Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä, täysin oikein. En ollut tietoinen mitä kirjoittaja on sanonut joskus muulloin, vain tein tulkinnan vain ko. tilanteista koska vastasit juuri niitä koskien. Sekä mainittu kirjoittaja että joku muukin oli tulkinnut väärin, näinollen oli hyvä että tarkensit. Miellyttävää että asiassa on nyt selvyys.
Jes, olisi pitänyt nähdä vaivaa ja jättää lainauksesta se osa pois, jota en kommentoinut. Kännykän kanssa joskus tuo jää tekemättä.

Ja kaippa siinä jonkinlaista piilovittuilua voisi tulkita olevan mukana, mutta ajatus oli tosiaan kysymyksellä saada selville tunnistaako AP epäloogisuuden viestien jatkumossa tämmöisten tilanteiden osalta. Odotin oikeasti mielenkiinnolla että saisiko siihen asiallisen vastauksen.
 
Äsken pyynikin mäessä joku olisi halunnut kääntyä autolla pihaan pyörätien yli (olin siis itse pyörällä), ja kun en antanutkaan sille tilaa (niinkuin ei kuulunutkaan) niin soitti mielenosoituksellisesti torvea :zoom:
 
Minusta tämä ei kuulosta asenteelta, joka edistää joustavuutta liikenteessä. En väitä, että tuo 110 mittarinopeus olisi satasen lätkällä liian vähän, mutta tämä "takana tulevan kiireet eivät kiinnosta pätkääkään niin kauan kun ei näy sinipunaisia hälytysvaloja" kuulostaa kyllä omaan korvaan harvinaisen veemäiseltä ajotyyliltä tai asenteelta liikenteessä....
Sävystä voi olla samaa mieltä,

Mutta mitäs siinä voi tehdä, jos siellä ohitetaan 80km/h ajoneuvoa satkun tikkarinopeuden pintaa: muutakuin jatkaa tai hidastaa ja keskeyttää ohitus, jos ei intoa vetää kielletylle. Ohituskaistalla se parinkympin nopeusero noin yleisesti on ihan riittävä.


Vajaa kymppi lisää, niin mitäs se on 2,5 metriä lisää sekunnissa,

20 erolla, satametriä 18 sekunttia -> 600 metriä 110km/h
30 erolla 12 sekunttia -> 440 metriä 120km/h

Jos ei joku lyhyt mäkiohituskaista, niin ei se tuohon kympin ylinopeuteen kaadu. jos ei ihan sekoillut, toki satametriä ei ihan se mitä tavoitellaan, mutta käytin sitä tässä.

Ylinopeus, osalle se ei ole mikään ongelma, parantaa vain istuma-asentoa, jollekkin se voi olla ajolupa, maine, jolla oikeasti merkitystä. Ehkä joskus on sitten rajoittimet, satkun rajoitin, ja parikymppää lisää jos motarilla. jos ei ajotaidot muuten siihen pysty.

... jurppii se kun ajetaan monta sataa kilometriä letkassa niin että paikat vain vaihtuvat letkassa eri ohituskaistoilla...
Tullut pieni fiilis kesän maakuntakierroksilla, että noin yleistäen ajotaito lisääntynyt tuon osalta, ei lähdetä ohitteleen, vaan mennään jonossa. Toki niitä kokematomia kuskeja joilla kiire ja yrittävät jonossa ohitella.

Motarilla tapahtuu paikanvaihtoja, mutta laitan sen ihan ruuhka rytmin piikkiin, jos siellä ohittaa jonoa, ja kun vapaata oikealle tulee, niin palataan sinne, vilkkaaseen aikaan sitten tulee joku peräedellä vastaan, niin siinä välillä jää pussiin, jolloin vuorostaan aiemmin ohitettu menee ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa ja kenties isompaakin. Aika monelta ihmetykseltä säästyy kun pysyy oikealla puolella omalla kaistalla ja on valmis säätelemällä omaa nopeutta sen mukaan, että eteen jää hyvä väli. Niin yksinkertaista se vaan on, eikä liikenne monimutkaista ole.

Ei tarvitse nuohota muiden autojen perää eikä hermoilla. Aina joutuu perille.
 
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa ja kenties isompaakin. Aika monelta ihmetykseltä säästyy kun pysyy oikealla puolella omalla kaistalla ja on valmis säätelemällä omaa nopeutta sen mukaan, että eteen jää hyvä väli. Niin yksinkertaista se vaan on, eikä liikenne monimutkaista ole.

Ei tarvitse nuohota muiden autojen perää eikä hermoilla. Aina joutuu perille.
Itse en ole valmis sääntelemään nopeutta kenenkään muun mukaan. Joko ajan aavistuksen hiljempaa kuin edellämenijä keskimäärin, tai polkaisen ohi niin että tuntuu. Jonoja on turhaa ruveta synnyttämään.

Mikäli tahtomattani joudun jonon keskelle, on aika tupakoida pysäkillä. Jonossa on kertakaikkiaan liian rasittavaa elää.
 
Itse en ole valmis sääntelemään nopeutta kenenkään muun mukaan. Joko ajan aavistuksen hiljempaa kuin edellämenijä keskimäärin, tai polkaisen ohi niin että tuntuu. Jonoja on turhaa ruveta synnyttämään.

Mikäli tahtomattani joudun jonon keskelle, on aika tupakoida pysäkillä. Jonossa on kertakaikkiaan liian rasittavaa elää.
En ole ajatellut että jonot voivat olla noin rankka kokemus.

Siinä alkaa Suomessakin ajaminen muodostuu pikkuhiljaa rankaksi, jos ajoon lähtö ajoilla voi pelata, sovittaa ns hiljaiseen aikaan, niin siitä helpotusta, muuten alkaa kutsuun julkiset.
 
En ole ajatellut että jonot voivat olla noin rankka kokemus.

Siinä alkaa Suomessakin ajaminen muodostuu pikkuhiljaa rankaksi, jos ajoon lähtö ajoilla voi pelata, sovittaa ns hiljaiseen aikaan, niin siitä helpotusta, muuten alkaa kutsuun julkiset.
Kyllä ne ovat, koska ei ole säätyvää vakkaria missään menopelissä. Edellä menevän jonon vaihtelu olkoon esimerkkinä 80-85, asetan nopeudeksi sen verran, että välimatkaa pysyy jatkuvasti 200-500m vaikka jono pumppailee. Jonohakuiset kuskit pääsevät turvallisesti ohitseni jonoilemaan, itselläni on jatkuvasti hyvä näkemä kumpaankin suuntaan, ei tarvitse jarrutella kiireellä jos jonossa tapahtuu muutoksia, eikä tarvitse jatkuvasti olla säätämässä vakkaria. Olen niin laiska, että ajamisen pitää olla helppoa.

Julkisiahan täällä ei kulje, jonotkin menevät kahdesti päivässä puolen tunnin ajan. Muina aikoina voikin päästellä hidastelijoista ohi ja tällöinkin jää ikävä jonon kertyminen pois.

Enkä ymmärrä ollenkaan niitä, ketkä ajelevat jonossa jossa jarruvalot syttyilevät ja on oltava erittäin keskittynyt, koska joutuu ajamaan edellämenijöiden ehdoilla.

Pohdittuani on myönnettävä, että jonot ärsyttänevät minua keskimääräistä enemmän. Käyn kaupassakin muuhun kuin kello 16-18 aikaan välttyäkseni jonoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne ovat, koska ei ole säätyvää vakkaria missään menopelissä. Edellä menevän jonon vaihtelu olkoon esimerkkinä 80-85, asetan nopeudeksi sen verran, että välimatkaa pysyy jatkuvasti 200-500m vaikka jono pumppailee. Jonohakuiset kuskit pääsevät turvallisesti ohitseni jonoilemaan, itselläni on jatkuvasti hyvä näkemä kumpaankin suuntaan, ei tarvitse jarrutella kiireellä jos jonossa tapahtuu muutoksia, eikä tarvitse jatkuvasti olla säätämässä vakkaria. Olen niin laiska, että ajamisen pitää olla helppoa.

Julkisiahan täällä ei kulje, jonotkin menevät kahdesti päivässä puolen tunnin ajan. Muina aikoina voikin päästellä hidastelijoista ohi ja tällöinkin jää ikävä jonon kertyminen pois.

Enkä ymmärrä ollenkaan niitä, ketkä ajelevat jonossa jossa jarruvalot syttyilevät ja on oltava erittäin keskittynyt, koska joutuu ajamaan edellämenijöiden ehdoilla.

Pohdittuani on myönnettävä, että jonot ärsyttänevät minua keskimääräistä enemmän. Käyn kaupassakin muuhun kuin kello 16-18 aikaan välttyäkseni jonoilta.
Täytyy sanoa että kuvailemasi ajotyyli on aika täsmälleen sama kuin itsellä ja sama koskee myös kaupassakäyntiä. :D

Joskus jos edellä oleva jono ei ole pitkä ja sen vauhti on normaalia hitaampi, niin siirryn lähemmäs juuri ennen ohituskaistaa, mutta muuten en osallistu noihin juniin.
 
Eikä pelkästään jonot, vaan joillekin ylipäätään toisen perässä ajelu. Joillakin se on vaan ihan pakko kyttäillä ohituspaikkaa puskurissa kiinni, painaa urku auki ohi ja laikat punaisena jarruttaen kääntyä seuraavasta oikealle...tai pahimmillaan vasemmalle.
Se ärsyttää niin paljon, että olen ajanut kerran noin 5 kilometriä ylimääräistä reippaalla tahdilla, kun ohituksen jälkeen huomasin että nyt pitäisi kääntyä ja ohitettu auto häiriintyisi jos nyt hiljennän. Mitä ei muiden tahdo tekevän sinulle, älä sinäkään tee heille. Raamattukin opettaa sinne päin, ei voi olla väärä neuvo :D
 
Sävystä voi olla samaa mieltä,

Mutta mitäs siinä voi tehdä, jos siellä ohitetaan 80km/h ajoneuvoa satkun tikkarinopeuden pintaa: muutakuin jatkaa tai hidastaa ja keskeyttää ohitus, jos ei intoa vetää kielletylle. Ohituskaistalla se parinkympin nopeusero noin yleisesti on ihan riittävä.


Vajaa kymppi lisää, niin mitäs se on 2,5 metriä lisää sekunnissa,

20 erolla, satametriä 18 sekunttia -> 600 metriä 110km/h
30 erolla 12 sekunttia -> 440 metriä 120km/h

Jos ei joku lyhyt mäkiohituskaista, niin ei se tuohon kympin ylinopeuteen kaadu. jos ei ihan sekoillut, toki satametriä ei ihan se mitä tavoitellaan, mutta käytin sitä tässä.

Ylinopeus, osalle se ei ole mikään ongelma, parantaa vain istuma-asentoa, jollekkin se voi olla ajolupa, maine, jolla oikeasti merkitystä. Ehkä joskus on sitten rajoittimet, satkun rajoitin, ja parikymppää lisää jos motarilla. jos ei ajotaidot muuten siihen pysty.


Tullut pieni fiilis kesän maakuntakierroksilla, että noin yleistäen ajotaito lisääntynyt tuon osalta, ei lähdetä ohitteleen, vaan mennään jonossa. Toki niitä kokematomia kuskeja joilla kiire ja yrittävät jonossa ohitella.

Motarilla tapahtuu paikanvaihtoja, mutta laitan sen ihan ruuhka rytmin piikkiin, jos siellä ohittaa jonoa, ja kun vapaata oikealle tulee, niin palataan sinne, vilkkaaseen aikaan sitten tulee joku peräedellä vastaan, niin siinä välillä jää pussiin, jolloin vuorostaan aiemmin ohitettu menee ohi.
4 kaistainen moottoritie on ohituksen kannalta aivan eri asia kuin 2 kaistainen. Motarilla, jossa on 100km/h rajoitus, voin aivan rauhassa ohittaa 90:tä ajavan rekan 110 mittarinopeudella, todellisen nopeuden ollessa 105. Jos joku tulee puskuriin roikkumaan, ei ole mitään syytä lisätä vauhtia. 2 kaistaisella tiellä asia on aivan toinen, koska en vaaranna omaa tai muiden henkeä ajamalla rekan rinnalla mahdollisimman pitkään. Jos selkeää ohituspaikkaa ei tule, niin sitten ajetaan rekan perässä. Tämän pitäsi olla itsestään selvää, vaan se ei kaikille ole. Olen niin monet kerrat todistanut näiden oman elämänsä sankareiden ohituksia, joissa vastaantulijat ei juuri kiinnosta. Tai niitä idiootteja, joissa esim. 2 km pituisella ohituskaistalla pitää päästä kaikkien ohi, ja sitten kiilataan sulkualueella keulaa hipoen eteen kun kaista loppuu.

Oma lukunsa ovat vielä motarin rampilta tulevat. Jostain syytä Suomessa ei puoletkaan porukasta tajua rampin tarkoitusta. Jos tiellä on hyvin tilaa, en lähtökohtaisesti koskaan väistä ohituskaistalle jo pelkästään sen vuoksi että se on kielletty. Jos autoaan ei saa osumaan ja mahtumaan 100m tyhjään väliin, niin puolestani saa ajella pientareella. Rekat ja kuoma-autot ovat luonnollisesti eri juttu. Pahin tapaus oli jokunen vuosi sitten kun tulin noin klo 3 yöllä töistä Tampereen läntisellä ohitustiellä. Ajoin vakkarilla vähän reilua satasta täysin tyhjällä tiellä. Pirkkalan ABC rampista tuli Seat, joka kasuaalisti ajeli rinnalla, koska halusi tulla juuri samaan kohtaan tietä missä koslani kulki sillä hetkellä.
Ilmeisesti kuski oletti, että alan väistelemään. En väistänyt, ja Seatin oli pakko jarruttaa kaistan loppuessa jotta mahtui sille muuten täysin tyhjälle tielle. Syy miksi en vaihtele kaistaa on se, että motarilla usein joku paahtaa vitullista ylinopeutta. Sen tavan opettelu ei ole terveellistä. Suojaan sillä siis itseäni samalla olettaen, että rampista tulevalla on edes sen verran pelisilmää, että osaa sijoittaa autonsa kaistalle. Tyhjälläkin tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Idea tuossa kysymyksen taustalla oli saman henkilön vähänväliä annettu kommentti, että edessä ajavan vika joka kerta, kun takaa tuleva päätyy konttiin. Joka ei näytä pätevän omalla kohdalla, kun taakse päätyy vastaava vauhdilla etenevä tyyppi. Ei ole sama skenaario, mutta joiltain osin vastaava.
Ole hyvä ja lopeta paskan puhuminen. Mun viesti on ollut ja tulee aina olemaan, että helvettiäkö siinä hullun edessä roikkuu, jos on mahdollisuus väistää. Ja varsinkaan ei tietentahtoen omalla käytöksellään kannata niitä hulluja taakse kerätä. Se, että saa olla siinä kaistalla ei tarkoita sitä, että siinä on pakko olla. Nelikaistaisella omalla toiminnalla on erittäin hyvät vaikutusmahdollisuudet siihen, että siellä takana ei ole hullua. Kaksikaistaisella vähemmän, mutta pysäkille aina silloinkin pääse. Tuostakin olisin sinne joutanut, jos se auto olisi jatkanut riehumista. Yksittäisille tilastotappioille ei voi mitään, mutta jatkuvasti jos kärsii perätuuppareista, niin katse peiliin uhriutumisen sijasta. Se on herttaisen sama millä nopeudella ja minkä tekosyyn ("lievää ylinopeutta") varjolla kukin kuvittelee liikkuvansa - tulisi vain pitää mielessä periaate vähimmän haitan tuottamisesta kanssa-autoilijoille.

Ilmeisesti viittaat "joltain osin vastaava" termillä siihen, että skenaariossa oli mukana vähintään kaksi autoa? Muutahan yhteistä ei noilla ollut. Ei se Tesla sieltä tullut yhtään minua kovempaa, se vain päätti kiihdyttämällä hyökätä kohti. Tiedä sitten miksi, menikö polkimet sekaisin vai vituttiko osamaksut. Ihan sama, hullua käytöstä kun minun kaistalle liittyminen ei aiheuttanut ko. autolle mitään muutostarvetta omaan tekemiseen.
 
Ole hyvä ja lopeta paskan puhuminen. Mun viesti on ollut ja tulee aina olemaan, että helvettiäkö siinä hullun edessä roikkuu, jos on mahdollisuus väistää. Ja varsinkaan ei tietentahtoen omalla käytöksellään kannata niitä hulluja taakse kerätä. Se, että saa olla siinä kaistalla ei tarkoita sitä, että siinä on pakko olla. Nelikaistaisella omalla toiminnalla on erittäin hyvät vaikutusmahdollisuudet siihen, että siellä takana ei ole hullua. Kaksikaistaisella vähemmän, mutta pysäkille aina silloinkin pääse. Tuostakin olisin sinne joutanut, jos se auto olisi jatkanut riehumista. Yksittäisille tilastotappioille ei voi mitään, mutta jatkuvasti jos kärsii perätuuppareista, niin katse peiliin uhriutumisen sijasta. Se on herttaisen sama millä nopeudella ja minkä tekosyyn ("lievää ylinopeutta") varjolla kukin kuvittelee liikkuvansa - tulisi vain pitää mielessä periaate vähimmän haitan tuottamisesta kanssa-autoilijoille.

Ilmeisesti viittaat "joltain osin vastaava" termillä siihen, että skenaariossa oli mukana vähintään kaksi autoa? Muutahan yhteistä ei noilla ollut. Ei se Tesla sieltä tullut yhtään minua kovempaa, se vain päätti kiihdyttämällä hyökätä kohti. Tiedä sitten miksi, menikö polkimet sekaisin vai vituttiko osamaksut. Ihan sama, hullua käytöstä kun minun kaistalle liittyminen ei aiheuttanut ko. autolle mitään muutostarvetta omaan tekemiseen.
Kiitoksia täydellisestä esimerkistä. Nyt muutkin tietää mistä puhuttiin.

Epäilemättä kertaus tulee taas kun joku täällä ihmettelee miksi motarilla takaa kiihdytettiin kiinni perään, vaikka oma ohitus ei olisi aiheuttanut muutostarvetta ajamiseen.
 
En minäkään ala mahdollisia sakkoja maksamaan jonkun idiootin kiireiden takia. Jos ajan pientä ylinopeutta vaikka satasen alueella 110 mittarinopeutta ja ohitan rekkaa, takana tulevan kiireet eivät kiinnosta pätkääkään niin kauan kun ei näy sinipunaisia hälytysvaloja.
En tiedä mistä helvetin hautuumaalta tämän viestin keräsit, mutta voinen tiedustella, että kauankos sitä 110 nopeutta meinaat sitä rekkaa ohittaa? Viestini kuitenkin muistaakseni koski tapahtumaa, jossa ohitusta tehtiin kilometrikaupalla. Kuvasin viestissäni valitettavan yleistä tapahtumankaarta, jossa vasurintukko pikkuhiljaa selviä väistöpaikkoja missaamalla provosoi tilanteeseen siihen pisteeseen, että joku taakse jumittunut tekee jotain hyvin typerää. Takana tulevien kiireet ei välttämättä kiinnosta minuakaan, mutta oma henki sitäkin enemmän.
 
Kiitoksia täydellisestä esimerkistä. Nyt muutkin tietää mistä puhuttiin.

Epäilemättä kertaus tulee taas kun joku täällä ihmettelee miksi motarilla takaa kiihdytettiin kiinni perään, vaikka oma ohitus ei olisi aiheuttanut muutostarvetta ajamiseen.
Tällä keskustelulla ei nyt vaan ole mitään yhteyttä siihen mitä kirjoitin.
 
Vaarallista, idioottimaista yms. mutta nuohan katoaa taivaan rantaan, vaikka sattuisi sen kaarteen kohdella jos ei eteen kiilaa, niin enemmän sille puolelle että mitä ihmettä.

Korostan, vaarallisia
Olisikin kadonnut taivaanrantaan, mutta ei. Sen paskan sai monta kertaa kiinni, kun vauhti hidastui. Tyhjällä tiellä minä ja se. Hieman hölmöä se tuntui himmailla vakkaria oikealla edestä tyhjältä kaistalta vasurilla hidastaneen takia. En viitsinyt lähteä kokeilemaan miten se riemastuisi, jos olisi jatkanut oikeaa ohi. Hämmentävä tapaus.
 
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa ja kenties isompaakin. Aika monelta ihmetykseltä säästyy kun pysyy oikealla puolella omalla kaistalla ja on valmis säätelemällä omaa nopeutta sen mukaan, että eteen jää hyvä väli. Niin yksinkertaista se vaan on, eikä liikenne monimutkaista ole.

Ei tarvitse nuohota muiden autojen perää eikä hermoilla. Aina joutuu perille.
No suunnilleen tällaisen asenteenhan minäkin olen pyrkinyt omaksumaan kun on perhettä jo kyydissä. Silti en ymmärrä mikä järki on vetää 20 auton letkaa karavaanarin perässä 75-80km/h 100 alueella. Se ärsyttää että ajetaan ihan tietoisesti alinopeutta koko ajan eikä seuraava mene ohi siitä letkan ensimmäisestä vaikka ohituspaikkoja on. Se on aina tuplasti pidempi se ohitusmatka sille seuraavalle, siksi ensimmäisen pitäisi mennä ohi. Jos ei kykene, vilkku oikealle ja pysäkille päästämään muut ohi. Tämänkin osaavat traktorikuskit yms mutta autoilijat eivät. Tämä siis siellä kaksikaistaisella tiellä, nelikaistaisella vähän toinen juttu juu.
4 kaistainen moottoritie on ohituksen kannalta aivan eri asia kuin 2 kaistainen. Motarilla, jossa on 100km/h rajoitus, voin aivan rauhassa ohittaa 90:tä ajavan rekan 110 mittarinopeudella, todellisen nopeuden ollessa 105. Jos joku tulee puskuriin roikkumaan, ei ole mitään syytä lisätä vauhtia. 2 kaistaisella tiellä asia on aivan toinen, koska en vaaranna omaa tai muiden henkeä ajamalla rekan rinnalla mahdollisimman pitkään. Jos selkeää ohituspaikkaa ei tule, niin sitten ajetaan rekan perässä. Tämän pitäsi olla itsestään selvää, vaan se ei kaikille ole. Olen niin monet kerrat todistanut näiden oman elämänsä sankareiden ohituksia, joissa vastaantulijat ei juuri kiinnosta. Tai niitä idiootteja, joissa esim. 2 km pituisella ohituskaistalla pitää päästä kaikkien ohi, ja sitten kiilataan sulkualueella keulaa hipoen eteen kun kaista loppuu.
Samoja sankareita me kaikki todistetaan liikenteessä. Minusta tämä urku auki ohituskaistalla kaikkien ohi ja sitten tiukkaan väliin enne ohituskaistan loppumista on yksi seuraamus siitä että koko jono könnää satasen alueella 75-80km/h. Sitten kun se ohituskaista tulee osa haluaa oikeasti helvettiin siitä letkasta liikennettä tukkimasta.
 
Jos kuitenkin pilkkua nussitaan, niin lähditkö ohittamaan sillä oletuksella että Porsche olisi suorittanut ohituksen ylinopeutta ajamalla?

Ei laissa tarvitse olla pykälää joka tilannetta varten erikseen, mutta jos kuitenkin ylinopeus oli edellytyksenä ohituksen onnistumiselle rikoit yksinkertaisesti lakia lähtemällä ohitukseen.

No myönnän että oletin automerkistäkin päätellen että nyt mennään eikä jäädä himmailemaan. Tottahan tuo jälkimmäinen pointtisi on, mutta kuinka usein ohitat tasan 100km/h esim. rekkaa? Mielestäni tuossa tapauksessa kyseessä oli ihan normaalia pelisilmää ja solidaarisuutta liikenteessä. Ja kuten sanottua, keskeytin ohituksen koska halusin minimoida riskit. Olisin kyllä ehtinyt. Takanani ei ollut ketään.
 
No kun välit lyhenevät ja alkaa perännuohous, hiljenee se vauhtikin. Yksinkertaista. Voisko asiaa hoitaa fiksummin. :x3: Eipä tietenkään.
 
Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
 
Viimeksi muokattu:
No suunnilleen tällaisen asenteenhan minäkin olen pyrkinyt omaksumaan kun on perhettä jo kyydissä. Silti en ymmärrä mikä järki on vetää 20 auton letkaa karavaanarin perässä 75-80km/h 100 alueella. Se ärsyttää että ajetaan ihan tietoisesti alinopeutta koko ajan eikä seuraava mene ohi siitä letkan ensimmäisestä vaikka ohituspaikkoja on. Se on aina tuplasti pidempi se ohitusmatka sille seuraavalle, siksi ensimmäisen pitäisi mennä ohi. Jos ei kykene, vilkku oikealle ja pysäkille päästämään muut ohi. Tämänkin osaavat traktorikuskit yms mutta autoilijat eivät. Tämä siis siellä kaksikaistaisella tiellä, nelikaistaisella vähän toinen juttu juu.
Samoja sankareita me kaikki todistetaan liikenteessä. Minusta tämä urku auki ohituskaistalla kaikkien ohi ja sitten tiukkaan väliin enne ohituskaistan loppumista on yksi seuraamus siitä että koko jono könnää satasen alueella 75-80km/h. Sitten kun se ohituskaista tulee osa haluaa oikeasti helvettiin siitä letkasta liikennettä tukkimasta.
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
 
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Ei pienintäkään ongelmaa, mutta muuten vain menee kovasti tunteisiin. Jaksamisia sinne paskapäiden kanssa. Menee se siellä kaaharien paskapäiden päässäkin tunteisiin että niiden halpamerkkien leikkimaasturien ja tila-autojen perässä saa aina könnätä 100 alueella 90-95 kuskin keskittymiskyvystä, hetkellisestä polttoainekulutuksesta, sen hetkisistä maisemista ja peltipoliisien sijainneista riippuen.

Edit: musta siis olis parasta jos ihmiset ajais pääsääntöisesti yli- tai alinopeutta johdonmukaisesti. Ärsyttää se jojoliike ja poukkoilu. Ensin ohi, sitten könnätään tai ensin könnätään ja sit ohituspaikan tullen kiihdytetään. Näihin kahteen tyyppiin törmää päivittäin liikenteessä ihan ympäri maata.
Edit2: muutenkin kaikki ennakoitavuus liikenteessä ois jees, typerää että typerien ihmisten pitää sitä ajotavallaan heikentää.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Sen 108 kun ajaa GPS nopeutta, niin ei pöntöt välähtele, tai korkeintaan tulee huomautus mikä ei johda mihinkään. Helpoin vetää kokoajan sen 8kilsaa yli, ei tarvi himmailla, muuta kuin hidastelijoiden takia.
 
Mielestäni jokainen voi ajaa juuri niin kovaa kuin huvittaa taajamien ulkopuolella. Pääasia että ajaa vaan tasaisesti ja ennakoitavasti sitä nopeuttaan. Eli vaikka +10km/h tai vaikka -5. Eikä siten että välillä mennään 15 alle rajoituksen ja ohituspaikan kohdalla sitten +20. Ja jos ei itse uskalla/halua ohittaa niin ei roiku sen letkaa vetävän ihan perseessä kiinni. Pitkän rekan ja jonkin junnaajan ohittaminen väkisin kerralla on epämiellyttävää.

Mutta onhan sitä taas viikon sisään outoja suorituksia näkynyt. Liityin motarille selvään väliin niin pakettiauto yritti vetää väliä kiinni etten vaan tulisi hänen eteensä. No lähdin leikkiin mukaan vaikkei pitäisi ja kaasu pohjassa kiihdytin että sain ängettyä silti pakun ja edessä olevan väliin. Melko pienillä turvaväleillä ja tottakai heti seisomaan jarrulle etten vedä edessä olevan konttiin. Ja siitä sitten vasemmalle ja taivaanrantaan :D

No äsken ajoin Kehä 1 vakkari 90km/h kuten aina vasenta kaistaa. Vasemmalla kaistalla joku ajelee Model 3:lla ehkä 80km/h ja vaihdan oikealle menemään ohi kun liikun selvästi kovempaa. No siitähän se riemastuu ja alkaa ajaa rinnalla tehden sellaisia mini kiihdytyksiä. Eli kiihdyttää siten että Teslan nokka hieman oman auton edellä jonka jälkeen vähän löysää että jää pari metriä ja uudestaan varmaan täyskiihdytys siihen rinnalle/edelle. Kameran kohdalla jäi sitten äkkiä ensin 50m ja pikkuhiljaa siitä kauemmas. Pettyi varmaan kun en provosoitunut vaan jatkoin kokoajan samaa vauhtia.
 
Jatkoin sittenkin sääntö ketjuun
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. ...
Mainitsin aiemmin jonkin toisen tien Tampereen suunnalta, piti silloin kysyä, mutta en löytänyt linkkiä siihen väliin. Kysymys noin yleensä pirkanmaalaisille. ja liikennesäännöistä tietäville.

Eli gmaps linnkki motarin ramppi 3 tielle, ennen Tamperetta. Kysymys mikä kamera-autolla ( sen kohdalla) on korkein sallittu nopeus.

Onko tosiaan edeltävä kuudenkympin tikkari (gmaps) voimassa.
kuva_2024-08-06_220759886.png

Kiihdytyskaistan päässä on sitte motarin tikkari.

Eli mikä rajoitus punaisen ympyrän kohdalla. aiemmin opetettu että kiihdytyskaistallakkin mennään sen rajoituksen mukaan mikä sinne tullessa.
kuva_2024-08-06_221303248.png


Jos tuolla todella noin oikeasti, niin oma tulkinta, kiihdytyskaistalla sovitetaan liikenne sen motarin vauhtiin, eikä siis max 60, tai max 80. Mutta ajatus jos perässä tuleva tutka-auto voisi kirjoitella lappua 120km/h kuuden kympin alueella.

Hämeenlinnassa ja siitä etelään niin taitaa olla järjestäin rampeilla jo "motari" tikkari.
 
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.

Tästä itseasiassa ihan tuore esimerkki. Ajelin tuossa lahdesta tamperetta kohti lyhyen possujunan perässä, jota veti joku työmaa-pickup. Vauhti oli satasen alueella jotain 90 luokkaa. Pickuppiin oli liimautuneena kiinni joku katumaasturi ja tämän takana sedan. Useista paikoista huolimatta kumpikaan ei lähtenyt pickupista ohi, mutta pitivät toisiinsa sellaista väliä, että ohitus oli myös mulle täysin mahdoton skenaario. Mun takakonttiin liimautuneena oli taas joku mersu, jonka kuljettaja ei käsien heilumisesta päätellen ollut ihan tyytyväinen tilanteeseen tai siihen, että kehtasin pitää sitä noin 3-4 sekunnin turvaväliä.

No, ihan alta puolisen kilometriä ennen pätkän ainoaa ohituskaistaa eteen tuli vielä traktori+vaunu yhdistelmä, joka blokkasi kunnolla näkyvyyden eteenpäin ja ajeli neljääkymppiä. Tullaan sadan metrin päähän ohituskaistasta (tähän mennessä olen kuronut turvavälin aika olemattomiin koska vauhti on mitä on, ja ohituskaista alkaa ihan kohta). Ja mitä tekee mersu. Paahtaa mun ja koko jonon tästä alkaen, kun ohituskaista alkaa ihan heti risteyksen jälkeen. Itse sain kivet lasiin tosta no-go-zonelta ja jos joku edelläolevista olisi päättänytkin kääntyä vähän myöhäisellä ryhmityksellä, olisin varmaan vieläkin tuolla asiaa selvittelemässä.

Myöhemmin Tampereen päässä sitten lyhyessä ajassa muutama perinteinen motariuuno, joiden nopeus alkaa nousta kun tullaan rinnalle ja muuta perseilyä. Onneksi on matala verenpaine.
 
Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.

No, niille kun antaa tööttiä ja valoshown merkiksi siitä, että nyt tuli vissiin törttöiltyä, niin ehkä ne siitä oppii kattomaan kahdesti. Itse nimittäin tein vastaavan tempun aikanaan suht kokemattomana kuskina, kun liityin 80:n tielle ja siitä pikaisesti ohittamaan edellä ajavaa ilman riittävää havainnointia. Kyllä siinä pohti valintojaan kahdesti, kun tajusi, että sitä olis saattanu olla ojassa sen toisen auton kanssa odottamassa apua.

Kaikki tekee joskus virheitä. Noissa pitää itse ohittajana olla valppaana. Ojan pohjalla ei hirveästi lohduta tietää, että se oli sen toisen syy. Mikäli siinä ylipäätään on niin onnekas, että edes pohtii mitään.
 
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.
 
Jep. Näille 18-vuotiaille amiskuskeille voisi myös jakaa keltanokka liikenteessä -lippikset, niin jalankulkijat osaa varoa :D
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
 
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
Joskus oli, mutta kuuelma poistettiin sen takia että enemmän haittaa.

Mutta kortti hyllylle hetkeksi jos töpseksii , ja jos ja kun nuoret ajaa alle 18v sen kortin, niin aijoaika ja aluerajoituksia, ja 18v ja kakkosvaihe, nuhteettomalla taustalla saisi pois.

Tehoamisen edellytys toki valvonta, rekkarri tunnistusta, myös automaatti valvontaan, joka sieltä poimisi potenttiaalisia esille. No en kuvittele että iltapartio kerkiäisi nuoren näköisiltä kuskeilta korttia kyseleen, jos ei ajokiellosakaan olevia autoa kerkiä poimiin.

Mutta jos uhka että pysyvää korttia hakiessa vilastaan takautuvasti viimeiset kuvat, niin pysävän sijaan otetaankin pariksi viikkoa kortti kokonaan pois.

No, nuori elää hetkessä, joten kiinnostaa vain jos heti puututaan.
 
Liikenneympyröiden sisällä kiihdyttelijät - siis silloin kun poistumisliittymässä on suojatie.

Eihän kukaan tavallisessakaan risteyksessä aja niin, että ensin hidastaa, mutta sitten juuri ennen kääntymistä laittaa lapun pohjaan.
 
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.

Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
 
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.

En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä. Liikennevaloja silmäilen lähinnä viitteelisinä ja menen tien yli, jos olen sitä mieltä, että se on turvallista ja vaikka päin punaisia. En näe järkeä odotella yksinäni risteyksessä, kun se räppää neljään suuntaan vihreitä jonkun musiikkirasian ohjelman mukaan.
 
En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä.
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:
 
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:

Muutama viikko sitten joku tyyppi meinasi mennä suojatielle, kääntyi, otti muutaman askeleen pois, kääntyi takaisin ja juoksi suojatielle. Vähän meinasi jäädä alle.
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa.
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
Tämä. Varsinkin nämä ikuisuuskihnuttajat voisi huomioda tarpeen päästä vasemmalle kun tulee muuta autoa väliin. Tämmöiseltä vakkarikihnuttajalta se ei vaadi kuin pari napin painallusta vakkariin, itsekin teen näin jos pussitus uhkaa. Sitten taas jos oikealla uhkaa pussitus niin ajoissa eteen tai myöhemmin taakse.
 
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
Näissä varmaan taustalla monenlaista.

- Ei katsota ennen kaistanvaihto päätöstä, ja mikä pahinta villkukin vilahtaa vasta kun aletaan vaihtaa kaistaa, jos silloinkaan, todella vaaralliset, ei sattumaa että motarin vaarallisin tilanne on kaistanvaihto.

- Taaksepäin on vaikea arvioida etäisyyksiä, eli katsottu, nähty, ja vaihdetaa eteen , nämä niitä jotka vaihtavat ohitettuaan takaisinkin eteen. Oma ryhmä sitten ne jotka myös kontissa roikkuvat.

- Tahalliset, näissä on heitä jotka kaasun hölläämisen sijaan, lisäävät vähän vauhtia että pääsevät siihen eteen, eli nähty, havaittu ja ymmäretty , mutta silti vaihdetaan eteen, kun eteenpäästy, niin sitten voikin palata siihen lähtönopeuteen.

- Pusiinjäämistä välttelevät, ehkä ymmärettävää, mutta eivät sinänsä kiilaaa, vaan vaihtavat ajoissa ja ehkä nostavat nopeuttakkin, jos se ei ylitä sitä kriittistä kipurajaa. Vilkkukin toimii.

Osa sitten moniosaajia, ja alku sysäys voi olla hetkeksi pusiinjäämisen pelko.


Edit, yksi käänteinen. liittyy kontissa roikkujiin, jos oikealla jono saavuttaa hitaamman, niin ensimmäinen vaihtaa vasemmalle, niin seuraava jatkaa oikealla, ehkä jopa vauhtia nostean. ehkä siellä joku aivo adaptiivinen, joka kirii seuraavaan sen minimi turvavälin.

Jonnet sitten erikseen, ne voi omaksi huvikseen koukata vielä eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.
 
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.

Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
 
Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.
 
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.

En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
 
En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
Ok.
Arvioita käytöstä tehdään sen mukaan mitä testi tuloksia valvonnassa, mitä onnettomuuksista jne. ja sitte kysely tutkimuksia.

Mutta jos vedetään raja riittävän alas, väsyneet, tunteissaa, alkoholia veressä, jotain lääkettä käyttänyt, niin varmaan pidemmässä jonossa alkaa osumia oleen, jos vielä vähän ajankohtaa sovitetaan.

En kuitenkaan sitä usko että viitattu ongelma porukka yksiomaan olisi lääke, huume, alkoholi vaikutuksissa. Lääke, terveys jutuissa se kortti lähtee herkästi huiliin lääkrin toimesta jos ajokykyy alentunut niin paljon.
 
Lakkauta liikkuva poliisi ja muutenkin kanavoi rahat peltitölkkeihin, jotka rahastavat väärässä paikassa. Ihmettele tulosta. Ole poliitikko.

Pääsi kyllä poliisihallitukselta totuuskin ulos vahingossa. Rajoituksia saatettaisiin kunnioittaa vähän enemmän, jos ne olisivat oikeasti ajantasalla. Kukapa ei olisi ajellut kilometrikaupalla vaihtuvanopeuksista motaria 60-80 km/h jo poistuneet haitan takia. Yleensä myös rankkasateen/lumen takia alennettu nopeus on voimassa juuri sillä alueella, jossa keli on ok.
Lain mukaan ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaan, eikä rajoituksen mukainen nopeus ole aina tilanteeseen sopivin, muistuttaa poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen Poliisihallituksesta.

e: Itse jutun aiheeseen (koulujen alku ja lisätarkkailu) liittyen. Eipä paljoa taida koulujen edessä näkyä pönttöjä kuvia ottamassa?
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
Kun mä ajan tasaista nopeutta, niin siihen on kaikkien muiden helpompi sovittaa se oma toimintansa - oli se sitten vaihto ajoissa, kiihdytys tai hidastaminen.

Mikäli tämä ohitettavien kaistalla rekkaa saavuttava ei tee minkäänlaisia peliliikkeitä, kuten vaikka osoita aikomustaan näyttämällä suuntamerkkiä, niin oletan hänen pysyvän kaistallaan (noh, kuten edellisessä viestissä tuli todettua, niin valppaana pitää edelleen olla). Joko odotetaan kiltisti että sen kaistanvaihdon voi suorittaa turvallisesti tai sitten se kaistanvaihto tehdään ajoissa, jolloin vasuria ajava kerkeää sopeuttamaan ajonopeutensa. Ärsyttäväähän se on, jos joutuu hirveästi hidastamaan, mutta paljon parempi vaihtoehto kuin se, että sieltä hyökätään viime hetkellä eteen. En toisaalta myöskään halua ehdoin tahdoin ketään pussittaa, joten fiksusti suoritettu vaihto ei ärsytä vaikka se tarkoittaisi hidastamista.

Jos itse havaitsen oikealla kaistalla ajaessani jonkun saavuttavan minua, niin annan hänen usein ohittaa ensin, vaikka se tarkottaisi oman nopeuteni laskemista hetkellisesti. Minun kaistanvaihtajana tulee sovittaa vauhtini muuhun liikenteeseen, eikä niin, että muut sovittavat vauhtini minun kaistanvaihtooni. Tapauskohtaisesti jos edessä on vaikka yksi hitaampi ajoneuvo ja väliä takaa tulevaan on vielä riittävästi, niin polkasen kaasua ja menen siitä ohitettavasta ripeästi ohi, ettei sen takaa tulevan tartteis hidastaa. Jos ohitettavia on useampia ja/tai väli on kuroutunut jo liian lyhkäseksi takana tulevan kanssa, niin odotan kiltisti ja annan nopeampien mennä ensin.

e: Tässä ketjussa oli joitain kuukausia sitten (?) juttua Ilta-Pulussa julkaistusta videosta, jossa oikean kaistan autoilija lähti väistämään rampilta tulijaa, huomasikin vieressä olevan jonkun ja liian jyrkän korjausliikkeen takia auto lähti hanskasta. Jos tässäkin oltaisiin noudatettu sitä tapaa, että kaistanvaihtaja sovittaa nopeutensa, niin mitään ei olisi käynyt.

Eilen töistä lähtiessä tulin kiihdytyskaistan alkuun ja katsoin, että tuon pakun takana on sopiva paikka, koska väliaikainen ajopeli ei ollut siitä ärhäkämmästä päästä, joten en uskonut kerkeäväni sen eteenkään. Puolessa välissä kohtuu lyhyttä kiihdytyskaistaa huomasin, että se paku on edelleen takana ja mulla oli ehkä 60 km/h vauhtia. Mun alkuperäisen arvion mukaan se paku olis ollut jo siinä vaiheessa mun kohdalla ja oisin päässyt liittymään ruuhka-ajan mukaiseen liikennenopeuteen oikein näppärästi sen taakse. Nyt sen pakun takana jouduttiin luultavasti jarruttelemaan ja edesauttamaan ruuhka-ajan aina niin vittumaista haitariliikennettä. Olis vaan painanu sitä omaa vauhtiaan, niin ei olis takana tulleiden tarvinnu jarruttamisen sijaan kuin ehkä nostaa kaasua hetkeks, jos sitäkään, koska ampaisin siitä sitten väljemmälle vasurille.
 
Viimeksi muokattu:
Minua taas tuossa hiljattain ihmetytti, että miksi osa tuntuu ajavan jotain tiettyä samaa nopeutta rajoituksista tai olosuhteista piittaamatta? Maantiepätkällä jossa rajoitus vaihtelee pääasiassa 80 ja 100 välillä oli taas paljon autoja jotka 100 alueella jäivät taakse ja 80 alueella olivat sitten takapuskurissa kiinni. Itse tiedän autoni mittarivirheen ja pyrin ajamaan suunnilleen rajoitusta. Lisäksi taajamissa joiden kohdalla rajoitus putoaa 60 km/h nuo vaikuttaa haluavan ajaa ihan selkeästi yli rajoituksen.

Ihmetyttää vain. Luulisi että nuo jotka ajaa noiden taajamien kohdilla ja 80 alueilla ylinopeutta ajaisivat sitten noilla 100 km/h alueilla ainakin sitä satasta, mutta ilmeisesti eivät uskalla? En ymmärrä että mikä järki tuossa on.
 
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.
En tiedä että minkälaisesta soratiestä tässä nyt puhutaan. Mutta minulla tulee silloin tällöin ajeltua yhtä soratietä jossa ei todellakaan monessa kohtaa uskalla ajaa kovin lujaa, koska näkyvyys eteenpäin on mutkien ja mäkien takia olematonta. Tie on juuri tuollainen jossa monessa paikassa mahtuu juuri ja juuri kaksi autoa rinnakkain, ja sen takia vastaantulijan tullessa nopeutta on syytä vähän pudottaa, tai muutoin joutuu ajamaan koko ajan vähän vaarallisenkin lähellä tien reunaa. Jos tuolla tiellä painaa muutamia suoria lukuunottamatta menemään jotain 80 km/h, niin ei paljoa jää aikaa reagoida jos joku tuleekin vastaan. Pimeällä tuollainen tie on tavallaan jopa turvallisempi, koska vastaantulevan valot näkee jo mutkan tai mäen takaa.
 
Kuten joku jo mainitsi, nuo oikealta kaistalta tiukkaan väliin alinopeutta liittyvät. Itsellä veti Saab kuski tänään kyllä päivän rajuimmat. Ajelin 120kmh rajoituksen mukaisesti ja turvavälillä, ketään ei takanani ja Saabisti päättää että rekan takana köröttely riittää nyt ja vaihtaa suoraan eteeni reilua 80kmh vauhtia, niin nopeasti etten ehtinyt kuin hipaista jarrupoljinta ja auton hätäjarrutusjärjestelmä sai slaakin. Väläytin pari kertaa valoja, ja kun kuski vihdoin sai hinattua itsensä rekan eteen ja veti taas puolestaan rekan eteen mallia metri keulasta sain sentteriä joltain 50v Saab club Finlandin jäseneltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 944
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom