- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 703
Meillähän on pyöräilyn suhteen periaatteessa aika selkeät säännöt. Ajoradan suuntaisesti ajava fillari on pyörätienjatkeella etuajo-oikeutettu kääntyviin autoihin nähden ja vastavuoroisesti ajorataa suoraan ajava autoilija on etuajo-oikeutettu ajoradan yli poikittain ajavaan fillariin. Lopuissa keisseissä on liikennemerkein esitetyt väistämisvelvollisuudet, joiden pitäis olla aika selkeitä.Eipäs kun yksinkertaisinta olisi kun meillä olisi tasan kaksi liikkujaryhmää, eli jalankulkijat ja ajoneuvot ja kaikki liikkujat jaettaisiin jompaan kumpaan näistä, ja ryhmillä olisi yhtenäinen lainsäädäntö. Ihan kuten meillä olikin, ennen kuin liikennesuunnittelijat alkoivat tekemään vatipäisiä ratkaisuita joiden seurauksena pyöräilijöitä kuoli ja loukkaantui siihen malliin että lainsäätäjien oli pakko puuttua asiaan poikkeuksin - jotka sitten taas sotkivat risteysajamisen sille tasolle että siitä ei ota enään kukaan tolkkua.
Ongelmathan tässä asiassa johtuvat joko siitä, ettei fillaristi tiedä milloin on väistämisvelvollinen, tai siitä, ettei autoilija muista/tajua väistää. Oletan että autoilijat sentään osaavat liikennesäännöt, mutta kaikilla ei se kevyt liikenne ole mielenpäällä. Fillaristin tapauksessa ongelmia edesauttaa se, ettei mitään ajokortteja tai ajo-opetusta vaadita, jolloin liikennesääntöihin pitäisi panostaa perusopetuksessa vuosittain. Kertaushan on opintojen äiti.
Oman ongelmansa toki soppaan tuo se, että fillaristin kulkeminen erillisellä väylällä voi olla havaintojen tekemisen kannalta haastavaa. Taajama-alueilla on tyypillistä, että pihoista ajetaan pyörätien yli ja näkyvyys väylälle on heikko, samaten erinäiset puskat, väylän kulkeminen ajoradasta paikoin ulompana yms hankaloittavat asiaa myös. Tässä mielessä olisi ihan hyvä, mikäli fillaristeille laissa sallittaisiin ajaminen ajoradalla esim taajamissa vaikka kelvi rinnalla kulkisikin, jolloin nopeammin liikkuvat fillaristit olisivat siellä missä ajoneuvot yleensäkin ovat.
Aika harvassa keississähän 25-35 välillä suhaava fillaristi taajamassa autoilijaa paljoakaan hidastaa, koska keskimääräinen taajamassa tehty ajosuorite on aika lyhyt, kun autoilijat priorisoivat isompia väyliä, mikäli niitä on saatavilla.