Mikä auto minulle?

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
Noilla spekseillä ja budjetilla en voi suositella kuin pahkakylki mk2:sta V70 Volvoa, se ostatko AWD:n vai et on kiinni omista mieltymyksistä, itse ostaisin ( ja olenkin moisen vuosia sitten omistanut ).
Tosin myös mk3 5 sylinterisellä moottorilla voisi mahtua budjettiin.

Esimerkiksi tuollainen.

Sitten on tietysti Avensis farmaria, Passattia, Skoda Octaviaa & SuperB:tä yms. dieselinä ja ehkä myös Subaru Forester.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
W212:sta ei alle 200tkm tuohon budjettiin saa. Toki esim. 220:n tai 200:n uskaltaa heittämällä ostaa 200+ tkm ajettuna.

V70:nen on hyvä budjettiratkaisu ja mk3:n hinnat alkaa sieltä jostain 7000 eurosta (ehdotettua mk2:sta en enää ostaisi ja 99% yksilöistä taitaa alittaa budjetin jo reilusti). Verrattuna mersuun Volvo on janoinen, varsinkin 5 sylinterisillä koneilla. W212 dieselillä pääsee 5 litralla maantiellä isollakin lastillla.
Myös joku diesel Suberb 2014-> mahtuu tuohon budjettiin jos VAGia uskaltaa kokeilla ja luiska takaikkuna ei haittaa (itseäni ei esim. Audissa kamojen kanssa niinkään, mutta koirien).

Jos @Kkokko bensamallia haluaa, niin sitten mersut voi käytännössä unohtaa tarjonnan ja CGI koneiden "laadun" takia. Bensakoneissa kannattaa katsella Avensiksia, mk 3 Mazda kutosia, tms (Outlander PHEV voisi muuten olla idea, muttei taida saada vetokoukkua).

Itse katselisin E-mersua; ihan s*atanan tilavahan tuo on mitä on tullut muutama tuhat kilsaa ajeltua W212:lla.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Itse katselisin E-mersua; ihan s*atanan tilavahan tuo on mitä on tullut muutama tuhat kilsaa ajeltua W212:lla.
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?

Ainakin oma A6:nen ja edellinen mk2 V70:nen selvästi pienempiä takapenkkitiloiltaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 241
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä, itsellä kokemuksia 2014 W212:sta ja 2012 W204:sta ja jälkimmäisessäkin meni ihan hienosti turvaistuimet (vauvakaukalo ja selkämenosuuntaan turvaistuin) ilman että etupenkillä oli polvet leuassa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?
Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.

Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä, itsellä kokemuksia 2014 W212:sta ja 2012 W204:sta ja jälkimmäisessäkin meni ihan hienosti turvaistuimet (vauvakaukalo ja selkämenosuuntaan turvaistuin) ilman että etupenkillä oli polvet leuassa.
Istuimia on eri kokoisia, sehän on selvä. Se malli mikä meillä on käytössä, ei kuitenkaan W212 mersuun mahdu niin että pystyisin enää etupenkillä istumaan. Edellä mainitsemiini Skodan malleihin (ja varmasti moneen muuhunkin) se mahtuu. W212 ei siis ole tilavimmasta päästä lastenistuimia ajatellen.

Jos käytössä oleva istuin mukisematta mersuun mahtuu, niin hyvä juttu, sitten ei ole mitään ongelmaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin. Minä ainakin yllätyin kovasti lopputuloksesta, kun olen myös pitänyt W212 mersua tilavana autona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.
Itsellä ei enää ollut "selkä menosuuntaan" -ikäsiä muksuja, vaan naama eteenpäin ja myöhemmin korokkeella istuvia tuon W212:n kanssa.

Mutta veikkaan että syy tuohon on tuon mersun etupenkkien massiivisuus ja muoto; ne ovat yläreunasta aika paksuja ja alempana on "jalkatila" -urat.


mercedesbenz_eclasssedan_w212_ser1_10[1].jpg
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Mutta veikkaan että syy tuohon on tuon mersun etupenkkien massiivisuus ja muoto; ne ovat yläreunasta aika paksuja ja alempana on "jalkatila" -urat.
Todennäköisesti. Jaloille on kyllä ihan mukavat tilat jos takapenkillä istuu, mutta se ei lohduta turvaistuimen kanssa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 241
Britax Römer Dualfix i-size M. Jos muistan niin voinhan mä ährätä tuon paikoilleen mersuun kun käyn seuraavan kerran isäni luona ja ottaa kuvan. Ei mulla kyllä mitään tarvetta valehdellakaan tästä ole. :D
En missään tapauksessa väitä sinua valehtelijaksi, hämmästyttää vain miten voi olla niin eriävä muistikuva asiasta. Oliko sinulla matkustajan penkki kovin vinossa (=makuuasennossa), äkkiseltään se on ainoa joka voisi selittää tämän eron?

Asia sinänsä on tuttu, kävin koeajamassa muistaakseni 2017 Focuksen tuollaisen selkämenosuuntaan -turvaistuimen kanssa ja se oli aivan kamala etumatkustajalle, ei oikeati ollut yhtään tilaa vaan polvet hakkasi hanskalokeroon. Vastaavia ongelmia ei ollut lähellekkään E-sarjassa tai C-sarjassa, myöskin 3-sarjan Bemu oli ok (joskin huonompi kuin Meset)

EDIT: ja taisipa muuten turvaistuinkin olla juuri tuo sama
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Etupenkki oli ihan normaalisti, ei mitenkään erityisen makaavassa asennossa.

Lapsen istuin oli kyllä aika makaavassa asennossa koska poika nukkui automatkat. En nyt muista mahtaako sillä olla isokin vaikutus tilan tarpeeseen. :hmm:

Mutta eipä kai tästä sen enempää. Pääasia kuitenkin, että muistaa aina autoa ostaessa sovittaa sitä turvaistuinta joka sinne pitää mahduttaa. Autoissa ja istuimissa on isot erot jotka ei aina mene ihan käsi kädessä auton ulkomittojen kanssa. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Tonnin ritsa hajosi, mietin tilalle jotain muutaman tonnin ritsaa. Vetokoukku on bonus. Kulutus aika sama, ajo aika vähää.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Yksilöitä, etsi hyvin pidetty ja pienillä kilometreillä. Vaikkapa 626 matukka?
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 804
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
Et puhunut hintaluokasta mitään(etkä oikein mistään muustakaan), mutta takuullisella korealaisella tuskin menee kovin vikaan.
VAGeista yleisesti varmaankin 2015 eteenpäin on ostamisen arvoisia, joku muu osaa varmaan kertoa niistä enempi.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Anteeksi, en lainannut tekstejä-
Kkokki sanoi:
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
Ja hitot. E200 ja E220 dieselit --> todella hyviä ajaa, ja lisäksi luotettavia. Eikä maksa sen enempää kuin muutkaan. Joku pelkää kilsoja, mutta itse ostan mieluummin 400 tuhatta ajetun E220 versus esim. 120 tuhatta ajetun VAG (07-13).
Tosi hyviä noin pääsäntöisesti ja mitä ikinä rikki menee, niin helppo korjattava. Kannattaa kattoo youtubesta "used car review-channellia", niin löytää esimerkkejä mitä välttää.
Vag 1.9 TDI vanhoista, sitten menisin itse suoraan 2014 vuosimalliin ja uudempiin, joista jo melkolailla mikä vaan. 3.0 TDI on audilla hyvä kone jo vanhemmissakin, kunhan vaihteiston katsoo myös.
Korealaisista en tiedä, mutta osta Toyota, niin on jälleenmyntimarkkinaa ja muutenkin luotettava. Mazda 6 farkkuna skyactive alkaa mahtua jo 8-14k budjettiin lähestulkoon..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tosi hyviä noin pääsäntöisesti ja mitä ikinä rikki menee, niin helppo korjattava.
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 804
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.
Kaikki ne rikki menee jossain vaiheessa, merkkiin katsomatta.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
Minulla taas on tuo mielikuva just toisinpäin. Volvo XC60 lähtee myyntiin ja tilalle oon ajatellut GLC:tä. VAG vaihtoehtoja meidän specseihin olis vaikka kuinka, mutta niiden ylläpitokustannukset hirvittää ja siksi oon kallistumassa Mersuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.
Mulla on tuollainen mainittu 3.0TDI ollut alla ~8+ vuotta ja kilsoja jonkin verran yli 200tkm. Jos ylimääräisiä korjauksia alkaa laskemaan, niin summa alkaa olemaan ehkä siellä 100-150 eur per vuosi. On voinut mennä 2 tai 3 vuotta normaaleilla huolloilla (~100 per vuosi öljyt ja suodatin), mutta on saattanut tulla 200 tai 350 korjaus johonkin (korjaamolla tehtynä, ei itse - esim. VNT-ohjain ja kardaanin etutiiviste). En laske tähän kuluvia osia kuten jarruja tai iskareita (taakse vaihdettu 225tkm:ssä) koska ne kuluu kaikissa autoissa kuitenkin - ainakin oman kokemuksen puolesta noissa japseissa (Avensis, 6, Corolla), ym. esim. iskarit alkaa olemaan ainakin ajomukavuuden puolesta vaihtokunnossa jo ennen 200tkm:ää.

Vastapainoksi on kohtalaisen tehokas, mukava, hiljainen ja neliveto. Pääsisikö manuaalivaihteeisella 1.6 bensa-etuveto Avensiksella havelmmalla? En usko, veikkaan että erotus menisi viinaan vitutuksen takia. :D

Isäukolla on 2011 W212 ja mittarissa ~200tkm ja nyt pitäisi vaihtaa vesipumppu. Mitä katselin niin hintaa 60-80 eur (ilman koteloa) ja vaihto päälle. Mitä muistelen vuosituhannen vaihteen Passattia niin siinä taisi olla huomattavasti kalliimpi pumppu ja vaihto 90tkm välein jakohihnan kanssa. Kumpi siis halvempi kun tuokin olisi noissa kilsoissa vaihdettu jo kahteen kertaan...
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Ei se Mersu ole niin kallis ylläpitää kuin yleisesti luullaan. Määräaikaishuollot jopa halvempia kuin Subarussa (ja niitä on harvemmin), vakuutukset samaa luokkaa. Omasta meni etupyörien laakerit vaihtoon 200tkm kohdalla, olisikohan olleet 150€ liikkeessä vaihdettuna, sitten olikin 100tkm iloista ja ongelmatonta ajoa. 200, 220 ja 250 Cdi on noissa se taikasana, kestää, on taloudellinen ja tehoakin alkaa olla 220-->.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 241
Eikös Mersun om651 diisseleissä ollut se ketjuongelma joka saattoi olla suht kalliskin korjata vai muistanko ihan väärin? Ei nyt mikään VAG TSI tason ongelma mutta kuitenkin jotain?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
Nykyinen auto emännällä Peugeot 208, vm. 2017. ajettu n. 75tkm.
Olisi kuitenkin nyt varmaan viime hetket vaihtaa, että saa vielä jotakin hyvitystä autoliikkeestä.
Uutta haetaan, tai maksimissaan "ylivuotista", eli ei ainakaan vanhempaan vaihdeta.
Paremmalle osapuolelle tulee arkipäivisin työajoa n. 60km/päivä. Eli keskiarvona olis auton arkipäiväsuorite maksimissaan 70kilometriä. Viikonloppuisin voidaan minun autoetuautoa käyttää yhdessä.

Sähköauto kiinnostaisi kovin, mutta asumme rivitalossa, ulkopistokkeesta saa sen 10a sulakkeen(muistaakseni) kautta jatkojohdolla virtaa autopaikalle.
Läheisen ABC:n Yhteystiedot ja palvelut | ABC Perniö | Asemat | FI | ABC-asemat mukaan on Fortum Charge & Drive lataus. Vieressä on S-market, joten kaupassa käynnin ajaksi voi mahdollisesti abc:lla ladata.

Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Leaf tai ID3. En silti olis huolissani enkä hosuisi vaihtoa "just in case," koska kehitys on vauhdikasta nyt kuluvalla vuosikymmenellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
e-208, e-2008, e-C4, e-corsa... Leafissa pikalaturi kuoleva tekniikka, ID3 sisus... noh, käykää itse arvioimassa. e-C4 lanseerausedut voimassa tämän kuun. Veikkasn, että pösö/sitikka -kauppiailta saatte parhaan rahan nykyisestä.

e: 40 k€ rajalla löytyy melkein kaikilta valmistajilta joku sopiva malli täyssähköisenä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.
Hybrideistä kannattaa varmaan koeajaa Seat Leon ladattava.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
e-208, e-2008, e-C4, e-corsa... Leafissa pikalaturi kuoleva tekniikka, ID3 sisus... noh, käykää itse arvioimassa. e-C4 lanseerausedut voimassa tämän kuun. Veikkasn, että pösö/sitikka -kauppiailta saatte parhaan rahan nykyisestä.

e: 40 k€ rajalla löytyy melkein kaikilta valmistajilta joku sopiva malli täyssähköisenä.
Tosiaan tuo e-208 on ollut mietinnässä, vaikka onkin uudempaa korimallia, kuin nykyinen 208, niin hyvä mielikuva jäänyt peugeotista.
Niin laadukasta työtä on ollut, mitä tietyllä rahalla saa. Premiumia ei haettu, eikä haeta.

Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
Ainakin tuolta löytyy juttu e-208 Pösöstä.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
Ilmeisesti e-208 ja e-2008 pitää sisällään saman kokoisen akun, joten pääseeköhän tolla e-208:lla jopa pidemmälle jos miettii että se on pienempi ja kevyempi kulkine?

Tai sitten olen ymmärtänyt väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Tosiaan tuo e-208 on ollut mietinnässä, vaikka onkin uudempaa korimallia, kuin nykyinen 208, niin hyvä mielikuva jäänyt peugeotista.
Niin laadukasta työtä on ollut, mitä tietyllä rahalla saa. Premiumia ei haettu, eikä haeta.

Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
Jos laskee konservatiivisesti tuon latauksen, niin 8 tunnissa noin 2 kW teholla saat aika tarkkaan ladattua sen mitä tarvitsee. Talvella voinee joutua lataamaan muualla jonkun kerran, arkiviikon aikana saattaa muutama kWh vajausta kertyä päivässä. Viikonloppuna pakko sitten ladata pitkään. e-208 oli mukava pösömäinen ajettava. Jos sellaiseen on tottunut, tuskin löytyy valitettavaa.

e: Nuo kaikki neljä listaamaani ovat sama perusratkaisu. Pienemmät versiot pääsevät pidemmälle. e-C4 on eri range vaikka on iso, reaalimaailmassa tuskin isoja eroja löytyy. Sitikka todennäköisesti eniten premiumin suuntaan kallellaan.

e2: Pösöllä tais olla ”tuplatuki” kamppis päällä. Samoihin menee sitikan 5 v. takuu ja talvirenkaat 490 € kamppiksen kanssa. Pösöjä saa heti.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Nykyinen auto emännällä Peugeot 208, vm. 2017. ajettu n. 75tkm.
Olisi kuitenkin nyt varmaan viime hetket vaihtaa, että saa vielä jotakin hyvitystä autoliikkeestä.
Uutta haetaan, tai maksimissaan "ylivuotista", eli ei ainakaan vanhempaan vaihdeta.
Paremmalle osapuolelle tulee arkipäivisin työajoa n. 60km/päivä. Eli keskiarvona olis auton arkipäiväsuorite maksimissaan 70kilometriä. Viikonloppuisin voidaan minun autoetuautoa käyttää yhdessä.

Sähköauto kiinnostaisi kovin, mutta asumme rivitalossa, ulkopistokkeesta saa sen 10a sulakkeen(muistaakseni) kautta jatkojohdolla virtaa autopaikalle.
Läheisen ABC:n Yhteystiedot ja palvelut | ABC Perniö | Asemat | FI | ABC-asemat mukaan on Fortum Charge & Drive lataus. Vieressä on S-market, joten kaupassa käynnin ajaksi voi mahdollisesti abc:lla ladata.

Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.
Toyota Corolla hybridi. Itselataava, ongelmaton. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa. Taksikäytössä hyväksi testattuja.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Eikös Mersun om651 diisseleissä ollut se ketjuongelma joka saattoi olla suht kalliskin korjata vai muistanko ihan väärin?
Ei ole osunut itselleni silmään, mutta kampuran laakerit siellä voi pyörähtää jos on arpaonni kohdallaan:
OM651 Jumissa - Mersuforum.net

Ainakin tiheitä öljynvaihtoja ja huolellista esilämmitystä pakkasilla suositellaan...
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 378
Alkupään 651 oli ketjuongelmia ainakin, ilmeisesti ketjunkiristin oli heikkoa tekoa ja niitä vaihtoivat takseihin takuuna, yksityiskäytössä oleviin eivät. Kirjoittakaa Googleen "om651 jakoketju" niin ei pitäisi olla ongelma löytää tuloksia, pitkät keskustelut mersufoorumeilla.

Samoin polttoainesuihkujen kanssa oli ongelmia.

Kannattaa myös muistaa että ensimmäiset 7-vaihteiset g-tronic automaatit eivät ole edeltäjänsä veroisia, työkaverillani hajosi laatikko kahdesti 200tkm aikana (osti uutena) nytkin näkyy myynnissä w212 mersuja joista on laatikko rempattu ennen kolmeasataatuhatta.

Myöhemmissä vuosimalleissa näihin on varmastikin tullut parannuksia.

Suihkuongelmista:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Tutuilta lähtenyt kai kaksi uusikoppaista 9-5:ta paalattavaksi. Jotain ongelmaa oli että työlästä korjata ja huonolaatuisia, en tarkemmin muista. Mutta kyllähän noita vielä liikenteessä näkyy.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
144
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Tekniikan kanssa ei noissa mitään sen kummempaa ole, ihan luotettavaa perustekniikkaa. Mutta tahtoo olla femmoissa semmosia ruostumisominaisuuksia että sopivasta kohdasta ku lähtee ruostuu niin pomppaa leimalta samantien ja sitten pitäskin runkopalkkia vaihtaa.. Se taitaa olla isoin syy miksi noita on päätynyt romuttamolle paljon. Liekkö se sitten myös korreloi hintojen laskuun..
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Kuollut automerkki ja kaikki vähintäänkin jo kymmenvuotiaita, ei kai se ihmekään ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Hmm... Kuollut automerkki jolle ei ole pakko valmistaa enää varaosia ja vähenevän autokannan mukana vähenee kolmansien osapuolien halukkuus valmistaa niitä + osaajat korjaamoilta. Hmm.... :D
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Itse voisin hyvinkin ottaa muutaman tonnin hintaluokasta 9-3:n B207-moottorilla. Muotoilukin on kestänyt aikaa minusta hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Tutuilta lähtenyt kai kaksi uusikoppaista 9-5:ta paalattavaksi. Jotain ongelmaa oli että työlästä korjata ja huonolaatuisia, en tarkemmin muista. Mutta kyllähän noita vielä liikenteessä näkyy.
OT: Kutsuisin tätä hyväksi aluksi sairauden parantamiseen. Aika harvassa nuo Saabit tätä nykyä ovat, kun muistelee entisiä aikoja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Hmm... Kuollut automerkki jolle ei ole pakko valmistaa enää varaosia ja vähenevän autokannan mukana vähenee kolmansien osapuolien halukkuus valmistaa niitä + osaajat korjaamoilta. Hmm.... :D
Työkaverilla oli 5v sitten Saab 9-5, tais olla jotain 2007 vuosimallia. Siihen piti joku vähän spesifimpi osa vaihtaa, mutta korjaamolla vähän levittelivät käsiään kun ei oikein osaa tahdo saada mistään, ja muidenkin osien saatavuus alkaa olla todella kehno. Ongelma ratkesi onneksi työkaverilla sillä, kun liikenneympyrässä tuli bemari apukuskin ovesta sisään ja auto lunastukseen :D
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
186
Katsellu nyt volvoja koska mun silmään ei näy mitään muita järkeviä merkkejä/malleja tässä budjetissa. Miksi mun ei kannattaisi ostaa diesel autoa kaupunkipörräilyyn budjetilla 2000-3000e ja kohtuu vähällä ajolla (15-20tkm/v)? Samalla budjetilla dieselinä saa pienemmän kulutuksen, takuulla paremman varustelun ja yleensä kestävämmän tekniikan. Esim varmaankin legendastatuksen omaava volvo S80 D5 2003 on nyt vaan järkevämpi ja kestävämpi(?) verrattuna saman hintaseen bensavolvoon (2.4 vapari yhdistetty 9l satasella tai 250hp T5 9.5l satasella). Eikä nää verotkaa nyt järkyttävät oo ainakaa tän laskurin mukaan ja d5 on halvempi jo noin 7 tkm jälkeen. Tän budjetin dieselvolvossa on varmasti se n. 500tkm mittarissa kun bensassa ainakin 100tkm vähemmän ja corollassa ei varmaan edes 300tkm. Hyvän diesel yksilön luulisi kestävän se 700tkm.

Toki turbobensavolvoo ei kannata ostaa jos pelkää korkeata kulutusta ja se on vähän huono esimerkki, mutta otin sen siksi koska tän hintasissa volvoissa tuntuu olevan mun haluama minimivarustelu (vakkari, ei-ruma ulkonäkö, ei-ranskalaisten-tekemät sähköt ja kohtuu helppo huoltaa itse) ja yleensä lisää (oikeesti kestävä kori ja kone, dieselissä webasto). Toisaalta turbovolvon kulutus ja verolukemat oli yleensä samankaltaiset kuin samanhintasella takapotku bemarilla tai mersulla niin siitä voi saada vähän ideaa mun muihin vaihtoehtoihin.


Sitten kun vertaa järkevään bensa autoon esim johonki 2002 1.6l 110hp corollaan niin diesel on halvempi vasta 20-25tkm kohdalla. Mutta siltikin "luksus"varustelun omaava maantielaiva s80 on vain 150e kalliimpi vuodessa kun karvalakkimallin corolla. Kyllä mä melkeen maksaisin jo pelkästä vakkarista 150e vuodessa, kun ei tarvi ottaa sakkoja vahingossa tai vituttaa kanssa-autoilijoita kaasun pumppaamisella.


Vakuutuksien ero S80 d5, t5 ja corollan välillä on parikymppiä täysillä bonuksilla, niin niistä ei tarvi välittää.

Tulipa sekava selitys mutta onko tässä jotain mitä en oo ajatellu tai oon ajatellu väärin?
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
On se dieselillä mukavampi lähteä pitemmällekkin matkalle, vaikka niitä ei säännöllisesti tekisikään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 058
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom