Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Huono vertaus kaikenkaikkiaan.
Ei se ollut vertaus vaan sarkastinen kommentti siihen miten absurdi ajatus tuo on, että väistämissääntöihin alettaisiin tekemään poikkeuksia ajoneuvoluokan mukaan.
Nykyiset västämissäännöt ovat varsin hyviä. Kääntyvän auton väistäessä pyöräilijää joutuu nyt hidastamaan sen käännöksenkin takia useimmiten, joten sen pyöräilijän väistäminen ei aiheuta juurikaan ylimääräistä ohjelmaa.
Samaa mieltä. Etenkin kun tuo "risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pitää väistää" taitaa olla ainoa erikseen tieliikennelakiin kirjattu "auto väistää pyöräilijää" -pykälä. Jokainen voi miettiä kuinka järkevää tuon säännön poistaminen olisi.
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
Onkos nuo autot jenkkityylisiä, joissa ei ole erillistä keltaista/oranssia vilkkuvaloa vaan jarruvalot vilkkuvat? Aivan sysipaskoja laitteita.
 
Ylipäänsä kun laitettaisiin ensiksi esim. liikennevaloista vihreä linja kuntoon ja 5min tyhjäkäytöt keskell yötä pois punaisissa valoissa niin päästöt jo vähenisi tuntuvasti.

Monesti vihreässä linjassakin ajamalla rajoituksen mukaan saa hidastaa kävelyvauhtiin ennenkun seuraava tolppa menee vihreälle yö aikaan.
 
liikenteessä vaan on aika paljon sellasia, jotka ei kunnioita raskasta kalustoa, joko kiilaa, opettaa tai muuten kiusaa. Ja tosiaan se paine tulee myös asiakkailta ja esimiehiltä, lisäksi on ainoa työ jossa poliisi valvoo taukoja minuutilleen. Ei ole helppoa, siksi olisi järkevintä väistää.
Toivottavasti esimies tai viimeistään poliisi raakkaa tuollaiset liikenteestä.

Jos kyse ahneudesta niin väärin vaarantaa muita omasta ahneudesta.
 
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.

Rumat ja turhat ne on, en kiistä. Yhtälailla kun muutkin kaikenlaiset vilkkuvalot sun muut autoissa, mutta lähinnä omassa pienessä mielessä hämmästelin kun sanoit että vastaan tuli jotain uutta ja ihmeellistä, niin istuhan joskus tien viereen ja laske monessako autossa tuollaiset on vaikkapa jollakin vilkasliikenteisellä tiellä tunnin aikana. Havannointikyky ei voi olla kovin hyvä jos tällaisia ei ole koskaan liikenteessä ennen nähnyt, tai sitten olet syntynyt eilen :D
 
Rumat ja turhat ne on, en kiistä. Yhtälailla kun muutkin kaikenlaiset vilkkuvalot sun muut autoissa, mutta lähinnä omassa pienessä mielessä hämmästelin kun sanoit että vastaan tuli jotain uutta ja ihmeellistä, niin istuhan joskus tien viereen ja laske monessako autossa tuollaiset on vaikkapa jollakin vilkasliikenteisellä tiellä tunnin aikana. Havannointikyky ei voi olla kovin hyvä jos tällaisia ei ole koskaan liikenteessä ennen nähnyt, tai sitten olet syntynyt eilen :D
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.

Sen sijaan siinä virityksessä, joka aiemmin vastaani tuli, oli vilkut täydellä kirkkaudella päällä, ja lisäksi siniset hajavaloa tuottaneet oksennukset ajovalojen paikalla. Ei mitään tekemistä parkkivalojen kanssa.
 
Tässä aiemmin oli aiheena se että miten nykyään saa jättää risteyksen ja otin asian puheeksi liikenneturvan edustajan kanssa. Sieltä tuli aika selkeä kanta että nykyään tasa-arvoisessa risteyksessä voi oikealle kääntyjä joutua väistämään vastaantulevaa vasemmalle kääntyjää, jos oikealle kääntyjä jättää risteyksen muuten kuin lähimmälle kaistalle. Mutta risteyksissä joissa on liikennemerkki ja/tai liikennevalot, mikään ei muutu väistämissäännön suhteen, koska siellä tuo alempi liikennesääntö ei päde vaan noudattamisjärjestyksessä korkeammalla olevat merkit/valot. Eli voi jättää oikealle kääntyessä risteyksen minne kaistalle haluaa ja muut väistää.

Toinen osa keskustelussa oli että risteyksenjätöt voi tehdä mille vaan kaistalle myös tilanteessa että useampi rinnakkainen kaista kääntyy samaan suuntaan. Siis vaikka ensimmäiseltä kääntyvältä kaistalta päätyisi suoraan kolmannelle jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.

Sen sijaan siinä virityksessä, joka aiemmin vastaani tuli, oli vilkut täydellä kirkkaudella päällä, ja lisäksi siniset hajavaloa tuottaneet oksennukset ajovalojen paikalla. Ei mitään tekemistä parkkivalojen kanssa.

melko suurella todennäköisyydellä olet nähnyt BMW:n jossa laitettu vilkut koodaamalla palamaan parkkeina ja sitten varmaan eestivalkoiset ledit laitettu annelinsilmiin. Ei mitään sen kummempaa, jos olis bemari niin saattaisin itsekin laittaa tolleen, imho ihan hieno, kunhan ledit ei ole liian kylmän sävyiset.
 
melko suurella todennäköisyydellä olet nähnyt BMW:n jossa laitettu vilkut koodaamalla palamaan parkkeina ja sitten varmaan eestivalkoiset ledit laitettu annelinsilmiin. Ei mitään sen kummempaa, jos olis bemari niin saattaisin itsekin laittaa tolleen, imho ihan hieno, kunhan ledit ei ole liian kylmän sävyiset.
Kyseessä oli tosiaan arviolta 1980-luvulta peräisin ollut Volvo. Älä hanki bemaria.
 
niin no niissä voi myös olla, toki varsinkin, jos on jenkkituonti volvo. Mikäs bemarissa vikana? Tollanen 6-diesel olis hieno, Audi tai mersu ei oikein napostele.
 
Tässä aiemmin oli aiheena se että miten nykyään saa jättää risteyksen ja otin asian puheeksi liikenneturvan edustajan kanssa. Sieltä tuli aika selkeä kanta että nykyään tasa-arvoisessa risteyksessä voi oikealle kääntyjä joutua väistämään vastaantulevaa vasemmalle kääntyjää, jos oikealle kääntyjä jättää risteyksen muuten kuin lähimmälle kaistalle. Mutta risteyksissä joissa on liikennemerkki ja/tai liikennevalot, mikään ei muutu väistämissäännön suhteen, koska siellä tuo alempi liikennesääntö ei päde vaan noudattamisjärjestyksessä korkeammalla olevat merkit/valot. Eli voi jättää oikealle kääntyessä risteyksen minne kaistalle haluaa ja muut väistää.

Toinen osa keskustelussa oli että risteyksenjätöt voi tehdä mille vaan kaistalle myös tilanteessa että useampi rinnakkainen kaista kääntyy samaan suuntaan. Siis vaikka ensimmäiseltä kääntyvältä kaistalta päätyisi suoraan kolmannelle jne.
Mitä eroa sillä on tuleeko kumpikin vihreän valon takaa, kolmion takaa tai ilman mitään? Vihreä valo ei mitenkään erikseen sano väistämään suoraan vastaantulevaa vaan siihen päätee normaali kääntymispykälä, toisin sanoen kun kumpikin kääntyy niin se on sama asia kuin valoja ei olisikaan ja jättösääntö pätee. Kannattaisi varmaan kysyä asiaa liikenneministeriöstä eikä miltään hattiwatti yhdistykseltä, joka ei muutenkaan loista oikein millään osa-alueella.
 
Ei kai liikennevalot varsinaisesti väistämissääntöihin vaikuta mitenkään. Valot kertoo milloin risteykseen saa ajaa ja väistämissäännöt määrittelee väistämiset.
 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.

 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.



No älä nyt, se ei sentään tullu suoraan vastapalloon sitä. (Sellaistakin olen päässyt kaksi kertaa todistamaan.)
 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.

Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.
 
Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.
Huvinsa kullakkin, vaikuttaa siltä että ei ole omat rahaa kiinni asenteelta.

Toki kannattaa hetki miettiä mitä tekee, mutta kai noissa yleensä voi jotain muutakin tehdä kuin katsoa pellin-(muovin)taipumista
 
Viimeksi muokattu:
Vituttaa ihmiset jotka jää tankkaamisen jälkeen autoon räpläämään puhelinta tms, vaikka näkevät että seuraava jonottaa jo siihen tankille. Ei siinä pieni odottelu haittaa, mutta illalla edellä joku rouva selaili puhelintaan noin 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaikka odottelin hänen edessään kiltisti vuoroa
 
Vituttaa ihmiset jotka jää tankkaamisen jälkeen autoon räpläämään puhelinta tms, vaikka näkevät että seuraava jonottaa jo siihen tankille. Ei siinä pieni odottelu haittaa, mutta illalla edellä joku rouva selaili puhelintaan noin 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaikka odottelin hänen edessään kiltisti vuoroa

Jos se ootti että lähdet pois edestä?
 
Jos se ootti että lähdet pois edestä?

Siis juu, siinä oli yli kymmenkunta metriä väliä :D Kyseinen tankkausasema on sellainen, että siinä mahtuu jonottamaan hyvin kummalla tahansa puolella, tässä osui vaan sellainen tilanne, että rouvalla oli bensaluukku oikealla puolella ja omassa autossa vasemmalla. Viereisellä pumpulla oli samanlainen jono, niin en voinut lähteä koukkaamaan toiselle tankille.

Ja ei se rouva siellä odotellut että väistän, kun puhelimen räplääminen kiinnosti enemmän :D Hyvin se siitä pääsi jatkamaan matkaa kun oli tärkeimmät asiansa saanut puhelimen kanssa hoidettua
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.

Oon vähän sellainen persoona, että yritän ymmärtää ihmisiä liiankin hyvin. Oma ajatuksenjuoksu tilanteessa oli aikalailla:

"Eiköhän se kohta siirry"
"No kohta varmasti lähtee"
"Meenkö sanomaan? No en viitti kun lähtee kuitenkin heti kun nousen autosta"
"En taida viitsiä töötätä jos on vaikka jotain tärkeää"

Joskus pitäisi uskaltaa olla vähän röyhkeämpi :D
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.
 
Ja nollata auton kulutuksen seurannan virtuaalisesti siinä kohtaa missä tankkasit ja ottaa sen lukemat ylös kans (tää ei onnistu kun just siinä pumpulla)? Tulee noi kuvat otettua just siks että joskus on pumppuja missä ei voi siirtyä sivuun tekemään näitä. Mutta nämä on niitä kunkin omia rutiineja, jotku kaivaa muistilappuja pin-koodia varten siellä automaatin maksupäätteellä.
 
Onko niin lyhyt muisti että autoa ei ehdi siirtää ensin pumpun edestä vai miksi se pitää tehdä heti?
Heti ne varmaan tehdään, toivottavasti kuitekin se systeemi on suht joutusa ja tuohon ei pitäis mennä minuutteja, monella se pelkkä maksaminen vie enemmän, varsinkin jos käy sisällä maksamassa ennen lähtöä pumpulta. (jälkimmäinen sen takia että nykyään panikoidaan jos lähtee autoa siirteleen ennen maksamista)


Jos nyt on jonnekkin keskisen tarjousasemalla mennyt, jossa jonoa, niin siinä varmaan painetta hoidella homma nopeasti.
 
Eikös noista nyt kuitenkin sen kuitin saa pihalle tankkauksen jälkeen jos ei satu juuri paperi olemaan lopussa (mistä ilmoitetaan ennen tankkausta)? Lappu käteen ja johonkin parkkiin ne tiedot täyttämään.
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).

Itse olen tasan pari tankillista logittanut elämäni aikana ja senkin vain sen takia että sain kulutusmittarin kalibroitua, jota sittemmin en ole käytännössä kylläkään katsellut tai seuraillut eli periaatteessa lähes hukkaan meni tuokin työ. Ihan sama meneekö sitä soppaa keskimäärin 6,3L vai 6,5L satasella, tuo ei radikaalisti muutu kuin autoa vaihtamalla.
 
Mitä iloa/hyötyä tommoisesta "logittamisesta" edes ylipäänsä on? Voin luvata että ihan joka tankattu desilitra moottorin läpi menee ja pinta hupenee suoraan verrannollisesti ajettuun matkaan nähden pidit lokia tai et :).
Ei liene ihme, että monia tämän foorumin käyttäjiä asia kiinnostaa. Minulle ainakin on iloa siitä, että tiedän jokseenkin tarkkaan kulutuksen ja auton vuosikulut. Ihan samoista syistä tarkkailen erilaisten vehkeiden sähkön, öljyn sun muun energian kulutuksia. Puoliksi järkevää suunnittelua ja taloudenpitoa varten, puoliksi nörtin mielenkiinnosta.

Yritystoiminnankin puolesta jotkut kulut on vaan tasan tiedettävä, samoja logeja pidän sitten sellaisestakin mikä ei välttämättä olisi niin justiinsa. Se auttaa ymmärtämään, mihin kuluu ja mihin ei, mistä on säästettävissä jos siltä tuntuu ja mistä ei ole järkeä yrittää euron takia kitsastella.
 
Siksi seuranta, että siitä kun osaa lukea tuloksia, näkee kun auton tekniikassa on jotain vialla. Yleensä sellainen vika ei näy vikakoodeissa, esim lämötila-anturi antaa väärää infoa -> soppa rikasta jatkuvasti. Tai jarrut alkaa laahaamaan ja pikku jumpan aika.
 
Varianssi maantie/kaupunki/seka-ajon välillä on niin suurta että kaikki tuollaiset tekniikasta aiheutuvat pienet kulutuslisät katoavat tuohon ympäristön epätarkkuuteen. Maantielläkin 500km pätkällä 3 ohitusta rekoista vaikuttaa kulutukseen enemmän puhumattakaan jo pelkästään ulkoilman lämpötilasta. Toisin sanoen aika meedio saa olla jos kuvittelee "logittamalla" jotain löytävän, ei tuossa ainakaan vaivannäölleen palkkaa saa. Lämpöanturin lukeman voi katsoa suoraan softasta ja laahaamisen voi kokeilla 2x vuoteen vanteesta jos tämmöiset asiat jännittää...

Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
 
Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
No sitten se on just näin.

Itsehän kirjaan toki spritmonitoriin tankkausten lisäksi kaikki auton kulut jokainen autopesu, rengastyö ja polttimo mukaanluettuna. Tiedän että nykyiseen käyttöautoon on mennyt 6015 euroa(toki tässä laskelmassa ei ole käytetty arvonalenemaa vaan rahoitusyhtiölle maksettua summaa mutta sehän ei tässä kohtaa ole ongelma). Tällaista tietoa en saa valmistajan ilmoituksista laskemalla.

Laahausta ja moottorin toimintaan liittyvää kulutuslisää olen joskus aiemmissa romuissa osannut epäillä jo ihan mittarilla tankatusta määrästä vs. trippimittari intuitiivisesti. Tankkauspäiväkirjan kulutuksesta huomaisi helpommin.
 
Palaan sen verran vielä aloittamaani aiheeseen, että pistin palautetta bussipysäkin huonosti näkyvistä katkoviivoista Turun kaupungille joka heitti pallon ELY-kekukselle koska kyseessä on maantie. Ja viivat ovat sittenkin voimassa joten väärässä olin.

Tässä ELYn vastaus:

Hei


Kiitos yhteydenotosta!


Tässä asiantuntijan vastaus :


Tällä kohdalla on vain yksi kaista, jonne liikennesääntöjen mukaan on käännyttävä. Bussipysäkki tai siihen verrattava ei ole kiihdytys tai -hidastekaista. Eli kääntyminen on suoritettava suoraan kaistalle.


Ystävällisin terveisin, Kirsi
Liikenteen asiakaspalvelu
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:
 
Itsehän kirjaan toki spritmonitoriin tankkausten lisäksi kaikki auton kulut jokainen autopesu, rengastyö ja polttimo mukaanluettuna. Tiedän että nykyiseen käyttöautoon on mennyt 6015 euroa(toki tässä laskelmassa ei ole käytetty arvonalenemaa vaan rahoitusyhtiölle maksettua summaa mutta sehän ei tässä kohtaa ole ongelma). Tällaista tietoa en saa valmistajan ilmoituksista laskemalla.
Käyttökuluilla tarkoitin polttoaineen käyttökuluja - sori epäselvästä ilmaisusta mutta yleisesti ottaen puhuttiin polttoainekuluista kun et sä siellä tankilla 5min lokia täyttämällä luonnollisesti saa ylös kuin ne polttoainekulut.

Jos ajat nyt 100tkm lisää niin paljos ne kulut sitten on :)? Aivan, polttoaineen osan voit arvata ihan valmistajan ilmoituksesta, mutta tuossa matkalla saattaa moottori porsia, akku levitä jne, joten niitä kokonaiskuluja et tule tietämään mitenkään etukäteen. Sen sijaan jos unohdat nuo lokittelut ja lasket vaikka 0,2c/km niin olet hehtaarilla eli tuo 100tkm ajaminen tulee maksamaan keskivertokipolla ~20keur ja tässä ei ole arvonalenemaa mukana. Se on toki eri asia jos haluaa peruutuspeilistä katsella menneitä kuluja, mutta en ymmärrä mitä iloa on tiedosta että vuonna X meni polttoaineeseen Y eur kun saman hehtaarin saa tietoon ilman lokin pitämistäkin yksinkertaisesti ajetusta matkasta...
 
Juuri näin, itsellä on kans yks kaveri joka jaksaa logitella joka kulun autosta ja väkästelee jotain lasten ruutuvihkoa täyteen bensatankkauksia sun muita. Tässä kohta parin kymmenen autoiluvuoden jälkeen voin todeta etten moisella logittamisella koskaan olisi tehnyt yhtään mitään. Niin loppu ei koskaan ole rahat olleet että olisin joutunut jotain excel analyysiä tekemään että riittääkö rahat 100 vaiko 120km matkaan, tai vaihtoehtoisesti voinko ostaa nyt 5 vai 15te auton. Tosin olen niin juutalainen etten muutenkaan itseäni halua mitenkään "limiitille" vetää. Ehkä sitten jos maalaisjärki puuttuu, show vaihde on päällä ja joka vehkeeseen täytyy ottaa vähintään sen arvosta rahoitusta ja muutenkin eletään veitsenterällä ja 20e extrakulu per kk aiheuttaa talouden kaatumisen, voi olla moinen logittaminen tarpeen. Tosin silloin on kyllä muutoinkin elämänhallinnassa jotain vikaa.

Enemmän harmittaisi siihe käytetty aika, siitäkin kummasti karttuu kun vaikka minuutin päivässä käytät moiseen nysväämiseen. Ennemmin katsoisin nekin 365 minuuttia vaikka oman rouvan pöllönsilmää kuin kirjailisin jotain litroja ja kilometrejä johonkin ihmeen vihkoon. Parhaat siirtelee ne tosiaan vielä johonkin exceliin sieltä. JES!
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:

Näin on. Iteselläkin oli Orikedolle tänään asiaa joten kävin vilkaisemassa. Ja oli pysäkki rajattu miolemmista päistä joten asia on selvä. Sinne ei ajeta.
 
Parkkipaikoilla ajaminen tuntuu yhä olevan ihmisille hankalaa. Mm. Iso Omenan parkkihallissa on kohta, jossa parkkihalliin tuleville on kolmio, mutta vastakkaisesta suunnasta tulevalle poikkiliikenteelle ei. Aika harvoin kuitenkaan tuolta kolmion takaa oikealle kääntyvät väistävät, kun varmaan ajattelevat olevansa "etuajo-oikeutettuja", kun vastakkaisesta suunnasta tuleva kääntyy vasemmalle.
 
Samaan lähes törmännyt (tai ollut törmättävänä) Omenassa, kolmiot ihan outoja kuvioita siellä.
 
Parkkipaikoilla ajaminen tuntuu yhä olevan ihmisille hankalaa. Mm. Iso Omenan parkkihallissa on kohta, jossa parkkihalliin tuleville on kolmio, mutta vastakkaisesta suunnasta tulevalle poikkiliikenteelle ei. Aika harvoin kuitenkaan tuolta kolmion takaa oikealle kääntyvät väistävät, kun varmaan ajattelevat olevansa "etuajo-oikeutettuja", kun vastakkaisesta suunnasta tuleva kääntyy vasemmalle.
Missä tommoinen on? Toisekseen tuo voi kesäkuun jälkeen syntynyt kämmi ja nyt kolmio pitäisi lisätä sinne toisellekin puolelle kun aiemmin sille ei ole ollut tarvetta.
 
Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään.
Nyt Turussa keskustan ja lähialueen kaistat on maalattu täyteen "nopeusrajoituksia" noiden uusien 20/30/40km/h alueiden mukaan. Niiltä on vaan monin paikoin unohtunut laittaa ihan oikeat nopeusrajoitus(alue) merkit paikoilleen. Mutta tosiaan, kaistamerkintöjä on nyt maalattu ahkerasti, mikä varmaan selittää ton bussipysäkin merkintöjen nopean korjauksenkin. Mennyt samalla vaivalla.
 
Olihan täällä foorumilla tätä porukkaa joka seuraa koko taloutta näin ja perii sitten puolisolta tasausta että kaikki menee varmasti 50/50. Että sinänsä en ihmettele näitä kirjaajia.
Hassunhauska juttu, mutta eihän näillä asioilla ole mitään yhteyttä. En myöskään näpertele ruutuvihkojen kanssa enkä Exceliäkään ole juuri tähän käyttänyt. Siviiliauton(tai vaikka kaivinkoneen tai sähkömopon tai mitä harrastepelejä nyt ihmisillä sitten onkin) kuluseurantaan on hienossa modernissa ajassamme olemassa helppokäyttöisiä palveluita, jopa Android-sovelluksen kera vaikka ei siihen rajoittuen. Spritmonitor on "hieman" helpompi kuin ruutuvihko ja Excel, vaikka ominaisuuksiltaan toki vähän rajallinen.

Ja ei, en itse ole se ärsyttävä kuljettaja, joka istuu mittarilla 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaan otan mittaristosta(ja tätä ennen bensapumpusta, jos paperikuittia ei saa) kuvan ja nollaan ajotietokoneen. Tässä menee enintään 10 sekuntia, ja usein teenkin sen kurvattuani ensin mittarikentältä pois. Riippuu siitä, onko kulloisellakin asemalla kätevää paikkaa pysähtyä lähelle. Tiedot saa kirjattua sovellukseen kuvasta ja kuitista vaikkapa hississä tai paskalla. Toki toivoisin, että sovellus osaisi konelukea ne suoraan mittariston kuvasta, bensapumpun kuvasta tai kuitin kuvasta, enkä nyt ole ihan varma etteikö juuri tällaista ole jo olemassa.

Samalla minulle jää tietoa siitä, mitä olen jonain tiettynä päivänä polttoaineesta maksanut ja jos jaksan, myös siitä, millä asemalla. Tämä on minusta kiinnostavaa - se ei ole, mitä ravintolaruokailu vaimon kanssa maksoi ja kumman pääruoka oli kalliimpi. Tästä voinee päätellä, että olen sille päälle sattuessani aika tarkka, eli saatan olla siksikin ärsyttävä kanssa-autoilija ja ainakin ärsyynnyn helposti. Jo pelkästään huono ryhmittyminen tai vilkuton käännös ärsyttää joka kerta, silloinkin kun siitä ei ole varsinaista haittaa tai vaaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Varianssi maantie/kaupunki/seka-ajon välillä on niin suurta että kaikki tuollaiset tekniikasta aiheutuvat pienet kulutuslisät katoavat tuohon ympäristön epätarkkuuteen. Maantielläkin 500km pätkällä 3 ohitusta rekoista vaikuttaa kulutukseen enemmän puhumattakaan jo pelkästään ulkoilman lämpötilasta. Toisin sanoen aika meedio saa olla jos kuvittelee "logittamalla" jotain löytävän, ei tuossa ainakaan vaivannäölleen palkkaa saa. Lämpöanturin lukeman voi katsoa suoraan softasta ja laahaamisen voi kokeilla 2x vuoteen vanteesta jos tämmöiset asiat jännittää...

Käyttökulut puolestaan saa tietoonsa riittävällä tarkkuudella siitä kun kertoo valmistajan ilmoituksen ajetulla matkalla. Ihan turha nussia jotain desilitraa kulutuksessa kun jos ajaakin 1000km enemmän tai vähemmän niin tuosta tulee paljon suurempi vaikutus kuluihin.
Niinhän sitä vois luulla, kun ei paremmin tiedä. Puolan vika lisäs kulutusta 1,5 l/100 km. Nokka-akselin rattaan vika 1 l/100 km. Laahava etujarru 2 l/100 km. Kyllä ne viat sieltä näkee, jos auto on jatkuvasti samassa ajosuoritteessa esim. työmatkakäytössä. Vuodenajat on helppo ottaa mukaa, ei ne tankkausten väliset lämpötilat nyt niiiiin paljon vaihtele. En pidä kirjaa, mutta kyllä mä joka kerta varsinkin vanhemmassa paskassa lasken paljonko se vei /100 km. Tuota nokka-akselin kulutuslisääkin ihmettelin puolen vuoden verran ennen kuin se hajos tarpeeksi pitääkseen ääntä. Jarrun nyt huomas "heti", mut näkyi kyllä seuraavassa tankkauksessakin.
 
Niinhän sitä vois luulla, kun ei paremmin tiedä. Puolan vika lisäs kulutusta 1,5 l/100 km. Nokka-akselin rattaan vika 1 l/100 km. Laahava etujarru 2 l/100 km. Kyllä ne viat sieltä näkee, jos auto on jatkuvasti samassa ajosuoritteessa esim. työmatkakäytössä. Vuodenajat on helppo ottaa mukaa, ei ne tankkausten väliset lämpötilat nyt niiiiin paljon vaihtele. En pidä kirjaa, mutta kyllä mä joka kerta varsinkin vanhemmassa paskassa lasken paljonko se vei /100 km. Tuota nokka-akselin kulutuslisääkin ihmettelin puolen vuoden verran ennen kuin se hajos tarpeeksi pitääkseen ääntä. Jarrun nyt huomas "heti", mut näkyi kyllä seuraavassa tankkauksessakin.
Näin on. Lisäksi se omaa käyttötarvetta vastaava todellinen kulutus selviää omasta seurannasta. Se voi hyvinkin olla 15% alle tai 25% yli valmistajan ilmoittaman arvon. Siis esimerkiksi pari tuhatta euroa 100 000 kilometrin pitoajalla. Onhan meillä io-tech bbs:n käyttäjillä rahaa :smoke: , mutta jos kulujen seuranta kiinnostaa ollenkaan, niin ei se ole pikkuasia. Ihan sama kiinnostaako se rahan takia, ekohippiyden takia, aspergerilaisista syistä vai mielenkiinnosta tekniikkaan ja lukuihin.
 
Ajoin tästä taas ja bussipysäkin viivat oli maalattu uusiksi. Eli teikäläisen keissillä oli jonkun sortin positiivinen vaikutus sentään ja yllättävän nopeesti. Suorastaan ihmeellistä, yleensä (varsinkin kun Turusta on kyse) näillä jutuilla viralliset tahot pyyhkii persettään. Ehkä tällä kertaa onni onnettomuudessa, että paikka olikin ELY-keskuksen reviiriä. :think:
Oliko siitä nyt myös poistettu ne kaksi kappaletta kaistaviivoja suojatien jälkeen ja venytetty pysäkki alkamaan heti risteyksestä? Jos vain aiemmissa kuvissa näkyneet viivat oli vedelty uudelleen samoille paikoille, on risteyksessä edelleen kymmenen metrin matkalla kaksi kaistaa, eikä oikealle käännyttäessä saa niistä vasemmanpuolimmaiselle ajaa väistämättä muita.
 
Olihan täällä foorumilla tätä porukkaa joka seuraa koko taloutta näin ja perii sitten puolisolta tasausta että kaikki menee varmasti 50/50. Että sinänsä en ihmettele näitä kirjaajia.
Auton kulutuksen seuraaminen on monelle ihan arkipäivää, vaikka ei olisi "pakko".

Osalle se kirjanpito on pakollista tai ainakin oman edunkannalta tärkeää. Ei kaikilla ole täysetuautoa jolla ajelee vain omia ajoja hälläväliä asenteella.

No se ei normaalisti johda siihen että viisiminuuttia menee tankkaamisen jälkeen, enemmän sählinkiä tuntuu olevan niiden appi tankkausten ja somepäivitysten kanssa.
 
Oliko siitä nyt myös poistettu ne kaksi kappaletta kaistaviivoja suojatien jälkeen ja venytetty pysäkki alkamaan heti risteyksestä? Jos vain aiemmissa kuvissa näkyneet viivat oli vedelty uudelleen samoille paikoille, on risteyksessä edelleen kymmenen metrin matkalla kaksi kaistaa, eikä oikealle käännyttäessä saa niistä vasemmanpuolimmaiselle ajaa väistämättä muita.

Liite 4.3
Muut tiemerkinnät

M6 Ohjausviiva
7561.gif


Ohjausviiva on valkoinen katkoviiva, jota voidaan käyttää ohjaamaan liikenne sille tarkoitetulle ajokaistalle.



EIkös siellä tuollainen olisi alkamassa heti suojatien reunan kohdalla vanhoissakin kuvissa? Eli risteysalueelta poistuminen ylittämättä tuota viivaa mahdotonta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 950
Viestejä
4 653 352
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom