Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Webmaster, 17.10.2016.

  1. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 079
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Paljon tehokkaampaa olisi pistää pyöräilijöillekkin ajokortti pakolliseksi.
     
  2. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    226
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikäs tulisi ikärajaksi? Pitää olla 18v jotta saa fillaroida? Eikä se ajokorttikaan tilannetta pelasta. En nyt pikaisella googlettamisella löytänyt parempaa lähdettä, mutta: ”Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta”
    Pyöräilijä vai autoilija ensin? Kolaritilanteissa autoilija on useammin syyllinen
    Pahoittelen tosissaan että lähde on YLE, kun se on ilmeisesti siellä pickuppi/stetsonileirissä ’fake news’, mutta asiasta löytynee virallisiakin tilastoja kun vähän hakee..
     
    emelianenko tykkää tästä.
  3. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Sen lisäksi vielä fillaristi virheen tehdessään autoilijan kanssa törmätessään satuttaa itsensä ja melko epätodennäköisesti muita. Autoilijan tehdessä virheen kohtaamisessa fillaristin kanssa sattuu pyöräilijää, ei sitä autoilijaa. Fillaristi voi siis omasta mokasta syyttää itseään kun sattuu, autoilija sen sijaan ei ole vaarassa vaikka tekisikin virheen. Kumman tässä siis olisi syytä ensisijaisesti osata ne liikennesäännöt?

    Voisihan tuosta tehdä kertavuotisen netissä suoritettavan teoriakokeen pakollisena kaikille 18v täyttäneille ja alaikäisille nuo säännöt teroitettaisiin kerta vuoteen koulussa.
     
    emelianenko ja JuhaH tykkäävät tästä.
  4. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tuntuu, ettei ne autoilijatkaan niitä sääntöjä osaa kun saan melkein viikottain jollekin huudattaa torvea kun väistelevät pyöräilijöitä silloin, kun eivät ole väistämisvelvollisia.
     
  5. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 079
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ehkä ne säännöt tahtovat unohtua, kun toinen osapuoli käyttäytyy liianusein arvaamattomasti.
    Autoilijat on sentään käyneet ne säännöt edes joskus läpi, pyöräilijät ei mitenkään välttämättä ikinä. Silti ajellaan samassa liikenteessä, jossa ne säännöt pitäisi tietää, nimenomaan oman turvallisuuden takia. Autolija jopa saattaa tietää ne säännöt, mitta ei noudata niitä, vain ja ainoastaan sen vastapuolen arvaamattomuuden takia. Tällöin päästään siihen, että liikenne toimii mitensattuu..
     
  6. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 215
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    En kyllä usko, että yksikään tänäänkin näkemistäni vastoin liikennesääntöjä ajaneista pyöräilijöistä olisi ilman ajokorttia. Kummasti tuntuu säännöt unohtuvan kun ajopeli vaihtuu. Todennäköisempi vaihtoehto on, etteivät autoilijat osaa sääntöjä.

    Offtopicina: tänään vasemmalta tullut kanssapyöräilijä väistä minua kevyen liikenteen väylällä. Melkein hämmennyin enkä heti tajunnut polkaista lisää vauhtia, kun yleensä tuossa risteyksessä ns. pääsuunnasta tulevat eivät reagoi mitenkään oikealta tuleviin. Tuo pyöräilijä oli vieläpä useamman pyörän jonossa, ja perässäkin tulleet hiljensivät nätisti. :jd:
     
  7. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 086
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miksipä ei samalla myös kävelykortti. Niin usein näkee pyörätieksi pyhitetyllä väylällä kävelijöitä palloilemassa.

    Itselleni tämän viikon kolme-neljä vaaratilannetta on sattunut parissa eri T-risteyksessä, kun autoilija ei vaan T:n alahaarasta kolmion takaa tullessaan ymmärrä. Tästä syystä pitäisin tärkeämpänä, että ajokortillisille opetettaisiin nämä tärkeät väistämissäännöt.
     
    emelianenko ja hkultala tykkäävät tästä.
  8. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 515
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä ihan ensin pitää saada se kävelykypärä pakolliseksi. Ihan vaan, koska aina voi sattua jotain ja sitten yhteiskunta joutuu maksamaan viulut. :D
     
  9. Oneitis

    Oneitis

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    28.04.2019
    Kypärä on hyvä alku, mutta itse kannattaisin kokovartalosuojausta, jossa kaikki herkemmät paikat on suojattu, tuettu ja pehmustettu. Kuinka paljon rahaa säästyisi, jos vanhuksilla olisi lantiot, polvet, ranteet yms. vahvasti suojattu?

    "Kaatumisvammat aiheuttavat valtaosan sairaalahoitoa vaativista vammoista ja tapaturmaisista kuolemista ikääntyneillä. Sairaalahoitoa vaatineiden kaatumistapaturmien lukumäärä on viimeisen 30-vuoden aikana lähes kymmenkertaistunut. Sairaalahoitoa vaatinutta kaatumisia yli 80-vuotiaille henkilöille tapahtui suomessa vuonna 2002 naisille yli 9000 kaatumista ja miehille noin 2500 kaatumista. Yleisimmät kaatumisvammat ovat murtumat noin 70 %kaatumisvammoista, pehmytkudosvammoja saa12 % kaatuneista ja noin 1-2 % kaatumista johtaa lonkkamurtumiin. Yli 90 % ikääntyneiden lonkkamurtumista johtuu kaatumisesta. Yhteensä hoidetaan noin 7000 reisiluun yläosan murtumaa vuodessa."
     
  10. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 125
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mikä oikeus sillä loukaantuvalla/kuolevalla pyöräilijällä on välinpitämättömyyttään aiheuttaa esim taloudellista vahinkoa syyttömälle osapuolelle? Mielenterveyden koettelemuksista puhumattakaan...
    Tuskin se autoilija sen enempää, kuin veturinkuljettajakaan on kiinnostunut ensisijaisesti omista oikeuksistaan, kun "poro" on jo jäännyt alle.
     
    Leo_Greta tykkää tästä.
  11. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ei sinänsä olekaan mutta onhan se huonompi aiheuttaa vamma/kuolema toiselle kuin itselleen
     
  12. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 079
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Henkinen vamma voi olla sinällään miltei yhtäpaha.
     
  13. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meinasin jäädä tänään polkupyörän alle kun kävelin suojatietä pitkin tien yli ja pyörä ajoi tietä pitkin!:facepalm:

    Ensinnäki, se kevyenliikenteen väylä olisi mennyt siinä autotien vierellä, ei kun pakko ajaa silmät kiinni autotiellä ja perus spendeksi vastaus tuli "mä luulin että sä väistä"!? No en helvetissä väistä, kun sulla on väistämisvelollisuus.:rage:

    Lähti vähin äänin jatkamaan matkaa, ei pahoitellut ei mitään, oli vissiin hyvä keskinopeus kisa taas kesken:facepalm:
     
    Toiota, Xirka, tom_gore ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  14. vma

    vma

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Siinä oli hengenlähtö lähellä, sattuu jopa omaan käteen tuo osuman ääni.
     
  15. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Ehkä itse välttäisin tuollaista paikkaa pyöräillä, jossa kapeat kaistat, keltaiset viivat keskellä ja piennarta juuri nimeksi. Mulkku tuo pakettiautokuski on, tai räpläsi samalla radiota/kännykkää/jotain... mutta rekan ohittaessa myös on tuollainen paikka hengenvaarallinen. En tosiaankaan kuvittele, että rekka alkaa perässä ajelemaan, vaan pyyhkii rajoitinta vastaan ohi. Sillä ei ole edes tilaa väistää vasemmalle pysyen kaistalla, kuten pakettiautolla olisi ainakin puoli metriä ollut.
     
  16. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo, tollaset on pahoja, mutta eipä niitä välttämättä fillarilla voi vältellä jos haluaa järkevää reittiä ajella. Itse tollasissa mestoissa melkein mieluiten ajelen vastaantulijan kohdalla jo reilusti kaistan puolella niin on ainakin tilaa väistää tarvittaessa.
     
  17. Arrows

    Arrows

    Viestejä:
    407
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2017
    No ainakin sai rekkarin talteen.
     
  18. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 086
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Harvassa paikassa on tuota selkeästi leveämpää piennarta kuin tuossa tai jos on, liikennemäärät on suuria. Yllättävän usein kapeissa paikoissa rekat muuten himmaa johonkin viiteenkymppiin ja tulee rauhassa ohi, jos on vastaantulijoita. Oman kokemuksen mukaan ulkomaankilvissä olevat rekat ohittaa selkeästi kauempaa kuin suomalaiset.
     
    emelianenko tykkää tästä.
  19. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 825
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä helvetti siinä on että joskus tulee noit fillaroija "klönttejä" vastaan tuolla tiellä niin miks ne ääliöt ei aja peräkkäin? Vituttaa mutkaisella mettätiellä jossa autolla voi huoletta vedellä 80km/h ni nää spandexpellet ajaa semmosessa kymmenen pyöräilijän klöntissä viittäkymppiä käyttäen koko kaistan. Siinä sitten tullaan autojono perässä viittäkymppiä koko perkeleen tie. Eikö sitä nyt perkele soikoon voida ajaa peräkkäin tai edes pari pyöräilijää rinnakkain niin että ohitus jotenkuten vielä onnistuis. Tai sitten ihan vaan pysähtyä hetkeks että autot pääsee ohi.
     
    yberkurko, Xirka ja Zyrppa tykkäävät tästä.
  20. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    563
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Luulen, että turvallisuuden vuoksi. Peräkkkäin ajaessa tulee just noita 0-1m päästä ohittavia sankareita ja silloin yksi horjahdus ja ollaan onnettomuudessa. Kasan ohittaminen vaatii oikeasti kunnon näkyvyyden ja paikan, jolloin ohitus tehdään vastakkaista kaistaa pitkin.

    En kyllä ole koskaan mitään suurempaa ongelmaa tässä nähnyt. Satunnaisia tapauksia ainakin itselle. Itse odotan yksittäistä pyöräilijääkin ohittaessa kunnon ohituspaikkaa. Tiedän, miten kuumottavaa on, kun autot ohittavat liian läheltä.
     
    emelianenko ja maksy tykkäävät tästä.
  21. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    226
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yksinkertaisempikin autoilija voi ynnäillä miten riittävien turvaetäisyyksien kanssa normi maantien poikkileikkaukseen mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja pyöräilijä (kaistaleveys 3,25m, ei piennarta ja reunaviivan päällä tärinäraita). Kun kaikilla ymmärrys ei riitä edes tähän, ja noita ihan kilipäisiä ohitteluja näkee liikenteessä päivittäin, niin pyöräilijän on parempi ajella sellaisessa kohtaa kaistaa, että ne kaikkein lahjattomimmatkin autoilijat ymmärtävät, että ohittaessa joutuu käyttämään vastaantulevien kaistaa. Pyöräilijän turvallinen ohitus ei yksinkertaisesti onnistu sulkuviivoitetuissa paikoissa. Ja kun sitä vastaantulevien kaistaa on pakko käyttää, niin lyhyt ja leveä muoto on huomattavasti helpompi ohittaa kuin kapea ja pitkä.
     
    emelianenko, maksy, Zigh ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  22. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä on käsitelty täällä jo sataan kertaan.
    Kummasta pääset helpommin ohi: yhdestä traktorista ja perävaunusta vai kolmesta traktorista ja perävaunusta?
     
    emelianenko ja Honzo tykkäävät tästä.
  23. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 825
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta tuokin.
     
  24. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Noita klönttejä saattaa olla ihan harjoitussyistäkin, kun treenataan kisoihin joissa ajetaan sumpussa. Jokatapauksessa se on myös hyvä tapa mahdollistaa autoilijalle se oikea ohitus eli vastaantulevaa kaistaa lyhyestä massasta ohi kuten todettiin.
     
  25. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Ja pöyräilijöiden tulisi hitaanpina ajoneuvoina ymmärtää myös päästää välillä nopeampia takaa väistämällä. Varsinkin jos katsoo asiakseen palloilla muualla kuin pientareella/kaistan oikeassa reunassa, joka on heidän säädetty paikkansa. Laissakin sallitaan pyöräilijän ohittaminen sulkuviivoitetulla alueella, mikäli kaista on riittävän leveä.
     
    Zyrppa tykkää tästä.
  26. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo siis kyllähän fillaristi varmasti väistääkin dösäreillä jne. Pyöräilijän paikka on muuten pientareella tai niin reunassa, että se on turvallista. Jos on kapea piennar, pykälää asfaltilta hiekalle ja tärinäraita reunaviivan päällä niin fillarin on käytännössä pakko ajaa ajoradan kaistalla. Jos riskinä on vaaralliset hihaa hipovat ohitukset on turvallinen paikka käytännössä jo melko keskellä ajorataa
     
  27. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    8 540
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Keskimäärin kun tietää, miten pitkä maltti autoilijalla on pyöräilijän takana (vaikka mittarissa olisi fillarilla ylinopeutta), saisi sitä olla jatkuvasti päästämässä ohi ja pysähtelemässä. Toisin kuin joku traktori tai puimuri, joka päästää ajoittain kiltisti jonossa olevat takaansa ohitse.
     
  28. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 102
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Voihan fillaristikin ajaa tiensivuun levikkeelle niinkuin traktorikin. Ajoittain
     
    Zyrppa tykkää tästä.
  29. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    8 540
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Tarkoitin lähinnä sitä, että ei siellä ole mitään jonoa ohi päästettäväksi koska pakko. päästä. ohi. pyöräilijästä., vaikka olisi jo ylinopeus mittarissa.
     
  30. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Taitaa olla melko vähissä ne paikat kun pyörällä ajoradalla pääsee ylinopeutta (muutoin kuin jyrkimmissä laskuissa, kun 60km/h ylitys pyörällä on jo melko suoritus tasamaalla) ja ei ole kevyen liikenteen väylää vieressä, jolla kuuluisi suhata sen ollessa olemassa. (Vaikka silloin voisi ikävästi itse vuorostaan joutua olemaan se joka varoo hitaampia liikkujia. Siihenkään ei tunnu riittävän sen enempää malttia kuin autoilijoilta; väittäisin, että jopa vähemmän.)
     
  31. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    8 540
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Oletko koskaan kokeillut ajaa fillarilla? Kaupungissa on 30km/h rajoitus lähes kaikilla pienemmillä kaduilla ja hyväjalkainen mies vetää sopivissa tuuliolosuhteissa tasaisella jonkun 8-kiloisen pyörän hetkessä yli 40km/h vauhtiin.
     
  32. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Jos vaikka kokeilisit lukea loppuun. Taitaa vähissä olla myös kaupungit, joissa on 30km/h rajoituksia, muttei kevyen liikenteen väyliä.
    Pahoittelut, mikäli kotikyläsi lukeutuu sellaisiin.
     
  33. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    8 540
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    No lähinnä Helsinki tulee mieleen. Lähes kaikki pienemmät kadut Haagasta etelään 30km/h rajoituksella ilman kevyen liikenteen väyliä. Tervetuloa tutustumaan!

    Helsinki laskee nopeusrajoituksia 30 km/h:iin kaikilla asuinalueilla – Mannerheimintielle 40 km/h
     
  34. yberkurko

    yberkurko

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Siellähän ei olekkaan viety monelta kadulta tienvarsipysäköintimahdollisuuksia pyöräkaistojen alle:confused:
    Itsekkin muuten Helsingissä asun, vaikkei pyörällä ydinkeskustaan ole asiaa. Sielä etäisyydet paikkoihin, johon on asiaa ovat niin pienet, ettei jalkapatikassakaan yleensä tule kiire. Tosin sekin on valintoja.

    Edit. Alunperin taisi muuten olla puhe maantiellä polkevista, eikä mistään kaupunkirajoituksista.
     
  35. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    4 079
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016