- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 232
Lähdin etsimään tietoa pyöräilijän väistämissäännöstä paikassa missä kadun yli menee suojatie ja molemmin puolin katua on myös pyörätie. Lähtöoletukseni oli (mutu-pohjalta), että suojatie turvaa koko kadun ylityksen mukaanlukien pyörätiet. Käytännössä suuri osa pyöräilijöistä ei tee mitään väistääkseen jalankulkijaa näissä paikoissa.
Aikani mietittyäni keksin kolme eri variaatiota
A) Jalankulku ja pyörät on erotettu ja pyörätie kulkee jalkakäytävän ja varsinaisen kadun ajoradan välissä
B) Pyörätiet ovat jalkakäytävään yhdistettyä tyyppiä
C) kuten B, mutta tilanne on kuten ristetyksissä eli se suojatie on osa suoraan kulkevaa jalkakäytävää.
Tästä ketjusta löytyy vuoden takaa kommentteja, joiden mukaan ainakin B-kohdan tapauksessa jalankulkijan olisi väistettävä. Mahdollisesti jäätävä jopa kadulle autojen eteen seisomaan ja odottamaan. Vai onko noissa kohden aina varattu tila, jossa mahtuu kaikki jalankulkijat seisomaan ajoradan ja KLV:n välissä?
Aikani mietittyäni keksin kolme eri variaatiota
A) Jalankulku ja pyörät on erotettu ja pyörätie kulkee jalkakäytävän ja varsinaisen kadun ajoradan välissä
B) Pyörätiet ovat jalkakäytävään yhdistettyä tyyppiä
C) kuten B, mutta tilanne on kuten ristetyksissä eli se suojatie on osa suoraan kulkevaa jalkakäytävää.
Tästä ketjusta löytyy vuoden takaa kommentteja, joiden mukaan ainakin B-kohdan tapauksessa jalankulkijan olisi väistettävä. Mahdollisesti jäätävä jopa kadulle autojen eteen seisomaan ja odottamaan. Vai onko noissa kohden aina varattu tila, jossa mahtuu kaikki jalankulkijat seisomaan ajoradan ja KLV:n välissä?
Nykyisen tieliikennelain mukaan ei ole klv:tä enää, yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä on, mutta yhtäkaikki en tiedä mitä tarkoittaa 'kelvin yli'. Siis ajoradan yli, vai että jatkuuko suojatie pidemmällekin, sen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien ylikin? Eli että suojatieltä tulevalla olisi 'etukävelyoikeus' pyörään nähden siellä yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä? Ei taida mennä tuolle tasolle suojatiesäännöt.
Jos se toisella puolella oleva väylä olisi eroteltu pyörätie, niin sitten kenties sen yli voisi olla erikseen merkitty suojatie. Kuten ensimmäisessä kuvassa täällä: Suojatie . Sehän tässä on kun entiset yhdistetyt klv:t aiheuttaa epäselvyyksiä, jos pyörätiet olisi kautta linjan eroteltu, olisi pelisäännöt mahdollista esittää selkeämmin.
Lainauksessa vedotaan tieliikennelain pykälään ajoradan ylittämisestä. En ole vieläkään vakuuttunut. Laissa sanotaan myös että suojatie voidaan merkitä liikennemerkillä tai ajoratamerkinnällä. Ja että suojatien merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle tai vasemmalle puolelle. Miksi tuo suojatiemerkki siis koskisi pelkästään autoille sallittua ajorataa, eikä pyörille sallittua ajorataa eli pyörätietä?Ei jatku. Jalankulkijaa koskee pyörätielle mennessään (oli se sitten yhdistetty jalkakäytävään tai ei) tasan sama väistämisvelvollisuus kuin ajoradalle mennessä. Siis tasan sama sillä tasolla, että laki säätää ensin velvoitteen jalankulkijalle ajoradalle mennessä ja sitten toteaa, että ajorataan rinnastetaan tässä myös pyörätie. Suojatiellä jalankulkijalle annetaan esteetön kulku; ilman suojatietä jalankulkija väistää.
Tieliikennelain 3:16 §