Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 340
Normaalissa ajossa, etenkin liikkelle lähtiessä, sillä alhaalta vääntävällä mottorilla on vain paljon mukavempi ajaa.
... paitsi että turbodieselissä sitä vääntöä nimenomaan liikkeellelähtötilanteessa EI ole merkittävästi enempää kuin perinteisessä vapaastihengittävässä bensakoneessa. Iso painava vauhtipyörä toki auttaa siinä liikkeellelähtötilanteessa, mutta se tekee sitten moottorista muuten laiskemman ja hitaammin kaasuun reagoivan, ja sen ison vauhtipyörän voisi ihan hyvin laittaa myös bensamoottoriin, käytännössä vaan ei laiteta muiden haittavaikutusten takia.

Keskivääntäöä monissa dieselmoottoreissa on monia bensakoneita enemmän pääosin, koska turbo.

Munkin autossa liikkelle lähtiessä saa vain nostaa kytkintä kaasuun koskematta (pl. ylämäki, mutta tämä nyt on melko ilmiselvää) ja auto lähtee liikkeelle vaikka kone on 1.9 vapari.
Nimenomaan koska se on vapari. Turbo ei olisi yhtään sen parempi, olisi vaan huonompi tuossa.

Bensalla joutuu melkeimpä aina painamaan kaasua.
Vertaatko nyt selvästi pienempiin bensakoneisiin?

Sitten jos pitää vetää kärryä tai kuskata tavaraa niin alavaäännön merkitys korostuu vielä lisää,
Alaväännön vai keskiväännön?

Se, että ajetaan ylämäkeen liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla, on van typerää ajamista, jolla vaan kuormitetaan vaihdelaatikkoa ja aiheutetaan ylimääräistä polttoaineenkulutusta aivan turhaan.

ajaminen on paljon mukavempaa kun auto jaksaa lähteä menemään ilman, että konetta pitää huudattaa.
Tämä on täysin pään sisällä oleva asia.

Jos ei osaa käyttää vaihdelaatikkoa, kannattaa hankkia automaativaihteinen auto.

Eikä dieselin kanssa mitään automattia tarvita, jos kierrosalue tuntuu kapealta niin ajat väärin.
Kannattaa katsoa peiliin, että kuka sitä ajaa väärin, jos ei uskalla käyttää moottoria ajotilanteeseen nähden järkevällä kierrosalueella hyväkseen, kun pelkää koneen "huudattamista".



edit: ohoh, vastasinpa sitten 7 vuotta vanhaan viestiin..
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
655
Dieselverohan meni ennen vanhaan painon mukaan. Jokin vastaava saattaa tulla, koska päästöthän teoriassa 0 sähköautolla, eli sitä ei voi käyttää. Matalat ja painavat sähköautot voivat olla aika kovilla routakuopissa ja korjaukset kalliita.

Luultavimmin kuitenkin kilometrivero gps avulla ja eri teille ja kellonajoille eri maksuluokat. Tästähän sitten taas päästään siihen, kuka "fintrafic.com" sitä gps:ää operoi ja veloittaa mitä. Valtiolle ainoastaan tilitetään, mitä valtio pyytää. Autoilija maksaa loput.
Maksaisin mielelläni isompia veroja autoilusta, jos ne rahat korvamerkattaisiin tieverkoston korjaukseen eikä jättimäisen virkamies-koneiston ruokkimiseen.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 617
Oman järjenjuoksun rahantarpeen pitäisi lisääntyä;

Liikenteessä olevien autojen määrä pysyy kutakuinkin vakiona, mutta autojen keskimääräinen paino nousee. Lisäpaino kuluttaa tietä, joten tiestöverkon ylläpitokulut kasvavat.
Teiden ylläpitokustannukset on pieni osa autoilijoilta kerättävistä veroista. Suurin osa veroista menee ihan muihin kuluihin. Painoa paljon suurempi tiestön kuluttaja on nastat.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
532
Dieselverohan meni ennen vanhaan painon mukaan. Jokin vastaava saattaa tulla, koska päästöthän teoriassa 0 sähköautolla, eli sitä ei voi käyttää.
En tiedä mitä tarkoitat ennen vanhaan, koska käyttövoimavero on tälläkin hetkellä ajoneuvon kokonaismassaan perustuva, oli käyttövoimana sitten diesel tai sähkö.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 617
Periaatteessa vero takautuvasti olisi mahdollinen

Fingrid pitää kirjaa paljonko 1 kwh vastaa CO2 niin vuoden lopussa tästä saataisiin helposti keskiarvo, jonka perusteella sähköautojen omistajia voitaisiin vaatia verolle.
Sähkö verotetaan jo
... paitsi että turbodieselissä sitä vääntöä nimenomaan liikkeellelähtötilanteessa EI ole merkittävästi enempää kuin perinteisessä vapaastihengittävässä bensakoneessa. Iso painava vauhtipyörä toki auttaa siinä liikkeellelähtötilanteessa, mutta se tekee sitten moottorista muuten laiskemman ja hitaammin kaasuun reagoivan, ja sen ison vauhtipyörän voisi ihan hyvin laittaa myös bensamoottoriin, käytännössä vaan ei laiteta muiden haittavaikutusten takia.

Keskivääntäöä monissa dieselmoottoreissa on monia bensakoneita enemmän pääosin, koska turbo.



Nimenomaan koska se on vapari. Turbo ei olisi yhtään sen parempi, olisi vaan huonompi tuossa.



Vertaatko nyt selvästi pienempiin bensakoneisiin?



Alaväännön vai keskiväännön?

Se, että ajetaan ylämäkeen liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla, on van typerää ajamista, jolla vaan kuormitetaan vaihdelaatikkoa ja aiheutetaan ylimääräistä polttoaineenkulutusta aivan turhaan.



Tämä on täysin pään sisällä oleva asia.

Jos ei osaa käyttää vaihdelaatikkoa, kannattaa hankkia automaativaihteinen auto.



Kannattaa katsoa peiliin, että kuka sitä ajaa väärin, jos ei uskalla käyttää moottoria ajotilanteeseen nähden järkevällä kierrosalueella hyväkseen, kun pelkää koneen "huudattamista".



edit: ohoh, vastasinpa sitten 7 vuotta vanhaan viestiin..
Automaatti hoitaa nämä vääntöasiat joten nykyään niihin ei tarvitse juuri kinniittää huomiota.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 992
Viestejä
4 296 064
Jäsenet
71 762
Uusin jäsen
konsta8887665

Hinta.fi

Ylös Bottom