan erityisen innostava?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom