Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuten joku jo mainitsi, nuo oikealta kaistalta tiukkaan väliin alinopeutta liittyvät. Itsellä veti Saab kuski tänään kyllä päivän rajuimmat. Ajelin 120kmh rajoituksen mukaisesti ja turvavälillä, ketään ei takanani ja Saabisti päättää että rekan takana köröttely riittää nyt ja vaihtaa suoraan eteeni reilua 80kmh vauhtia, niin nopeasti etten ehtinyt kuin hipaista jarrupoljinta ja auton hätäjarrutusjärjestelmä sai slaakin. Väläytin pari kertaa valoja, ja kun kuski vihdoin sai hinattua itsensä rekan eteen ja veti taas puolestaan rekan eteen mallia metri keulasta sain sentteriä joltain 50v Saab club Finlandin jäseneltä.
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?

Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Aiemmissa töissä kun istui paljon kortittomien kuskien vieressä, senttereitä näki toki suht usein ja torvia sai kuunnella myös joka viikko.

Joku alle 5 kertaa motarilla joku on ollut perässä välkyttämässä valojaan, kun itse olen ohittanut muita rajoitusta noudattaen.

Muutama päivä sitten jarrutin alle sekunnin kunnolla kun orava hyppäsi eteen, mutta edeltävä kunnon jarrutus oli vuonna 2011 ja sitä edellinen vuonna 2000. Siis jos lasketaan vain kuskin paikalta jarruttelu. Kartanlukijana niitä taas tuli joskus päivittäin.

Ihan mahdollista että joku oman ajohistorian tapahtuma on jo tosin päässyt unohtumaan.
 
Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Tuosta tulee mieleen, että pidin kovasti tanskan vetoketjutyylisistä liittymistä, missä se väliviivoitus vain loppuu ja kaistat pikkuhiljaa yhdistyvät. Toimi hyvin smoothisti.


Toki tiet oli muutenkin miellyttävän hyvässä kunnossa, ainakin ne mitä tuli ajettua.
 
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?

Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Aiemmissa töissä kun istui paljon kortittomien kuskien vieressä, senttereitä näki toki suht usein ja torvia sai kuunnella myös joka viikko.

Joku alle 5 kertaa motarilla joku on ollut perässä välkyttämässä valojaan, kun itse olen ohittanut muita rajoitusta noudattaen.

Muutama päivä sitten jarrutin alle sekunnin kunnolla kun orava hyppäsi eteen, mutta edeltävä kunnon jarrutus oli vuonna 2011 ja sitä edellinen vuonna 2000. Siis jos lasketaan vain kuskin paikalta jarruttelu. Kartanlukijana niitä taas tuli joskus päivittäin.

Ihan mahdollista että joku oman ajohistorian tapahtuma on jo tosin päässyt unohtumaan.
Kaupunkiliikenteessä PK-seudulla näkee hiukan enemmän, maantiellä ei juurikaan. Itse toki myönnän että olen herkkä töötin/valojen kanssa jos joku perseilee niin että joudun itse reagoimaan ns. normi liikenteen elämisestä poiketen/isommin. Viimeksi pyöräilijä yritti ajaa suoraan eteen suoralla tiellä ja tööttäsin varoitukseksi ja pyöräilijä tajusi heti pysähtyä, mutta sentteriä ja jotain huutelua tuli. En toki tiedä miten Mazdan aftermarket töötti joka on auton kokoon yms suhteessa naurettavan kovaääninen vs tehtaan pieni piippari vaikutti, mutta selkeästi pyöräilijä tiesi että hänen tulee pysähtyä eikä vain ajaa eteen. Ei vain tykännyt että varoitin ennalta että parempi jarruttaa, koska en ole luopumassa omasta ajovuorostani jos ei pakko kolarin välttämiseksi. Ei noita älyttömästi kuitenkaan tule.

Viimeisin full on jarrutus tuli tosiaan tänään tuon Saabin kanssa, mutta sitä ennen oli sankari joka juoksi toisen liikkuvan auton eteen ja itselle kuolleesta kulmasta eteeni ehtiäkseen kai bussiin siitä täysi lukkojarrutus MX:llä, vaikka vedin jo varuiksi hiukan alinopeutta koska en voinut olla 110% varma ettei siellä Opelin takana ollut mitään tulossa vauhdilla yli ja oli vähän sellainen fiilis että parempi olla varuillaan. Siitä edellinen taisi olla Teslalla kun joku päätti vetää kunnon brake checkin kun sain kaverin kiinni rampilla ilmeisesti hänen mielestään liian kovalla vauhdilla tai en tiedä mistä syystä. En tiedä oliko auton kirkas oranssi väri, se että tuo kiihtyi varsin nätisti sinne suurimpaan sallittuun, Tesla itsessään vai mikä helvetti oli syynä. Vai sekoittiko kuski polkimet... Eikun juu, sitä ennen Sipoon takateillä tuli yhden illan aikana kesän iltahämärillä/pimeän tultua kolme täysjarrutusta kun ensin tuli kettu tms, sen jälkeen peura ja sen jälkeen kissa vai oliko peräti parikin eteen hämäristä (tätä ennen en ollut 15v+ ajohistorian aikana joutunut jarruttamaan eläimen vuoksi).
 
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?
Voimakkaita jarrutuksia joitain. Sellasia jarrulle hyppimisiä, että sydän pomppaa kurkkuun ei yhtään.

Jokin aika sitten kirjotin kokemuksesta, kun joku päätti Hämeenlinnanväylällä pysähtyä antamaan tilaa rampilta tulijalle. Siinä sai jarruttaa aika voimakkaasti.

Sitten on muutamia tollaisia tilanteita, kun kiilataan eteen huomattavasti hitaampaa vauhtia.

Pari pyöräilijää on kans singahtanut katsomatta eteen. Yks mies lapsi kyydissä. Silloin teki mieli hyppää autosta ulos ja huutaa sille, että eikö lapsen henki kiinnosta vai miks tekee tollasia kamikaze-temppuja mutta ei ollut pokkaa. Ehkä tänä päivänä olis, kun on kerenny miettiä jo valmiiks mitä huutaa seuraavalle vastaavalle. Toivottavasti ei tule tarvetta selvittää et onko kuitenkaan :p

Kerran hirvi, mutta se oli jo tiellä sellaisella pätkällä jossa riittävän hyvä näkyvyys, niin sen havaitsi ajoissa ja selvisi vaan sillä reippaalla jarrutuksella.

Nyt kun näitä miettii, niin nää kaikki (hirveä lukuunottamatta) mieleen tulleet on ollu sellasia, joissa sitä on ollut jo hieman varuillaan ennen tarvetta jarruttaa. Sitä on siis käynyt silleen hyvä tuuri, että on onnistunut välttämään kaikki oikeasti poikkeuksellisen yllättävät tilanteet.

Keskaria jakelen itse surutta noille kiilaajille ja jos oon jalankulkijana todistanu giljotiinitemppuja, niin niille oon osoittanu mieltäni keskarilla. Ite oon onnistunu ummistamaan silmäni mulle osoitettuihin käsimerkkeihin, joten niiden määrästä ei oo tietoa. Yhden pyöräilijän muistan, joka ei tykännyt, kun joutui väistämisvelvollisena väistämään :eek: Ja sekin oli toiselle autoilijalle, ei mulle.
 
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:

Jos ei siitä tajua, että on selkä suojatiehen päin, eikä tee mitään liikettä mennäkseen tien yli, niin jotain vikaa on siellä ratin takana. Toki en kertonut, että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin. Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia jalankulkijoiden kanssa. Jos katson ehtiväni, painan kaasua. Jos en mielestäni ehdi, painan jarrua.
Mutta mikään ei ärsytä niin paljon kuin nämä kuskit, jotka selvästi ehtisivät ennen kuin tulen suojatielle, mutta sitä pitää vetää liinat kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
*
Lakkauta liikkuva poliisi ja muutenkin kanavoi rahat peltitölkkeihin, jotka rahastavat väärässä paikassa. Ihmettele tulosta. Ole poliitikko.

Pääsi kyllä poliisihallitukselta totuuskin ulos vahingossa. Rajoituksia saatettaisiin kunnioittaa vähän enemmän, jos ne olisivat oikeasti ajantasalla. Kukapa ei olisi ajellut kilometrikaupalla vaihtuvanopeuksista motaria 60-80 km/h jo poistuneet haitan takia. Yleensä myös rankkasateen/lumen takia alennettu nopeus on voimassa juuri sillä alueella, jossa keli on ok.

Osasyyllisenä tässä on myös se taho, joka näitä teiden suunnitteluohjenuoria laatii. Täkäläinen kuski on keski-eurooppalaiseen ja muihin pohjoismaihin nähden ilmeisesti sen verran surkeaa kaliiberia, että tien pitää olla joka paikassa niin leveä että mahtuu kulkemaan tankilla. Ja niin suora, ettei tarvi juuri keskittyä muuhun kuin puhelimen ja munien räpläämiseen. Tien ympärystä vedetään paljaaksi varmaankin myös turvallisuuden nimissä, vaikka esim. juuri sillä puustolla tienvarressa on nopeutta luontaisesti laskeva vaikutus.

Sitten kylkeen laitetaan toi 30 rajoitus ja ihmetellään kun porukka ajaa yli neljääkymppiä.

Itseäni vituttaa huomattavan paljon porukka, joka vetelee taajamissa ja keskustoissa 30/40/50 alueilla aina vähintään plus kymmentä. Usealla se on kroonista piittaamattomuutta ja he tekevät sitä vaikka olisi kuinka vilkas liikenne tahansa ja paljon vaaranpaikkoja. Mutta isossa kuvassa siinä kyllä yhtään auta täkäläinen autoilijaa paapova tiesuunnittelu. Jos ympäristö näyttää lentokentältä, niin ei voi olla kovin yllättynyt että osa päästelee ajatuksissaan viittäkymmentä.
 
Jos ei siitä tajua, että on selkä suojatiehen päin, eikä tee mitään liikettä, niin jotain vikaa on siellä ratin takana. Toki en kertonut, että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin. Mutta mikään ei ärsytä niin paljon kuin nämä kuskit, jotka selvästi ehtisivät ennen kuin tulen suojatielle, mutta sitä pitää vetää liinat kiinni.
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
 
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
Onneksi ei ole todennäköisesti käynyt Maltalla. Siellä jos olit 50m päässä suojatietä niin koko liikenne pysähtyi välittömästi. Tai ainakin siltä se suomen ajotyyliin tottuneelle tuntuu.
 
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:

En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
En ihan tajunnut mitä tarkoitat
että on selkä suojatiehen päin, ... että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin.

Yleensä kuskit ymmärtää, selkeitä "viestejä", jos lähestyy jalaan suoraan suojatietä kohti, eikä ajoi menne yli, niin pysähtyy sinne metrien päähän, jalkakäytävän toiselle puolelle, katso kontakti kuskiin, niin hänen epävarmuus vähenee.
Tuo askel taaksepäin on hyvä viesti. Jos silti väärin ymmärrys, tai jokin muu syy saa kuskin "väistään", niin sitten mennään reippaasti.

Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, jos siinä suojatienreunalla oleileen, eikä kuski haahuiliaan saa ns katsekontaktia niin ei sitä oiken tiedä että mitä se aikoo, joten mentävä sillä oletuksella että astuu suojatielle.
Jos saa sen katsekontaktin, niin siinä ajoissa hiljentää, jalankulkia pääsee lähteen yli samoin tein(*, niin aikaa tuhraantuu vähemmän, verrattuna reunalla haahuilian kohdalla.

(*
Jos nyt ei lainkaan tarkoitus mennä, niin reippaasti sitten kaus siitä suojatien reunasta
 
Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, jos siinä suojatienreunalla oleileen, eikä kuski haahuiliaan saa ns katsekontaktia niin ei sitä oiken tiedä että mitä se aikoo, joten mentävä sillä oletuksella että astuu suojatielle.
Jos saa sen katsekontaktin, niin siinä ajoissa hiljentää, jalankulkia pääsee lähteen yli samoin tein(*, niin aikaa tuhraantuu vähemmän, verrattuna reunalla haahuilian kohdalla.

Joo, ei kävelijästä suojatien vieressä tiedä milloin se päättää lähteä ylittämään tietä, riippumatta siitä, että miten päin se on. Tai kuten vasta kirjoitin, niin voi juosta takaisin, vaikka olisi jo kerran vaihtanut suuntaa ja kävelisi poispäin.
 
Onneksi ei ole todennäköisesti käynyt Maltalla. Siellä jos olit 50m päässä suojatietä niin koko liikenne pysähtyi välittömästi. Tai ainakin siltä se suomen ajotyyliin tottuneelle tuntuu.
Sama oli Espanjassakin. Tykkäsin kyllä tuosta tavasta. Ilmeisesti sakot jalankulkijan kohdalla pysähtymättä jättämisellä on luokkaa 2kk nettopalkka tjsp.
 
En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
Tänään pyöräilijänä, suojatien kohdalla, väistämisvelvollisena jäin polkimille odottamaan vuoroani melko vilkkaan tieosuuden reunalle. Sopivaa rakoa ei tullut pitkään hetkeen, kun joka kolmas auto pysähtyi päästääkseen yli, ja sen vuoksi jonoa kertyi molempiin suuntiin. Sen sijaan, että olisin kädellä osoittanut luopuvani ajovuorosta (jota minulla ei ollut), pyöritin päätäni osoittaakseeni, etten ole menossa yli. Ja osittain myös ilmaistakseni pettymystä, että useampi ennakoimani väli hukkui sen vuoksi, että autoilija jäi neppailemaan.

Ja kyllä, tänään tapojeni vastaisesti nähtävästi aiheutin häiriötä liikenteeseen. En todellakaan odottanut noin monen olevan noin ulapalla väistämisjärjestyksestä. Itsekin kipuilen uuden ja vanhan lainsäädännön kanssa kaikkine tulkintoineen, mutta mielestäni kyseinen tilanne oli hyvin selkeä. Suojatie jalankulkijoille, ei mitään muita speksejä, ei jatkeita tai kolmioita. Saan ajaa suojatien yli pyörällä, mutta olen autoihin nähden väistämisvelvollinen. Tässä lopulta ehkä ärsyttää oma toiminta. Menemällä lainvastaisesti ensimmäisenä pysähtyneen auton edeltä olisin voinut välttää kuuden muun autoilijan pysähtymisen. Yli meneminen olisi vaatinut samalla yhtälaista huomaavaisuutta vastakkaista kaistaa ajavalta.

Moottoripyöräilijänä, autoilijana, lentäjänä, pyöräilijänä, jalankulkijana ja joukkoliikenteen ahkerana käyttäjänä on välillä vaikea löytää just se oikea lokero miten kohteliaasti ja lainvoimaisesti toimia milloin missäkin tilanteessa. Liikenne on yhteispeliä ja silleen.
 
En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
Helposti. Valo-ohjattu risteys. Valot vaihtuu vihreäksi ja jonon ensimmäinen on kääntymässä oikealle, jossa kevyellä liikenteellä myös vihreät. Välistä olisi kerennyt kaksi ripeää tai yksi hidaskin kuljettaja helposti, mutta koska se kävelijä on tulossa kohta suojatielle, niin odotetaan ja seisotetaan koko jonoa.

Siinä olisi potentiaalisesti useampi auto kerennyt ajamaan risteyksen yli suoraan sinä aikana kun ensin odotellaan kävelijän saapuvan suojatielle ja sen jälkeen ylittävän sen.

Yks esimerkki, missä tää saattais ärsyttää.

Aasinsiltana ne, jotka eivät aja (silloin kun mahdollista) lähemmäs suojatietä ja blokkaavat mahdolliset takana olevat suoraan menijät.

Pieniä asioita, pieniä ärsytyksiä, mutta ärsyttävät juuri sen takia, että hieman ajattelemalla ja toimimalla toisin voisivat edesauttaa sujuvampaa liikennettä.
 
Helposti. Valo-ohjattu risteys. Valot vaihtuu vihreäksi ja jonon ensimmäinen on kääntymässä oikealle, jossa kevyellä liikenteellä myös vihreät. Välistä olisi kerennyt kaksi ripeää tai yksi hidaskin kuljettaja helposti, mutta koska se kävelijä on tulossa kohta suojatielle, niin odotetaan ja seisotetaan koko jonoa.
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
 
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
Joo onnistuin irrottamaan tuon kontekstistaan yleiseksi huomioksi. My bad.
 
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
Sen enempää muuhun kontekstiin viittaamatta, tuntuu silti usein olevan nämä hidasliikkeiset ja epämääräiset kuskit jotka onnistuvat tavalla tai toisella blokkaamaan kääntyessään jalankulkijoita/pyöräilijöitä tai muita autoja. Valutaan vaan sinne kääntymisalueelle ja tavalla tai toisella sitten käänetään tuli sieltä pyöräilijä tai ei. Jos pyöräilijä/jalankulkija huomataan niin sitten pysähdytään 10m ennen suojatietä tukkien pääväylän yksi suoraan menevä kaista kokonaan.
 
Jos pyöräilijä/jalankulkija huomataan niin sitten pysähdytään 10m ennen suojatietä tukkien pääväylän yksi suoraan menevä kaista kokonaan.

Se on kyllä ihanaa kun valoristeyksessä edelläajava haluaa kääntyä vasemmalle, mutta kun siellä suojatiellä on joku, niin tämä halu näkyy vain vilkusta ja kääntyneistä eturenkaista. En tiedä mitä helvetin ajoneuvoyhdistelmiä nämä mielikuvituksessaan ajavat, mutta se perkeleen Avensis todennäköisesti mahtuu ihan täysin kokonaan pois suoraan ajavien edestä kun ajat sen sinne suojatien eteen. Aina lämmittää mieltä kun yksillä vihreillä jonosta pääsee vain kolme autoa koska ensimmäinen urpo vilkuttaa siinä tukkona koko valosyklin.
 
Se on kyllä ihanaa kun valoristeyksessä edelläajava haluaa kääntyä vasemmalle, mutta kun siellä suojatiellä on joku, niin tämä halu näkyy vain vilkusta ja kääntyneistä eturenkaista. En tiedä mitä helvetin ajoneuvoyhdistelmiä nämä mielikuvituksessaan ajavat, mutta se perkeleen Avensis todennäköisesti mahtuu ihan täysin kokonaan pois suoraan ajavien edestä kun ajat sen sinne suojatien eteen. Aina lämmittää mieltä kun yksillä vihreillä jonosta pääsee vain kolme autoa koska ensimmäinen urpo vilkuttaa siinä tukkona koko valosyklin.
Jeps, ja tähän yhtälöön vielä se kyvytön joka jää tämän taakse jumiin kun ei osaa/uskalla käyttää kaistan toista reunaa päästäkseen ohi tai sitten puikata hieman toista kaistaa käyttäen vasemmalta ohi mikäli rinnalla ei liikennettä ole. Viimeiseksi mainittu on toki laitonta mutta moraalisesti lienee parempi vaihtoehto kuin valoissa seisominen.
 
Se on kyllä ihanaa kun valoristeyksessä edelläajava haluaa kääntyä vasemmalle, mutta kun siellä suojatiellä on joku, niin tämä halu näkyy vain vilkusta ja kääntyneistä eturenkaista. En tiedä mitä helvetin ajoneuvoyhdistelmiä nämä mielikuvituksessaan ajavat, mutta se perkeleen Avensis todennäköisesti mahtuu ihan täysin kokonaan pois suoraan ajavien edestä kun ajat sen sinne suojatien eteen. Aina lämmittää mieltä kun yksillä vihreillä jonosta pääsee vain kolme autoa koska ensimmäinen urpo vilkuttaa siinä tukkona koko valosyklin.
Jos ymmärsin oikein, niin tarkoitat jotain liiteen mukaista, kuvan punainen vasemalle suoajatien eteen, vaatii vähän pidemmän etäisyyden, että mahtuu ja että sinne pääsee haittaamatta vastaantulijoita että myös se suojatielle pääsy on asinamukaisesti turvattu.

kuva_2024-08-11_085730699.png


Tyypilliset vasemmalle kääntyvät menee toisen kuvan mukaan keskelle keskiviivan päälle,suojatien taakse, yksi usein voi mahtua, joskus toinen, silloin pitää tuntea risteyksen valojen toiminta, että varmasti myös pääsee risteyksestä pois ennen mm risteävää liikennettä.
kuva_2024-08-11_090135376.png

Kuva, Googlen ilmakuvaa, oikeasti tuo risteys taitaa olla oikealta kapeampi, mutta kuvitellaan että sininen ajoneuvo tulee ihan oikeaa kaistaa pitkin vasemmalle.


Tarinan avensiskuskille plussaa vilkunkäytöstä, oletus että ajoissa kytkenyt, miinusta kääntyneistä renkaista.
 
Viimeksi muokattu:
Taas ottaa pannuun ohituskäytös nelikasitaisella, kun ajetaan tiukasti omaa nopeutta eikä olla valmiita joustamaan edes tyhjällä tiellä. Tämä johtaa siihen, että ohitukset voi kestää tolkuttoman kauan ja oikealla ajaja onnistutaan blokkaamaan paljon hitaamman taakse. Jos "ahtaampaan" väliin lähdet ohittamaan virallisen nopeusrajoituksen rajoissa vilkutellaan valoja vihaisena, vaikka ohi olis voinut menä aikoja sitten tai vaihtoehtoisesti vähän hidastaa. Parhaassa tapaksessa näin kerran, kun tällaiseen kypsynyt lähti ohittamaan yhdistelmää kilometrin ennakkoon ettei joudu blokatuksi. Länsinaapurissa ajellassa tuntui, että toiset otetaan huomioon ihan eri tavalla ja vastaavassa tapauksessa joko odotetaan että edellä ajava ehtii ohi tai vaihtoehtoisesti vähän kiritään. Nopeusrajoituksen mukaan siis ajeltu (max +5kmh) eikä mitään alinopeutta.
 
Sellaiset ihmiset jotka purkaa patoumiaan liikenteessä. Tai paikasta paikkaan liikkuminen on joku itsetunnon mittari siinä ohella että menee viikko pilalle jos joku ohittaa motarilla tai amiskielellä joku toinen amis "pesee" valoista lähdettäessä Ja. se perinteinen nyt vaikka esimerkiksi että ajaa huomattavaa alinopeutta maantiellä keräten pitkän jonon taakseen ja kaasupoljin löytyy heti kun joku yrittää ohittaa.
 
Sellaiset ihmiset jotka purkaa patoumiaan liikenteessä. Tai paikasta paikkaan liikkuminen on joku itsetunnon mittari siinä ohella että menee viikko pilalle jos joku ohittaa motarilla tai amiskielellä joku toinen amis "pesee" valoista lähdettäessä Ja. se perinteinen nyt vaikka esimerkiksi että ajaa huomattavaa alinopeutta maantiellä keräten pitkän jonon taakseen ja kaasupoljin löytyy heti kun joku yrittää ohittaa.
Tohon maantiekäyttäytymiseen tiesi kaveri valistaa, että ylilaudalla on levinnyt sellanen peli kuin "jontte" missä ideanakin on kerätä jonoa taakseen...
 
Tohon maantiekäyttäytymiseen tiesi kaveri valistaa, että ylilaudalla on levinnyt sellanen peli kuin "jontte" missä ideanakin on kerätä jonoa taakseen...
Varmaan hauska peli siihen asti kunnes joku isompi ukkeli vetää maantieraivarit, puskee auton ojaan ja hakkaa kuskin rengasraudalla.
 
Tai sitten ajetaan liian lähellä, eikä osata ohittaa vaikka edessä hidastaa nopeutta perännuohoamisen takia. Siitähän sitä on helppo ohittaa, jos ei osaa pitää yhtään väliä. Mutta kun ei onnistu sekään, eikä varmaan ole turvallista ajaa edes levikkeelle.

Ja tosiaan ihmeellistä, että ohittajalla ei usein ole maantielläkään kiire ohi vaan jää vastaantulijoiden kaistalle vaikka voisi ajaa sakkorajalla ja vaikka ylinopeutta ohi ihan sekunneissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten ajetaan liian lähellä, eikä osata ohittaa vaikka edessä hidastaa nopeutta perännuohoamisen takia. Siitähän sitä on helppo ohittaa, jos ei osaa pitää yhtään väliä. Mutta kun ei onnistu sekään, eikä varmaan ole turvallista ajaa edes levikkeelle.

Ja tosiaan ihmeellistä, että ohittajalla ei usein ole maantielläkään kiire ohi vaan jää vastaantulijoiden kaistalle vaikka voisi ajaa sakkorajalla ja vaikka ylinopeutta ohi ihan sekunneissa.
Jos viittaat tuohon "peliin", niin siihen kuuluu myös ohituksen estäminen näemmä ylilaudan mukaan. Eli siinä ei turvavälit tai muut kikat auta jos toisena osapuolena on välinpitämätön mulkku joka kikkailee liikenteessä vain kikkailtaakseen.
 
Jos viittaat tuohon "peliin", niin siihen kuuluu myös ohituksen estäminen näemmä ylilaudan mukaan. Eli siinä ei turvavälit tai muut kikat auta jos toisena osapuolena on välinpitämätön mulkku joka kikkailee liikenteessä vain kikkailtaakseen.
Kuulostaa vähän samanlaiselta provosoinnilta kuin pullokissat aikoinaan. On vaan eri kohderyhmälle suunnattua syöttiä roikkumassa.
 
Jos viittaat tuohon "peliin", niin siihen kuuluu myös ohituksen estäminen näemmä ylilaudan mukaan. Eli siinä ei turvavälit tai muut kikat auta jos toisena osapuolena on välinpitämätön mulkku joka kikkailee liikenteessä vain kikkailtaakseen.

Ohittamista ei pidä estää. Kyllä niitäkin näkee valitettavasti. En viittaa mihinkään ylilaudan pelle hommiin. Suotta tuommoisia juttuja seurata.

Suomessa kun useimmat ajavat ylinopeutta, syntyy syy ohittamiseen, kun ei osata ajaa joustavasti tilanteen mukaan.
 


Siinä muutamia uunoja.

On se kyllä kumma että samat nimimerkit tänne kirjoittelee, väitttää että muut ajaa ihan päin vittua, eikä osaa katsoa peiliin.

Minä voisin viimeisen 10v. ajalta varmaan kaksi kertaa nimetä milloin joku perseili huolella liikenteessä.

edit. sori otin väärän videon, nyt näyttää olevan oikea.
 
Jos viittaat tuohon "peliin", niin siihen kuuluu myös ohituksen estäminen näemmä ylilaudan mukaan. Eli siinä ei turvavälit tai muut kikat auta jos toisena osapuolena on välinpitämätön mulkku joka kikkailee liikenteessä vain kikkailtaakseen.
Kai tommonen ylilaudankin paviaani tajuaa että tommonen leikki loppuu aikanaan siihen kun joku kiilaa ulos tieltä tai yksinkertasesti jysäyttää perään jos toinen tekee ohittamisesta vaikeaa. Kyllä näitäkin löytyy ja isommalla kalustolla ei paljoa peräänajajan kopissa tunnu.
 
Kai tommonen ylilaudankin paviaani tajuaa että tommonen leikki loppuu aikanaan siihen kun joku kiilaa ulos tieltä tai yksinkertasesti jysäyttää perään jos toinen tekee ohittamisesta vaikeaa. Kyllä näitäkin löytyy ja isommalla kalustolla ei paljoa peräänajajan kopissa tunnu.

Eipä kannattaisi, koska peräänajaja on syyllinen osapuoli ja aiheuttaa myös vaaraa muille. Tuommoisen leikkijän, joka estää ohitukset, rekkari pitää ilmoittaa hätäkeskukseen ja antaa virkavallan hoitaa asia.
 
Rattiraivo kun iskee niin siinä ei paljoa mietitä. Raivo on se sana, pystyy tulemaan niin lääkärille kuin työttömälle.

Edit. Itselläni on yksi kaveri joka meinasi jo hypätä autosta ulos huutaen. Ihan vain koska joku julkesi liittyä hänen eteen. Piti taputella hartiaa että "rauhoituhan nyt". Viimeinen kerta kun sen kyytiin.
 
juu, paras olettaa, että se edessä (ja takana) oleva tekee jotain typerää. Tänään 500 km pk-seudulta pohjoisemmaksi tuli ajeltua, sen +10kmh (rajoitukseen nähden) mitä liikenne kulkee. No, kolmostiellä kulki hetken 180, muuten sen 70-130. Traktoreita, busseja, trailereita, fillareita, sokeita eteen kaistanvaihtajia jne .. ja sitten taas kiitos niille paikallisille, joiden perässä taas +100 km sovussa possujunassa sopivaa ylinopeutta teillä, joilla ei ole juuri liikennettä.
Siis, oleta, että tuo toinen tulee tekemään virheen, niin ei mene hermo niin pahasti + ei satu niin pahasti. Ja kun itse teet jotain, ilmoita ensin mitä teet - niin muut näkevät, että tuo meinaa tehdä jotain typerää heidän kannaltaan.
Hermo ei ole mennyt ratissa onneksi enää pitkään aikaan -- joskus nuorempana meni -- ei ole järkevää.
(sähköauto alla niin ehkä vaikuttaa omaan ajamiseen - ei tarvitse jännitellä pääseekö sitten oikeassa turvallisessa kohdassa ohitte)
 
Eipä kannattaisi, koska peräänajaja on syyllinen osapuoli ja aiheuttaa myös vaaraa muille. Tuommoisen leikkijän, joka estää ohitukset, rekkari pitää ilmoittaa hätäkeskukseen ja antaa virkavallan hoitaa asia.
Niinhän se peräänajaja maksaa, todisteista riippuen edellä ajava perseilijäkin saattaa päästä talkoisiin mukaan. Sitä voi jokainen ohituksen estäjä tai muu perseilijä miettiä sairaalassa/haudassa köllötellessä kannattiko alkaa leikkimään jos leikkikaverina on vaikka 2-10x isompi auto ja sopivalla tuulella oleva kuski. Eli pointtina lähinnä se, että jos takana ajelevalla menee hermo tuollaiseen touhuun niin se tuskin miettii peräänajonsa/kiilauksensa seuraamuksia sillä hetkellä.

Jälkimmäinen lause pitää täysin paikkansa ja näin pitääkin tehdä ja toivottavasti moni tekeekin. Dashcamit yleistyvät, soisi yleistyvän niiden materiaalin hyödyntäminenkin.
 
Eilen kävi hieman tympeä tilanne, kun tulin liittymästä Kehä 2:lle. Juuri kun olin päässyt liittymään oikeanpuoleiselle kaistalle, niin siinä samassa hetkessä vasemmalta kaistalta toinen auto vaihtaa kaistaa lähes viistäen autoni etukulmaa. En tiedä päättikö hän viime tingassa vaihtaa Länsiväylän suuntaan, kun Matinkylän pää oli ruuhkautunut. Jos oli jo alkujaan menossa Länsiväylälle, niin olisi jo aikaisemmin vaihtanut sille oikealle kaistalle. Lopputulemana lähinnä ihmetyttää yleisellä tasolla, että kuka vaihtaa kaistaa oikealle useampiajokaistaisen tien liittymien kohdalla.
 
Eilen kävi hieman tympeä tilanne, kun tulin liittymästä Kehä 2:lle. Juuri kun olin päässyt liittymään oikeanpuoleiselle kaistalle, niin siinä samassa hetkessä vasemmalta kaistalta toinen auto vaihtaa kaistaa lähes viistäen autoni etukulmaa. En tiedä päättikö hän viime tingassa vaihtaa Länsiväylän suuntaan, kun Matinkylän pää oli ruuhkautunut. Jos oli jo alkujaan menossa Länsiväylälle, niin olisi jo aikaisemmin vaihtanut sille oikealle kaistalle. Lopputulemana lähinnä ihmetyttää yleisellä tasolla, että kuka vaihtaa kaistaa oikealle useampiajokaistaisen tien liittymien kohdalla.
Muistaakseni Norjassa on usein vedetty sulkuviivaa vasemmalta oikealle vaihtajille liittymien kohdalla, ettei vaihdettaisi tielle liittyneiden päälle. Sinänsä pitäis muutenkin ymmärtää, että ei ole oikea paikka vaihtaa oikealle.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se peräänajaja maksaa, todisteista riippuen edellä ajava perseilijäkin saattaa päästä talkoisiin mukaan. Sitä voi jokainen ohituksen estäjä tai muu perseilijä miettiä sairaalassa/haudassa köllötellessä kannattiko alkaa leikkimään jos leikkikaverina on vaikka 2-10x isompi auto ja sopivalla tuulella oleva kuski. Eli pointtina lähinnä se, että jos takana ajelevalla menee hermo tuollaiseen touhuun niin se tuskin miettii peräänajonsa/kiilauksensa seuraamuksia sillä hetkellä.

Jälkimmäinen lause pitää täysin paikkansa ja näin pitääkin tehdä ja toivottavasti moni tekeekin. Dashcamit yleistyvät, soisi yleistyvän niiden materiaalin hyödyntäminenkin.
Julkisuudessa ja tainnut näissä ketjuissakin olla juttuja missä annettu ymmärtää että sikailijan piikkiin rangaistukset ja vahingot. Tuorein laki siirsi vastuuta selkeämmin edelläajavalle töppöilijälle.

Jos ei onnettomuutta niin aika hiljasta taitaa olla kojelauta kameroiden materiaali käyttö, mutta julkisuudessa mainontoja että jotain pahimpia vaarantajia lähdetty niiden perusteella jututtaan.
Niiden jakamista vähän hillitsee se että monella on niihin tallentunut myös omat töppit, mutta, taitaa poliisit niistä pienistä silmät ummistaa jos kohteena on törkeä vaarantaminen.

Eilen kävi hieman tympeä tilanne, kun tulin liittymästä Kehä 2:lle. Juuri kun olin päässyt liittymään oikeanpuoleiselle kaistalle, niin siinä samassa hetkessä vasemmalta kaistalta toinen auto vaihtaa kaistaa lähes viistäen autoni etukulmaa. En tiedä päättikö hän viime tingassa vaihtaa Länsiväylän suuntaan, kun Matinkylän pää oli ruuhkautunut. Jos oli jo alkujaan menossa Länsiväylälle, niin olisi jo aikaisemmin vaihtanut sille oikealle kaistalle. Lopputulemana lähinnä ihmetyttää yleisellä tasolla, että kuka vaihtaa kaistaa oikealle useampiajokaistaisen tien liittymien kohdalla.
Arvaus että ajoi vain sitä omaa ajoa, tai sitten antoi tilaa takaa nopeammin ajavalle. Vaarallista ja tuota tehdään jopa motarillakkin
 
Eilen kävi hieman tympeä tilanne, kun tulin liittymästä Kehä 2:lle. Juuri kun olin päässyt liittymään oikeanpuoleiselle kaistalle, niin siinä samassa hetkessä vasemmalta kaistalta toinen auto vaihtaa kaistaa lähes viistäen autoni etukulmaa. En tiedä päättikö hän viime tingassa vaihtaa Länsiväylän suuntaan, kun Matinkylän pää oli ruuhkautunut. Jos oli jo alkujaan menossa Länsiväylälle, niin olisi jo aikaisemmin vaihtanut sille oikealle kaistalle. Lopputulemana lähinnä ihmetyttää yleisellä tasolla, että kuka vaihtaa kaistaa oikealle useampiajokaistaisen tien liittymien kohdalla.
Noissa kannattaa olla tarkkana, kun siellä liittymäkaistalla on se kolmio, varsinkin jos kyse on paikasta, jossa kaksi väylää sulautuu yhdeksi. Tällöin vallitsevan käytännön mukaisesti sinä olisit maksaja vaikka tuntuu järjettömältä. Liittymästä oikealle ja vasemmalta oikealle samanaikaisesti sattuu joskus, pk-seudulla liittymien väli on niin pieni, että ei paljoa ole aikaa liittyvien välissä kovassa ruuhkassa vaihtaa.
 
Aamun tilanne, punainen auto ajaa kiihdytyskaistaa 60km/h, minä tulen perässä sinisellä autolla, nainen punaisessa autossa vetää liinat kiinni koska katsoo taakse ja näkee kuorma-auton.

Edessä ei ole ketään, ei ketään :facepalm:

dg.JPG




Näiltä pitäisi ottaa kortti välittömästi pois ja uudestaan autokouluun. Kuvitelkaa tuollainen kuski kun liikennettä on enemmän.
 
Välillä näinkin päin, eli olen liittymässä kaksikaistaiselle, jossa satasen rajoitus. Katson hyvissä ajoin rampilla liityttävälle kaistalle, jossa hyvin tilaa. Yksi auto kuitenkin tulossa, joten sovitan vauhdin hieman kovemmaksi eli n. 105 km/h todelliseen nopeuteen. Liityttäessä vielä hyvin tilaa, kunnes auto ajaa aivan paksiin kiinni ja liimautuu siihen. Hetken siinä roikkuu ja sitten katoaa horisonttiin arviolta 140 km/h kiihdyttäen. Taisin tietämättäni pilata jonkun aamun.
 
Viimeksi muokattu:
Aamun tilanne, punainen auto ajaa kiihdytyskaistaa 60km/h, minä tulen perässä sinisellä autolla, nainen punaisessa autossa vetää liinat kiinni koska katsoo taakse ja näkee kuorma-auton.

Edessä ei ole ketään, ei ketään :facepalm:

dg.JPG




Näiltä pitäisi ottaa kortti välittömästi pois ja uudestaan autokouluun. Kuvitelkaa tuollainen kuski kun liikennettä on enemmän.
Naisen ajoon en ota kantaa, mutta onhan tuo hieman erikoinen ratkaisu pätkäistä se taksikaista. Varsinkin talvella reitti saattaa olla aika vapaamuotoinen (suoraan sulkuviivojen yli), kun "paikalliset" taksikuskit painaa kahvitauolta menemään lentokentälle pokia hakemaan.

e: Eikus tuo onkin Tampereenväylän ratkaisu, joka vastaa Tuusulanväylän piruetteja. Hölmö ratkaisu kuitenkin.
 
Pitkästä aikaa joku maanteiden sankari tulee suoraan kolmion takaa eteen, että sai lyödä jarrut pohjaan ja kääntyä vastaantulevien kaistalle.. Musta Audi, oranssit kilvet, joissa maatunnus L.

Turun motarilla ajoin ohituskaistaa vähän päälle 120 kmh kun ohittelin pidemmältä pätkältä rekkoja. Takaa tulee vaaleansininen BMW, joka roikkuu vähän aikaa takana, sitten ohittaa oikealta* hurjaa vauhtia, ja lopulta lyö voimakkaasti jarrua tiputtaen nopeuden 70 km/h, ja joudun jäämään jumittamaan siihen useamman minuutin ajaksi, kun viereinen kaista on täynnä rekkoja. Hetken päästä tämä sankari siirtyy oikealle* kaistalle, ajan ohi ja tyyppi näyttää keskaria ikkunasta. Naaman perusteella vaikutti olevan joku 18 - 20 vuotias teini-idiootti, lippis väärinpäin päässä, ja auto oli täynnä samannäköistä jengiä ja jumputusmusiikki pauhasi. Rekisterikilven ensimmäiset merkit ERK.
 
Viimeksi muokattu:
Turun motarilla ajoin ohituskaistaa vähän päälle 120 kmh kun ohittelin pidemmältä pätkältä rekkoja. Takaa tulee vaaleansininen BMW, joka roikkuu vähän aikaa takana, sitten ohittaa vasemmalta hurjaa vauhtia, ja lopulta lyö voimakkaasti jarrua tiputtaen nopeuden 70 km/h, ja joudun jäämään jumittamaan siihen useamman minuutin ajaksi, kun viereinen kaista on täynnä rekkoja. Hetken päästä tämä sankari siirtyy vasemmalle kaistalle, ajan ohi ja tyyppi näyttää keskaria ikkunasta. Naaman perusteella vaikutti olevan joku 18 - 20 vuotias teini-idiootti, lippis väärinpäin päässä, ja auto oli täynnä samannäköistä jengiä ja jumputusmusiikki pauhasi. Rekisterikilven ensimmäiset merkit ERK.
Hieman sekava teksti, menikö vasen ja oikea sekaisin?
 
Noissa kannattaa olla tarkkana, kun siellä liittymäkaistalla on se kolmio, varsinkin jos kyse on paikasta, jossa kaksi väylää sulautuu yhdeksi. Tällöin vallitsevan käytännön mukaisesti sinä olisit maksaja vaikka tuntuu järjettömältä.

Näin se saattaa olla. Toki voi olla, että myös kaistanvaihtajankaan kengät eivät säily kuivana, jos hän tulee rikkoneeksi Tieliikennelakia 35 §.

35 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa


Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.


Laitan vielä Googlen Street Viewn kuvan kohdasta.

Näyttökuva 2024-08-14 181629.png


 
Näin se saattaa olla. Toki voi olla, että myös kaistanvaihtajankaan kengät eivät säily kuivana, jos hän tulee rikkoneeksi Tieliikennelakia 35 §.




Laitan vielä Googlen Street Viewn kuvan kohdasta.

Näyttökuva 2024-08-14 181629.png


Eikai tuosta nyt kukaan voi laillisesti pääväylältä siirtää suoraan autoansa liittyjän keulaan ja viulut menee liittyjälle joka ei ole tehnyt mitään?

Vaikka se kolmio sielä onkin niin eikös sen tarkotus oo rampissa osoittaa liittyjän väistämisvelvollisuutta kun tämä liittyy pääväylälle?
 
Näin se saattaa olla. Toki voi olla, että myös kaistanvaihtajankaan kengät eivät säily kuivana, jos hän tulee rikkoneeksi Tieliikennelakia 35 §.
Eikai tuosta nyt kukaan voi laillisesti pääväylältä siirtää suoraan autoansa liittyjän keulaan ja viulut menee liittyjälle joka ei ole tehnyt mitään?

Vaikka se kolmio sielä onkin niin eikös sen tarkotus oo rampissa osoittaa liittyjän väistämisvelvollisuutta kun tämä liittyy pääväylälle?
Oikeustaju on näissä kovilla, mutta kolmio määrää vaikka toinen vaihtaa kaistaa. Turun alueella on muutama klassikkopaikka aiheesta.

e: Tätä siis jauhettu lehdissä jne. ihan viranomaistulkinnoinkin.
 
Eikai tuosta nyt kukaan voi laillisesti pääväylältä siirtää suoraan autoansa liittyjän keulaan ja viulut menee liittyjälle joka ei ole tehnyt mitään?

Vaikka se kolmio sielä onkin niin eikös sen tarkotus oo rampissa osoittaa liittyjän väistämisvelvollisuutta kun tämä liittyy pääväylälle?

Itsehän ajattelen samoin kuin sinä ja olen aina mieltänyt ja ehkä myös vakuuttunut, että kaistanvaihtaja väistää. Ongelma on siinä, että oikeuskäytäntöä ei ole tai sitä on niukalti näihin kärkikolmiotapauksiin erityisesti Korkeimman oikeuden (KKO) ratkaisuita. Esimerkiksi klassikkona mikä on kolmion vaikutusalue, kun nouset moottoritien liittymästä kolmion takaa toiselle tielle ja poistumiskaista jatkuu rinnakkaiskaistana toisella tiellä.

Kvarkki sanoi:
Oikeustaju on näissä kovilla, mutta kolmio määrää vaikka toinen vaihtaa kaistaa. Turun alueella on muutama klassikkopaikka aiheesta.

Jos olen ymmärtänyt oikein tieliikennelain tulkintaa, niin kolmio käskee väistämisvelvollista väistämään, mutta se ei anna etuajo-oikeutta toiselle osapuolelle. Eli väistämisvelvollisuutta rikkova saa oman rangaistuksen ja toinen osapuoli saa omansa, jos hän on samalla rikkonut toista tieliikennelain pykälää. Nuo TTL:n pykälät eivät nollaa toista TTL:n pykälää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 292
Viestejä
4 590 822
Jäsenet
75 616
Uusin jäsen
DNS90324L2KW093SDNNH09JS0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom