Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En puhu tuningia juu. Mitkä ovat "jenkkiparkit" ja mitä sellaiset tekevät 1980-luvun Volvossa?Jenkkiparkit sulle terminä jotain ihan uutta?
Siniset oli varmaan siniset parkkipolttimot loimottamassa jonkun tuningmiehen keulilla.
En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...Iltojen pimentyessä on alkanut näkymään jos jonkinlaista valoviritystä. Tästä parikymmentä kilometriä maaseudulle päin siirtyessä on joka toisella sumuvalot ajovalojen kanssa häikäisemässä ja valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.
Nyt tuli kuitenkin vastaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä: siniset todella himmeät ajovalot, ja kummallakin reunalla keltainen valo, aivan kuin vilkut olisivat valaisseet kokoajan. Mitä helvettiä.
En puhu tuningia juu. Mitkä ovat "jenkkiparkit" ja mitä sellaiset tekevät 1980-luvun Volvossa?
Ärsyttämään päässeet on ilmeisesti asennettu nappaamalla virrat suoraan normipitkiltä, kun joillakin näkyy oleva vaihtoehtona joko kaikki valot päällä tai sitten lyhyet. Osa jopa laittaa häikäisyvalonsa takaisin päälle, jos en itse laita pitkiä pois. Siinä sitten ajellaan puoli kilometriä joko sokeana tai pimeydessä. Kamalin vastaantullut valokisko koostui parista sadasta yksittäin erottuneesta ledistä, joiden valo vain siroili joka suuntaan häikäisemään, eikä tielle päätynyt mitään.En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.Jenkkiparkit ovat siis sellaiset, joissa vilkussa on koko ajan päällä valo, joka vilkun päälläollessa vilkahtelee sammuksiin. Toimii siis käänteisesti normivilkkuun verrattuna. Joskus 80- ja/tai 90-luvulla oli ilmeisesti tyylikästä tuunata sellaiset autoihin, jossa niitä ei ollut alunperin. Muistan nähneeni niitä paljon joskus noihin aikoihin.
Amerikasta maahantuoduissa autoissa ne jenkkivalot (eli DOT) olivat monin osin lailliset, ml. jenkkiparkit. Aivan kuten punaiset takavilkutkin. Nykytilannetta en tiedä, mutta sivistä itseäsi Trafin sivuilta.Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh...OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat.
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh...
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh...
Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.
Liekkö huono maadoitus ollut valossa.Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.
Hyvälaatuiset kiskot oikein asennettuna sekä suunnattuna ja ennen kaikkea oikein käytettynä ovat kyllä ihan päteviä laitteita noin muuten.
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.
.
Jos ei kasetti kestä ajaa turvallisesti niin voi sen ajamisen jättää ihan suosiolla sellaisille jotka pystyvät siihen ilman tuollaista pelleilyä. Koskee myös tuota jarruttelijaa mutta erityisesti tuota rekkakuskia koska sillä isolla autolla tekee aivan erilailla tuhoa kuin henkilöautolla, luulisi ammattikuskin ymmärtävän että tuo hiillostaminen ja pitkien välkyttely korkeintaan pahentaa tilannetta.kannattaisi varmaan vaan painua helvettiin edestä, voi olla kiire kontilla jonnekin niin ei paljon huvita kuskia tollaset jarruttelijat ja opettajat. Ihan sama mitä jeesustelijoita ovat, mutta pois vasemmalta kaistalta jos takana tuleva ajaa lujempaa. Konttikuskit on usein pinna kireellä, sinällään ei pitäisi olla, ehkä ovat kilsapalkalla.. En lähtisi kikkailemaan siinä edessä mitään.
Eikö tämä ole ihan vakio e60 5-sarjalaisissa? Muistan jo 15v sitten ihmetelleeni näitä juuri vitossarjalaissa.Ainakin uudempiin bemareihin ( E90/E60 eteenpäin ) nuo "jenkkiparkit" eli äärivalot saa päälle ihan ohjelmallisesti, jolloin etuvilkut tosiaan palavat jatkuvasti ja sammuvat silloin kun vilkun laittaa päälle.
Muutaman hermannin olen nähnyt moisen ratkaisun autoonsa koodanneen.
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.Vähän sama kuin pyöräilijät, ympäristöystävällisintä olisi, että pyörälijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen, auton pysätytys ja uudelleen kiihdytys aiheuttaa päästöjä ja lisäksi pyöräilijän etuajo-oikeus monesti asettaa pyöräilijän vaaraan.
Mulle isolohko heti!Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
Huono vertaus kaikenkaikkiaan.Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
Ei se ollut vertaus vaan sarkastinen kommentti siihen miten absurdi ajatus tuo on, että väistämissääntöihin alettaisiin tekemään poikkeuksia ajoneuvoluokan mukaan.Huono vertaus kaikenkaikkiaan.
Samaa mieltä. Etenkin kun tuo "risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pitää väistää" taitaa olla ainoa erikseen tieliikennelakiin kirjattu "auto väistää pyöräilijää" -pykälä. Jokainen voi miettiä kuinka järkevää tuon säännön poistaminen olisi.Nykyiset västämissäännöt ovat varsin hyviä. Kääntyvän auton väistäessä pyöräilijää joutuu nyt hidastamaan sen käännöksenkin takia useimmiten, joten sen pyöräilijän väistäminen ei aiheuta juurikaan ylimääräistä ohjelmaa.
Onkos nuo autot jenkkityylisiä, joissa ei ole erillistä keltaista/oranssia vilkkuvaloa vaan jarruvalot vilkkuvat? Aivan sysipaskoja laitteita.OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat.
Toivottavasti esimies tai viimeistään poliisi raakkaa tuollaiset liikenteestä.liikenteessä vaan on aika paljon sellasia, jotka ei kunnioita raskasta kalustoa, joko kiilaa, opettaa tai muuten kiusaa. Ja tosiaan se paine tulee myös asiakkailta ja esimiehiltä, lisäksi on ainoa työ jossa poliisi valvoo taukoja minuutilleen. Ei ole helppoa, siksi olisi järkevintä väistää.
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
Onkos nuo autot jenkkityylisiä, joissa ei ole erillistä keltaista/oranssia vilkkuvaloa vaan jarruvalot vilkkuvat? Aivan sysipaskoja laitteita.
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.Rumat ja turhat ne on, en kiistä. Yhtälailla kun muutkin kaikenlaiset vilkkuvalot sun muut autoissa, mutta lähinnä omassa pienessä mielessä hämmästelin kun sanoit että vastaan tuli jotain uutta ja ihmeellistä, niin istuhan joskus tien viereen ja laske monessako autossa tuollaiset on vaikkapa jollakin vilkasliikenteisellä tiellä tunnin aikana. Havannointikyky ei voi olla kovin hyvä jos tällaisia ei ole koskaan liikenteessä ennen nähnyt, tai sitten olet syntynyt eilen
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.
Sen sijaan siinä virityksessä, joka aiemmin vastaani tuli, oli vilkut täydellä kirkkaudella päällä, ja lisäksi siniset hajavaloa tuottaneet oksennukset ajovalojen paikalla. Ei mitään tekemistä parkkivalojen kanssa.
Kyseessä oli tosiaan arviolta 1980-luvulta peräisin ollut Volvo. Älä hanki bemaria.melko suurella todennäköisyydellä olet nähnyt BMW:n jossa laitettu vilkut koodaamalla palamaan parkkeina ja sitten varmaan eestivalkoiset ledit laitettu annelinsilmiin. Ei mitään sen kummempaa, jos olis bemari niin saattaisin itsekin laittaa tolleen, imho ihan hieno, kunhan ledit ei ole liian kylmän sävyiset.
Mitä eroa sillä on tuleeko kumpikin vihreän valon takaa, kolmion takaa tai ilman mitään? Vihreä valo ei mitenkään erikseen sano väistämään suoraan vastaantulevaa vaan siihen päätee normaali kääntymispykälä, toisin sanoen kun kumpikin kääntyy niin se on sama asia kuin valoja ei olisikaan ja jättösääntö pätee. Kannattaisi varmaan kysyä asiaa liikenneministeriöstä eikä miltään hattiwatti yhdistykseltä, joka ei muutenkaan loista oikein millään osa-alueella.Tässä aiemmin oli aiheena se että miten nykyään saa jättää risteyksen ja otin asian puheeksi liikenneturvan edustajan kanssa. Sieltä tuli aika selkeä kanta että nykyään tasa-arvoisessa risteyksessä voi oikealle kääntyjä joutua väistämään vastaantulevaa vasemmalle kääntyjää, jos oikealle kääntyjä jättää risteyksen muuten kuin lähimmälle kaistalle. Mutta risteyksissä joissa on liikennemerkki ja/tai liikennevalot, mikään ei muutu väistämissäännön suhteen, koska siellä tuo alempi liikennesääntö ei päde vaan noudattamisjärjestyksessä korkeammalla olevat merkit/valot. Eli voi jättää oikealle kääntyessä risteyksen minne kaistalle haluaa ja muut väistää.
Toinen osa keskustelussa oli että risteyksenjätöt voi tehdä mille vaan kaistalle myös tilanteessa että useampi rinnakkainen kaista kääntyy samaan suuntaan. Siis vaikka ensimmäiseltä kääntyvältä kaistalta päätyisi suoraan kolmannelle jne.
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.
Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.
Huvinsa kullakkin, vaikuttaa siltä että ei ole omat rahaa kiinni asenteelta.Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.
Vituttaa ihmiset jotka jää tankkaamisen jälkeen autoon räpläämään puhelinta tms, vaikka näkevät että seuraava jonottaa jo siihen tankille. Ei siinä pieni odottelu haittaa, mutta illalla edellä joku rouva selaili puhelintaan noin 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaikka odottelin hänen edessään kiltisti vuoroa
Jos se ootti että lähdet pois edestä?
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.
En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
Valoja voi vilauttaa.Joskus pitäisi uskaltaa olla vähän röyhkeämpi
Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.
En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
Onko niin lyhyt muisti että autoa ei ehdi siirtää ensin pumpun edestä vai miksi se pitää tehdä heti?Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.