Minusta tämä ei kuulosta asenteelta, joka edistää joustavuutta liikenteessä. En väitä, että tuo 110 mittarinopeus olisi satasen lätkällä liian vähän, mutta tämä "takana tulevan kiireet eivät kiinnosta pätkääkään niin kauan kun ei näy sinipunaisia hälytysvaloja" kuulostaa kyllä omaan korvaan harvinaisen veemäiseltä ajotyyliltä tai asenteelta liikenteessä....
Sävystä voi olla samaa mieltä,
Mutta mitäs siinä voi tehdä, jos siellä ohitetaan 80km/h ajoneuvoa satkun tikkarinopeuden pintaa: muutakuin jatkaa tai hidastaa ja keskeyttää ohitus, jos ei intoa vetää kielletylle. Ohituskaistalla se parinkympin nopeusero noin yleisesti on ihan riittävä.
Vajaa kymppi lisää, niin mitäs se on 2,5 metriä lisää sekunnissa,
20 erolla, satametriä 18 sekunttia -> 600 metriä 110km/h
30 erolla 12 sekunttia -> 440 metriä 120km/h
Jos ei joku lyhyt mäkiohituskaista, niin ei se tuohon kympin ylinopeuteen kaadu. jos ei ihan sekoillut, toki satametriä ei ihan se mitä tavoitellaan, mutta käytin sitä tässä.
Ylinopeus, osalle se ei ole mikään ongelma, parantaa vain istuma-asentoa, jollekkin se voi olla ajolupa, maine, jolla oikeasti merkitystä. Ehkä joskus on sitten rajoittimet, satkun rajoitin, ja parikymppää lisää jos motarilla. jos ei ajotaidot muuten siihen pysty.
... jurppii se kun ajetaan monta sataa kilometriä letkassa niin että paikat vain vaihtuvat letkassa eri ohituskaistoilla...
Tullut pieni fiilis kesän maakuntakierroksilla, että noin yleistäen ajotaito lisääntynyt tuon osalta, ei lähdetä ohitteleen, vaan mennään jonossa. Toki niitä kokematomia kuskeja joilla kiire ja yrittävät jonossa ohitella.
Motarilla tapahtuu paikanvaihtoja, mutta laitan sen ihan ruuhka rytmin piikkiin, jos siellä ohittaa jonoa, ja kun vapaata oikealle tulee, niin palataan sinne, vilkkaaseen aikaan sitten tulee joku peräedellä vastaan, niin siinä välillä jää pussiin, jolloin vuorostaan aiemmin ohitettu menee ohi.