Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Näin talvella ärsyttää luvattoman paljon autoilijat, jotka lähtee ajamaan sillä purkillaan putsaamatta lainkaan lumia. Korkeintaan vähän pyyhkijöillä vemputetaan tuulilasia puhtaaksi, mutta muuten ollaan niinkuin liikkuva lumilinna. Sen lisäksi ettei autoilija itse näe ulos, ei muutkaan näe siinä vaiheessa mitään kun kaveri lataa 80km/h lasiin isommalla tiellä ja koko kerääntynyt lumimassa alkaa pölistä takana tulevien niskaan. Juurisyynä on laiskuus, joten ehkä se sen takia osuu niin näpäkästi omaan ärsytyshermoon..
Ja vaikka irtolunta ei auton päällä olisikaan, niin auton perä on monella umpijäässä eikä rekisterikilpeä tai valoja näy.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
^^ Omassa Focuksessa on takasumuvalon käyttöön korkeahko kynnys, vaikka tarvetta olisi. Siinä kun menee valokytkimestä nykimällä ensin etusumarit ja sitten vasta takasumarit päälle. Ja kun ne etusumarit eivät sumussa tai tuiskussa tee muuta kuin häikäisee itseä ja vastaantulijoita, parempi ilman.
Tuo tuntuu olevan se järjestys monessa muussakin autossa, ja se on mielestäni aivan käsittämätöntä. Koskaan ei ole sellaista keliä, että saisi lain mukaan käyttää etusumuvaloja, mutta ei täydy käyttää takasumuvaloa. Monesti kyllä taas on sellainen keli, ettei etusumuvalolla tee mitään, mutta takasumuvalon voisi sytyttää kun lunta pöllyää takana.

Ja ennen kuin kukaan ehtii ihmetellä, miksei etusumuvaloja voisi käyttää varmuuden vuoksi: koska ne häikäisevät vastaantulijoita, ellei ole helvetinmoinen sumu tai lumimyrsky.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 033
Oli se kiva tuolla lumisateessa ja pöllyävässä lumessa taas, kun iso osa kanssa-autoilijoista ajelee pelkät päivävalot päällä ja takana ei tietenkään tuikun tuikkua. Lisäksi toki mitään ei tapahdu vaikka miten vilkuttelisi pitkiä/sumareita/takasumareita ja kytkisi välillä valoja päälle ja pois. Korkeintaan katsotaan vain hoomoilasena jotta "mitä ihmettä se tuokin sekoilee" :facepalm:
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 101
Ja vaikka irtolunta ei auton päällä olisikaan, niin auton perä on monella umpijäässä eikä rekisterikilpeä tai valoja näy.
Ja sopivalla nuoskakelillä se 20cm paksu lumimatto katolta on jarrutuksessa peelon auton lasilla eikä se nää sieltä mitään kun pyyhkijätkään ei jaksa sitä lumimattoa siirtää mihinkään.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Ja vaikka irtolunta ei auton päällä olisikaan, niin auton perä on monella umpijäässä eikä rekisterikilpeä tai valoja näy.
Itse tein eilen testin tähän liittyen. Putsasin takaluukun ja ajoin tämän jälkeen noin 25km matkan. Täysin lumeton rekisterikilpi oli tällä matkalla peittynyt lumesta aivan lukukelvottomaksi.

Eli välttämättä se lumen peitossa oleva kontti ei tarkoita sitä, että on ajeltu toista viikkoa puhdistamatta autoa lumesta. Kovat pakkaset ja pöllyävä lumi jäävät aika tehokkaasti kiinni sinne.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Itse tein eilen testin tähän liittyen. Putsasin takaluukun ja ajoin tämän jälkeen noin 25km matkan. Täysin lumeton rekisterikilpi oli tällä matkalla peittynyt lumesta aivan lukukelvottomaksi.

Eli välttämättä se lumen peitossa oleva kontti ei tarkoita sitä, että on ajeltu toista viikkoa puhdistamatta autoa lumesta. Kovat pakkaset ja pöllyävä lumi jäävät aika tehokkaasti kiinni sinne.
Totta, ja riippuu takaluukun muotoilusta kuinka herkästi se kerää lunta.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Ja sopivalla nuoskakelillä se 20cm paksu lumimatto katolta on jarrutuksessa peelon auton lasilla eikä se nää sieltä mitään kun pyyhkijätkään ei jaksa sitä lumimattoa siirtää mihinkään.
Näin kun kävi ekan kerran oli onni että olin kaupunkialueella hiljaiseen aikaan ja jarrutin liikennevaloihin. Koko n. 10 cm paksu lumitaakka tuulilasille. Pyyhkimet saivat kauan tehdä töitä ennen kuin lasi oli puhdas. Jos tuo olisi sattunut moottoritiellä tai missä tahansa maantiellä olis ollu ikävä paikka. Sen jälkeen olen aina katon putsannut.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mummo oli keksinyt parkkeerata autonsa suojatien eteen. Välimatkaa jäi liikennemerkkiin ehkä metrin verran. Pysähdyin vierelle ja kuski oli vielä autossa. Pää kääntyi kummastelemaan, että mitäs tuo tuohon pysähtyy, joten osoitin suojatiemerkkiä. Ei ilmeisesti mennyt viesti perille, sillä rouva jätti autonsa siihen ja poistui paikalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Joskus tekisi mieli mennä kaupan parkkipaikalle iglunsa pysäköinneiltä harjaamaan lumet katolta tuulilasille.
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Mukavahan noiden 40km/h @80- alueella ajelijoiden perässä on nysvätä.

Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.

Huomaa kyllä kun tuonne maanteille PKS>Sipoo esim. lähtee niin nämä tuuhiot lisääntyy:facepalm:

Edit;
Niin ja harvoin oikealla maaseudulla tulee näitä vastaan.

Jotenkin tämä PKs ja maaseudun yhdistelmä tuntuu olevan kovin haastavaa joillekin.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 293
Mukavahan noiden 40km/h @80- alueella ajelijoiden perässä on nysvätä.

Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.

Huomaa kyllä kun tuonne maanteille PKS>Sipoo esim. lähtee niin nämä tuuhiot lisääntyy:facepalm:

Edit;
Niin ja harvoin oikealla maaseudulla tulee näitä vastaan.

Jotenkin tämä PKs ja maaseudun yhdistelmä tuntuu olevan kovin haastavaa joillekin.
Näitä jotka ajaa 40km/h nopeusrajotuksesta riippumatta, heti kun on vähänkin lunta on todella paljon ja ovat todella raivostuttavia. Jos ei luota omiin ajotaitoihin niin paljoa ettei lujempaa voi ajaa, niin pitäisikö miettiä joku muu liikkumistapa...
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Juuh. Eipä tuo tosiaan yllätyksenä tullut.

Nyt kun vuoden verran olen Sipoon-Järvenpään kulmilla lapsia vienyt harrastuksiin maanteitä ja mutkaisia 80-60 - teitä, niin jotenkin kovin hankalaa tuntuu auton ajo olevan peltojen keskellä verrattuna PKS-liikenteeseen ihan mitä tietä tahansa:eek:

Varsinkin noita valojen vilkuttelijoita löytyy se 1/päivä vaikka ohitan ihan asiallisesti ja ilman mitään suuria ylinopeuksia tai muutakaan draamaa.

Kehä3 sisällä taas ei vilkuttelijakeijoja ole vaikka ohi meneekin. Liekö ne 2 kaistaa:facepalm:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mukavahan noiden 40km/h @80- alueella ajelijoiden perässä on nysvätä.

Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.

Huomaa kyllä kun tuonne maanteille PKS>Sipoo esim. lähtee niin nämä tuuhiot lisääntyy:facepalm:

Edit;
Niin ja harvoin oikealla maaseudulla tulee näitä vastaan.

Jotenkin tämä PKs ja maaseudun yhdistelmä tuntuu olevan kovin haastavaa joillekin.
Mulla eilen sama, kehä 3 kun mennään Hämeenlinnan väylälle Helsinkiin oli rampissa vauhtia 30km/h ja kun se motarille pääsi oli vauhtia 45km/h. Auto kuin iglu, yhtään valoa ei taaksepäin näkynyt ja mulle rupesi torvea soittamaan ja valoja vilkuttelemaan kun kehtaisin mennä kiihdytyskaistan puolelta ohi, varsinki kun kaista jatkuu sen 700m:facepalm:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Täällä PK-seudulla pari tuntia sitten normaali talvinen ajokeli, ja uskaltauduin hybrid-auriskuskin ohittamaan ihan ilman vastaantulijoita ja hurjalla 70kmh- nopeudella 80-alueella. Suora tie ja ei mitään ongelmaa.

Kaveri kehtasi sitten vielä vilkutella valoja perään. Ajeli sitä neljää kymppiä kilsan verran 80-alueella ja ajattelee että minä tein jotain väärin.
Vittu sentään näitä.
On näitä vastaavia joskus täällä Turun seudullakin näkynyt, tosin ajavat yleensä 60@80 eivät sentään 40... Sitten kun vetäiset maantiellä ohi niin valot vilkkuu perässä. Onneksi ovat aika harvassa, mutta jokunen tullut itsekin kohdattua.

**
Ja vähän vastaava tilanne tältä aamulta, olin poistumassa motarilta liittymään, edessä tojjotan katumaasturi alejee suunnilleen 70@80 suoraan eteenpäin motarin oikeaa kaistaa, itse tulen aika tarkkaa tasan 80 km/h, tsekkaan peilistä, että liittymässä takana auto oikealla, isken vilkun päälle nähdäkseni kaistalla olevan aikomukset ja takana oleva pistää vilkun vasemmalle, vaihdetaan paikkoja sievästi ja jatkan matkaani liittymäkaistalla. Kun olen suunnilleen tämän tojjotan katumaasturin takaoven tasalla, pistää tojjota vilkun oikealle, mutta sentään huomasi että olen siellä ja otti vilkun pois ja jäi odottamaan, ajoin ohi edelleen samaa vauhtia kuin ajoin koko ajan, tojjota vaihtaa kaistaa taakseni ja räpsyttelee mulle mielenosoituksellisesti pitkiä :facepalm:

Nyt prkl oikeesti, jos sä ajat suoraan menevien kaistalla 10 alle rajoituksen etkä tee ensimmäisen 200m aikana elettäkään vaihtaakses kaistaa ja siinä välissä mä kerkeän vaihtaa kaistan ja tulla sieltä sun vierelle, niin ei ole enää mun paikkani väistää kun arvot haluavas kuitenkin kaistalle, vaan kaistan vaihtaja väistää ihan normaalisti :dead:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he eivät uskalla ajaa yli neljääkymppiä, ei kenenkään muunkaan sovi uskaltaa.
Ja kääntäen: Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he ajavat ylinopeutta, niin kaikkien muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

(Puolustelematta mitenkään tuota neljääkymppiä junnaamista.)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Ja kääntäen: Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he ajavat ylinopeutta, niin kaikkien muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

Puolustelematta mitenkään tuota neljääkymppiä junnaamista.
Ja sitten vielä se että parasta olisi jos kaikki ajaisivat samaa nopeutta, ohittelut jäisivät turhiksi.

Kieltämättä jos vaikka ajaa kilometrejä pitkässä jonossa joka kulkee vähän alle maksimirajoituksen, ne tyypit jotka siellä seassa ohittelee aiheuttavat pelkästään turhaa haittaa muille.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Itselleni ei matka-ajossa juurikaan ole väliksi ajanko sen 150km matkan mökille pari alle vai muutaman yli nopeusrajoituksen, mutta yleensä ne pari alle ajavat on niitä, joiden nopeus seilaa koko ajan. Alamäessä kiihtyy, ylämäessä hidastuu. Itse kun tykkään vakkarilla ajaa, niin ohitan ihan siksi, ettei tarvitse koko ajan säätää omaa nopeutta vaan saa vakkarista sen hyödyn, mitä varten se on suunniteltukin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Itselleni ei matka-ajossa juurikaan ole väliksi ajanko sen 150km matkan mökille pari alle vai muutaman yli nopeusrajoituksen, mutta yleensä ne pari alle ajavat on niitä, joiden nopeus seilaa koko ajan. Alamäessä kiihtyy, ylämäessä hidastuu. Itse kun tykkään vakkarilla ajaa, niin ohitan ihan siksi, ettei tarvitse koko ajan säätää omaa nopeutta vaan saa vakkarista sen hyödyn, mitä varten se on suunniteltukin.
Tämä. Jos edessä joku menee vakkarilla tai muuten tasaisesti pikkuisen hitammin niin en välttämättä jaksa ohittaa vaan pistän vakkaria vähän alaspäin, mutta jos joudun ottamaan manuaalikaasulle tai tusaamaan nopeutta pariin otteeseen niin ohitan sitten ensimmäisen tilaisuuden tullen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Juuri tästä syystä adaptiivinen vakkari on aivan ihana varuste. Muuten uusien autojen vehkeet on aika turhia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Juuri tästä syystä adaptiivinen vakkari on aivan ihana varuste. Muuten uusien autojen vehkeet on aika turhia.
Ärsyttää nuo nopeuden pumppaajat siltikin kun adaptiivinen vakkari tuntuu ylireagoivan siihen ja aiheuttaa vielä enemmän pumppausta takana tulijoille. Kuluttaa lisäksi ylimääräistä polttoainetta jatkuva hidastaminen ja kaasuttaminen, kun alla ei ole hybridiä mikä osaisi ottaa energian talteen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Omaa syytä tietysti että jätin turvaväliä liian vähän, mutta helvetti että taas masensi aamulla. Pitkä suora kiihdytyskaista, satasen alue, aika ruuhkaista mutta välejä kyllä riittää. Jätin edessäolevaan vähän välimatkaa, ja pistin sitten jalkaa kohti lattiaa, hetken päästä sitten ihmettelin kun edessä menneen perä tuli vastaan, ja siinä sitten pääsi miettimään että liittyäkö tuuhion kanssa 60km vauhdeista sinne tielle, vai odottaako että se liittyisi ja kaasuttaisi sitten ohi...

Jotenkin tuo ajatusmaailma menee sillein, että parempi ajaa mahdollisimman hiljaa siinä kiihdytyskaistalla, niin on sitten paljon aikaa etsiä sitä sopivaa koloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Myöhään eilen illalla tuli kyllä nähtyä toisiksi omituisin tapaus tähän mennessä 1-tien urallani. Keli oli ihan ok, vasemmalla kaistalla osassa kohtia lunta, samoin kaistojen välissä. Taulussa 80 km/h. Menin Turkuun päin Salon Piihovin tunnelin kohdalla ohi jostain perus-Toyotasta. Jäi kuin pieru Saharaan, en miettinyt asiaa sen enempää.

Vakkari päällä puskin eteenpäin ja Halikon jälkeen sitten huomasin jonkun tulevan takaa ihan helvetin lujaa, saavutti nopeasti (en minäkään varsinaisesti hiljaa ajanut). Noh, sehän ei mennyt ohi vaan jäi alamäkien kohdalla hiillostamaan, ylämäissä vähän kauempana. Oletin ettei uskalla lumen takia mennä ohi. Prkl. Noh, tämä teoria romuttui siinä kohtaa kun seurasi minua muiden autojen ohi.

Hajalan liittymän kohdalla alkoi vituttaa ja polkaisin ylämäessä satojen metrien eron ja jatkoin seuraavaan loivaan alamäkeen samaa vauhtia. Sehän mulkku otti vielä kiinni eli kortti pois samantien tahdilla eteni. Taas mentiin peräkanaa muiden ohi. Ennen Paimion Nestettä aloin tiputtaa vauhtia, molemmat kaistat hyvässä kunnossa ja vapaat. Siinä 50 km/h ja vilkkua oikealle kohdassa (Toyota) lähti ohi. Jäi ajamaan eteen -10 km/h mun vakkarivauhdista. Paimion ABC:n kohdalla jäi -30 km/h possujunan jatkoksi, vetäsin letkasta ohi ja ei enää seurannut. Mikä helvetti tuollaisia vaivaa?

(Se hulluin tapaus pumppas vauhtiaan Lohjan tunneleiden tuntumassa 50-150 km/h välillä.)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Aika paljon tuolla tien päällä on niitä rohkeita ja uskaliaita autoilijoita, se tulee esille juuri kiihdytyskaistoilla.

Minä olen paskahousu, enkä uskalla tökätä satasta etenevään liikennevirtaan viittäkymppiä, mutta varsin paljon näkyy näitä rohkeampia joille se ei ole mikään ongelma. Sinne vaan, kyllä ne muut jarruttaa tai vaihtaa kaistaa.

Täällä kun on motarilla vielä paljon noita tosi pitkiä kiihotuskaistoja, kun sama kaista palvelee myös seuraavan rampin erkanemiskaistana, niin aika usein tulee odotettua että se rohkeampi liittyy sinne liikennevirtaan ja kiihdytettyä sitten itse sataseen. Onpa ainakin tilaa liittyä, kun vauhti on sopiva ja se edeltä liittynyt teiden tuppo tyhjensi oikean kaistan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Aika paljon tuolla tien päällä on niitä rohkeita ja uskaliaita autoilijoita, se tulee esille juuri kiihdytyskaistoilla.

Minä olen paskahousu, enkä uskalla tökätä satasta etenevään liikennevirtaan viittäkymppiä, mutta varsin paljon näkyy näitä rohkeampia joille se ei ole mikään ongelma. Sinne vaan, kyllä ne muut jarruttaa tai vaihtaa kaistaa.

Täällä kun on motarilla vielä paljon noita tosi pitkiä kiihotuskaistoja, kun sama kaista palvelee myös seuraavan rampin erkanemiskaistana, niin aika usein tulee odotettua että se rohkeampi liittyy sinne liikennevirtaan ja kiihdytettyä sitten itse sataseen. Onpa ainakin tilaa liittyä, kun vauhti on sopiva ja se edeltä liittynyt teiden tuppo tyhjensi oikean kaistan.
Noissa tuleekin herkkutilanteita kun takaatulevien huomio kiinnittyy siihen hitaasti liittyjään ja niissä on seassa porukkaa jotka eivät havannoi sivuille ohituksen jälkeen oikealle palatessa ja tuohon vielä sellainen mielenosoituksellinen koukkaus vauhdilla ohitettavan eteen, johon itse olet tulossa ohituskaistalta samalla vauhdilla kun mitä vasen kaista kulkee.

Olen ollut kummankin "tyypin" kyydissä, sen joka vaihtaa vasemmalta ohittettavan eteen ilman sivuhavaintoja ajatellen ettei sen hitaamman edessä voi olla ketään ja sen joka tekee saman oikealta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Olen ollut kummankin "tyypin" kyydissä, sen joka vaihtaa vasemmalta ohittettavan eteen ilman sivuhavaintoja ajatellen ettei sen hitaamman edessä voi olla ketään ja sen joka tekee saman oikealta.
Joo, jos ei osaa havainnoida tilannetta sillä viereisellä kaistalla jonne on menossa, niin tulee ongelmia. Riippumatta siitä mistä ja minne sitä kaistaa on vaihtamassa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Joo, jos ei osaa havainnoida tilannetta sillä viereisellä kaistalla jonne on menossa, niin tulee ongelmia. Riippumatta siitä mistä ja minne sitä kaistaa on vaihtamassa.
Siinä sitä on havainnoimista kun autojen nopeus on 100 kmh ja väliä muutama autonmitta. Vaatii aikamoista uskoa joko suojelusenkeleihin tai sitten kuskien joustavuuteen kun tommoseen väliin uskaltaa rampilta tunkea.

Jos olis kunnon välit, edes 70 metriä, homma sujuisi ihan toiseen malliin.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 352
Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

Sitten ne menee jonkin kauppakeskuksen parkkihalliin, ja siivoaa autonsa siellä lumesta. Parkkihallin kaivot tulvii sitten. Nähty monesti.
Vain oma napa on tärkein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Ei kyllä maalaisjärki paljon päätä pakota näillä igluautoilijoilla, aamulla nuori naiskuski katumaasturiaudillaan pysähtyi ! aina välillä keskelle kaistaa ja yritti nähdä sivuikkunoistaan , ilmeisesti risteystä josta olisi pitänyt kääntyä.

30 alueella, mutta joka tapauksessa mielipuolista touhua, auto aivan lumessa , en tiedä näkikö se niistä sivuikkunoistakaan mitään, kun niistä koetti katsella oikeaa risteystä. Huomasin tämän toiminnan kun ohitin (luultavasti laittomasti risteysalueella, kun kukaan ei tullut mistään ja itselläni ikkunat puhdistettu niin ei näkyvyysongelmia) ko. eukon kun kolmannen kerran pysähtyi kaistalle. Takaapäin sitä olisikin ollut mahdotonta havaita, miksi pysähteli, kun autonsa oli yhtä paljon lumessa kuin yo. Zyrpan postaamassa kuvassa.

Eihän tuollaista idiotismia voi ollakaan että auto jätetään niin lumeen että on oikein pysähdyttävä ennen risteystä tihrustamaan huonosti putsatun lasin läpi onko tuo se oikea käännös :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Siinä sitä on havainnoimista kun autojen nopeus on 100 kmh ja väliä muutama autonmitta. Vaatii aikamoista uskoa joko suojelusenkeleihin tai sitten kuskien joustavuuteen kun tommoseen väliin uskaltaa rampilta tunkea.

Jos olis kunnon välit, edes 70 metriä, homma sujuisi ihan toiseen malliin.
Se on kuule ihan herttaisen sama mikä se nopeus on, jos ja kun baanaa on edessä paljon ja autojen suhteellinen nopeusero toisiinsa nähden on muutama hassu km/h. Paljon vähemmän tuossa on liikkuvia osia kuin jossain muussa liikennetilanteessa. Tämä on myös juuri se syy minkä takia siinä rampilla ei saa olla neiti ja jättää kiihdytys tekemättä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sun kommenttejas Kvarkki en noteeraa. Sinä olet kaahari. Niilä ei ole äänioikeutta. ;-)
Kyllä mä pystyn kiihdyttämään turvallisesti rampilta vaikka olisi kuinka liikennettä ja ne ajaa vaikka 120km/h.

Pidän aina huolen siitä että katson ensin mihin väliin menen ja nostan nopeuden samaan kuin muilla tielläliikkujilla, helppoa, mutta jos yrität motarille mennä puolta hitaammalla vauhdilla olet vaaraksi kaikille ja lisäksi idiootti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Se on kuule ihan herttaisen sama mikä se nopeus on, jos ja kun baanaa on edessä paljon ja autojen suhteellinen nopeusero toisiinsa nähden on muutama hassu km/h. Paljon vähemmän tuossa on liikkuvia osia kuin jossain muussa liikennetilanteessa. Tämä on myös juuri se syy minkä takia siinä rampilla ei saa olla neiti ja jättää kiihdytys tekemättä.
Tämä.
Siinä sitä on havainnoimista kun autojen nopeus on 100 kmh ja väliä muutama autonmitta. Vaatii aikamoista uskoa joko suojelusenkeleihin tai sitten kuskien joustavuuteen kun tommoseen väliin uskaltaa rampilta tunkea.

Jos olis kunnon välit, edes 70 metriä, homma sujuisi ihan toiseen malliin.
Ei siinä kyllä mitään 70m tarvii kun vauhti on sama. Jos ei uskalla kiihdyttää siihen motarin vauhtiin siinä rampilla, niin parempi viedä se kortti takaisin poliisille.. Se, että sinne survoo jollain 50km/h vauhdilla on paljon vaarallisempaa kun auton työntäminen vaikka 20m väliin. Tälläisten urpojen takia jään joskus sinne rampin yläosaan odottelemaan, että ehtivät mennä pois edestä. Nämä monesti tunnistaa jo edellisessä ympyrässä/risteyksessä siitä, että kävelijäkin lähtee nopeammin liikkeelle.

Osa ihmisistä nyt vaan on sitä mieltä, että jos he eivät uskalla ajaa yli neljääkymppiä, ei kenenkään muunkaan sovi uskaltaa.
Näitä löytyy, motarilla yksi sankari mateli vasenta kaistaa alle rajoitusten. Sitten kun viimeinkin älysi siirtyä sinne oikealle vetäsin vasemmalta ohi reippaalla kaasulla. Heti kun olin mennyt ohi, niin vaihtoi takaisin vasemalle ja alkoi pitkiä vilkuttelemaan..
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Onkos muuten liikennesäännöissä mitään ratkaisua, onko jommalla kummalla etuajo-oikeus jos kolmikaistaisella tiellä oikealta ja vasemmalta ollaan samaan aikaan vaihtamassa kaistaa keskelle? Vai onko samanlainen tilanne kuin se, että tasa-arvoiseen tulee joka suunnasta ythä aikaa suoraan menevä auto, jolloin ei ole mitään sääntöä sille kenen kuuluisisi mennä ensin?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
En ole varma mutta siinä käsityksessä olen että oikealta tulevaa väistetään tossa kolmen kaistan tilanteessa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

Offtopic: miksihän tapatalk näyttää nämän kuvan aikajanalla siten, että rekisterinumeron näkee selvästi blurrauksesta huolimatta? Ketjussa sama kuva ja sitä ei voi nähdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Sun kommenttejas Kvarkki en noteeraa. Sinä olet kaahari. Niilä ei ole äänioikeutta. ;-)
Ei tuossa tilanteessa ole mitenkään kyse kaahauksesta. Ja toisekseen en ole mikään kaahari, ajan kelin ja tilanteen puitteissa järkevästi. Joskus kovempaa kuin rajoitus, joskus hiljempaa jos tilanne niin vaatii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

Oisit nyt käynyt tankkausvuoroa odotellessa putsailemassa lumet kanssa-autoilijan avuksi.:D
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Kyllä mä pystyn kiihdyttämään turvallisesti rampilta vaikka olisi kuinka liikennettä ja ne ajaa vaikka 120km/h.

Pidän aina huolen siitä että katson ensin mihin väliin menen ja nostan nopeuden samaan kuin muilla tielläliikkujilla, helppoa, mutta jos yrität motarille mennä puolta hitaammalla vauhdilla olet vaaraksi kaikille ja lisäksi idiootti.
Ei nyt Luukkonen ymmärrä lukemaansa tai sitten on tyhymä. En minä vauhdista valittanut vaan siitä, että jos väli on kovin pieni ei siihen uskalla hevillä tunkea. 120 on ihan OK liittymisvauhti JOS ON TILAA!
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Tämä.


Ei siinä kyllä mitään 70m tarvii kun vauhti on sama. Jos ei uskalla kiihdyttää siihen motarin vauhtiin siinä rampilla, niin parempi viedä se kortti takaisin poliisille..
Sanos nyt kumpi on sun mielestä turvalisempaa: Liittyä 70 metrin vai 10 metrin väliin? Jos et eroa tajua, vie korttis pois. Ja sinäkin voisit ymmärtää lukemasi: En minä vauhdista valittanut vaan siitä puuttuvasta tilasta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei nyt Luukkonen ymmärrä lukemaansa tai sitten on tyhymä. En minä vauhdista valittanut vaan siitä, että jos väli on kovin pieni ei siihen uskalla hevillä tunkea. 120 on ihan OK liittymisvauhti JOS ON TILAA!
Jos siinä on parin-kolmen auton mittainen väli ja sun vauhti on sama kuin muilla niin mikä ongelma, siihen väliin ei tarvitse jäädä asumaan vaan vaihtaa sitten vasemalle ja menee ohi?

Jos sulla on 10-20km/h hitaampi vauhti niin sitten homma muuttuu jo mahdottomaksi ja sun pitää katsoa toinen väli ja jos se ahdas rako ahdistaa, SINUN tehtävä on sitten sovittaa vauhti ja paikka niin että et aja siihen vaan johonkin isompaan väliin, ongelma?

Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä.

Omalla käytöksellä voi vaikuttaa myös muihin.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Kyllä täällä pk seudulla tulee näitä tilanteita jatkuvasti tällä kelillä, ei tunnu ihmiset osaavan ajaa kelin mukaan saatikka puhdistella lumia.

Aamuinen työmatka piristyi kummasti kun pakettiauto puski aivan eteeni risteyksestä kolmion takaa, ja tietty jäi siihen sudittamaan lähes paikalleen kun tiellä +10 cm lunta ja jääpinta sen alla.

Mulla on lähes uudet talvinakit alla mutta olipahan jokseenkin haasteellista suoriutumista ettei ihan poksauttaunut Hiacekuskin perään. Kaikki keinot sai käyttää, jäi sentään parin sentin päähän törmäyksestä. Vastaantulijoita vielä tuossa niin ei pystynyt koukkaamaan ohi. Vaikea ennakoida että joku tuuppaa siihen eteen liikennesääntöjen vastaisesti, yleensä olettaa että ei.

Mun takaa ei tullut ketään, niin miksi kummassa ei Hiacemies voinut antaa mun ajaa siitä ensin ohi ja SITTEN VASTA kääntyä siihen tielle. Ei voi käsittää miksi on pakko törppöillä noin. Tietty pakunsa vielä niin lumessa että liekö koko talvena ajettu mihinkään saatikka putsattu lumia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 101
Eilen ruuhkassa hesasta lahden motarilla kohti pohjoista. Aluks tietty normi ruuhka ja molemmat kaistat täynnä. Sit alko tiellä olla tilaa mut useempi nutaaja jäi tukoks vasemmalle vaikka oikeella tilaa ja nopeuskin sama kuin oikealla eli 80@100.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eilen ruuhkassa hesasta lahden motarilla kohti pohjoista. Aluks tietty normi ruuhka ja molemmat kaistat täynnä. Sit alko tiellä olla tilaa mut useempi nutaaja jäi tukoks vasemmalle vaikka oikeella tilaa ja nopeuskin sama kuin oikealla eli 80@100.
Valojen vilkuttelu yleensä saa vauhtia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 531
Viestejä
4 202 822
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom