Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko niin lyhyt muisti että autoa ei ehdi siirtää ensin pumpun edestä vai miksi se pitää tehdä heti?
Heti ne varmaan tehdään, toivottavasti kuitekin se systeemi on suht joutusa ja tuohon ei pitäis mennä minuutteja, monella se pelkkä maksaminen vie enemmän, varsinkin jos käy sisällä maksamassa ennen lähtöä pumpulta. (jälkimmäinen sen takia että nykyään panikoidaan jos lähtee autoa siirteleen ennen maksamista)


Jos nyt on jonnekkin keskisen tarjousasemalla mennyt, jossa jonoa, niin siinä varmaan painetta hoidella homma nopeasti.
 
Eikös noista nyt kuitenkin sen kuitin saa pihalle tankkauksen jälkeen jos ei satu juuri paperi olemaan lopussa (mistä ilmoitetaan ennen tankkausta)? Lappu käteen ja johonkin parkkiin ne tiedot täyttämään.
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).

Itse olen tasan pari tankillista logittanut elämäni aikana ja senkin vain sen takia että sain kulutusmittarin kalibroitua, jota sittemmin en ole käytännössä kylläkään katsellut tai seuraillut eli periaatteessa lähes hukkaan meni tuokin työ. Ihan sama meneekö sitä soppaa keskimäärin 6,3L vai 6,5L satasella, tuo ei radikaalisti muutu kuin autoa vaihtamalla.
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).
Ei liene ihme, että monia tämän foorumin käyttäjiä asia kiinnostaa. Minulle ainakin on iloa siitä, että tiedän jokseenkin tarkkaan kulutuksen ja auton vuosikulut. Ihan samoista syistä tarkkailen erilaisten vehkeiden sähkön, öljyn sun muun energian kulutuksia. Puoliksi järkevää suunnittelua ja taloudenpitoa varten, puoliksi nörtin mielenkiinnosta.

Yritystoiminnankin puolesta jotkut kulut on vaan tasan tiedettävä, samoja logeja pidän sitten sellaisestakin mikä ei välttämättä olisi niin justiinsa. Se auttaa ymmärtämään, mihin kuluu ja mihin ei, mistä on säästettävissä jos siltä tuntuu ja mistä ei ole järkeä yrittää euron takia kitsastella.
 
Siksi seuranta, että siitä kun osaa lukea tuloksia, näkee kun auton tekniikassa on jotain vialla. Yleensä sellainen vika ei näy vikakoodeissa, esim lämötila-anturi antaa väärää infoa -> soppa rikasta jatkuvasti. Tai jarrut alkaa laahaamaan ja pikku jumpan aika.
 
Varianssi maantie/kaupunki/seka-ajon välillä on niin suurta että kaikki tuollaiset tekniikasta aiheutuvat pienet kulutuslisät katoavat tuohon ympäristön epätarkkuuteen. Maantielläkin 500km pätkällä 3 ohitusta rekoista vaikuttaa kulutukseen enemmän puhumattakaan jo pelkästään ulkoilman lämpötilasta. Toisin sanoen aika meedio saa olla jos kuvittelee "logittamalla" jotain löytävän, ei tuossa ainakaan vaivannäölleen palkkaa saa. Lämpöanturin lukeman voi katsoa suoraan softasta ja laahaamisen voi kokeilla 2x vuoteen vanteesta jos tämmöiset asiat jännittää...

Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
 
Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
No sitten se on just näin.

Itsehän kirjaan toki spritmonitoriin tankkausten lisäksi kaikki auton kulut jokainen autopesu, rengastyö ja polttimo mukaanluettuna. Tiedän että nykyiseen käyttöautoon on mennyt 6015 euroa(toki tässä laskelmassa ei ole käytetty arvonalenemaa vaan rahoitusyhtiölle maksettua summaa mutta sehän ei tässä kohtaa ole ongelma). Tällaista tietoa en saa valmistajan ilmoituksista laskemalla.

Laahausta ja moottorin toimintaan liittyvää kulutuslisää olen joskus aiemmissa romuissa osannut epäillä jo ihan mittarilla tankatusta määrästä vs. trippimittari intuitiivisesti. Tankkauspäiväkirjan kulutuksesta huomaisi helpommin.
 
Palaan sen verran vielä aloittamaani aiheeseen, että pistin palautetta bussipysäkin huonosti näkyvistä katkoviivoista Turun kaupungille joka heitti pallon ELY-kekukselle koska kyseessä on maantie. Ja viivat ovat sittenkin voimassa joten väärässä olin.

Tässä ELYn vastaus:

Hei


Kiitos yhteydenotosta!


Tässä asiantuntijan vastaus :


Tällä kohdalla on vain yksi kaista, jonne liikennesääntöjen mukaan on käännyttävä. Bussipysäkki tai siihen verrattava ei ole kiihdytys tai -hidastekaista. Eli kääntyminen on suoritettava suoraan kaistalle.


Ystävällisin terveisin, Kirsi
Liikenteen asiakaspalvelu
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:
 
Itsehän kirjaan toki spritmonitoriin tankkausten lisäksi kaikki auton kulut jokainen autopesu, rengastyö ja polttimo mukaanluettuna. Tiedän että nykyiseen käyttöautoon on mennyt 6015 euroa(toki tässä laskelmassa ei ole käytetty arvonalenemaa vaan rahoitusyhtiölle maksettua summaa mutta sehän ei tässä kohtaa ole ongelma). Tällaista tietoa en saa valmistajan ilmoituksista laskemalla.
Käyttökuluilla tarkoitin polttoaineen käyttökuluja - sori epäselvästä ilmaisusta mutta yleisesti ottaen puhuttiin polttoainekuluista kun et sä siellä tankilla 5min lokia täyttämällä luonnollisesti saa ylös kuin ne polttoainekulut.

Jos ajat nyt 100tkm lisää niin paljos ne kulut sitten on :)? Aivan, polttoaineen osan voit arvata ihan valmistajan ilmoituksesta, mutta tuossa matkalla saattaa moottori porsia, akku levitä jne, joten niitä kokonaiskuluja et tule tietämään mitenkään etukäteen. Sen sijaan jos unohdat nuo lokittelut ja lasket vaikka 0,2c/km niin olet hehtaarilla eli tuo 100tkm ajaminen tulee maksamaan keskivertokipolla ~20keur ja tässä ei ole arvonalenemaa mukana. Se on toki eri asia jos haluaa peruutuspeilistä katsella menneitä kuluja, mutta en ymmärrä mitä iloa on tiedosta että vuonna X meni polttoaineeseen Y eur kun saman hehtaarin saa tietoon ilman lokin pitämistäkin yksinkertaisesti ajetusta matkasta...
 
Juuri näin, itsellä on kans yks kaveri joka jaksaa logitella joka kulun autosta ja väkästelee jotain lasten ruutuvihkoa täyteen bensatankkauksia sun muita. Tässä kohta parin kymmenen autoiluvuoden jälkeen voin todeta etten moisella logittamisella koskaan olisi tehnyt yhtään mitään. Niin loppu ei koskaan ole rahat olleet että olisin joutunut jotain excel analyysiä tekemään että riittääkö rahat 100 vaiko 120km matkaan, tai vaihtoehtoisesti voinko ostaa nyt 5 vai 15te auton. Tosin olen niin juutalainen etten muutenkaan itseäni halua mitenkään "limiitille" vetää. Ehkä sitten jos maalaisjärki puuttuu, show vaihde on päällä ja joka vehkeeseen täytyy ottaa vähintään sen arvosta rahoitusta ja muutenkin eletään veitsenterällä ja 20e extrakulu per kk aiheuttaa talouden kaatumisen, voi olla moinen logittaminen tarpeen. Tosin silloin on kyllä muutoinkin elämänhallinnassa jotain vikaa.

Enemmän harmittaisi siihe käytetty aika, siitäkin kummasti karttuu kun vaikka minuutin päivässä käytät moiseen nysväämiseen. Ennemmin katsoisin nekin 365 minuuttia vaikka oman rouvan pöllönsilmää kuin kirjailisin jotain litroja ja kilometrejä johonkin ihmeen vihkoon. Parhaat siirtelee ne tosiaan vielä johonkin exceliin sieltä. JES!
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:

Näin on. Iteselläkin oli Orikedolle tänään asiaa joten kävin vilkaisemassa. Ja oli pysäkki rajattu miolemmista päistä joten asia on selvä. Sinne ei ajeta.
 
Parkkipaikoilla ajaminen tuntuu yhä olevan ihmisille hankalaa. Mm. Iso Omenan parkkihallissa on kohta, jossa parkkihalliin tuleville on kolmio, mutta vastakkaisesta suunnasta tulevalle poikkiliikenteelle ei. Aika harvoin kuitenkaan tuolta kolmion takaa oikealle kääntyvät väistävät, kun varmaan ajattelevat olevansa "etuajo-oikeutettuja", kun vastakkaisesta suunnasta tuleva kääntyy vasemmalle.
 
Samaan lähes törmännyt (tai ollut törmättävänä) Omenassa, kolmiot ihan outoja kuvioita siellä.
 
Parkkipaikoilla ajaminen tuntuu yhä olevan ihmisille hankalaa. Mm. Iso Omenan parkkihallissa on kohta, jossa parkkihalliin tuleville on kolmio, mutta vastakkaisesta suunnasta tulevalle poikkiliikenteelle ei. Aika harvoin kuitenkaan tuolta kolmion takaa oikealle kääntyvät väistävät, kun varmaan ajattelevat olevansa "etuajo-oikeutettuja", kun vastakkaisesta suunnasta tuleva kääntyy vasemmalle.
Missä tommoinen on? Toisekseen tuo voi kesäkuun jälkeen syntynyt kämmi ja nyt kolmio pitäisi lisätä sinne toisellekin puolelle kun aiemmin sille ei ole ollut tarvetta.
 
Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään.
Nyt Turussa keskustan ja lähialueen kaistat on maalattu täyteen "nopeusrajoituksia" noiden uusien 20/30/40km/h alueiden mukaan. Niiltä on vaan monin paikoin unohtunut laittaa ihan oikeat nopeusrajoitus(alue) merkit paikoilleen. Mutta tosiaan, kaistamerkintöjä on nyt maalattu ahkerasti, mikä varmaan selittää ton bussipysäkin merkintöjen nopean korjauksenkin. Mennyt samalla vaivalla.
 
Olihan täällä foorumilla tätä porukkaa joka seuraa koko taloutta näin ja perii sitten puolisolta tasausta että kaikki menee varmasti 50/50. Että sinänsä en ihmettele näitä kirjaajia.
Hassunhauska juttu, mutta eihän näillä asioilla ole mitään yhteyttä. En myöskään näpertele ruutuvihkojen kanssa enkä Exceliäkään ole juuri tähän käyttänyt. Siviiliauton(tai vaikka kaivinkoneen tai sähkömopon tai mitä harrastepelejä nyt ihmisillä sitten onkin) kuluseurantaan on hienossa modernissa ajassamme olemassa helppokäyttöisiä palveluita, jopa Android-sovelluksen kera vaikka ei siihen rajoittuen. Spritmonitor on "hieman" helpompi kuin ruutuvihko ja Excel, vaikka ominaisuuksiltaan toki vähän rajallinen.

Ja ei, en itse ole se ärsyttävä kuljettaja, joka istuu mittarilla 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaan otan mittaristosta(ja tätä ennen bensapumpusta, jos paperikuittia ei saa) kuvan ja nollaan ajotietokoneen. Tässä menee enintään 10 sekuntia, ja usein teenkin sen kurvattuani ensin mittarikentältä pois. Riippuu siitä, onko kulloisellakin asemalla kätevää paikkaa pysähtyä lähelle. Tiedot saa kirjattua sovellukseen kuvasta ja kuitista vaikkapa hississä tai paskalla. Toki toivoisin, että sovellus osaisi konelukea ne suoraan mittariston kuvasta, bensapumpun kuvasta tai kuitin kuvasta, enkä nyt ole ihan varma etteikö juuri tällaista ole jo olemassa.

Samalla minulle jää tietoa siitä, mitä olen jonain tiettynä päivänä polttoaineesta maksanut ja jos jaksan, myös siitä, millä asemalla. Tämä on minusta kiinnostavaa - se ei ole, mitä ravintolaruokailu vaimon kanssa maksoi ja kumman pääruoka oli kalliimpi. Tästä voinee päätellä, että olen sille päälle sattuessani aika tarkka, eli saatan olla siksikin ärsyttävä kanssa-autoilija ja ainakin ärsyynnyn helposti. Jo pelkästään huono ryhmittyminen tai vilkuton käännös ärsyttää joka kerta, silloinkin kun siitä ei ole varsinaista haittaa tai vaaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Varianssi maantie/kaupunki/seka-ajon välillä on niin suurta että kaikki tuollaiset tekniikasta aiheutuvat pienet kulutuslisät katoavat tuohon ympäristön epätarkkuuteen. Maantielläkin 500km pätkällä 3 ohitusta rekoista vaikuttaa kulutukseen enemmän puhumattakaan jo pelkästään ulkoilman lämpötilasta. Toisin sanoen aika meedio saa olla jos kuvittelee "logittamalla" jotain löytävän, ei tuossa ainakaan vaivannäölleen palkkaa saa. Lämpöanturin lukeman voi katsoa suoraan softasta ja laahaamisen voi kokeilla 2x vuoteen vanteesta jos tämmöiset asiat jännittää...

Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
Niinhän sitä vois luulla, kun ei paremmin tiedä. Puolan vika lisäs kulutusta 1,5 l/100 km. Nokka-akselin rattaan vika 1 l/100 km. Laahava etujarru 2 l/100 km. Kyllä ne viat sieltä näkee, jos auto on jatkuvasti samassa ajosuoritteessa esim. työmatkakäytössä. Vuodenajat on helppo ottaa mukaa, ei ne tankkausten väliset lämpötilat nyt niiiiin paljon vaihtele. En pidä kirjaa, mutta kyllä mä joka kerta varsinkin vanhemmassa paskassa lasken paljonko se vei /100 km. Tuota nokka-akselin kulutuslisääkin ihmettelin puolen vuoden verran ennen kuin se hajos tarpeeksi pitääkseen ääntä. Jarrun nyt huomas "heti", mut näkyi kyllä seuraavassa tankkauksessakin.
 
Niinhän sitä vois luulla, kun ei paremmin tiedä. Puolan vika lisäs kulutusta 1,5 l/100 km. Nokka-akselin rattaan vika 1 l/100 km. Laahava etujarru 2 l/100 km. Kyllä ne viat sieltä näkee, jos auto on jatkuvasti samassa ajosuoritteessa esim. työmatkakäytössä. Vuodenajat on helppo ottaa mukaa, ei ne tankkausten väliset lämpötilat nyt niiiiin paljon vaihtele. En pidä kirjaa, mutta kyllä mä joka kerta varsinkin vanhemmassa paskassa lasken paljonko se vei /100 km. Tuota nokka-akselin kulutuslisääkin ihmettelin puolen vuoden verran ennen kuin se hajos tarpeeksi pitääkseen ääntä. Jarrun nyt huomas "heti", mut näkyi kyllä seuraavassa tankkauksessakin.
Näin on. Lisäksi se omaa käyttötarvetta vastaava todellinen kulutus selviää omasta seurannasta. Se voi hyvinkin olla 15% alle tai 25% yli valmistajan ilmoittaman arvon. Siis esimerkiksi pari tuhatta euroa 100 000 kilometrin pitoajalla. Onhan meillä io-tech bbs:n käyttäjillä rahaa :smoke: , mutta jos kulujen seuranta kiinnostaa ollenkaan, niin ei se ole pikkuasia. Ihan sama kiinnostaako se rahan takia, ekohippiyden takia, aspergerilaisista syistä vai mielenkiinnosta tekniikkaan ja lukuihin.
 
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:
Oliko siitä nyt myös poistettu ne kaksi kappaletta kaistaviivoja suojatien jälkeen ja venytetty pysäkki alkamaan heti risteyksestä? Jos vain aiemmissa kuvissa näkyneet viivat oli vedelty uudelleen samoille paikoille, on risteyksessä edelleen kymmenen metrin matkalla kaksi kaistaa, eikä oikealle käännyttäessä saa niistä vasemmanpuolimmaiselle ajaa väistämättä muita.
 
Olihan täällä foorumilla tätä porukkaa joka seuraa koko taloutta näin ja perii sitten puolisolta tasausta että kaikki menee varmasti 50/50. Että sinänsä en ihmettele näitä kirjaajia.
Auton kulutuksen seuraaminen on monelle ihan arkipäivää, vaikka ei olisi "pakko".

Osalle se kirjanpito on pakollista tai ainakin oman edunkannalta tärkeää. Ei kaikilla ole täysetuautoa jolla ajelee vain omia ajoja hälläväliä asenteella.

No se ei normaalisti johda siihen että viisiminuuttia menee tankkaamisen jälkeen, enemmän sählinkiä tuntuu olevan niiden appi tankkausten ja somepäivitysten kanssa.
 
Oliko siitä nyt myös poistettu ne kaksi kappaletta kaistaviivoja suojatien jälkeen ja venytetty pysäkki alkamaan heti risteyksestä? Jos vain aiemmissa kuvissa näkyneet viivat oli vedelty uudelleen samoille paikoille, on risteyksessä edelleen kymmenen metrin matkalla kaksi kaistaa, eikä oikealle käännyttäessä saa niistä vasemmanpuolimmaiselle ajaa väistämättä muita.

Liite 4.3
Muut tiemerkinnät

M6 Ohjausviiva
7561.gif


Ohjausviiva on valkoinen katkoviiva, jota voidaan käyttää ohjaamaan liikenne sille tarkoitetulle ajokaistalle.



EIkös siellä tuollainen olisi alkamassa heti suojatien reunan kohdalla vanhoissakin kuvissa? Eli risteysalueelta poistuminen ylittämättä tuota viivaa mahdotonta.
 
Liite 4.3
Muut tiemerkinnät

M6 Ohjausviiva
7561.gif


Ohjausviiva on valkoinen katkoviiva, jota voidaan käyttää ohjaamaan liikenne sille tarkoitetulle ajokaistalle.



EIkös siellä tuollainen olisi alkamassa heti suojatien reunan kohdalla vanhoissakin kuvissa? Eli risteysalueelta poistuminen ylittämättä tuota viivaa mahdotonta.
edit: Kyseessä ei ole ohjausviiva, vaan bussipysäkin ajoradasta erottava katkonainen reunaviiva K6.

Juu, mutta siinä on lisäksi ne kaistaviivat erottamassa oikean ja vasemman kaistan. Oikealle kääntyvien on ylitettävä kaistaviivat, mikä aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Järkevät vaihtoehdot ovat siis:
a) Pelkästään bussipysäkin viivat, ei kaistaviivoja risteyksessä. Tällöin paikalla on vain yksi kaista ja vasemmalle kääntyvät väistävät.
b) Ei bussipysäkin viivoja, kaistaviivat kuten nytkin. Tällöin paikalla on kaksi kaistaa, ja jos pysäkillä on bussi, oikealle kääntyvät väistävät.

Nyt siinä on kaksi kaistaa, joista oikeanpuolimmaista ei käytännössä voi käyttää, ja tienpitäjäkin kuvittelee, että lyhyeksi jäävältä kaistalta sopii siirtyä vasemmalle muita väistämättä. Tässä kuvassa taaempana oleva harmaa Volvo on ylittämässä kaistaviivaa: Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Olin noin kymmenentenä liikennevaloissa, ja vihreiden vaihduttua kesti 7-8 sekuntia ennen kuin jono alkoi liikkumaan siinä paikkeilla - mikä on jo itsessään käsittämätöntä. Edessäni oleva alkoi vatkaamaan vaihteita silloin, kun hänen edellään ollut lähti liikkeelle. Eikö sitä s*nan vaihdetta voinut siinä vihreiden vaihtuessa laittaa pykälään?
 
On se kyllä kumma kun ei voi keskittyä ajamiseen, saatana. Ei olisi mitenkään vaikeaa, että koko jono lähtisi samaan aikaan. Pääsisi esim. 15 autoa samoista valoista vihreän ja keltaisen aikana sen sijaan, että enintään 1 kusipää menee vihreällä, 3 normaalia ihmistä keltaisella ja vielä pari runkkaria punaisella. Toki minäkin joskus olen vähän hidas ja häpeän sitä, mutta kun puolet ryssii joka kerta eikä tajua tekevänsä väärin.
 
Tiedot saa kirjattua sovellukseen kuvasta ja kuitista vaikkapa hississä tai paskalla. Toki toivoisin, että sovellus osaisi konelukea ne suoraan mittariston kuvasta, bensapumpun kuvasta tai kuitin kuvasta, enkä nyt ole ihan varma etteikö juuri tällaista ole jo olemassa.
ABC-mobiilitankkaus helpottaa kummasti tätä kirjaamista. Siihen tarvitsee syöttää vain mittarilukema. Enää ei mielellään muualla tankkaa, kun tuo on niin helppoa.
 
Olin noin kymmenentenä liikennevaloissa, ja vihreiden vaihduttua kesti 7-8 sekuntia ennen kuin jono alkoi liikkumaan siinä paikkeilla
Eka mietti tuon aikaa, vai sinä pääsit kymenentenä liikkeella jo noin nopeesti, vaikka joku arpo edessäsi ( ehkä manuaali laatikko yllätti)

Mutta joo, ainakin alkupään kannattaa olla hereillä, myöhemmin ei niin tarkkaa, jos ny kuitekin seuraa mitä edessä tapahtuu, niin luulis hitaan kerkiävän.
 
ABC-mobiilitankkaus helpottaa kummasti tätä kirjaamista. Siihen tarvitsee syöttää vain mittarilukema. Enää ei mielellään muualla tankkaa, kun tuo on niin helppoa.
Helpottaa siinä vaiheessa, kun kaikki ajopäiväkirjat ja polttoaineen myyjät käyttävät samaa rajapintaa. Tosin en toivoisi sellaista, koska dataa on verenimijöille jo ihan tarpeeksi muutenkin.
 
On se kyllä kumma kun ei voi keskittyä ajamiseen, saatana. Ei olisi mitenkään vaikeaa, että koko jono lähtisi samaan aikaan. Pääsisi esim. 15 autoa samoista valoista vihreän ja keltaisen aikana sen sijaan, että enintään 1 kusipää menee vihreällä, 3 normaalia ihmistä keltaisella ja vielä pari runkkaria punaisella. Toki minäkin joskus olen vähän hidas ja häpeän sitä, mutta kun puolet ryssii joka kerta eikä tajua tekevänsä väärin.
Tää kyllä vituttaa. Ja vielä kun ajaa automaatilla, jalka nousee jarrulta kun valo vihertää niin tuntuu iäisyyden kestävän että se edellä ajava saa jotain aikaiseksi kun muut menee jo 10-20m päässä.

Toinen kansanosa on sitten nämä jotka ei osaa toista kaistaa käyttää, esim. tässä:
Kalevan puistotie

Kaikki meneevät tuon rekan taakse klo 15-18 olevana ruuhka aikana. Vasen kaista saattaa olla tyhjä tai siellä on 2 autoa. Jono ulottuu sitten noihin jalankulkijoiden valoihin ja niistä eteenpäin, kumma juttu mikä siinä oikeassa kaistassa vetää kun siellä on risteyksen jälkeen toista kilometriä tilaa hakea takaisin omalle kaistalleen. Niille jotka ei paikkaa tiedä ja ihmettelee niin noiden valojen kierto kestää n. 5min ja tässä ajassa saadaan se 5 autoa per kaista lävitse. Sitten näiden lampaiden ansiosta kun toinen kaista jää tyhjäksi kokonaan niin saadaan ainoastaan se yksi kaistallinen läpi. Monta kertaa mieli tehnyt kiertää jakajan toiselta puolelta tuonne vasemmalle kaistalle...
 
Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.
Miksi se maksutapahtuma pitää lopettaa kännykällä? Sehän loppuu sillä sekunnilla, kun lasket pistoolin telineeseen.
Vai onko tämä jonkun muun firman app metkuja kuin Nesteen?
 
Tää kyllä vituttaa. Ja vielä kun ajaa automaatilla, jalka nousee jarrulta kun valo vihertää niin tuntuu iäisyyden kestävän että se edellä ajava saa jotain aikaiseksi kun muut menee jo 10-20m päässä.

Toinen kansanosa on sitten nämä jotka ei osaa toista kaistaa käyttää, esim. tässä:
Kalevan puistotie

Kaikki meneevät tuon rekan taakse klo 15-18 olevana ruuhka aikana. Vasen kaista saattaa olla tyhjä tai siellä on 2 autoa. Jono ulottuu sitten noihin jalankulkijoiden valoihin ja niistä eteenpäin, kumma juttu mikä siinä oikeassa kaistassa vetää kun siellä on risteyksen jälkeen toista kilometriä tilaa hakea takaisin omalle kaistalleen. Niille jotka ei paikkaa tiedä ja ihmettelee niin noiden valojen kierto kestää n. 5min ja tässä ajassa saadaan se 5 autoa per kaista lävitse. Sitten näiden lampaiden ansiosta kun toinen kaista jää tyhjäksi kokonaan niin saadaan ainoastaan se yksi kaistallinen läpi. Monta kertaa mieli tehnyt kiertää jakajan toiselta puolelta tuonne vasemmalle kaistalle...
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.
 
Ja sekös alueella yleensäkin vituttaa. Ei tuollaiseen ole mitään tekosyytä.
Vituttaahan se joo, johonkin aikaan ton koko paskan tilalla oli liikenneympyrä eikä mitään ongelmia.

Toi 5min kierto on päällä yölläkin, mukava lekotella siinä se aika kun ajaisi 10km motarivauhdissa.
 
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.
Kaupunkialueella tyypillisesti valoista kiirehtijät pysähtyy kaikkiin valoihin muutamaksi sekunniksi ja valorytmin mukaan etenijät menee ilman pysähdyksiä.
 
Miksi se maksutapahtuma pitää lopettaa kännykällä? Sehän loppuu sillä sekunnilla, kun lasket pistoolin telineeseen.
Vai onko tämä jonkun muun firman app metkuja kuin Nesteen?
Lienee samaa aivovammaisuutta kuin kortilla tankattaessa kuitin ottaminen (95% tapauksista ottanevat kuitin jotta saavat tankkauksen "poikki", 4,5% kulutusta logittavia aspergerejä ja 0,5% tarttee kuitin oikeasta syystä eli firman kirjanpitoon).
 
Tuusulanväylä ja vasenta kaistaa 80km/h kun rajoitus on 100km/h, tekisi joka kerta mieli tappaa...

:sangry:

Enkä ole palauttamassa korttia!

ja joka kerta siellä on se akka/vanha patu ratissa ja sitten ihmetellään että miksi valot vilkkuu...
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).

Ite ruksailen Fuelioon noita, mutta mulla auto vaihtuu 1-2 kertaa vuodessa, niin täytyy ensin tarkistaa paljonko kulutus heittää valmistajan/ajotietokoneen näyttämästä (kaupunki, maantie, seka) ja toiseksi, koska tankkaus firman kortilla jotta pystyy arvioimaan jokaisen kuukauden litra/km suhteen. Lisäksi samoilla autoilla ajetaan joka vuosi pari ulkomaanreissua, niin pitkän matkan (ja huippunopeuden) vaikutus kulutukseen on kanssa ihan mielenkiintoista tietää eri automallien välillä ja jälkikäteen pystyy samalla ohjelmalla vertaamaan aiemmin käytössä olleisiin autoihin noita lukuja ja summia.
 
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.

Eipä sitä olekaan. Tai no, teoreettinen hyöty jos haluaa liruttaa valoista toisiin "aallossa" joka nyt yleensä on aina myöhässä kun pyritään ajamaan sallittua maksimia. Ongelma tuossa on se, että siinä himmaillessa takanatulijat joutuvat hidastamaan jo kaukana seuraavista valoista ja silloin koko jono on jossain siellä edellisessä risteyksessä aivan jumissa yhden urpon takia. Jos se rajoitus on 50, niin se vauhti pitää kelata mahd. pian siihen, että kaikki muutkin pääsevät siihen samaan kyytiin. Ei se 400m päässä odottava punainen ole mikään tekosyy ajaa hiljaa! Se on hyväkin valoihin tullessa vähän jarrutella niitä ruosteita irti levyistä kun ei ne muuten tuppaa nyssyttäessä lähteämään. Jos ei tykkä pysähdellä ja rempata keppiä, niin hommaa sähkärin. Pikkusähkäreissäkin on se 0-50 kiihtyvyys aika riittävä, että siinä ei tarvitse kauaa hieroa sen risteyksen ylityksessä.

Se mikä tossa hidastelussa itseä pännii, että kun joutuu monasti työkseenkin kaupungissa ajelemaan kuljetuksia, niin siinä menee vuositasolla useampi päivä pelkkään jumitteluun kun laskee jokaisen minuutin minkä noissa ajallisesti häviää. Eläkeläiset joilla nyt ei ole juuri yhteiskunnalista panosta voisi muutenkin pysyä himassa ja tilailla ne safkat sinne kotiovelle. Se on paskapuhetta mitä pienistä eläkkeistä puhutaan, mummolla oli 26 tonnia käteistä kuollessaan, 3 taloa ja metsää ja koko roska pelkällä kansaneläkkeellä. Lopetetaan se autolla liikenteessä sählääminen ja rahamassin päällä istuminen ja ostetaan ne palvelut joltain joka vielä maksaa tämän konkurssipesän pyörittämisestä eikä lähdetä keskellä arkipäivää pönttöilemään liikenteeseen.
 
Ja tänään taas joutu ihmetteleen järjenjuoksua kun sama homma toistui pariin kertaan:

Tuusulanväylä ja vasenta kaistaa 80km/h kun rajoitus on 100km/h, tekisi joka kerta mieli tappaa...

:sangry:

Enkä ole palauttamassa korttia!

ja joka kerta siellä on se akka/vanha patu ratissa ja sitten ihmetellään että miksi valot vilkkuu...



Tollanen on kätevä noiden munijoiden hiillostamiseen. Mulla oli joskus junnuaikana jotkut poliisistrobot umpioissa edellisen omistajan laittamina ja ne oli kyllä ihan tajuttoman kätevät tuollaisten daijujen ohi pääsemiseen. Kerran tein sen virheen että ajoin poliiseja vastaan ne päällä huomaamattani. Oli ihan hyvä tuuri kun tulivat motarilla vastaan eikä heti päässeet ampaisemaan perään kun keskikaista oli sen verran pehmeä syksyn sateilla :D
 
Ja tänään taas joutu ihmetteleen järjenjuoksua kun sama homma toistui pariin kertaan:





Tollanen on kätevä noiden munijoiden hiillostamiseen. Mulla oli joskus junnuaikana jotkut poliisistrobot umpioissa edellisen omistajan laittamina ja ne oli kyllä ihan tajuttoman kätevät tuollaisten daijujen ohi pääsemiseen. Kerran tein sen virheen että ajoin poliiseja vastaan ne päällä huomaamattani. Oli ihan hyvä tuuri kun tulivat motarilla vastaan eikä heti päässeet ampaisemaan perään kun keskikaista oli sen verran pehmeä syksyn sateilla :D

Virkavallan anastuksesta saa parhaassa tapauksessa puoli vuotta häkkiä eli kumpi sit on uunompaa näin dashcam-aikakautena, ajella alinopeutta vaiko teeskennellä hälytysajossa olevaa poliisia?
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.
Nopeasti voin mutuilla, että riippuu kontekstista ja virkakunnan sekä oikeuslaitoksen kulloisestakin kyrpyysasteesta. Kysymys on sellainen, jonka jätän mielelläni avoimeksi ja akateemiseksi sen sijaan, että lähtisin tekemään siitä omaa tapaustutkimusta kokemusasiantuntijan polulla. :lol:
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.

9 § (24.7.1998/563), Virkavallan anastus
Joka toista erehdyttääkseen
1) ilman lakiin perustuvaa oikeutta ryhtyy toimeen, jonka vain julkista valtaa käyttävä toimivaltainen viranomainen saa tehdä
49 §, Valojen käyttö ajettaessa
Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, ellei siitä erikseen toisin säädetä tai määrätä, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.

Näiden pykälien perusteella sen pitäisi täyttää anastuksen kriteerit.
 
Lainaamassasi pykälässä puhutaan vain punaisesta valosta, eikä sinisestä mistä oli ylempänä puhe.

156 § Muut valaisimet
Hälytysajoneuvossa saa käyttää sinistä valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta ajoneuvon ollessa kiireellisessä tehtävässä, ja silloin, kun se liikenteen varoittamiseksi on muutoin tarpeen. Tällaista varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisiajoneuvossa ja Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo. Mainittua varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen käyttämässä ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo.

Tuollainen pykälä löytyy myös. En kirveelläkään löydä pykälää joka sen käytön kieltää normaaleissa ajoneuvoissa. Uskoisin että joku sen kuitenkin kieltää kun kerran joudutaan erikseen sallimaan hälytysajoneuvoille.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
 
Itse käytin niitä aikanaan siksi, että näkee penkoille sieltä tulevat rusakot ja peurat rahtusen paremmin. Ajovaloista ei riitä kovinkaan leveälle valoa. Nyttemmin ledi ajovaloilla ei ole tätä ongelmaa.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
Pimeällä näkee tien reunat paremmin. Joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni että välttää törmäyksen.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
Itse en yleensä käytä, mutta enemmän häiritsee vastaantulijan väärin suunnatut valot kuin sumarit. Välillä näkee autoja joissa se toinen valo tuntuu sojottavan vähän minne sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 840
Viestejä
4 479 648
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom