Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Voisitko lopettaa valehtelemisen siitä, mitä mitä tein?

En ajanut 95km/h päästäkseni bemarin ohi vaan ajoin 95km/h koska pidin sitä järkevänä nopeutena sille tieosuudelle. Sen bemarin olemassaolo ei missään vaiheessa vaikuttanut nopeuteeni sitä nostavasti.
Keksit aika lailla tarinoita siitä mitä bmw kuskin pään sisällä liikkui, loukkaantuaksesi siitä että saat saman käsittelyn ajettuasi tavalla joka aiheuttaa ongelmia. :D
 
Keksit aika lailla tarinoita siitä mitä bmw kuskin pään sisällä liikkui, loukkaantuaksesi siitä että saat saman käsittelyn ajettuasi tavalla joka aiheuttaa ongelmia. :D
Missä tässä muka oli ongelmia muuta kuin sillä bemarikuskilla? Sinällään ilmiö on tuttu eikä koske vain bemareita, helvetin rasittavaa kun toinen pumppaa nopeutta ja on samalla tien tukkona (vasurilla).
 
Keksit aika lailla tarinoita siitä mitä bmw kuskin pään sisällä liikkui, loukkaantuaksesi siitä että saat saman käsittelyn ajettuasi tavalla joka aiheuttaa ongelmia. :D

Minun ajotapani ei aiheuttanut mitään ongelmia. (tosin se ehkä toi ne bemarikuskin itsetunto-ongelmat pinnalle)

Ja voit myös esittää vaihtoehtoisia teorioita mitä siellä bemarikuskin päässä liikkui, mikään järkeen perustuva käytös/logiikka ei sitä sen touhua selitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisit ajellut rajoituksen mukaan niin ei olisi tuotakaan ongelmaa syntynyt.

:facepalm:

"Ongelmaa" ? Ongelma oli se, että pääsin perille kotiin myöhemmin koska itsetunto-ongelmainen bemarikuski tukki ohitusreittini.

Hitaammin ajamalla olisin päässyt kotiin vielä myöhemmin.
 
Missä tässä muka oli ongelmia muuta kuin sillä bemarikuskilla? Sinällään ilmiö on tuttu eikä koske vain bemareita, helvetin rasittavaa kun toinen pumppaa nopeutta ja on samalla tien tukkona (vasurilla).

Bemarilla on ongelma, mutta niin on aloittajallaikin, 70 tiellä 95 on aika roima ylinopeus.

Tuntuu että tuossa Tampereen vedessä on jotain outoa.
 
Bemarilla on ongelma, mutta niin on aloittajallaikin, 70 tiellä 95 on aika roima ylinopeus.

Tuntuu että tuossa Tampereen vedessä on jotain outoa.

Oikea ongelma täällä on liikennesuunnittelulla, joka laittaa käytännössä moottoritien tasoiselle tielle 70km/h nopeusrajoituksen.

Tampereen liikennesuunnittelu on tehnyt kyllä todella paljon muitakin typeriä ratkaisuita, mm. useassa risteyksessä noudattanut suunnitteluperiaatetta, että "tehdään epälooginen ja vaarallinen väistämisvelvollisuus jättämällä pikkutieltä kolmio pois jotta ihmiset ajaisivat isompaa tietä hiljempaa vauhtia". Ja näitä on paikoissa, joissa isoa tietä ajavat pitävät itsestäänselvänä että pikkutiellä on kolmio eivätkä tajua katsoa, onko siellä. Nopeusrajoitusten tulisi olla KEINO tehdä liikenteestä TURVALLISEMPAA, täällä on mennyt keinot ja tavoitteet pahasti sekaisin.

Ja viime aikoina Tampereen liikennesuunnittelu on muutenkin "kunnostautunut" huonontamalla samalla SEKÄ autoilua ETTÄ pyöräilyä samoissa paikoissa (pyöräiljöille laitetaan uusia painonappivaloja ja turhia 90 asteen mutkia olemattomalla kaarresäteellä sekä ylimääräisiä tienylityksiä pyörätien vaihdellessa ajoradan puolelta toiselle, autoilta taas poistetaan kaistoja ja parkkipaikkoja, sekä tehdään bussipysäkkejä jossa bussit pysähtyvät kaistalle siten että ohi ei pääse), sen vielä ymmärtäisi jos toisen parantamisesta toinen kärsisi, mutta kun täällä kärsii molemmat näistä uusista ratkaisuista.

Ja tuo tapahtui siis illalla n. klo 22.15 tien ollessa hiljainen.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea ongelma täällä on liikennesuunnittelulla, joka laittaa käytännössä moottoritien tasoiselle tielle 70km/h nopeusrajoituksen. (Tampereen liikennesuunnittelu on tehnyt kyllä todella paljon muitakin typeriä ratkaisuita, mm. useassa risteyksessä noudattanut suunnitteluperiaatetta, että "tehdään epälooginen ja vaarallinen väistämisvelvollisuus jättämällä pikkutieltä kolmio pois jotta ihmiset ajaisivat isompaa tietä hiljempaa vauhtia". Nopeusrajoitusten tulisi olla KEINO tehdä liikenteestä TURVALLISEMPAA, täällä on mennyt keinot ja tavoitteet pahasti sekaisin. Ja viime aikoina muutenkin "kunnostautunut" huonontamalla samalla SEKÄ autoilua ETTÄ pyöräilyä samoissa paikoissa, sen vielä ymärtäisi jos toisen parantamisesta toinen kärsisi).


Ja tuo tapahtui siis illalla n. klo 22.15 tien ollessa hiljainen.

Juuh, olen sanaton... :facepalm:
 
Juu varsinkin ylöjärven pään rajoitukset pispalasta lielahteen ja eteenpäin on kyllä aika perseenpyyhintää, samaten kun se rantatunnelin 60kmh. Mutta eivätpä laittaneet rantatunneliin kameroita...
 
...
joku haluaa ajaa tasan rajoituksen mukaisesti mittarinopeutta, joku rajoituksen mukaan todellista nopeutta ja joku vähän rajoituksen yli mutta sanktiorajan alapuolella ja sitten vielä jotkut eivät piittaa rajoituksesta vaan ajavat miten sattuu. Käytännössä jo kolme ensimmäistä ryhmää keskenään voivat ajaa helposti 10km/h nopeuserolla eikä tollasta mittarin mukaan 10 yli rajoituksenkaan ajelevaa henkilöä välttämättä tunnista ylinopeutta ajavaksi, jos ei oman autonsa mittarivirhettä tunne. On siis varsin ymmärrettävää, että ohitustarvetta ja turhautumista esiintyy, kun jollain voi olla vielä satoja kilometrejä kuljettavana ja maantielle eteen sattuu joku ei niin kiireinen ajelemaan sen n. vajaa 10 alle rajoituksen.

On siis varsin ymmärrettävää, että ohitustarvetta ja turhautumista esiintyy, kun jollain voi olla vielä satoja kilometrejä kuljettavana ja maantielle eteen sattuu joku ei niin kiireinen ajelemaan sen n. vajaa 10 alle rajoituksen.
Rajoitustenmukaan ajava ajaa alle korkeimmansallitun, ja vaikka tarkalle pyrkisi, niin enemmän tai vähemmän vaihtelua alle sen merkkirajan. Lisäksi vielä se mittarivirhemarginaali.

Jotkut ajaa ns vähintään sakotusrajalla, Jos vielä on sellainen että kiihdyttää merkkiin mennessä ja hidastaa vasta merkin jälkeen. Jos saavuttaa rajoitustenmukaan ajavan, niin ymmärettävästi tulee lievästi peräedellä vastaan.

Se on sitten aivan toinen asia kummalla on kiire, osalle se ylinopeus on enemmänkin tapa, jolla ei ole mitään tekemistä aidon kiireen kanssa, siis sellaisen minkä takia nyt olisi syytä ylinopeutta ajaa.

Kaikki joilla on tapana ajaa ylinopeutta, eivät kuitenkaan ole sellaisia että pinnapalaisi jos mennään rajoitustenmukaan, jos jonkilainen keskinopeus pysyy siinä -10km/h pintaa vs korkeinsallittu.

Osalla toki rajitustenmukaan ajaminen on henkisti niin ylivoimaista että....
 
Juu varsinkin ylöjärven pään rajoitukset pispalasta lielahteen ja eteenpäin on kyllä aika perseenpyyhintää, samaten kun se rantatunnelin 60kmh. Mutta eivätpä laittaneet rantatunneliin kameroita...
Tampereen rantatunneli ?

Uutisointien perusteella sille on ihan hyvät syyt. Turvallisuus ja korkeammasta ei oikein hyötyä, vaan enemmänkin haittaa.
Jos siis pyrkivät siihen että rajoitus on koko pätkän sama ja mahdollisimman vakio, jos ei jotain syytä pienentää.
 
Tiesuunnittelun kukkasia 90-luvulta, liekö suunnittelija muuttanut sittemmin Tampereelle. Ei merkkejä kuka ajaa ensin ja molemmilta puolin kavennettu :facepalm: Ensimmäisestä autostani lähti peili tuossa, kun tulin toisen perässä ja vastaantulija ennakoi vähän liikaa.
1603450129657.png
 
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.


 
Kehä 1 vissiin. Siellä kyllä näkee aina välillä näitä sekopäisiä rahtareita vasemmalla kaistalla puskemassa.
 
Tiesuunnittelun kukkasia 90-luvulta, liekö suunnittelija muuttanut sittemmin Tampereelle. Ei merkkejä kuka ajaa ensin ja molemmilta puolin kavennettu :facepalm: Ensimmäisestä autostani lähti peili tuossa, kun tulin toisen perässä ja vastaantulija ennakoi vähän liikaa.
1603450129657.png
Liikenteenjakajaa ei saa asentaa noin, mikäli se ohjaa vastaantulevaa liikennettä kohti. Jos kavennus olisi vain toisella puolella, mitään merkkejä ei tarvittaisi, sillä se väistää, jonka puolella este on. Tässä ei pelkästään laiminlyödä ajojärjestyksen osoittamista, vaan suorastaan kannustetaan ajamaan nokat yhteen. Hyvin kyseenalainen viritelmä kaikkinensa.
 
Palaan sen verran vielä aloittamaani aiheeseen, että pistin palautetta bussipysäkin huonosti näkyvistä katkoviivoista Turun kaupungille joka heitti pallon ELY-kekukselle koska kyseessä on maantie. Ja viivat ovat sittenkin voimassa joten väärässä olin.

Tässä ELYn vastaus:

Hei


Kiitos yhteydenotosta!


Tässä asiantuntijan vastaus :


Tällä kohdalla on vain yksi kaista, jonne liikennesääntöjen mukaan on käännyttävä. Bussipysäkki tai siihen verrattava ei ole kiihdytys tai -hidastekaista. Eli kääntyminen on suoritettava suoraan kaistalle.


Ystävällisin terveisin, Kirsi
Liikenteen asiakaspalvelu
 
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.

Näitä ammattikuskeja näkee harmillisen usein ja eipä noille oikein mitään voi. Jos jonossa väistää niin se on seuraavan kontissa kiinni nussimassa. Noh, kohta on talvi ja kun hyvään ylämäkeen hidastaa niin sinne jää rekkapena, vaikka totaalimulkku liike tuo olisi suorittaa :p Toisaalta jos talvella tuolla turvavälillä ajelee silloinkin (näit on nähty), niin ihan ansaittua...
 
Ammattikuskeista puheenollen: Video: Onnibus-kuski ajoi moottoritiellä ja räpläsi puhelinta – Toimitusjohtaja: "Näin on käynyt ennenkin"

Ja sitten muutama spottaus parin päivän ajoilta tampereen ja hämeenlinnan seudulta:

Tampereella pispalan vt oli kaksi autoa pysähtynyt omalle kaistalleen peräkkäin antamaan tietä jalankulkijalle, bussi ajeli bussikaistaa (samaan suuntaan) pysähtymättä tilanteen ohi.

Aamulla samoilla kohdin skeidatantta vauhdissa, mateli ensin 10kmh kohti punaista valoa, valo meni vihreälle niin auto pysähtyi kokonaan, torvea jonolle niin lähti liikkeelle. 100m myöhemmin liinat kiinni jälleen, parin sekunnin odotus ja vasemmalle kääntyminen ilman vilkkua. Meinasin jo soitta poliisille mahdollisesta rattijuoposta mutta taisi vaan olla nenä kiinni mapsissa.

Moottoritiellä joku sankari ajoi 40km vasemmalla kaistalla hiljalleen saavuttaen. Aina kun piti päästä vasemmalle niin tämä roikkui viittä vaille kuolleessa kulmassa, eteen vaihtaessa jätti vähän tilaa, sitten taas sama kiri kunnes vihdoin pääsi ohi. Tapansa kullakin, mutta vähän vituttaa kytätä peiliä jatkuvasti.

Moottoritiellä keskiviikkona täysperä vaihtoi hämeenlinnassa manööverillä vilkku päälle ja ratti vasempaan kaistaa melkein suoraan keulaan, märkä tie niin meinasi oikeasti tulla kiire jarruttaessa kun vauhtieroa oli kuitenkin melkein se 30kmh.

Ja tänään vihdoin janakkalan rampin jälkeen alkavalla 60kmh tiellä helsingistä tullut täysperä työnsi ilmeisestikään mitään katsomatta eteen. Oma auto oli pysähdyksissä siinä kohtaa kun peräkärryn etuosa oli saatu kaistalle. Olisi kyllä tehnyt jo mieli laittaa autovanhus paalikuntoon ja ajaa nokka peräkärryn rengasta päin.

Ei voi kun ihmetellä mitä väki tekee ajaessaan ja miksei sokean papereita myönnetä lievemmin perustein kunnes tappaa jonkun.
 
Nämä harmittavat. Vauhti n. 120km/h.
No aikalailla tämmönen keissi oli tuo minunkin tapaus Hämeenlinnan kohdilla mistä mainitsin tuossa ylemmässä postauksessa.

Tommosessakin tilanteessa jos on reaktioaika vähän pidemmänpuoleinen, riittävästi vettä tiellä ja paskat renkaat niin voi olla jo leikki kaukana.
 
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.


Ei muutakun poliisille videot jos tämmösiä saa todistella. Kortin saisi pistää sekä audikuskilta että rekkakuskilta kuivumaan. Brakecheckistä saa aika helposti semmoset syytteet onnettomuuden sattuessa että saa miettiä tulevaisuutta pari kertaa. Jos pakko vittuilla niin nostaa sitten vaan kaasua tai välkyttelee jarruvaloja.

Herää kyllä kysymys mihin vittuun tuo rekkakin luulee tuossa pääsevänsä... vähän nyt tässä alkaa olla huono kuva näistä ammattikuskeista kun on todistellut näitä tapauksia itse ja katellut näitä videoita.
 
Kehä 1 vissiin. Siellä kyllä näkee aina välillä näitä sekopäisiä rahtareita vasemmalla kaistalla puskemassa.
Juuri tuollaisille puskijoille en edes korvaani lotkauta enkä varsinkaan ala väistämään.

Siinähän yrittää puskea
 
Jatkotyhmät ihmiset ketjusta.



Jos jatketaan liikenneteemalla, niin tässä on lisää tyhmiä autoilijoita:








Olen monesti itsekin jättänyt tuohon auton kun pitänyt esim. hakea jotain pakettia läheisestä DHL:n pisteestä. En ole kuitenkaan havainnut mitään poikkeuksellista gravitaatioaaltoa, joka vetäisi auton jalkakäytävän puolelle, vaan olen kyllä saanut auton tuohon ajoradalle mahtumaan ja pysymään.

Se on sitä yhteispeliä ja joutsavuutta, yksi tekee väärin, niin se vähän painostaa tekemään muitakin, no tuossa kai seuraava luulee että tässä kuulukin noin tehdä.





(Hidastaminen valoihin)

Mutta maailma muuttuu, nykyään auto sammuu valoihin joten hyötyä ei saada, varsinkaan jos on pakko pysäyttää.

Mutta eikö opeteta niin että turhaa jarruttelua pitää välttää, Jarrutetaan vasta jos siihen on tarve.

Haaskuuta se on valoihin seisoon kiirehtiä.



Toki tuossakin, kunen muutenkin niin pitää huomioida muut, jos hidastelulla esim haitaa, joissain paikoissa ripeydellä voi auttaa muita.





Oma tapani on sama kuin @SINN llä. Kai se turbo kuumenee melkoisesti normaalissa, pidemmässäkin ajossa. Aina kun auto on lämmin, minulla on tapana myös istua paikallaan hetki, jotta öljy kerkeää kiertämään turbossa. Ei ainakaan mitään haittaa tästä tavasta.
Soti, ei nimimerkille, mutta lainasin nyt tuon.

Meitä kuskeja on moneen lähtöön, joillakin on niin kiire että riskeraataan tiellä minuutin parin toivossa, joillakin on sitten aikaa enemmän.

Siviiliautoilussa en tiedä onko nyt varsinaista syytä parkissa odotella jonkin aikaa ennen sammutusta, toki jos se auton joutuu pystäään siellä motarilla, tai pika pysähdys pysäkille, mutta jos suunnitelusti parkkiin, niin monesti luulisi olevan ne viimeiset pariminuuttia jähdyttelyä.

Mutta on tuo jäähdyttely niin alitajunnassa että luonnostaa tulee tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan sen verran vielä aloittamaani aiheeseen, että pistin palautetta bussipysäkin huonosti näkyvistä katkoviivoista Turun kaupungille joka heitti pallon ELY-kekukselle koska kyseessä on maantie. Ja viivat ovat sittenkin voimassa joten väärässä olin.

Tässä ELYn vastaus:

Hei


Kiitos yhteydenotosta!


Tässä asiantuntijan vastaus :


Tällä kohdalla on vain yksi kaista, jonne liikennesääntöjen mukaan on käännyttävä. Bussipysäkki tai siihen verrattava ei ole kiihdytys tai -hidastekaista. Eli kääntyminen on suoritettava suoraan kaistalle.


Ystävällisin terveisin, Kirsi
Liikenteen asiakaspalvelu
Google Mapsissa näkyvän vanhemman kuvan perusteella olit siltikin oikeassa. Siinä on aivan selvästi kaksi kaistaa n. 1,5 autonmitan verran, ja vasta siitä alkaa bussipysäkki. Risteys olisi aivan päätön, vaikka bussipysäkki alkaisi todella heti risteyksestä: kaistojen määrä kun vaihtelee ihan sen mukaan, näkyvätkö merkinnät kulumisen tai vaikka lumen takia vai ei. Mutta että se on nyt varmistetusti suunniteltu tuollaiseksi ja oikein Aasian tuntia on sitä mieltä, että kyllä tuossa kuulkaas käännytään suoraan vasemmalle kaistaviivojen yli ja yksi kaista on.. käsittämätöntä.
 
Onpa oivallinen tiesuunnittelun hämäys, kun risteys on yksikaistainen - vaikka ilmiselvästi se on kaksi kaistainen kun paikanpäällä sitä katsoo. Eli se on yksikaistainen vain paperilla.
Tähän sopii vain VMP leima ELY-leiman viereen.
269dc641235bdc57b9bf5d3c693a4688.jpeg
 
Se kun ei ymmärretä että ison auton kans tarvii tilaa. Tai pikkuautohan se tuo 7-rivinen XC90 on kunnon maastureihin ja pakuihin verrattuna, mutta vaatii silti pelisilmää ostarin parkkiksella, että minne päin sen lykkää.
 
Iltojen pimentyessä on alkanut näkymään jos jonkinlaista valoviritystä. Tästä parikymmentä kilometriä maaseudulle päin siirtyessä on joka toisella sumuvalot ajovalojen kanssa häikäisemässä ja valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.

Nyt tuli kuitenkin vastaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä: siniset todella himmeät ajovalot, ja kummallakin reunalla keltainen valo, aivan kuin vilkut olisivat valaisseet kokoajan. Mitä helvettiä.
 
Jenkkiparkit sulle terminä jotain ihan uutta?
Siniset oli varmaan siniset parkkipolttimot loimottamassa jonkun tuningmiehen keulilla.
 
Iltojen pimentyessä on alkanut näkymään jos jonkinlaista valoviritystä. Tästä parikymmentä kilometriä maaseudulle päin siirtyessä on joka toisella sumuvalot ajovalojen kanssa häikäisemässä ja valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.

Nyt tuli kuitenkin vastaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä: siniset todella himmeät ajovalot, ja kummallakin reunalla keltainen valo, aivan kuin vilkut olisivat valaisseet kokoajan. Mitä helvettiä.
En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...
 
En puhu tuningia juu. Mitkä ovat "jenkkiparkit" ja mitä sellaiset tekevät 1980-luvun Volvossa?

Jenkkiparkit ovat siis sellaiset, joissa vilkussa on koko ajan päällä valo, joka vilkun päälläollessa vilkahtelee sammuksiin. Toimii siis käänteisesti normivilkkuun verrattuna. Joskus 80- ja/tai 90-luvulla oli ilmeisesti tyylikästä tuunata sellaiset autoihin, jossa niitä ei ollut alunperin. Muistan nähneeni niitä paljon joskus noihin aikoihin.
 
En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...
Ärsyttämään päässeet on ilmeisesti asennettu nappaamalla virrat suoraan normipitkiltä, kun joillakin näkyy oleva vaihtoehtona joko kaikki valot päällä tai sitten lyhyet. Osa jopa laittaa häikäisyvalonsa takaisin päälle, jos en itse laita pitkiä pois. Siinä sitten ajellaan puoli kilometriä joko sokeana tai pimeydessä. Kamalin vastaantullut valokisko koostui parista sadasta yksittäin erottuneesta ledistä, joiden valo vain siroili joka suuntaan häikäisemään, eikä tielle päätynyt mitään.

Jenkkiparkit ovat siis sellaiset, joissa vilkussa on koko ajan päällä valo, joka vilkun päälläollessa vilkahtelee sammuksiin. Toimii siis käänteisesti normivilkkuun verrattuna. Joskus 80- ja/tai 90-luvulla oli ilmeisesti tyylikästä tuunata sellaiset autoihin, jossa niitä ei ollut alunperin. Muistan nähneeni niitä paljon joskus noihin aikoihin.
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
 
Ainakin uudempiin bemareihin ( E90/E60 eteenpäin ) nuo "jenkkiparkit" eli äärivalot saa päälle ihan ohjelmallisesti, jolloin etuvilkut tosiaan palavat jatkuvasti ja sammuvat silloin kun vilkun laittaa päälle.
Muutaman hermannin olen nähnyt moisen ratkaisun autoonsa koodanneen.
 
Itse näin viikonloppuna uudehkon Golfin, jossa oli tuollaiset "jenkkiparkit" (ne ledinauhavilkut umpioden alareunassa paloi koko ajan). Oli kyllä vähän härön näköinen ja liekö laillinenkaan?
 
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
Amerikasta maahantuoduissa autoissa ne jenkkivalot (eli DOT) olivat monin osin lailliset, ml. jenkkiparkit. Aivan kuten punaiset takavilkutkin. Nykytilannetta en tiedä, mutta sivistä itseäsi Trafin sivuilta.
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:
 
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:

Juu, ja yhteen vaiheeseen kaikkien piti laittaa "lexus-takavalot" kun se oli niin coolia.
 
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:

Jenkki mk2 Rabbitissa ( eli Golffissa ) oli alkuun neliölamput eli ns. Jetta keula, joten senkin voi tulkita jenkeistä apinoiduksi tuunaukseksi. :rofl2:
Tai ehkä joku meinasi että Jetta keulaista Golffia luullan Rallyeksi ( jossa oli matalammat neliövalot ).

Aiheeseen liittyen, kehä kolmosella ja ykkösellä ajaa järjestään noita täysperä yhdistelmiä, joissa ei tunnu olevan minkäänlaista nopeudenrajoitinta, kuten laki määrää.
Illalla tai alkuyöstä kun ajelet lähes tyhjillä kehäteillä 90-100 km/h todellista nopeutta ( tietysti kameroihin hidastaen ), niin ei ole mitenkään tavatonta, että joku rahtari painaa ensin kiinni takapuskuriin ja sen jälkeen lähtee ohi.
Sitten jos lähdet ajamaan "kilpaa" niin vaan innostuvat ja painavat parhaimmillaan 120-125 km/h todellisia nopeuksia.

Yhdenkin yhdistelmäkuskin sain kiritettyä ajamaan kehä 3:sella itään ajettaessa Tikkurilan liittymän jälkeiseen kameraan, niin että se välähti, vaikka sen ei pitäisi, jos rajoitin on toiminnassa.

Toisesta tällaisesta kehä ykkösen kaaharista tein Keskolle ilmoituksen, kun oli koko kyljen kokoiset Keskon teipit kyljessä, mutta sieltä ei ole mitään kuulunut.
 
valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.
Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.

Hyvälaatuiset kiskot oikein asennettuna sekä suunnattuna ja ennen kaikkea oikein käytettynä ovat kyllä ihan päteviä laitteita noin muuten.
 
Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.

Hyvälaatuiset kiskot oikein asennettuna sekä suunnattuna ja ennen kaikkea oikein käytettynä ovat kyllä ihan päteviä laitteita noin muuten.
Liekkö huono maadoitus ollut valossa.

Itseä eniten häiritsee noissa pitkien/-lisäpitkien käyttäjissä se, että oikeen odotetaan, että ne omat valot häikäisee nyppylän takaa tulevan autoilijan.
Itsellä suht tehokkaat led-kaukovalot, tuttu tie, niin tulee hyvissä ajoin vaihdettua lyhkäsille. Joka aamu kuitenkin tulee ne samat autot vastaan lisäpitkät päällä sokaisten minut.
Ja kyllä, ne vastaantulevat autot lisäpitkineen oppii tuntemaan, kun klo. 5 aamulla ajaa täällä syrjäkylillä.
Kerran en itse ensin vaihtanut lyhkäsille, niin vastaan tuleva autokaan ei vaihtanut ollenkaan lyhkäsille, en viitsinyt sitten periksi antaa.
 
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.







.

kannattaisi varmaan vaan painua helvettiin edestä, voi olla kiire kontilla jonnekin niin ei paljon huvita kuskia tollaset jarruttelijat ja opettajat. Ihan sama mitä jeesustelijoita ovat, mutta pois vasemmalta kaistalta jos takana tuleva ajaa lujempaa. Konttikuskit on usein pinna kireellä, sinällään ei pitäisi olla, ehkä ovat kilsapalkalla.. En lähtisi kikkailemaan siinä edessä mitään.
 
kannattaisi varmaan vaan painua helvettiin edestä, voi olla kiire kontilla jonnekin niin ei paljon huvita kuskia tollaset jarruttelijat ja opettajat. Ihan sama mitä jeesustelijoita ovat, mutta pois vasemmalta kaistalta jos takana tuleva ajaa lujempaa. Konttikuskit on usein pinna kireellä, sinällään ei pitäisi olla, ehkä ovat kilsapalkalla.. En lähtisi kikkailemaan siinä edessä mitään.
Jos ei kasetti kestä ajaa turvallisesti niin voi sen ajamisen jättää ihan suosiolla sellaisille jotka pystyvät siihen ilman tuollaista pelleilyä. Koskee myös tuota jarruttelijaa mutta erityisesti tuota rekkakuskia koska sillä isolla autolla tekee aivan erilailla tuhoa kuin henkilöautolla, luulisi ammattikuskin ymmärtävän että tuo hiillostaminen ja pitkien välkyttely korkeintaan pahentaa tilannetta.
 
liikenteessä vaan on aika paljon sellasia, jotka ei kunnioita raskasta kalustoa, joko kiilaa, opettaa tai muuten kiusaa. Ja tosiaan se paine tulee myös asiakkailta ja esimiehiltä, lisäksi on ainoa työ jossa poliisi valvoo taukoja minuutilleen. Ei ole helppoa, siksi olisi järkevintä väistää. Vähän sama kuin pyöräilijät, ympäristöystävällisintä olisi, että pyörälijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen, auton pysätytys ja uudelleen kiihdytys aiheuttaa päästöjä ja lisäksi pyöräilijän etuajo-oikeus monesti asettaa pyöräilijän vaaraan.
 
Ainakin uudempiin bemareihin ( E90/E60 eteenpäin ) nuo "jenkkiparkit" eli äärivalot saa päälle ihan ohjelmallisesti, jolloin etuvilkut tosiaan palavat jatkuvasti ja sammuvat silloin kun vilkun laittaa päälle.
Muutaman hermannin olen nähnyt moisen ratkaisun autoonsa koodanneen.
Eikö tämä ole ihan vakio e60 5-sarjalaisissa? Muistan jo 15v sitten ihmetelleeni näitä juuri vitossarjalaissa.

Myös Volvolla oli ainakin 96-04 S/V40 malleissa sivuilla keltaiset äärivalot, ei tosin vilkun yhteydessä.
 
^^ei tuota mikään puhe muuksi muuta että R.V Lehtosen kuskilla tuossa videolla on kusta päässä ja ilmeisesti ei mikään terävin kaveri muutenkaan. Jos tuo Audi olisi tuossa ainoana autona tukkona myöhään illasta kun muuta liikennettä ei niin paljoa ole niin tuon perseilyn voisi jotenkin ymmärtää, nyt tuo on silkkaa typeryyttä.

Vai onko oletuksena että sadat autot väistävät että tuo apina pääsee puskemaan rajotinta vasten 88km/h pari kilometriä kunnes poistuu liittymästä, kun muut etenevät ehkä sen 82km/h...
 
Vähän sama kuin pyöräilijät, ympäristöystävällisintä olisi, että pyörälijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen, auton pysätytys ja uudelleen kiihdytys aiheuttaa päästöjä ja lisäksi pyöräilijän etuajo-oikeus monesti asettaa pyöräilijän vaaraan.
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
 
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
Mulle isolohko heti!:D
 
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
Huono vertaus kaikenkaikkiaan.
Nykyiset västämissäännöt ovat varsin hyviä. Kääntyvän auton väistäessä pyöräilijää joutuu nyt hidastamaan sen käännöksenkin takia useimmiten, joten sen pyöräilijän väistäminen ei aiheuta juurikaan ylimääräistä ohjelmaa.
Ongelma on idiootit auton ratissa, jotka väistävät/pysähtyvät, vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Sama asia kuin väistäisi aina kolmion takaa tulevaa muuta liikennettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 937
Viestejä
4 652 904
Jäsenet
76 316
Uusin jäsen
bepo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom