No niin, noin tunti sitten Vantaan Rajatorpantiellä (linkki alla) oli taas tällainen "epäselvä" tapaus väistämisvelvollisuudesta.
Tuossa on 40km/h rajoitus (muistaakseni), ja lähestyin kyseistä suojatietä oikeaa kaistaa pitkin (itää kohden), vasemmalla kaistalla hieman taaempana rinnallani meni myös auto, ja pari autoa takanamme.
Tuolle suojatielle tuli ehkä kuusikymppinen mies pyörällä vasemmalta tien yli, melko hiljaista vauhtia. Katsoi koko ajan tiukasti meitä lähestyviä autoja, ja tajusin yhtäkkiä että perhana ei se meinaa pysähtyä ennen suojatietä, joten jarrutin juuri ennen suojatietä kun hänellä oli jo melkein rengas suojatiellä. Myös vieressäni ollut auto jarrutti, hänellä oli enemmän reagointiaikaa koska oli hieman taaempana.
Oletan että tuossa kohtaa pyöräilijä on väistämisvelvollinen koska kärkikolmiota ei ole? No, ainakin hän selvästi kuvitteli olevansa etuajo-oikeutettu meihin nähden. Mitä siinä voi, en oikein viitsinyt pitää "oikeuksistani" kiinni, varmaan hän ajatteli minun olevan kuspää kaahari kun meinasin kiilata hänen edestään ohi.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.fi
Pari päivää sitten Kaupintiellä (Vihdintietä kohti) vähän samantapainen tilanne, mutta siinä pyöräilijä kuitenkin pysähtyi kun huomasi minun jatkavan suojatietä kohti. Takanani oleva autoletka puolestaan hidasti ja pysähtyi, ja empimättä pyöräilijä ylitti suojatien pyörän selässä, kunhan minä olin mennyt alta pois. Ei selvästikään ole helppoa ei... Alla linkki kyseiseen suojatiehen, pyöräilijä (parikymppinen heebo) tuli oikealta.
Google Maps
Mitä tälle asialle voi? Kaikki pyöräilijät pyöräilykouluun, missä kerrataan liikennesäännöt? Toisaalta kuten itsekin sanoin eräässä aiemmassa viestissäni taasen pyöräilijänroolini takaa, ei se aina helppoa ole äkkiä sanoa pyörän selästä kuka on väistämisvelvollinen, pitäisi kaiketi tarkkailla onko autoille kärkikolmiota, hieman oudosta kulmasta.
EDIT: Korjatkaa toki jos olen väärässä, ja olinkin oikeasti väistämisvelvollinen noissa tilanteissa. Käsitykseni mukaan en kuitenkaan ollut.