Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jenkkiparkit sulle terminä jotain ihan uutta?
Siniset oli varmaan siniset parkkipolttimot loimottamassa jonkun tuningmiehen keulilla.
 
Iltojen pimentyessä on alkanut näkymään jos jonkinlaista valoviritystä. Tästä parikymmentä kilometriä maaseudulle päin siirtyessä on joka toisella sumuvalot ajovalojen kanssa häikäisemässä ja valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.

Nyt tuli kuitenkin vastaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä: siniset todella himmeät ajovalot, ja kummallakin reunalla keltainen valo, aivan kuin vilkut olisivat valaisseet kokoajan. Mitä helvettiä.
En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...
 
En puhu tuningia juu. Mitkä ovat "jenkkiparkit" ja mitä sellaiset tekevät 1980-luvun Volvossa?

Jenkkiparkit ovat siis sellaiset, joissa vilkussa on koko ajan päällä valo, joka vilkun päälläollessa vilkahtelee sammuksiin. Toimii siis käänteisesti normivilkkuun verrattuna. Joskus 80- ja/tai 90-luvulla oli ilmeisesti tyylikästä tuunata sellaiset autoihin, jossa niitä ei ollut alunperin. Muistan nähneeni niitä paljon joskus noihin aikoihin.
 
En tiedä mitä kiskoja on vastaantullut, mutta minkään vehkeen vakiovaloilla ei näe riittävästi tähän aikaan vuodesta, siksi minullakin lisävalotolppa keulalla. Aikasemminhan tuon joutuu ottamaan pois kun normipitkät, mutta vaikea tuollaisella on ketään häikäistä jos sitä osaa käyttää. Eri asia nämä hermannit jotka ajaa kiskon kanssa esim moottoritiellä niin, että se on jatkuvasti päällä...
Ärsyttämään päässeet on ilmeisesti asennettu nappaamalla virrat suoraan normipitkiltä, kun joillakin näkyy oleva vaihtoehtona joko kaikki valot päällä tai sitten lyhyet. Osa jopa laittaa häikäisyvalonsa takaisin päälle, jos en itse laita pitkiä pois. Siinä sitten ajellaan puoli kilometriä joko sokeana tai pimeydessä. Kamalin vastaantullut valokisko koostui parista sadasta yksittäin erottuneesta ledistä, joiden valo vain siroili joka suuntaan häikäisemään, eikä tielle päätynyt mitään.

Jenkkiparkit ovat siis sellaiset, joissa vilkussa on koko ajan päällä valo, joka vilkun päälläollessa vilkahtelee sammuksiin. Toimii siis käänteisesti normivilkkuun verrattuna. Joskus 80- ja/tai 90-luvulla oli ilmeisesti tyylikästä tuunata sellaiset autoihin, jossa niitä ei ollut alunperin. Muistan nähneeni niitä paljon joskus noihin aikoihin.
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
 
Ainakin uudempiin bemareihin ( E90/E60 eteenpäin ) nuo "jenkkiparkit" eli äärivalot saa päälle ihan ohjelmallisesti, jolloin etuvilkut tosiaan palavat jatkuvasti ja sammuvat silloin kun vilkun laittaa päälle.
Muutaman hermannin olen nähnyt moisen ratkaisun autoonsa koodanneen.
 
Itse näin viikonloppuna uudehkon Golfin, jossa oli tuollaiset "jenkkiparkit" (ne ledinauhavilkut umpioden alareunassa paloi koko ajan). Oli kyllä vähän härön näköinen ja liekö laillinenkaan?
 
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.
Amerikasta maahantuoduissa autoissa ne jenkkivalot (eli DOT) olivat monin osin lailliset, ml. jenkkiparkit. Aivan kuten punaiset takavilkutkin. Nykytilannetta en tiedä, mutta sivistä itseäsi Trafin sivuilta.
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:
 
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:

Juu, ja yhteen vaiheeseen kaikkien piti laittaa "lexus-takavalot" kun se oli niin coolia.
 
No tämä. En muuta selitystä keksi kuin erikoisuudentavoittelu. Tehdä joku asia eri tavalla kuin kaikki muut. Ennen muinoin huvitti kun mk2 Golfin omistajat tuunasivat autoihinsa neliönmuotoiset Jetan ajovalot, koska neliön malliset valot olivat kaiketi cool. Ja Jetan omistajat tuunasivat Golfin pyöreät umpiot keulalle, koska pyöreät valot olivat viileintä koskaan! Ehhh... :rolleyes:

Jenkki mk2 Rabbitissa ( eli Golffissa ) oli alkuun neliölamput eli ns. Jetta keula, joten senkin voi tulkita jenkeistä apinoiduksi tuunaukseksi. :rofl2:
Tai ehkä joku meinasi että Jetta keulaista Golffia luullan Rallyeksi ( jossa oli matalammat neliövalot ).

Aiheeseen liittyen, kehä kolmosella ja ykkösellä ajaa järjestään noita täysperä yhdistelmiä, joissa ei tunnu olevan minkäänlaista nopeudenrajoitinta, kuten laki määrää.
Illalla tai alkuyöstä kun ajelet lähes tyhjillä kehäteillä 90-100 km/h todellista nopeutta ( tietysti kameroihin hidastaen ), niin ei ole mitenkään tavatonta, että joku rahtari painaa ensin kiinni takapuskuriin ja sen jälkeen lähtee ohi.
Sitten jos lähdet ajamaan "kilpaa" niin vaan innostuvat ja painavat parhaimmillaan 120-125 km/h todellisia nopeuksia.

Yhdenkin yhdistelmäkuskin sain kiritettyä ajamaan kehä 3:sella itään ajettaessa Tikkurilan liittymän jälkeiseen kameraan, niin että se välähti, vaikka sen ei pitäisi, jos rajoitin on toiminnassa.

Toisesta tällaisesta kehä ykkösen kaaharista tein Keskolle ilmoituksen, kun oli koko kyljen kokoiset Keskon teipit kyljessä, mutta sieltä ei ole mitään kuulunut.
 
valitettavan paljon näkyy kilometrin päästä häikäiseviä tramp stampia vastaavia lisävalokiskoja.
Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.

Hyvälaatuiset kiskot oikein asennettuna sekä suunnattuna ja ennen kaikkea oikein käytettynä ovat kyllä ihan päteviä laitteita noin muuten.
 
Näistä parhaat on ne tee-se-itse tyyppien puolikuntoiset viritelmät. Eilen tuli hämärällä vastaan joku suht uus perheauto, mihin tällanen lisävalokisko oli keulalle lykätty. Muuten hyvä, mutta se valo muistutti enemmän jonkun teinidiskon strobovaloa, mennen päälle/pois n. pari kertaa sekunnissa. Ainoa hyvä puoli oli, että kolmannes ledeistä oli jo pimeänä. Täytyy olla hiton sokea kuski, jos ei moista huomaa kuskin penkiltä. Tossa tilanteessa pitäis jo vetää auto parkkiin ja repäistä sulake tai piuha irti.

Hyvälaatuiset kiskot oikein asennettuna sekä suunnattuna ja ennen kaikkea oikein käytettynä ovat kyllä ihan päteviä laitteita noin muuten.
Liekkö huono maadoitus ollut valossa.

Itseä eniten häiritsee noissa pitkien/-lisäpitkien käyttäjissä se, että oikeen odotetaan, että ne omat valot häikäisee nyppylän takaa tulevan autoilijan.
Itsellä suht tehokkaat led-kaukovalot, tuttu tie, niin tulee hyvissä ajoin vaihdettua lyhkäsille. Joka aamu kuitenkin tulee ne samat autot vastaan lisäpitkät päällä sokaisten minut.
Ja kyllä, ne vastaantulevat autot lisäpitkineen oppii tuntemaan, kun klo. 5 aamulla ajaa täällä syrjäkylillä.
Kerran en itse ensin vaihtanut lyhkäsille, niin vastaan tuleva autokaan ei vaihtanut ollenkaan lyhkäsille, en viitsinyt sitten periksi antaa.
 
Pari videota hienosta käytöksestä ruuhkaliikenteessä. Ei meikäläisen kuvaamia. Kaveri kertoi että toi rekka oli ajellut ensin ihan hänen kontissaan kiinni kunnes hän oli väistänyt sitä oikealle kaistalle. Audi-kuskilla taas paloi hiat. Tämmöistä tää on.







.

kannattaisi varmaan vaan painua helvettiin edestä, voi olla kiire kontilla jonnekin niin ei paljon huvita kuskia tollaset jarruttelijat ja opettajat. Ihan sama mitä jeesustelijoita ovat, mutta pois vasemmalta kaistalta jos takana tuleva ajaa lujempaa. Konttikuskit on usein pinna kireellä, sinällään ei pitäisi olla, ehkä ovat kilsapalkalla.. En lähtisi kikkailemaan siinä edessä mitään.
 
kannattaisi varmaan vaan painua helvettiin edestä, voi olla kiire kontilla jonnekin niin ei paljon huvita kuskia tollaset jarruttelijat ja opettajat. Ihan sama mitä jeesustelijoita ovat, mutta pois vasemmalta kaistalta jos takana tuleva ajaa lujempaa. Konttikuskit on usein pinna kireellä, sinällään ei pitäisi olla, ehkä ovat kilsapalkalla.. En lähtisi kikkailemaan siinä edessä mitään.
Jos ei kasetti kestä ajaa turvallisesti niin voi sen ajamisen jättää ihan suosiolla sellaisille jotka pystyvät siihen ilman tuollaista pelleilyä. Koskee myös tuota jarruttelijaa mutta erityisesti tuota rekkakuskia koska sillä isolla autolla tekee aivan erilailla tuhoa kuin henkilöautolla, luulisi ammattikuskin ymmärtävän että tuo hiillostaminen ja pitkien välkyttely korkeintaan pahentaa tilannetta.
 
liikenteessä vaan on aika paljon sellasia, jotka ei kunnioita raskasta kalustoa, joko kiilaa, opettaa tai muuten kiusaa. Ja tosiaan se paine tulee myös asiakkailta ja esimiehiltä, lisäksi on ainoa työ jossa poliisi valvoo taukoja minuutilleen. Ei ole helppoa, siksi olisi järkevintä väistää. Vähän sama kuin pyöräilijät, ympäristöystävällisintä olisi, että pyörälijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen, auton pysätytys ja uudelleen kiihdytys aiheuttaa päästöjä ja lisäksi pyöräilijän etuajo-oikeus monesti asettaa pyöräilijän vaaraan.
 
Ainakin uudempiin bemareihin ( E90/E60 eteenpäin ) nuo "jenkkiparkit" eli äärivalot saa päälle ihan ohjelmallisesti, jolloin etuvilkut tosiaan palavat jatkuvasti ja sammuvat silloin kun vilkun laittaa päälle.
Muutaman hermannin olen nähnyt moisen ratkaisun autoonsa koodanneen.
Eikö tämä ole ihan vakio e60 5-sarjalaisissa? Muistan jo 15v sitten ihmetelleeni näitä juuri vitossarjalaissa.

Myös Volvolla oli ainakin 96-04 S/V40 malleissa sivuilla keltaiset äärivalot, ei tosin vilkun yhteydessä.
 
^^ei tuota mikään puhe muuksi muuta että R.V Lehtosen kuskilla tuossa videolla on kusta päässä ja ilmeisesti ei mikään terävin kaveri muutenkaan. Jos tuo Audi olisi tuossa ainoana autona tukkona myöhään illasta kun muuta liikennettä ei niin paljoa ole niin tuon perseilyn voisi jotenkin ymmärtää, nyt tuo on silkkaa typeryyttä.

Vai onko oletuksena että sadat autot väistävät että tuo apina pääsee puskemaan rajotinta vasten 88km/h pari kilometriä kunnes poistuu liittymästä, kun muut etenevät ehkä sen 82km/h...
 
Vähän sama kuin pyöräilijät, ympäristöystävällisintä olisi, että pyörälijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen, auton pysätytys ja uudelleen kiihdytys aiheuttaa päästöjä ja lisäksi pyöräilijän etuajo-oikeus monesti asettaa pyöräilijän vaaraan.
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
 
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
Mulle isolohko heti!:D
 
Kaikki ajoneuvot voisi merkitä kirkkailla värikkäillä kilvillä ja kuvuilla. Jaettaisiin vaikka neljään luokkaan: vihreä, keltainen, sininen, punainen. Vihreät on kevyimpiä ajoneuvoja ja sähköautoja, joiden pitää aina väistää kaikkia muita. Punaiset sitten kaikkein raskaimpia ja suuripäästöisimpiä, joilla aina etuajo-oikeus tilanteesta riippumatta.
:hmm:
Huono vertaus kaikenkaikkiaan.
Nykyiset västämissäännöt ovat varsin hyviä. Kääntyvän auton väistäessä pyöräilijää joutuu nyt hidastamaan sen käännöksenkin takia useimmiten, joten sen pyöräilijän väistäminen ei aiheuta juurikaan ylimääräistä ohjelmaa.
Ongelma on idiootit auton ratissa, jotka väistävät/pysähtyvät, vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Sama asia kuin väistäisi aina kolmion takaa tulevaa muuta liikennettä.
 
Huono vertaus kaikenkaikkiaan.
Ei se ollut vertaus vaan sarkastinen kommentti siihen miten absurdi ajatus tuo on, että väistämissääntöihin alettaisiin tekemään poikkeuksia ajoneuvoluokan mukaan.
Nykyiset västämissäännöt ovat varsin hyviä. Kääntyvän auton väistäessä pyöräilijää joutuu nyt hidastamaan sen käännöksenkin takia useimmiten, joten sen pyöräilijän väistäminen ei aiheuta juurikaan ylimääräistä ohjelmaa.
Samaa mieltä. Etenkin kun tuo "risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pitää väistää" taitaa olla ainoa erikseen tieliikennelakiin kirjattu "auto väistää pyöräilijää" -pykälä. Jokainen voi miettiä kuinka järkevää tuon säännön poistaminen olisi.
 
OT, mutta miksi ne paskimmat jutut sieltä jenkeistä pitää apinoida? Jenkkivalot kun nyt vaan ovat sata kertaa paskemmat. :cigar:
Onkos nuo autot jenkkityylisiä, joissa ei ole erillistä keltaista/oranssia vilkkuvaloa vaan jarruvalot vilkkuvat? Aivan sysipaskoja laitteita.
 
Ylipäänsä kun laitettaisiin ensiksi esim. liikennevaloista vihreä linja kuntoon ja 5min tyhjäkäytöt keskell yötä pois punaisissa valoissa niin päästöt jo vähenisi tuntuvasti.

Monesti vihreässä linjassakin ajamalla rajoituksen mukaan saa hidastaa kävelyvauhtiin ennenkun seuraava tolppa menee vihreälle yö aikaan.
 
liikenteessä vaan on aika paljon sellasia, jotka ei kunnioita raskasta kalustoa, joko kiilaa, opettaa tai muuten kiusaa. Ja tosiaan se paine tulee myös asiakkailta ja esimiehiltä, lisäksi on ainoa työ jossa poliisi valvoo taukoja minuutilleen. Ei ole helppoa, siksi olisi järkevintä väistää.
Toivottavasti esimies tai viimeistään poliisi raakkaa tuollaiset liikenteestä.

Jos kyse ahneudesta niin väärin vaarantaa muita omasta ahneudesta.
 
Päätön viritys. Parkkivaloina, siis auton ollessa parkissa, voisivat jopa toimiakin. Näkisi auton ääriviivat paremmin. Täysin laiton tuuninkikin vielä, sillä mikään valaisin ei näyttänyt lain vaatimaa valkoista tai vaaleankeltaista. Valaisuvoima tosiaan 0.

Rumat ja turhat ne on, en kiistä. Yhtälailla kun muutkin kaikenlaiset vilkkuvalot sun muut autoissa, mutta lähinnä omassa pienessä mielessä hämmästelin kun sanoit että vastaan tuli jotain uutta ja ihmeellistä, niin istuhan joskus tien viereen ja laske monessako autossa tuollaiset on vaikkapa jollakin vilkasliikenteisellä tiellä tunnin aikana. Havannointikyky ei voi olla kovin hyvä jos tällaisia ei ole koskaan liikenteessä ennen nähnyt, tai sitten olet syntynyt eilen :D
 
Rumat ja turhat ne on, en kiistä. Yhtälailla kun muutkin kaikenlaiset vilkkuvalot sun muut autoissa, mutta lähinnä omassa pienessä mielessä hämmästelin kun sanoit että vastaan tuli jotain uutta ja ihmeellistä, niin istuhan joskus tien viereen ja laske monessako autossa tuollaiset on vaikkapa jollakin vilkasliikenteisellä tiellä tunnin aikana. Havannointikyky ei voi olla kovin hyvä jos tällaisia ei ole koskaan liikenteessä ennen nähnyt, tai sitten olet syntynyt eilen :D
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.

Sen sijaan siinä virityksessä, joka aiemmin vastaani tuli, oli vilkut täydellä kirkkaudella päällä, ja lisäksi siniset hajavaloa tuottaneet oksennukset ajovalojen paikalla. Ei mitään tekemistä parkkivalojen kanssa.
 
Tässä aiemmin oli aiheena se että miten nykyään saa jättää risteyksen ja otin asian puheeksi liikenneturvan edustajan kanssa. Sieltä tuli aika selkeä kanta että nykyään tasa-arvoisessa risteyksessä voi oikealle kääntyjä joutua väistämään vastaantulevaa vasemmalle kääntyjää, jos oikealle kääntyjä jättää risteyksen muuten kuin lähimmälle kaistalle. Mutta risteyksissä joissa on liikennemerkki ja/tai liikennevalot, mikään ei muutu väistämissäännön suhteen, koska siellä tuo alempi liikennesääntö ei päde vaan noudattamisjärjestyksessä korkeammalla olevat merkit/valot. Eli voi jättää oikealle kääntyessä risteyksen minne kaistalle haluaa ja muut väistää.

Toinen osa keskustelussa oli että risteyksenjätöt voi tehdä mille vaan kaistalle myös tilanteessa että useampi rinnakkainen kaista kääntyy samaan suuntaan. Siis vaikka ensimmäiseltä kääntyvältä kaistalta päätyisi suoraan kolmannelle jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ajeltua 100 km, ja näin yhden auton, jolla oletan olleen ns. jenkkiparkit. En ihmettele lainkaan, etten tuommoisiin ole kiinnittänyt aiemmin huomiota. Varsin näkymättömät kirkkaahkossa säässä, enkä olisi varmaan kiinnittänyt kyseiseen autoon mitään huomiota, ellen olisi erikseen yrittänyt noita bongata.

Sen sijaan siinä virityksessä, joka aiemmin vastaani tuli, oli vilkut täydellä kirkkaudella päällä, ja lisäksi siniset hajavaloa tuottaneet oksennukset ajovalojen paikalla. Ei mitään tekemistä parkkivalojen kanssa.

melko suurella todennäköisyydellä olet nähnyt BMW:n jossa laitettu vilkut koodaamalla palamaan parkkeina ja sitten varmaan eestivalkoiset ledit laitettu annelinsilmiin. Ei mitään sen kummempaa, jos olis bemari niin saattaisin itsekin laittaa tolleen, imho ihan hieno, kunhan ledit ei ole liian kylmän sävyiset.
 
melko suurella todennäköisyydellä olet nähnyt BMW:n jossa laitettu vilkut koodaamalla palamaan parkkeina ja sitten varmaan eestivalkoiset ledit laitettu annelinsilmiin. Ei mitään sen kummempaa, jos olis bemari niin saattaisin itsekin laittaa tolleen, imho ihan hieno, kunhan ledit ei ole liian kylmän sävyiset.
Kyseessä oli tosiaan arviolta 1980-luvulta peräisin ollut Volvo. Älä hanki bemaria.
 
niin no niissä voi myös olla, toki varsinkin, jos on jenkkituonti volvo. Mikäs bemarissa vikana? Tollanen 6-diesel olis hieno, Audi tai mersu ei oikein napostele.
 
Tässä aiemmin oli aiheena se että miten nykyään saa jättää risteyksen ja otin asian puheeksi liikenneturvan edustajan kanssa. Sieltä tuli aika selkeä kanta että nykyään tasa-arvoisessa risteyksessä voi oikealle kääntyjä joutua väistämään vastaantulevaa vasemmalle kääntyjää, jos oikealle kääntyjä jättää risteyksen muuten kuin lähimmälle kaistalle. Mutta risteyksissä joissa on liikennemerkki ja/tai liikennevalot, mikään ei muutu väistämissäännön suhteen, koska siellä tuo alempi liikennesääntö ei päde vaan noudattamisjärjestyksessä korkeammalla olevat merkit/valot. Eli voi jättää oikealle kääntyessä risteyksen minne kaistalle haluaa ja muut väistää.

Toinen osa keskustelussa oli että risteyksenjätöt voi tehdä mille vaan kaistalle myös tilanteessa että useampi rinnakkainen kaista kääntyy samaan suuntaan. Siis vaikka ensimmäiseltä kääntyvältä kaistalta päätyisi suoraan kolmannelle jne.
Mitä eroa sillä on tuleeko kumpikin vihreän valon takaa, kolmion takaa tai ilman mitään? Vihreä valo ei mitenkään erikseen sano väistämään suoraan vastaantulevaa vaan siihen päätee normaali kääntymispykälä, toisin sanoen kun kumpikin kääntyy niin se on sama asia kuin valoja ei olisikaan ja jättösääntö pätee. Kannattaisi varmaan kysyä asiaa liikenneministeriöstä eikä miltään hattiwatti yhdistykseltä, joka ei muutenkaan loista oikein millään osa-alueella.
 
Ei kai liikennevalot varsinaisesti väistämissääntöihin vaikuta mitenkään. Valot kertoo milloin risteykseen saa ajaa ja väistämissäännöt määrittelee väistämiset.
 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.

 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.



No älä nyt, se ei sentään tullu suoraan vastapalloon sitä. (Sellaistakin olen päässyt kaksi kertaa todistamaan.)
 
Tulipa päivällä nähtyä joltain naispuoliselta bemarikuskilta mahtava suoritus. Ihan kylmästi alkaa peruuttamaan kiertoliittymässä ajettuaan oman poistumisen ohi, vaikka takana on autoja. Olis kestänyt peräti jokusen sekunnin ajaa uudelleen ympäri, mut kaikilla ei vaan sytytä.
Suoritus tapahtui tässä, tunarilla oli tarkoitus mennä Helsinkiin päin mutta oli jo ehtinyt tohon sillan liittymän kohdalle. Siitä vaan reippaasti pakkia päälle. Joskus sitä miettii, että pitäis se dashcami vaan laittaa niin sais tällaset talteen.

Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.
 
Näiden peruuttelijoiden kanssa tekee kuten kaveri että seisoi vaan jarrulla ja katsoi tyytyväisenä kun toinen peruutti keulaan ja vakuutukseen 3k puskuriremppa.
Huvinsa kullakkin, vaikuttaa siltä että ei ole omat rahaa kiinni asenteelta.

Toki kannattaa hetki miettiä mitä tekee, mutta kai noissa yleensä voi jotain muutakin tehdä kuin katsoa pellin-(muovin)taipumista
 
Viimeksi muokattu:
Vituttaa ihmiset jotka jää tankkaamisen jälkeen autoon räpläämään puhelinta tms, vaikka näkevät että seuraava jonottaa jo siihen tankille. Ei siinä pieni odottelu haittaa, mutta illalla edellä joku rouva selaili puhelintaan noin 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaikka odottelin hänen edessään kiltisti vuoroa
 
Vituttaa ihmiset jotka jää tankkaamisen jälkeen autoon räpläämään puhelinta tms, vaikka näkevät että seuraava jonottaa jo siihen tankille. Ei siinä pieni odottelu haittaa, mutta illalla edellä joku rouva selaili puhelintaan noin 5 minuuttia tankkauksen jälkeen, vaikka odottelin hänen edessään kiltisti vuoroa

Jos se ootti että lähdet pois edestä?
 
Jos se ootti että lähdet pois edestä?

Siis juu, siinä oli yli kymmenkunta metriä väliä :D Kyseinen tankkausasema on sellainen, että siinä mahtuu jonottamaan hyvin kummalla tahansa puolella, tässä osui vaan sellainen tilanne, että rouvalla oli bensaluukku oikealla puolella ja omassa autossa vasemmalla. Viereisellä pumpulla oli samanlainen jono, niin en voinut lähteä koukkaamaan toiselle tankille.

Ja ei se rouva siellä odotellut että väistän, kun puhelimen räplääminen kiinnosti enemmän :D Hyvin se siitä pääsi jatkamaan matkaa kun oli tärkeimmät asiansa saanut puhelimen kanssa hoidettua
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.

Oon vähän sellainen persoona, että yritän ymmärtää ihmisiä liiankin hyvin. Oma ajatuksenjuoksu tilanteessa oli aikalailla:

"Eiköhän se kohta siirry"
"No kohta varmasti lähtee"
"Meenkö sanomaan? No en viitti kun lähtee kuitenkin heti kun nousen autosta"
"En taida viitsiä töötätä jos on vaikka jotain tärkeää"

Joskus pitäisi uskaltaa olla vähän röyhkeämpi :D
 
Voi olla, että täyttää puhelimeen ajopäiväkirjaa tms. Isompi todennäköisyys on kuitenkin elintärkeälle facebook-päivitykselle.

En olisi kyllä itse viittä minuuttia odotellut, vaan töötännyt tai käynyt sanomassa että voisi siirtyä sivuun.
Tämä. Kilsat/ajot/bensat litrat tulee otettua itsekin talteen JA lopetettua maksutapahtuma kännykällä.
 
Ja nollata auton kulutuksen seurannan virtuaalisesti siinä kohtaa missä tankkasit ja ottaa sen lukemat ylös kans (tää ei onnistu kun just siinä pumpulla)? Tulee noi kuvat otettua just siks että joskus on pumppuja missä ei voi siirtyä sivuun tekemään näitä. Mutta nämä on niitä kunkin omia rutiineja, jotku kaivaa muistilappuja pin-koodia varten siellä automaatin maksupäätteellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom