Mikä auto minulle?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Itse en ole ainakaan kuullut merkittävistä ongelmista Volkkarin kanssa ainakaan suunnilleen vuoden 2014 ja sitä uudempien mallien kanssa. Yksittäistapauksia toki voi olla. Itse näkisin, että Volkkari nimenomaan tekee laadukkaita autoja, mutta välillä on ollut kikkailua liian hienolla tekniikalla, joka ei ole sitten kunnolla kestänyt.
En sanoisi erityisen laadukkaiksi, vaan keskitasoisiksi: Riirikuppien ja patonkien välistä nuo "perusmallit" joissa ei ole mitään eksoottista.

Mutta sitten nuo VAGin "hienot uudet tekniikat" on on pahasti ongelmallisia. DSG, sekä TSI, "vuoden moottori, ehkä jopa kahden".

Oli aika ylläri kuulla kuinka kaverilta oli (aina uutena pitämäni, todellisuudessa n. 10v vanha?) Audi A4 mennyt paaliin teknisten ongelmien takia, kun korjaukset olisi tullut liian kalliiksi. Itse taas ajoin yhden Corollan 23-vuotiaaksi ja toisen 19-vuotiaaksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
En sanoisi erityisen laadukkaiksi, vaan keskitasoisiksi: Riirikuppien ja patonkien välistä nuo "perusmallit" joissa ei ole mitään eksoottista.

Mutta sitten nuo VAGin "hienot uudet tekniikat" on on pahasti ongelmallisia. DSG, sekä TSI, "vuoden moottori, ehkä jopa kahden".

Oli aika ylläri kuulla kuinka kaverilta oli (aina uutena pitämäni, todellisuudessa n. 10v vanha?) Audi A4 mennyt paaliin teknisten ongelmien takia, kun korjaukset olisi tullut liian kalliiksi. Itse taas ajoin yhden Corollan 23-vuotiaaksi ja toisen 19-vuotiaaksi.
No se on ollut juuri niiden pahamaineisten vuosien malli, joissa oli suunnitteluvirheitä. En itsekään ostaisi 10 vuotta vanhaa VAG-konsernin kärryä, vaikka osa niistä onkin kalliisti korjattu valmistajan virhevastuun nojalla. Jos jätetään pois riskialttiit vuodet, niin en näe kummempaa riskiä. Esimerkiksi jos luetaan premium-mallit pois, niin muut kuin hybridi-Toyotat eivät pääse samaan polttoaineenkulutukseen automaattivaihteistolla kuin Volkkarin DSG:t. Uudehkojen TSI-moottorien kanssa ei ole ollut mitään suuria ongelmia.

Ajelu 20 vuotta vanhalla Toyotalla on toki varmaan ihan kustannustehokasta, jos sellaisesta tykkää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Volkkarilla jokainen malli on tilaisuus päästä Suomen paskimman asiakaspalvelun hanuriin kairaamaksi. Paukkulankasähköt nyt viimeistään upottaa veneen vaikka moottori ja vaihteisto olisivat sattuneet tulemaan vahingossa kuntoon. Ei se ihan sattumaa ole, että tällä alueella on oma monikymmensivuinen volkkariongelmien ketjunsa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
Perusvolkkarin kyyti on kyllä aika kaukana siitä mitä voisi sanoa ensiluokkaiseksi. Audin hinnalla taas saa mersun, joten... Toki jos lukee pelkästään Iltalehden Pentti Rönkön vag-arvosteluja, niin voi saada jonkun muun kuvan. Ehkä volkkari joskus oli jotenkin paremmassa "laadussa", mutta siinä missä muut merkit ovat menneet eteenpäin, niin volkkari varsinkin uusimpien mallien myötä menee taaksepäin. ID.3 erottaa lähinnä penkeistä, että ei istu 2010-luvun alun hinnat alkaen korealaisessa, sen verran on ämpäreitä ja ihmeellistä muotoilua. Takakajarit lisähintaan :D Siinäpä sitä ensiluokkaista mukavuutta. En ole koskaan Toyotoista perustanut, mutta ovat menneet kyllä ohjaamoidenkin osalta eteenpäin.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
Sekoitat nyt kaksi asiaa: Laadun ja laadukkaan tuntuisen. Toytota on laadukas, muttei ehkä monen mielestä laadukkaan tuntuinen eli ns. premium. Monet laadukkaan tuntuiset, eli premium merkit ovat valitettavasti vain laadukkaan tuntuisia, eli laatu puuttuu.
Laatu on sitä, että ei tarvitse jatkuvasti jännittää tuotteen ominaisuuksien muuttumista ostohetken jälkeen odottamatta huonompaan suuntaan.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Toyotaa pidetään laadukkaana, mitä se varmaan onkin. Toyota on... noh toyota, joten mitä muita merkkejä ja malleja noin 5-10 vuotiaista autoista pidetään selkeästi laadukkaampina? Auton vaihto on aina mielessä, joten olisi mielenkiintoista kuulla onko Toyota se ainoa "varma" valinta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No se on ollut juuri niiden pahamaineisten vuosien malli, joissa oli suunnitteluvirheitä. En itsekään ostaisi 10 vuotta vanhaa VAG-konsernin kärryä, vaikka osa niistä onkin kalliisti korjattu valmistajan virhevastuun nojalla. Jos jätetään pois riskialttiit vuodet, niin en näe kummempaa riskiä. Esimerkiksi jos luetaan premium-mallit pois, niin muut kuin hybridi-Toyotat eivät pääse samaan polttoaineenkulutukseen automaattivaihteistolla kuin Volkkarin DSG:t. Uudehkojen TSI-moottorien kanssa ei ole ollut mitään suuria ongelmia.

Ajelu 20 vuotta vanhalla Toyotalla on toki varmaan ihan kustannustehokasta, jos sellaisesta tykkää.
Vaikka toyota häviää puoli litraa satasella bensankukutuksessa niin silti sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin VAG
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Volkkarilla toki on jostain kummallisesta syystä laatuaan parempi jälleenmyyntiarvo
Enpä tiiä... ehkä jos käyt vaihdattamassa uuteen merkkiliikkeessä, mutta muualla katsotaan kyllä niin kieroon eikä tahdota ottaa oikein millään järkevällä hyvityksellä vaivaksi. Oli nimittäin yksi volkkari, eka ja viiminen. Korjattavaa riitti heti uudesta alkaen ja takuun jälkeen oli pakko päästä eroon. Ei se mihinkään kelvannut.

Vaikka toyota häviää puoli litraa satasella bensankukutuksessa niin silti sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin VAG
Puoli litraa ei ole yhtään mitään. Ellei aja aivan tolkuttoman paljon, niin ero bensakuluissa vaikkapa 7 tai 10 litraa satkulle kuluttavien autojen kesken on aivan pikkuraha vuodessa muihin mahdollisiin korjauskuluihin verrattuna.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Näissä väittelyissä jää aika paljon arvailujen varaan. Omassa historiassa ollut Nissania, Mitsua, Volvoa, Audia, Skodaa, kaikki käytettyjä ja kilsalukemat 60tkm-350tkm välillä, noista jos jotain sanomista muistelee niin Mitsu söi öljyä, olis vaatinut koneremppaa oli ns. tonnin pommi (markka-ajalta) jolla ajoin pari vuotta ja paaliin. Nissaniin vaihdettiin vain uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. Volvoon normaalit huollot merkkarilla ja kovaa ajoa. Skoda uusin ja vähiten ajettu, siinä vaihdettu takaoven lukko ylimääräisenä työnä, muuten kovaa ajoa ja merkkihuollot. Audissa ei ollut mitään ylimääräistä huollettavaa, vaikka sillä rullasin eniten (150tkm-280tkm välin). Hyvin on linjassa ollut vaihtotarjouksetkin nettiautoon nähden, ei toki sitä mitä nettiautossa pyydetään mutta niin pienellä erolla ettei kannata itse alkaa myymään. Vaikuttaneeko se kun ei ota sitä hinnat alkaen koneella olevaa niin kestää ajella ja pelaakin? Yksikään auto ei ollut ns. markkinakattilalla varustettuja vaan isoimmalla motilla jonka kyseiseen malliin on saanut. Säännölliset huollot merkkarilla voinee vaikuttaa kans vaikka osa sanookin niitä valohoidoksi ja turhasta maksamiseksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ei se nyt merkkarilla tarvitse olla huollettu, jos on asiallinen huoltoliike ja huollot tehdään ohjelman mukaan. Vanhakin auto pysyy kunnossa ilman TSI/DSG tyylisiä tyyppipommeja, kunhan huolletaan. Toki äärimmäisyyksiin tulkiten onhan se ketjunkin vaihto "huoltoa". Vehon Olari teki ainakin Hondalle ihan puhtaan valohoidon jarrujen osalta (kuten aina jaksan mainostaa "kiitollisena" asiakkaana) eli merkkihuolto ei ole mikään tae, jos väärin sattuu valitsemaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Ei se nyt merkkarilla tarvitse olla huollettu, jos on asiallinen huoltoliike ja huollot tehdään ohjelman mukaan. Vanhakin auto pysyy kunnossa ilman TSI/DSG tyylisiä tyyppipommeja, kunhan huolletaan. Toki äärimmäisyyksiin tulkiten onhan se ketjunkin vaihto "huoltoa". Vehon Olari teki ainakin Hondalle ihan puhtaan valohoidon jarrujen osalta (kuten aina jaksan mainostaa "kiitollisena" asiakkaana) eli merkkihuolto ei ole mikään tae, jos väärin sattuu valitsemaan.
Ei se ketjun vaihto normaalia huoltoa ole, jollei sitä ole määritelty ennalta, että se vaihdetaan tietyllä aika/kilometrivälillä. Itse tarkoitan määräaikaishuollolla juurikin sitä mitä se on. Eli suodattimia, öljyjä, jarrupaloja, jarrunesteitä x-vuoden välein jne jotka kuuluvat huolto-ohjelmaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Perusvolkkarin kyyti on kyllä aika kaukana siitä mitä voisi sanoa ensiluokkaiseksi. Audin hinnalla taas saa mersun, joten...
Nimenomaan, laadukkuus = ensiluokkainen. Siihen liittyy ajettavuus, hiljaisuus, alustan toimivuus eri tilanteissa sekä käytetyt materiaalit ja työn jälki. Tämä ei päde käytännössä kuin parhaiden Lexus mallien kohdalla kun puhutaan japanilaisista autoista. Eurooppalaisista käytetyistä perusautoista lähinnä E/S sekä 5 ja 7-sarja yltävät tähän, tietyt Porschen mallit myös. Eksoottisemmista voidaan laskea mukaan esim. Jaguar ja Maserati kunnes siirrytään Bentleyn hintaluokkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Nimenomaan, laadukkuus = ensiluokkainen. Siihen liittyy ajettavuus, hiljaisuus, alustan toimivuus eri tilanteissa sekä käytetyt materiaalit ja työn jälki. Tämä ei päde käytännössä kuin parhaiden Lexus mallien kohdalla kun puhutaan japanilaisista autoista. Eurooppalaisista käytetyistä perusautoista lähinnä E/S sekä 5 ja 7-sarja yltävät tähän, tietyt Porschen mallit myös. Eksoottisemmista voidaan laskea mukaan esim. Jaguar ja Maserati kunnes siirrytään Bentleyn hintaluokkaan.
Juu, halusin vain varmistaa, että et nyt VAG-lasit silmillä lähde sentään volkkaria ensiluokkaiseksi kehumaan. Perusautoja. Noissa sun kriteereissä on vähän ristiriitaisuuksiakin, lähinnä siis haetaanko tässä mukavuuspainoitteista kulkinetta vai sporttivehjettä. Jälkimmäinen kun välttämättä ei ole hiljainen ja pidemmän päälle mukava ajettava normaaleissa tarpeista. 5-sarjan bemarit taisi olla aika meluisia verrokkeihin nähden(?)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Juu, halusin vain varmistaa, että et nyt VAG-lasit silmillä lähde sentään volkkaria ensiluokkaiseksi kehumaan. Perusautoja. Noissa sun kriteereissä on vähän ristiriitaisuuksiakin, lähinnä siis haetaanko tässä mukavuuspainoitteista kulkinetta vai sporttivehjettä. Jälkimmäinen kun välttämättä ei ole hiljainen ja pidemmän päälle mukava ajettava normaaleissa tarpeista. 5-sarjan bemarit taisi olla aika meluisia verrokkeihin nähden(?)
Tietenkään kaikkia ominaisuuksia ei voi yleensä saada samaan pakettiin. Jokainen auto on omalla tavallaan kompromissi eri ominaisuuksien välillä ja noita jousitusratkaisujakin on erilaisia saman mallin sisällä. Puhuin nyt yleisesti siitä minkälaisella kulkineella voidaan ajatella matkaa taitettavan laadukkaasti niin, että suurin osa mukavuustekijöistä ja laatuvaikutelmasta on mukana. Rengastuksella voidaan myös jonkun verran vaikuttaa tuohon hiljaisuuteen ja monasti näkee ns. kivireki-mallia missä on lyöty 19" kiekot ja run flat renkaat jotka jyristävät hulluna. Kuitenkin voidaan yleistäen sanoa, että hiljainen auto on hiljainen myös vähän huonommillakin renkailla ja meluisaa autoa ei hiljaiseksi saa edes renkaita vaihtamalla.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
151
BMW 3-sarjan Gran Turismo
Tuollaisen 2015 328i xDriven hain Ruotsista 1,5 vuotta sitten. Mittarissa on nyt 182 tkm, vaalea nahkasisusta sporttipenkeillä on ollut hämmästyttävän kestävä (näyttää aivan uudelta) ja ainoana teknisenä vikana voisi mainita ilmastoinnin suhinan (vain kun AC käytössä, joten ei tule suoraan puhaltimesta).

Sun 2007 Type-R:ään verrattuna 328 on hitusen nopeampi 0-100 (6.1s vs. 6.8s), mutta radalla varmaan hitaampi, koska massaa on reilut 1700 kg. Suorituskyky on ollut ihan riittävä päivittäisessä ajossa. Kulutuksessa tuskin säästäisit, mulla ollut keskimäärin 8.4.

Jos päädyt tuollaiseen, niin uudempi B48-kone on ilmeisesti vähempivikainen kuin N20, mutta eipä mulla jälkimmäisessäkään ongelmia ole ollut. Uudemmalla koneella mallimerkintä on 330i.

Myin auton kaverille viikko sitten. Siellä olisi nyt ylimääräisenä 2017 Ibiza ST 1.0 TSI 110, jos jotakuta kiinnostaa... :p Takuutakin vielä vuosi jäljellä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Niin moni uusi auto on pilattu liian matalilla renkailla ja rengasmelu käsittämätön. Jotain järkeä tulisi käyttää kun valmistajat suunnittevat noita rengaspaketteja. Juu... Suomen tiet ovat Keski-Eurooppaan verrattuna todella karkeita ja täällä meluisa auto on siellä ihan kohtuu hiljainen, mutta kyllä niitä karkeita kuoppaisia asfaltteja löytyy muualtakin maailmasta, kuten esim. pohjois Amerikasta.

Mutta ei sitä rengaskokoa voi lähteä kaventamaan ja korottamaan ihan sokkona, vaan alustan pitää antaa myötä. Olen omistanut autoja joissa ihanan tarkka ja tunnokas ohjaus joillain normi 16" 205 rengastuksella tai jopa 195 R15, mutta sitten on niitä autoja joissa pitää laittaa matalampaa ja leveämpää jotta ohjaukseen tulee mitään vastetta ja auto kulkisi suoraan. Minukka oli yksi Bemari mikä aivan uskomattoman sivutuuliherkkä ja vaelteli jos oli 205 leveät kumit.

Näissä autoissa taitaa olla pehmeämpää puslaa alustan rakenteissa ja siksi renkaan ei tulisi "elää" niin paljoa jotta ajettavuus säilyisi, yleensä tällaisissa isoissa autoissa myös melutasokin pysyy kohtuullisena vaikka rengas madaltuu huomattavasti.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
425
Tuollaisen 2015 328i xDriven hain Ruotsista 1,5 vuotta sitten. Mittarissa on nyt 182 tkm, vaalea nahkasisusta sporttipenkeillä on ollut hämmästyttävän kestävä (näyttää aivan uudelta) ja ainoana teknisenä vikana voisi mainita ilmastoinnin suhinan (vain kun AC käytössä, joten ei tule suoraan puhaltimesta).
Onko ilmastointihuoltoa tehty kertaakaan? Suhina vois johtua ihan vain kylmäaineen vähentyneestä määrästä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Isä on katsellut 2015-2016 Ford Mondeoita sekä Dieselinä että bensaturbolla. Onko noissa mitään tyyppivikoja, mitä pitäisi ottaa huomioon? 60-70tkm ajettu noilla yksilöillä, eli tuskin vielä mitään suurempaa ongelmaa noilla kilsoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
75
Pidemmän aikaan vaivannutta autokuumetta paikkaamaan tullut erityisesti katseltua muutaman vuoden ikäistä Mazda 3:a joilla hinnat näyttävät asettuneen noin 15-16 kiloeuron tuntumaan kohtuullisesti ajetulla. Kilometrejä tulee vähän, eli erityisesti bensamanuaalit sedanina kiinnostavat.

Löytyykö tuohon hintaluokkaan muita varteenotettavia VAIHTOEHTOJA? Matukat eivät niitä kaikkein tehokkaimpia ole, mutta kohtuullisen pieniruokainen, toimintavarma (?) ja lisäksi kivan näköisiä nuo 2015-2017 väliin osuvat ehdokkaat ainakin vaikuttavat.
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
220
Pidemmän aikaan vaivannutta autokuumetta paikkaamaan tullut erityisesti katseltua muutaman vuoden ikäistä Mazda 3:a joilla hinnat näyttävät asettuneen noin 15-16 kiloeuron tuntumaan kohtuullisesti ajetulla. Kilometrejä tulee vähän, eli erityisesti bensamanuaalit sedanina kiinnostavat.

Löytyykö tuohon hintaluokkaan muita varteenotettavia VAIHTOEHTOJA? Matukat eivät niitä kaikkein tehokkaimpia ole, mutta kohtuullisen pieniruokainen, toimintavarma (?) ja lisäksi kivan näköisiä nuo 2015-2017 väliin osuvat ehdokkaat ainakin vaikuttavat.
Tuohon sopii Astra K, on tosin 5-ovinen. Innovation varustetaso arg-penkeillä oli hyvä peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ennemmin ajelisin itse Matukalla. Ehdottomasti 2.0 koneella. Se on yllättävän eurooppalaismainen säilyttäen kuitenkin japanilaisen luotettavuuden ja ko merkille ominaisen tuntuisen voimalinjan.

Vaatii kierrättämistä että kulkee mutta on tosissaan ajettaessa hauskempi laite kun mitä numerot antaa olettaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ennemmin ajelisin itse Matukalla. Ehdottomasti 2.0 koneella. Se on yllättävän eurooppalaismainen säilyttäen kuitenkin japanilaisen luotettavuuden ja ko merkille ominaisen tuntuisen voimalinjan.

Vaatii kierrättämistä että kulkee mutta on tosissaan ajettaessa hauskempi laite kun mitä numerot antaa olettaa.
Matukka on kyllä luotettava, mutta en kyllä kehuisi sitä eurooppalaismaiseksi, kävin noin vuosi sitten koajamassa 2017 mallisen Mazda 6:sen ja uuden Mazda 3:sen, kun etsin autoista tietämättömälle kaverilleni uutta autoa vanhan Mazda 3:sen tilalle ja varsinkin tuohon kutoseen sisään hypätessä tuli sellainen fiilis, että onko tämä 2010-luvun auto vaiko 90-luvun tojota.
Ajettavuuskin oli samaa tuttua ja turvallista japanilaista, eli kevyttä ja helppoa, mutta ei mitenkään tunnokasta.

Mielestäni Mazda ja Subaru ovat pitäneet melko tiukasti kiinni noista vanhoista 80- ja 90-luvun japanilais perinteistä, eivätkä ole lähteneet mitenkään muovaamaan sisustojaan samaan suuntaan kuin eurooppalaiset merkit ja Toyota sekä Hyundai näiden perässä.

Mutta kuitenkin Mazda 3 tai 6 on ihan varteenotettava vaihtoehto, ainakin 2.0 Skyactiv koneella, vaihteistona sekä manuaali että automaatti ovat ihan hyviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
75
Noh, tuli viikonloppuna käytyä koeajamassa 2017 hatchback ja 2016 sedania. Molemmat tuntuivat lyhyen lenkin perusteella ihan toimivilta, mutta tuo ilmeisesti 2017 tullut pieni sisätilojen facelift nosti yleistä tuntumaa aika mukavasti, jo yleisilmeen ja painikkeiden tuntuman osalta. Sedan oli myös motarilla hieman hiljaisempi ainakin omasta mielestä. Joten jos sellainen löytyy 2017 vuosimallia (tai uudempaa) ja Premium Plus varusteilla niin voi alkaa hieroa tarkempia kauppoja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ainakin nämä uudemmat näyttää hyvältä sisältä, toki kannattaa muistaa että 5v on paljon aikaa automaailmassa kun tekniikka kehittyy ja oma 2015 (ei mazda) autokin näyttää jo vanhalta sisältä.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Matukka on kyllä luotettava, mutta en kyllä kehuisi sitä eurooppalaismaiseksi, kävin noin vuosi sitten koajamassa 2017 mallisen Mazda 6:sen ja uuden Mazda 3:sen, kun etsin autoista tietämättömälle kaverilleni uutta autoa vanhan Mazda 3:sen tilalle ja varsinkin tuohon kutoseen sisään hypätessä tuli sellainen fiilis, että onko tämä 2010-luvun auto vaiko 90-luvun tojota.
Ajettavuuskin oli samaa tuttua ja turvallista japanilaista, eli kevyttä ja helppoa, mutta ei mitenkään tunnokasta.

Mielestäni Mazda ja Subaru ovat pitäneet melko tiukasti kiinni noista vanhoista 80- ja 90-luvun japanilais perinteistä, eivätkä ole lähteneet mitenkään muovaamaan sisustojaan samaan suuntaan kuin eurooppalaiset merkit ja Toyota sekä Hyundai näiden perässä.

Mutta kuitenkin Mazda 3 tai 6 on ihan varteanotettava vaihtoehto, ainakin 2.0 Skyactiv koneella, vaihteistona sekä manuaali että automaatti ovat ihan hyviä.
Mielipiteet on erilaisia, käytännössä olen päinvastaista mieltä kanssasi.
Viimeisimpänä autona itsellä oli 2016 ikäinen Passatti -> Vanhempia volkkareita on sitten ollut mk6 golfia yms. V60 volvoa etc.
Melkein kaikki japsit on sellaisia rämiseviä muovikiuluja mutta Mazdassa mielestäni edukseen esiintyi aika jämäkän oloinen sisusta pehmeine kojelautoineen ja muutenkin sisustassa laatuvaikutelma oli Volkkarin tasolla. Ohjaus on hiukan turhan kevyt, mutta sitä saa sitten jäykemmäksi vaikka leveämmillä vanteilla ja renkailla jos kokee ongelmaksi. All in All, esim johonkin tuoreeseen Golfiin verraten ihan asiallinen auto varmasti kovemmalla kestävyydellä. Opelista en puhuisi edes samassa lauseessa, on jotenkin aivan rimpulan oloinen laite jonka kestävyydestä en kyllä osaa sanoa mitään.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
313
Pitäisi ostaa perheemme ensiauto. Käyttö olisi lähinnä mökille ajamista ja vanhemmilla vierailua. Matkat eivät ole kovin pitkiä alle 200km. Autossa tulee olla myös vetokoukku.
Olen katsellut Avensista, Corollaa ja uudempia Meganeita (2013-20016). Budjetti olisi noin 8k€.Vanhemmat Toyotat on vielä arvossaan tuosta 08 Avensiksesta pyydetään vielä melkein 8k€ Toyota Avensis 1.6 VVT-i M5 Sol Teechnical (ilmastoitu lohkis) NYT JOPA ILMAN KÄSIRAHAA Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto Mietityttää että kuinkakohan pahasti tuon ikäiset Avensikset ovat ruostuneet. Olisiko teillä heittää jotain muuta vaihtoehtoa tuohon 8k€ budjettiin vai pitäisikö mennä Avensiksella? Tarkoituksena olisi löytää hyvä käyttöauto, jolla on edulliset käyttökustannukset.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Megane on pätevä perusauto, jolla on vielä mukava ajaakin. Katsele jotain 2012-2014 haarukkaa tai sitten suoraan -17+ koska 2015 mallivuosi vaihtui. Voit mielenkiinnosta katsella ruotsista tai saksasta paremmin varusteltuja malleja kun sulla ei ole vaihtoautoa taakkana, huomioit vaan, että on penkinlämppärit mukana.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pitäisi ostaa perheemme ensiauto. Käyttö olisi lähinnä mökille ajamista ja vanhemmilla vierailua. Matkat eivät ole kovin pitkiä alle 200km. Autossa tulee olla myös vetokoukku.
Olen katsellut Avensista, Corollaa ja uudempia Meganeita (2013-20016). Budjetti olisi noin 8k€.Vanhemmat Toyotat on vielä arvossaan tuosta 08 Avensiksesta pyydetään vielä melkein 8k€ Toyota Avensis 1.6 VVT-i M5 Sol Teechnical (ilmastoitu lohkis) NYT JOPA ILMAN KÄSIRAHAA Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto Mietityttää että kuinkakohan pahasti tuon ikäiset Avensikset ovat ruostuneet. Olisiko teillä heittää jotain muuta vaihtoehtoa tuohon 8k€ budjettiin vai pitäisikö mennä Avensiksella? Tarkoituksena olisi löytää hyvä käyttöauto, jolla on edulliset käyttökustannukset.
Toyotassa ei varmaan ruoste ole vielä ongelma, mutta sitä alkavaa pintaruostetta alustasta varmasti löytyy.

Rellut ei ruostu, mutta tilat on takapenkillä ahtaat, kontti ja etutilat on hyvät.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
313
Työkaveri heitti hyvän pointin, etten välttämättä tarvitse edes noin kallista autoa. Atuolla ei kumminkaan tule päivittäistä ajoa. Mikäli ostasin jonkun 2-4k€ auton, niin siihen en ottaisi kaskoa. Tuohon Avensikseen kasko maksaa 1k€ vuodessa. Mikä olisi järkevä auto tuossa 2-4k€ luokassa :hmm:
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Corolla Verso voisi mennä. Ainakin omat kokemukset olivat positiivisia. Jonkun vuosimallin 1.8 saattoi saada öljyä, mutta omassa -06 mallissa ei ollut ongelmia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Megane on pätevä perusauto, jolla on vielä mukava ajaakin. Katsele jotain 2012-2014 haarukkaa tai sitten suoraan -17+ koska 2015 mallivuosi vaihtui. Voit mielenkiinnosta katsella ruotsista tai saksasta paremmin varusteltuja malleja kun sulla ei ole vaihtoautoa taakkana, huomioit vaan, että on penkinlämppärit mukana.
Vähän peruspektiiviä siihen "pätevyyteen" luotettavuuden/toimivuuden näkökulmasta:

Katsastustilasto, 2014 käyttöön otetut autot:


Hylkäysprosentti Renault Megane 14.2 % (kilometrejä keskimäärin 88000)

Hylkäysprosentti Ford Focus 4.5% (kilometrejä keskimäärin 86000)

Hylkäysprosentti Volkswagen Golf 2.6% (kilometrejä keskimäärin 96000)

Hylkäysprosentti Toyota Avensis 1.8 % (kilometrejä keskimäärin 103000)

Hylkäysprosentti Toyota Auris 1.9 % (kilometrejä keskimäärin 80000)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Työkaveri heitti hyvän pointin, etten välttämättä tarvitse edes noin kallista autoa. Atuolla ei kumminkaan tule päivittäistä ajoa. Mikäli ostasin jonkun 2-4k€ auton, niin siihen en ottaisi kaskoa. Tuohon Avensikseen kasko maksaa 1k€ vuodessa. Mikä olisi järkevä auto tuossa 2-4k€ luokassa :hmm:
Se on ihan siinä ja tässä, että kannattaako tuollaiseen '08 vuosimallin Avensikseen nyt ottaa mitään älyttömän laajaa kaskoa ylipäätänsä. Äkkiseltään laskettuna en pääse tonniin vuodessa millään laskurilla. Halvimmillaan näyttäisi olevan osakasko+liikenne 350 euron vuosimaksua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Työkaveri heitti hyvän pointin, etten välttämättä tarvitse edes noin kallista autoa. Atuolla ei kumminkaan tule päivittäistä ajoa. Mikäli ostasin jonkun 2-4k€ auton, niin siihen en ottaisi kaskoa. Tuohon Avensikseen kasko maksaa 1k€ vuodessa. Mikä olisi järkevä auto tuossa 2-4k€ luokassa :hmm:
Käy koeajamassa miltä Corolla/Auris (2005 alkaen) tuntuu ajossa. Luotettavuus ja kustannukset kohdallaan, mutta itse en pidä ajotuntumasta enkä sen takia itse tuollaista hankkinut. Tämä ajotuntuma on on kuitenkin mielipideasia, mikä ei kelvannut minulle voi hyvin kelvata muille.

Ja 2005 eteenpäin sen takia, että Toyotoista meni n. 2000 moottorit ja vaihdelaatikot täysin uusiksi ja corollasta 2002 muuten alusta yms. n, välillä 2000-2004 oli toyotissakin näissä uusissa osissa vähän tyyppivikoja eikä laatu ollut ihan toyotan totuttua erinomaista tasoa, mutta n. 2005 mennessä oli nämä uusien osien lastentaudit/tyyppiviat saatu korjattua ja laatu taas toyotalle tyypillinen eli erinomainen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Se on ihan siinä ja tässä, että kannattaako tuollaiseen '08 vuosimallin Avensikseen nyt ottaa mitään älyttömän laajaa kaskoa ylipäätänsä. Äkkiseltään laskettuna en pääse tonniin vuodessa millään laskurilla. Halvimmillaan näyttäisi olevan osakasko+liikenne 350 euron vuosimaksua.
Ei se vakuutus koskaan keskimäärin odotusarvoltaan kannata. Vakuutusyhtiöt ottaa siitä katteensa(jolla niiden pitää voittojensa lisäksi kattaa myös kaikki operatiiviset kulunsa jne), ja lisäksi on vakuutusvero (24%).

Vakuutusten keskimääräinen "palautusprosentti" lienee maksimissaan jossain 60% luokassa.

Ja vanhassa autossa jos esim. auton lunastushinta on viidesosa uuden auton lunastushnnasta, odetettavissa olevat korvaukset palon pienempiä, mutta vanhan auton ikäalennus tekee vain esim. 50% vakuutuksen hintaan niin vanhassa autossa se on vielä paljon vähemmän kannattava kuin uudessa.

Kasko kannattaa odotusarvoltaan ainoastaan, jos 1) Ajaa uudella autolla ja 2) Ajaa paljon tai on todella huono kuski, että saa monta kertaa useammin korvauksia kuin ihmiset keskimäärin (tarvii olla monta kertaa useammin, hiukan useammin ei riitä, koska bonuksilla tasataan tätä jonkin verran).

Kaskon hyöty on lähinnä se, että ei voi tulla tilannetta, että tulee akuutti likviditeettiongelma kun pitää yhtäkkiä vaihtaa autoa kolarin takia. Se, että vaan pistäisi vakuutusmaksun verran rahaa säästöpossuun (tai siis oikeasti esim johonkin sijoitusrahastoihin) on keskimäärin paljon kannattavampaa, vaikka sieltä sitten voikin joutua sitä rahaa ottaman ulos kolarin tullen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
@Geven

Avensis jäisi kyllä omien hakulistojen ulkopuolelle, kun mielestäni ei hinta kohtaa vuosimallia ja yleistä vanhahtavuutta. Kuskinpenkissä alkoi ainakin itselläni jalat puutumaan reisituen takia lyhyelläkin matkalla.

Laitoin hakuun bensa, vetokoukku, 2008->, <-185 kkm, 5-8,5 ke. Omaan silmään otti tämän tyyliset autot.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Vähän peruspektiiviä siihen "pätevyyteen" luotettavuuden/toimivuuden näkökulmasta:

Katsastustilasto, 2014 käyttöön otetut autot:


Hylkäysprosentti Renault Megane 14.2 % (kilometrejä keskimäärin 88000)

Hylkäysprosentti Ford Focus 4.5% (kilometrejä keskimäärin 86000)

Hylkäysprosentti Volkswagen Golf 2.6% (kilometrejä keskimäärin 96000)

Hylkäysprosentti Toyota Avensis 1.8 % (kilometrejä keskimäärin 103000)

Hylkäysprosentti Toyota Auris 1.9 % (kilometrejä keskimäärin 80000)
Tyypillinen uudehkojen autojen hylkäys liittyy alustan niveliin, jotka on ajettu vaihtokuntoon. Hyöty luotettavuuden ja toimivuuden arviointiin tasan 0. Kaikki vagin TSI/DSG pommit pystyy helposti läpäisemään katsastuksen vaikka muuten täyttä paskaa. Ja mitä kysyjän autovalintaan tulee, niin eiköhän se vertailu pitäisi suorittaa niiden vuosien välille, jotka samalla rahalla saa? 2008 alkaa olla jo siinä vuosilla, että katsastajan piikki menee toyotan "pintaruosteesta" läpi, jos huono yksilö sattuu kohdalle. Koneeseenkin on varmasti alkanut tulla enemmän synttärisettiä. 8 k€ 12 vuotta vanhasta perusjapsista on ihan helvetisti.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
313
Netistä löytyi artikkeli jossa moitittiin uudemman avensiksen ruostesuojausta. Vanhemmassa 03-08 mallissa pitäisi olla paremmat suojaukset. Uusien autojen ruosteenesto retuperällä | Tuulilasi
Toisaalta ei pohjan ruostepaikkaukset ole ongelmana, kun löytyy tilat missä tehdä nuo tarvittaessa. Tosin ei sitä nyt haluais korjailla 6-8k€ auton pohjaa lähivuosina. Täytyy kysyä liikkeessä onnistuuko pohjan kunnon tarkastaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Netistä löytyi artikkeli jossa moitittiin uudemman avensiksen ruostesuojausta. Vanhemmassa 03-08 mallissa pitäisi olla paremmat suojaukset. Uusien autojen ruosteenesto retuperällä | Tuulilasi
Toisaalta ei pohjan ruostepaikkaukset ole ongelmana, kun löytyy tilat missä tehdä nuo tarvittaessa. Tosin ei sitä nyt haluais korjailla 6-8k€ auton pohjaa lähivuosina. Täytyy kysyä liikkeessä onnistuuko pohjan kunnon tarkastaminen.
Aika harvalla taitaa olla paikka, välineet ja tietotaito tehdä ruostekorjauksia (jos puhutaan jostain muusta kuin popniitti+kitti+alustamassa viritelmistä). Nivelten vaihto onnistuu paljon helpommin ja ei teetettynäkään ole kovin kallista. Sekä ruostekorjauksia että nivelten vaihtoa tehneenä sanoisin, että koska tahansa valitsen mieluummin nivelten vaihdon kuin ruosteen poistamisen. Ruosteongelmat ovat yks loputon suo.

e: Eikun sä olitkin se kysyjä. Hyvä jos löytyy pelit ja vehkeet, en silti suosittele :D
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Vähän peruspektiiviä siihen "pätevyyteen" luotettavuuden/toimivuuden näkökulmasta:

Katsastustilasto, 2014 käyttöön otetut autot:


Hylkäysprosentti Renault Megane 14.2 % (kilometrejä keskimäärin 88000)

Hylkäysprosentti Ford Focus 4.5% (kilometrejä keskimäärin 86000)

Hylkäysprosentti Volkswagen Golf 2.6% (kilometrejä keskimäärin 96000)

Hylkäysprosentti Toyota Avensis 1.8 % (kilometrejä keskimäärin 103000)

Hylkäysprosentti Toyota Auris 1.9 % (kilometrejä keskimäärin 80000)
Ja miksi ranskalaiset hylätään, 20€ nivelen takia, katsastustilastot ei kerro luotettavuudesta juuri mitään
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Käy koeajamassa miltä Corolla/Auris (2005 alkaen) tuntuu ajossa. Luotettavuus ja kustannukset kohdallaan, mutta itse en pidä ajotuntumasta enkä sen takia itse tuollaista hankkinut. Tämä ajotuntuma on on kuitenkin mielipideasia, mikä ei kelvannut minulle voi hyvin kelvata muille.

Ja 2005 eteenpäin sen takia, että Toyotoista meni n. 2000 moottorit ja vaihdelaatikot täysin uusiksi ja corollasta 2002 muuten alusta yms. n, välillä 2000-2004 oli toyotissakin näissä uusissa osissa vähän tyyppivikoja eikä laatu ollut ihan toyotan totuttua erinomaista tasoa, mutta n. 2005 mennessä oli nämä uusien osien lastentaudit/tyyppiviat saatu korjattua ja laatu taas toyotalle tyypillinen eli erinomainen.
Kannattaa unohtaa noi vanhemmat kuin 2008 corolla, 2008 ja siitä eteen päin ihan eri auto
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Pitäisi ostaa perheemme ensiauto. Käyttö olisi lähinnä mökille ajamista ja vanhemmilla vierailua. Matkat eivät ole kovin pitkiä alle 200km. Autossa tulee olla myös vetokoukku.
Olen katsellut Avensista, Corollaa ja uudempia Meganeita (2013-20016). Budjetti olisi noin 8k€.Vanhemmat Toyotat on vielä arvossaan tuosta 08 Avensiksesta pyydetään vielä melkein 8k€ Toyota Avensis 1.6 VVT-i M5 Sol Teechnical (ilmastoitu lohkis) NYT JOPA ILMAN KÄSIRAHAA Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto Mietityttää että kuinkakohan pahasti tuon ikäiset Avensikset ovat ruostuneet. Olisiko teillä heittää jotain muuta vaihtoehtoa tuohon 8k€ budjettiin vai pitäisikö mennä Avensiksella? Tarkoituksena olisi löytää hyvä käyttöauto, jolla on edulliset käyttökustannukset.
-07 vuotisen 2.0 avensiksen omistaneena en tuollaista summaa kyllä tuosta korimallista enää maksaisi vaikka olisikin vähän ajettu. Hyvä peli oli ainakin omani (180-260tkm). Alustassa alkoi jo takana olevan reilusti pintaruostetta. Oli kyllä hyvä käyttis kaikinpuolin.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
313
-07 vuotisen 2.0 avensiksen omistaneena en tuollaista summaa kyllä tuosta korimallista enää maksaisi vaikka olisikin vähän ajettu. Hyvä peli oli ainakin omani (180-260tkm). Alustassa alkoi jo takana olevan reilusti pintaruostetta. Oli kyllä hyvä käyttis kaikinpuolin.
Paljonko itse maksaisit/tarjoaisit tuosta autosta? Duunikaverilla on 06 Avensis 284tkm, niin meni takatukivarret vaihtoon. Tuo taitaa olla jokaisessa mk2 edessä, mutta saahan ne vaihdettua.
 
Liittynyt
18.11.2019
Viestejä
74
Ja miksi ranskalaiset hylätään, 20€ nivelen takia, katsastustilastot ei kerro luotettavuudesta juuri mitään
Tossahan se vika onkin. 20e nivelet. Ei tolla rahalla saa kestäviä niveliä. Nimimerkillä kokemusta on noista mikämikä VIKA-nivelistä. Tietysti jokaisen oma asia vaihtaako 20 euron nivelet 2 kertaa vuodessa vai 80 euron nivelet kerran viidessä vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Tossahan se vika onkin. 20e nivelet. Ei tolla rahalla saa kestäviä niveliä. Nimimerkillä kokemusta on noista mikämikä VIKA-nivelistä. Tietysti jokaisen oma asia vaihtaako 20 euron nivelet 2 kertaa vuodessa vai 80 euron nivelet kerran viidessä vuodessa.
Eihän nuo alkuperäiset osatkaan ranskiksissa mitään erityisen kestäviä ole, kun alusta tarkoituksella tehty pehmeäksi ja mukavaksi. Kyllä nuo parin kympinkin nivelet sentään yleensä parin katsastuksen yli kestää, riippuu toki paljonko ajaa.
 
Liittynyt
18.11.2019
Viestejä
74
Eihän nuo alkuperäiset osatkaan ranskiksissa mitään erityisen kestäviä ole, kun alusta tarkoituksella tehty pehmeäksi ja mukavaksi. Kyllä nuo parin kympinkin nivelet sentään yleensä parin katsastuksen yli kestää, riippuu toki paljonko ajaa.
Mulla ei ainakaan yhdessäkään omassa autossa ole kestänyt, toki ajan volkkarilla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Paljon puhetta että halvat osat, mutta kukaan ei laske työlle hintaa, oli se sitten omaa tai pajalla teetätetyä, saatikka hintaa sille vaivalle kun sitä pitää kiikuttaa vähän väliä pajalle pakon sanelemana, jotta saa leiman? Itselle jokainen ylimääräinen pajakäynti on ärsyttävä, oli se sitten kuinka "halpaa" tahansa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom