Cirrus
Miksei maailma toimi asmilla?
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 2 857
Turvallisuutta ei voi selittää sillä että ajan liian lujaa. Ajat liian lujaa vauhtia -ratkaisu on ajat hiljempaa. Tieliikennelaki kertoo miten oikea tilannenopeus valitaan. Jos sinua ei nähdä kelvillä ajelessa nopeuden takia ajat liian lujaa. Se turvallisuuspuute korjataan hitaammalla vauhdilla eikä ajoradalla ajamalla.Olipas hyödyllinen postaus, mutta heitetääs pieni ajatusleikki tuosta pyörätie vs ajorata ajamisesta ja tuosta mainitsemastasi tilannenopeudesta. Mikäli sen fillaristin "tilannenopeus" on liian suuri ja esimerkiksi pyörätienjatkeet muuttuvat turvattomiksi kääntyvän tai muuten väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan havainnoinnin haasteellisuuden vuoksi voidaan nimenomaan todeta, että ajoradalla ajaminen on turvallisempaa ja tällöin nimenomaan sopiva tilannenopeus on pyöräilijällä sama kuin ajoneuvolla ja molemmat ajoneuvot ovat ajoradalla...
Huomaat varmaan, että tässä ajaudutaan oravanpyörään. Autoilijaa vituttaa ajoradalla ajava "spandex", mutta autoilijan näkökulmasta sen "spandexin" tilannenopeus on siinä kelvillä liian suuri. Tästä aiheutuu sille "spandexille" se turvattomuus, josta syystä se "spandex" päätyy sinne ajoradalle ajamaan. Osaltaan homma korjautuu sillä, että autoilijat vaikka tarvittaessa pysähtyvät ja nousevat ajoneuvosta ulos, jos sinne pyörätielle ei muuten näe, jolloin se väistäminen on pääasiassa mahdollista, kun se autoilija sen tilanteen tarkastaa, mutta joissain paikoissa tuo ei ymmärrettävästi ole kovin käytännöllistä ja välttämättä mahdollista. Parempi siis vaan sietää sitä silloin tällöin ajoradalla olevaa pyöräilijää.
Rikot yksiselitteisesti tilannopeuden eli vaaran ja vahingon välttämispykäliä jos sinua ei voi nopeuden takia havannoida siellä oikeassa paikassa.