Mikä auto minulle?

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
@Ja558 Piti laittaa pari esimerkkiä, mutta ei tarvinne; Ihan parin vuoden ikäisiä Insignia farkkuja on joka puolella, bensaa ja dieseliä.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 370
S60 on melko ahdas auto, itse olen 181cm pitkä ja ainakaan meidän 2002 vuotisessa ei penkkiä meinannut saada tarpeeksi taakse, takapenkille ei sopinut kuin lapsi. Ulkomitoiltaan se on pullea mutta sisältä ahdas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
XJ8

Tuommoinen Xj8 olis ehkä mahdollisesti vaihtumassa mun meseen tai sitten ei, mistä näistä tietää. Onko mitään kommenttia tuosta? Itse lähinnä mietin, että jos vaihtuu kohtuullisella välirahalla, niin pääseekö tuosta eroon parin vuoden päästä vai jääkö käsiin. Itse kun lasken näitä pääomakuluja, niin esim Pösö 307cc oli 580e/v, nykyinen CLK jos menis 8k hintaan, niin sitten olis pääomakulut 2 vuodelle 400e/v eli aika vähän molemmissa. Jos miettisi vaihdon kanssa Jagelle hintaa vaikka 16k (Mese 8k arvoinen + 8k käteistä), niin jos sen pistää 3v päästä myyntiin 14,5k hintaan, niin onkohan mitään markkinoita olemassakaan.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
Kiitos avusta! Jos nyt kuitenkin kävis niin ikävästi että IMS porsii, niin kustantaako hunajaa ja helikoptereita korjaustoimet? Mitä sieltä menee ns. mukana?
Kyllä siinä kohtaa joutuu laittamaan kättä syvemmälle taskuun. Jos sattuisi omalle kohdalle osumaan niin aika lailla täydellinen koneen nollaus olisi edessä. Täällä on varsin perusteellisesti selvennetty asia. Toki heidän tavoitteensa on saada omaa tuotetta myydyksi.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Budjetti on 5000 euroa.

Paljonko kilometrejä autolle?
Minkä vuoden?
Bensa.

Autoliikkeestä ostaessa mihin kannattee eniten kiinnittää huomiota juuri virhevastuutta ajatellen?

Kun jos laitan Tori.fi --> Autot ja valitsen sieltä max summa: 5000
max kilometrit ja max vuosiluku?

Onko muita käyätännön asioita tai mitä isoja remontteja tai tulevia olisi hyvä huomioida joita yleensä tulee eteen X-määrällä kilometrejä sekä kuinka monen vuoden välein?
Että osaisi kysyä myös oikeita kysymyksiä tarpeen tullen jos onkin useita eri vaihtoehtoja joista valita. Sen takia siis jos joihinkin vaihtoehtoisin olisi jo jotain tehty/ei tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.

Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.

Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.
Saabi, nappasin nettiauton ekan neliveto 9-3:n: https://www.nettiauto.com/saab/9-3/11903306
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
@Ja558 Piti laittaa pari esimerkkiä, mutta ei tarvinne; Ihan parin vuoden ikäisiä Insignia farkkuja on joka puolella, bensaa ja dieseliä.
Hmm, pitää käydä katsomassa. Jotenkin kyllästyttää Inkut autoina.. :D

Taidan ajella vielä tämän kesän vanhalla ja katsella syksyllä uudestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 303
Osaako joku sanoa, että mitä tuo Volvo on call-toiminto vaatii toimiakseen ja minkä hintainen se on? Autosta (xc60/-19) löytyy valikot ja on call-nappi, mutta ei tuo taida kuitenkaan olla käytössä. Pitääkö ainoastaan tilata tuo palvelu, vaiko asentaa autoon jotain fyysistä kapulaa (sim-kortin lisäksi)? Kutkuttaisi nuo kaikki turhat toiminnot, mutta ei niistä ihan älyttömiä raaski maksaa, kun ilmankin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Osaako joku sanoa, että mitä tuo Volvo on call-toiminto vaatii toimiakseen ja minkä hintainen se on? Autosta (xc60/-19) löytyy valikot ja on call-nappi, mutta ei tuo taida kuitenkaan olla käytössä. Pitääkö ainoastaan tilata tuo palvelu, vaiko asentaa autoon jotain fyysistä kapulaa (sim-kortin lisäksi)? Kutkuttaisi nuo kaikki turhat toiminnot, mutta ei niistä ihan älyttömiä raaski maksaa, kun ilmankin pärjää.
Pienellä Googlauksella löytyi lisätietoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 303
Jees, kiitos, tosin lähinnä se mietitytti, että joutuuko tuossa jotain ylimääräistä palikkaa tilaamaan, vai toimiiko suoraan tuolla "uudista tilaus"-hommalla. Kaupasta kyllä jo kysytty, mutta eivät ole parin päivän aikana kerenneet vastata sähköpostiin, eikä ole vielä kehdannut soittaakaan. Josko tuo selviäisi ihan tuon VIN-numeron syöttämällä. Eiköhän tämä tästä. :)

edit: homma selvisi etänä. Nyt toimii ja vaikuttaa oikein hienolta ja käypäseltä systeemiltä. Lämmitys lähtee etänä käyntiin, kuten myös autokin. Yhtä sun toista näppärää ominaisuutta tarjolla. Vielä kun tulisi viheltämällä rapun eteen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Ei siihen mitään palikoita tarvi jos nappi löytyy jo. Marmorille vaan ja sieltä aktivoidaan käyttöön. Muutaman kympin kustantaa vuodessa ja on mielestäni ihan sen väärtti jo webaston ja navin kauko-ohjaamisen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 727
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
E-mersun farkut on mielestäni tilavia. Noilla (2011) on tehty pidempääkin matkaa "2 istuinta + pienehkö aikuinen" -yhdistelmällä takapenkillä. Niistä löytyy käsittääkseni 7-paikkaisiakin (istuimet takaluukussa). Tuosta XC90:stä taas saa myös 7-paikkaista jos leveys loppuu kesken.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
En kyllä itekkää keksi, kuin E-farkku, Skoda Suberb, Bmw X5, Audi Q7, XC90. Ehkä Seat Tarraco?
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
10
Meillä oli just sama etsintä vähän aikaa sitten. Päädyin -19 malliseen Focukseen, farmarimalliin. Esikoinen 9v, keskimmäinen 6 ja nuorin 2. Takapenkkien koossa oikeasti aika vähän eroja , vaikka auto olisi isompikin. Esikoinen menee keskellä ilman mitään istuinta ja hyvin mahtuu, sekä turvavyö tulee hyvin. Reunoilla sitten isofixeillä istuimet lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Jos pistää istuimet kiinni turvavyöllä, eikä isofixillä, niin vievät huomattavasti vähemmän tilaa. Ne saa tällöin paljon laidempaan. Turvallisuuteen en ota kantaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Nyt kiinnostais tietää mitä sille on sattunut? Tuli juuri hankittua 5 vuotias seatti TDI 2.0 150 koneella+dsg. Menikö ojasta allikkoon hankinta :hmm:.
EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 849
EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.
Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.

Huollossa puhuivat vaan, että jotkut yksilöt syö öljyä. Jos vanhant merkit pitää paikkaansa nämä tulevat menemään kalliiseen moottoriremppaan. Jakopää menee kohta omasta muutenkin vaihtoon, kun 6 vuoden vaihtoväli tulee vastaan. Merkkihuollossa ei kuulemma vesipumppu kuulu huolto-ohjelmaan ja vaihdetaan vain tarpeen mukaan. Mutta ilmeisesti se on kuitenkin samalla hihnalla ja toisessa paikassa ehdottomasti vaihtaisivat.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 230
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Jos tietää menevänsä samalla autolla seuraavat kymmenen vuotta, en pitäisi täysin uuden ostoa kovin tyhmänä ratkaisuna. Auto ei kuitenkaan ole mikään sijoitus ja noin pitkällä pitoajalla täysin uusi saattaa antaa enemmän hyötyä käyttäjälleen. Se että "liikkeestä ajaessa tippuu 5000 euroa heti" on jotenkin ehkä vanhentunut rimpsu, eikä omastanikaan mielestä kaikkien autojen kohdalla pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Tuppaa trendi olevan että kiertoon laitetaan jos vaikka molemmat rengas-sarjat pitäisi alkaa vaihtamaan taikka isompaa remppaa vikaa luvassa tai nippu pienempiä yhdistettynä että uuden haluaisi.

Pari vuotta sitten kohtuu uusia 7-paikkasia katsellessa yleensä n. 200tkm kieppeillä ja rengaskaupoille olisi usein miten saanut mennä ja mitä muuta remppaa lähiaikoina.

Upouuteen toki sit vannesarja lämppärineen toki piti laittaa lisäksi. On ainakin mieluisat speksit. Rahoitusta toki maksaa mutta pienemmät bensakulut ja pienemmät verot eikä katsastuksessa tarvi ensimmäisinä vuosina käyttää puhumatta alustarumbasta.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
44
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Suomessa myydään niin vähän uusia autoja, että markkinoilla on todella vähän tarjontaa 3-5v vanhoista autoista. Joten moni auto on tiputtanut arvonsa puoleen 5-7 vuoden iässä kilometreistä riippuen, jolloin se 30ke uusi auto tiputtaa sen 2-4ke vuodessa hintaa, mikä on alkaen 170€/kk arvon alenemaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.

Huollossa puhuivat vaan, että jotkut yksilöt syö öljyä. Jos vanhant merkit pitää paikkaansa nämä tulevat menemään kalliiseen moottoriremppaan. Jakopää menee kohta omasta muutenkin vaihtoon, kun 6 vuoden vaihtoväli tulee vastaan. Merkkihuollossa ei kuulemma vesipumppu kuulu huolto-ohjelmaan ja vaihdetaan vain tarpeen mukaan. Mutta ilmeisesti se on kuitenkin samalla hihnalla ja toisessa paikassa ehdottomasti vaihtaisivat.
Juu 60 tkm oli tehty öljynvaihto laatikkoon. Seuraava tulikin sitten automaattisesti mekatroniikan vaihdon yhteydessä. Kytkinpakat vaihdettiin erikseen myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Tässä kohtaa näin koska Korona. Normaalisti se arvonalenema on aika tasaisesti sen 10-20% vuoteen vähän autosta riippuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Itse oon katsellut tuommosia 3-5v vanhoja 100-150tkm ajettuja joista alkaa olla 40-50% lähtenyt ostohinnasta pois.
Sitten kun olen itse ajellut sillä toiset samanlaiset, niin arvo on jälleen noin puolittunut. Ajan kuitenkin samalla rahalla kahdella eri autolla tuplat, mitä uudella ajaisi.

1:1 ei voi tietenkään vertailla. Teen huollot itse ja sellaista laittamista tulee käytetyssä väkisin mitä uudessa ei olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 757
Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?
Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.

e: Ja tietysti vähän ajettuja vähemmän tarjolla, kun porukalla ei ole kiire vaihtaa uuteen auton seisoessa parkkiksella.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
927
Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.

e: Ja tietysti vähän ajettuja vähemmän tarjolla, kun porukalla ei ole kiire vaihtaa uuteen auton seisoessa parkkiksella.
Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 104
Budjetti on 5000 euroa.

Paljonko kilometrejä autolle?
Minkä vuoden?
Bensa.

Autoliikkeestä ostaessa mihin kannattee eniten kiinnittää huomiota juuri virhevastuutta ajatellen?

Kun jos laitan Tori.fi --> Autot ja valitsen sieltä max summa: 5000
max kilometrit ja max vuosiluku?

Onko muita käyätännön asioita tai mitä isoja remontteja tai tulevia olisi hyvä huomioida joita yleensä tulee eteen X-määrällä kilometrejä sekä kuinka monen vuoden välein?
Että osaisi kysyä myös oikeita kysymyksiä tarpeen tullen jos onkin useita eri vaihtoehtoja joista valita. Sen takia siis jos joihinkin vaihtoehtoisin olisi jo jotain tehty/ei tehty.
Nimenomaan ei kannata mitään absoluuttisia vuosimalli- ja kilometrikriteereitä, koska eri automerkkien/mallien laadussa on hyvin suuria laatueroja. Tai siis vuosilukuja pitää tuijottaa vain sillä tavalla, että tunnetusti tyyppivikaisia vuosimalleja tietyistä automalleista ei kannata ostaa, mutta ei sillai että "uudempi aina parempi".

Laadukkaan automallin 15v vanha 250000 ajettu yksilö on paljon ongelmattomampi kuin huonolaatuisen automallin 10v vanha ja 150000km ajettu yksilö.

Painottamalla valinnassa ikää ja kilometrejä liikaa vaan jättää ne laadukkaat autot (joiden hinta samalla kilometrimäärällä ja iällä on kalliimpi) pois ja hankkii sen huonolaatuisen vähänajetun/uuden.


alle 5000 eurolla saa esim. jonkun 2005-2007-vuosimallin ~200 000 km ajetun corollan. Ohjauksessa on huono tuntuma mutta luotettavuudessa ja ajamisen/auton omistamisen halpuudessa (huollon/korjauksen tarve todella pientä, katsastuksessa hyvin harvoin tulee hylsyjä jne) erinomaisia.

(joskus n. 2000-2004 oli corolloissakin vähän tyyppivikoja kun tuli uuden sukupolven koneet ja vaihdelaatikot ja 2002 myös uusi alusta, sen takia corollasta mielellään vähintään n. 2005 vuosimalli, siihen mennessä ne ongelmat oli jo viimeistään korjattu (tai sitten selvästi pienemmällä budjetilla 90-luvun malli, joka oli sekä vanhalla äärimmäisen luotettavalla koneella että vanhalla alustalla, mutta ne alkaa olemaan ruostuneet jo puhki)).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 757
Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Uusien myynti hyytynyt, joten eiköhän se perustarve ole sitten siirtynyt käytettyihin. Ja voihan sitä pyyntiä pitää reiluna verrokkien tasolla vaikka ”halvalla” myisikin. Eihän me nyt tässä toteutuneista hinnoidts tiedetä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 906
Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Eikös kysyntää käytetyille ole alkushokit jälkeen ole ollut normaalia enemmän, kun ihmset välttelevät julkisia. Etenkin siis jos puhutaan pienistä edullisista bensa-autoissa, joissa se arvonalenema on tosiaan varsinkin vähän ajavalle aika pieni uudessa.

Se uuden arvonmenetys suhteessa käytettyyn riippuu aika paljon autotyypistä. Jos puhutaan jostain alle 20k€ B-segmentin pikkuautosta karvalakkiversiona, niin kyllä itsekin ostaisin ennnemmin uutena kuin muutaman vuoden vanhan 20 000-30 000 ajetun muutaman tonnin uutta halvemmalla, mutta ilman uuden takuuta ja kuitenkin jo katsasturumba ja ekat kulutusosaremontit kohta edessä.

Ja itse olen ollut havaitsevinani, että melkein kaikki uudet mallit, joita ei käytettynä vielä juurikaan ole saatavilla on ainakin pyynneissä ylihinnoiteltuja. Sitten kun mallia alkaa tulemaan käytettyjen markkinoille riittävästi, niin hinta laskee aika äkkiäkin.

Sen sijaan jos katselee jotain 30-60k€ uutena maksavia, vähän enemmän ajettuja ja/tai parremmin varusteltuja , niin se hintaero uuteen alkaa olemaan jo kymmeniä tuhansia, jolloin se pieni lisäkulu huolloissa ei enää paljon lopputulokseen vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Nimenomaan ei kannata mitään absoluuttisia vuosimalli- ja kilometrikriteereitä, koska eri automerkkien/mallien laadussa on hyvin suuria laatueroja. Tai siis vuosilukuja pitää tuijottaa vain sillä tavalla, että tunnetusti tyyppivikaisia vuosimalleja tietyistä automalleista ei kannata ostaa, mutta ei sillai että "uudempi aina parempi".

Laadukkaan automallin 15v vanha 250000 ajettu yksilö on paljon ongelmattomampi kuin huonolaatuisen automallin 10v vanha ja 150000km ajettu yksilö.

Painottamalla valinnassa ikää ja kilometrejä liikaa vaan jättää ne laadukkaat autot (joiden hinta samalla kilometrimäärällä ja iällä on kalliimpi) pois ja hankkii sen huonolaatuisen vähänajetun/uuden.


alle 5000 eurolla saa esim. jonkun 2005-2007-vuosimallin ~200 000 km ajetun corollan. Ohjauksessa on huono tuntuma mutta luotettavuudessa ja ajamisen/auton omistamisen halpuudessa (huollon/korjauksen tarve todella pientä, katsastuksessa hyvin harvoin tulee hylsyjä jne) erinomaisia.

(joskus n. 2000-2004 oli corolloissakin vähän tyyppivikoja kun tuli uuden sukupolven koneet ja vaihdelaatikot ja 2002 myös uusi alusta, sen takia corollasta mielellään vähintään n. 2005 vuosimalli, siihen mennessä ne ongelmat oli jo viimeistään korjattu (tai sitten selvästi pienemmällä budjetilla 90-luvun malli, joka oli sekä vanhalla äärimmäisen luotettavalla koneella että vanhalla alustalla, mutta ne alkaa olemaan ruostuneet jo puhki)).
Oho, siehän olet viisas. Miten 2005-2007 corollissa on muuten moottori asennettu, kun luin googlesta että joku jakohihna tai jakokone? pitää aina vaihtaa. pitääkö tässä nostaa moottori pois ensin ja sen huolto tulee maksamaan tuhat euroa minimissään?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 104
Oho, siehän olet viisas. Miten 2005-2007 corollissa on muuten moottori asennettu, kun luin googlesta että joku jakohihna tai jakokone? pitää aina vaihtaa. pitääkö tässä nostaa moottori pois ensin ja sen huolto tulee maksamaan tuhat euroa minimissään?
Muistaakseni ketju, jota ei käytännössä koskaan tarvi vaihtaa. Todennäköisyys, että ensimmäisen parinkymmenen vuoden tai 300000 km aikana tulee eteen mitään sellaista huoltoa, minkä takia moottoria tarvisi nostella pois on hyvin, hyvin pieni.

Vanhemmassa 90-luvun koneessa oli hihna, joka piti vaihtaa 100000km välein, ja jonka vaihto sujui isoveljen pajalla muistaakseni luokkaa tunnissa. Mutta tosiaan 2005 on jo teknisesti aivan täysin eri auto kuin 90-lukulaiset.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Muistaakseni ketju, jota ei käytännössä koskaan tarvi vaihtaa. Todennäköisyys, että ensimmäisen parinkymmenen vuoden tai 300000 km aikana tulee eteen mitään sellaista huoltoa, minkä takia moottoria tarvisi nostella pois on hyvin, hyvin pieni.

Vanhemmassa 90-luvun koneessa oli hihna, joka piti vaihtaa 100000km välein, ja jonka vaihto sujui isoveljen pajalla muistaakseni luokkaa tunnissa. Mutta tosiaan 2005 on jo teknisesti aivan täysin eri auto kuin 90-lukulaiset.
aijaa, oliko näissä merkitystä onko se viistoperä vai porrasperä? porrasperä on vissiin se normaali takaluukku, mutta onko ne eriä malleja neki keskenään
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 230
Vähän käytetyistä autoista on pula, koska kysyntä on kovaa. Uusia ei viime vuonna saatu oikein kaupaksi.

Näiden yhdistelmällä tein itsekin viime vuonna varsin hyvät kaupat.
Veitkö auton vaihdossa tai myitkö ennen uuden hankintaa muualle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
116
Olen alkanut miettimään että löytyykö markkinoilta tarpeitani vastaavaa täyssähköautoa ja tulisiko sellaisen hankkiminen ja käyttäminen halvemmaksi kuin nykyinen bensiini auto?
Kilometrejä minulle tulee noin 25000km vuodessa. Sähköautolla tulisi ainakin kesällä pystyä kulkemaan 300 km mökkimatka ilman välilatausta. Talvella voisi mökkimatkalla sen kerran vaikka autoa ladata, kun talvisin mökillä käynti on epäsäännöllistä.
Nykyinen bensaauto kuluttaa keskimäärin sen 9-10 litraa / 100km. Huollot pyrin tekemään autoon mahdollisimman pitkälle itse, käytännössä kaiken mitä piha-asentaen pystyy joten huoltokulut on bensa autossa vielä kohtuulliset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Olen alkanut miettimään että löytyykö markkinoilta tarpeitani vastaavaa täyssähköautoa ja tulisiko sellaisen hankkiminen ja käyttäminen halvemmaksi kuin nykyinen bensiini auto?
Kilometrejä minulle tulee noin 25000km vuodessa. Sähköautolla tulisi ainakin kesällä pystyä kulkemaan 300 km mökkimatka ilman välilatausta. Talvella voisi mökkimatkalla sen kerran vaikka autoa ladata, kun talvisin mökillä käynti on epäsäännöllistä.
Nykyinen bensaauto kuluttaa keskimäärin sen 9-10 litraa / 100km. Huollot pyrin tekemään autoon mahdollisimman pitkälle itse, käytännössä kaiken mitä piha-asentaen pystyy joten huoltokulut on bensa autossa vielä kohtuulliset.
Kysymys mihin ei voi vastata. Hinta ja mikä on rajana, että voi edes tulla halvemmaksi olisi aika tärkeä. Käyttöön lasken ainakin itse myös arvon alenemisen.
Tesla, volkkari, hyundai... jne. Kyllä niitä löytyy!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?
Uusien autojen myynti pudonnut aika rajusti -> luontaisesti vähän käytettyä tuoretta autoa ei tule markkinoille. Muutaman vuoden ikäisten suhteellisen vähän ajettujen käytettyjen hinnat pysyneet luonnottoman hyvin, osan jopa marginaalisesti noussut.

Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Kysyntä säilynyt aika tasaisena, ne jotka välttelee julkisia on tulleet niiden tilalle joilla on rahat nyt vähissä. Tarjontakapeikko tosiaan tuoreista vähän käytetyistä tällä hetkellä aika suuri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 076
Pyysin tarjoukset kahdesta kaupasta mistä olisin myös ostanut uuden auton (molemmista tasan saman mallin tehdastilauksena)

Kauppa 1 tarjosi vaihdossa 27000 euroa ja ei alennuksia pl. talvirengaskampanja

Kauppa 2 tarjosi vaihdossa 33000 euroa ja ei alennuksia pl. talvirengaskampanja

Eli näissä molemmissa tehdastilauksen hinta oli tasan sama, taisi olla käytännössä samat rahoitusehdotkin.

Sitten ajattelin että jos myisin erikseen, niin pyysin tarjoukset parilta isolta jobbarilta ja suorat ostotarjoukset oli 30700 ja 31000 euroa. Noita autoja myytiin siihen aikaan ulos 32500-33000 eurolla (samat kilsat, vuosimalli, varusteet) eli nopeaa tiliä olisivat varmaan meinanneet tehdä.

Edit: niin eli vaihdossa meni samaan liikkeeseen mistä tilasin uuden.
Tuosta ei noilla tiedoilla selviä kumpi olisi ollut kokonaisuutena edullisempi sinulle, kauppa nro 2:n alennukseton hinta miinus vaihdokista tarjoama 33 k€, vai ilman vaihdokkia kysytty tarjous miinus jobbarin 31 k€:n ostotarjous. Kysyitkö siis ollenkaan tiukkaa hintaa ilman vaihdokkia? Autokauppiaat meinaan ohjaavat vaihdokkia tarjotessa kaiken alennuksen siihen vaihdokin hyvityshintaan, jolloin asiakkaalle tulee vaikutelma, että vanhasta tarjotaan reilu hinta. Sitten asiakas nopeasti vertaa sitä puuttuvan alennuksen paisuttamaa "hyvityshintaa" siihen, mitä erikseen myymällä autosta voisi saada. Moni päätynee helppoon ja edullisen tuntuiseen ratkaisuun antaa vanha kätevästi vaihdossa uuden myyjälle, unohtaen sen oleellisen seikan, että ilman vaihdokkia uudesta autosta voi saada noin 5-10 % alennusta.

Auriksesta lähti vuonna 2016 käteiskaupalla kampanjahinnasta vielä 26xx € pois, mikä tarkoitti noin 8,x % alennusta (normihinnoista laskien peräti 4500 €). Kysyin tarjoukset kahdesta liikkeestä joista huonompi oli Espoosta saatu noin 2000 €/4000 €. Samaisen Espoon ensimmäinen tarjous oli noin 1000 €/3000 €. Ostin kauempaa 26xx €/4500 € alennuksella.


Edit. Auris oli tehdastilaus, johon tuli metalliväri, moottorilämmitin sisähaaroituksella ja lämmittimellä, roiskeläpät 4 kpl, kylkisuojalistat, talvipyörät Toyotan 16" aluilla. Lisäksi kaikki kolme varustepakettia tuoden mm. LED ajovalot + pitkät, navi, avaimeton käynnistys ja ovien lukitus, parkkitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattinen taskupysäköinti, sadetunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeili, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, sähköisesti kylkiin taittuvat sivupeilit. Näiden lisukkeiden normihintaan nähden sain auton 4500 € halvemmalla, mutta koska oli joku tammikampanja, niin alennetuista hinnoista laskien sain "vain" 26xx € alennusta. Varustelun takia alennukseni oli haarukan yläpäästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
761
11 vuotta palvellut Hyundai i30cw saa nyt väistyä uudemman tieltä. Mitä iotechiläiset suosittelee max 10000€ hintaluokassa? Kriteereinä lähinnä pieniruokaisuus ja ajomukavuus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.

Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan :)
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.

Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.

Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan :)
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.

Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.

:smuscle:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 727
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.
Tilavimmasta päästä:

Lisää rahaa (tai kilometrejä) kehiin niin saa 190 tai 230hv versiota.

En kolmella muksulla välttämättä lähtisi pienemmän luokan autoihin kuin Passat / Avensis / ym.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.

Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan :)
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.

Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.
Unohdetaan se VAG, taas. Noilla spekseillä lisään soppaan Toyota Auriksen. Löytyi noin suunnelleen 112kpl. Tarkempaan en jaksanut alkaa perata, mutta on hybridiä, farkkua, muutama bensa. Eihän nuo nyt mitään urheiluautoja ole suorituskyvyltään, mutta pientä parannusta nykyiseen. Huom. hybridi aina automaatti :thumbsup:
Hatcariinkin menee muistaakseni 180cm tavaraa kun penkit kaataa, farkkuun sitten varmaan enemmän - en ole kokeillut.

Eikä nuo huyndai/kia vaihtoehdotkaan huonoja ole. Tutun 2010 crdi:lla ajettu yli 300tkm, normaali huollot ja kuluvat osat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Unohdetaan se VAG, taas. Noilla spekseillä lisään soppaan Toyota Auriksen. Löytyi noin suunnelleen 112kpl. Tarkempaan en jaksanut alkaa perata, mutta on hybridiä, farkkua, muutama bensa. Eihän nuo nyt mitään urheiluautoja ole suorituskyvyltään, mutta pientä parannusta nykyiseen. Huom. hybridi aina automaatti :thumbsup:
Hatcariinkin menee muistaakseni 180cm tavaraa kun penkit kaataa, farkkuun sitten varmaan enemmän - en ole kokeillut.

Eikä nuo huyndai/kia vaihtoehdotkaan huonoja ole. Tutun 2010 crdi:lla ajettu yli 300tkm, normaali huollot ja kuluvat osat.
Hyundai i30 löytyy aika kivasti. Mutta mites nämä Ford Focus ja Mondeot? Näyttää löytyvän hyvään hintaan, esim https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12008826
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Noniin arvon kanssaihmiset. Täältä sain viimeksi aivan huipputasoista apua auton valintaan joka osoittautui Hyundai i20 vm 2017 turbokoneella olevaan yksilöön. Auton vaihto ei nyt ole vielä kytkimellä, mutta pikkuhiljaa olisi tarvetta ainakin isommalle kaaralle. Joten tutkiminen alkakoon. Ennakkoon olen katsonut Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3 sekä jotain VAG-konsernin malleja. Näissä kuitenkin se tavaratila hieman arveluttaa. Täytyisi paikan päällä nähdä noiden autojen tilaa, vielä kun ei olla autokaupoille asti päästy.

Tässä nyt lista kriteereistä ja mielelläni kerron myös lisää:
- Työmatka ajoa n. 40km päivässä + työn sisäiset ajot ja vapaa-ajalla tulee aika paljon ajettua. Maanteitä pääasiassa ja tietenkin tällä hetkellä ainakin n. 30 000 ihmishengen kaupungin teitä. Motaria myös, mutta vähemmän. Nykyisen auton vuosikilometrit n. 21000.
- Budjetti on vähän kysymysmerkki vielä. Sanotaanko näin että parasta mitä hintalaatusuhde rahalla saa. Hinta saisi olla reilusti alle 20 000€. Mitä edullisempi, sen parempi. Budjetti on nyt tällä hetkellä vielä hyvinkin laaja. Eli lähinnä nyt tarjonnan tutkimista.
- Lisävarusteilla ei niinkään väliä. Karvalakki saa olla. Jos nyt vakionopeussäädin ja jonkinlainen peruutustutka löytyy niin annetaan niille painoarvoa.
- Autossa täytyy olla tarpeeksi tavaratilaa eli yksi suuri syy nykyisen auton vaihtoon on sen pienuus. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu mitään.
- Auto täytyy näyttää myös hyvältä ulkoapäin
- Moottorissa saisi olla potkua. Tuohon litraseen turbokoneeseen tottuneena saisi suhteessa olla enemmän vääntöä/tehoa. Eli ei ainakaan heikompaan suuntaan :)
- Hatchback ja porrasperä miellyttää omaa silmää parhaiten, mutta annan mahdollisuuden farmareillekin..
- Mikä tärkeintä, auto ei saa jättää tielle, luotettavuus ja huoltomäärät minimiin
- Kilometrit. Alle 100 000 saisi olla ja plussaa mikäli autosta löytyy vielä takuu.

Lisää kriteerejä lyön tiskiin mikäli tarvetta! Kiitos jo etukäteen.
Omassa Focuksessa oli pientä räminää jostain päin. 1.0 ja 1.5 ecoboostit on 3 pyttyisiä ja jakohihna on myös öljyssä. Siitä syystä jakohihnan vaihto on kalliimpi. Focuksessa on myös hiukkasloukku, eli kalliimpaa tekniikkaa, jos tulee jotain vikaa? Mondeon 1.5 ecoboost on taas vähän erilainen. 4 pyttyä, jakohihna on perinteinen (halpa). En ole mitään räminöitäkään kuullut kahdessa Mondeossa.

Fiestassa ja Focuksessa on 2 vuoden huoltoväli, kun taas Mondeossa on 1 vuoden huoltoväli. Eli Mondeo on vähän kalliimpi huoltaa, mutta ehkä auto on pysynyt aavistuksen paremmassa kunnossa?

Kannattaa varmaan tutkia sähköinen huoltokirja, että on muistettu huoltaa. Esim Focuksessa, jos on käytetty vääränlaista moottoriöljyä, niin jakohihnasta alkaa lähtemään ilmeisesti palasia irti.

Ford lopettaa Mondeon valmistuksen vuoden päästä. Mutta minusta silti vähän parempi auto kuin Focus. Omassa Focuksessa oli adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka oli kyllä ihan kiva.

Toisena autona nyt Volvo S80 1999 2.4. Varmaan kannattaa koeajaa ja mittailla useita autoja, niin löytyisi ehkä joku sopiva.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 477
Viestejä
4 192 388
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom