Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
En viittiny, oletin väärin että kaikki osais käyttäytyä ;)
Ei kannata olettaa;), tuolla liikenteessä vähintään puolet ajaa miten sattuu laput silmillä ja miettii lähinnä mitä seuraavassa salkkarit jaksossa tapahtuu ja peiliin katsotaan tasan kerran ja silloinkin tarkistetaan meikki.:facepalm:

Olen todennut että kun kerran väläyttää pitkiä hitaammalle niin se tajuaa siirtyä heti eikä 15pvä sinne oikealle kaistalle, ja siis tämä motarilla.

Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Ei kannata olettaa;), tuolla liikenteessä vähintään puolet ajaa miten sattuu laput silmillä ja miettii lähinnä mitä seuraavassa salkkarit jaksossa tapahtuu ja peiliin katsotaan tasan kerran ja silloinkin tarkistetaan meikki.:facepalm:

Olen todennut että kun kerran väläyttää pitkiä hitaammalle niin se tajuaa siirtyä heti eikä 15pvä sinne oikealle kaistalle, ja siis tämä motarilla.

Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten.
Kehällä ei käytännössä ole mitään velvoitetta ajaa oikealla kaistalla, ja toisaalta sinä saat ohittaa siellä oikealta. Se vasen kaista ei kehällä ole sen enempää ohituskaista, kuin Mannerheimintielläkään.

Ja joo, laissa sanotaan, että:

"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Mutta miten tuota nyt sitten tulkitaan? Jos ajat Leppävaaran kohdalla kehä 1:llä länteen päin, ja olet kääntymässä aikanaan vasemmalle Otaniemeen, niin mun mielestä siinä vaiheessa on turha vaihtaa oikealle kaistalle. Tai jos oikea kaista kulkee 75km/h ja ajan vasemmalla kaistalla 82km/h, niin en tunge oikealle siksi, että joku haluaisi tulla takaa 90km/h.

Miten käytännössä itse kuitenkin toimin, niin jos oikea kaista on tyhjä, saa takaa tuleva itse mennä ohi. Jos olen yksin vasemmalla kaistalla ja oikealla on hyvä rako, niin saatan päästää takana puskurissa tulevan ohi, vaikka ajaisinkin oikean kaistan liikennettä nopeammin. Syy miksi vain saatan, on että vähän turhan usein nämä ovat olleet vain puskurissa hinaajia, ja kun olen päästänyt ohi, niin ovatkin jääneet ajamaan siihen samaa vauhtia ja pussittaneet minut.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kehällä ei käytännössä ole mitään velvoitetta ajaa oikealla kaistalla, ja toisaalta sinä saat ohittaa siellä oikealta. Se vasen kaista ei kehällä ole sen enempää ohituskaista, kuin Mannerheimintielläkään.

Ja joo, laissa sanotaan, että:

"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Mutta miten tuota nyt sitten tulkitaan? Jos ajat Leppävaaran kohdalla kehä 1:llä länteen päin, ja olet kääntymässä aikanaan vasemmalle Otaniemeen, niin mun mielestä siinä vaiheessa on turha vaihtaa oikealle kaistalle. Tai jos oikea kaista kulkee 75km/h ja ajan vasemmalla kaistalla 82km/h, niin en tunge oikealle siksi, että joku haluaisi tulla takaa 90km/h.

Miten käytännössä itse kuitenkin toimin, niin jos oikea kaista on tyhjä, saa takaa tuleva itse mennä ohi. Jos olen yksin vasemmalla kaistalla ja oikealla on hyvä rako, niin saatan päästää takana puskurissa tulevan ohi, vaikka ajaisinkin oikean kaistan liikennettä nopeammin. Syy miksi vain saatan, on että vähän turhan usein nämä ovat olleet vain puskurissa hinaajia, ja kun olen päästänyt ohi, niin ovatkin jääneet ajamaan siihen samaa vauhtia ja pussittaneet minut.
Tiedän tuon kehien säännön ja kuten sanoin: "Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten".
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Tiedän tuon kehien säännön ja kuten sanoin: "Kehällä sitä harvoin tulee vilkutettua jos edessa ajava ajaa sitä suurinta sallittua, mutta jos se on sitä jatkuvaa pumppaamista 70-90km/h välillä niin sitten".
Jees, kaikki sitä eivät kuitenkaan tunnu tietävän :)

Kerran eräs työmaan kuorma-autokuski kiilasi mut vasemmalle puolelle penkereelle, kun oli ensin 2km ajanut mun puskurissa kiinni juurikin tuossa mainitsemassani kohdassa Kehä 1:llä, kun olin Otaniemeen kääntymässä. Ajoin yli rajoituksen ja menin oikeaa kaistaa kovempaa, mutta 500m ennen käännöstä tällä sankarilla hermo petti, veti kaksi kaistaa oikealle (taksikaistalle), sieltä kaikkien ohi ja kahden kaistan yli mun eteen jarrut pohjaan.

Käännyttiin melkein samaan pihaan, ja haukkui mut kotipoliisiksi ja käytössä olleen autoni vanhaksi paskaksi, kun menin kertomaan oman mielipiteeni tapahtumista :lol: Harmi, kun ei ollut kojelautakameraa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Tuota @80286 kuvaamaa tilannetta, jossa takana ei tule ketään mutta silti on pakko puskea eteen käy aivan liian usein. Tampereen seudulla vähintään viikottain lyhyellä (alle 10km) työmatkallakin tuota saa todistaa. Ajelen vakkarilla mittarin mukaan pientä ylinopeutta eli hyvin lähellä rajoitusta, takana ei ketään, mutta silti on pakko puskea eteen vaikkei omaa autoa sitten saada liikkeelle ilman, että joudun jarruttelemaan. Ja tuohon ei riitä mikään pieni jarrutus jolla vakkari lähtee pois vaan yleensä saa ihan reippaasti jarruutta, varsinkin nyt talvikeleillä. Kai ihmisillä on vaan pakonomainen tarve olla "ensimmäisenä" eikä ajella muiden takana.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Sanos nyt kumpi on sun mielestä turvalisempaa: Liittyä 70 metrin vai 10 metrin väliin? Jos et eroa tajua, vie korttis pois. Ja sinäkin voisit ymmärtää lukemasi: En minä vauhdista valittanut vaan siitä puuttuvasta tilasta.
Kerrohan nyt mistä sinä sen 70m välin siihen otat ruuhka-aikaan? Kun siellä ei vaan tuollaisia välejä yleensä ole, joskus tuurilla saattaa olla. Toki isompi väli on turvallisempi, jos tässä nyt valitsemaan aletaan, niin miksei sitten samantien esim. 300m väli? Monet vaan ajaa jonossa tappituntumalla, niin ei niitä välejä ole. Näin talviaikaan on mielestäsi sitten varmaan parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan keskivälille/loppuun, jolloin näin talviaikaan ainakaa vajaa vetoisella autolla ei ole toivoakaan turvallisesti enää liittyä? Paikaltaan kun lähdet liittymään, niin siinä ei muutoma satametriä liitä enää talvella mihinkään. Sammalla sitten aiheutat mielenkiintoisen tilanteen kaikille takana tuleville. Jos et uskalla ajaa vie se kortti takaisin poliisille.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Kerrohan nyt mistä sinä sen 70m välin siihen otat ruuhka-aikaan? Kun siellä ei vaan tuollaisia välejä yleensä ole, joskus tuurilla saattaa olla. Toki isompi väli on turvallisempi, jos tässä nyt valitsemaan aletaan, niin miksei sitten samantien esim. 300m väli? Monet vaan ajaa jonossa tappituntumalla, niin ei niitä välejä ole. Näin talviaikaan on mielestäsi sitten varmaan parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan keskivälille/loppuun, jolloin näin talviaikaan ainakaa vajaa vetoisella autolla ei ole toivoakaan turvallisesti enää liittyä? Paikaltaan kun lähdet liittymään, niin siinä ei muutoma satametriä liitä enää talvella mihinkään. Sammalla sitten aiheutat mielenkiintoisen tilanteen kaikille takana tuleville. Jos et uskalla ajaa vie se kortti takaisin poliisille.
On se nyt kumma kun ei mene tarkoitukseni perille. Ei mulla mitään ongelmia ole liittyä motarilla 120 kmh kulkevaan jonoon. Sanoin vaan, että jos turvavälit olisivat kunnolliset, homma sujuisi turvallisemmin. Siellä joukossa on lisäksi niitäkin tappituntumala ajavia jotka sen 15 metrin välin vetävät umpeen kun joku koittaa siihen liittyä. Saatika sitten, että hiukan kaasujalkaa keventäisivät.

Älä tunge sanoja suuhuni: En ole itsestäni enkä yleiselläkään tasolla puhunut mistään pysähtymisestä enkä edes hidastelusta.

Järkevän keskustelun edellytyksenä yleensä pidetään sitä, että lukija kykyjensä mukaan koittaa ymmärtää mitä toinen on kirjoittanut eikä lähde tarkoituksella sitä vääntämään. Sitä kutsutaan provosoinniksi (onko outo sana, kato Googlesta).
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Jos siinä on parin-kolmen auton mittainen väli ja sun vauhti on sama kuin muilla niin mikä ongelma, siihen väliin ei tarvitse jäädä asumaan vaan vaihtaa sitten vasemalle ja menee ohi?

Jos sulla on 10-20km/h hitaampi vauhti niin sitten homma muuttuu jo mahdottomaksi ja sun pitää katsoa toinen väli ja jos se ahdas rako ahdistaa, SINUN tehtävä on sitten sovittaa vauhti ja paikka niin että et aja siihen vaan johonkin isompaan väliin, ongelma?

Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä.

Omalla käytöksellä voi vaikuttaa myös muihin.
Sinusta siis on ihan oikein ajella motarilla 120 kmh 10 - 15 metrin turvavälillä? Mihähän olen koko ajan vaan yrittänyt esittää, että jos turvavälit olisivat kunnossa mitään ongelmaa ei olisi.

Omalla käytöksellä voi tosiaan vaikuttaa vaikkapa siihen, kuinka turvallista on rampista tulijan liikennevirtaan liittyä. Kenenhän siellä liikenteessä pitäisi keskittyä ajamiseen?

Ja edelleenkään en vauhdista puhunut mitään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sinusta siis on ihan oikein ajella motarilla 120 kmh 10 - 15 metrin turvavälillä? Mihähän olen koko ajan vaan yrittänyt esittää, että jos turvavälit olisivat kunnossa mitään ongelmaa ei olisi.

Omalla käytöksellä voi tosiaan vaikuttaa vaikkapa siihen, kuinka turvallista on rampista tulijan liikennevirtaan liittyä. Kenenhän siellä liikenteessä pitäisi keskittyä ajamiseen?

Ja edelleenkään en vauhdista puhunut mitään.
Missä mä sanoin että on ok ajella noin lyhyillä turvaväleillä?

Sanoin että jos on pakko änkeä siihen 2-3auton väliin, niin älä nyt ainakaan jää siihen asumaan vaan vaihda kaistaa ja mene ohi ja jatkoin vielä aika selvästi että "Älä keskity muiden turvaväleihin, vaan keskity siihen omaan ajamiseen ja siihen että mukaudut eri tilanteisiin etkä sitten änge sellaiseen väliin mihin sun mielestä ei ole mukava mennä".

Rampista tulija väistää KAIKKEA liikennettä pääväylällä ja jos sun mielestä muut ajaa liian lähellä toisiaan niin voi voi. Sinä väistät ja liityt liikennevirtaan niin ettet aiheuta muille siitä haittaa ja liian hitaasti motarille tms. tielle tuleminen on haitan aiheuttamista.

Jos sä haluat ajaa jatkuvasti 70m turvaväleillä niin onnea sen metsästämiseen.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Luukkonen ei huomannut kysymysmerkkiä. En sanonut, että on OK vaan kysyin onko OK.

Rampista tulija väistää, tottakai. Ja joskus se saattaa vaati hidastelua jotta se passeli väli löytyy. Pysähtyä ei tarvi jos on pelisilmää.

Kyllä minä motarilla tuon 70 metrin turvavälin pidän, enemmänkin joskus, eikä se aiheuta päänsärkyä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
On se nyt kumma kun ei mene tarkoitukseni perille. Ei mulla mitään ongelmia ole liittyä motarilla 120 kmh kulkevaan jonoon. Sanoin vaan, että jos turvavälit olisivat kunnolliset, homma sujuisi turvallisemmin. Siellä joukossa on lisäksi niitäkin tappituntumala ajavia jotka sen 15 metrin välin vetävät umpeen kun joku koittaa siihen liittyä. Saatika sitten, että hiukan kaasujalkaa keventäisivät.

Älä tunge sanoja suuhuni: En ole itsestäni enkä yleiselläkään tasolla puhunut mistään pysähtymisestä enkä edes hidastelusta.

Järkevän keskustelun edellytyksenä yleensä pidetään sitä, että lukija kykyjensä mukaan koittaa ymmärtää mitä toinen on kirjoittanut eikä lähde tarkoituksella sitä vääntämään. Sitä kutsutaan provosoinniksi (onko outo sana, kato Googlesta).
Vähän hankala sun tarkoituksia on ymmärtää kun ne tuntuu vaihtelevan viestistä toiseen. Itsehän sanoit tovi sitten, ettei sinne väliin uskalla hevilla tunkea kun vauhtia on 120kmh, koita nyt päättää uskallatko sinne väliin mennä vai et. No jos sinne väliin et uskalla mennä, niin mitä sinä sitten teet? Se ramppi ei jatku loputtomiin, sinne väliin on joko uskallettava mennä tai hidastettava/pysähdyttävä. Itse provoilet siellä ihan samoin.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Hämeenlinnanväylältä löyty tusinan verran noita joilla vauhtia ei yli 75-80 löydy pohjoiseen päin mennessä vähällä liikenteellä. eikö silloin pitäisi poimia se vanha tie reitiksi?
Parhaimmillaan nämä sankarit toisiaan ohitellessaan saa parin kilsan letkan aikaan, sama kuin ne varovaiset raskaan liikenteen ohittajat joilla kaistaa vaihtaessa nopeus tippuu kympillä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Vähän hankala sun tarkoituksia on ymmärtää kun ne tuntuu vaihtelevan viestistä toiseen. Itsehän sanoit tovi sitten, ettei sinne väliin uskalla hevilla tunkea kun vauhtia on 120kmh, koita nyt päättää uskallatko sinne väliin mennä vai et. No jos sinne väliin et uskalla mennä, niin mitä sinä sitten teet? Se ramppi ei jatku loputtomiin, sinne väliin on joko uskallettava mennä tai hidastettava/pysähdyttävä. Itse provoilet siellä ihan samoin.
En puhunut itsestäni, käytin passiivia. Ymmärrätkö eron? Sinä se aloit minun ajotavastani puhua ja käskit viedä kortin pois jne jne.

Koko aloitukseni pointti oli liian lyhyissä turvaväleissä mutta sitä tietty on kaikkien vaikea ymmärtää kun pitää päästä kiukuttelemaan henkilökohtaiselle tasolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
En puhunut itsestäni, käytin passiivia. Ymmärrätkö eron? Sinä se aloit minun ajotavastani puhua ja käskit viedä kortin pois jne jne.

Koko aloitukseni pointti oli liian lyhyissä turvaväleissä mutta sitä tietty on kaikkien vaikea ymmärtää kun pitää päästä kiukuttelemaan henkilökohtaiselle tasolle.
Jos turvaväli oli sun viestin ydin, niin ei varmaan kannata aloittaa viestiä valittamalla nopeudesta ja jatkamalla jeesustelua siitä miten muka ko. nopeudessa voi ollaankaan liittyä kun on niin kamalan vaarallista. :rolleyes: Edelleenkään liikennetilanteiden kannalta ei ole paskaakaan väliä mikä on absoluuttinen nopeus, jos joutuu reagoimaan muiden nopeuksiin omassa suhteessa. Turvaväli ei ole mikään aina ja iänkaikkisesti pidettävä tilanne vaan siihen aina sitten pyritään palaamaan takaisin lyhyempää etäisyyttä vaatineen poikkeustilanteen jälkeen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
En puhunut itsestäni, käytin passiivia. Ymmärrätkö eron? Sinä se aloit minun ajotavastani puhua ja käskit viedä kortin pois jne jne.

Koko aloitukseni pointti oli liian lyhyissä turvaväleissä mutta sitä tietty on kaikkien vaikea ymmärtää kun pitää päästä kiukuttelemaan henkilökohtaiselle tasolle.
Tässä et siis puhunut itsestäsi? Kyllä tuonne suurinosa uskaltaa ihan hyvin tunkea vaikka siellä ei ole 70m tai edes 50m väliä, joten oletin sinun puhuvan itsestäsi.

En minä vauhdista valittanut vaan siitä, että jos väli on kovin pieni ei siihen uskalla hevillä tunkea. 120 on ihan OK liittymisvauhti JOS ON TILAA!
Tänään viimeksi olin rampilla jonkun urpo perässä, joka päätti kesken kiihdytyksen alkaa jarruttamaan, vaikka tilaa olisi ollut ~100m autojen välissä. Kiva siinä sitten miettiä miten sinne joukkoon sopii kun edessä oleva tiputtaa vauhdin alle 50 km/h. No onneksi vain 80km/h rajoitus, mutta olihan taas kiva kokemus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 406
Vittumaista kyllä liittyä liikenteen sekaan jos turvavälit on pienet. Olen kyllä alle 10m väliinkin mennyt, ja joku soitti torvea :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Vielä älyttömästi paskempaa siitä tekee se kun on talvi ja liukasta. Nopeat nopeudenmuutokset ei vain onnistu. Vilkku päälle ja sekaan vain, kyllä sinne rako syntyy,
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Talvella siitä liukkaan kaistan päästä ei kyllä turvallisesti liitytä enää motorille. Käytännössä pitäisi peruuttaa ramppi takaisin ylös ja uusi yritys.
Mjoo, ihan totta. Nyt kun mietin uudelleen niin parempi oikeastaan näissä erityisolosuhteissa että joustetaan myös siellä päätiellä.

Petelle pahoittelut. Luulin olevani tosi oikeessa, mutta se oli ennen kuin ajattelin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Riippuu autosta ja renkaista ;)
Tänään oli kyllä rampin pää siinä kunnossa, että edes neliveto ja uudet hakka 9 ei olisi siitä saanut autoa riittävän nopeasti liikkeelle. Tuossa kohti kun on mutkaa ja ramppi kääntyy niin, että näkyvyys taaksepäin melkoisen huono. On tullut ajettua drive F10 tuoreilla nastoilla, josta penkitetty yli 450hp, eikä sekään kesää tee kun jään päällä on lumipöperöä. Kannattaa joskus liukkalla kelillä kellottaa paljonko kestää kiihdyttää 0-80 tai 0-100.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Jos sä haluat ajaa jatkuvasti 70m turvaväleillä niin onnea sen metsästämiseen.
Joo, jos joku tuollaista 70m turvaväliä pitää ruuhka-aikaan vaikkapa pk-seudulla Lahden tai Tuusulan motareilla jota (lähes) joka työpäivä joudun sahaamaan, niin sehän on jo melkoista muun liikenteen haittaamista. Siihen väliin ilmaantuu toiselta kaistalta hyvin nopeasti 5 autoa. Jos kaikki siinä liikkujat pitäisi 70m turvaväliä niin viimeiset ruuhka-ajan työmatkalaiset olisivat kotona puoliltaöin.
 
Liittynyt
25.08.2017
Viestejä
345
Joo, jos joku tuollaista 70m turvaväliä pitää ruuhka-aikaan vaikkapa pk-seudulla Lahden tai Tuusulan motareilla jota (lähes) joka työpäivä joudun sahaamaan, niin sehän on jo melkoista muun liikenteen haittaamista. Siihen väliin ilmaantuu toiselta kaistalta hyvin nopeasti 5 autoa. Jos kaikki siinä liikkujat pitäisi 70m turvaväliä niin viimeiset ruuhka-ajan työmatkalaiset olisivat kotona puoliltaöin.
Mikä on oikea turvaväli
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Pakko kyllä sanoa, että jos siellä päätiellä jono ajaa 10m turvaväleillä, niin on ihan turha vilkutella kenellekään tämmöseen väliin liittyvälle pitkiä valoja. Itsepä eivät anna vaihtoehtoja.
Tämä. Vitun ärsyttävää kun moottoritielläkin pitäisi päästä välillä oikealle antamaan nopeammalle tilaa, mutta mihis menet kun kaikki ajaa 10m väleillä.

Se kaasun nostokaan ei ole niin vaikeaa jos joku kohteliaasti siihen väliin haluaa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
884
Tällaisia autoja näkyi puolen tusinaa alle kilometrin matkalla kun tuosta tankkaamasta lähdin. Tuossakin varmaan se 15-20 senttiä lunta katolla ja melkein saman verran takalasissa. Takasivuikkunoissakin oli parin sentin kerros.

Tälläinen tuli eilen pihatieltä melkein päälle. Ajoin etuajo-oikeutettua tietä suoraan ja pihatieltä lähestyy iglu (Toyotan perhevani). Iglu aikoo kääntyä oikealle (minua vastaan), pysähtyy risteykseen kunnes metriä ennen kun olen kohdalla meinaakin koukata suoraan keulaan. Oli jaksanut harjata tuulilasin (pyyhkijöillä) ja molemmat sivulasit täysin lumen peitossa. Tenavat kyydissä :facepalm: Ei siis uuvatti vain yksinkertaisesti nähnyt minua sen lumikasan takaa, mutta toisaalta jos kilometrin ajaa kun "mä äkkiä heitän kersat kerholle/harrastuksiin" niin tarviiko niin lyhyellä matkalla nähdä...

Mulla ei oikeastaan koskaan nouse liikenteessä lämmöt vaikka siellä törttöiltäisiin, ei se lyhennä vitutusta kuin oman eliniän muodossa. Saattaahan siellä vaan olla epävarmempi kuski ratissa ja kaikki tekee virheitä, mutta tuollainen täydellinen välinpitämättömyys ottaa kyllä aivoon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo, jos joku tuollaista 70m turvaväliä pitää ruuhka-aikaan vaikkapa pk-seudulla Lahden tai Tuusulan motareilla jota (lähes) joka työpäivä joudun sahaamaan, niin sehän on jo melkoista muun liikenteen haittaamista. Siihen väliin ilmaantuu toiselta kaistalta hyvin nopeasti 5 autoa. Jos kaikki siinä liikkujat pitäisi 70m turvaväliä niin viimeiset ruuhka-ajan työmatkalaiset olisivat kotona puoliltaöin.
Näin sitä moni tuntuu kuvittelevan, mutta todellisuus on se, että riittävillä turvaväleillä liikenne sujuu, kun lyhyillä turvaväleillä koko homma on seis parin kymmenen auton päässä kun joku edempänä hieman hidastaa. Turvaväliin tukkiminen on sitä liikenteen haittaamista. Tällöin aiheuttaa turhaan takana tuleville tarvetta hidastaa ja taas jarruttelu kertautuu, ja ne viisi kiireistä seisauttivat satojen muiden kulun kilometri takanapäin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Tänä aamuna taas kirosin motarilla jotain uunoa, joka säätää nopeutensa peesaamalla muita. Ajeli jonkun jakeluauton perässä alle 10m turvavälillä ehkä mittarinopeutta 86km/h, kun itellä oli 89 vakkarissa ja menin ohi. Jakeluauto kääntyi liittymästä pois kun olin sen rinnalla, niin tämä uuno tietenkin lähti kiihdyttämään, kun edessä aukeni tyhjä baana. Kiihdytin itsekin sitten, ettei tämä tule ohi ja kiilaa mun eteen (mun edessä noin 25m päässä ajeli auto ja oikealla kaistalla samoilla kohdin toinen, jota lähestyttiin). Ei sillä, etteikö mun ohi sais tulla, mutta jos sut ohitetaan niin et sä siinä vaiheessa ala kiihdyttämään oikealta ohi.

No sitten kun saavutettiin oikealla kaistalla edellä ajava, niin tämä peesaaja hidasti taas ja jäi ajamaan jonon jatkoksi perstuntumalla.

Onkohan tää tietoista käyttäytymistä, vai eikö tämmöset vaan osaa ollenkaan katsoa nopeusmittaria? Tästä meni pari minuuttia, kun huomasin saman auton sitten paahtavan varmaan 100km/h ohituskaistaa pitkin. Tuntuu niin oudolta, kun itselläni on vakiintunut ajonopeus siihen mittarinopeutta 7-9 yli rajoituksen, niin mikä järki on tämmösessä välillä 80 välillä 100km/h samalla rajotusalueella ajamisessa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
mutta todellisuus on se, että riittävillä turvaväleillä liikenne sujuu, kun lyhyillä turvaväleillä koko homma on seis parin kymmenen auton päässä kun joku edempänä hieman hidastaa.
Onhan se näin, mutta jos 100 autoa aikoo vetästä aamuruuhkassa tommosen 70 metrin turvavälin, niin jonolla on tosiaan pituutta jo 7 kilometriä.

Jossain päässä se jono on väkisinkin, jos tien välityskyky loppuu. Vaikka olisikin se 7km pitkä 100 auton jono kunnollisilla turvaväleilellä, niin jo yksi liittymä mistä tulee tasaisesti autoja saa tuonkin jonon loppupään seisomaan.

Esim. Tuusulantien liikennemäärä on noin 70000 ajoneuvoa vuorokaudessa välillä kehä1-kehä3, mistä tulee keskimäärin 24 autoa suuntaansa minuutissa. Tuolla 70 metrin turvavälillä pitäisi keskinopeuden olla yli 100km/h, että tuohon päästään, mutta tuolla välillä on 80km/h rajoitus.

Edit: tämä ei toki ole mikään puolustuspuhe lyhyille turvaväleille, kun tuo keskimääränen liikennemäärä 80km/h keskinopeudella saavutettaisiin 55,5m turvaväleillä, mutta kun se suurin osa liikenteestä painottuu väleille 7-9 ja 15-17, niin sillon ollaan luultavasti aika lähellä noita lukemia, mitä tuolla tien päällä nähdään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Onhan se näin, mutta jos 100 autoa aikoo vetästä aamuruuhkassa tommosen 70 metrin turvavälin, niin jonolla on tosiaan pituutta jo 7 kilometriä.

Jossain päässä se jono on väkisinkin, jos tien välityskyky loppuu. Vaikka olisikin se 7km pitkä 100 auton jono kunnollisilla turvaväleilellä, niin jo yksi liittymä mistä tulee tasaisesti autoja saa tuonkin jonon loppupään seisomaan.

Esim. Tuusulantien liikennemäärä on noin 70000 ajoneuvoa vuorokaudessa välillä kehä1-kehä3, mistä tulee keskimäärin 24 autoa suuntaansa minuutissa. Tuolla 70 metrin turvavälillä pitäisi keskinopeuden olla yli 100km/h, että tuohon päästään, mutta tuolla välillä on 80km/h rajoitus.

Edit: tämä ei toki ole mikään puolustuspuhe lyhyille turvaväleille, kun tuo keskimääränen liikennemäärä 80km/h keskinopeudella saavutettaisiin 55,5m turvaväleillä, mutta kun se suurin osa liikenteestä painottuu väleille 7-9 ja 15-17, niin sillon ollaan luultavasti aika lähellä noita lukemia, mitä tuolla tien päällä nähdään.
Onneksi tien välityskyky kasvaa nopeuksien alentuessa(tiettyyn pisteeseen asti, muistaakseni joku 50km/h taisi olla suunnilleen optimi) ja pienemmässä nopeudessa voidaan ajaa pienemmillä väleillä, ei pelkästään metrimääräisesti vaan myös sekunneissa laskettuna. Toki sitten välityskyky toisaalta lähtee jossain määrin laskemaan kun seassa on ohittelijoita jotka aiheuttaa pumppausliikettä. En kyllä ole niin paljoa vaikka jossain kehä kolmosella liikkunut että voisi varmaksi sanoa kummassa tilanteessa tulee enemmän kaistanvaihtojen avulla suoritettuja ohituksia, 60km/h ruuhkassa vai 80km/h vähäisellä liikenteellä.

Onko joku sattumalta törmännyt tutkimukseen jossa katsottaisiin ohitusmääriä suhteessa ruuhka-asteeseen varsinkin tilanteessa jossa ruuhka laskee keskimääräistä ajonopeutta alle rajoituksen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tänä aamuna taas kirosin motarilla jotain uunoa, joka säätää nopeutensa peesaamalla muita. Ajeli jonkun jakeluauton perässä alle 10m turvavälillä ehkä mittarinopeutta 86km/h, kun itellä oli 89 vakkarissa ja menin ohi. Jakeluauto kääntyi liittymästä pois kun olin sen rinnalla, niin tämä uuno tietenkin lähti kiihdyttämään, kun edessä aukeni tyhjä baana. Kiihdytin itsekin sitten, ettei tämä tule ohi ja kiilaa mun eteen (mun edessä noin 25m päässä ajeli auto ja oikealla kaistalla samoilla kohdin toinen, jota lähestyttiin). Ei sillä, etteikö mun ohi sais tulla, mutta jos sut ohitetaan niin et sä siinä vaiheessa ala kiihdyttämään oikealta ohi.

No sitten kun saavutettiin oikealla kaistalla edellä ajava, niin tämä peesaaja hidasti taas ja jäi ajamaan jonon jatkoksi perstuntumalla.

Onkohan tää tietoista käyttäytymistä, vai eikö tämmöset vaan osaa ollenkaan katsoa nopeusmittaria? Tästä meni pari minuuttia, kun huomasin saman auton sitten paahtavan varmaan 100km/h ohituskaistaa pitkin. Tuntuu niin oudolta, kun itselläni on vakiintunut ajonopeus siihen mittarinopeutta 7-9 yli rajoituksen, niin mikä järki on tämmösessä välillä 80 välillä 100km/h samalla rajotusalueella ajamisessa.
En tiedä. Olen menettänyt toivoni moottoritiellä rationaalisesti ajamisesta jo pari vuotta sitten.

Vakkari on päällä melkein aina ja ei kyllä enää kiinnosta mitä edessä ja takana tapahtuu, käytännössä kaikki ohi tulleet saa ohittaa ennemmin tai myöhemmin, monille ohittaminen on aika vaikeaa, aina jäädään siihen takakulman kohdalle, takana perseessä roikutaan ajoin sitten rajoituksen mukaan tai sen yli. Aika menetetty tapaus tämä motariliikenne. 120kmh+ nopeudet ovat kyllä vähentyneet tässä talven aikana, liekö liian liukasta?

Mukavinta on ajella öisin omassa rauhassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Onhan se näin, mutta jos 100 autoa aikoo vetästä aamuruuhkassa tommosen 70 metrin turvavälin, niin jonolla on tosiaan pituutta jo 7 kilometriä.
Olettaen, että kaikki ajavat samaa kaistaa pitkin.

Jossain päässä se jono on väkisinkin, jos tien välityskyky loppuu. Vaikka olisikin se 7km pitkä 100 auton jono kunnollisilla turvaväleilellä, niin jo yksi liittymä mistä tulee tasaisesti autoja saa tuonkin jonon loppupään seisomaan.

Esim. Tuusulantien liikennemäärä on noin 70000 ajoneuvoa vuorokaudessa välillä kehä1-kehä3, mistä tulee keskimäärin 24 autoa suuntaansa minuutissa. Tuolla 70 metrin turvavälillä pitäisi keskinopeuden olla yli 100km/h, että tuohon päästään, mutta tuolla välillä on 80km/h rajoitus.

Edit: tämä ei toki ole mikään puolustuspuhe lyhyille turvaväleille, kun tuo keskimääränen liikennemäärä 80km/h keskinopeudella saavutettaisiin 55,5m turvaväleillä, mutta kun se suurin osa liikenteestä painottuu väleille 7-9 ja 15-17, niin sillon ollaan luultavasti aika lähellä noita lukemia, mitä tuolla tien päällä nähdään.
Tuusulantiellä vaan taitaa kaistoja olla enemmän kuin yksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onhan se näin, mutta jos 100 autoa aikoo vetästä aamuruuhkassa tommosen 70 metrin turvavälin, niin jonolla on tosiaan pituutta jo 7 kilometriä.

Jossain päässä se jono on väkisinkin, jos tien välityskyky loppuu. Vaikka olisikin se 7km pitkä 100 auton jono kunnollisilla turvaväleilellä, niin jo yksi liittymä mistä tulee tasaisesti autoja saa tuonkin jonon loppupään seisomaan.

Esim. Tuusulantien liikennemäärä on noin 70000 ajoneuvoa vuorokaudessa välillä kehä1-kehä3, mistä tulee keskimäärin 24 autoa suuntaansa minuutissa. Tuolla 70 metrin turvavälillä pitäisi keskinopeuden olla yli 100km/h, että tuohon päästään, mutta tuolla välillä on 80km/h rajoitus.

Edit: tämä ei toki ole mikään puolustuspuhe lyhyille turvaväleille, kun tuo keskimääränen liikennemäärä 80km/h keskinopeudella saavutettaisiin 55,5m turvaväleillä, mutta kun se suurin osa liikenteestä painottuu väleille 7-9 ja 15-17, niin sillon ollaan luultavasti aika lähellä noita lukemia, mitä tuolla tien päällä nähdään.
Näin, jos kaikki tulevat tasan samaan aikaan tasan samasta risteyksestä ja menevät kaikki samaan paikkaan. Käytännössä tiellä kulkee kuitenkin jono, johon pääsee liittymään yksi auto mihin tahansa väliin turvavälin pysyessä vielä jokseenkin kohtuullisena ja ajonopeus vakiona.

Jos vaihtoehtona ajatellaan normaaleja 10-20 metrin välejä, saadaan aikaan kilometrin tai kahden jono, johon ei pääse liittymään aiheuttamatta äkkijarrutuksia ja takana tulevan jonon pysähtymistä. Kuinkas paljon nopeammin kilometrin mittainen seisova autojono etenee, verrattuna kunkin autoilijan 80 km/h kulkemaan matkaan?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Olettaen, että kaikki ajavat samaa kaistaa pitkin.



Tuusulantiellä vaan taitaa kaistoja olla enemmän kuin yksi.
Heh, luulin tarkistaneeni laskelmat useaan kertaan, mutta jotain olennaista unohtui.

Toki ruuhka-aikojen automäärät ovat monikymmenkertaiset yön tunteihin verrattuna, jolloin tuo toinenkaan kaista ei välttämättä vaikuta tarpeeksi tien kapasiteettiin. Mutta kun en löytäny muuta kuin vuorokauden keskimäärät, niin on vaikea arvioida muuta kuin keskimääräisiä automääriä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Nyt tavallaan ärsyttää etukäteen kun joku päivä mökiltä lähtiessä katson että lunta tulikin se 30cm ja tilaan autoon etänä nelivedon nettipäivitysenä loppupäiväksi niin siitä saa maksaa, verrattuna siihen että ominaisuuden saisi käyttöön auton kojetaulussa olevasta napista.

Tulevaisuuden autot voivat muuttua tyhjiksi kuoriksi, jotka varustellaan nettipäivityksillä

Mutta jos tuota ominaisuuksien muutosta käytetään myös viranomaisten toimesta niin olisihan se hauska nähdä kun ylinopeutta ajavan kuskin autosta häviäisi puolet tehoista kuukaudeksi :D

Toinen hauska kuvitelma on kun auto havaitsee että kohta mennään ojaan ja kysyy kuskilta että asennetaanko ajonvakautus ja turvatyynyt, hinta 3k€ :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Näin, jos kaikki tulevat tasan samaan aikaan tasan samasta risteyksestä ja menevät kaikki samaan paikkaan. Käytännössä tiellä kulkee kuitenkin jono, johon pääsee liittymään yksi auto mihin tahansa väliin turvavälin pysyessä vielä jokseenkin kohtuullisena ja ajonopeus vakiona.
Älä nyt valehtele itsellesi. Jos tiellä on vaikka 10 liittymää ja jokaisesta tulee auto, niin väkisinkin se turvavälin kasvattaminen uudelle tulijalle "työntää" jonoa taaksepäin. Ja jossain vaiheessa loppuu latu, ihan sama montako kaistaa sattuu olemaan. Esim. 1-tie on pahimpaan aikaan kilometrien matkalta aivan täysi kaikilta kaistoilta. Tuusulanväylä tuskin on sen parempi. Oman kokemuksen mukaan porukka kyllä sitä tilaa jättää toisiin silloin kun sitä on tarjolla. Jonoutumiskohdalla menee haitari kasaan, nopeuskin toki tippuu 20-80 km/h.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Älä nyt valehtele itsellesi. Jos tiellä on vaikka 10 liittymää ja jokaisesta tulee auto, niin väkisinkin se turvavälin kasvattaminen uudelle tulijalle "työntää" jonoa taaksepäin. Ja jossain vaiheessa loppuu latu, ihan sama montako kaistaa sattuu olemaan. Esim. 1-tie on pahimpaan aikaan kilometrien matkalta aivan täysi kaikilta kaistoilta. Tuusulanväylä tuskin on sen parempi. Oman kokemuksen mukaan porukka kyllä sitä tilaa jättää toisiin silloin kun sitä on tarjolla. Jonoutumiskohdalla menee haitari kasaan, nopeuskin toki tippuu 20-80 km/h.
Sitten kun tila oikeasti loppuu, ollaan korkeintaan samassa tilanteessa kuin oltaisiin oltu ilman turvavälejä alunalkaenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Sitten kun tila oikeasti loppuu, ollaan korkeintaan samassa tilanteessa kuin oltaisiin oltu ilman turvavälejä alunalkaenkin.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos olet pitkältä tuleva, niin mitä enemmän jonon pituuden kasvattaminen turvaväleillä hidastaa menoa, sitä enemmän läheltä tulevaa liikennettä ehtii eteen tielle. Lopputuloksena siis tukos siirtyy aiemmas (takamatkalta tulevan näkökulmasta). Sama ilmiö on nähtävissä ihan muutenkin, kun joku hidastelee tarpeettomasti vihreiden palaessa. Vähemmän väkeä ehtii läpi ja matka-aika kasvaa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Huomautus - jätetään tällainen olkiukkoilu ja provosoiva henkilökohtainen piikittely kokonaan pois
Kvarkkiko on sitä mieltä että ajetaan nenä toisen perseessä eikä päästetä ketään rampilta sotkemaan sujuvaa liikennettä? :-D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Nyt tavallaan ärsyttää etukäteen kun joku päivä mökiltä lähtiessä katson että lunta tulikin se 30cm ja tilaan autoon etänä nelivedon nettipäivitysenä loppupäiväksi niin siitä saa maksaa, verrattuna siihen että ominaisuuden saisi käyttöön auton kojetaulussa olevasta napista.

Tulevaisuuden autot voivat muuttua tyhjiksi kuoriksi, jotka varustellaan nettipäivityksillä

Mutta jos tuota ominaisuuksien muutosta käytetään myös viranomaisten toimesta niin olisihan se hauska nähdä kun ylinopeutta ajavan kuskin autosta häviäisi puolet tehoista kuukaudeksi :D

Toinen hauska kuvitelma on kun auto havaitsee että kohta mennään ojaan ja kysyy kuskilta että asennetaanko ajonvakautus ja turvatyynyt, hinta 3k€ :D
Täähän onkin näppärää. Näppäräsorminen kaveri saa halvalla sitten kaikki herkut. :)

Taitaa kyllä olla varsin kallista sisällyttää autoon kaikki romut, joita sitten aktivoidaan sieltä täältä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos olet pitkältä tuleva, niin mitä enemmän jonon pituuden kasvattaminen turvaväleillä hidastaa menoa, sitä enemmän läheltä tulevaa liikennettä ehtii eteen tielle. Lopputuloksena siis tukos siirtyy aiemmas (takamatkalta tulevan näkökulmasta). Sama ilmiö on nähtävissä ihan muutenkin, kun joku hidastelee tarpeettomasti vihreiden palaessa. Vähemmän väkeä ehtii läpi ja matka-aika kasvaa.
Vaan kun se suurinta sallittua kulkeva jono, johon mahtuu liittymään väliin, ei hidasta menoa sitten tippaakaan. Eikä matkakaan maagisesti pitene sen mukaan, kuinka pitkällä edessä tai takana autoja sattuu olemaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 406
Jos tiellä ei ole tilaa niin pysähdyt kaistan päähän ja odotat tilaa. Ei sinne voi mihin tahansa väliin änkeä.
Oli siellä auton mentävä rako. Koko tilannetta ei olisi edes syntynyt, jos pidettäisiin edes pieni turvaväli. Muutaman kerran tuossa rampissa joku on pysähtynytkin, kun päätieltä tulee useampi auto ilman turvavälejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Kvarkkiko on sitä mieltä että ajetaan nenä toisen perseessä eikä päästetä ketään rampilta sotkemaan sujuvaa liikennettä? :-D
Lopetas nyt toi henkilöön menevä paskanjauhaminen, kun sulla ei tunnut olevan muuta asiaa. Toinen kerta lyhyen ajan sisällä.

e: Näköjään olet muillekin tuota harrastanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Vaan kun se suurinta sallittua kulkeva jono, johon mahtuu liittymään väliin, ei hidasta menoa sitten tippaakaan. Eikä matkakaan maagisesti pitene sen mukaan, kuinka pitkällä edessä tai takana autoja sattuu olemaan.
No jos sun oletuksena on se, että liittymisen takia tuleva lyhyt turvaväli kasvatetaan aina uusiksi, niin jono ei taatusti pysty liikkumaan suurinta sallittua. Muutenhan ne perässätulijat ottais liittyjälle tilaa antavan kiinni. Tasanopeus on mahdollinen vain silloin, jos liittymisen jälkeen ei tehdä yhtään mitään korjausliikkeitä, tämä tietysti johtaa lopulta siihen, että turvavälejä ei enää ole. Turvavälejä tarvitaan, mutta ei ne ilmaiseksi ja tyhjästä ilmesty autojen väleihin.

e: Lienee selvää, että tässä puhutaan liittymisestä, jonka seurauksena turvavälit tippuvat alle sopivan minimin. Tällöin muiden on pakko (tai tulisi) reagoida. Keskellä yötä kilometri tyhjää suuntaansa liittyminen ei tietysti vaikuta millään tavalla muiden menoon.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 174
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom