Mikä auto minulle?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 659
Ratissa ei kuitenkaan ole nappia etäisyyden säädölle. Se pitäisi olla tuon cancel napin yläpuolella.
Oliko noin? En piru muista miten kaverin Vignalessa on.

Piru, ei pitäisi katsella kuvia moisista, tulee pirun kova ikävä omaa. Ottaisin kaikkine rengasmeluineen ja pakoääniensä kanssakin mieluusti nykyisen työsuhdeauton tilalle... En ole ikinä ajanut yhtä hauskaa etuvetoa ja olen omistanut varsin laajan skaalan hot hatchejä. Noissa Fiestoissa on tosiaan se hauska juttu että jo normi karvalakki ilman mitään sport modea tms on pirun leikkisä. Ajonvakautus täysin päällä ja perä on aina se joka irtoaa ensin ellet itse perseile jotain ja ajonvakautus ei puutu tilanteeseen ellet itse reagoi tietyillä tavoin. Talvella ja hiekalla pirun hauska vietävä, etenkin jos ST ja lukko edessä vetämässä keulaa vielä tiukemmin sisäkurviin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 852
Oliko noin? En piru muista miten kaverin Vignalessa on.

Piru, ei pitäisi katsella kuvia moisista, tulee pirun kova ikävä omaa. Ottaisin kaikkine rengasmeluineen ja pakoääniensä kanssakin mieluusti nykyisen työsuhdeauton tilalle... En ole ikinä ajanut yhtä hauskaa etuvetoa ja olen omistanut varsin laajan skaalan hot hatchejä. Noissa Fiestoissa on tosiaan se hauska juttu että jo normi karvalakki ilman mitään sport modea tms on pirun leikkisä. Ajonvakautus täysin päällä ja perä on aina se joka irtoaa ensin ellet itse perseile jotain ja ajonvakautus ei puutu tilanteeseen ellet itse reagoi tietyillä tavoin. Talvella ja hiekalla pirun hauska vietävä, etenkin jos ST ja lukko edessä vetämässä keulaa vielä tiukemmin sisäkurviin.
Cancel napin yläpuolella pitäs olla "etäisyyden säätö" nappi, jos siinä olis adaptiiivinen vakkari. Lisäsin liitteeksi kuvan ex kulkineesta, jossa oli adaptiivinen vakkari. Tuossa autossa on luultavasti peräänajo varoitin, johon tuota tutkaa käytetään. Oletin itsekin, että tuossa olisi adaptiivinen vakkari.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
954
Minkälainen näkemys porukalla on tästä "luulosta" että nelikot ois talvella kovemmissa hinnoissa?
Yks mielenkiintonen tapaus meni tuossa äsken kaupaksi ja jotenkin omakin kuume tässä laantui. Pitäisköhän jättää nettiauton selaaminen tässä siihen asti että lumet katoaa ja oottaa prätkänvaihtokuumetta, joka toki alkoi jo viime kesänä. Tottakai käytettyä autoa katellessa sopivan laitteen löytyminen on ihan tuurista kiinni...

Uhka vai mahdollisuus? https://beta.nettiauto.com/bmw/320/12680643
Jakoketju lienee ainoa isompi kyssäri? Kilometrit on toki epäilyttävän matalat. Penkitkään ei näytä olevan parempaa mallia vaan istumalla selviää sopiiko omalle ahterille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
N47 on äärettömän hyvä moottori. Väittäisin että yksi parhaista kokonaisuuksista VW:n 2.0TDI CR moottorien kanssa.
Jakopään joutuu jokaiseen ketjulliseen autoon jossain kohtaa tekemään, enkä sen takia jättäisi noita huomiotta. Jos ääntää, niin teettää jakopään ja ajaa seuraavat 200tkm huoletta. Nykyään se ei edes ole enää mikään 3000e jumppa.
Kulutus noissa ihan älyttömän pieni, luonne ihan mukava tuollaiseksi starttimoottoriksi ja perusrakenne kestää sen 500 000km.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 659
Cancel napin yläpuolella pitäs olla "etäisyyden säätö" nappi, jos siinä olis adaptiiivinen vakkari. Lisäsin liitteeksi kuvan ex kulkineesta, jossa oli adaptiivinen vakkari. Tuossa autossa on luultavasti peräänajo varoitin, johon tuota tutkaa käytetään. Oletin itsekin, että tuossa olisi adaptiivinen vakkari.
Itseasiassa tuo peräänajovaroitin tms mikä se virallinen nimi nyt olikaan käyttää anturia/kameraa tuulilasin yläpuolella. Tuo kun on nykyään ymmärtääkseni lain vaatima varuste ja myös ST:stä löytyi se ja siinä ei tosiaan tutkaa ollut.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
879
Uhka vai mahdollisuus? https://beta.nettiauto.com/bmw/320/12680643
Jakoketju lienee ainoa isompi kyssäri? Kilometrit on toki epäilyttävän matalat. Penkitkään ei näytä olevan parempaa mallia vaan istumalla selviää sopiiko omalle ahterille.
Kesärenkaat takapenkeillä ilman suojapusseja lienee pieni ihme jos vaaleissa nahkoissa ei ole useampaa mustaa jälkeä. Myös diskanttien asennus, vaihdettu radio vähän itseä karsastaa. Mahdollisesti tehdyt tai tekemättä jääneet takaisinkutsut kannattaa varmistaa, kun huoltokirjasta ei merkkiliikkeen leimoja löydy.

Paljoa ei tarvitsisi lisää laittaa uudempaan F-koriseen, joka kaikilta osin huomattavasti uudemman oloinen tai edes hyvin varusteltu E-kori.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 395
Omakotitaloon muutto edessä ja pitää luopua Fiat 500:sta vähän tilavamman auton tieltä.

Kilsoja tulee vähän (5000-8000 vuodessa), mutta nekin vähän haluaisi tehdä turvallisesti. Muutama reissu Hki-Rauma väliä vuodessa, muuten pääosin pk-seudulla pyörimistä.

Olis kiva, jos autoon mahtuis hyvin tavaraa kyytiin, mutta ulkomitat olisi kohtuulliset, koska olen kovin kehno hahmottamaan oman auton mittoja. Tutkat edessä ja takana olisi iso bonus. Automaatti tarttis olla. Merkillä ei väliä. Opel Astraa olen hiukan vilkuillut sillä silmällä.

Saako mitään varmatoimista, toiveet täyttävää vehjettä alle 13 000 eurolla?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 362
Omakotitaloon muutto edessä ja pitää luopua Fiat 500:sta vähän tilavamman auton tieltä.

Kilsoja tulee vähän (5000-8000 vuodessa), mutta nekin vähän haluaisi tehdä turvallisesti. Muutama reissu Hki-Rauma väliä vuodessa, muuten pääosin pk-seudulla pyörimistä.

Olis kiva, jos autoon mahtuis hyvin tavaraa kyytiin, mutta ulkomitat olisi kohtuulliset, koska olen kovin kehno hahmottamaan oman auton mittoja. Tutkat edessä ja takana olisi iso bonus. Automaatti tarttis olla. Merkillä ei väliä. Opel Astraa olen hiukan vilkuillut sillä silmällä.

Saako mitään varmatoimista, toiveet täyttävää vehjettä alle 13 000 eurolla?

Mitä olen ymmärtävinään ollut, niin ilmeisesti Mazda 6 Skyactive koneilla kohtuu luotettavia. Näinkin sanottuna, karkailee varusteiden kans hinta ylös ehkä? Tai en tiiä.
Opeleisa ei mitään tietoa.

Ja ei kait noista 1.0TSI koneista ole suuremmin kuulunut mussutusta VAG, eli Octavia Skodalta tai Seat Leon,tai VW Golf.
Myös Toyota Auris hybrid, joskin reilusti esim. octaviaa pienempi...

Ja jotain muita
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 084
Omakotitaloon muutto edessä ja pitää luopua Fiat 500:sta vähän tilavamman auton tieltä.

Kilsoja tulee vähän (5000-8000 vuodessa), mutta nekin vähän haluaisi tehdä turvallisesti. Muutama reissu Hki-Rauma väliä vuodessa, muuten pääosin pk-seudulla pyörimistä.

Olis kiva, jos autoon mahtuis hyvin tavaraa kyytiin, mutta ulkomitat olisi kohtuulliset, koska olen kovin kehno hahmottamaan oman auton mittoja. Tutkat edessä ja takana olisi iso bonus. Automaatti tarttis olla. Merkillä ei väliä. Opel Astraa olen hiukan vilkuillut sillä silmällä.

Saako mitään varmatoimista, toiveet täyttävää vehjettä alle 13 000 eurolla?
Volvo v70/s80 viisisylinterisenä.
Itsellä ollut -07 s80 2.5t 140tkm-300tkm. Korjattu jarrulevyt ja palat, bensanpaineanturi, takapään puslat(näistä ei leimalla mainittu, mutta itse vaihdoin, kun narisi), ja takakontin johtosarja(60€ merkkiliikkeestä). Muuten mennyt öljynvaihdoilla. Antaa myös mukavan kyydin verrattuna japanian kiduttajiin tai ooppeleihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 395
Volvo v70/s80 viisisylinterisenä.
Itsellä ollut -07 s80 2.5t 140tkm-300tkm. Korjattu jarrulevyt ja palat, bensanpaineanturi, takapään puslat(näistä ei leimalla mainittu, mutta itse vaihdoin, kun narisi), ja takakontin johtosarja(60€ merkkiliikkeestä). Muuten mennyt öljynvaihdoilla. Antaa myös mukavan kyydin verrattuna japanian kiduttajiin tai ooppeleihin.
On tietysti paljon pienempi auto, mutta mites tuo V40, onko siinä mitään tekniikkamurheita tiedossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
S80 / V70 2005 --> Bensakoneella.
Ei kahta sanaa. Alle kymppitonnilla saa jo äärettömän hienon auton. En keksi mitään syytä miksi ostaa juurikin joku muovikiulu. Kilometrejäkin tulee niin vähän että kulutuksellakaan ei ole mitään merkitystä.

Itse palasin näihin vuosien tauon jälkeen. Uudehkoja ja uusia autoja omistaneena, tuollainen hyväkuntoinen laite ennen ympäristövouhotusten aikakautta on niin toimintavarma ja fiksu peli, ettei nykyautoista saa tuollaista järjellisellä rahalla vaan pitää latoa tiskiin kuusinumeroisia summia. Dieseliä kun ei uusista autoista saa enää rahallakaan ilman näitä lapsellisia adblue , nox anturi -yms. hömpötyksiä jotka aiheuttaa pelkkää päänvaivaa ja lisäkulua tuomatta mitään todellista hyötyä.

V40 on aivan ripulikiikku ja ei "oikea volvo". En tiedä mihin perustuu, mutta ajotuntumasta päätellen johonkin toyota carinaan. On lisäksi pieni ja ahdas.

Ps. mullakin on ollut Fiat 500 joten tiedän mistä puhun ahtauden suhteen :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 894
V70mkIII saa flexfuelinakin 13000 e budjetilla. Ei kyllä hajuakaan onko hyviä koneita ja kannattaako etanolilla ajeleminen nykyään. 2.5T on kyllä sellainen ikiliikkuja, että vaikka bensaa kyllä kuluu ihan roimasti niin pannu kyllä kestää.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
354
Minkälainen näkemys porukalla on tästä "luulosta" että nelikot ois talvella kovemmissa hinnoissa?
Yks mielenkiintonen tapaus meni tuossa äsken kaupaksi ja jotenkin omakin kuume tässä laantui. Pitäisköhän jättää nettiauton selaaminen tässä siihen asti että lumet katoaa ja oottaa prätkänvaihtokuumetta, joka toki alkoi jo viime kesänä. Tottakai käytettyä autoa katellessa sopivan laitteen löytyminen on ihan tuurista kiinni...

Uhka vai mahdollisuus? https://beta.nettiauto.com/bmw/320/12680643
Jakoketju lienee ainoa isompi kyssäri? Kilometrit on toki epäilyttävän matalat. Penkitkään ei näytä olevan parempaa mallia vaan istumalla selviää sopiiko omalle ahterille.
Olisi hyvä olla moottorilla joka valmistettu 1.3.2011 jälkeen. Tuo ei varmasti ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 788
S80 / V70 2005 --> Bensakoneella.
Ei kahta sanaa. Alle kymppitonnilla saa jo äärettömän hienon auton. En keksi mitään syytä miksi ostaa juurikin joku muovikiulu. Kilometrejäkin tulee niin vähän että kulutuksellakaan ei ole mitään merkitystä.

Itse palasin näihin vuosien tauon jälkeen. Uudehkoja ja uusia autoja omistaneena, tuollainen hyväkuntoinen laite ennen ympäristövouhotusten aikakautta on niin toimintavarma ja fiksu peli, ettei nykyautoista saa tuollaista järjellisellä rahalla vaan pitää latoa tiskiin kuusinumeroisia summia. Dieseliä kun ei uusista autoista saa enää rahallakaan ilman näitä lapsellisia adblue , nox anturi -yms. hömpötyksiä jotka aiheuttaa pelkkää päänvaivaa ja lisäkulua tuomatta mitään todellista hyötyä.

V40 on aivan ripulikiikku ja ei "oikea volvo". En tiedä mihin perustuu, mutta ajotuntumasta päätellen johonkin toyota carinaan. On lisäksi pieni ja ahdas.

Ps. mullakin on ollut Fiat 500 joten tiedän mistä puhun ahtauden suhteen :D
Avaa nyt vähä enemmän, 2005 alkaen, mutta mihinkä vuosimalliin asti? Entäs mikä/mitkä bensakoneet? Onko noissa vielä korit sellasia ettei juurikaan ruostu. Minkälaisella kulutuksella noi menee sekaajossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 171
Omakotitaloon muutto edessä ja pitää luopua Fiat 500:sta vähän tilavamman auton tieltä.

Kilsoja tulee vähän (5000-8000 vuodessa), mutta nekin vähän haluaisi tehdä turvallisesti. Muutama reissu Hki-Rauma väliä vuodessa, muuten pääosin pk-seudulla pyörimistä.

Olis kiva, jos autoon mahtuis hyvin tavaraa kyytiin, mutta ulkomitat olisi kohtuulliset, koska olen kovin kehno hahmottamaan oman auton mittoja. Tutkat edessä ja takana olisi iso bonus. Automaatti tarttis olla. Merkillä ei väliä. Opel Astraa olen hiukan vilkuillut sillä silmällä.

Saako mitään varmatoimista, toiveet täyttävää vehjettä alle 13 000 eurolla?
Nissan Qashqai. Niissä on 360° kamerat, niin ei tarvitse hahmottaa mitään ahtaissa paikoissa, kun voi katsoa kuvasta.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 894
Avaa nyt vähä enemmän, 2005 alkaen, mutta mihinkä vuosimalliin asti? Entäs mikä/mitkä bensakoneet? Onko noissa vielä korit sellasia ettei juurikaan ruostu. Minkälaisella kulutuksella noi menee sekaajossa?
Itse katselisin ehkä ennemmin MKIII eli vm. 2007 eteenpäin. MKII 2000-2006 saa kyllä tietysti paljon halvemmalla mutta se on aika kömpelö auto isoine kääntösäteineen. Kummassakaan ei ruoste normaalisti kyllä vaivaa oikein missään kohdassa.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
299
On tietysti paljon pienempi auto, mutta mites tuo V40, onko siinä mitään tekniikkamurheita tiedossa?
Se eka v40 on mitsu carisman sukulainen. Mielipiteet vaihtelee eri ikäisissä. Uudempi mitä varmaan meinaat jakaa perusrakenteen focuksen kanssa. Kai se on ihan hyväksi haukuttu ajaa. Tekniikka alkupäässä ford-sukuista (osin myös psa), loppupää volvon (geelyn) omaa. Melkolailla sama tekniikka kuin saman aikakauden isommissa volvoissa ollut saatavana. Mut ei mikään tilaihme.
Qashqai menee eeh-sarjaan autona, kannattaa lukea tyyppivioista. Ainakin 1.2 ja cvt.
Jos ei vaadi ison auton tuntua, vaan peruskärry passaa, niin seat arona, vw t-cross ja skoda kamiq kannattaa tsekata. Seat varsinkin manuaalina aika edullinen vähänajettuna ja tilat ok mittoihin nähden. Noihinkin on saanut tutkia ja kameroita. Pienet crossoverit on usein ihan ok käyttöautoja ja tilaakin voi olla yllättävän hyvin. Esim. uudempi Opel mokka on tosi ahdas, toisaalta crossland ruma mutta tilava.

Kun kilsoja ei tule paljon, niin luotettavuudella ja käyttökuluilla on iso merkitys. Siitä kulmasta uudehko tylsä pikkucrossover voi olla kokonaistaloudellinen ratkaisu. Jos i20 on ollut ok niin ei mun mielestä kannata hankkia ehdoin tahdoin mitään lotjaa, mut makuja on monia.

Villi kortti vois olla Golf Sportsvan, hiukan korotettu tilagolffi. Varsinkin perusmalleja näkyy tosi vähän ajettuina ihan kohtuuhinnoilla, varmaan vanhemman väen autoja. Joten ei kuuminta hottia vaihtarimarkkinoilla.. jos ei välttämättä automaattia kaipaa, niin golf-kokoluokan autoja saa muutenkin suht edullisesti kilsoihin nähden perusmalleina. Mut nää on tylsän setämiehen mielipiteitä kun mulla pistää silmään sun suht pienet ajomäärät. Vähän ajettu edullisempi auto ilman pahoja tyyppivikoja - halpaa ja luotettavan tylsää kyytiä pidemmäksi aikaa.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
354
Jakopään osalta ne tärkeimmät ja remontin laajuuteen vaikuttavat viimeiset päivitykset tehty 1.3.2011 jälkeen valmistettuihin moottoreihin. Ei tosin väliä jos on tehty remontti ja noudatettu BMW:n ohjeita.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
210
Jakopään osalta ne tärkeimmät ja remontin laajuuteen vaikuttavat viimeiset päivitykset tehty 1.3.2011 jälkeen valmistettuihin moottoreihin. Ei tosin väliä jos on tehty remontti ja noudatettu BMW:n ohjeita.
Muistelen kyllä lukeneeni aikoinaan alan foorumilla, että myös niitä 2011 jälkeen valmistuneita osasarjoja tuntui porsivan hyvällä prosentilla. Toki harrastajapiireissä aina vähän ehkä ylikorostuu ongelmat ja niiden todellinen laajuus.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
354
Muistelen kyllä lukeneeni aikoinaan alan foorumilla, että myös niitä 2011 jälkeen valmistuneita osasarjoja tuntui porsivan hyvällä prosentilla. Toki harrastajapiireissä aina vähän ehkä ylikorostuu ongelmat ja niiden todellinen laajuus.
Totta. Kyllä niitä menee, mutta ei sentään listaan kuulu kampiakselin vaihto niinkuin alkupään moottoreissa. Siis jos se tieto mitä olen saanut pitää paikkansa.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
497
Se eka v40 on mitsu carisman sukulainen. Mielipiteet vaihtelee eri ikäisissä. Uudempi mitä varmaan meinaat jakaa perusrakenteen focuksen kanssa. Kai se on ihan hyväksi haukuttu ajaa. Tekniikka alkupäässä ford-sukuista (osin myös psa), loppupää volvon (geelyn) omaa. Melkolailla sama tekniikka kuin saman aikakauden isommissa volvoissa ollut saatavana.
Ajoin kahdella uudemmalla V40 yksilöllä jotain 20tkm ja hyvä on ajaa, ei häpeä V60:stä ajoltaan. Suurin ongelma oli jäätyvät ovien lukot, jos auto seisoi pitempään. Kyllästyin mönkimään sisään takakontista talvisin ja vaihdoin pois.

Ehkä tuo toimisi jos päivittäin ajaa edes vähän.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 054
Mulla on nyt vuoden ollut V40, ei juuri pahaa sanaa. Verrattuna MB A180, hiukan enemmän takakonttia, hiukan karumpi fiilis, vsihteisto Mesessä jouhevampi. Volvo hiukan laiskempi ja janoisenpi. Mutta voin kyllä suositella kokonaisuutena.
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Parin tuommosen uudemman korimallin v40 (2013->) kokemuksella se on kyllä luokassaan hyvä peli kunhan välttää D2 + powershift yhdistelmän ostamisen. Kuten tuossa yllä mainittu niin suurin ongelma noissa on vallankin takaovien jäätyvät lukot.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 362
Kävin koeistumassa Toyota Camryn. Sääli, että vain 2020vm eteenpäin käytännössä löytyy.

Älyttömän iso takapenkki, ja varmasti mahtuu lastenistuimet ja muut. E-Mersu S213 eli vm -18 eteenpäin, niin hankalammat penkit ts. lastenistuimet mahtuu huonommin siihen, vaikka toisin voisi luulla.

Toi BMW 3-sarjan GT pitäisi koeistua ja ajaa, että onko siinä tilaa. Hyvä kontti ainakin ja hyvät tilat edessä. Takana en tiiä, pitänee käydä joskus testaamassa.

Mut oli kyllä tuo uusi Camry hyvänkokoinen auto. Hyvin käytetyt tilat. Sitä en tiedä, kaatuuko penkit, kun ei tullut testattua..
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
979
Ideoita?
- 20k€
- neliveto
- maasturi tai vastaava
- bensa, ehkä hybrid, ei diesel.
- Ei vag, opel, ranskis tai muut daciat

Kiikarissa nyt Subaru Forester 2014->, mutta mitä vaihtoehtoja jää?
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 894
Ideoita?
- 20k€
- neliveto
- maasturi tai vastaava
- bensa, ehkä hybrid, ei diesel.
- Ei vag, opel, ranskis tai muut daciat

Kiikarissa nyt Subaru Forester 2014->, mutta mitä vaihtoehtoja jää?
Subaru Outback. Subaruissa on laiskat vaparibensakoneet mutta Outbackissa nyt kuitenkin kohtalaisen puhdikas 2,5. Erot maavarassa jotain millimetriluokkaa eli yhtä "maastureita" todellisuudessa kumpikin vaikka Outback muistuttaa ulkoisesti enemmän perusfarkkua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
Mä ostaisin tolla rahalla XC70 Volvon.
Tällä hetkellä ei juuri taida noilla spekseillä olla myynnissä, mutta kyllä näitä vähän kyttäämällä löytyy.

Esim tuossa ollut 20te hintalapulla.

Edit: En tiedä onko näitä ollut isommilla bensaturboilla tuoreehkoja. Se 2,5T ainakin mitä vanhemmissa on, on ihan pomminvarma laite.
Mitään kalliita yllärivikoja noissa ei ole ja onhan tuo 10000x parempi ajaa kun jotkut CRV Hondat tmv.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 362
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 789
Suurin vika noissa on vähäisestä polttomoottorin käytöstä johtuva nokka-akselin nokkien ruostuminen ja sen myötä ongelmat venttiilien kanssa. Sen pystyy käsitykseni mukaan havaitsemaan öljykorkin kautta valon kanssa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033
Ajellut nyt vuoden tesla model y:llä ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon ja sillä ajamisen helppouteen, mutta jostain syystä alkuhuuman kadottua auton kuukausierä on alkanut tuntua isohkolta ja olen miettinyt autoilun optimointia.

Tosiaan miettinyt nyt että potkisi renkaita tuollaisessa n. 20 000€ kategoriassa ja vaatimuksena olisi mielellään plugari tai pienikulutuksinen bensa, takakontissa tilaa lastenvaunuille ja golfbägille (ei välttämättä yhtä aikaa), takapenkillä tilaa lastenistuimelle sillä tavalla, että etupenkit saisi pitää suht normaaleilla asetuksilla ja sellainen kärry missä ei olisi kovin kalliita tyyppivikoja. Mitä autoja tässä kategoriassa tulisi mieleen?

Nopeasti laskettuna säästäisin halvemman auton kanssa bensalla ehkä 150-200€ ja plugarilla 200-300€. On sekin rahaa, mutta lähtisittekö itse säätämään?
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
979
Subaru Outback.
Nykyinen on Outback ja ainoa mitä kaipaa on ohjaamonäkymä korkeammalta. Harkinnassa kuitenkin on myös tämä.
Mä ostaisin tolla rahalla XC70 Volvon.
Volvolle ei. Nähnyt tarpeeksi tuttujen korjaamokuitteja.

Pienellä tingillä. Piti tarjota ensin Jimnyä, mutta eihän niitä ... Kymppi lisää ennenkuin edes alettaisiin keskustella. :oops:
Vitara olisi ihan peli, mutta alkanut kärsiä Qashqain lailla liiasta suosiosta perheen äitien kauppakassina. :lol:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 374
Qashqaista puheenollen, onkohan nuo toisen sukupolven minkälaisia vehkeitä? Eli 2013 eteenpäin. Ilmeisesti ekassa sukupolvessa oli aika paljon vikoja.

Tässä on nyt pitkään tullut katseltua korvaajaa 2008 HB MK2.5 Focukselle, mutta ei ole vielä sopivaa löytynyt. Vaatimuksina ollut, että korvaaja on isompi ja tuoreempi ja mieluusti samanverran tai vähemmän ajettu. Focus on tosin aika pienillä kilometreillä ikäisekseen (141tkm), että tästä kriteeristä varmaan joutuu joustamaan. Budjettia en ole lyönyt lukkoon, 10-20k e välistä olen vaihtoehtoja selannut.

Kilometrejä ei tälle autolle ole ihan hirveästi kertynyt vuoteen, kun tämä on ollu kakkosautona, mutta päivityksen jälkeen "uudesta" tulee pääauto. Plugari tai pieni ruokainen bensa lienee parhaat vaihtoehdot. Täyssähkö ei taida tuohon budjettiin osua.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
653
Qashqaista puheenollen, onkohan nuo toisen sukupolven minkälaisia vehkeitä? Eli 2013 eteenpäin. Ilmeisesti ekassa sukupolvessa oli aika paljon vikoja.

Tässä on nyt pitkään tullut katseltua korvaajaa 2008 HB MK2.5 Focukselle, mutta ei ole vielä sopivaa löytynyt. Vaatimuksina ollut, että korvaaja on isompi ja tuoreempi ja mieluusti samanverran tai vähemmän ajettu. Focus on tosin aika pienillä kilometreillä ikäisekseen (141tkm), että tästä kriteeristä varmaan joutuu joustamaan. Budjettia en ole lyönyt lukkoon, 10-20k e välistä olen vaihtoehtoja selannut.

Kilometrejä ei tälle autolle ole ihan hirveästi kertynyt vuoteen, kun tämä on ollu kakkosautona, mutta päivityksen jälkeen "uudesta" tulee pääauto. Plugari tai pieni ruokainen bensa lienee parhaat vaihtoehdot. Täyssähkö ei taida tuohon budjettiin osua.
Itse kyllä skippaisin Qashqait. Parilla tutulla ollut ja eivät ole kyllä kehuneet. Vuosimalleina 2015 ja 2018.
Auto muuten hyvä ja mukava ajella, mutta kyllästyivät korjaamaan kaiken maailman sähkövikoja jota alkoi jo ilmetä aika paljon 100-200 tkm kieppeillä. 2018 vaihtoivat jo moottorin ohjausyksikön 115tkm kohdalla.
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
11
Ajellut nyt vuoden tesla model y:llä ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon ja sillä ajamisen helppouteen, mutta jostain syystä alkuhuuman kadottua auton kuukausierä on alkanut tuntua isohkolta ja olen miettinyt autoilun optimointia.

Tosiaan miettinyt nyt että potkisi renkaita tuollaisessa n. 20 000€ kategoriassa ja vaatimuksena olisi mielellään plugari tai pienikulutuksinen bensa, takakontissa tilaa lastenvaunuille ja golfbägille (ei välttämättä yhtä aikaa), takapenkillä tilaa lastenistuimelle sillä tavalla, että etupenkit saisi pitää suht normaaleilla asetuksilla ja sellainen kärry missä ei olisi kovin kalliita tyyppivikoja. Mitä autoja tässä kategoriassa tulisi mieleen?

Nopeasti laskettuna säästäisin halvemman auton kanssa bensalla ehkä 150-200€ ja plugarilla 200-300€. On sekin rahaa, mutta lähtisittekö itse säätämään?
Lähes sama tilanne kuin sinulla. Mulla siis työsuhdeautona EQB, mutta työsuhde päättyy ensi kuussa. Kovasti olen tykännyt ajella tuolla ja on täyttänyt suunnilleen kaikki toiveet mitä autolta on halunnut. Nyt tilanne on kuitenkin se, että pitää omalla rahalla ostaa joku perhekäyttöön sopiva kuljetin. Olen pallotellut nyt halvemman sähkärin ja plugarin välillä, hintaluokka 20-30 t€. Välillä fiilis on että ostaisi 40 t€ sähköauton ja olisi tyytyväinen, mutta kyllä täytyy myöntää että tuo verotusarvo mitä nyt maksan kuukaudessa on itsellekin hieman liikaa, kun ajot on suhteellisen vähäisiä ja enimmäkseen kaupungissa pyörimistä. Jos tuo olisi omalla rahoituksella ostettu, niin tekisin todennäköisesti myös downgreidauksen. On kuitenkin sen verran elämiskustannukset tässä nousseet lähiaikoina.

Mulla pyörinyt seuraavat mallit mielessä:
Kia Niro , täyssähköisenä, tämä on nyt se todennäköisin mihin kallistun jos ei muuta tule. Tuosta se vanhempi 20-22 malli. Pitäisi olla takuuta jäljellä ja hinnat suhteellisen ok vielä kun ottaa huomioon käyttövoimasäästöt.
Hyundai Tucson hybrid, tämä nyt menee jo sinne 30 t€ molemmin puolin, joten ei välttämättä ole järkeä ostaa vs Niro, koska käyttövoimakustannukset, mutta omaan silmään oikein menevä auto.
Kia Ceed tai Optima, löytyy perhanasti vaihtoehtoja ja pitäisi olla luotettavia pelejä, tylsiä mutta toimivia
Skoda Octavia PHEV, tylsä mutta toimiva
Hyundai i30 farkku hybrid, kts sanakirjasta "perusauto"

tai joku muu Korean laite, niistä ainoastaan hyviä kokemuksia niin sen takia enemmän niihin päin kallellaan.

Tuosta Teslan myynnistähän on Youtubessa nyt enemmänkin puhetta, esim . sähköautotubettaja Miika Ylhäinen on omansa myynyt ja optimoi autoilua

 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033
Lähes sama tilanne kuin sinulla. Mulla siis työsuhdeautona EQB, mutta työsuhde päättyy ensi kuussa. Kovasti olen tykännyt ajella tuolla ja on täyttänyt suunnilleen kaikki toiveet mitä autolta on halunnut. Nyt tilanne on kuitenkin se, että pitää omalla rahalla ostaa joku perhekäyttöön sopiva kuljetin. Olen pallotellut nyt halvemman sähkärin ja plugarin välillä, hintaluokka 20-30 t€. Välillä fiilis on että ostaisi 40 t€ sähköauton ja olisi tyytyväinen, mutta kyllä täytyy myöntää että tuo verotusarvo mitä nyt maksan kuukaudessa on itsellekin hieman liikaa, kun ajot on suhteellisen vähäisiä ja enimmäkseen kaupungissa pyörimistä. Jos tuo olisi omalla rahoituksella ostettu, niin tekisin todennäköisesti myös downgreidauksen. On kuitenkin sen verran elämiskustannukset tässä nousseet lähiaikoina.

Mulla pyörinyt seuraavat mallit mielessä:
Kia Niro , täyssähköisenä, tämä on nyt se todennäköisin mihin kallistun jos ei muuta tule. Tuosta se vanhempi 20-22 malli. Pitäisi olla takuuta jäljellä ja hinnat suhteellisen ok vielä kun ottaa huomioon käyttövoimasäästöt.
Hyundai Tucson hybrid, tämä nyt menee jo sinne 30 t€ molemmin puolin, joten ei välttämättä ole järkeä ostaa vs Niro, koska käyttövoimakustannukset, mutta omaan silmään oikein menevä auto.
Kia Ceed tai Optima, löytyy perhanasti vaihtoehtoja ja pitäisi olla luotettavia pelejä, tylsiä mutta toimivia
Skoda Octavia PHEV, tylsä mutta toimiva
Hyundai i30 farkku hybrid, kts sanakirjasta "perusauto"

tai joku muu Korean laite, niistä ainoastaan hyviä kokemuksia niin sen takia enemmän niihin päin kallellaan.

Tuosta Teslan myynnistähän on Youtubessa nyt enemmänkin puhetta, esim . sähköautotubettaja Miika Ylhäinen on omansa myynyt ja optimoi autoilua

Hyvää pohdintaa. Toki tänään kun asiaa uusiksi excelöin, niin säästöä tulisi teslan ja 20k€ plugarin välillä n. 250€/kk ja vähän kalliimman 30k€ plugarin ja teslan välillä enää n.100€/kk. Näissäkin oletus, että löytäisi edes 5% korolla olevan rahoituksen, mikä on tällä hetkellä vaikeaa. Ei ole ehkä sellainen säästö, että kannattaisi alkaa kikkailemaan. Varsinkin kun tosiaan ensimmäisen vuoden (tai parin) jälkeen tuollaisen teslan myynnistä joutuu ottamaan aika rajusti siipeensä (kts. Miika Ylhäisen video).

Eli ajatus halvempaan vaihtamisesta on mielenkiintoinen, mutta tulisi lopulta ehkä vain kalliimmaksi ainakin seuraavan parin vuoden aikana kun tilannetta punnitsee.

Järkevin vaihtoehto olisi ollut jättää sähkäri ostamatta ja ostaa suoraan joku kohtuuhintainen plug-in hybridi. Mutta nyt kun on jo sähkäri pihassa, niin en oikein löydä järkevää reittiä ulos tästä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
555
Vitara olisi ihan peli, mutta alkanut kärsiä Qashqain lailla liiasta suosiosta perheen äitien kauppakassina. :lol:
S-Cross on sisätiloiltaan ja 1.4 mhev koneella aika passeli peli. Ihan mukava ajaa maantiellä ja pääsee oikeuksiinsa lumipeitteisellä sivutiellä. Sisustan ja mittariston/infotainmentissa menty askel eteenpäin Vitarasta. Ei tule enää fiilistä että olisi Intialaisen kesähessun harjoitustyö, tai no... Android Auto on vähän ronkeli ainakin siinä perusvarustellussa. Liekö rampauttaneet softalla langattoman AA:n ja sitten ei langatonta tukevassa luurissa toimi ollenkaan.

2024 Swiftissä näyttää olevan S-Crossin infotainment ja 1.2 3-sylinterisellä vissiin myös pieniruokainen neliveto. Toki tehoja sitten 50 heppaa vähemmän kuin isommissa Suzukeissa, mutta alkoi kyllä kiinnostaa seuraavaksi kauppakassiksi ja työmatka-autoksi. Kilsoja tullut keskimäärin 15k vuoteen. Täytyisi käydä nykyisellä mallilla testaamassa neliveto, se on vähän erilailla toteutettu verrattuna isompiin malleihin.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
299
Hyvää pohdintaa. Toki tänään kun asiaa uusiksi excelöin, niin säästöä tulisi teslan ja 20k€ plugarin välillä n. 250€/kk ja vähän kalliimman 30k€ plugarin ja teslan välillä enää n.100€/kk. Näissäkin oletus, että löytäisi edes 5% korolla olevan rahoituksen, mikä on tällä hetkellä vaikeaa. Ei ole ehkä sellainen säästö, että kannattaisi alkaa kikkailemaan. Varsinkin kun tosiaan ensimmäisen vuoden (tai parin) jälkeen tuollaisen teslan myynnistä joutuu ottamaan aika rajusti siipeensä (kts. Miika Ylhäisen video).

Eli ajatus halvempaan vaihtamisesta on mielenkiintoinen, mutta tulisi lopulta ehkä vain kalliimmaksi ainakin seuraavan parin vuoden aikana kun tilannetta punnitsee.

Järkevin vaihtoehto olisi ollut jättää sähkäri ostamatta ja ostaa suoraan joku kohtuuhintainen plug-in hybridi. Mutta nyt kun on jo sähkäri pihassa, niin en oikein löydä järkevää reittiä ulos tästä.
Laske inhorealistisilla luvuilla mikä on tilanne esim. 3 v päästä jos vaihdat halvempaan vs. pidät Teslan. Tai mikä voisi olla todennäköinen pitoaika? Vaikka pienillä ajoilla kallis auto on kallis, autoliikkeen katteet syö säästöt äkkiä. Jos nyt vaihdat, Teslan sisäänostohinta on kuitenkin selkeästi alhaisempi kuin millä niitä myydään. Lisäksi maksat kauppiaan katteen kun ostat halvemman. Äkkiä kertyy aika monta tonnia + nykyauton arvonlasku loivenee kun pidät pienempään. 1-vuotiaan hinta on selkeästi alhaisempi kuin uuden, mutta vähän ajettu nelivuotias kiinnostaa tätä köyhää kansaa kummasti - arvo ei laske suhteessa kovin paljoa. Jos markkinat toimii normaalisti.
Mutta laskelmissa pitää olla mukana vakuutukset yms. myös.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
738
Qashqaista puheenollen, onkohan nuo toisen sukupolven minkälaisia vehkeitä? Eli 2013 eteenpäin. Ilmeisesti ekassa sukupolvessa oli aika paljon vikoja.

Tässä on nyt pitkään tullut katseltua korvaajaa 2008 HB MK2.5 Focukselle, mutta ei ole vielä sopivaa löytynyt. Vaatimuksina ollut, että korvaaja on isompi ja tuoreempi ja mieluusti samanverran tai vähemmän ajettu. Focus on tosin aika pienillä kilometreillä ikäisekseen (141tkm), että tästä kriteeristä varmaan joutuu joustamaan. Budjettia en ole lyönyt lukkoon, 10-20k e välistä olen vaihtoehtoja selannut.

Kilometrejä ei tälle autolle ole ihan hirveästi kertynyt vuoteen, kun tämä on ollu kakkosautona, mutta päivityksen jälkeen "uudesta" tulee pääauto. Plugari tai pieni ruokainen bensa lienee parhaat vaihtoehdot. Täyssähkö ei taida tuohon budjettiin osua.
Mulla oli sama tilanne reilu kuukaus sitten, 2005 Focuksesta piti vaihtaa uudempaan. Tilalle tuli Astra 1.4T 2017. Tyytyväinen olen päivitykseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 374
Mulla oli sama tilanne reilu kuukaus sitten, 2005 Focuksesta piti vaihtaa uudempaan. Tilalle tuli Astra 1.4T 2017. Tyytyväinen olen päivitykseen.
K Astra olisi kieltämättä omaa silmää miellyttävä auto. Minkälainen kulutus tuossa on? Entäs takapenkki tila? Focus on kyllä melko ahdas takapenkeiltään ja penkit on korkeat.

Insigniaa on tullut katseltua, mutta ovat monesti kyllä aika paljon ajettuja.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
357
Ajellut nyt vuoden tesla model y:llä ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon ja sillä ajamisen helppouteen, mutta jostain syystä alkuhuuman kadottua auton kuukausierä on alkanut tuntua isohkolta ja olen miettinyt autoilun optimointia.

Tosiaan miettinyt nyt että potkisi renkaita tuollaisessa n. 20 000€ kategoriassa ja vaatimuksena olisi mielellään plugari tai pienikulutuksinen bensa, takakontissa tilaa lastenvaunuille ja golfbägille (ei välttämättä yhtä aikaa), takapenkillä tilaa lastenistuimelle sillä tavalla, että etupenkit saisi pitää suht normaaleilla asetuksilla ja sellainen kärry missä ei olisi kovin kalliita tyyppivikoja. Mitä autoja tässä kategoriassa tulisi mieleen?

Nopeasti laskettuna säästäisin halvemman auton kanssa bensalla ehkä 150-200€ ja plugarilla 200-300€. On sekin rahaa, mutta lähtisittekö itse säätämään?
Paljon kilometrimäärä vuodessa, vuoden päästä vaihtoon aina kalleinta autoilua, odota 5v niin sulla on 20k autopihassa. Itsellä kilsoja tulee sen verran rajusti, että kk-kulu on sähkössä pienempi mitä tonnin pommeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
299
K Astra olisi kieltämättä omaa silmää miellyttävä auto. Minkälainen kulutus tuossa on? Entäs takapenkki tila? Focus on kyllä melko ahdas takapenkeiltään ja penkit on korkeat.

Insigniaa on tullut katseltua, mutta ovat monesti kyllä aika paljon ajettuja.
Ainakin turvakaukalon kanssa testaillessa K-Astra farkkuna vaikutti olevan selkeästi tilavampi kuin mk3 Focus. Tuskin pienentynyt 2.5 —> 3. Mutuilisin että aika samaa luokkaa esim. Golfin kanssa, toimii perheautona. Se vanhempi Insignia taas vaikutelma että ei kovin tilava takapenkki kokoisekseen, esim. vrt uudempi korimalli tai mondeo/superb. Lähempänä golf-luokkaa siis.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033
Laske inhorealistisilla luvuilla mikä on tilanne esim. 3 v päästä jos vaihdat halvempaan vs. pidät Teslan. Tai mikä voisi olla todennäköinen pitoaika? Vaikka pienillä ajoilla kallis auto on kallis, autoliikkeen katteet syö säästöt äkkiä. Jos nyt vaihdat, Teslan sisäänostohinta on kuitenkin selkeästi alhaisempi kuin millä niitä myydään. Lisäksi maksat kauppiaan katteen kun ostat halvemman. Äkkiä kertyy aika monta tonnia + nykyauton arvonlasku loivenee kun pidät pienempään. 1-vuotiaan hinta on selkeästi alhaisempi kuin uuden, mutta vähän ajettu nelivuotias kiinnostaa tätä köyhää kansaa kummasti - arvo ei laske suhteessa kovin paljoa. Jos markkinat toimii normaalisti.
Mutta laskelmissa pitää olla mukana vakuutukset yms. myös.
Pitää vielä laskea tuo skenaario vaikka tästä 3-vuotta eteenpäin, mutta uskoisin että menee melkein +-0 tilanteeksi johtuen juuri tuosta, että nyt jos myy niin vaihtotapahtumassa joutuu ottamaan jopa 6000-8000€ siipeensä.

Eri asia olisi sitten myydä auto itse pois markkinahintaan (tai vähän alle), mutta en oikein edes tiedä kuinka käytännössä tämän hintaisten autojen myynti yksityisille tapahtuu. Saako yksityishenkilö järkeviä rahoitustarjouksia käytettyihin ajoneuvoihin jos siis yksityinen ostaa yksityiseltä.

Paljon kilometrimäärä vuodessa, vuoden päästä vaihtoon aina kalleinta autoilua, odota 5v niin sulla on 20k autopihassa. Itsellä kilsoja tulee sen verran rajusti, että kk-kulu on sähkössä pienempi mitä tonnin pommeissa.
Kilometrejä tuli ensimmäisenä vuonna 30tkm ja tästä eteenpäin uskoisin että vakiintuu 20tkm tasolle. Nyt tosiaan autoliikkeelle jos myisi niin hyvitysarvo olisi n. 6000€ alempi, kuin mikä on rahoituksen jäljellä oleva summa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 970
Viestejä
4 295 058
Jäsenet
71 757
Uusin jäsen
jeetro

Hinta.fi

Ylös Bottom