Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 171
Eikä laissakaan ole erikseen pykälää etteikö saa ohittaa toisen perässä. Mutta koska alkuperäinen näkyvyyteni ei enää pitänyt paikkaansa, keskeytin ohituksen. Olisin kyllä ehtinyt vielä ohi mutta riskit olisivat kasvaneet liian suureksi.

18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
Jos kuitenkin pilkkua nussitaan, niin lähditkö ohittamaan sillä oletuksella että Porsche olisi suorittanut ohituksen ylinopeutta ajamalla?

Ei laissa tarvitse olla pykälää joka tilannetta varten erikseen, mutta jos kuitenkin ylinopeus oli edellytyksenä ohituksen onnistumiselle rikoit yksinkertaisesti lakia lähtemällä ohitukseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 933
Ilmeisesti tästä viisastuneena suomalainen ei juuri vilkkua käytä tai käyttää sitä nykyisin järjestyksessä: hidastus, jarrutus, rattia kääntäessä sormi saattaa osua vilkun viikseen.
Ei kyse viisastumisesta, vaan ihan väärästä ajotavasta, jotkut vilauttaa vilkkua vain sen takia ettei saa sakkoa, ja näkevät vaivaa enemmän tarkkaillakseen onko valvontaa.

Vilkkun päällepistämisessä ainoa virhe oikeastaan se että laittaa sen väärään suuntaan. Muuta sen kytkeminen on pienempi paha kuin käyttämättä jättäminen.

Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.
Väärin käyttö olisi se että kääntyy ilman vilkkua.
Vilkun käyttämättä jättäminen on lupaus ajaa suoraa, eli ainoa mitä vilkun käyttö kertoo ns varmasti. tai siis kertoisi jos vilkkua käytettäisiin oikein.

Muuten vilkku on varoitus jos muusta. se voinut myös jäädä päälle kuskin huomaamatta.

Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.
Ohitustarvetta/intoa sinänsä vähentää, mutta kuten aiemmin kirjoitettu, niin ohitus tilanteessa satkun alueella 2- kaistainen tie jos ohitettava ajaa <80 sijaan 87, niin tarvitaan merkittävästi pidemmälle vapaata tie hyvällä näkyvyydellä. Oikeasti isoa ero.

Tietenkin jos se ohitettava tietoinen takanatulian ohitus haluista, niin hän pystyy havainnoimaan paremmin ja antaa merkkiä ohituspaikasta samalla kun tiputtaa vähän nopeutta.

Totta, jos sivutieltä tulevan kanssa olisi tapahtunut. Päätiellä jos muutakin liikennettä olisi tilanteessa, tuolloin se hallinnan menettänyt autoilija todella on se syypää näiden osalta.
Öö, siis jos nyt puhe siitä että aikeissa kääntyä oikealle seuraavasta risteyksestä (josta tulevilla väistämisvelvollisuus), jos liukkauden takia ei onnistu, ja jatkaakin suoraan, seuraavalle pysäkille, niin vaikea sitä saada etuajo-oikeutetun piikkiin.

Jos puhe siitä että siellä kolmion takana joku odottaa vuoroaan ja kääntyvä luistelee sen kylkeen, eli kääntyy vaikka ei pysty, niin sitten kääntyjän vika.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 933
Olin Porsche Panameran ja rekan kanssa letkassa. Tuli hyvä ohituspaikka Porsse lähti jäniksenä, itse lähdin perään. Porsse sitten päättikin että nyt ohitetaan korkeintaan 5 km/h nopeuserolla rekka, itse jouduin keskeyttämään ohituksen vaikka alunperin näkyvyyttä oli vaikka kuinka.
Sinulle iso peukko ohittamisen keskeytyksestä, se ei kaikilta suju.

Hämmentävää että joku edes lähtee ohittaan 5km/h eron takia vastaantulijoiden kaistalla. Varsinkin jos oletan että nyt satkun rajoitus, ja rekka vetää 80 nurkilla.

Jos kyse 80 alueesta ja rekka vetelee energiansäästö ohjelmaa, mikä alkannut ärsyttään, ja saanut tuossa vauhtia yli 80km/h, ja Panameren kuskilla tullut 89km/h rajavastaan, niin ehkä ei voinut/tohdinnut keskeyttää ohitusta kuin takana toinen auto ja kuitenkin näkyvyyttä riittävästi viedä ohitusloppuun

Ohitus pitäisi mielestäni aina suorittaa viettämällä minimiaika vastaantulijoiden kaistalla.
Tämä lausahdus saa kovin erilaisia merkityksiä riippuen sanojasta. Ketjussa on ollut myös heitä joiden mielestä vedetään ohi niin lujaa mitä kantti kestää, ja tai niitä että vaihdetaan kaistaa konstista ja palataan nokaneteen. ison vauhdin kanssa mennään sarjaan tappavia tapoja.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 161
Tänään taas ihmeen paljon liikenteessä nutaajia ja vastaavasti myös päättömästi hurjastelevia. Pitipähän sattua.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 201
Mitä liikkuu semmoisen kuskin päässä, joka ajaa motarilla jatkuvasti vasenta kaistaa alinopeutta muiden valojen vilkuttelusta ja tööttäilystä huolimatta :think:

Tulin Ysitieltä Jyväskylään ja VW Passat ajoi alinopeutta koko matkan. Vaajakosken liikenneympyrästä Passat valitsi vasemman kaistan, joka vie suoraan ohituskaistalle. Kun 100-rajoitus alkoi, niin vauhtia löytyi ehkä 80-90 km/h ja autoja virtasi oikealta ohi. Ei mitään reaktiota lisävalojen vilkutukseen ja lopulta menin itsekin oikealta ohi. Nuori mies ajoi ja tuijotti suoraan eteenpäin.

Pari autoa lähti perääni ohittamaan oikealta ja seurasin taustapeilistä, kun tämän Passatin perään tuli Tesla. Teslakuski vilkutti pitkiä varmaan 20 sekuntia raivoisasti, eikä Passat reagoinut mitenkään. Harmi kun ei ollut kameraa myös taakse. Lopulta Teslakin meni oikealta ohi ja seuravaa onneton jäi Passatin perään vilkuttamaan pitkiä :D

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
36
Jospa oli kotoisin Briteistä, Australiasta tai Uudesta-Seelannista? Ainakin itseä hirvittäisi kääntää aivot eri asentoon, jos siellä vastaavasti pitäisi ajaa....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 792
Jospa oli kotoisin Briteistä, Australiasta tai Uudesta-Seelannista? Ainakin itseä hirvittäisi kääntää aivot eri asentoon, jos siellä vastaavasti pitäisi ajaa....
Ei se eripuolella ajaminen mitään erikoista ole, ensimmäiset pari kilsaa outoa, mutta todella nopeasti siihen tottuu. 10-20min niin pitäisi jo sujua ja 100km ajon jälkeen asiaa ei edes oikein huomaa. Joku aivopieru kääntymisen (vastaantulijan kaistalle) kanssa toki saattaa käydä jos yhtään autoa ei ole missään malliksi, mutta eipä sillä silloin mitään käytännön merkitystäkään ole.

Manuaaliaskiakin on yllättävän simppeliä ajaa ”väärältä puolelta” eikä sekään vaadi huomiota tuon ihan alun ihmettelyn jälkeen. Helpommalla varmaan toki pääsisi kun ajaisi ekat 30min automaatilla ja sitten vaihtaisi manuaalin, mutta käytännön mahdottomuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 111
Eilen oli ykköstiellä joku vasurirakastaja, joka pelkäsi mutkia. Mitsubishin ajo-ominaisuudet tais loppua? Koko matkan meni vasuria, mutkat alle rajoituksen, suorat vähintään 160 km/h. Jumppaavan nopeuden kun yhdistää vasuriajoon, niin olipas mukavaa matkaseuraa.

Edelliseen liittymättä GPU-2xx Naantalista vois ajaa Santander-kolmosensa vaikka lähimpään lyhtypylvääseen. Kiihdytti hulluntavalla perää kohti, kun liityin loivasta kulmasta 60 km/h tielle. Käytänössä 60-lasissa jo käännöksessä. Ilmeisesti hänen mielestään väli oli liian pieni, en nyt muuta keksinyt syyksi. Väli oli sitä luokkaa, että pk-seudulla siihen olisi tunkenut 3-4 autoa. Hyvin tämäkin ehti kiihdyttää sekunnin-pari ja jarruttaa perään kiinni.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 539
Edelliseen liittymättä GPU-2xx Naantalista vois ajaa Santander-kolmosensa vaikka lähimpään lyhtypylvääseen. Kiihdytti hulluntavalla perää kohti, kun liityin loivasta kulmasta 60 km/h tielle. Käytänössä 60-lasissa jo käännöksessä. Ilmeisesti hänen mielestään väli oli liian pieni, en nyt muuta keksinyt syyksi. Väli oli sitä luokkaa, että pk-seudulla siihen olisi tunkenut 3-4 autoa. Hyvin tämäkin ehti kiihdyttää sekunnin-pari ja jarruttaa perään kiinni.
Kumpi on isompi paha?
1. Lähteä vaikka motarilla ohittamaan rekkoja lievällä ylinopeudella ilman että tekee tilaa takaatulevalle vauhtiveikolle, joka pyrkii konttiin.
2. Hypätä kolmion takaa kaista per suunta tielle samanlaisen eteen?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 539
Mitä liikkuu semmoisen kuskin päässä, joka ajaa motarilla jatkuvasti vasenta kaistaa alinopeutta muiden valojen vilkuttelusta ja tööttäilystä huolimatta :think:

Tulin Ysitieltä Jyväskylään ja VW Passat ajoi alinopeutta koko matkan. Vaajakosken liikenneympyrästä Passat valitsi vasemman kaistan, joka vie suoraan ohituskaistalle. Kun 100-rajoitus alkoi, niin vauhtia löytyi ehkä 80-90 km/h ja autoja virtasi oikealta ohi. Ei mitään reaktiota lisävalojen vilkutukseen ja lopulta menin itsekin oikealta ohi. Nuori mies ajoi ja tuijotti suoraan eteenpäin.

Pari autoa lähti perääni ohittamaan oikealta ja seurasin taustapeilistä, kun tämän Passatin perään tuli Tesla. Teslakuski vilkutti pitkiä varmaan 20 sekuntia raivoisasti, eikä Passat reagoinut mitenkään. Harmi kun ei ollut kameraa myös taakse. Lopulta Teslakin meni oikealta ohi ja seuravaa onneton jäi Passatin perään vilkuttamaan pitkiä :D

Nuorista kuskeista iso osa hankkii kortin opetusluvalla bernerin uudistusten jäljiltä. Ei siellä yleensä käydä kaikkia sääntöjä läpi kun se "opettajakaan" ei niitä luultavasti osaa. Ajokokeessa kaikkia juttuja ei myöskään ehditä testaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 111
Kumpi on isompi paha?
1. Lähteä vaikka motarilla ohittamaan rekkoja lievällä ylinopeudella ilman että tekee tilaa takaatulevalle vauhtiveikolle, joka pyrkii konttiin.
2. Hypätä kolmion takaa kaista per suunta tielle samanlaisen eteen?
En nyt enää muista mikä triiditappio sun angstin taustalla mua kohtaan on, mutta ei nämä vänkäämisen halun takia keksityt skenaariot paljoa keskustelua avita. Väli oli vähintäänkin riittävä ja autoilla ei ollut nopeuseroa ennen kiihdytystä. Turvaväli liittymisen jälkeen olisi ollut alueen nopeuteen täysin sopiva ilman reaktiota kolmosen kuskilta. Jos olisin tullut liian lähelle, eihän tuo hermanni olisi edes voinut kiihdyttää :D

Omalla autollaan muita uhkailevia en ole koskaan hyväksynyt, oli tilanne mikä tahansa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 033
Viestejä
4 349 666
Jäsenet
72 303
Uusin jäsen
Stekkode

Hinta.fi

Ylös Bottom