Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 432
Keskittykääs sitten taas ketjun aiheeseen. Poliisin toimet tapahtuman aikana, moottoripyörien jarrutusmatkoista tai yleisistä pyöräilijöiden turvallisuusaspekteista keskusteleminen menee aiheesta ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 739
Autossa, kuski painaa jarrua, loput on sitten autonsuunnittelija ja järjestelmän varassa. Autossa ei pitäisi takarenkaiden nousta ilmaan, teki kuski mitä tahansa.

Renkaan lukkituminen on taasen lukiutumattomien jarrujen heiniä tänäpäivänä.
Ei ne auton takarenkaat tietenkään ilmaan asti nouse, mutta niiden jarrutusteho heikkenee kun perä pyrkii ylöspäin -> paremmin se autokin pysähtyy jos saa tuon perän pysymään tiessä (kts. ne F1 auton lukemat). Renkaan lukkiutumisen kanssa tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä, siinä kohtaa kun rengas pyrkii lukkoon niin kaiken ylimääräisen massan jos saat siirrettyä jonkin muun renkaan päälle joka sitä pystyy ottamaan vastaan niin kokonaisjarrutusteho paranee.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Varmasti kiva ja mukaansatempaava harrastus tuo edistynyt pyöräilykin ja onhan siinä semmonen "tekemisen meininki" että pois alta risut ja männynkävyt.

Hyvältä näyttää



Mailmaa halaileva vapaudentunne ja turvallisuus edellä

 

retardipelle

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.04.2021
Viestejä
53
Varmasti kiva ja mukaansatempaava harrastus tuo edistynyt pyöräilykin ja onhan siinä semmonen "tekemisen meininki" että pois alta risut ja männynkävyt.

Hyvältä näyttää



Mailmaa halaileva vapaudentunne ja turvallisuus edellä

Just eilen näin samanlaista toimintaa. Neljä yläasteikäistä kakaraa veti fillareilla melkein auton alle vaikka olivat väistämisvelvollisia. Sitten toki keskarit pystyyn kun luulivat olevansa oikeassa ja autoilija väärässä. :facepalm:

Toivottavasti ei ole vanhemmat opettaneet niille täysin päin persettä miten liikenteessä toimitaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 538
Ei ne auton takarenkaat tietenkään ilmaan asti nouse, mutta niiden jarrutusteho heikkenee kun perä pyrkii ylöspäin -> paremmin se autokin pysähtyy jos saa tuon perän pysymään tiessä (kts. ne F1 auton lukemat). Renkaan lukkiutumisen kanssa tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä, siinä kohtaa kun rengas pyrkii lukkoon niin kaiken ylimääräisen massan jos saat siirrettyä jonkin muun renkaan päälle joka sitä pystyy ottamaan vastaan niin kokonaisjarrutusteho paranee.
En varma mikä oikeaketju, onko jotain toista pyöräketjua mihin sopisi.

Polkypörän vauhdeissa kuski varmaan voi vaikuttaa, tai ainakin välttää sitä ettei pahenna tilannetta. Mutta lähinnä sen huono hidastuvuuden takia.

Mutta jos puhutaan moottoriajoneuvojen suuremmista vauhdeista, niin miten kuljettaja voi hätäjarruksessa siirtää painoa taakse, siis maallikkona mitään tietämättömänä tuntuisi haasteelliselta, tai sitten tilanteelta jossa jarrutus "teho" / hidastuvuus surkea, jolloin kuskilla voimaa ja aikaa. Siis ajatus että jos "pystyasennossa" ajelee, niin jarrutaessa jokatapauksessa yläkroppa taittuu alas/eteen. Ja tästä siihen että voisiko silti mitenkään pärjätä tolkulla suunnitellun auton tilanteeseen. Siis onko oikeasti sellaista ongelmaa autolla ettei kuljettaja voi siirtää painoa jarruttaessa, siis että moottoripyörällä tai polkupyrällä kuljettaja voisi saada liikkeillään aikaan paremmin tilanteen kuin autonkuljettajalla on mitään tekemättä.


Jos jos ajatus on että viivytetään jarrutusta, eli ettei ennen jarrutusta siirretään kuljettajan painopistettä taakasepäin, jos ajatus on tämä, niin eikö siinä hävitä matkaa, jota ei voi saada kurottua takaisin autoa huonommalla hidastuvuudella.

Tämä lokiikka ei toimi raskaassa liikenteessä senkään vertaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Just eilen näin samanlaista toimintaa. Neljä yläasteikäistä kakaraa veti fillareilla melkein auton alle vaikka olivat väistämisvelvollisia. Sitten toki keskarit pystyyn kun luulivat olevansa oikeassa ja autoilija väärässä. :facepalm:

Toivottavasti ei ole vanhemmat opettaneet niille täysin päin persettä miten liikenteessä toimitaan.
Huomioon ottaen aikuisten ihmisten käyttäytymisen pyörän ja auton kohtaamistilanteissa sekä pyörän selässä että auton ratissa, eiköhän se oppi ole tullut juuri sieltä vanhemmilta.

Hienona esimerkkinä olin joskus liikennevaloissa ajoradalla jalkakäytävän vieressä. Ohi meni kävellen isä kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa. Toinen lapsista kyseli että "miksi toi pyöräilee autotiellä?" Isän osaava vastaus: "no en tosiaankaan tiiä!" En tiedä alkoiko raksuttamaan, kun huuteli perään että jalkakäytävälläkö pitäisi polkea.
 

Ihime

Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 299
Nyt oli kyllä taas hieno tapaus. Töihin polkemassa nopeutta vajaa 30km/h mittarin mukaan. Edessä hitaasti vemputtaa nuori nainen tien oikeassa laidassa kun täysin yllättäen päättää kääntyä vasemmalle. Ei hidasta vauhtia, ei katso tuleeko takaa ketään, ei käsimerkkiä ei mitään indikaatiota että olisi kääntymässä. Onneksi oli sen verra rakoa että juuri sain jarrutettua ja väistettyä, mutta paljoa ei jääny rakoa. Tämä naikkonen ei näyttänyt edes reagoivan vaikka kirosin perään. Liekkö napit korvissa...
Muutama vuosi sitten vastaavassa tilanteessa ajoin jonku vanhemmat äijän päälle kun en kerennyt jarruttaa, äijä lensi maahan ja kolautti päänsä asvalttiin, eikä tietenkään kypärää... Onneksi ei käynyt pahemmin. Kirosi vielä että ois ollut minun vika. Eikö nuilla joillakin yhtään tule mieleen tuolla liikenteessä käyttää järkeä. Itse näytän aina käsimerkkiä ja katon taakseni tuleeko ketään kun kääntymässä tien yli ihan sama paljon itsellä vauhtia. Sieltä voi aina tulla joku nopeampi takaa...
Tällänen vuodatus kiitoksia ja anteeksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: MkH

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Tosiaan näin pyöräilijänäkin tuntuu, että polkupyörän kuljettamiseen pitäisi vaatia ajokortti. Tuossa yksi kerta poljin kelviä pitkin, tien oikealla puolella. Katson noin 100m päähän eteeni, kun vastaan tulee minun puolellani Jopollaan nuori nainen, ehkä noin 25v ja hän myös huomaa minut. Välimatka lyhenee 70m... 50m... katsomme toisiamme silmiin ja vieläkään ei hän vaihda omalle puolelleen. 20m kohdalla alan miettiä, että joutuuko tässä nyt itse vaihtaa vastaantulijan kaistalle - ja niin tekisinkin, jos kyseessä olisi pikkulapsi, eikä aikuinen. Siinä nyt on kuitenkin ainekset katastrofille, jos hän vaihtaa kaistaa samalla hetkellä. Lisäksi olen silloin itse syypää kolariin lain näkökulmasta. Noin 10 metrin päässä hän sitten kiljaisee pelästyneenä "AAAH!" ja tekee väistöliikkeen omalle puolelleen tietä. Mietin että mitähän vittua...

Pelottaako sitten vieressä kulkeva ajorata vai oliko sitten juuri palannut Australian vaihdosta, mutta pitäisi nyt ainakin vastaantulijan kohdatessa kuitenkin hyvissä ajoin vaihtaa omalle puolelle tietä. Todennäköisesti kyseessä oli jonkinlainen - toivottavasti väliaikainen - aivojumi. Tilanne muistutti absurdiudessaan sitä Austin Powersin tiejyrä-kohtausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Nyt oli kyllä taas hieno tapaus. Töihin polkemassa nopeutta vajaa 30km/h mittarin mukaan. Edessä hitaasti vemputtaa nuori nainen tien oikeassa laidassa kun täysin yllättäen päättää kääntyä vasemmalle. Ei hidasta vauhtia, ei katso tuleeko takaa ketään, ei käsimerkkiä ei mitään indikaatiota että olisi kääntymässä. Onneksi oli sen verra rakoa että juuri sain jarrutettua ja väistettyä, mutta paljoa ei jääny rakoa. Tämä naikkonen ei näyttänyt edes reagoivan vaikka kirosin perään. Liekkö napit korvissa...
Muutama vuosi sitten vastaavassa tilanteessa ajoin jonku vanhemmat äijän päälle kun en kerennyt jarruttaa, äijä lensi maahan ja kolautti päänsä asvalttiin, eikä tietenkään kypärää... Onneksi ei käynyt pahemmin. Kirosi vielä että ois ollut minun vika. Eikö nuilla joillakin yhtään tule mieleen tuolla liikenteessä käyttää järkeä. Itse näytän aina käsimerkkiä ja katon taakseni tuleeko ketään kun kääntymässä tien yli ihan sama paljon itsellä vauhtia. Sieltä voi aina tulla joku nopeampi takaa...
Tällänen vuodatus kiitoksia ja anteeksi :)
Kai sulla siinä pyörässä kello on jolla voit ilmoittaa, että olet tulossa takaapäin kovemmalla vauhdilla? Muutaman kerran meinannut jäädä itse jalankulkijana pyöräilijän alle vastaavassa tilanteessa, eikä siinä kyllä tule mieleen alkaa millään käsimerkeillä omaa kulkusuuntaa näyttämään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Tosiaan näin pyöräilijänäkin tuntuu, että polkupyörän kuljettamiseen pitäisi vaatia ajokortti. Tuossa yksi kerta poljin kelviä pitkin, tien oikealla puolella. Katson noin 100m päähän eteeni, kun vastaan tulee minun puolellani vastaan Jopollaan nuori nainen, ehkä noin 25v ja hän myös huomaa minut. Välimatka lyhenee 70m... 50m... katsomme toisiamme silmiin ja vieläkään ei hän vaihda omalle puolelleen. 20m kohdalla alan miettiä, että joutuuko tässä nyt itse vaihtaa vastaantulijan kaistalle - ja niin tekisinkin, jos kyseessä olisi pikkulapsi, eikä aikuinen. Siinä nyt on kuitenkin ainekset katastrofille, ja jos hän vaihtaa kaistaa samalla hetkellä, niin olen silloin itse syypää kolariin. Noin 10 metrin päässä hän sitten kiljaisee pelästyneenä "AAAH!" ja tekee väistöliikkeen omalle puolelleen tietä. Mietin että mitähän vittua...

Pelottaako sitten vieressä kulkeva ajorata vai mitä, mutta pitäisi nyt ainakin vastaantulijan kohdatessa kuitenkin hyvissä ajoin vaihtaa omalle puolelle tietä.
Jos ja kun korvien välissä ei tapahdu mitään, niin eipä näitä tapauksia ajokortilla auteta.
 

Ihime

Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 299
Kai sulla siinä pyörässä kello on jolla voit ilmoittaa, että olet tulossa takaapäin kovemmalla vauhdilla? Muutaman kerran meinannut jäädä itse jalankulkijana pyöräilijän alle vastaavassa tilanteessa, eikä siinä kyllä tule mieleen alkaa millään käsimerkeillä omaa kulkusuuntaa näyttämään.
No aina se kannattaa vilkasta tuleeko takaa ketään eikä vaan täysin yllättäen lähtä ylittämään ajorataa jossa takaa saattaa tulla vauhdikkaamin joku jollain ajoneuvolla. Tuo kellon soittaminenki tuntuu olevan monelle henkilökohtanen hyökkäys tai muuten järkyttävä tapahtuma. Toissapäivänä meinasi mummo kaatua pyörällään kun kilkuttelin ja alkoi panikoimaan, ja muutenkin ihmiset tuntuu säikähtävän/suuttuvan tuosta monesti. Eli kyllä kelloa itse käytän aina kun näen aiheelliseksi, mutta monen ihmisen reaktiosta päätellen suurin osa ihmisistä ei kelloa käytä.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Kai sulla siinä pyörässä kello on jolla voit ilmoittaa, että olet tulossa takaapäin kovemmalla vauhdilla? Muutaman kerran meinannut jäädä itse jalankulkijana pyöräilijän alle vastaavassa tilanteessa, eikä siinä kyllä tule mieleen alkaa millään käsimerkeillä omaa kulkusuuntaa näyttämään.
Eipä se kellokaan aina auta, kun pyöräillään napit korvilla tai muuten vaan nollat taulussa. Tietysti se on takaa tulevan pyöräilijän vastuulla hoitaa ohittaminen turvallisesti, mutta tuntuu että moni liikkuu ilman mitään pelisilmää, itsesuojeluvaistoa - tai aivoja. Liekö nyky-yhteiskunta sitten niin turvallinen, että suuri osa ihmisistä selviää pitkälle aikuisikään ilman näitä. Itselle kuitenkin on selviö pyöräillessä näyttää kääntyessä käsimerkkiä ja varmistua takaa tulevasta liikenteestä ennen kääntymistä. Satunnaisesti näytän myös kävelijänä, jos se selkeyttää tilannetta, vaikka kävelijöiltä sitä nyt ei voi edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Jalankulkijalta ehkä odotetaan vähemmän myös kuin toiselta pyöräilijältä et en mäkää toisille pyöräilijöille soittele varuiksi kelloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 450
Ihmiset soittaa sitä kelloa tosiaan niin harvoin että jos kävelee vähänkään ajatuksissaan niin sitä ääntä tosiaan säikähtää kun ei ole tottunut. Itsekin olen säikähtänyt pari kertaa mutta en sentään ole ruvennut paniikinomaisesti poukkoilemaan pitkinpoikin vaan lähinnä olen pysähtynyt ja ihmetellyt mikä se oli.

Mutta täytyy sanoa että taas yksi pyöräilijä eilen vähän säikäytti. Kävelin klv:n laidassa ja takaa tuli joku sukkahoususankari kohtalaisen lujaa. Ohitti mut sen verran läheltä että tuntui että olisi hihaa hipaissut vaikka leveyttä väylällä olisi kyllä ollut kauempaakin ohittaa eikä lähistöllä ollut ketään muita klv:n käyttäjiä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kai sulla siinä pyörässä kello on jolla voit ilmoittaa, että olet tulossa takaapäin kovemmalla vauhdilla? Muutaman kerran meinannut jäädä itse jalankulkijana pyöräilijän alle vastaavassa tilanteessa, eikä siinä kyllä tule mieleen alkaa millään käsimerkeillä omaa kulkusuuntaa näyttämään.
Jos tuolla linjalle lähtisi, niin eihän sitä vilkkaammilla teillä saisi muuta tehdäkään kuin soittaa kelloa hitaammille siltä varalta, että joku kääntyy eteen. Äänimerkki on vaarasta varoittamista varten, eikä siksi, että sillä heräteltäisiin mahdollisia idiootteja.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
243
Itse työmatkapyöräilijänä kyllä sitä mieltä että tommoset 30km/h ohjukset ei kuulu kaupunkiajoon eikä ihmisiltä voi odottaa että osaisivat odottaa jonkun tulevan älyttömillä vauhdeilla takaa. Aina pitäisi ehtiä jarruttamaan jos joku pappa tai kävelijä lähtisikin kaartamaan eteen eli tilannenopeus kuntoon kuten muutenkin liikenteesä. ..varsinkin risteyksien kohdalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Mielestäni jokaisen kuuluu toimia siten, että kelloa ja äänimerkkiä ylipäätään käytetään vain poikkeustilanteissa. Kelvin laidasta laitaan tukkivalle jalankulkijaporukalle olen nähnyt toimivimmaksi kilkuttaa kelloa niin kaukaa kuin arvelen normaalin ihmisen sen kuulevan. Kilkuttamista kannattaa jatkaa siihen asti kunnes ensimmäinen reagoi kelloon eli käytännössä kääntyy katsomaan taakse. Yleensä tässä vaiheessa etäisyyttä on vielä sen verran, että häröpallo ehtii tehdä tilaa ilman että joutuu itse himmaamaan.

Kellon kilkutuksessa (vs yksi kilautus) on se etu, että se ei säikäytä jalankulkijoita samalla tavalla kuin läheltä selän takaa aloitettu soittaminen. Lisäksi useamman kilautuksen suunta ja äänilähteen lähestyminen on helpompi havaita kuin yksittäisen kilautuksen tapauksessa.
 

Ihime

Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 299
Itse työmatkapyöräilijänä kyllä sitä mieltä että tommoset 30km/h ohjukset ei kuulu kaupunkiajoon eikä ihmisiltä voi odottaa että osaisivat odottaa jonkun tulevan älyttömillä vauhdeilla takaa. Aina pitäisi ehtiä jarruttamaan jos joku pappa tai kävelijä lähtisikin kaartamaan eteen eli tilannenopeus kuntoon kuten muutenkin liikenteesä. ..varsinkin risteyksien kohdalla.
No ihan työmatka ajoa itsekkin vedin, sattu olemaan loiva alamäki niin kulki. Tuossa ei mitään risteystä ollut vaan joku pikkutie kääntyi. Pitäs sitä nyt jotenki ilmaista että on kääntymässä eikä koukata vaan eteen täysin yllättäen....
99% tapauksista jostakin hoksaa että on kääntymässä, kehonkielestä, vauhdin hidastus tms. Vaikkei näyttäisi kääntymis merkkiä tai vilkuilisi taakse(jotka mielestäni hyvä tehdä varsinki vilkkaalla pyörätiellä). Sitten on näitä sankareita jotka vaan matelee ja siitä yhtäkkiä päättää vetää tien poikki poikittain
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Itse työmatkapyöräilijänä kyllä sitä mieltä että tommoset 30km/h ohjukset ei kuulu kaupunkiajoon eikä ihmisiltä voi odottaa että osaisivat odottaa jonkun tulevan älyttömillä vauhdeilla takaa. Aina pitäisi ehtiä jarruttamaan jos joku pappa tai kävelijä lähtisikin kaartamaan eteen eli tilannenopeus kuntoon kuten muutenkin liikenteesä. ..varsinkin risteyksien kohdalla.
Tienkäyttäjien pitää ymmärtää tien nopeusrajoitus ja olettaa, että pyöräilijä voi myös ajaa rajoituksen nopeutta. Toiselta pyöräilijältä tuota etenkin voi odottaa. Lapsilta yms ymmärrettävästi ei. Toki kiistan aiheena on sitten pitäisikö tollasta nopeutta ajavan fillaristin ajaa siinä ajoradalla vai siinä kelvillä ja siitähän täällä enimmäkseen väännetään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Itse työmatkapyöräilijänä kyllä sitä mieltä että tommoset 30km/h ohjukset ei kuulu kaupunkiajoon eikä ihmisiltä voi odottaa että osaisivat odottaa jonkun tulevan älyttömillä vauhdeilla takaa. Aina pitäisi ehtiä jarruttamaan jos joku pappa tai kävelijä lähtisikin kaartamaan eteen eli tilannenopeus kuntoon kuten muutenkin liikenteesä. ..varsinkin risteyksien kohdalla.
Onko 30km/h ajava auto "ohjus"? Kuuluuko se mielestäsi kaupunkiajoon? Pitäisikö autoillakin mielestäsi olla kaupungeissa esim. 25km/h nopeusrajoitus?
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
417
Huomautus - älä muokkaa toisen käyttäjän lainauksia ja irrota lauseita asiayhteydestään
File not found.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
"Hieman" provoavat lainaukset, mutta oli vaan pakko, kun tuolta se kuulosti ja tuli lukiessa niin hymyiltyä ääneen :D
Eipäs muokkailla niitä lainauksia.

Voisihan sitä omaakin toimintaa hieman ehkä arvioida, edes yhdessä sivulauseessa(?) Ehkä olisi voinut ohittaa muuten kuin kolminkertaisella nopeudella ohitettavaan nähden ja näin.

Toki se on aina hyvä kääntyä turvallisesti. Mutta suurella nopeudella selän takaa lähestyvä on vaikea nähdä kääntämättä katsetta kokonaan taaksepäin, papoilla ei päät käänny vaikka yrittäisi jne. Merkkiä ei käytä juuri kukaan, sen varaan ei voi laskea. Joskus on vain ajatuksissaan (itse kukin) ja siksipä ei liian lujaa muihin nähden ja pelivara.
Aina yhtä hauska, että pyörällä ajetaan kovaa kun ohitetaan reilua kolmeakymppiä ja samaan aikaan autolla tuntuu olevan ok ohittaa olkapäätä hipoen 70 km/h nopeuserolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 052
Itse meinasin jäädä ajoradalla fillarin alle tässä kohdassa viime sunnuntaina, kun ylitin ajorataa jäätelokioskilta tenniskeskuksen puolella olevalle autolleni:


Tarkistin ylittäessäni tietä, ettei autoja tai muita kulkuneuvoja tule Eteläisen Hesperiankadun suunnasta ja lähdin ripeästi ylittämään tietä. Täysin puskista yhtäkkiä joku rouva huusi, että VÄISTÄ! VÄISTÄ! ja jarruttamatta meinasi ajaa päälleni.

Ok, kävelin ajoradan poikki mutta ilmeisesti tämä sankari sujahti KLV:ltä sen enempää katsomatta suoraan ajoradalle Hiekkarannantielle. Jäin seuraamaan tuota kohtaa jäätelöä syödessäni ja tuo paikka on kyllä villi. Fillareita puskee ajoradalle pyörätieltä sen enempää katselematta ja useat autot joutuivat jarruttamaan ja varomaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 465
Suomessahan autoilijoilla on fantasiana ajaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden päälle. Tosin ei ihme kun tuomiot ovat naurettavia jos vaikka jalankulkijan kolaa suojatiellä, autotapoista pitäisi suoraan tulla vuosikausien tuomiot.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 417
Pelottavaa. Liikenneturvan kyselyn mukaan 59% vastaajista ei tiennyt että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tässä perustilanteessa:



Toi on kieltämättä pelottava tulos, mutta aika harva pyöräilijä toimii tilanteessa niin kuin olisi etuajo-oikeutettu, eli ehkä sitten kuvittelevat olevansa oikeassa, mutteivat halua jäädä alle? Tai sitten kyselyssä väärin tienneet eivät pyöräile?

Toki tulee tilanteita, joissa joutuu pysähtymään suojatien eteen, kun pyöräilijä ei osoita minkäälaisia pysähtymisen merkkejä, mutta aika harvoin noihin prosentteihin nähden.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Suomessahan autoilijoilla on fantasiana ajaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden päälle. Tosin ei ihme kun tuomiot ovat naurettavia jos vaikka jalankulkijan kolaa suojatiellä, autotapoista pitäisi suoraan tulla vuosikausien tuomiot.
Mihin tutkimukseen pohjaat tämän suomalaisten autoilijoiden fantasian?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 396
Toi on kieltämättä pelottava tulos, mutta aika harva pyöräilijä toimii tilanteessa niin kuin olisi etuajo-oikeutettu, eli ehkä sitten kuvittelevat olevansa oikeassa, mutteivat halua jäädä alle? Tai sitten kyselyssä väärin tienneet eivät pyöräile?

Toki tulee tilanteita, joissa joutuu pysähtymään suojatien eteen, kun pyöräilijä ei osoita minkäälaisia pysähtymisen merkkejä, mutta aika harvoin noihin prosentteihin nähden.
Oman kokemuksen mukaan suurin osa pyöräilijöistä toimii juurikin niin että olettavat olevansa etuajo-oikeutettuja ja ajavat suoraan suojatien yli mihinkään suuntaan edes vilkaisematta. Korkeintaan vanhukset tajuavat väistää ja sekin lähinnä sen takia kun taluttavat pyöränsä suojatien yli. Satun itse asumaan alueella jossa on juurikin kuvan mukainen tilanne ja päivittäin joudun varomaan kun jokainen kaheli ajaa surutta tien yli katsomatta yhtään mihinkään.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Nykyisin pitää jo erikseen miettiä, että onko alamäkeä vauhdilla tuleva potkulauta sähkön kanssa vai ilman, kun toinen lasketaan jalankulkijaksi.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 417
Oman kokemuksen mukaan suurin osa pyöräilijöistä toimii juurikin niin että olettavat olevansa etuajo-oikeutettuja ja ajavat suoraan suojatien yli mihinkään suuntaan edes vilkaisematta. Korkeintaan vanhukset tajuavat väistää ja sekin lähinnä sen takia kun taluttavat pyöränsä suojatien yli. Satun itse asumaan alueella jossa on juurikin kuvan mukainen tilanne ja päivittäin joudun varomaan kun jokainen kaheli ajaa surutta tien yli katsomatta yhtään mihinkään.
En sinänsä epäile, etteikö tämäkin olisi mahdollista sopivassa ympäristössä, mutta aika harvoin joutuu itse vastaavissa kohdissa pysähtymään tai pahemmin edes hiljentämään, eli riippuu varmaan paikasta.

Tämähän sitten onkin vähän heikommin tunnettu merkki, koska on uusi: Autoilija, tunnistatko tämän uuden liikennemerkin?

Siinähän autoilijalla on väistämisvelvollisuus, mutta kohtahan on korotettu (= hidastetöyssy autoilijalle) ja ainakin Itäkeskuksen Eastoniin mentäessä on tuollainen paikka, mutta siinä on tämän merkin lisäksi myös kärkikolmio autoilijalle, vaikka ilmeisesti pelkkä tuo merkki riittäisi.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
En sinänsä epäile, etteikö tämäkin olisi mahdollista sopivassa ympäristössä, mutta aika harvoin joutuu itse vastaavissa kohdissa pysähtymään tai pahemmin edes hiljentämään, eli riippuu varmaan paikasta.

Tämähän sitten onkin vähän heikommin tunnettu merkki, koska on uusi: Autoilija, tunnistatko tämän uuden liikennemerkin?

Siinähän autoilijalla on väistämisvelvollisuus, mutta kohtahan on korotettu (= hidastetöyssy autoilijalle) ja ainakin Itäkeskuksen Eastoniin mentäessä on tuollainen paikka, mutta siinä on tämän merkin lisäksi myös kärkikolmio autoilijalle, vaikka ilmeisesti pelkkä tuo merkki riittäisi.
Turhaa rahan tuhlausta laittaa uusi merkki lisukkeena, jos kerran kolmio löytyy.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 417
Turhaa rahan tuhlausta laittaa uusi merkki lisukkeena, jos kerran kolmio löytyy.
Tai siis tuossa on varmaan laitettu kärkikolmio lisukkeena, koska tätä uutta merkkiä ei kyllä tunneta ja näyttää epäilyttävästi suojatiemerkiltä, joka taas antaisi autoilijalle etuajo-oikeuden pyöräilijään nähden, eli kieltämättä hieman hämärä on tämä uuden merkin idea...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 739
Nykyisin pitää jo erikseen miettiä, että onko alamäkeä vauhdilla tuleva potkulauta sähkön kanssa vai ilman, kun toinen lasketaan jalankulkijaksi.
Eikä tuokaan riitä, 15km/h rajoitettu sähköskoottihan on myös jalankulkija, eikä sitä mistään erota sen yli kulkevasta skootista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
373
Pelottavaa. Liikenneturvan kyselyn mukaan 59% vastaajista ei tiennyt että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tässä perustilanteessa:



Tässä kotikylällä on yhden tien varrella neljä risteystä 500m matkalla noita pyöräilijälle väistämisvelvollisia risteyksiä, joiden yli kulkee koululaisten vakioreitit. Ylityksiä on satoja joka päivä. Tuon tien ylitettyään pääsevät sitten saman tien rinnalla kulkevalle pyörätielle, jonka risteyksiin on nyt lähiaikoina tulleet autoilijoille nuo kolmiot lisämerkkeineen. Ymmärrän oikein hyvin, miksi tilanne ei ole kunnolla hallussa ja miksi autoilijatkaan eivät luota vastapuolen tuntevan pelisääntöjä. Osa koululaisista hurauttaa siis surutta kaikista läpi luottaen auton väistävän ja osa varoo kaikissa risteyksissä. Pyörätie on lasten kannalta katsoen täysin samanlainen eri tilanteissa, mutta etuajo-oikeus vaihtelee. Kaikille näitä sääntöjä ei kukaan edes oikeasti opeta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 450
Tai siis tuossa on varmaan laitettu kärkikolmio lisukkeena, koska tätä uutta merkkiä ei kyllä tunneta ja näyttää epäilyttävästi suojatiemerkiltä, joka taas antaisi autoilijalle etuajo-oikeuden pyöräilijään nähden, eli kieltämättä hieman hämärä on tämä uuden merkin idea...
Juu, tuo uusi merkki on tosiaan ihan liikaa suojatien merkin näköinen. Saattaa olla aika killeri jos tuollaisia vaihdetaan vaikka johonkin sellaiseen paikkaan missä ennen on ollut suojatien merkki tms. Vanhasta muistista kurkkaa vaan nopeasti että suojatiehän siinä. Ja toisaalta muutenkin, en minä ainakaan monesti niin tarkkaan esim Hirviä / Poroja / Kauriseläimiä -merkkejä katso että mikä noista se on, pääasiahan tuossa on että siinä varoitetaan eläimistä jotka saattavat pompata tielle. Sama saattaa nopeasti katsoessa käydä tuon uuden merkin kanssa, nelikulmainen merkki jossa siniset yläkulmat ja valkoinen kolmio, jotain mustaa keskellä.

Pitää varmaan ruvetakin noita merkkejä tuijottamaan vähän tarkemmin (ja siirtää huomiota muun liikenteen havainnoinnista).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Eikä tuokaan riitä, 15km/h rajoitettu sähköskoottihan on myös jalankulkija, eikä sitä mistään erota sen yli kulkevasta skootista.
Koskee vain itsestään tasapainottuvia laitteita (TLL 52§).

Juu, tuo uusi merkki on tosiaan ihan liikaa suojatien merkin näköinen. Saattaa olla aika killeri jos tuollaisia vaihdetaan vaikka johonkin sellaiseen paikkaan missä ennen on ollut suojatien merkki tms. Vanhasta muistista kurkkaa vaan nopeasti että suojatiehän siinä. Ja toisaalta muutenkin, en minä ainakaan monesti niin tarkkaan esim Hirviä / Poroja / Kauriseläimiä -merkkejä katso että mikä noista se on, pääasiahan tuossa on että siinä varoitetaan eläimistä jotka saattavat pompata tielle. Sama saattaa nopeasti katsoessa käydä tuon uuden merkin kanssa, nelikulmainen merkki jossa siniset yläkulmat ja valkoinen kolmio, jotain mustaa keskellä.

Pitää varmaan ruvetakin noita merkkejä tuijottamaan vähän tarkemmin (ja siirtää huomiota muun liikenteen havainnoinnista).
Pyöräilijän tienylityspaikka vaatii seurakseen korotetun pyörätien, joten ihan jokaisen suojatien kohdalle ei kyseistä killeriä tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 450
Pyöräilijän tienylityspaikka vaatii seurakseen korotetun pyörätien, joten ihan jokaisen suojatien kohdalle ei kyseistä killeriä tule.
Aivan, tuota en tietty tuota kirjoittaessa edes ajatellut taikka tajunnut, tuollaisten korotettujen kohdalle tulee muutenkin aika reippaasti hidastettua ja tuo koroke muutenkin jo rajaa noiden sijaintia aika paljon, joten tuskin ainakaan itseltä jää nuo sitten huomaamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 821
Korotettuun suojatiehen liittyen yksi hieno kukkanen (ellei paikkaa ole myöhemmin muutettu):

Hidastimet suojatien kupeessa. Sarjassamme näin tapat pyöräilijän, kun autot joutuu hidastamaan noiden kohdalla (ilman tarkoitusta antaa tietä) ja pyöräilijät eivät osaa sääntöjä. Sain joskus pitkän mulkaisun vastakkaisen suunnan autoilijalta, kun hän oli ilmeisesti väistämässä väistövelvollista pyöräilijää ja minä ajoin suojatien läpi toki hidastaen ajosuunnastani katsoen suojatien jälkeiseen töyssyyn. Pyöräilijä siis oli vastaantulijan kaistan puolella poissa ajoradalta odottamamassa vapaata tilaa jalka polkimella perse satulassa - Ei taideta laskea jalankulkjaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Korotettuun suojatiehen liittyen yksi hieno kukkanen (ellei paikkaa ole myöhemmin muutettu):

Hidastimet suojatien kupeessa. Sarjassamme näin tapat pyöräilijän, kun autot joutuu hidastamaan noiden kohdalla (ilman tarkoitusta antaa tietä) ja pyöräilijät eivät osaa sääntöjä. Sain joskus pitkän mulkaisun vastakkaisen suunnan autoilijalta, kun hän oli ilmeisesti väistämässä väistövelvollista pyöräilijää ja minä ajoin suojatien läpi toki hidastaen ajosuunnastani katsoen suojatien jälkeiseen töyssyyn. Pyöräilijä siis oli vastaantulijan kaistan puolella poissa ajoradalta odottamamassa vapaata tilaa jalka polkimella perse satulassa - Ei taideta laskea jalankulkjaksi.
Pyöräilijä oli siis menossa jalkakäytävältä suojatien yli jalkakäytävälle. Hyvin ovat menneet hylättynä pidetyn SCAFT-liikennesuunnittelumallin opit perille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Koskee vain itsestään tasapainottuvia laitteita (TLL 52§).
Tuo on erillinen poikkeus. Tieliikennelaki määrittelee jalankulkijaksi jalankulkua avustavan laitteen käyttäjän, jollainen ajoneuvolain mukaan on korkeintaan 1 kW:n sähkömoottorilla varustettu laite, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on korkeintaan 15 km/h.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Tuo on erillinen poikkeus. Tieliikennelaki määrittelee jalankulkijaksi jalankulkua avustavan laitteen käyttäjän, jollainen ajoneuvolain mukaan on korkeintaan 1 kW:n sähkömoottorilla varustettu laite, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on korkeintaan 15 km/h.
Mistä se lainkohta oikein löytyy? Jostain lain liitteestä ilmeisesti. Kiinnostaisi hieman tutkia asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
Pelottavaa. Liikenneturvan kyselyn mukaan 59% vastaajista ei tiennyt että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tässä perustilanteessa:



Kuinkakohn moni autoilija tietäisi, että ovat väistämisvelvollinen (ainakin oikealta tulevaan pyöräilijään nähden) jos tuossa ei olisi tuota seeprakuviota. Suojatie on siis käytännössä kolmiomerkki pyöräilijälle ja tämä perseily on kirjattu lakiin koska kolmiota pidettiin liian vaikeasti ymmärrettävänä. Mielenkiintoisiksi väistämissäännöt menee, jos tuolta pyöräilijöiden suunnasta tulee joku muu ajoneuvo kuin fillari (esim ratsukko tai huoltoauto) Onneksi tämä tilanne on kaikkea muuta kuin tavanomainen. Tämänkaltaisia risteyksiä löytyy oikeasti todella vähän.

En jaksa itse tarkistaa, että puhutaanko laissa pyörätienjatkeesta vai suojatiestä. Nythän tuo maalaus on suojatie ja jos laissa puhutaan pyörätienjatkeesta (ja sen aiheuttamasta väistämisvelvollisuudesta) niin se ei yksiselitteisesti ole sama asia kuin tuo suojatie. Tosin jokaisen pyöräilijän oletetaan tietävän sen verran korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä, että jos suojatiellelle johtaa pyörätie edes jommalta kummalta puolelta, niin se muuntaa korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaisesti suojatien pyörätienjatkeeksi. Mutta juu, ihan selkeäähän tämä on, ja ihmettelen etteivät kaikki pyöräilijät näitä osaa.

Edit: ja itseasiassa kun kuva loppuu kesken, niin en osaa varmasti sanoa, mutta tuosta näyttäisi puuttuvan pyörätien merkit, jolloin tuo risteävä väylä olisi sallittu myös moottoriajoneuvoille. Tällöin pyörätietä koskeva ennakkopäätös ei ole välttämättä voimassa. Lisäksi väylä on päällystetty, joten sitä tuskin voidaan pitää myöskään vähäisenä. Tällöin tuossa on suojatie, joka ei suoraan aiheuta väistämisvelvollisuutta ja tällöin mennään normaalien väistämissääntöjen mukaisesti, eli oikealta tulevaa ajoneuvoa väistetään ja liikenneturma olisi jälleen kerran harvinaisen paskan ja virheellisen kuvansa kanssa väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Tämänkaltaisia risteyksiä löytyy oikeasti todella vähän.
Vähän? Ainakin Keski-Suomessa noita on vaikka kuinka, jos ei muuten, niin vähintään keskikorokkeella varustettuna, joka ei helpota tilannetta yhtään. Ja iltaisin/öisin liikennevalojen vaihtuessa keltavilkuille määrä moninkertaistuu.

Mutta juu, ihan selkeäähän tämä on, ja ihmettelen etteivät kaikki pyöräilijät näitä osaa.
Niin on. Pyörä väistää aina, paitsi jos ajorataa pitkin kulkevalla on merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai tämä on kääntymässä risteävällä tiellä olevan pyörätienjatkeen yli.

Muksujen kanssa ajellessa on tapana aina tenttailla, että muistavatko väistämissäännöt eri tilanteissa. Vaikka ovat koulussa ja muutenkin osoittautuneet melko välkyiksi, niin väistämissääntöjen hallitseminen nopeissa tilanteissa tuottaa edelleen haasteita ja sen huomaa siitä, että niitä pitää aina hetki miettiä ennen vastausta. Varsinkin tuo jälkimmäinen poikkeustilanne on ongelmallinen, kun monet aikuisetkaan eivät hahmota, että mitä risteävä tie oikein tarkoittaa.

Tilannetta koululaisten kohdalla ei helpota sekään, kun samaa koulumatkaa kulkevien vanhemmat tuntuvat antavan piutpaut liikennekasvatukselle, joten lopputulos on hankala, kun vain kourallinen lapsista ymmärtää säännöt ja vertaispaine on kova kun muut painavat menemään vastoin sääntöjä henkensä kaupalla. Lasten koulumatkallakin on yksi tuollainen aiemmassa esimerkkikuvassa näkyvä todella paha paikka, joka hirvittää päivittäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
Niin on. Pyörä väistää aina, paitsi jos ajorataa pitkin kulkevalla on merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai tämä on kääntymässä risteävällä tiellä olevan pyörätienjatkeen yli.
Höpönpöpö pyörä väistää tullessaan pyörätieltä, muuten se on ihan normaali ajoneuvo jota koskee normaalit ajoneuvoja koskevat väistämissäännöt (oikealta tulevaa väistetään jos liikennemerkein ei ole muuta esitetty). Nyt en näe yhtäkään pyörätiehen viittaavaa merkkiä tuossa esimerkkikuvassa. Ainoastaan yhden hassuun paikkaan maalatun suojatien.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Höpönpöpö pyörä väistää tullessaan pyörätieltä, muuten se on ihan normaali ajoneuvo jota koskee normaalit ajoneuvoja koskevat väistämissäännöt.
Juuri tämän vuoksi keskustelu on vaikeaa. Vedetään viisastelumielessä tuollaisia ihmeellisiä kikkakolmosia, vaikka varmasti kaikki tietävät mistä on kyse. Koko ajan on ollut puhetta pyörätien jatkeista ja niiden väistämissäännöistä, joten ei ole mitään syytä olettaa että yhtäkkiä puhuttaisiin jostakin muusta.

Joo, ajoradalla pyöräilijä rinnastuu mihin tahansa muuhun ajoradan käyttäjään, mutta tässä keskustellussa kontekstissa pyöräilijä väistää aina niillä kahdella mainitulla poikkeuksella höystettynä.

Nyt en näe yhtäkään pyörätiehen viittaavaa merkkiä tuossa esimerkkikuvassa.
Varmaan kannattaa ottaa yhteyttä Liikenneturvaan ja pyytää selventämään kuvaa. Veikkaan tosin, että kaikki muut ymmärtävät sen muutenkin. Lisäksi väistämissääntö ei tuossa muuttuisi sillä merkillä miksikään.

Oliko sinulla tuossa siis joku kuningasidea, että kuva esittääkin tasa-arvoista risteystä, vai mikä skenaario tässä on menossa?
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
882
Ei tämä ole mitään viisastelua, vaan ihan sitä sääntöjen sekamelskaa missä pyöräilijät joutuvat elämään. Jos tuossa tapahtuisi onnettomuus, niin mä en näe oikeasti mitään yksiselitteisesti oikeudessa pitävää perustetta, millä oikealta tuleva pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Mikä susta tekee tuosta risteyksestä ”ei-tasa-arvoisen” ja kuka väistää ketä jos pyöräilijän sijaan risteykseen tulee ratsukko?

Liikenneturman ”asiantuntemuksesta” kertoo paljon, että ne turot ei ole saaneet tuohon edes pyörätienjatketta piirrettyä. Tuo on niin turha, asenteellisia valheellisia faktoja jakava ammattitaidoton järjestö, että voisivat lopettaa sen samantien ja säästää tuonnekin syydetyt rahat johonkin fiksumpaan - vaikka suopotkupallon tukemiseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Ei tämä ole mitään viisastelua, vaan ihan sitä sääntöjen sekamelskaa missä pyöräilijät joutuvat elämään. Jos tuossa tapahtuisi onnettomuus, niin mä en näe oikeasti mitään yksiselitteisesti oikeudessa pitävää perustetta, millä oikealta tuleva pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Mikä susta tekee tuosta risteyksestä ”ei-tasa-arvoisen”

Liikenneturman ”asiantuntemuksesta” kertoo paljon, että ne turot ei ole saaneet tuohon edes pyörätienjatketta piirrettyä. Tuo on niin turha, asenteellisia valheellisia faktoja jakava ammattitaidoton järjestö, että voisivat lopettaa sen samantien ja säästää tuonnekin syydetyt rahat johonkin fiksumpaan - vaikka suopotkupallon tukemiseen.
Sitä merkkiä ei ole siinä todennäköisesti siksi, koska se aiheuttaisi helposti vaan enemmän sekaannusta kuvan katsojassa. Tarpeeton infromaaatiotulva ei ole hyvä esitettävän asian sisäistämisessä, varsinkaan kun varmasti kaikki kuitenkin ymmärtävät että mitä kuva esittää. Ja sama juttu sen jatkemaalauksen kanssa. Lisäksi niitä ei ole kaikkialla todellisuudessakaan, eikä se edes muuttaisi yhtään mitään.

Toisessa kuvan pyöristä ei muuten ole pinnoja, joten se uhmaa painovoimaa eikä voi olla todellinen, mutta kaikki ymmärtävät silti siitäkin että mitä se esittää.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Sitä merkkiä ei ole siinä todennäköisesti siksi, koska se aiheuttaisi helposti vaan enemmän sekaannusta kuvan katsojassa. Tarpeeton infromaaatiotulva ei ole hyvä esitettävän asian sisäistämisessä, varsinkaan kun varmasti kaikki kuitenkin ymmärtävät että mitä kuva esittää. Ja sama juttu sen jatkemaalauksen kanssa. Lisäksi niitä ei ole kaikkialla todellisuudessakaan, eikä se edes muuttaisi yhtään mitään.

Toisessa kuvan pyöristä ei muuten ole pinnoja, joten se uhmaa painovoimaa eikä voi olla todellinen, mutta kaikki ymmärtävät silti siitäkin että mitä se esittää.
Onhan moottoripyöriakin ilman, mutta myös pyöriä löytyy.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Ei tämä ole mitään viisastelua, vaan ihan sitä sääntöjen sekamelskaa missä pyöräilijät joutuvat elämään. Jos tuossa tapahtuisi onnettomuus, niin mä en näe oikeasti mitään yksiselitteisesti oikeudessa pitävää perustetta, millä oikealta tuleva pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Mikä susta tekee tuosta risteyksestä ”ei-tasa-arvoisen” ja kuka väistää ketä jos pyöräilijän sijaan risteykseen tulee ratsukko?

Liikenneturman ”asiantuntemuksesta” kertoo paljon, että ne turot ei ole saaneet tuohon edes pyörätienjatketta piirrettyä. Tuo on niin turha, asenteellisia valheellisia faktoja jakava ammattitaidoton järjestö, että voisivat lopettaa sen samantien ja säästää tuonnekin syydetyt rahat johonkin fiksumpaan - vaikka suopotkupallon tukemiseen.
Eiköhän vähintään suojatiemerkit tee tuosta ajoradan ja pyörätiet aika monen käsityksessä. Jos näytät kuvaa ihmisille ja kysyt, että onko tuossa tasa-arvoinen neljän ajoradan risteys, niin eiköhän sadasta sata vastaa, että ei ole...

Sen kyllä myönnän, että kaikissa mahdollisissa paikoissa ei fillari-infraa ole mitenkään erityisen laadukkaasti suunniteltu, mutta kyllähän se kuitenkin pääpiirteittäin on ihan laadukasta. Aika monesta ongelmasta päästäisiin, jos fillareille sallittaisiin taajamissa ajoradalla ajaminen, niin sitten ei tarttisi kenenkään kitistä ja ne enemmän ja kovemmalla nopeudella pyöräilevät pääsisivät ajamaan vähän selkeämmillä säännöillä sielä ajoradalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 400
Viestejä
4 216 604
Jäsenet
71 042
Uusin jäsen
JJVilzu

Hinta.fi

Ylös Bottom