- Liittynyt
- 09.01.2017
- Viestejä
- 160
Öljynkulutus, suuttimet, nox-anturi nyt ainakin.
Osta ToyotaMinkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?
Ovat vaan aika karmeita ajaa oman (rajallisen) kokemuksen perusteella. Mietin autoa, joka olisi ainakin jossain määrin käyttökelpoinen arkisempiinkin ajoihin, mutta jolla olisi kuitenkin mukava ajaa ja jossa olisi jotain "hauskaa".Osta Toyota
Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?
Nämähän näissä varmaan on. Jos viitsisi ottaa vähän lainaa pankista tai ostaa rahoituksella, niin voisi toki katsella jotain hieman uudempaakin.Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
Been there, done that. Siirsin alle vuodessa touhubudjetin vähemmän ajettuun ruotsalais-kiinalaiseen wannabe-premiumiin. En ole katunut mitään muuta, mutta olihan se johtotähti pirusti nätimpi.Vanha saksalainen (ja vähän uudempikin) premiumauto. Kannattaa tosiaan varata touhubudjettia kunnolla ja valmistautua.
Ei ole 6 vuoteen bemaria ollut, niisk, mutta aikaisemmalla 10v kokemuksella: Kaikkihan on kiinni siitä, että mitä huoltoja on tehty. Vanokset? Alusta? Takakelkan puslat? Eturipustukset? Järjestäen on ollut Bemareissa tossa 250tkm tietämissä edestä ja takaa tukivarret ja puslat (iskareineen) aika finaalissa. Ja yleensä samoille kilsoille osuu jarruremonttia. Sama konehuoneessa. Vanoksien lisäksi huollontarpeessa yleensä sytytyspuolat ja kaikkia mahdolliset kumi ja muoviosat ikääntymisen vuoksi. Kivoja pelejä nuorelle, joka arvostaa sitä fiilistä, kunhan on mm. alusta ja kone tikissä. Syö miestä kun kiihdytyksissä perä vähän muljuaa koko ajan ja kone pikkasen pätkii ja nykii siellä täällä. Nimimerkillä kolmeen bemariin takakelkkajumppaa tehneenä..Ikä tuo mukanaan erilaisia hienojen sähkövimpaimien toimintahäiriöitä.
Tuon lisäksi todennäköisesti alkaa ruostevaurioita olemaan. Toki helpottaa että auto on hieman pohjoisempaa, eli ei välttämättä ole vielä kovin paha tilanne
Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?
Siinä on varmaan listattuna kaikki kalleimmat N53 "ominaisuudet". Ilmoituksen mukaan HP-pumppu ja nox-sensori vaihdettu.Öljynkulutus, suuttimet, nox-anturi nyt ainakin.
Ehkä helpompaa olisi kysyä, että onko näissä jotain osia joiden voi olettaa toimivan.Minkähänlaista vikaa tällaisessa voisi olla odotettavissa? No sen verran on tuossakin jo ikää ja kilometrejä, että noin lähtökohtaisesti varmaan kaikkea mahdollista. Mutta onko näissä siis joitain tyypillisiä vikoja joita pelätä?
Oma kokemus sanoo, että lähinnä 9. sukupolven corollat (n. 2002-2006) ovat karmeita ajaa. Muut toyotat ovat yleensä keskitasoa ajettavuudeltaan.Ovat vaan aika karmeita ajaa oman (rajallisen) kokemuksen perusteella. Mietin autoa, joka olisi ainakin jossain määrin käyttökelpoinen arkisempiinkin ajoihin, mutta jolla olisi kuitenkin mukava ajaa ja jossa olisi jotain "hauskaa".
tuplat vahingossaJa jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
Tämä on kyllä osittain ihan totta. Olen päässyt ajamaan muutamaan otteeseen Volvo S60 T8:lla, joka kyllä kiihtyy ja on mukava ajaa, mutta toisaalta tietyllä tavalla aika tylsä. Tuollaisessa ei tarvi tehdä muuta kuin painaa kaasua ja se kiihtyy kuin ohjus, ja ajotuntuma on jotenkin vähän irrallinen.Ja jos miettii "hauskaa ajettavaa" niin kauan sitten omistamani 7. sukupolven corolla(1994) oli nimenomaan tietyllä tavalla "hauska" ajettava kun siinä ei ollut ollenkaan ohjaustehostinta eikä ABSää mikä maksimoi tuntuman tiehen, ja kaikki teho oli korkeilla kierroksilla, joten siinä piti oikeasti käyttää sitä vaihdelaatikkoa oikein, ei riittänyt että painoi vaan kaasun pohjaan. Oikealla vaihdelaatikon käytöllä auto kuitenkin kiihtyi ihan tarpeeksi ohituksissa ja liikennevalolähdöissä yms.
Saksalaiset premiumit kuitenkin menee kaupaksi, joten kyse ei ole hinnasta.Ehkä hinta?
PääosinToyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
Lol. Status symboliksiko ihmiset ostaa mersuja sun muita.Koska monien ihmisten asennevamma. Auto on statussymboli ja statussymboliksi kelpaa vain saksalainen premium-auto.
Eiköhän nuo ole aivan eri hintaluokissa.Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
Hinta, heikosti markkinoitu brändi mikä muutenkin pohjois-amerikan markkinoille suuntautunut ja tähän päälle huono myynti/huoltoverkosto. Suomessa myynti Espoo, Vantaa, Oulu, Raisio ja Tampere, lisäksi huollot Jyväskylässä ja Vaasassa.Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
Lexus ihan eri hintaluokassa, kuin saksalaiset premiumit?Eiköhän nuo ole aivan eri hintaluokissa.
VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.
Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.VAGeinkin välillä on jonkin verran eroa ja tuo espanja-versio ei ole parhaasta päästä.
Mutta melkein 7000 euroa tuollaisesta pommista? Ei mitään järkeä. Paljon halvemmalla saa paljon parempia autoja, kun ei tuijota jotain todella turhaa hevosvoimalukemaa, jolla ei arkiajossa tee yhtään mitään missään muualla kuin Saksan autobahneilla.
Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.Jäi nyt epäselväksi, että onko tuossa kyseisessä yksilössä tai mallissa jotain perustavanlaatuisia ongelmia, mitkä tekevät tuosta "pommin"? Manuaaliaski tuossa näyttäisi olevan, joten alkupään DSG-ongelmatkaan eivät ole riski. Maltillisesti ajettu ikäisekseen. Huoltoja/korjauksia oli tehty lähiaikoina, tietysti huoltokirja olisi mukava nähdä.
Mitä tulee hevosvoimiin niin ei tuo 241 konia näin 2024 tunnu mitenkään massiiiviselta tehoreseviltä.
On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.
Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.Ei kai muita ongelmia kuin liki 16-vuotias espanjalainen kengitysmalli, josta pyydetään melkein 7k.
Jos tyytyy normaaleihin teholukemiin samassa automallissa, saa yli 30 % halvemmalla ja kolme vuotta uudemmilla pelleillä, muoveilla, kumiletkuilla ja sähköosilla:
Varmasti ei ole mopo kiikarissa.Jos alkuperäinen kysyjä oli nimenomaan tuo mallisarjan huippu eli Cupra mielessään, niin voisin veikata että mallisarjan mopoin 1.2 litrainen ei ole kiikarissa.
Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.Toyota on kuulemma maailman luotettavin auto, mutta miksi Lexusta ei myydä kuin leipää?
Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.Toyotan ostajat ostavat Toyotaa. Premium-ostajat eivät halua kalliimpaa Toyotaa. koska mielikuvat. Lisäksi Lexus ei tarjoa niin kattavaa mallitarjontaa, varsinkaan euroopassa. Esim. farmarit ovat puuttuneet kokonaan. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen Lexus-kuljettaja. Seuraava menopelikin olisi mielellään Lexus jos se tarjoaisi jotakin mielenkiintoista mallia. Laatu kyllä vakuuttaa näissä ja ovat mukavia pelejä ajaa ja olla.
Tässä toinen listaus, taisi olla 1-5 vuotta vanhoja kulkineita.Vähän kyllä tuntuu siltä, että melkeinpä ihan sama mikä automerkki on kyseessä, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on ihan . Juurikin vaikka BMW:stä kuulee aika paljon pahaa, mutta toisaalta myös hyvää, eikä se esim. näissä listauksissa ole usein mitenkään kauhean huonolla sijalla. Mene ja tiedä.
Vähävikaisimmat automerkit listattiin – kuinka alhaalta löydät omasi?
J.D. Power on julkaissut vuoden 2023 tutkimuksensa kaikkein vähävikaisimmista automerkeistä.www.mtvuutiset.fi
Tää on tosiaan harmi ettei Lexus ole laittanut tota ns. highend hybridiä juuri mihinkään malleihin. IS tai ES esimerkiksi 450h:n tekniikalla olisi melko mehevä laite. Plugarit ovat hyviä mutta aivan helvetin kalliita ja kilpailevat premiumit tarjoaa liian kovaa kisaa siihen rakoon.Päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka ja se tosiaan näkyy malli- ja moottorivalikoimassa. Euroopan päästörajoitukset ja bensan hinta -> täältä saa vain hybridejä ja ne ovat Lexuksella malliston laiskimmat kulkineet.
Alkuperäinen kysyjä varmasti olisi arvostanut essonbaareilun sijaan konkreettisia tyyppivikoja ja muita kompastuskiviä. Totta helvetissä 16 vuotta vanhassa kiesissä voi olla vaikka mitä, mutta aiheesta voinee silti käydä asiallista keskustelua ihanpaskaäläosta-huutelun sijaanVarmasti ei ole mopo kiikarissa.
Kyselit hkultalalta mikä teki 16v espanjalaisesta pommin 7 k hintaan, niin vastasin siihen, että 16 v espanjalaisuus teki autosta pommin suhteessa pyydettävään korkeahkoon hintaan. Hinnan selitys on tietysti tehot ja muu sportti. Ne nostivat esimerkin perusteella hintaa noin 50 % ja silti piti tyytyä kolme vuotta vanhempaan. Jos tuon kuitenkin hyväksyy, ja sitä nimenomaan hakee, niin sellainen pitää hommata.
Jos uusi niin ehkä, ota lisätakuuta jos niitä Volvolla on saatavilla ja aiot pitää vuosia.Onkos kokemuksia Volvo V90 T8 TwE AWDstä?
EA113 -moottorina suhteellisen toimintavarma ja kestää aika hyvin löylyn lisäämistä, tässä vähän tarkempaa listaa yleisimmistä ongelmakohdista:On kyllä "hiukan" eri kokemukset ajaessa 1.2 karvalakki vs Cupra vai oliko peräti Cupra R... Tuon ikäisissä ei myöskään ole parin vuoden vuosimallierolla mitään väliä jos osia ei ole muuteltu, joten yksilöerot ovat se olennainen mitä katsoa. Bonuksena, noista tehomalleista pidetään YLEENSÄ parempaa huolta kuin noista karvalakeista.
Tuo Cupra ei ole se paras ajettavat tuon ajan hot hatcheistä eikä tarjoa isoimpia kikatteluja, mutta tuon ikäisistä taisi olla se tehokkain Golf R:ää ja paria muuta erikoisempaa lukuunottamatta.
2.0TFSI voi syödä öljyä ja oli pari muutakin tyyppivikaa. Muttei missään nimessä ongelmallisin kone ja uskaltaisin ostaa jos öljyä vaan kulu. Toki pitää pitää mielessä että voi olla saanut rajustikin kenkää, eikä välttämättä ole ollut koko aikaa vakiotehoilla. Tuo sama kone on esim Golf GTi:ssä ja Octavia vRS:ssä mutta tehoja 200hp. Skodassa turvallinen softateho oli 260hp ja tuossa Cuprassa taisi mennä 290hp asti, kunnes downpipe alkoi ahdistamaan ja sen vaihtamalla sai tehot olikohan 310-320hp alueelle ilman isompia riskejä (näin ulkomuistista vuosien jälkeen muistellessa). Manuaali on se turvallinen valinta ja kytkinkin kestää ihan hyvin vääntöjä. Itsellä Octaviassa otettiin 245hp/383nm tehot, tarkoituksella hiukan miedonnetulla softalla (auton aiempi historia ei tiedossa ja oli pieni fiilis eri osien kulumisesta että kenkää on saanut aika rajustikin).
Olisi mukava tietää, että mitä noiden upeiden kromikaarien takaa löytyy. Se toki kerrotaan ettei ruostetta mutta sävyeron. Kaikissa pyöränkaarissa?Mitenhän sitten tällainen? Ei varmasti ole mikään urheilullinen ajettava, mutta näyttää aika kiinnostavalta noin muuten
Tuollainen olisi toki aika hieno. Pitäisi vain lähteä aika kauas katsomaan paikan päällä, täällä pohjoisemmassa asuminen rajaa tällä tavalla valikoimaa. Myös esim. joku Toyota Crown voisi olla aika hieno.Jos hakukriteerit noin väljät että katsellaan cupra leonia ja nissan maximaa, niin osta vanha LS Lexus. Paremman näköinen kuin Maxima, parempi ajaa, hienompi kori ja kestää ikuisesti. Tavan japseista poiketen näissä ei ruostekaan tunnu kovin suurelta ongelmalta vaikka vanhoja ovatkin. V8 ei vie juurikaan enempää bensaa kuin alitehoinen v6 ja on kuitenkin "moottori".
Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.Paljos asddsa :lla oli karkeesti budjetti?
- Oulussa näyttää olevan ainakin yksi 330i manuaali farkku bemmi ranta-juopolla alta 8 rahaa, käy vaikka se testaamassa, että miten se sattuu käteen. Ei sedani eroa ajettavuudeltaan, jos niitä haluaa sitten "jäädä" etsimään. 325i:ssä on vaan vähemmän tehoa, mutta käytännössä sama kulutus. Tai jos muuten Buimuri natsaa omiin intohimoihin, niin hakee sitten junalla etelästä jonkun sopivan sedanin. Ja jos on omat elämän kilometrit vielä siellä alkupäässä, niin farkkuhan on toisaalta aina sijoitus tulevaisuuteen. Sinne takapaksiin voi tulevaisuudessa laittaa kakarat, koirat ja pahasuisen puolison. Bemareissa saattaa saada BTCF:n kautta vaikka jonkun paikallisen harrastajan (pientä korvausta vastaan) käymään etelän kohteeseen tutustumaan etukäteen.Noin 8000 euroon asti voisi ostaa aika mukavasti käteisellä. Sen jälkeen pitäisi ottaa lainaa tai ostaa rahoituksella, mutta jos löytyy jotain oikeasti kiinnostavaa niin ei ole poissuljettu vaihtoehto.