Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liite 4.3
Muut tiemerkinnät

M6 Ohjausviiva
7561.gif


Ohjausviiva on valkoinen katkoviiva, jota voidaan käyttää ohjaamaan liikenne sille tarkoitetulle ajokaistalle.



EIkös siellä tuollainen olisi alkamassa heti suojatien reunan kohdalla vanhoissakin kuvissa? Eli risteysalueelta poistuminen ylittämättä tuota viivaa mahdotonta.
edit: Kyseessä ei ole ohjausviiva, vaan bussipysäkin ajoradasta erottava katkonainen reunaviiva K6.

Juu, mutta siinä on lisäksi ne kaistaviivat erottamassa oikean ja vasemman kaistan. Oikealle kääntyvien on ylitettävä kaistaviivat, mikä aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Järkevät vaihtoehdot ovat siis:
a) Pelkästään bussipysäkin viivat, ei kaistaviivoja risteyksessä. Tällöin paikalla on vain yksi kaista ja vasemmalle kääntyvät väistävät.
b) Ei bussipysäkin viivoja, kaistaviivat kuten nytkin. Tällöin paikalla on kaksi kaistaa, ja jos pysäkillä on bussi, oikealle kääntyvät väistävät.

Nyt siinä on kaksi kaistaa, joista oikeanpuolimmaista ei käytännössä voi käyttää, ja tienpitäjäkin kuvittelee, että lyhyeksi jäävältä kaistalta sopii siirtyä vasemmalle muita väistämättä. Tässä kuvassa taaempana oleva harmaa Volvo on ylittämässä kaistaviivaa: Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Olin noin kymmenentenä liikennevaloissa, ja vihreiden vaihduttua kesti 7-8 sekuntia ennen kuin jono alkoi liikkumaan siinä paikkeilla - mikä on jo itsessään käsittämätöntä. Edessäni oleva alkoi vatkaamaan vaihteita silloin, kun hänen edellään ollut lähti liikkeelle. Eikö sitä s*nan vaihdetta voinut siinä vihreiden vaihtuessa laittaa pykälään?
 
On se kyllä kumma kun ei voi keskittyä ajamiseen, saatana. Ei olisi mitenkään vaikeaa, että koko jono lähtisi samaan aikaan. Pääsisi esim. 15 autoa samoista valoista vihreän ja keltaisen aikana sen sijaan, että enintään 1 kusipää menee vihreällä, 3 normaalia ihmistä keltaisella ja vielä pari runkkaria punaisella. Toki minäkin joskus olen vähän hidas ja häpeän sitä, mutta kun puolet ryssii joka kerta eikä tajua tekevänsä väärin.
 
Tiedot saa kirjattua sovellukseen kuvasta ja kuitista vaikkapa hississä tai paskalla. Toki toivoisin, että sovellus osaisi konelukea ne suoraan mittariston kuvasta, bensapumpun kuvasta tai kuitin kuvasta, enkä nyt ole ihan varma etteikö juuri tällaista ole jo olemassa.
ABC-mobiilitankkaus helpottaa kummasti tätä kirjaamista. Siihen tarvitsee syöttää vain mittarilukema. Enää ei mielellään muualla tankkaa, kun tuo on niin helppoa.
 
Olin noin kymmenentenä liikennevaloissa, ja vihreiden vaihduttua kesti 7-8 sekuntia ennen kuin jono alkoi liikkumaan siinä paikkeilla
Eka mietti tuon aikaa, vai sinä pääsit kymenentenä liikkeella jo noin nopeesti, vaikka joku arpo edessäsi ( ehkä manuaali laatikko yllätti)

Mutta joo, ainakin alkupään kannattaa olla hereillä, myöhemmin ei niin tarkkaa, jos ny kuitekin seuraa mitä edessä tapahtuu, niin luulis hitaan kerkiävän.
 
ABC-mobiilitankkaus helpottaa kummasti tätä kirjaamista. Siihen tarvitsee syöttää vain mittarilukema. Enää ei mielellään muualla tankkaa, kun tuo on niin helppoa.
Helpottaa siinä vaiheessa, kun kaikki ajopäiväkirjat ja polttoaineen myyjät käyttävät samaa rajapintaa. Tosin en toivoisi sellaista, koska dataa on verenimijöille jo ihan tarpeeksi muutenkin.
 
On se kyllä kumma kun ei voi keskittyä ajamiseen, saatana. Ei olisi mitenkään vaikeaa, että koko jono lähtisi samaan aikaan. Pääsisi esim. 15 autoa samoista valoista vihreän ja keltaisen aikana sen sijaan, että enintään 1 kusipää menee vihreällä, 3 normaalia ihmistä keltaisella ja vielä pari runkkaria punaisella. Toki minäkin joskus olen vähän hidas ja häpeän sitä, mutta kun puolet ryssii joka kerta eikä tajua tekevänsä väärin.
Tää kyllä vituttaa. Ja vielä kun ajaa automaatilla, jalka nousee jarrulta kun valo vihertää niin tuntuu iäisyyden kestävän että se edellä ajava saa jotain aikaiseksi kun muut menee jo 10-20m päässä.

Toinen kansanosa on sitten nämä jotka ei osaa toista kaistaa käyttää, esim. tässä:
Kalevan puistotie

Kaikki meneevät tuon rekan taakse klo 15-18 olevana ruuhka aikana. Vasen kaista saattaa olla tyhjä tai siellä on 2 autoa. Jono ulottuu sitten noihin jalankulkijoiden valoihin ja niistä eteenpäin, kumma juttu mikä siinä oikeassa kaistassa vetää kun siellä on risteyksen jälkeen toista kilometriä tilaa hakea takaisin omalle kaistalleen. Niille jotka ei paikkaa tiedä ja ihmettelee niin noiden valojen kierto kestää n. 5min ja tässä ajassa saadaan se 5 autoa per kaista lävitse. Sitten näiden lampaiden ansiosta kun toinen kaista jää tyhjäksi kokonaan niin saadaan ainoastaan se yksi kaistallinen läpi. Monta kertaa mieli tehnyt kiertää jakajan toiselta puolelta tuonne vasemmalle kaistalle...
 
Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.
Miksi se maksutapahtuma pitää lopettaa kännykällä? Sehän loppuu sillä sekunnilla, kun lasket pistoolin telineeseen.
Vai onko tämä jonkun muun firman app metkuja kuin Nesteen?
 
Tää kyllä vituttaa. Ja vielä kun ajaa automaatilla, jalka nousee jarrulta kun valo vihertää niin tuntuu iäisyyden kestävän että se edellä ajava saa jotain aikaiseksi kun muut menee jo 10-20m päässä.

Toinen kansanosa on sitten nämä jotka ei osaa toista kaistaa käyttää, esim. tässä:
Kalevan puistotie

Kaikki meneevät tuon rekan taakse klo 15-18 olevana ruuhka aikana. Vasen kaista saattaa olla tyhjä tai siellä on 2 autoa. Jono ulottuu sitten noihin jalankulkijoiden valoihin ja niistä eteenpäin, kumma juttu mikä siinä oikeassa kaistassa vetää kun siellä on risteyksen jälkeen toista kilometriä tilaa hakea takaisin omalle kaistalleen. Niille jotka ei paikkaa tiedä ja ihmettelee niin noiden valojen kierto kestää n. 5min ja tässä ajassa saadaan se 5 autoa per kaista lävitse. Sitten näiden lampaiden ansiosta kun toinen kaista jää tyhjäksi kokonaan niin saadaan ainoastaan se yksi kaistallinen läpi. Monta kertaa mieli tehnyt kiertää jakajan toiselta puolelta tuonne vasemmalle kaistalle...
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.
 
Ja sekös alueella yleensäkin vituttaa. Ei tuollaiseen ole mitään tekosyytä.
Vituttaahan se joo, johonkin aikaan ton koko paskan tilalla oli liikenneympyrä eikä mitään ongelmia.

Toi 5min kierto on päällä yölläkin, mukava lekotella siinä se aika kun ajaisi 10km motarivauhdissa.
 
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.
Kaupunkialueella tyypillisesti valoista kiirehtijät pysähtyy kaikkiin valoihin muutamaksi sekunniksi ja valorytmin mukaan etenijät menee ilman pysähdyksiä.
 
Miksi se maksutapahtuma pitää lopettaa kännykällä? Sehän loppuu sillä sekunnilla, kun lasket pistoolin telineeseen.
Vai onko tämä jonkun muun firman app metkuja kuin Nesteen?
Lienee samaa aivovammaisuutta kuin kortilla tankattaessa kuitin ottaminen (95% tapauksista ottanevat kuitin jotta saavat tankkauksen "poikki", 4,5% kulutusta logittavia aspergerejä ja 0,5% tarttee kuitin oikeasta syystä eli firman kirjanpitoon).
 
Tuusulanväylä ja vasenta kaistaa 80km/h kun rajoitus on 100km/h, tekisi joka kerta mieli tappaa...

:sangry:

Enkä ole palauttamassa korttia!

ja joka kerta siellä on se akka/vanha patu ratissa ja sitten ihmetellään että miksi valot vilkkuu...
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).

Ite ruksailen Fuelioon noita, mutta mulla auto vaihtuu 1-2 kertaa vuodessa, niin täytyy ensin tarkistaa paljonko kulutus heittää valmistajan/ajotietokoneen näyttämästä (kaupunki, maantie, seka) ja toiseksi, koska tankkaus firman kortilla jotta pystyy arvioimaan jokaisen kuukauden litra/km suhteen. Lisäksi samoilla autoilla ajetaan joka vuosi pari ulkomaanreissua, niin pitkän matkan (ja huippunopeuden) vaikutus kulutukseen on kanssa ihan mielenkiintoista tietää eri automallien välillä ja jälkikäteen pystyy samalla ohjelmalla vertaamaan aiemmin käytössä olleisiin autoihin noita lukuja ja summia.
 
Suomalaisilla ei ylipäätään tunnu koskaan olevan kaupungissa kiire mihinkään. Itse ajan melko reippaasti ihan sen takia että en ymmärrä sen hissuttelun hyötyä ollenkaan.

Eipä sitä olekaan. Tai no, teoreettinen hyöty jos haluaa liruttaa valoista toisiin "aallossa" joka nyt yleensä on aina myöhässä kun pyritään ajamaan sallittua maksimia. Ongelma tuossa on se, että siinä himmaillessa takanatulijat joutuvat hidastamaan jo kaukana seuraavista valoista ja silloin koko jono on jossain siellä edellisessä risteyksessä aivan jumissa yhden urpon takia. Jos se rajoitus on 50, niin se vauhti pitää kelata mahd. pian siihen, että kaikki muutkin pääsevät siihen samaan kyytiin. Ei se 400m päässä odottava punainen ole mikään tekosyy ajaa hiljaa! Se on hyväkin valoihin tullessa vähän jarrutella niitä ruosteita irti levyistä kun ei ne muuten tuppaa nyssyttäessä lähteämään. Jos ei tykkä pysähdellä ja rempata keppiä, niin hommaa sähkärin. Pikkusähkäreissäkin on se 0-50 kiihtyvyys aika riittävä, että siinä ei tarvitse kauaa hieroa sen risteyksen ylityksessä.

Se mikä tossa hidastelussa itseä pännii, että kun joutuu monasti työkseenkin kaupungissa ajelemaan kuljetuksia, niin siinä menee vuositasolla useampi päivä pelkkään jumitteluun kun laskee jokaisen minuutin minkä noissa ajallisesti häviää. Eläkeläiset joilla nyt ei ole juuri yhteiskunnalista panosta voisi muutenkin pysyä himassa ja tilailla ne safkat sinne kotiovelle. Se on paskapuhetta mitä pienistä eläkkeistä puhutaan, mummolla oli 26 tonnia käteistä kuollessaan, 3 taloa ja metsää ja koko roska pelkällä kansaneläkkeellä. Lopetetaan se autolla liikenteessä sählääminen ja rahamassin päällä istuminen ja ostetaan ne palvelut joltain joka vielä maksaa tämän konkurssipesän pyörittämisestä eikä lähdetä keskellä arkipäivää pönttöilemään liikenteeseen.
 
Ja tänään taas joutu ihmetteleen järjenjuoksua kun sama homma toistui pariin kertaan:

Tuusulanväylä ja vasenta kaistaa 80km/h kun rajoitus on 100km/h, tekisi joka kerta mieli tappaa...

:sangry:

Enkä ole palauttamassa korttia!

ja joka kerta siellä on se akka/vanha patu ratissa ja sitten ihmetellään että miksi valot vilkkuu...



Tollanen on kätevä noiden munijoiden hiillostamiseen. Mulla oli joskus junnuaikana jotkut poliisistrobot umpioissa edellisen omistajan laittamina ja ne oli kyllä ihan tajuttoman kätevät tuollaisten daijujen ohi pääsemiseen. Kerran tein sen virheen että ajoin poliiseja vastaan ne päällä huomaamattani. Oli ihan hyvä tuuri kun tulivat motarilla vastaan eikä heti päässeet ampaisemaan perään kun keskikaista oli sen verran pehmeä syksyn sateilla :D
 
Ja tänään taas joutu ihmetteleen järjenjuoksua kun sama homma toistui pariin kertaan:





Tollanen on kätevä noiden munijoiden hiillostamiseen. Mulla oli joskus junnuaikana jotkut poliisistrobot umpioissa edellisen omistajan laittamina ja ne oli kyllä ihan tajuttoman kätevät tuollaisten daijujen ohi pääsemiseen. Kerran tein sen virheen että ajoin poliiseja vastaan ne päällä huomaamattani. Oli ihan hyvä tuuri kun tulivat motarilla vastaan eikä heti päässeet ampaisemaan perään kun keskikaista oli sen verran pehmeä syksyn sateilla :D

Virkavallan anastuksesta saa parhaassa tapauksessa puoli vuotta häkkiä eli kumpi sit on uunompaa näin dashcam-aikakautena, ajella alinopeutta vaiko teeskennellä hälytysajossa olevaa poliisia?
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.
Nopeasti voin mutuilla, että riippuu kontekstista ja virkakunnan sekä oikeuslaitoksen kulloisestakin kyrpyysasteesta. Kysymys on sellainen, jonka jätän mielelläni avoimeksi ja akateemiseksi sen sijaan, että lähtisin tekemään siitä omaa tapaustutkimusta kokemusasiantuntijan polulla. :lol:
 
Kysymys kuuluukin pidetäänkö vilkkuvalojen käyttöä virkavallan anastuksena.

9 § (24.7.1998/563), Virkavallan anastus
Joka toista erehdyttääkseen
1) ilman lakiin perustuvaa oikeutta ryhtyy toimeen, jonka vain julkista valtaa käyttävä toimivaltainen viranomainen saa tehdä
49 §, Valojen käyttö ajettaessa
Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, ellei siitä erikseen toisin säädetä tai määrätä, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.

Näiden pykälien perusteella sen pitäisi täyttää anastuksen kriteerit.
 
Lainaamassasi pykälässä puhutaan vain punaisesta valosta, eikä sinisestä mistä oli ylempänä puhe.

156 § Muut valaisimet
Hälytysajoneuvossa saa käyttää sinistä valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta ajoneuvon ollessa kiireellisessä tehtävässä, ja silloin, kun se liikenteen varoittamiseksi on muutoin tarpeen. Tällaista varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisiajoneuvossa ja Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo. Mainittua varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen käyttämässä ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo.

Tuollainen pykälä löytyy myös. En kirveelläkään löydä pykälää joka sen käytön kieltää normaaleissa ajoneuvoissa. Uskoisin että joku sen kuitenkin kieltää kun kerran joudutaan erikseen sallimaan hälytysajoneuvoille.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
 
Itse käytin niitä aikanaan siksi, että näkee penkoille sieltä tulevat rusakot ja peurat rahtusen paremmin. Ajovaloista ei riitä kovinkaan leveälle valoa. Nyttemmin ledi ajovaloilla ei ole tätä ongelmaa.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
Pimeällä näkee tien reunat paremmin. Joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni että välttää törmäyksen.
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
Itse en yleensä käytä, mutta enemmän häiritsee vastaantulijan väärin suunnatut valot kuin sumarit. Välillä näkee autoja joissa se toinen valo tuntuu sojottavan vähän minne sattuu.
 
Eikö jossain autoissa nuo "sumuvalot" ole päiväajovalot? Ainakin muistaakseni Octaviassa on ollut siellä puskurin alareunoissa päiväajovalot, palavatko ne ajovalojenkin kanssa? Omassakin VAGilaisessa on sumuvalojen paikalla lediviirut, jotka toimivat päiväajovaloina, mutta palavat myös varsinaisten ajovalojen kanssa. Voinee näyttää sumuvaloilta, kun ovat tuommoisessa neljän valopisteen rykelmässä.
 
Pimeällä näkee tien reunat paremmin. Joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni että välttää törmäyksen.
Hitaassa vauhdissa sumussa, joo. Mutte se missä sitten hyvällä kelillä ajellaan hittasti, tuo mieleen taajamat missä yleensä katuvalaistus, isompi hyöty vs haitta voi olla epävarma.

Tajaamien ulkopuolella , kun nopeudet kasvaa, niin hyöty lähinnä siinä että eloonjäädessä voi kertoa silminäkijä havainnon, itse onnettomuuden väistämiseen niistä vain haittaa. Rautalangasta, kauemmaksi näkökyky heikkenee kun lähellä on sumarien kirkas valaistus.

Edit.
Ja tuo näin välähdyksen, oli sarkasmia, ei siitä ole hyötyä, kyllä se hirvi, peura, pyöräiliä siitä konepelliltä tunnistetaan jokatapauksessa varmemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Pimeällä näkee tien reunat paremmin. Joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni että välttää törmäyksen.

Ajat 80km/h, 22m sekunnissa, sumuvalo näyttää 25m päähän, mitä sä hyödyt siitä? :facepalm:

Saa olla super refleksit että ehdit edes tajuta tilannetta, mutta ainakin näet että osuu kun valoa keulalla enemmän :tup:
 
Sumuvalot. Miksi osa porukkaa käyttää etusumuvaloja pimeällä ja näin lisää ylimääräistä häikäisyä? Ainakaan omissa autoissani mitä olen omistanut tämä ei lisää kuin muutaman metrin kirkasta aluetta auton keulalla, ja jos ajat pimeällä näin niin silmäsi jäkee jopa kehnommin sinne minne kuuluu katsoa, eli kauemmas kun auton edessä on kirkkaampi alue. Onko tämä joku venäläisiltä opittu juttu, vaikkei nyt turisteja enää suomessa pyörikkään?
Onko pakko tuijottaa niitä valoja ? Ei ne häikäise yhtään jos niitä ei suoraan tuijota, periaatteesta pitää vaan kitistä jos joku niitä käyttää..
 
Onko pakko tuijottaa niitä valoja ? Ei ne häikäise yhtään jos niitä ei suoraan tuijota, periaatteesta pitää vaan kitistä jos joku niitä käyttää..

Kyllä on pakko katsoa kohti vastaantuleva autoa, että voi varmistua ettei esim. törmää siihen. Ja kun se vastaantuleva auto myös yleensä tulee hyvin samsta suunnasta kuin minne itse ollaan ajamassa, joten se tie jota pitää katsoa on ihan samassa suunnassa.

EI ihan toimi että auton tullessa vastaan käännetään katse jonnekin sivulle, ihan eri suuntaan minne ollaan ajamassa.
 
Onko pakko tuijottaa niitä valoja ? Ei ne häikäise yhtään jos niitä ei suoraan tuijota, periaatteesta pitää vaan kitistä jos joku niitä käyttää..
Eipä yllätä kommentti mutta hkultakalakin tuossa jo mainitsi hyvän syyn. Toinen syy on jos ajaa mäkistä tietä, kuten omalla kotiseudullani on todellakin eroa tuleeko mäen harjanteella vastaan 2 vai 4 etuvaloa häikäisyn kannalta. Voisin myös sinulle perustella jos vinkuisit siitä että porukka ajaa pitkät päällä vastaan: onko niitä valoja pakko tuijottaa? Vai onko niin ettei sinua haittaa pitkienkään pitäminen vastaantulijoilla..

Pimeällä näkee tien reunat paremmin. Joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni että välttää törmäyksen.
Tätä en kyllä ymmärrä. Näkeehän tien reunat niillä normaali ajovaloillakin mutta kauempana. Noh..

Eikö jossain autoissa nuo "sumuvalot" ole päiväajovalot? Ainakin muistaakseni Octaviassa on ollut siellä puskurin alareunoissa päiväajovalot, palavatko ne ajovalojenkin kanssa? Omassakin VAGilaisessa on sumuvalojen paikalla lediviirut, jotka toimivat päiväajovaloina, mutta palavat myös varsinaisten ajovalojen kanssa. Voinee näyttää sumuvaloilta, kun ovat tuommoisessa neljän valopisteen rykelmässä.
On, sumuvalot tunnistaakin siitä että on myös parkit päällä samaan aikaan. Eipä noitakaan käytetä ajovalojen kanssa yhdessä.

Haluaisin myös ylimääräisille kitisiöille muistuttaa tieliikennelaki 49‎ pykälästä, joten jos tästä huolimatta käyttää sumareita tarpeettomasti on peiliin katsomisen paikka:

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Itse luulen että suurin osa käyttäjistä käyttää tämän vuoksi mikä tekee omasta mielestäni sumuvalojen käyttämisestä erityisen typerää:

Tiellä liikkuvassa autossa on kirkkaalla päivänvalolla etusumuvalot päällä. Kun kuskilta kysyy sumuvalojen käytön syytä, vastauksena on "ulkonäön vuoksi".

Etusumuvalot päällä tyylin takia: "Toivon, että tämä trendi olisi jäänyt 90-luvulle"
 

Ketjukolaria eivät siis aiheuttaneet ne pällit, jotka ajoivat kiinni edellä olevan puskurissa juuri kirjoitettuaan internet-foorumille, miten moottoritiellä ei voi liikenne pysähtyä yhtäkkiä, vaan kaikki autot ehtivät kyllä jarruttaa yhtä nopeasti kuin muutkin. Sen aiheutti palava auto.
 

Ketjukolaria eivät siis aiheuttaneet ne pällit, jotka ajoivat kiinni edellä olevan puskurissa juuri kirjoitettuaan internet-foorumille, miten moottoritiellä ei voi liikenne pysähtyä yhtäkkiä, vaan kaikki autot ehtivät kyllä jarruttaa yhtä nopeasti kuin muutkin. Sen aiheutti palava auto.


tästä on jo ennakkopäätös Korkeimmasta hallinto-oikeudesta

Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Kaarinassa oleva led-näytöllä varustettu mainostaulu haittaa liikennettä kirkkautensa ja liikkuvan kuvansa takia. Päätöksen mukaan mainostaulu ei näin ollen sovellu nykyiselle paikalle.

Led-mainoslaite sijaitsee maantie 110:n ja Rakentajantien risteyksen läheisyydessä. Mainokselle myönnettiin määräaikainen lupa vuonna 2014. Lupa myönnettiin vuoden 2016 loppuun asti.

Varsinais-Suomen Ely-keskus teki mainostaulun toimenpideluvasta valituksen Turun hallinto-oikeuteen. Ely-keskuksen mukaan mainostaulun sijainti ja siinä esitettävät mainokset vaarantavat tarpeettomasti liikennevalo-ohjatun liittymän turvallisuutta.

Hallinto-oikeus kumosi mainostaulun toimenpideluvan Ely-keskuksen valituksesta sillä perusteella, että kyseisellä paikalla vaihtuvakuvainen, värikäs ja kirkasvaloinen mainoslaite vaaransi liikenneturvallisuutta ja haittasi liikennettä.

Korkein hallinto-oikeus pysyi Turun hallinto-oikeuden päätöksessä.




vrt

Hämeenlinnanväylällä oleva palavalla moottoritilalla varustettu auto haittaa liikennettä kirkkautensa ja liikkuvan savupilvensä takia. Päätöksen mukaan palava auto ei näin ollen sovellu nykyiselle paikalle.
 
Eipä yllätä kommentti mutta hkultakalakin tuossa jo mainitsi hyvän syyn.
Eipä todella yllätä. Aika useinhan tämä aihe käsitellään ja kaava on joka kerta sama.

Vähentää toki kerta kerralta ihmetystäni. Ilmeisesti ne häikäisijät eivät sittenkään ole tietämättömiä laista tai autonsa valoista vaan ajattelevat että he nyt vaan saavat tehdä niin. "Katsokoot muualle."

Kun mietin, milloin ajaisin yli 35 km/h etusumuvaloilla, ainakin tulee mieleen että leveää valaistusta on kätevä käyttää vaikka liukasrataharjoittelussa pimeällä. Auttaa tilanhahmottamiseen silloin kun ei mennä suoraan ja reuna lähestyy tai etääntyy viilten. Ei auta havaitsemaan mitään estettä siten, että törmäyksen voisi välttää. Aika harvoin olen kyllä aurannut järven jäälle ratoja ja vielä harvemmin ajanut niitä pimeässä, mutta olen silti eli onhan tämä käytännön esimerkki. Vastaantulevaa liikennettä oli onneksi aika vähän joten kukaan ei häikäistynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää aina-sumarit-päällä-audistien lisäksi haluun-erottua-massasta-bemaristit jotka ajaa tuikkukynttilän tehoisilla parkkivaloilla hämärässä kun kaikilla muilla on autoissa jo ajovalot päällä. Ja mersukuskit jotka ei vaan muista tai viitsi laittaa mitään valoja. Viikoittain näitä kaikkia näkee vaikka ei edes kovin paljon autolla aja. Ja bemarilla ajan itsekin.
 
Tämän argumentin vallitessa myös pitkiä valoja voisi käyttää koko ajan vastaantulijoista riippumatta.
No ei oikeestaan , sumarit näyttää lähelle eli suunnattu alas , pitkät taas nousee ylös.
Ja ei , en käytä sumareita kuin joskus harvoin lumituiskussa ,mutta en kyllä ymmärrä miten ne voi häikästä jos ei tuiskua lunta tai ole hernerokkasumua:confused:
 
Ei kovin monella ole muistissa pimeällä ajon kurssi, kun lukee näitä valoista sokaistumisia

Jos ne valot ei näytä mihinkään niin että niistä olisi hyötyä ajaessa, miten ne voivat silloin sokaista ajovaloja tehokkaammin kun kerran tavan ajovalot eivät sokaise ?

Ai että on ajatuksen juoksut kohdallaan.

Tokihan taas näitä "vaihdoim itse polttimom, säästin." markan seppiä löytyy jotka vaihtaa 100W polttimot sinne sumuvalojen umpioihin. Sellaiset erottaa yleensä jo kuskin ajoasennosta.
 
No ensinnäkin se on hyvin helppo aistinvaraisesti havaita, että sumuvalot mainituissa olosuhteissa häikäisevät vastaantulijaa. Sen pitäisi olla riidaton tosiasia.

Miksikö ne näin tekevät ko. tilanteissa? No mm. juuri siksi, että ovat alas suunnatut ja valokeila on leveä. Heijastavaan tien pintaan häikäisijän ja häikäistävän välille tulee tällöin paljon enemmän valoa kuin lähivaloista.

Lisäksi - toki riippuen valoista - sumuvalot eivät ole ihan samanlaiset kuin lähivalot. Ihan suoraan päin näköä voi myös tulla enemmän hajavaloa kuin oikeasti tarkkaan rajaavista lähivaloista.

Edellä mainittu pois olettaenkin myös lähivalojen kahdentaminen hieman pahentaisi häikäisyä. Ei sitäkään piruuttaan kielletty, vaikka aika oli toki lainsäätämisen ja teknologian kannalta aivan toinen.

En mitenkään voi ymmärtää motiivia vähätellä asiaa. Tämä kun on erittäin selkeästi havaittava ja helposti demonstroitava ilmiö. Kyllä sen huomaa ihan sillä, että kokeilee ajaa autoa Suomessa, kunhan keskittyy havainnoimaan ja muutenkin haluaa ajaa näköaistin varassa eikä tuurilla ja toivoen, ettei tuossa nyt vaan olisi mitään. Jos tämä ei todella riitä, ei tarvita kuin auto tai mielellään kaksi, sateinen pimeä päällystetty pinta ja muutama minuutti aikaa. Eiköhän sen eron huomaa kun kokeilee ajaa vastaan vaikka paikallaan olevaa autoa, jossa on kytketty lähivalot vs. lähi- ja sumuvalot. Jos ei huomaa eroa, tuskin huomaa eroa myöskään kaukovaloihin.

Jos ne valot ei näytä mihinkään niin että niistä olisi hyötyä ajaessa, miten ne voivat silloin sokaista ajovaloja tehokkaammin kun kerran tavan ajovalot eivät sokaise ?

Ai että on ajatuksen juoksut kohdallaan.
:facepalm:

Samasta syystä kuin huomiovalot erottuvat valoisassa vastaantulijalle yleensä jopa paremmin kuin lähivalot, vaikka niillä näkee pimeässä ajaa pikkuriikkisen huonommin. Nähdäkseni tässä ajatuksenjuoksussa ei ole mitään vikaa saati kovin outoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ne valot ei näytä mihinkään niin että niistä olisi hyötyä ajaessa, miten ne voivat silloin sokaista ajovaloja tehokkaammin kun kerran tavan ajovalot eivät sokaise ?
Niin, miten. Mietipä sellaista asiaa kuin valokuviot ja suuntaus etenkin pystysuunnassa :hmm:
 
Jos ne valot ei näytä mihinkään niin että niistä olisi hyötyä ajaessa, miten ne voivat silloin sokaista ajovaloja tehokkaammin kun kerran tavan ajovalot eivät sokaise ?

Häikäisy, ja hyöty ei kulje käsikädessä.

Eli autossa voi olla valot jotka häikäisee vastuuntulijoita, mutta ovat surkeat valaisemaan.


Oli sitten puhe, pitkistä, lyhyistä, sumuvaloista, päivävaloista, parkeista , lisäpitkistä , koristeista yms.

Jos tietoisesti pitää päällä sellaisia valoja joista ei ole itselle hyötyä, mutta haittaa muille, niin se tahallista kiusantekoa.


Jos tietämättömyyttään pitää päällä sellaisia valoja joista luulee olevan itselleen hyötyä, mutta tietää olevan haittaa muille, niin se luulotilanne on jo itsekästä, jota tietämättömyys ei lievennä.


Asiallisten pitkien osalta, niin niiden käytöstä on hyötyä (siellä missä kuuluu käyttää) ja niitä ei kannata vaihdella lyhyiksi liianaikaisin, ja ne pitää vaihtaa ajoissa takaisin. Jälkimmäinen menee monella myöhäiseksi, ja harvoin vastaantulijat pitkiä liian myöhään vaihtavat lyhyiksi, ja harvoissakin usein kyse vahingosta, tai automatiikka bugittaa.


Häikäisyn osalta ei kannata luottaa pelkästään omaan tuntemukseen, jos itseä ei jokin häikäise häritsevästi niin monia muita terveydeltään ajokuntoisia voi häikäistä, ihmiset eivät ole samanlaisia.

Niitä vastaantulian valoja ei tietenkään kananta tuijottaa, no sitä tuskin kuskit harrastaa.
 
Samaan häikäisykategoriaan kuuluu pimeällä perseessä hinkkaajat, ja varsinkin pakukuskit joiden valot häikäiseen sivupeileissä ja takapeilissä vallan vitusti EIkö nyt järki sano että jätetään pimeällä sitä turvaväliä että ei peileissä häikäse. Onneks itsellä saa sivupeilit parkkiasentoon niin ei häikäse kuin taustapeilissä.
 
Samaan häikäisykategoriaan kuuluu pimeällä perseessä hinkkaajat, ja varsinkin pakukuskit joiden valot häikäiseen sivupeileissä ja takapeilissä vallan vitusti EIkö nyt järki sano että jätetään pimeällä sitä turvaväliä että ei peileissä häikäse. Onneks itsellä saa sivupeilit parkkiasentoon niin ei häikäse kuin taustapeilissä.

Siinä taustapeilissä on sellanen vipu alapuolella jolla sen saa himmennettyä niin ei häikäise.
 
Siinä taustapeilissä on sellanen vipu alapuolella jolla sen saa himmennettyä niin ei häikäise.
En ole taustapeilin kanssa ongelmaa huomannu noissa perässäroikkujissa, volvossa tummenee automaattisesti, vaan juurikin nuo sivupeilit.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 951
Viestejä
4 653 366
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom