Kyllä siinä kohtaa joutuu laittamaan kättä syvemmälle taskuun. Jos sattuisi omalle kohdalle osumaan niin aika lailla täydellinen koneen nollaus olisi edessä. Täällä on varsin perusteellisesti selvennetty asia. Toki heidän tavoitteensa on saada omaa tuotetta myydyksi.Kiitos avusta! Jos nyt kuitenkin kävis niin ikävästi että IMS porsii, niin kustantaako hunajaa ja helikoptereita korjaustoimet? Mitä sieltä menee ns. mukana?
Saabi, nappasin nettiauton ekan neliveto 9-3:n: https://www.nettiauto.com/saab/9-3/11903306Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.
Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.
Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.
Hmm, pitää käydä katsomassa. Jotenkin kyllästyttää Inkut autoina..@Ja558 Piti laittaa pari esimerkkiä, mutta ei tarvinne; Ihan parin vuoden ikäisiä Insignia farkkuja on joka puolella, bensaa ja dieseliä.
Pienellä Googlauksella löytyi lisätietoja.Osaako joku sanoa, että mitä tuo Volvo on call-toiminto vaatii toimiakseen ja minkä hintainen se on? Autosta (xc60/-19) löytyy valikot ja on call-nappi, mutta ei tuo taida kuitenkaan olla käytössä. Pitääkö ainoastaan tilata tuo palvelu, vaiko asentaa autoon jotain fyysistä kapulaa (sim-kortin lisäksi)? Kutkuttaisi nuo kaikki turhat toiminnot, mutta ei niistä ihan älyttömiä raaski maksaa, kun ilmankin pärjää.
Jees, kiitos, tosin lähinnä se mietitytti, että joutuuko tuossa jotain ylimääräistä palikkaa tilaamaan, vai toimiiko suoraan tuolla "uudista tilaus"-hommalla. Kaupasta kyllä jo kysytty, mutta eivät ole parin päivän aikana kerenneet vastata sähköpostiin, eikä ole vielä kehdannut soittaakaan. Josko tuo selviäisi ihan tuon VIN-numeron syöttämällä. Eiköhän tämä tästä.Pienellä Googlauksella löytyi lisätietoja.
Volvo On Call | Volvo Car Finland
www.volvocars.com
E-mersun farkut on mielestäni tilavia. Noilla (2011) on tehty pidempääkin matkaa "2 istuinta + pienehkö aikuinen" -yhdistelmällä takapenkillä. Niistä löytyy käsittääkseni 7-paikkaisiakin (istuimet takaluukussa). Tuosta XC90:stä taas saa myös 7-paikkaista jos leveys loppuu kesken.Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
En kyllä itekkää keksi, kuin E-farkku, Skoda Suberb, Bmw X5, Audi Q7, XC90. Ehkä Seat Tarraco?Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
Skodat on kaikki kapeita autoja. Kodiaqissa ja superbissa on pituussuunnassa hulppeasti tilaa lastenistuimille, mutta kahden istuimen väliin ei kyllä mahdu millään istumaan.Skoda Kodiaq?
EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.Nyt kiinnostais tietää mitä sille on sattunut? Tuli juuri hankittua 5 vuotias seatti TDI 2.0 150 koneella+dsg. Menikö ojasta allikkoon hankinta .
Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.
Jos tietää menevänsä samalla autolla seuraavat kymmenen vuotta, en pitäisi täysin uuden ostoa kovin tyhmänä ratkaisuna. Auto ei kuitenkaan ole mikään sijoitus ja noin pitkällä pitoajalla täysin uusi saattaa antaa enemmän hyötyä käyttäjälleen. Se että "liikkeestä ajaessa tippuu 5000 euroa heti" on jotenkin ehkä vanhentunut rimpsu, eikä omastanikaan mielestä kaikkien autojen kohdalla pidä paikkaansa.Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.
Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Tuppaa trendi olevan että kiertoon laitetaan jos vaikka molemmat rengas-sarjat pitäisi alkaa vaihtamaan taikka isompaa remppaa vikaa luvassa tai nippu pienempiä yhdistettynä että uuden haluaisi.Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.
Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Suomessa myydään niin vähän uusia autoja, että markkinoilla on todella vähän tarjontaa 3-5v vanhoista autoista. Joten moni auto on tiputtanut arvonsa puoleen 5-7 vuoden iässä kilometreistä riippuen, jolloin se 30ke uusi auto tiputtaa sen 2-4ke vuodessa hintaa, mikä on alkaen 170€/kk arvon alenemaan...Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.
Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Juu 60 tkm oli tehty öljynvaihto laatikkoon. Seuraava tulikin sitten automaattisesti mekatroniikan vaihdon yhteydessä. Kytkinpakat vaihdettiin erikseen myöhemmin.Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.
Huollossa puhuivat vaan, että jotkut yksilöt syö öljyä. Jos vanhant merkit pitää paikkaansa nämä tulevat menemään kalliiseen moottoriremppaan. Jakopää menee kohta omasta muutenkin vaihtoon, kun 6 vuoden vaihtoväli tulee vastaan. Merkkihuollossa ei kuulemma vesipumppu kuulu huolto-ohjelmaan ja vaihdetaan vain tarpeen mukaan. Mutta ilmeisesti se on kuitenkin samalla hihnalla ja toisessa paikassa ehdottomasti vaihtaisivat.
Tässä kohtaa näin koska Korona. Normaalisti se arvonalenema on aika tasaisesti sen 10-20% vuoteen vähän autosta riippuen.Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.
Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Itse oon katsellut tuommosia 3-5v vanhoja 100-150tkm ajettuja joista alkaa olla 40-50% lähtenyt ostohinnasta pois.Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.
Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?Tässä kohtaa näin koska Korona. Normaalisti se arvonalenema on aika tasaisesti sen 10-20% vuoteen vähän autosta riippuen.
Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?
Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.
e: Ja tietysti vähän ajettuja vähemmän tarjolla, kun porukalla ei ole kiire vaihtaa uuteen auton seisoessa parkkiksella.
Nimenomaan ei kannata mitään absoluuttisia vuosimalli- ja kilometrikriteereitä, koska eri automerkkien/mallien laadussa on hyvin suuria laatueroja. Tai siis vuosilukuja pitää tuijottaa vain sillä tavalla, että tunnetusti tyyppivikaisia vuosimalleja tietyistä automalleista ei kannata ostaa, mutta ei sillai että "uudempi aina parempi".Budjetti on 5000 euroa.
Paljonko kilometrejä autolle?
Minkä vuoden?
Bensa.
Autoliikkeestä ostaessa mihin kannattee eniten kiinnittää huomiota juuri virhevastuutta ajatellen?
Kun jos laitan Tori.fi --> Autot ja valitsen sieltä max summa: 5000
max kilometrit ja max vuosiluku?
Onko muita käyätännön asioita tai mitä isoja remontteja tai tulevia olisi hyvä huomioida joita yleensä tulee eteen X-määrällä kilometrejä sekä kuinka monen vuoden välein?
Että osaisi kysyä myös oikeita kysymyksiä tarpeen tullen jos onkin useita eri vaihtoehtoja joista valita. Sen takia siis jos joihinkin vaihtoehtoisin olisi jo jotain tehty/ei tehty.
Uusien myynti hyytynyt, joten eiköhän se perustarve ole sitten siirtynyt käytettyihin. Ja voihan sitä pyyntiä pitää reiluna verrokkien tasolla vaikka ”halvalla” myisikin. Eihän me nyt tässä toteutuneista hinnoidts tiedetä.Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Eikös kysyntää käytetyille ole alkushokit jälkeen ole ollut normaalia enemmän, kun ihmset välttelevät julkisia. Etenkin siis jos puhutaan pienistä edullisista bensa-autoissa, joissa se arvonalenema on tosiaan varsinkin vähän ajavalle aika pieni uudessa.Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Oho, siehän olet viisas. Miten 2005-2007 corollissa on muuten moottori asennettu, kun luin googlesta että joku jakohihna tai jakokone? pitää aina vaihtaa. pitääkö tässä nostaa moottori pois ensin ja sen huolto tulee maksamaan tuhat euroa minimissään?Nimenomaan ei kannata mitään absoluuttisia vuosimalli- ja kilometrikriteereitä, koska eri automerkkien/mallien laadussa on hyvin suuria laatueroja. Tai siis vuosilukuja pitää tuijottaa vain sillä tavalla, että tunnetusti tyyppivikaisia vuosimalleja tietyistä automalleista ei kannata ostaa, mutta ei sillai että "uudempi aina parempi".
Laadukkaan automallin 15v vanha 250000 ajettu yksilö on paljon ongelmattomampi kuin huonolaatuisen automallin 10v vanha ja 150000km ajettu yksilö.
Painottamalla valinnassa ikää ja kilometrejä liikaa vaan jättää ne laadukkaat autot (joiden hinta samalla kilometrimäärällä ja iällä on kalliimpi) pois ja hankkii sen huonolaatuisen vähänajetun/uuden.
alle 5000 eurolla saa esim. jonkun 2005-2007-vuosimallin ~200 000 km ajetun corollan. Ohjauksessa on huono tuntuma mutta luotettavuudessa ja ajamisen/auton omistamisen halpuudessa (huollon/korjauksen tarve todella pientä, katsastuksessa hyvin harvoin tulee hylsyjä jne) erinomaisia.
(joskus n. 2000-2004 oli corolloissakin vähän tyyppivikoja kun tuli uuden sukupolven koneet ja vaihdelaatikot ja 2002 myös uusi alusta, sen takia corollasta mielellään vähintään n. 2005 vuosimalli, siihen mennessä ne ongelmat oli jo viimeistään korjattu (tai sitten selvästi pienemmällä budjetilla 90-luvun malli, joka oli sekä vanhalla äärimmäisen luotettavalla koneella että vanhalla alustalla, mutta ne alkaa olemaan ruostuneet jo puhki)).
Muistaakseni ketju, jota ei käytännössä koskaan tarvi vaihtaa. Todennäköisyys, että ensimmäisen parinkymmenen vuoden tai 300000 km aikana tulee eteen mitään sellaista huoltoa, minkä takia moottoria tarvisi nostella pois on hyvin, hyvin pieni.Oho, siehän olet viisas. Miten 2005-2007 corollissa on muuten moottori asennettu, kun luin googlesta että joku jakohihna tai jakokone? pitää aina vaihtaa. pitääkö tässä nostaa moottori pois ensin ja sen huolto tulee maksamaan tuhat euroa minimissään?
aijaa, oliko näissä merkitystä onko se viistoperä vai porrasperä? porrasperä on vissiin se normaali takaluukku, mutta onko ne eriä malleja neki keskenäänMuistaakseni ketju, jota ei käytännössä koskaan tarvi vaihtaa. Todennäköisyys, että ensimmäisen parinkymmenen vuoden tai 300000 km aikana tulee eteen mitään sellaista huoltoa, minkä takia moottoria tarvisi nostella pois on hyvin, hyvin pieni.
Vanhemmassa 90-luvun koneessa oli hihna, joka piti vaihtaa 100000km välein, ja jonka vaihto sujui isoveljen pajalla muistaakseni luokkaa tunnissa. Mutta tosiaan 2005 on jo teknisesti aivan täysin eri auto kuin 90-lukulaiset.
Veitkö auton vaihdossa tai myitkö ennen uuden hankintaa muualle?Vähän käytetyistä autoista on pula, koska kysyntä on kovaa. Uusia ei viime vuonna saatu oikein kaupaksi.
Näiden yhdistelmällä tein itsekin viime vuonna varsin hyvät kaupat.
Kysymys mihin ei voi vastata. Hinta ja mikä on rajana, että voi edes tulla halvemmaksi olisi aika tärkeä. Käyttöön lasken ainakin itse myös arvon alenemisen.Olen alkanut miettimään että löytyykö markkinoilta tarpeitani vastaavaa täyssähköautoa ja tulisiko sellaisen hankkiminen ja käyttäminen halvemmaksi kuin nykyinen bensiini auto?
Kilometrejä minulle tulee noin 25000km vuodessa. Sähköautolla tulisi ainakin kesällä pystyä kulkemaan 300 km mökkimatka ilman välilatausta. Talvella voisi mökkimatkalla sen kerran vaikka autoa ladata, kun talvisin mökillä käynti on epäsäännöllistä.
Nykyinen bensaauto kuluttaa keskimäärin sen 9-10 litraa / 100km. Huollot pyrin tekemään autoon mahdollisimman pitkälle itse, käytännössä kaiken mitä piha-asentaen pystyy joten huoltokulut on bensa autossa vielä kohtuulliset.
Uusien autojen myynti pudonnut aika rajusti -> luontaisesti vähän käytettyä tuoretta autoa ei tule markkinoille. Muutaman vuoden ikäisten suhteellisen vähän ajettujen käytettyjen hinnat pysyneet luonnottoman hyvin, osan jopa marginaalisesti noussut.Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?
Kysyntä säilynyt aika tasaisena, ne jotka välttelee julkisia on tulleet niiden tilalle joilla on rahat nyt vähissä. Tarjontakapeikko tosiaan tuoreista vähän käytetyistä tällä hetkellä aika suuri.Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Tuosta ei noilla tiedoilla selviä kumpi olisi ollut kokonaisuutena edullisempi sinulle, kauppa nro 2:n alennukseton hinta miinus vaihdokista tarjoama 33 k€, vai ilman vaihdokkia kysytty tarjous miinus jobbarin 31 k€:n ostotarjous. Kysyitkö siis ollenkaan tiukkaa hintaa ilman vaihdokkia? Autokauppiaat meinaan ohjaavat vaihdokkia tarjotessa kaiken alennuksen siihen vaihdokin hyvityshintaan, jolloin asiakkaalle tulee vaikutelma, että vanhasta tarjotaan reilu hinta. Sitten asiakas nopeasti vertaa sitä puuttuvan alennuksen paisuttamaa "hyvityshintaa" siihen, mitä erikseen myymällä autosta voisi saada. Moni päätynee helppoon ja edullisen tuntuiseen ratkaisuun antaa vanha kätevästi vaihdossa uuden myyjälle, unohtaen sen oleellisen seikan, että ilman vaihdokkia uudesta autosta voi saada noin 5-10 % alennusta.Pyysin tarjoukset kahdesta kaupasta mistä olisin myös ostanut uuden auton (molemmista tasan saman mallin tehdastilauksena)
Kauppa 1 tarjosi vaihdossa 27000 euroa ja ei alennuksia pl. talvirengaskampanja
Kauppa 2 tarjosi vaihdossa 33000 euroa ja ei alennuksia pl. talvirengaskampanja
Eli näissä molemmissa tehdastilauksen hinta oli tasan sama, taisi olla käytännössä samat rahoitusehdotkin.
Sitten ajattelin että jos myisin erikseen, niin pyysin tarjoukset parilta isolta jobbarilta ja suorat ostotarjoukset oli 30700 ja 31000 euroa. Noita autoja myytiin siihen aikaan ulos 32500-33000 eurolla (samat kilsat, vuosimalli, varusteet) eli nopeaa tiliä olisivat varmaan meinanneet tehdä.
Edit: niin eli vaihdossa meni samaan liikkeeseen mistä tilasin uuden.
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.
Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.
Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.
Tilavimmasta päästä:Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.
Unohdetaan se VAG, taas. Noilla spekseillä lisään soppaan Toyota Auriksen. Löytyi noin suunnelleen 112kpl. Tarkempaan en jaksanut alkaa perata, mutta on hybridiä, farkkua, muutama bensa. Eihän nuo nyt mitään urheiluautoja ole suorituskyvyltään, mutta pientä parannusta nykyiseen. Huom. hybridi aina automaattiNoniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.
Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.
Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.
Hyundai i30 löytyy aika kivasti. Mutta mites nämä Ford Focus ja Mondeot? Näyttää löytyvän hyvään hintaan, esim https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12008826Unohdetaan se VAG, taas. Noilla spekseillä lisään soppaan Toyota Auriksen. Löytyi noin suunnelleen 112kpl. Tarkempaan en jaksanut alkaa perata, mutta on hybridiä, farkkua, muutama bensa. Eihän nuo nyt mitään urheiluautoja ole suorituskyvyltään, mutta pientä parannusta nykyiseen. Huom. hybridi aina automaatti
Hatcariinkin menee muistaakseni 180cm tavaraa kun penkit kaataa, farkkuun sitten varmaan enemmän - en ole kokeillut.
Eikä nuo huyndai/kia vaihtoehdotkaan huonoja ole. Tutun 2010 crdi:lla ajettu yli 300tkm, normaali huollot ja kuluvat osat.
Noista ei omia kokemuksia, eikä lähipiirissäkään kenelläkään tuollaisia ole. Makuasioitahan nämä.Hyundai i30 löytyy aika kivasti. Mutta mites nämä Ford Focus ja Mondeot? Näyttää löytyvän hyvään hintaan, esim https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12008826
Omassa Focuksessa oli pientä räminää jostain päin. 1.0 ja 1.5 ecoboostit on 3 pyttyisiä ja jakohihna on myös öljyssä. Siitä syystä jakohihnan vaihto on kalliimpi. Focuksessa on myös hiukkasloukku, eli kalliimpaa tekniikkaa, jos tulee jotain vikaa? Mondeon 1.5 ecoboost on taas vähän erilainen. 4 pyttyä, jakohihna on perinteinen (halpa). En ole mitään räminöitäkään kuullut kahdessa Mondeossa.Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.
Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.
Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.